Kimalaispesä tiiliverhoilun takana

zyrppa

Aktiivinen jäsen
Nyt toista kesää putkeen kimalaiset saaneet ideakseen tehdä pesän tiiliverhoilun taakse seinän väliin.

Mitä ja kuinka paljon teoreettisesti tuollainen pesä voi aiheuttaa harmia talolle?

Menevät alareunan tuuletusraoista sisään noin parin metrin matkalta.

Omaa elämistä kaverukset ei häiritse ja muutenkaan en turhaan pesää halua hävittää, ainoastaan jos se (voi) aiheuttaa talolle ongelmia.
 

Liitteet

  • 17811807935735367889288366504805.jpg
    17811807935735367889288366504805.jpg
    369 KB · Katsottu: 41

Husky

Hyperaktiivi
Kyllähän sinne tietysti tavaraa kertyy, joka haittaa ilman kiertoa. Ei saa jälkikäteen pois sieltä mitenkään
 

repomies

Hyperaktiivi
Juu ei minun talooni, kyllä Suomen luonnossa riittää kimalaisille tilaa muualla. Muurahaismyrkkyä kulkuaukkoon niin häviävät. Myrkyt voi laittaa myös ennaltaehkäisevästi tuuletusrakojen pohjalle.

Yhden kimalaispesän olen tuohon tapaan tuhonnut.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Hiiriverkkoa vai mitä-se-nyt-oli muutaman millin raolla olevaa ruostumatonta tavaraa itse tuli tilkittyä kaikkiin tiiliverhoilun rakoihin. Ei pitäisi päästä isommat ötökät eikä muutkaan ei-toivotut vieraat "sisälle".
 
  • Tykkää
Reactions: tet

tet

Hyperaktiivi
Juu ei minun talooni, kyllä Suomen luonnossa riittää kimalaisille tilaa muualla. Muurahaismyrkkyä kulkuaukkoon niin häviävät. Myrkyt voi laittaa myös ennaltaehkäisevästi tuuletusrakojen pohjalle.

Yhden kimalaispesän olen tuohon tapaan tuhonnut.

Suosittelisin myrkyttämisen sijaan vain blokkaamaan pääsyn moisiin paikkoihin. Pölyttäjät ovat vaikeuksissa myrkkyjen takia jo muutenkin.

Meillä kimalaiset pesivät yhtenä kesänä yläpohjassa, liesituulettimen hormin vieressä yläpohjan villojen alla. Eipä noista muuta haittaa ollut, kuin perkeleellinen pörinä välillä.
 
Pesistä voi ikävä kyllä tulla muitakin sivuosumia. Vanhoissa pesissä voi lounastaa erilaisia muita hyöteisiä, kuten vyöihrakuoriaisia ja turkiskuoriaisia (tai muita villaa jne. syöviä elukoita), joita sitten voi mönkiä sisään taloon mistä lie onkaloista ja rei'istä.

Meitin 50-luvun talossa on ulkoverhouksen, parvekkeen ja yläpohjan tuuletusvälien kautta pörrännyt monena vuonna aika joukko ampiaisia (joita olen sitten pahimmilta paikoilta sitten myrkyttänytkin) ja nyt sitten olen tänä keväänä ainakin kolme eri vyöihrakuoriaista tavannut meiltä sisältä.

Ja peijooni, kyllä niissä villavermeissä on ollut viime vuosina ilmiselvästi syötyjä reikiä. Pahus!
 

repomies

Hyperaktiivi
Suosittelisin myrkyttämisen sijaan vain blokkaamaan pääsyn moisiin paikkoihin. Pölyttäjät ovat vaikeuksissa myrkkyjen takia jo muutenkin.

Meillä kimalaiset pesivät yhtenä kesänä yläpohjassa, liesituulettimen hormin vieressä yläpohjan villojen alla. Eipä noista muuta haittaa ollut, kuin perkeleellinen pörinä välillä.
Itse asiassa täsmälleen samanlainen paikka minullakin. Ei tuollaiseen pesän kulkureitin rakoon laitettu myrkky mihinkään satunnaiseen pörriäiseen osu, se osuu niihin jotka kulkevat sinne pesään tai pesästä pois. Se on eri juttu levitellä myrkkyjä pellot täyteen, verrattuna yksi rako talossa.

Jos talonsa raot pystyy tilkitsemään vaikka metalliverkoilla, niin se lienee se paras ennaltaehkäisevä ratkaisu. Siinä kohtaa kun pesä on rakennettu, yhden kulkureitin tukkiminen ei välttämättä tuota ihan sitä lopputulosta mitä toivoisi. Toki voi käydä niinkin että pesä kuolee pois ilman lisäharmeja, mutta voi käydä niinkin, että pesästä tunkee pörriäisiä ulos jostain mistä ei ikinä toivoisi niiden tunkevan.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Onkohan nuo kimalaiset kuinka örhäköitä pesän puolustajia? Ampiaisii ainakin tehoaa, jos pääsee pesää sörkkimään jollain ja jos sinne on joku tietty kulkureitti, pölynimurin suutin siihen reitille niin nopeasti alkaa olemaan pesä tyhjä. Josko sama temppu toimisi kimalaisiinkin, ja sen jälkeen reiät tukkoon.

Jos kimalaiset haluaa vapauttaa lopuksi, niin ehkä ainakin osa selviää pölypussissa hengissä? Eri asia, kuinka ne ilman pesää selviää jatkossa.
 

zyrppa

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Täytyy syksyllä tilkitä nuo tuuletusraot etteivät enää jatkossa tunge seinän sisään.
Amppraipesiä on yläpohjassa (hyvinkin avoin ja tuulettuva) joka kesä useampi, niistä tulee myrkytettyä ne mitkä on lähimpänä etu- ja takakatosta.
 

tet

Hyperaktiivi
Onkohan nuo kimalaiset kuinka örhäköitä pesän puolustajia?

Enpä ole koskaan kokeillut, miten kovasti pesää puolustavat. Muutenhan kimalaiset ainakin ovat varsin harmittomia veijareita. Eivät juuri ihmisistä välitä, vaikka ihan vierestä kävelee. Ja jos sattuvatkin joskus jonkun tiedustelukierroksen ympärillä heittämään (varsinkin jos on värikkäät vaatteet) niin pienellä huitaisulla häippäisevät matkoihinsa. Kimalaista on tietääkseni aika vaikea saada pistämään, itseltäni ei ole onnistunut.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Enpä ole koskaan kokeillut, miten kovasti pesää puolustavat. Muutenhan kimalaiset ainakin ovat varsin harmittomia veijareita. Eivät juuri ihmisistä välitä, vaikka ihan vierestä kävelee. Ja jos sattuvatkin joskus jonkun tiedustelukierroksen ympärillä heittämään (varsinkin jos on värikkäät vaatteet) niin pienellä huitaisulla häippäisevät matkoihinsa. Kimalaista on tietääkseni aika vaikea saada pistämään, itseltäni ei ole onnistunut.
Itseä pisti joskus nulikkana, en muuten olisi huomannut mutta t-paidan alta hätistin kimalaisen pois ja löytyi peräpikki töröttämästä rinnan seutuvilta. Ei kirvellyt eikä jäänyt edes mitään jälkeä muistakseni. Ehkä se oli suutari 😏
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Laitetaan nyt tähän ketjuun kun läheltä liippaa.

Tänään huomannut, että mehiläiset ja ampiaiset on tulleet hulluiksi. Isoja parvia pörrää siellä täällä ja tunkevat sisälle talliin avonaisists ovista ja asuntovaunua kun rempparin, niin yhtäkkiä oli parvi sisällä ja ulkona lisää lentelemässä sinne tänne. Ei ne äksyiltä kuitenkaan vaikuta, vähän vaan sekavilta..

Ei noilla pesiä ainakaan missään tässä lähistöllä ole näkyvissä, ilmestyivät ihan tyhjästä. Voisko olla, että helle ja kuivat kelit nyt sekoittaa, varjossa ollut aamusta asti yli 20C, kuuma ja vähän trooppinen keli, nyt jo yli 26C varjossa.

Tämmönen bongattiin alkuviikosta, joku ampparipartio sen tuli pyynnöstä siirtämään jonnekin muualle. Ei tuommoistakaan ole ikinä tullut bobgattua tontilla. Liittyneekö samaan ilmiöön mitä tänään saanut todistaa 🤔

IMG-20260618-WA0001.jpg


Edit. Ja tuommosta tallin yläikkunoissa, sisällä olevat hakkaa päätään lasiin ja ulkona pörrää niiden kavereita, eikä ole pesää räystäissä:

 

zyrppa

Aktiivinen jäsen
Laitetaan nyt tähän ketjuun kun läheltä liippaa.

Tänään huomannut, että mehiläiset ja ampiaiset on tulleet hulluiksi. Isoja parvia pörrää siellä täällä ja tunkevat sisälle talliin avonaisists ovista ja asuntovaunua kun rempparin, niin yhtäkkiä oli parvi sisällä ja ulkona lisää lentelemässä sinne tänne. Ei ne äksyiltä kuitenkaan vaikuta, vähän vaan sekavilta..

Ei noilla pesiä ainakaan missään tässä lähistöllä ole näkyvissä, ilmestyivät ihan tyhjästä. Voisko olla, että helle ja kuivat kelit nyt sekoittaa, varjossa ollut aamusta asti yli 20C, kuuma ja vähän trooppinen keli, nyt jo yli 26C varjossa.

Tämmönen bongattiin alkuviikosta, joku ampparipartio sen tuli pyynnöstä siirtämään jonnekin muualle. Ei tuommoistakaan ole ikinä tullut bobgattua tontilla. Liittyneekö samaan ilmiöön mitä tänään saanut todistaa 🤔

katso liitettä 116327
Voi liittyäkin toisiinsa. Onko lähistöllä mehiläistarhoja? Mehiläiset lähtevät karkuteille jos sieltä alkaa pesästä tila loppumaan tai pesä tuhoutuu.
Amppareilla taas voi olla pesä esim. yläpohjassa mikä kuumenee helteellä liikaa. Lähtevät sitten etsimään ravintoa että jaksavat jäähdyttää sitä.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Voi liittyäkin toisiinsa. Onko lähistöllä mehiläistarhoja? Mehiläiset lähtevät karkuteille jos sieltä alkaa pesästä tila loppumaan tai pesä tuhoutuu.
Amppareilla taas voi olla pesä esim. yläpohjassa mikä kuumenee helteellä liikaa. Lähtevät sitten etsimään ravintoa että jaksavat jäähdyttää sitä.
Mehiläistarha on kyllä tuossa ehkä 150 metrin päässä. Pitääkin kysäistä hoitajalta kun näkyy, että onko normaali homma tämä.

Mutta on tosiaan niin mehiläisiä ja ampiaisia, samalla tavalla käyttäytyvät.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Pitääkin kysäistä hoitajalta kun näkyy, että onko normaali homma tämä.
On se ihan normaalia, että pesästä lähtee parvi. Paikka ei ole kovin tyypillinen, kun on noin matalalla. Tarhaaja saattaisi olla kiinnostunut pyydystämään parven. Pitää vaan toimia aika nopeasti koska hyvällä säällä parvi ei montaa tuntia paikoillaan pysy.

Sinänsä jos parvi on puussa, mitään haittaa siitä ei ole. Lentävät sinne mistä mielestään parhaan pesäpaikan löytävät. Mehiläiset ovat aggressiivisia oikeastaan vain siinä pesän lähistöllä silloin kun siellä pesällä tehdää jotain suurempia "hoitotoimenpiteitä".
 

Lappanen

Hyperaktiivi
No nyt invaasiot loppui kuin seinään. Lämpötila aika sama, mutta tuli pilvistä ja aika trooppinen keli.

Näitä parvia oli siis ihan ympäri tonttia, mehiläistä ja ampiaista. Änkivät kaikkiin sisätiloihin minne vaan pääsivät. Ei kiva jos olisi teltassa ovi auki torkuilla ja yhtäkkiä on parvi sisällä, vaikka ei ne kimppuun käyneet vaikka niitä ulos hätisteli vaunusta tuulettamalla.

Olipahan erikoinen ilmiö, kun ei ole aiemmin tullut vastaan.
 

Rh-

Tyhjäkäynnillä
Yleensä ampiaiset vaivanneet tällä tontilla, ja hyökkineet kimppuun.

Nyt on samoilla paikoilla kimalaisten pesiä missä ennen ampiaisten pesät.

Mukavampia naapureita nuo on, kuin ampiaiset. Tosin välillä nousevat lentoon kun kulkee ovesta.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Näitä parvia oli siis ihan ympäri tonttia, mehiläistä ja ampiaista.
Mikähän mahtaa olla tämä "ampiaisparvi"? Tarhamehiläisille tuo parveilu on niiden luontainen lisääntymistapa mutta ampiaisilla ei käsittääkseni ole mitään vastaavaa. Jonkinlaisen ampiaisparven saa aikaiseksi rikkomalla tai muuten häiritsemällä sitä pesää. Mehiläiset voi myös suututtaa eri tavoin häiritsemällä sen pesän olemassa oloa ja saada jonkinlaisen parven vihaisia mehiläisiä kimppuunsa.

Tuossa kuvassa on selvästi mehiläisparvi ja niillä on vähän muut asiat mielessä kuin hyökkäily ihmisten kimppuun. Parven mukana on yksi emo ja loput ovat sen siskoja tai jos parvessa on vanha emo, sen tyttäriä. Parven mehiläisistä osa lentelee ympäristössä ja etsii uutta pesäpaikkaa. Hunajaa tuottavat tarhamehiläiset menestyvät Suomessa huonosti luonnonvaraisina talven yli, joten kyse on jokseenkin varmasti karanneesta parvesta tai sitten keväällä jakaantuneen yhdyskunnan tuottamasta uudesta parvesta. 150 m tarhasta on ihan järkevä etäisyys kohdata tämmöinen parvi. Sitten kun tuo parvi lähtee uuteen pesäänsä, se voi mennä vaikka muutaman kilometrinkin päähän tai yhtä hyvin lähimpään rakennukseen ja perustaa pesänsä johonkin sopivaan onkaloon, laatikkoon, savupiippuun tai onton puun sisälle. Mikäli mehiläiset perustavat pesänsä talon rakenteisiin, se on huonompi juttu, koska ne keräävät sinne sitä hunajaa jopa kymmeniä kiloja ja pesän tuhoutuessa ne sokerit voivat jäädä sitten hunningolle tai vähintään houkutella puoleensa kaikkia muita mahdollisia siitä kiinnostuneita.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom