Taloyhtiön käytövesiputkiremontin kustannukset

Oletko muuten huomannut veroparatiisissa olevan erikoisuuden ja katsonut mitä verottajan mielestä on minimivuokra?
Auttaakohan asiassa jos on Kela vuokran maksajana? Melkoista haahuilua oli vuokraaminen. Maksuhäiriömerkinnät normi, osa katosi kysyttyään tai parin päivän päästä asia ei enää kiinnostanut.

Melkoista haahuilua oli vuokraaminen. Maksuhäiriömerkinnät normi, osa katosi kysyttyään tai parin päivän päästä asia ei enää kiinnostanut.

Hyvin lyhyellä omalla kokemuksella tämä pitää kyllä paikkansa. Pistin kuun alussa osakkeen vuokralle. Tuli ihan Tori-kauppa mieleen kun aktiiviseen ilmoitukseen tulee viestejä, että onko tämä vielä vapaana.

Auttaakohan asiassa jos on Kela vuokran maksajana? Melkoista haahuilua oli vuokraaminen. Maksuhäiriömerkinnät normi, osa katosi kysyttyään tai parin päivän päästä asia ei enää kiinnostanut.
Ei sulla ole mitään ongelmia kun ilmoitat asiat niinkuin ne ovat. Huskylla jostain syystä asiat ajautuu väärille urille.

Kai tuo riippuu vuokraako perhepiirissä vai ihan ulkopuoliselle. Sama erityisesti myynnin yhteydessä. Tästä syystä se osake onkin omistuksessani. Välttämättä mitättömällä hinnalla myyminen ei olisi ehkä DVV:llä myöskään ollut aikanaan pelkkä kumileimasimen heilaus ns. välittäjien normaalilla hinnalla sitä ei kaupaksi saatu. Nyt minä voin tehdä sen kanssa vapaasti mitä lystään, ei tarvita arvioita eikä lupia.

Ehkä ajateltu tapauksia, joissa vuokrataan lähipiirille alihintaan, mutta sääntö on vain euroissa, joten olen varma että koskee kaikkia tapauksia. Ja tosiaan olin yllättynyt kuinka korkeat on vaatimukset Treen seudulle.
Täytyisi olla anonyymi tapa kysellä näistä verottajalta

Ehkä ajateltu tapauksia, joissa vuokrataan lähipiirille alihintaan, mutta sääntö on vain euroissa, joten olen varma että koskee kaikkia tapauksia. Ja tosiaan olin yllättynyt kuinka korkeat on vaatimukset Treen seudulle.

Kävin katsomassa noita lukuja, niin verottajan luvut on kyllä pähkähullluja, tuplat normitasoon muuallakin. Mutta ei ainakaan tähän saakka ole tarvinnut todistella mitään kun on menty sen käytännön markkinan tasossa.

Mikään laki ei estä antamalla asuntoa vaikka ilmaiseksi jonkun käyttöön. Silloin se ei enää ole sijoitus, eikä voi tehdä enää vähennyksiä (täysimääräisinä), kuten @Husky aiemmin mainitsi. Vaikea uskoa, että verottaja noita kovin aktiivisesti kyttäisi ja vaikka joutuisikin selvittämään asiaa, niin vuokrapyynnöt samalta alueelta todennäköisesti riittävät todisteeksi.

"Mitä käypä vuokra tarkoittaa?
Käypä vuokra on kohtuullinen vuokra, jota vastaavasta kohteesta yleisesti maksetaan samalla paikkakunnalla. Jos sinulla ei ole muuta tietoa vuokratasosta, käypänä vuokrana voidaan pitää asuntoedun verotusarvoa (luontoisetuarvoa)."

Kyllä ne puhelimeen vielä vastaa ja siellä voi kysellä, mutta jos haluaa ennakkopäätöksen, niin se pitää tehdä omalla nimellä ja maksaa päätöksestä.

Laitatko linkin verottajan hyväksymiin vuokriin?

Tässä tapauksessa tuo verotusarvonmukainen vuokra (178 euroa + 8,70 euroa neliömetriltä) on täyttä utopiaa. Toki se olisi kiva saada. Oletan että kyseessä on nimen omaan vuokra ilman vesimaksua ja sähköä. Asioissahan on aika paljon eroa, jos esim. lämmitys on sähköllä jolloin se ei tyypillisesti sisälly vuokraan ja tällöin ne vuokrat ovat pienempiä. Ensimmäinen varsinainen asuntoni oli juuri tälläinen joskus muinoin. Asunnoissa on eroja: paikkakunta, hissi/ei, rakennusvuosi tai peruskorjausvuosi, keskellä kaupunkia vai jossain reunemmalla.

Takaisin
Ylös Bottom