Keskustelua sähköautoista

Esäätäjä

Vakionaama
Teslan kolmoset on kyllä edullisia, osat noin yleisesti halpoja ja autoja niin paljon että purkuosaa tulee jatkuvasti lisää.
Kukaan ei tietysti takaa etteikö se kallis remontti osuisi silti kohdalle.
 

katve

Aktiivinen jäsen
Teslan kolmoset on kyllä edullisia, osat noin yleisesti halpoja ja autoja niin paljon että purkuosaa tulee jatkuvasti lisää.
Kukaan ei tietysti takaa etteikö se kallis remontti osuisi silti kohdalle.
Miten akkuteknologiat vuosimallin mukaan? Entä jos pelaa varmemman päälle PTC -vastuksellinen kestävämpi vs. ilp-versio vaikkakin vanhempi?
 

Mikki

Hyperaktiivi
ID3/4 ei kannata ostaa vanhempana, koska niistä puuttuu akun esilämmitys.

Model 3 uutena se perusmalli on 0% korolla erittäin kilpailukykyinen jos vaihtoehto on käytetty 25t auto vaikka 4-6% kokonaiskorolla. Takuut kaikki yms...
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Auttakaa päästään pyörällä olevaa. Voitte laittaa myös bänniä mahdottoman kysymykseni edessä. Auton vaihto edessä, vanhat lahoaa pois. Budjetti maksimissaan 25 k€, mieluummin reilusti alle. Huomasin että sähköautoihinkin näpit yltäisi. Pidän autoa yleensä pitkään eli 10v tai ylikin.

Nettiauto tarjoaa kriteereillä range 400+ km & alle 25k€; Tesla 3, Jaguar i-pace (tästä kuulunut liikaa huonoa, hylätään), Kioja, VW ID3/-4, jotain eksoottisempia kiinalaisia.

Kokkolan Jessen videot katsottu lähes kaikki, foorumeita luettu, seurattu useamman kuluttajan taistelua, nähty alumiinin hapertuminen suolavedessä talvisin, nähty laakerivikoja, MCU vikoja, jäähdytyslitkujen vuotoja, Teslerin ilp-saagoja useinen peräkkäisine vaihtoineen jne.

Omat autot olleet yleisesti japanilaisia vanhempia dinoja vailla suurempia yllätyksiä, jotain eurooppalaista ollut kalliine korjauskuluineen myös matkan varrella.

Mihin köyhä toinen tai kolmannes omistaja omistajaketjussa uskaltaa rahansa laittaa? :huh2:

Edit: en etsi dino vs sähkö keskustelua. Etsin luotettavuutta, pieniä omistamisen kuluja, yllätyksettömyyttä.

Edit2: 4-5 hengelle, Corolla/ Avensis-kokoluokka riittää. Koukku olisi kiva.
Tämä on vain ehdotus sekoittamaan lisää päätä. Ostat uuden 25k€ auton, joudut tinkimään rangesta mutta saat vastineeksi pidemmäksi ajaksi luotettavuutta.
 

katve

Aktiivinen jäsen
ID3/4 ei kannata ostaa vanhempana, koska niistä puuttuu akun esilämmitys.

Model 3 uutena se perusmalli on 0% korolla erittäin kilpailukykyinen jos vaihtoehto on käytetty 25t auto vaikka 4-6% kokonaiskorolla. Takuut kaikki yms...
Tarkoitus olisi ns käteisellä ostaa vaikkakin vaihtoehtoiskustannus jne
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tarkoitus olisi ns käteisellä ostaa vaikkakin vaihtoehtoiskustannus jne

Järkevää. Ja makuasia miten arvostaa uuden auton takuuta jne. Tässä laskelma mitä takuusta ja uudesta Model 3 autosta pitäisi maksaa.

10v pitoaika minusta puoltaisi mahdollisimman uutta autoa. Se ei olisi poismyydessäkään arvoton.

IMG_1480.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Toisaalta akun esilämmitystä tarvitaan vain DC-latauksella tienvarsiasemilla, mitä puolestaan ei kannattaisi harrastaa kuin pakon edessä, jos voi ladata kotona AC:llä.

Juu, mutta pakkasessa ei ole kiva ventata surkealla latausteholla akun latautumista. Minusta tuo on aivan pakko-ominaisuus Suomen talveen.

Akun lämmitystä käytetään talvella AC latauksessakin. Ainakin Tesla tekee tåmän jos asettaa lähtöajan milloin lähtee ja auto on laturissa kiinni. Ei tarvi ajaa jäätyneellä akulla.
 

kotte

Hyperaktiivi
Välillä tulee Kainuu - Stadi mittaisia matkoja, muutama vuodessa
Onhan ID.3 malleissa ja vanhimmissakin akun lämmitin, mutta tuo ei käynnisty kuin vasta latauksen alettua, eli lataus käynnistyy kylmässä hyvin hitaasti. Pitkässä ajossa akku lämpenee joka tapauksessa.

Luetun mukaan myös vanhimpiin ID.3-malleihin on kuitenkin saatavilla ulkopuolisen toimittajan melko edullinen lisälaite, jolla akun lämmitys on mahdollista kytkeä päälle myös ennakolta. En tunne ratkaisuja tarkemmin ja liittyykö noihin karikkoja.
 

Jule

Vakionaama
Auttakaa päästään pyörällä olevaa. Voitte laittaa myös bänniä mahdottoman kysymykseni edessä. Auton vaihto edessä, vanhat lahoaa pois. Budjetti maksimissaan 25 k€, mieluummin reilusti alle. Huomasin että sähköautoihinkin näpit yltäisi. Pidän autoa yleensä pitkään eli 10v tai ylikin.

Nettiauto tarjoaa kriteereillä range 400+ km & alle 25k€; Tesla 3, Jaguar i-pace (tästä kuulunut liikaa huonoa, hylätään), Kioja, VW ID3/-4, jotain eksoottisempia kiinalaisia.

Kokkolan Jessen videot katsottu lähes kaikki, foorumeita luettu, seurattu useamman kuluttajan taistelua, nähty alumiinin hapertuminen suolavedessä talvisin, nähty laakerivikoja, MCU vikoja, jäähdytyslitkujen vuotoja, Teslerin ilp-saagoja useinen peräkkäisine vaihtoineen jne.

Omat autot olleet yleisesti japanilaisia vanhempia dinoja vailla suurempia yllätyksiä, jotain eurooppalaista ollut kalliine korjauskuluineen myös matkan varrella.

Mihin köyhä toinen tai kolmannes omistaja omistajaketjussa uskaltaa rahansa laittaa? :huh2:

Edit: en etsi dino vs sähkö keskustelua. Etsin luotettavuutta, pieniä omistamisen kuluja, yllätyksettömyyttä.

Edit2: 4-5 hengelle, Corolla/ Avensis-kokoluokka riittää. Koukku olisi kiva.
Sisäänajettu Leaf.

Autona "harmaa", mutta jos haluaa vaan helpon ja luotettavan kulkuneuvon, niin nappivalinta.

Vetokoukkua ei tosin saa (pyörätelineen kiinnikkeen saa).
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Auttakaa päästään pyörällä olevaa. Voitte laittaa myös bänniä mahdottoman kysymykseni edessä. Auton vaihto edessä, vanhat lahoaa pois. Budjetti maksimissaan 25 k€, mieluummin reilusti alle. Huomasin että sähköautoihinkin näpit yltäisi. Pidän autoa yleensä pitkään eli 10v tai ylikin.

Nettiauto tarjoaa kriteereillä range 400+ km & alle 25k€; Tesla 3, Jaguar i-pace (tästä kuulunut liikaa huonoa, hylätään), Kioja, VW ID3/-4, jotain eksoottisempia kiinalaisia.

Kokkolan Jessen videot katsottu lähes kaikki, foorumeita luettu, seurattu useamman kuluttajan taistelua, nähty alumiinin hapertuminen suolavedessä talvisin, nähty laakerivikoja, MCU vikoja, jäähdytyslitkujen vuotoja, Teslerin ilp-saagoja useinen peräkkäisine vaihtoineen jne.

Omat autot olleet yleisesti japanilaisia vanhempia dinoja vailla suurempia yllätyksiä, jotain eurooppalaista ollut kalliine korjauskuluineen myös matkan varrella.

Mihin köyhä toinen tai kolmannes omistaja omistajaketjussa uskaltaa rahansa laittaa? :huh2:

Edit: en etsi dino vs sähkö keskustelua. Etsin luotettavuutta, pieniä omistamisen kuluja, yllätyksettömyyttä.

Edit2: 4-5 hengelle, Corolla/ Avensis-kokoluokka riittää. Koukku olisi kiva.
Nissani kai ihan laatuauto.
 

pamppu

Hyperaktiivi
Prismaattiset LFP kennot ovat tuon hintaisia - myös euroopasta ostettuna.
Sen pelkän kennon päälle kin tehdään keskimääräistä paremmat akunhallinnat, jäähdytys, lämmitys, kestävä kotelointi yms, niin sitten ollaan tuossa satasen päälle, mitä itse ajattelin. Mutta se on totta, että se seuraavan sukupolven mahdollinen kennojen hinta-alennus tulee vain tuosta osuudesta, ne kotelot, lämmitykset yms. ei olennaisesti halpene.
 

-Teme-

Vakionaama
Tuossa menee termit ja sisältö vähän sekaisin.
Akusto on se auton pohjaan kiinnitetty koko akkupaketti, joka koostuu useammasta akkumodulista - akkumodulia voidaan kutsua myös akuksi. Akku / akkumoduli taas koostuu useista yksittäisistä kennoista.
BMS eli akuston hallintayksikkö on koko akustolle yhteinen, joissakin akustoissa niitä on kaksi.
Jos yksi puhuu akusta ja toinen kennosta, niin kyseessä taitaa olla moderni versio aidasta ja aidan seipäästä tehtävään vertailuun 😃
 

janhunen

Aktiivinen jäsen
Selityksiä voi olla monia, mutta ei se ole normaalia että kaksi katsuria repii yhtä rengasta että löytääkö sillä voimalla yli millin välystä kumipuslasta.

Tiliähän kasastusfirmat tekee kun uudelleenkatsastuksia tulee.

Tuolle ei taida olla mitään laitetta mikä sylkäisisi lukeman ulos. Pelkkä perstuntumalta arvio. Ja kun heikkous on tiedossa, niin se pusla sitten tottavie testataan.... Niinköhän samoin muissa autoissa.
Sitikalla oli vajaa 15v. sitten vähän samantyylinen keissi, tosin etuakselistossa. Katsastuksessa hylättiin kaikki, kunnes selvisi, että maahantuoja oli unohtanut toimittaa trafille katsastusohjeen liittyen ko. rakenteeseen. Oman C5:en leima-aika oli onneksi vasta sen jälkeen kun ohje oli jo katsastuskonttoreille päivittynyt. Mutta siihen aikaan ainakin oli ilmapiiri sellainen , että rapeista ranskiksista etsittiin ne hylkyyn johtavat viat vaikka väkisin.
 

janhunen

Aktiivinen jäsen
Toisaalta akun esilämmitystä tarvitaan vain DC-latauksella tienvarsiasemilla, mitä puolestaan ei kannattaisi harrastaa kuin pakon edessä, jos voi ladata kotona AC:llä.
Tää oli sellanen asia, mikä itellä otti sen 1.5v, että pääsi tosta ajatuksesta eroon, että dc-latausta ei pidä käyttää, kuin pakon sanelemana ja äärimmäisessä hädässä. No hieman kärjistin, mutta nykyään, kun käyn töistä kotiin tullessa paikallisesssa marketissa, pistän usein auton kauppareissun ajaksi lataukseen. Siinä saa mukavasti seuraavan päivän työmatkat akkuun kauppareissun aikana, eikä hinta päätä huimaa. Helpottaa kummasti rangeahdistusta, vaikka sellaista ei ole päässyt vielä syntymäänkään. Kotona lataan suurimman osan edelleen, mutta en stressaa tosta pikalatauksesta, kun se on oikeasti kätevää -ja nopeaa.
 

Jule

Vakionaama
Sen pelkän kennon päälle kin tehdään keskimääräistä paremmat akunhallinnat, jäähdytys, lämmitys, kestävä kotelointi yms, niin sitten ollaan tuossa satasen päälle, mitä itse ajattelin. Mutta se on totta, että se seuraavan sukupolven mahdollinen kennojen hinta-alennus tulee vain tuosta osuudesta, ne kotelot, lämmitykset yms. ei olennaisesti halpene.
En kyllä mitenkään voi uskoa että autovalmistaja maksaisi noista kennoista lähellekään sitä mitä ne kennot maksavat yksittäin ostettuna.

Kotelo nyt ei autovalmistajan kannalta maksa "mitään", mitä sille jäähdytykselle ja bms:lle jää sitten hintaa? Ne eivät kuitenkaan ole mitään kovin monimutkaisia systeemejä.
 

Husky

Hyperaktiivi
Huh! Hilux sähköautoistettu, vetokyky 1600kg🤣
Ja bonuksena maavara pienennetty henkilöautotasolle normaalista 30 sentistä. Onnea vaan kelirikkoteille yms, kun varmana akut roikkuu alimmaisena.
Range 255km.

No, eiköhän tässä ketjussa päästä siihen, että jos tuolla saa liikenneympyrään mustaa vanaa niin kaikki on hyvin.
 

juukeli

Aktiivinen jäsen
Huh! Hilux sähköautoistettu, vetokyky 1600kg🤣
Ja bonuksena maavara pienennetty henkilöautotasolle normaalista 30 sentistä. Onnea vaan kelirikkoteille yms, kun varmana akut roikkuu alimmaisena.
Range 255km.

No, eiköhän tässä ketjussa päästä siihen, että jos tuolla saa liikenneympyrään mustaa vanaa niin kaikki on hyvin.

G-Mersun sähköversio taitaa olla ihan toimiva maastossakin. Pystyy jopa temppuihin joihin polttis ei koskaan kykenisi. Sähköinen voimansiirto mahdollistaa maastoautoissakin monia juttuja mihin polttistekniikalla ei kyetä. Esim. napamoottoreilla maanvara saadaan helposti hyvinkin suureksi kun ei ole mm. vetarit ongelmana.
 

Esäätäjä

Vakionaama
G-Mersun sähköversio taitaa olla ihan toimiva maastossakin. Pystyy jopa temppuihin tarkoituksen polttis ei koskaan kykenisi. Sähköinen voimansiirto mahdollistaa maastoautoissakin monia juttuja mihin polttistekniikalla ei kyetä. Esim. napamoottoreilla maanvara saada helposti hyvinkin suureksi kun ei ole mm. vetarit ongelmana.
Harva kyllä menee 150000-200000€ autolla edes soratiellä, voi tulla kiven iskemä maalipintaan, saati sitten maastoon.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tänään Turussa bongattu 😍

1782153607272.png


Jotenkin vain juuri tuollainen sopiva punaisen ja mustan yhdistelmä vaan natsaa omaan silmääni. Juu, alalistat oli jo hiekkapölyssä harmaantuneet, mutta juuri tuo yläosan sysimusta tuollaisen kirkkaan punaisen kanssa suorastaan loistaa aurongonpaisteessa. Emäntäkin harmitteli tätä nykyistä Citroën tilatessa, kun valikoimaan ei kuulunut punaista lainkaan, mutta ehkä sitten jo se seuraava uusi automme...
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tänään Turussa bongattu 😍

katso liitettä 116350

Jotenkin vain juuri tuollainen sopiva punaisen ja mustan yhdistelmä vaan natsaa omaan silmääni. Juu, alalistat oli jo hiekkapölyssä harmaantuneet, mutta juuri tuo yläosan sysimusta tuollaisen kirkkaan punaisen kanssa suorastaan loistaa aurongonpaisteessa. Emäntäkin harmitteli tätä nykyistä Citroën tilatessa, kun valikoimaan ei kuulunut punaista lainkaan, mutta ehkä sitten jo se seuraava uusi automme...
Hieno väri tosiaan tuon mustan kanssa.
Vastaava metallisininen voisi olla yhtä hieno.

Katsoinkin värivalitsimella niin ei siinä ainakaan ollut muuta hienoa väriä kun tuo pun., sininen oli valjun värinen. Yksi tumma vihreä oli kohtuullinen mutta ei sekään hypännyt mitenkään edukseen esille.
 
Viimeksi muokattu:

pokeri

Aktiivinen jäsen
Huh! Hilux sähköautoistettu, vetokyky 1600kg🤣
Ja bonuksena maavara pienennetty henkilöautotasolle normaalista 30 sentistä. Onnea vaan kelirikkoteille yms, kun varmana akut roikkuu alimmaisena.
Range 255km.

No, eiköhän tässä ketjussa päästä siihen, että jos tuolla saa liikenneympyrään mustaa vanaa niin kaikki on hyvin.
"Vaikka sähkömoottorisessa Hiluxissa ei ole tasauspyörästön lukkoja tai alennusvaihdetta, on se silti hyvin maastokelpoinen. Maavara on 215 mm, mikä on vain sentin dieselmoottorista vähemmän", kertoo Tekniikan maailma.
Joskus se senttiki on näkkyy liikaa:eek:
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Katsoinkin värivalitsimella niin ei siinä ainakaan ollut muuta hienoa väriä kun tuo pun., sininen oli valjun värinen. Yksi tumma vihreä oli kohtuullinen mutta ei sekään hypännyt mitenkään edukseen esille.
No katsotaan nyt jos tuo PV5 joskus realisoituu, mitä värejä silloin on tarjolla emännän valittavaksi. Kyllä, emäntä saa meillä valita uuden, tilattavan auton värin ja näin hänkin pääsee osallistumaan auton hankintaan omilla päätöksillään - ainakin jollain tasolla ja näin rauha säilyy perheessä 😇
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
eikä käytä etäohjausta pakkasella, tai muutenkaan panosta softan toimivuuteen

OIkein mukavasti toimii molemmat, toisin kuin esim. Stellantiksen vastaavat. Ei toki mitään Teslan tasoa. Ketjussa on kyllä tullut selväksi että oma mielipiteesi on erilainen.

Kunhan nyt koitan vihjata että yksittäinen ominaisuus harvemmin on auton valinnassa ratkaiseva ellei käyttöprofiili ole jotenkin poikkeuksellisesti siitä riippuvainen. Jos reilun parinkympin budjetilla on sähkäriä hakemassa joutuu puutteita hyväksymään. ID4:ssä niitä löytyy mutta kokonaisuus on silti vahva.
 

Hempuli

Töllintunaaja
, mitä värejä silloin on tarjolla emännän valittavaksi.
Meillä meni auton hankintaan osallistuminen fifty-sixty: itse valitsin automallin ja kotihengetär värin. 110 % tyytyväisyystakuu.
PS. Joskus vannoin, ettei meille ainakaan tule pohjamaalinharmaata autoa koskaan. Ei olisi pitänyt.
 

Jule

Vakionaama
"Vaikka sähkömoottorisessa Hiluxissa ei ole tasauspyörästön lukkoja tai alennusvaihdetta, on se silti hyvin maastokelpoinen. Maavara on 215 mm, mikä on vain sentin dieselmoottorista vähemmän", kertoo Tekniikan maailma.
Joskus se senttiki on näkkyy liikaa:eek:
Ja jostain syystä ne joita nuo maavarat ensiten loukkaavat ei ole mihinkään tavallista mökkitietä ihmeellisellisempään maastoon ikinä edes suunnitelleet menevänsä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Meillä meni auton hankintaan osallistuminen fifty-sixty: itse valitsin automallin ja kotihengetär värin. 110 % tyytyväisyystakuu.
No automalli ... jos saa "palautetta" farkuista SUV:eihin ja tuollainen smurffibussi on se millä hengertär hiljenee, niin onko hän valinnut mallia vaiko eikö ;) No toki viimekerralla sai ihan oikeastikin valita otetaanko M vaiko XL -mittainen Berlingo tuon värin lisäksi. Itse sitten valikoin onko se Berlingo, Rifter, Combo vaiko Proace City Verso, sekä tietty kaikki ne auton varusteet.

Juuri kävin punaista Kia PV5 Passangeria katselemassa myyntihallissa ja... no ihan vielä ei olleet ne kuuluisat ostohousut jalassa, mutta...
 
Back
Ylös Bottom