Mitä on ilmastonmuutos

Mikkolan

Vakionaama
Etelänavalla ennätyslämmintä. Aikaisempi ennätys rikki 2 asteella. Nyt 15.4 astetta.


Scientists said the high of 15.4C broke the previous record set at the same station in 1998 by 2C. “This is absolutely crazy,” said Raúl Cordero, an Ecuadorian climate professor at the University of Groningen. “It is also about 20C above normal for this time of the year. That is a huge anomaly.”
Ventusky:stä bongasin -83 C etelänavalla.
 

kotte

Hyperaktiivi
Hiilidioksidipitoisuuden nousu ilmakehässä lienee omiaan lisäämään lämpöenergian lisääntymisen myötä ilmakehän turbulenssia ja sitä kautta sään ääri-ilmiöitä.
 

tet

Hyperaktiivi
Mitä ääri-ilmiötä tarkoitat?

Kaikkia. Jännä homma, jos joku vielä vuonna 2026 ei tiedä, että ilmastonmuutoksen näkyvin ilmentymä on kaikkien sään ääri-ilmiöiden lisääntyminen. Sen verran paljon tästä asiasta on tiedotusvälineissä puhuttu viimeisen vuosikymmenen aikana. Näitä ääri-ilmiöitä ovat siis esim. hellejaksot ja kovat pakkaset, kuivuudet ja tulvat, pitkät tyynet jaksot ja kovat myrskyt ym.
 

SON

Vakionaama
Kaikkia. Jännä homma, jos joku vielä vuonna 2026 ei tiedä, että ilmastonmuutoksen näkyvin ilmentymä on kaikkien sään ääri-ilmiöiden lisääntyminen. Sen verran paljon tästä asiasta on tiedotusvälineissä puhuttu viimeisen vuosikymmenen aikana. Näitä ääri-ilmiöitä ovat siis esim. hellejaksot ja kovat pakkaset, kuivuudet ja tulvat, pitkät tyynet jaksot ja kovat myrskyt ym.
Osaatko itse yksilöidysti kertoa miten nuo mainitsemasi sään ääri- ilmiöt ovat vaikuttaneet jokapaiväiseen elämääsi vuosien saatossa. :hmm:
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ennusteiden mukaan edessä on super El Nino joka voi heiluttaa taloutta ja nostaa mm. korkoja.

Voimakas El Niño voisi nostaa maailman keskilämpötiloja uusiin ennätyksiin vuonna 2027.

Se voisi aiheuttaa laajoja häiriöitä maatalouteen, energiantuotantoon ja maailmankauppaan. Financial Timesin mukaan vaikutukset alkavat yleensä näkyä täysimääräisesti 4–8 kuukauden viiveellä.

Huoli liittyy erityisesti siihen, että El Niño iskisi toteutuessaan maailmaan, joka on jo valmiiksi kriisien rasittama. Iranin ja Ukrainan sotien nostamat energiahinnat ja lannoitepula ovat tehneet maailmantaloudesta haavoittuvamman.

”On mahdollisuus, että tulee täydellinen myrsky”, ajatushautomo Strategic Climate Risks Initiativen Laybourn sanoo.

”Se voisi lisätä köyhyyttä, aliravitsemusta, konflikteja ja velkaantumista sekä niiden synnyttämiä ketjureaktioita.”

Parhaillaan muodostuva El Niño vertautuu viime vuosikymmenen ja 1990-luvun super-El Niñoihin.

Finanssijätti JP Morganin analyytikko Diego Pereira arvioi Financial Timesin mukaan, että osa ennusteista viittaisi jopa vuosien 1997–1998 ja 2015–2016 kaltaisiin El Niñoihin.

The New York Timesin haastattelema Berkeley Earth -instituutin tutkija Zeke Hausfather sanoi puolestaan, että useat mallit viittaavat ”ennätyksellisen voimakkaaseen” El Niñoon.

”Useat ennustemallit näyttävät nyt, että ennätyksellisen voimakas El Niño on oikeasti mahdollinen. On kuitenkin vielä liian aikaista sanoa varmasti.”
 

Mikkolan

Vakionaama
Kaikkia. Jännä homma, jos joku vielä vuonna 2026 ei tiedä, että ilmastonmuutoksen näkyvin ilmentymä on kaikkien sään ääri-ilmiöiden lisääntyminen. Sen verran paljon tästä asiasta on tiedotusvälineissä puhuttu viimeisen vuosikymmenen aikana. Näitä ääri-ilmiöitä ovat siis esim. hellejaksot ja kovat pakkaset, kuivuudet ja tulvat, pitkät tyynet jaksot ja kovat myrskyt ym.
Itseasiassa mitkään ääri-ilmiöt eivät ole lisääntyneet mm. myrskyt ovat vähentyneet ja vaimentuneet.
Jännä homma jos joku vielä vuonna 2026 uskoo median vouhotukseen. Voimakkain trooppinen myrsky taisi olla 10 vuotta sitten, viime vuoden "supermyrsky" taisi olla 7. sijalla. Eikä tuvatkaan ole lisääntyneet. Helteistä ja pakkasista en ole pitänyt lukua enkä tuulistakaan.
 

Husky

Hyperaktiivi
Joo ei ole jäänyt suomalaisen median seuraajalle epäselväksi, että jos sataa tai ei sada, on kuumaa tai kylmää tai jos käy tuuli, niin se on ilmastonmuutos. Mutta jos on pidempi tyyni jakso, niin en muista että se olisi yhdistetty ilmastonmuutokseen :hmm:

No nyt on kyllä n. 6 viikkoa ollut ennätyksellisen tuulista, kun terassilla kaikki tavara lennellyt melkein joka päivä, niin se todistaa teorian. Ei kesäisin eikä kyllä syksyisin ole moista ollut ikinä ja sanoisin ettei talvisinkaan, tosin silloin voi olla tavarat jäätyneenä kiinni (täytyykin mennä pitkästä aikaa katsomaan, onko pösä miinuksella...)
 

Hempuli

Töllintunaaja
Ilmatieteenlaitoksella on mielipide vuodelta 2021 säästä ja ilmastonmuutoksesta. Perustiko kirjoittaja tekstinsä kahvinporoihin vai tiedeyhteisön tutkimuksiin ja säädatan pitkäaikaisseurantaan, en tiedä.
 

Jule

Vakionaama
Itseasiassa mitkään ääri-ilmiöt eivät ole lisääntyneet mm. myrskyt ovat vähentyneet ja vaimentuneet.
Jännä homma jos joku vielä vuonna 2026 uskoo median vouhotukseen. Voimakkain trooppinen myrsky taisi olla 10 vuotta sitten, viime vuoden "supermyrsky" taisi olla 7. sijalla. Eikä tuvatkaan ole lisääntyneet. Helteistä ja pakkasista en ole pitänyt lukua enkä tuulistakaan.
Olisiko tuohon mitään lähdettä?

Pikaisella etsimisellä 10 voimakkaimmasta myrskystä 7 on ollut viimeisen 30v aikana ja 5 viimeisen 15v aikana.

Toki nyt ollaan ollaan noiden 7-10v syklisten sääilmiöiden rauhallisen ajan lopulla, joten viimeisen vuosikymmenen aikana ei luonnollisesti ole myöskään mitään uusia ennätyksiä, vaikka tyynijaksi poikkeuksellisen myrskyisä onkin ollut.
 

Mikkolan

Vakionaama
Olisiko tuohon mitään lähdettä?
Tuolla kommentilla leimaantuu tietynlaisen ryhmään. Eikös voisi ihan itse hakea tietoa muualtakin kuin esmes "The Guardian" lehdestä?
Sääasemien tilastot likimain oikeita mutta kun asemia on perustettu suurimäärä lisää niin saadaan useammin jotain hellepäiviä yleiseen tilastoon vaikkei hellepäivät ole lisääntyneetkään.
Minä olen semmonen epäilevä skeptikko. Aikanaan kun KOPn Lassila ja Voutilainen hypettivät ja mainostivat KOPn osakeantia niin myin vähäiset osakkeet pois. Kassaneiti silloin yritti opettaa että niitä pitäisi nyt ostaa eikä myydä, sanoin hänelle etten koskaan tule saamaan näin mahtavaa mainoskampanjaa osakkeitteni myynnille.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Jule

Vakionaama
Tuolla kommentilla leimaantuu tietynlaisen ryhmään. Eikös voisi ihan itse hakea tietoa muualtakin kuin esmes "The Guardian" lehdestä?

En tiedä tuosta lehdestä, mutta juuri kun itse aiheetta tutkin niin sain täysin päinvastaisia tuloksia, siksipä meinasin että mistä lähteestä löytyisi vastakkaista näkemystä tukevaa aineistoa.

Sääasemien tilastot likimain oikeita mutta kun asemia on perustettu suurimäärä lisää niin saadaan useammin jotain hellepäiviä yleiseen tilastoon vaikkei hellepäivät ole lisääntyneetkään.

No tilastossahan mitataan keskiarvoja, eli vaikka johonkin kylään 100x määrä sääasemia pystytetään, ei se sitä tarkoita että 10 hellepäivää tilastoitaisiin että kesässä oli 1000 hellepäivää.

Käytännössähän tuon tilastoinnin ongelma on sääasemien väheneminen, koska pidemmän aikavälin tilastoa voidaan tehdä vain sääasemalta joka pysyy riittävän pitkään paikallaan.

Esim neukuilla oli paljon sääasemia, eikä venäjä niiden ylläpitoa jatkanut käytännössä ollenkaan.

Minä olen semmonen epäilevä skeptikko. Aikanaan kun KOPn Lassila ja Voutilainen hypettivät ja mainostivat KOPn osakeantia niin myin vähäiset osakkeet pois. Kassaneiti silloin yritti opettaa että niitä pitäisi nyt ostaa eikä myydä, sanoin hänelle etten koskaan tule saamaan näin mahtavaa mainoskampanjaa osakkeitteni myynnille.

Tottakai pitää ajatella itsekin, mutta pitää ajatella ennemmmin tulevaa kuin mennyttä. Mitä haittaa meidän ilmastotoimista on? Mä en oikein keksi mitään muuta kuin turpeen nostamisen lopetuksen ja sen energialähteen omavaraisuusasteen heikkenemisen. Se että joku bensalenkkari joutuu ajelemaan jollain inhoamallaan sähköautolla ei mua liikuta.
 

ollikuhta

Vakionaama
Osaatko itse yksilöidysti kertoa miten nuo mainitsemasi sään ääri- ilmiöt ovat vaikuttaneet jokapaiväiseen elämääsi vuosien saatossa. :hmm:
Eiköhän ilmastonmuutoksen suurin vaikutus ole tämä reilu 15v jatkunut vouhotus ja rahan haaskaus. Toki jotain hyvää kehitystäkin tullut siinä sivussa kuten liikenteen sähköistyminen...
 

SON

Vakionaama
Mielestäni ainakin Ilmatieteenlaitoksen ja Ilmastopaneelin ja muidenkin näihin tukeutuvien uskottavuus on ainakin koetuksella koska näiden tahojen kauhuskenaariot Suomen lämpenemisestä (jopa +8 astetta) ovat perustuneet ilmeisesti RCP8.5 skenaarioon. Tähän tukeutuminen ja yleisestikin on aivan absurdi koska maapallolta ei löydy hyödynnettävissä olevaa fossiilista polttoainetta tuon RCP8.5 toteuttamiseen. Tästä aiheesta on paljon keskustelua ulkomaisissa lähteissä ja myös Tekniikan Maailma on julkaissut aiheesta ns pehmoversion ulkomaisiin lähteisiin verrattuna.:grandpa:

 
Viimeksi muokattu:

Mikkolan

Vakionaama
Eiköhän ilmastonmuutoksen suurin vaikutus ole tämä reilu 15v jatkunut vouhotus ja rahan haaskaus. Toki jotain hyvää kehitystäkin tullut siinä sivussa kuten liikenteen sähköistyminen...
Toki suuntaus on hyvä mutta suomi lähti etukenossa kunnianhimoisesti laukalle ymmärtämättä edelläkävijä maksaa kovat oppirahat. Siksi olen hiukan pissedoff tästä touhusta kun on ammuttu omaan nilkkaan useammankin kerran. Jälkijunassa kulkien olisi vältetty pahimmat sudenkuopat.

Se uskottavuus loppui heti alkuunsa siihen lätkämaila-malliin, eikä jatkossa ole parantunut yhtään.
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Toki suuntaus on hyvä mutta suomi lähti etukenossa kunnianhimoisesti laukalle ymmärtämättä edelläkävijä maksaa kovat oppirahat. Siksi olen hiukan pissedoff tästä touhusta kun on ammuttu omaan nilkkaan useammankin kerran. Jälkijunassa kulkien olisi vältetty pahimmat sudenkuopat.

Osaatko nyt sanoa sitten muuta ilmastotoimia joita olisi etukenossa ja kunnianhimolla tehty kuin tuulivoiman tukemisen ja ydinvoimalan rakentamisen? Tuulivoimalle olisi pienempikin tuki riittänyt, ydinvoimala ei varsinaisesti julkisia varoja käyttänyt.
 

tet

Hyperaktiivi
Mielestäni ainakin Ilmatieteenlaitoksen ja Ilmastopaneelin ja muidenkin näihin tukeutuvien uskottavuus on ainakin koetuksella koska näiden tahojen kauhuskenaariot Suomen lämpenemisestä (jopa +8 astetta) ovat perustuneet ilmeisesti RCP8.5 skenaarioon. Tähän tukeutuminen ja yleisestikin on aivan absurdi koska maapallolta ei löydy hyödynnettävissä olevaa fossiilista polttoainetta tuon RCP8.5 toteuttamiseen. Tästä aiheesta on paljon keskustelua ulkomaisissa lähteissä ja myös Tekniikan Maailma on julkaissut aiheesta ns pehmoversion ulkomaisiin lähteisiin verrattuna.:grandpa:

Ei tuossa TM:n artikkelissa kyllä sanota, että RCP8.5 olisi vaatinut enemmän fossiilia polttoaineita, kuin mitä maapallolta on hyödynnettävissä. Mistä mahdoit tuon tiedon löytää, kun ei sitä tuossa artikkelissa ole?

Sen sijaan siinä sanotaan, että kyseinen skenaario on kuopattu, koska energiantuotannon kehitys on edennyt siten, ettei skenaario ole enää mitenkään validi.
 

huugo

Vakionaama
Ei tuossa TM:n artikkelissa kyllä sanota, että RCP8.5 olisi vaatinut enemmän fossiilia polttoaineita, kuin mitä maapallolta on hyödynnettävissä. Mistä mahdoit tuon tiedon löytää, kun ei sitä tuossa artikkelissa ole?

Sen sijaan siinä sanotaan, että kyseinen skenaario on kuopattu, koska energiantuotannon kehitys on edennyt siten, ettei skenaario ole enää mitenkään validi.

Tässä tieteellisessä tutkimukessa on tultu lopputulemaan että lämpeneminen olisi 17 astetta jos kaikki fossiiliset poltettaisi:
Tutkimus: https://www.nature.com/articles/nclimate3036.epdf
Lehtikirjoitus tutkimuksesta: https://www.carbonbrief.org/arctic-...all-known-fossil-fuels-are-burned-study-says/
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuollaisessa kelissä pitäisi testata saisiko telttasaunan toimimaan, kun läjäisi mustia kiviä kasaan aurinkoon päiväksi ja sitten teltta päälle ja ei muuta kuin saunomaan 😂
Kivien ympärille pitäisi ensin kasata "kasvihuone" eristetyistä PU-levyistä tms. Onhan aurinkosaunoja rakennettukin ja sisälle voi saada parhaimmillaan luokkaa 70 asteen lämpötilan. Rakenteena on tyypillisesti hirsikehikko, jonka päällä on läpinäkyvä eristekate. Kiuas kannattaisi ratkaista erikseen, jos löylyä halajaa, eli pieni hetivalmis-kiuas, jossa vain kohtuullinen määrä kiviä ja aurinkopaneeleja saunan vieressä tuottamaan tarvittava sähkö kivien kuumentamiseen.
 

Husky

Hyperaktiivi
Monet järkevät ihmiset puhuvat, että "täytyy lomalle päästä lämpimään" ja menevät johonkin Kreikkaan missä yli 40. Väittävät hienoksi palattuaankin, mutta pitäisi kysyä niiltä kun ovat siellä paikanpäällä, että onko nyt hyvä sitten. Mikä ihmeen joukkohallusinaatio tuo on ollut aina, että paahde muka jotakin mistä pitää maksaa
 
Back
Ylös Bottom