Parvekelasitukset

mobbe

Vakionaama
Taas oli henkilö tipahtanut lasin läpi.Onko näissä lasituksissa yleisempikin vaaran paikka ja kumpi näistä on pettänyt ensin lasin kiinnitys vai lasi itsessään?
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Taas oli henkilö tipahtanut lasin läpi.Onko näissä lasituksissa yleisempikin vaaran paikka ja kumpi näistä on pettänyt ensin lasin kiinnitys vai lasi itsessään?
Vielä helpommin parvekkeelta putoaa jos ei ole laseja ollenkaan tai se auki.
Kuinkahan lujaa sitä lasia päin pitää törmätä tai heittää toinen että menee edes rikki?
Edit:
Katsoin kuvaa ko. talosta ja kyse olikin niistä parvekkeen kaiteen alla olevista laseista, ei siis niistä avattavista kaiteen yläpuolisista parvekelaseista.

Eli parvekkeella on voinut vaikka istua ja nojata lasiin joka pettänyt selän takaa pudotukseen.
 
Viimeksi muokattu:

mobbe

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vielä helpommin parvekkeelta putoaa jos ei ole laseja ollenkaan tai se auki.
Kuinkahan lujaa sitä lasia päin pitää törmätä tai heittää toinen että menee edes rikki?
Jääkiekossa näkee joskus kun pleksilasi muruiksi kovan taklauksen seurauksena toisaalta taas kestävät hurjia lämäreitä josta voisi tehdä päätelmän että parvelasikin kestää hyvin pistemäisen iskun ja heikommin laaja-alaista iskua.
 

mobbe

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Ristiriitaista kommenttia kiinteistöjohtaja laukoo ko parveke tarkastettu kesän alussa mutta keväällä 4 parveketta samassa talossa asetettu käyttökieltoon ja joku asukas paikkaillut laseja teipillä uittu mitä touhua?lähde:mtv3
 

Esäätäjä

Vakionaama
Jääkiekossa näkee joskus kun pleksilasi muruiksi kovan taklauksen seurauksena toisaalta taas kestävät hurjia lämäreitä josta voisi tehdä päätelmän että parvelasikin kestää hyvin pistemäisen iskun ja heikommin laaja-alaista iskua.
Eiköhän nuo ole jo määräyksissä laminoituja laseja, eli ei mene palasiksi. Jos on karkaistua lisäksi niin iskusta menee silpuksi mutta pysyvät laminoinnin ansiosta yhtenäisenä.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Laminointi pitää lasin palat yhdessä mutta pysyykö lasi enää kiinnikkeiden välissä kun pääsee taipumaan?

Edit: olikos se nyt karkaistu lasi kun menee aika helposti rikki jos joku terävä osuu? Tai hiekanjyvä iskun ja lasin välissä.
Linja-autossakin se vasara on terävänokkainen.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Laminointi pitää lasin palat yhdessä mutta pysyykö lasi enää kiinnikkeiden välissä kun pääsee taipumaan?

Edit: olikos se nyt karkaistu lasi kun menee aika helposti rikki jos joku terävä osuu? Tai hiekanjyvä iskun ja lasin välissä.
Linja-autossakin se vasara on terävänokkainen.
On juuri karkaistua lasia, voi hajota jostain pikku kolhusta vaikka reunaan palasiksi.

Jouduin omaan autoon murtautumaan ja vasaralla ei sivuikkunaa saanut rikki mutta naula ja vasaralla siihen niin oli koko lasi tuhannen silppuna.
 

mobbe

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Outo toimintatapa taloyhtiössä jos tarkastuksessa yhdessä parvekkeessa havaitaan ongelma mutta kaikkia parvekkeita ei aseteta käyttökieltoon siihen asti että kaikki on tarkastettu ja puutteet korjattu.Se ei saa olla esteenä että samannäköistä lasitusta ei välttämättä saa korjaukseen.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Pahimmillaan lasi on kirkasta lattiasta kattoon

Pahimmillaan joo mutta usein niissä on kuviointi.

Eiköhän nuo ole jo määräyksissä laminoituja laseja, eli ei mene palasiksi. Jos on karkaistua lisäksi niin iskusta menee silpuksi mutta pysyvät laminoinnin ansiosta yhtenäisenä.

Viimeisimmän tapauksen kuvissa näkyy lasi likimain kokonaisena maassa murusina. Eli laminoitu se on. Mutta menikö uhri siitä läpi ensin on arvoitus. Murusiksi mentyään ei kiinnitykset varmaan enää toimi kunnolla?
 

Esäätäjä

Vakionaama
Pahimmillaan joo mutta usein niissä on kuviointi.



Viimeisimmän tapauksen kuvissa näkyy lasi likimain kokonaisena maassa murusina. Eli laminoitu se on. Mutta menikö uhri siitä läpi ensin on arvoitus. Murusiksi mentyään ei kiinnitykset varmaan enää toimi kunnolla?
Semmoinen vähän taipuisa mattohan siitä varmaan tulee, eli jos ei reunoista reiän läpi kiinni niin putoohan se siitä irti.
 

bungle

Vakionaama
Eiköhän nuo ole jo määräyksissä laminoituja laseja, eli ei mene palasiksi. Jos on karkaistua lisäksi niin iskusta menee silpuksi mutta pysyvät laminoinnin ansiosta yhtenäisenä.

Junnuna pelasin. Oli silloin kunnon paksua pleksiä jota ei saanut mitenkään rikki. Ne kiellettiin sittemmin, kun eivät joustaneet yhtään ja oli kiilautumisvaara. Nykyset on suunniteltu hajoaviksi ja joustaviksi. Pavekkeelle nämä nykyiset jäähallilasit eivät kuulu.
 

mobbe

Vakionaama
Selvää on jo että tuossa talossa parvekkeet on pitkään käyttökiellossa .Selvää on myös että installaation suunnittelija on korvausvastuussa ja vankeustuomio kuvassa nuolella näkyy lista joka tarkkaan katsoen on vähän taipunut, kuvassa näkyy myös toisella seinällä nojatuoli ja nuolella tuolin jalan sijainti vastaavan listan päällä,voi kuvitella tapahtumien kulun mutta hengenvaarallinen asennus.

parveke.JPG
 

Tifo

Vakionaama
Selvää on jo että tuossa talossa parvekkeet on pitkään käyttökiellossa .Selvää on myös että installaation suunnittelija on korvausvastuussa ja vankeustuomio kuvassa nuolella näkyy lista joka tarkkaan katsoen on vähän taipunut, kuvassa näkyy myös toisella seinällä nojatuoli ja nuolella tuolin jalan sijainti vastaavan listan päällä,voi kuvitella tapahtumien kulun mutta hengenvaarallinen asennus.

katso liitettä 116330
Listalla on peitetty rako lattian ja lasin välissä. Lasi näyttäisi olevan kiinni urassa ala- ja yläreunasta.
 

Tifo

Vakionaama
Ja lasin hajotessa se taipuu niin paljon että lasi ei pysy enää urassa?
Kuvassa ura näyttää matalalta. Onko vain 1-2 cm?
Sekin auttaisi hieman jos sivullakin olisi urat. Taipuisi vähemmän samalla voimalla.
Noi pitää liimata kiinni listoihin, sitten ne voi pysyä paikallaan. Liimaukset tehdään puhtaisiin pintoihin, sekin voi olla haaste tämän päivän tekijöille.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Parvekkeisiin pitää rakentaa umpiseinä jotta kukaan ei kuolisi. Henkilö joka pääsee lasin läpi pääsee varmasti myös kaiteen yli.

Noissa korjaukseksi riittää muutama "kalteri" niin ettei asukas mahdu reiästä ulos vaikka lasia ei olisi.

Nyt parvekkeet meinataan lukita niin ettei niille pääse edes hätätilanteessa. Minkähänlainen ketjureaktio tästä syntyy.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Näsinneulassa oli näköalatasanteella alkuun vaan korkea lasi/kalteri/kaide, mutta kun niitä pääsi siitä kiipeämään yli ja planetaarion katolle, niin laitettiin kalterit kattoon asti, sellainen lintuhäkki.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Näsinneulassa oli näköalatasanteella alkuun vaan korkea lasi/kalteri/kaide, mutta kun niitä pääsi siitä kiipeämään yli ja planetaarion katolle, niin laitettiin kalterit kattoon asti, sellainen lintuhäkki.

No siellä alas hyppääminen oli kuitenkin haluttua eikä vahinko.

Sinänsä mielenkiintoista, että ainakin itseäni enemmän pelottaa korkeiden parvekkeiden reunoilla nojailla kuin roikkua korkealla ilmassa pelkän kiipeilyköyden varassa. Ehkä köysi tuntuu turvallisemmalta koska siinä ei itse oikein voi tehdä mitään vahingossa - esim horjahtaa.
 

nackerton

Vakionaama
Joo, muuttolaatikot, polkupyörät ja jättikokoisen tv laatikot loistaa kauas 😄

Ei kannata lasituksia kieltää, parvekkeiden kunnosta on helppo arvioida minkä tasoista sakkia alueella asuu:grandpa:

Eikö lasin taakse parvekkeelle voisi vaikka laittaa alumiiniprofiilia välikaiteeksi johonkin 50-60 senttimetrin korkeuteen, niin rymyämälläkään ei enää pääsisi lasista läpi..
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Eikö lasin taakse parvekkeelle voisi vaikka laittaa alumiiniprofiilia välikaiteeksi johonkin 50-60 senttimetrin korkeuteen, niin rymyämälläkään ei enää pääsisi lasista läpi..

Sinne riittäisi vaikka pelkkä köysi tms. ongelma lienee siinä että kun laseille on olevinaan joku standardi mitoitus, jonka mukamas pitäisi kestää, niin sillä mennään. Parvekkeen kaiteen suunnittelija piiloutuu sinne standardin taakse.
 

mobbe

Vakionaama
Otkes ei aio tapausta selvittää ja tuskinpa tukes edes kommentoi nämä lasitukset suunnitellaan aina parveke kohtaisesti ei ole mitään myytyä tuotetta joka voisi asettaa käyttökieltoon vaaran aiheuttajana joten turvallistaminen jää taloyhtiölle
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Kyllähän tuossa suurin ongelma ja vaara on että tuollainen kappale voi pudota, ihan siis alhaalla kulkevien vuoksi.

Totta... laminoinnin idea ymmärtääkseni on estää lasinpalasten putoaminen alla kulkevien päälle. Mutta jos koko lasi rikouduttuaan putoaa niin mitäpä iloa siitä laminoinnista silloin on. Se auttaisi jos lasi olisi kiinni myös läpi menevillä pulteilla.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Selvää on jo että tuossa talossa parvekkeet on pitkään käyttökiellossa .Selvää on myös että installaation suunnittelija on korvausvastuussa ja vankeustuomio kuvassa nuolella näkyy lista joka tarkkaan katsoen on vähän taipunut, kuvassa näkyy myös toisella seinällä nojatuoli ja nuolella tuolin jalan sijainti vastaavan listan päällä,voi kuvitella tapahtumien kulun mutta hengenvaarallinen asennus.

katso liitettä 116330
Aivan onnettomat nuo kolot missä lasin pitäisi pysyä kiinni. Mulla on lasikaide kotona ja siinä on varmaan 15cm korkea alumiiniprofiili missä tuo lasi seisoo. Lasit 6+6 ja laminoitu. Kai tuon rikki voi saada, muttei siitä läpi pääse.
1782079715511.png
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Se auttaisi jos lasi olisi kiinni myös läpi menevillä pulteilla
Auttaisiko?
Lasin säryttyä ainoa mistä pultti saisi ”kiinni” on se laminointi lasien välissä. Onko se kuinka kestävä? Vai repeääkö laminaatti kun se pultti on kuitenkin lähellä reunaa? Mutta varmasti ainakin jonkin verran auttaisi eli vaatisi enemmän voimaa jotta lasi tipahtaisi.
 

jussi

Vakionaama
Auttaisiko?
Lasin säryttyä ainoa mistä pultti saisi ”kiinni” on se laminointi lasien välissä. Onko se kuinka kestävä? Vai repeääkö laminaatti kun se pultti on kuitenkin lähellä reunaa? Mutta varmasti ainakin jonkin verran auttaisi eli vaatisi enemmän voimaa jotta lasi tipahtaisi.
Vois auttaa, jos lasi olis sellasta kun joskus muinoin oli, eli laminaatissa oli myös teräsverkko. Sanottiinko sitä sillon panssarilasiksi?
Jos verkko olis hitsattu ja pultti menee verkon reikään, niin ei ihan helposti heti anna myöten, vaikka lasi särkyiskin.
 

mobbe

Vakionaama
Tukes selvittääkin onko tikkurilan kaidejärjestelmä vaatimusten mukainen ja onko ollut jo kaidejärjestelmien tarkastuksen hankkeessa mukana.
Kaidelasi näytti olevan kiinnitettynä vain ylä-ja alalistan uran väliin ,uran syvyys korkeintaan 20 mm! mitä hel-ä.Törmäyksessä näyttää alalistan hitsaus keskeltä irronneen ja näin lasi luiskahtanut urastaan
 

Karga

Aktiivinen jäsen
Tuo selvitys tuleekin olemaan mielenkiintoinen. Minä jouduin noihin lasilaskentoihin joskus sekaantumaan, kun niitä töitä vielä tein. Muistelen, että ne standardimenetelmät olivat jossain vaiheessa päivittyneet sillä seurauksella, että kaavat johtivat järkkyihin lasipaksuuksiin. Luulen että on paljon parveke- ja ikkunalasituksia, jotka ”eivät täytä vaatimuksia”. Eri juttu sitten onko vaatimukset järkeviä.
 

mobbe

Vakionaama
Tuo selvitys tuleekin olemaan mielenkiintoinen. Minä jouduin noihin lasilaskentoihin joskus sekaantumaan, kun niitä töitä vielä tein. Muistelen, että ne standardimenetelmät olivat jossain vaiheessa päivittyneet sillä seurauksella, että kaavat johtivat järkkyihin lasipaksuuksiin. Luulen että on paljon parveke- ja ikkunalasituksia, jotka ”eivät täytä vaatimuksia”. Eri juttu sitten onko vaatimukset järkeviä.
Lasi oli kestänyt mutta lasin kiinnitys ei kestänyt ko. kuormitusta joka todennäköisesti ollut että aikuinen kaatuu hallitsemattomasti lasiin ,mielenkiintoista millaiseen ratkaisuun tukes päätyy
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eipä se kovin vahvasti noiden sementtilevyjenkään kanssa ole mennyt. Videossa näkyy myös että mitä lasin pitäisi kestää.

Teimme kymmenen erilaista parvekelevyn lujuustestiä. Testitulokset osoittivat, että käytännössä levyn pettämiseen riittää, että pieni 3-6-vuotias lapsi törmää siihen”

Linkki testivideoon (YouTube)

Kekki jatkaa: ” Lasiselle parvekelevylle on olemassa vaatimus 220 Joulen törmäyskestävyydestä, joka vastaa aikuisen ihmisen horjahtamista lasia vasten. Sementtikuitulevylle ei ole määritelty vastaavaa vaatimustasoa, vaikka tuote tulisi täsmälleen samaan tarkoitukseen kuin lasi. Kuitulevyt ovat laajassa käytössä, koska niiden käyttö on paitsi kustannustehokasta myös pidetty ratkaisu julkisivun ulkonäön vuoksi”.

Todettakoon, että lasisissa kaidelasien kiinnityksissä saattaa olla myös turvallisuusriski. Tutkinnan yhteydessä on käynyt ilmi, että kahden muovitassun päällä oleva lasinen parvekelevyratkaisu saattaa vajota pois lasitassujen päältä. Eli muovinen lasilevyä paikallaan pitävä muovitassu pettää alhaalta asennusurasta ja lasilevy pääsee vajoamaan. Visuaalisesti näyttää, että kaikki on hyvin, mutta levyä painamalla lasilevy ei pysy kiinni yläkiinnityksessä ja irtoaa. Eli näin kiinnitettyjen lasilevyjenkään kiinnitystavat eivät tue kestävyyttä. Onnettomuustutkintakeskuksella ei ole tästä tutkinta-aineistoa, eikä testeissä puututtu tähän, mutta asia on käynyt tutkinnan kuluessa ilmi ja halusimme turvallisuuden nimissä nostaa asian tietoisuuteen ”, lisää Kekki.
 

kotte

Hyperaktiivi
Sementtikuitulevyyn perustuvat kaiteet siis ovat kaikin puolin ala-arvoinen ratkaisu, ei kelpaa käyttötarkoitukseensa ainakaan ilman lisärakenteita, jotka huolehtivat turvallisuuspuolesta. Lasi saattaisi kelvatakin, elleivät kiinnitysratkaisut puolestaan olisi kokonaisuutena ala-arvoisia.
 

Tata

Aktiivinen jäsen
Jos parvekkeen kaide on lasia, voitaisiin hyvin vaatia että takana on niin tiheä metallinen varmistus että horjataessa ei voi mennä läpi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jos parvekkeen kaide on lasia, voitaisiin hyvin vaatia että takana on niin tiheä metallinen varmistus että horjataessa ei voi mennä läpi.
Kaippa noita laseja on lattiaan asti pilvenpiirtäjissä sun muissa. Jos vahvuus(/laminointi) ja kiinnitys on vain kunnossa, niin ei siitä normaali tavoilla läpi pitäisi mennä. Jos jompi kumpi on pielessä, niin mönkään menee.

Inttikaveri tuli joskus vuosia sitten muistaakseni kolmos kerroksesta alas parvekkeelta. Oli mennyt istumaan kaitteelle ja piti kiinni tuuletuskaiteesta. Se lähtikin ruuvauksista irti ja siitä alas kerien niin että daiju lähti jo alla olevan parvekkeen kohdalla. Tuuria oli tuossa onnettomuudessa, kun ei tullut kuin tikki tai pari korvanlehteen eikä mitään muuta.
 
Back
Ylös Bottom