Ei muuten riitä. Aika-ajoin on nyvittävä rattia kun alkaa muuten motkottamaan.
No taatusti riittää ainakin tässä Juniperissa. Aina ajan niin. Pidän kädet polvien päällä ja irti ratista. Just tänään.ajoin about 25km koskematta rattiin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ei muuten riitä. Aika-ajoin on nyvittävä rattia kun alkaa muuten motkottamaan.
No taatusti riittää ainakin tässä Juniperissa. Aina ajan niin
Onpa outoa. Mites se nopeudensäätely sitten, toimiiko virheettä?
Ei...se ei toimi aina virheettä. Mutta eihän Teslalla ole enää kiinnostusta kehittää tätä, kun FSD on aivan eri sukupolven systeemi.
Luulen että ne korvaa nykyisen systeemin jollain kevyt versiolla FSDstä.
Nyt sainkin toimimaan! Android Auton asetuksista pystyi vaihtamaan kielen ja valitsemaan käyttääkö se Geminiä vai Google Assistanttia. Jälkimmäinen ei osaa Suomea, mutta Gemini osaa.Tämän mukaan Suomenkielinen pitäisi olla mahdollinen, mutta jostain syystä se on mahdollinen vaan joillekin...
Onpas antiikkinen...
Niin onkin. Sinä ajat uusimmalla Teslan versiolla ja minä puhun 6 vuotta vanhasta Skodasta, että se siitä pelottavan hyvästä ja maailman edistyksellisemmästä Teslasta.
Miten voi noin pahassa kuplassa olla…
En tiedä yhtään, koska en asiaa seuraa millään tavalla, mutta nopealla haulla pitäisi kuulemma olla vuoden päästä taso 2+.Mitenkäs VW konsernin tuotokset tuon hoitaa 2026? Kaiketi kymmenien miljardien R&D budjetilla on menty paljon eteenpäin?
Jostain syystä omassa puhelimessa geminin kieliasetuksissa suomi ei mahdollinen, meni sinne Android auton kautta tai geminin asetuksista.Nyt sainkin toimimaan! Android Auton asetuksista pystyi vaihtamaan kielen ja valitsemaan käyttääkö se Geminiä vai Google Assistanttia. Jälkimmäinen ei osaa Suomea, mutta Gemini osaa.
Nyt toimi "Hey Google, navikoi Äyräpääntie kutoseen"!
minulle riittää tämä volkkarin Travel Assist kun en nyt paremmastakaan tiedä, en edes ostaessa ajatellut koko asiaa ennenkuin ajaessa käytännössä alkoi selvitä mitä se tekee. en ole ajanut teslalla enkä skodalla koskaan joten niistä ei mitään tietoa.Jos oikeasti kiinnostaa tuo vanha tekniikka ja vastaukset noihin kysymyksiin niin löydät lisää aiheesta VAG:n kohdalla nimellä Front Assist.
Pointti oli se, että tuosta ”mullistavasta” toiminnosta on jo vuosia eikä siihen tarvittu tekoälyä, Teslaa eikä sähköautoa.
Tutustuin hieman aiheeseen ja mm. vuoden 2022 Enyaqin Front Assist on tekoälypohjainen perustuen neuroverkkoihin ja koneoppimiseen eli sekin on ns. so last season hommaa näköjään.
Kaikki autot tekee nykyään siis samat temput sillä ainoalla erolla, että Teslan tekninen toteutus on kameran varassa ja muut käyttää kameran, tutkan tai Lidarin yhdistelmää. Osa osaa jo väistää näköjään penkankin puolelle (Volvo), mikä tuli jo yllätyksenä.
Sitä kun on päässyt autonhankintakuplasta irti niin ei paljoa jaksa perehtyä tuollaisiin asioihin.
Ja jos autonvalintaan vaikuttaa se osaako se ajaa itsekseen vai ei niin kannattaa ainakin käydä koeajamassa ennen päätöstä. Itse en pitänyt Teslan autopilotista siinä muodossaan missä se oli vuonna 2022, mutta Skodan Travel Assist on erittäin mukava ja tämä on melko yleinen konsensus käyttäjillä.
1970 luvulla isäni työskenteli valtiolla traktorinkuljettajana. Oltuaan kyntöhommissa niin työnjohtaja kysyi isältäni, "kuka traktoria ohjasi, kun itse kävelit traktorin perässä"?. Ei kukaan.onhan näitä ollut jo pidempääkin, kävin 30 vuotta sitten katsomassa automaattisesti kyntävää traktoria.
<Automaattisesti tai ilman kuljettajaa toimivan traktorin taustalla Suomessa ovat Matti ja Mikko Sampo, jotka kehittivät 1990-luvun alussa ajanaan poikkeuksellisen autonomisen Modulaire MD15 -peltorobotin.>
Ohjauksen 15-30sek viive on OK ilmastoinnin ohjauksessa ja lataustavoitteen asettamiseksi. Ovien avaamisessa/sulkemisessa se on jo liikaa.toimiiko mikään pilven kautta kulkeva moitteetta, viiveettä?
kulkeeko muilla merkeillä viiveettä?
päiväkauppaa aktiivisesti teen vieläkin ja pörssi sekä välittäjät sekoilee (pitkiä viiveitä ja jäätymisiä) yhtä paljon kun 30 vuotta sitten
Minä en muista aikaa jolloin olisin käyttänyt paperista karttaa mutta muistan ajan kun minulla oli HP kämmentietokone missä oli kartta jonka mukaan suunistettiin Euroopassa. Taisi olla jotain 2000 alkua koska TomTom Go julkaistaiin 2005. Ja onhan tossa mun ikälopussa mesrsussa kartta, ei tietystikkään koskestusnäyttöä tai widescreeniä mutta toimiva.Erityisen hyvää Teslassa on just tuo suuri keskinäyttö ja koko ajan näkyvissä oleva laadukas kartta. En ole juurikaan kaivannut paperista tai kännykän karttaa sen jälkeen.
Kuitenkin jos auto pääosin perustuu softaan, voi siihen tuoda uusia ominaisuuksia myös vanhoihin autoihin ja tuskin on muuta autofirmaa kuin Tesla joka tuo edelleen uusia ominaisuuksia kaikkiin tekemiinsä autoihin ja "tuki" ei sinänsä ole loppunut.
Tuo oma Volvo tuli myyntiin polttiksena vuonna 2017, sähkömalli 2020. Viimeisin softapäivitys on tältä kesältä, ja keväällähän siihen tuli kokonaan uusi UI - jopa mittaristo muuttui aivan eri näköiseksi, samoin keskinäytön valikot ja koko käyttöliittymä.
Nimenomaan.Hienoa. Tuo on hyvä kuulla että Volvo huolehtii vanhemmistakin autoista![]()
jos auton voisi liittää wlanilla kotiverkkoon jossa oma känny, niin kaikki toimisi ainakin kotona, oletan. miksi vain media mahdollisuus?Ohjauksen 15-30sek viive on OK ilmastoinnin ohjauksessa ja lataustavoitteen asettamiseksi. Ovien avaamisessa/sulkemisessa se on jo liikaa.
Sijainti päivittyy vain jos auto on parkissa 15min välein tapahtuvassa päivityksessä.
Ongelma on lähinnä se, että yhteys appin ja auton välillä voi olla nurin vuorokaudesta viikkoon ja yllättäen palautua taas käyttöön.
Traktoriin saa autopilotin jotain 1500€ hintaaonhan näitä ollut jo pidempääkin, kävin 30 vuotta sitten katsomassa automaattisesti kyntävää traktoria.
<Automaattisesti tai ilman kuljettajaa toimivan traktorin taustalla Suomessa ovat Matti ja Mikko Sampo, jotka kehittivät 1990-luvun alussa ajanaan poikkeuksellisen autonomisen Modulaire MD15 -peltorobotin.>
Itse olisin tyytyväinen jos omaan Q4 runkoon saisi esim ID.7 GTX:sta isomman akun, sekä Teslasta softan ja sen ominaisuudet.
Kaikkea ei voi saada, mutta on se kyllä hyvinkin säälittävää tai oikasti raivostuttavaa, miten VAG rämpii softan kanssa. Ympäri vuoden yhteysongelmia appiin ja auton välillä.
Viikko sitten Kokkolassa yöllä lataus tuli 100% ja sen jälkeen auto oli omasta mielestään edelleen Kokkolassa seuraavat 30h vaikka välissä ajettu kotiin, ladattu ja pari muuta lenkkiä heitetty. Mittaristossa akun varaustila 8% mutta appissa edelleen 100%, mitkään etähallinta auton osalta ei toimi.
Tuo kun on softan taso on, niin VAG:n FSD viritelmää saadaan odottaa aikaisintaan joskus 2030-luvun puolessa välissä.
lisä ärsytys on tuoprotektionismi ja suljettu systeemi josta ei saa ajotietoja (reittejä, pysähdyksiä, aikoja) ladattua itselleen. Data Act toteutus on pelkkä
käyttäjälle (zip ladattavaa tiedosto vuorokautta myöhemmin, tapahtumakoodiston selvitykset PDF tiedostossa)
Auto on ajamiseen OK, mutta konsernin toimintatapa taustalla syvältä
No ei voi sanoa että oma MEB puolivalmiste olisi hyvä. Perusominaisuuksia puuttuu ja jääkin puuttumaan kun 3.x kehitys lopetettu. Onhan autolla tietty ikää kun 2024 vuosimalliaMiksi hyvää pitää päivittää? Tulee teslan päivityksistä mieleen android puhelin mitä pitää päivittää kokoajan ja se ei päivityksillä parane, menee vain entstä monimutkaisemmaksi käyttää.
Tronity ei auta kun auto hukkaa yhteyden. Mulla on yhdistetty Home Assistantiin liitetty MyAudi tili ja siellä sama tilanne. Auto oli kartan perusteella Kokkolassa 100% akulla vaikka todellisuudessa auto oli etupihalla latauksessa ja akkua 10%Jos haluat ne tiedot esim. verottajaa varten tai muuten vain niin puutteeseen löytyy teslamainen ratkaisu eli tarvikeäppi Tronity.
Lokakuussa tulee Peaq jossa Android Auto niin olettaisin suunnan muuttuvan mahdollisesti koko konsernissa.
Lokakuussa tulee Peaq jossa Android Auto niin olettaisin suunnan muuttuvan mahdollisesti koko konsernissa.
Ok, no sitten varmaan pajalle auto? Mulla ei oo yhteydet kadonneet pitkään aikaan. Muistaakseni 2024 oli merkittäviä ongelmia.Trinity ei auta kun auto hukkaa yhteyden. Mulla on yhdistetty Home Assistantiin liitetty MyAudi tili ja siellä sama tilanne. Auto oli kartan perusteella Kokkolassa 100% akulla vaikka todellisuudessa auto oli etupihalla latauksessa ja akkua 10%
Ei kuulemma ole vikaa, vaan ominaisuus. Paska mikä paskaOk, no sitten varmaan pajalle auto? Mulla ei oo yhteydet kadonneet pitkään aikaan. Muistaakseni 2024 oli merkittäviä ongelmia.
——
IMHO: Jos softapuoli tärkeämpi niin ehdottomasti Tesla. Jos taas varusteet ja ajomukavuus niin joku muu.
IMHO: Jos softapuoli tärkeämpi niin ehdottomasti Tesla. Jos taas varusteet ja ajomukavuus niin joku muu.
VAG siis rakentaa tuon päälle oman käyttöliittymänsä eli en tiedä mitä tarkoitetaan omalla ekosysteemillään tässä suhteessa.[
Tuo on kuluttajalle hyvä, että saa amerikkalaisen firman softan pyörimään autossa. Mutta VAG konsernin osalta tuo on suoraan pois oman ekosysteemin kehityksestä. Google kiittää toki.
VAG siis rakentaa tuon päälle oman käyttöliittymänsä eli en tiedä mitä tarkoitetaan omalla ekosysteemillään tässä suhteessa.
Ei kuulemma ole vikaa, vaan ominaisuus. Paska mikä paska
Softa ei ole tärkein, siksi sanonut että auto on teknisesti OK ja pidän sen ajettavuudesta, mutta softa on vain niin kuraa että sieltä ei saa tiettyjä perustavaa laatua olevia ominaisuuksia ulos (reitit, sijainti, aikatägit) sekä järkyttävä aivopieru että ovia ei saa lukittua/avattua etänä (tämä kuulemma vuoden 2026 autoissa uutuus ominaisuus), sekä kännyavain optio ettei tarvitse raahata auton ”avainta” mukana.
Näitä viimeisiä ei vissii ole myöskään skodassa
Okei, ja mitä autonomistaja tekee sillä alustataloudella?Sitä alustataloutta mikä jää Googlen haltuun. Käyttöliittymä on vain pintakuori.
..... OBD portista katoaa sähköt pienen ajan kuluttua pysäköimisen jälkeen.
Teslassa katoaa kanssa obd liittimestä sähköt jos ei ole puhelinsovelluksesta erikseen laitettu pysymään 12v päällä pistokkeissa.ehkä lukija menee lepotilaan, 12V on jatkuvasti saatavilla OBD liittimestä, minulla on siinä volttimittari kiinni ja kun laittaa siihen raspin tai espin niin saa käppyrät talteen jos haluaa tarkemmin analysoida.
ehkä audissa kytketty toisin
Vaihtamalla paranee toki aina, mutta ei se paljon lohduta jos ostit juuri 2025 miinus Teslan jotta pääsisit ajomukavuudessa edes huomattavasti vanhempien VAGgineiden tasolle - mikäli arvostat ajomukavuutta.Siis mikä vaikka Juniper Premiumin varusteissa tai ajomukavuudessa eroaa muista vastaavan hintaisista autoista?
Aiemmin Tesla oli liian pintakova alustaltaan, mutta Juniper 2025+ on todella selvästi mukavampi.