Keskustelua sähköautoista

pamppu

Hyperaktiivi
sinulta meni nyt mittasuhteet sekaisin, 140€/2=70€ jonkun kesälomasession lisäksi on marginaalinen
Nii eli 15 tonnin sijasta monesti tarttiskin käydä 10-13 tonnin välein, ettei pääse lipeämään yli kesäloman riennoissa. Ja joka toinen huolto oli jutun mukaan 300 euroa. Mitähän siellä vaihdellaan. Arvaan, ei mitään akun sielunelämään liittyvää…

Mulla on justiinsa edellisestä huollosta 28 tonnia, pitäis sihdata huoltoa kun kesällä surahtaa noita tonnin keikkoja useita. Mutta Volvo-sukuisissa muutaman tonnin (10%) ylityskään ei ole ollut naputuksen aihe milloinkaan takuuasioissa, eli siimaa on viitisen tonnia.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
.........

Mulla on justiinsa edellisestä huollosta 28 tonnia, pitäis sihdata huoltoa kun kesällä surahtaa noita tonnin keikkoja useita. Mutta Volvo-sukuisissa muutaman tonnin (10%) ylityskään ei ole ollut naputuksen aihe milloinkaan takuuasioissa, eli siimaa on viitisen tonnia.
syksyllä tulee 2 vuotta edellisestä huollosta, 114 päivää ehdottaa seuraavaan huoltoon, jätän viemättä kun en ole koskaan käyttänyt kuin pakolliset takuuajan huollot.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Jeps, ei kyllä paljoa kannata laskea sellaisen takuun varaan, jonka menettää ajamalla yhden tuollaisen nysähuoltovälin kerran pitkäksi

Noin tiuhalla välillä huollot menee väistämättä pitkiksi ellei autoa saa heti huoltoon. Itsellä on huollossa ollut viikkojenkin jonoa ja ajoa väkisin tulee. Huolto ei edes tarkasta oleellisia asioita autosta kuten 12V käynnistysakun kuntoa.
 

korsteeni

Aktiivinen jäsen
ehkä luemme kuin piru raamattua, voi sen huollon tehdä aiemminkin kunhan ei se nimellis ajankohta ylity.
jotai tällaista on joka merkillä
15000, 30000, 45000, 60000, 75000, 90000, jne.
140+300+140+300+140+300=132
uskallan väittää ettei suurta eroa vastaavan ajon muillakaan merkeillä.
vaihtelua ilman muuta on, muutenhan se olisi kartelli
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Sähköautoissa ei oikein ole mitään mikä huononee jos ei ihan prikulleen huolla. Merkkihuoltokin on jo ehdottanut ettei jäähdytysnestettä ihan joka kerta vaihdeta kun sen huollon aika olisi. Luulisihan tuon kestävän kauemmin kuin yhden vuoden?
tarkoitin nyt ihan täsmänä tuota huoltovälin venymistä elikkä jos kilometrit menee yli toyotassa
 

-Teme-

Vakionaama
ehkä luemme kuin piru raamattua, voi sen huollon tehdä aiemminkin kunhan ei se nimellis ajankohta ylity.
jotai tällaista on joka merkillä
15000, 30000, 45000, 60000, 75000, 90000, jne.
140+300+140+300+140+300=132
uskallan väittää ettei suurta eroa vastaavan ajon muillakaan merkeillä.
vaihtelua ilman muuta on, muutenhan se olisi kartelli
Itsellä olisi pitänyt Tojo holtaa jo 2 kertaa tämän vuoden aikana, kun toisilla merkeillä ei ole edes varsinaista huolto-ohjelmaa, tai esim 2vuoden välein kuten VAG konsernin autoilla. Just tällä viikolla tuli n.2200km mittariin.
Nyt tosin epäilys on että Heinäkuun loppuun asti on nyt vähän verkkaisempaa tuo kilsojen kertyminen mittariin, ehkä n.3500-4000km vaan seuraavien 8 viikon aikana, kun tulee lomailtua 3 viikkoa siitä ajasta.
Tojotan seuraava huolto pitää tilata edellisen huollon maksuvaiheessa. Ajosuoritteet suunnitella huolto-ohjelman mukaan
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Itsellä olisi pitänyt Tojo holtaa jo 2 kertaa tämän vuoden aikana, kun toisilla merkeillä ei ole edes varsinaista huolto-ohjelmaa, tai esim 2vuoden välein kuten VAG konsernin autoilla. Just tällä viikolla tuli n.2200km mittariin.
Nyt tosin epäilys on että Heinäkuun loppuun asti on nyt vähän verkkaisempaa tuo kilsojen kertyminen mittariin, ehkä n.3500-4000km vaan seuraavien 8 viikon aikana, kun tulee lomailtua 3 viikkoa siitä ajasta.
Tojotan seuraava huolto pitää tilata edellisen huollon maksuvaiheessa. Ajosuoritteet suunnitella huolto-ohjelman mukaan
näin se on, todellisuus voi joissain tapauksissa olla toisenlainenkin Jos se toyota menee kuitenkin sen ohjelman mukaan ja se toinen merkki käy jostain muusta syystä siellä parsittavana.
ihan oikeasti et kuulu vertailukelpoiseen ryhmään yleisiin arviointiin keskivertoautoilijan kuluja yms. arvostellessa koska ajat todella paljon. ajosuoritteenkaan suhteen ei voi käyttää referenssinä.
samoin kun verrattaisiin 8 lapsista perhettä keskimääräiseen, mikä se nyt sitten onkaan.
sama koskee minua, VAG konsernin nautolla, toisessa ääripäässä
 

-Teme-

Vakionaama
Lomalla road trip Norjaan? ;D
ei Norjaan, vaan 10pv Suomen lapissa ja parin eri mökin sijainnista päiväretkiä eri suuntaan rangen rajoissa.

ihan oikeasti et kuulu vertailukelpoiseen ryhmään yleisiin arviointiin keskivertoautoilijan kuluja yms. arvostellessa koska ajat todella paljon. ajosuoritteenkaan suhteen ei voi käyttää referenssinä.
Normi kilsat aiemmin olleet 30.000km - 35.000km/vuosi kun ei ollut niin paljoa Suomessa liikkumista, nyt se taitaa nousta 40.000km - 45.000km tasoon, että silleen että hieman on keskivertoa korkeampi kilometrikertymä, myös omalla mittapuulla.

eihän näitä autoja ajeta kuin se noin 3 vuotta, kun sen jälkeen alkaa olla mittarissa jo sen verran kilsoja että pitää jättää akkutakuuta myös seuraavalle auton käyttäjälle
 

Arisoft

Hyperaktiivi
ei Norjaan, vaan 10pv Suomen lapissa ja parin eri mökin sijainnista päiväretkiä eri suuntaan rangen rajoissa.

Tuollaisen tein vuonna 2020. Ajoa kertyi mittariin kuutena päivänä yhteensä 3250 km ja sähköä kului 440 kWh. Sanomattakin on selvää että tuolloin sähkö oli käytännössä ilmaista. Joka yö sai ladattua auton ilmaiseksi täyteen Kemijärven K-kaupalla.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Kotimaan liikenteen energiankulutus väheni 3 % vuonna 2025​


Tilastokeskuksen ennakkotiedon mukaan vuonna 2025 tieliikenteen energiankulutus väheni 3 %. Dieselpolttoaineen kulutus väheni 5 % ja moottoribensiinin kulutus prosentin vuoden takaisesta. Nestemäisten biopolttoaineiden osuus tieliikenteen energialähteistä oli 16 %, mikä oli 4 prosenttiyksikköä enemmän kuin edeltävänä vuonna. Sähkön kulutus tieliikenteessä nousi 43 %.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Olikohan muuten ajomäärät pysynyt ennallaan? 5% dieselin pudotus on aika merkittävä, mutta ei toki jos on ajettu 6% vähemmän :)
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kotimaan liikenteen energiankulutus väheni 3 % vuonna 2025

Sähkön kulutus tieliikenteessä on kyllä todella pientä kun sitä suhteutetaan muihin tieliikenteen polttoaineisiin.
4003 TJ kun esim. bensa samaan aikaan on 50601 TJ, noin 3% kokonaiskulutuksesta.

1780992950385.png
 

Liitteet

  • 12sz_20260609_112103.xlsx
    4,1 KB · Katsottu: 10

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Sähkön kulutus tieliikenteessä on kyllä todella pientä kun sitä suhteutetaan muihin tieliikenteen polttoaineisiin.
Sähköauton hyötysuhde on vain yksinkertaisesti niin ylivoimainen polttiksiin vrt. Siksi tuollaisessa vertailussa ei juuri olekaan mitään järkeä, vähän kun pudottaisi samanpainoisen höyhenen vs. teräskuulan ja kummasteleisi kuinka se höyhen tuleekaan niin ihmeen hitaasti alas 😒

Siksi pitäisikin ennemmin vrt. vaikkapa noiden autojen km-suoritteita taikka raskaassa liikenteessä vaikkapa tavaratonneja paljonko niillä on ajeltu ja sitä tavaraakin kuskattu eri energiamuodoilla. Näin tuosta voisi saada edes jonkinlaisen kuvankin paljonko vuotuisista ajosuoritteista on jo siirtynyt sähkölle.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kyllä sähkönkulutus kasvaa muissakin kuin henkilöautoissa:

105 sähkörekkaa säästää vuodessa aika siivun dieseliä. Ja jos käytännössä sähkörekoilla voi tarjota kuljetusta halvemmalla, ei muutkaan firmat voi jäädä seuraamaan sivusta.
 

-Teme-

Vakionaama
Naapuri ajaa jakeluautoa (kuorma-auto). Tämä hänen menopelinsä ollut jo useamman vuoden sähköllä liikkuva ja ei kuulemma vaihtaisi enää dieseliin. En tiedä mikä on jakelualue millä liikkuu mutta päivittäin on liikenteessä kuitenni
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ja jos käytännössä sähkörekoilla voi tarjota kuljetusta halvemmalla, ei muutkaan firmat voi jäädä seuraamaan sivusta.
No tuostahan tuossa jutussa ei ollut mitään mainintaa, eikä noitakaan e-rekkoja ole ihan heti kyllä takaisinmaksettu nykyiselläkään kuljetushintojen tasolla varsinkin ottaen huomioon paitsi itse rekkojen hankinnat, mutta myös niiden tarvitseman lisäinfran ja logistiikan jotta niillä ylipäätään voidaan ajaa yhtään mitään. Näistäkin oli jo mm. tuossa yhdessä Hartwallin artikkelissa juttua, miten monta juttua tuossa lopulta onkaan saatava asettumaan kohilleen, ennen kuin se limppapullo tosiaan kulkeutuu siellä e-rekan kyydissä perille saakka, kauanko se kalusto joutuu seisomaan tuottamattomana latingissa ennen seuraavaa keikkaa, soviteltuna tavaran kuormausaikoihin, kuljettajien ajoaikoihin jne. Mahdollista toki, sillä eihän tuota hommaa jatkettaisi jos ei siihen joku voima ajaisi, mutta juuri tällä hetkellä se ajuri ei ole suora raha.
 

kotte

Hyperaktiivi
Näistäkin oli jo mm. tuossa yhdessä Hartwallin artikkelissa juttua, miten monta juttua tuossa lopulta onkaan saatava asettumaan kohilleen, ennen kuin se limppapullo tosiaan kulkeutuu siellä e-rekan kyydissä perille saakka, kauanko se kalusto joutuu seisomaan tuottamattomana latingissa ennen seuraavaa keikkaa, soviteltuna tavaran kuormausaikoihin, kuljettajien ajoaikoihin jne.
Rekoilla hoidetaan paljon myös verrattain lyhyitä kuljetusreittejä ja ajetaan lastia, jonka kohdalla lastaus- ja purkuajat ovat merkittäviä tai ajosta suuri osa on taajama-alueilla (vaikkapa kuljetettaessa kemikaaleja tehtaalta toiselta). Tuollaiseen sähkörekka soveltuu jo nykyisin eikä toimintasäteen tarvitse välttämättä olla kovin pitkä ja erikoisjärjestelyin latausta voidaan tehdä samaan aikaan kuin lastaamista tai purkamista. Hankintahinnan ja kokonaiskustannusten perusteella sähkörekka on jo nykyisin kuuleman mukaan varsin samalla viivalla vaihtoehtojen kanssa (vaihtoehdot ovat diesel tai kaasu).
 

Mikki

Hyperaktiivi
On ne tyhmiä Wibaxilla että tilaa 105 rekkaa mitkä eivät toimi, eivät maksa itseään takaisin ja eivät ole edes kilpailukykyisiä. 😂
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Siis se firma, joka osti autoja koronakuplan huipulla velaksi? Kia E-niroja ainakin...
En muista yksityiskohtia, mutta polttikset sähkäreiksi -> ei toimi -> tuliko konkka vai koittivatko vielä palata polttiksiin. Sielläkään varmasti ei ajateltu että nämä eivät toimi, eivät maksa itseään takaisin ja eivät ole kilpailukykyisiä :)
 

Mikki

Hyperaktiivi
En muista yksityiskohtia, mutta polttikset sähkäreiksi -> ei toimi -> tuliko konkka vai koittivatko vielä palata polttiksiin. Sielläkään varmasti ei ajateltu että nämä eivät toimi, eivät maksa itseään takaisin ja eivät ole kilpailukykyisiä :)
Jos käyt nyttemmin Rovaniemellä niin varmaan puolet takseista on sähkäreitä.... ilmeisesti se tyhmyys ei ole kadonnut... vai? Taksit ei kuitenkaan e-Niroja ole. :)
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
En muista yksityiskohtia, mutta polttikset sähkäreiksi -> ei toimi -> tuliko konkka vai koittivatko vielä palata polttiksiin. Sielläkään varmasti ei ajateltu että nämä eivät toimi, eivät maksa itseään takaisin ja eivät ole kilpailukykyisiä :)
Sehän oli joku useamman auton firma ja vain 2 autoa vaihtui sähkäreiksi. Syitä voi miettiä miksi laittoi muista syistä (korona) johtuneen konkurssin sähkäreiden syyksi.

Edit. Kyseessä oli siis parhaimmillaan 50 ihmistä työllistänyt kuljetysyhtiö joka kaatui kahden pienen sähköauton liisaamiseen. Mukamas🤣
 
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Hyperaktiivi
Jos sattui tekemään kaupat edellisenä syksynä niin saattoi olla melkoinen järkytys kun puoli vuotta myöhemmin korona puski päälle ja meni varmaan vielä muutama kuukausi ennen kuin autot tuli. Tuolloin sähkäreiden jonotusajat taisi olla melko pitkiä.
Koronan myötä ajot loppui lähes tyystin ja kaksi(?) uutta autoa tulossa laskuineen.
 

kotte

Hyperaktiivi
On ne tyhmiä Wibaxilla että tilaa 105 rekkaa mitkä eivät toimi, eivät maksa itseään takaisin ja eivät ole edes kilpailukykyisiä.
Voivat olla aivan fiksujakin. Riippuu aivan siitä, minkälaisia kuljetuksia firma tekee. Ruuveja ei usein kannata kiertää kiinni vasaralla, vaikka vasara on monissa tehtävissä ihan kelpo työkalu.

Yleensä en viitsi kommentoida tässä ketjussa kirjoitettua, kun tyypillisesti jonkinlaiset hypemäiset päähänpinttymät iskevät lävitse eikä suvaita analyyttistä keskustelua sähköajoneuvojen eduista ja hyödyistä erilaisilla käyttöprofiileilla erilaisissa tehtävissä. Ammattisovelluksissa ei kannata toimia niin idioottimaisesti, että ängetään ratkaisuja aina teknologia edellä, vaan niin, että sovitetaan uudet teknologiat ensin sinne, missä niistä saadaan eniten hyötyä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ammattisovelluksissa ei kannata toimia niin idioottimaisesti, että ängetään ratkaisuja aina teknologia edellä, vaan niin, että sovitetaan uudet teknologiat ensin sinne, missä niistä saadaan eniten hyötyä.
Se on juuri näin. Pienessä jakeluautossa sähkö on todella potentiaalinen vaihtoehto, kaupunkiajossa rangeahdistus ei iske ja päästötön sekä ennen kaikkea hiljainen jakeluauto on myös asukkaille sekä tietty asiakkaillekin isossa arvossa. Tuossa Keskon Hakkilan terminaalissakin näitä cruisailee jo melkoinen lauma.

Itse tuolla aiemmin kommentoinkin enempi tuota pitkän baanan rahtausta, jota tuo Hartwallkin kokeilumielessä jo harjoittaa, tuo heitin Tattariharjun terminaalikin kun on ihan tässä meidän huudeilla (kuten tuo em. Keskonkin terminaali), niin melko säännöllisesti ainakin yksi pitkä rekka tuossa tuntuu ajelevan ees-taas.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Voi kun Pohjois-Koreakin kiirehtisi tämän Teslan FSDn hyväksynnän kanssa, niin Suomellakin olisi toivoa. Minua huvittaa muuten kun "tietäjät" tuomitsivat pohjamutiin Teslan strategian mennä puhtaaseen kamerapohjaiseen itseohjaukseen ja luopuivat Lidareista ja muista tutkista.

Ja silti tuo on ainoa itseohjaus mikä porskuttaa menemään ja kehittyykin vauhdilla.

Taisi ne Teslan insinöörit tehdä sellaisen mullistavan havainnon, että 100% autoista ohjautuu kahdella "kameralla" tai jopa vain yhdellä. Ja vieläpä sen, että ylivoimaisesti suurimmalla osalla ei kameran linssi ole edes täysin kirkas ja kuva täysin terävä. :)
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Voi kun Pohjois-Koreakin kiirehtisi tämän Teslan FSDn hyväksynnän kanssa, niin Suomellakin olisi toivoa. Minua huvittaa muuten kun "tietäjät" tuomitsivat pohjamutiin Teslan strategian mennä puhtaaseen kamerapohjaiseen itseohjaukseen ja luopuivat Lidareista ja muista tutkista.

Ja silti tuo on ainoa itseohjaus mikä porskuttaa menemään ja kehittyykin vauhdilla.

Taisi ne Teslan insinöörit tehdä sellaisen mullistavan havainnon, että 100% autoista ohjautuu kahdella "kameralla" tai jopa vain yhdellä. Ja vieläpä sen, että ylivoimaisesti suurimmalla osalla ei kameran linssi ole edes täysin kirkas ja kuva täysin terävä. :)
Ei kai tuossa Teslan systeemissa merkittävää moitittavaa olisi jos se markkinoitaisiin sen tasoisena ajoavustimena mikä se todellisuudessa on, mutta kun Musk on puhunut vuosikymmenen aiheesta palturia, niin pitäisihän äijä saada johonkin vastuuseen puheistaan, ja firma siitä että on myynyt 10v tuotetta jota ei ole ikinä toimittanut.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Ei kai tuossa Teslan systeemissa merkittävää moitittavaa olisi jos se markkinoitaisiin sen tasoisena ajoavustimena mikä se todellisuudessa on, mutta kun Musk on puhunut vuosikymmenen aiheesta palturia, niin pitäisihän äijä saada johonkin vastuuseen puheistaan, ja firma siitä että on myynyt 10v tuotetta jota ei ole ikinä toimittanut.
Liittyyköhän jotenkin vastuu/korvausasioihin kun myynti on nyt lopetettu ja vain kuukausimaksullinen tuote tarjolla?
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Taisi ne Teslan insinöörit tehdä sellaisen mullistavan havainnon, että 100% autoista ohjautuu kahdella "kameralla" tai jopa vain yhdellä. Ja vieläpä sen, että ylivoimaisesti suurimmalla osalla ei kameran linssi ole edes täysin kirkas ja kuva täysin terävä. :)

Autoja on niiden historian alusta asti pystytty ohjaamaan kahdella ja jopa yhdellä kameralla. Parannusta on saatu lisäksi akustisilla ja radio-toimisilla tutkilla, mutta ei taida olla tuotannossa monia autoja, joissa olisi vakiona Lidar. Kännykkäänkin sellainen on tullut nopeammin kuin autoihin.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Voi kun Pohjois-Koreakin kiirehtisi tämän Teslan FSDn hyväksynnän kanssa, niin Suomellakin olisi toivoa. Minua huvittaa muuten kun "tietäjät" tuomitsivat pohjamutiin Teslan strategian mennä puhtaaseen kamerapohjaiseen itseohjaukseen ja luopuivat Lidareista ja muista tutkista.

Ja silti tuo on ainoa itseohjaus mikä porskuttaa menemään ja kehittyykin vauhdilla.

Taisi ne Teslan insinöörit tehdä sellaisen mullistavan havainnon, että 100% autoista ohjautuu kahdella "kameralla" tai jopa vain yhdellä. Ja vieläpä sen, että ylivoimaisesti suurimmalla osalla ei kameran linssi ole edes täysin kirkas ja kuva täysin terävä. :)
Sitä aikataulua on kysytty Traficomilta muutaman yhteisön taholta.

Alla Traficom vastaus:

Valmistaja on yhdessä Hollannin hyväksyntäviranomaisen kanssa aloittanut prosessin järjestelmän hyväksyttämisestä Euroopan Unionin alueelle.

Ratkaisu asiaan myös Suomen osalta tulee vuoden 2026 aikana. Asiaa ei voida käsitellä rinnakkain ulkopuolisen hakijan kanssa.
 

pamppu

Hyperaktiivi
Alla Traficom vastaus:

Valmistaja on yhdessä Hollannin hyväksyntäviranomaisen kanssa aloittanut prosessin järjestelmän hyväksyttämisestä Euroopan Unionin alueelle.

Ratkaisu asiaan myös Suomen osalta tulee vuoden 2026 aikana. Asiaa ei voida käsitellä rinnakkain ulkopuolisen hakijan kanssa.
Tanska ja Viro kuiteski sai aikaiseksi rinnakkain, joten Trafi perinnetyyliin taas vaan mussuttaa ja voivottelee, sen sijaan että tekisivät asioita palkkansa eteen. Ei mitään uutta viranomaisrintamalla. Varmaan saavat vielä jonkun kansallisen haittasäännöstön toimeksi EU-luvan päälle.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tanska ja Viro kuiteski sai aikaiseksi rinnakkain, joten Trafi perinnetyyliin taas vaan mussuttaa ja voivottelee, sen sijaan että tekisivät asioita palkkansa eteen. Ei mitään uutta viranomaisrintamalla. Varmaan saavat vielä jonkun kansallisen haittasäännöstön toimeksi EU-luvan päälle.
Tuo taisi olla vastausta siihen kun Tesla Club Finland ja Sähköautoilijat "vaati" Traficomia aloittamaan hyväksymistä koskevat toimet suomessa vedoten siihen hollannin päätökseen. Eli ei näiden vuoksi aloiteta toimia...
En tiedä miten prosessi mennyt näissä muissa maissa missä päätöksiä tehty?
 
Back
Ylös Bottom