Kaimo Ärräpää
Pumppauksen suomenmestari v. 2041
Pakko laittaa tämä kommentti tähän. Käykää kannattamassa vireillä olevaa kansalaisaloitetta nimeltään: Ajoneuvoharrastamisen sekä ajoneuvojen kunnostamis-, rakentamis- ja säilyttämisoikeuden turvaaminen Suomessa.
Jos EU:sta tuleva uusi sääntely toteutuu Suomessa tiukkana, se rikkoo omaisuuden suojan: ajoneuvon perusteeton luokittelu jätteeksi tai romuajoneuvoksi (iän, teknisen kunnon, katsastamattomuuden tai liikennekäytöstä poiston vuoksi, pakko romuttaa), pakko luopua ajoneuvosta laskennallisten korjauskustannusten ja alhaisen markkina-arvon perusteella, varaosa-ajoneuvojen säilyttämisen ja hyödyntämisen kieltäminen, omatoimisen purkamisen rinnastaminen luvattomaan purkamotoimintaan, keinotekoiset määräajat projektien loppuunsaattamiselle, uudet maksulliset tarkastus-, todistus- ja asiantuntijavelvollisuudet, säilytysoikeuden rajaaminen vain virallisen kulttuurihistoriallisen statuksen saaneisiin ajoneuvoihin, omaisuudensuojan ja omistajan määräämisoikeuden rajoittaminen.
Itse olen ymmärtänyt asian seuraavalla tavalla tutkittuani asiaa eri lähteistä. Tässä muutamia esimerkkejä.

Jos EU:sta tuleva uusi sääntely toteutuu Suomessa tiukkana, se rikkoo omaisuuden suojan: ajoneuvon perusteeton luokittelu jätteeksi tai romuajoneuvoksi (iän, teknisen kunnon, katsastamattomuuden tai liikennekäytöstä poiston vuoksi, pakko romuttaa), pakko luopua ajoneuvosta laskennallisten korjauskustannusten ja alhaisen markkina-arvon perusteella, varaosa-ajoneuvojen säilyttämisen ja hyödyntämisen kieltäminen, omatoimisen purkamisen rinnastaminen luvattomaan purkamotoimintaan, keinotekoiset määräajat projektien loppuunsaattamiselle, uudet maksulliset tarkastus-, todistus- ja asiantuntijavelvollisuudet, säilytysoikeuden rajaaminen vain virallisen kulttuurihistoriallisen statuksen saaneisiin ajoneuvoihin, omaisuudensuojan ja omistajan määräämisoikeuden rajoittaminen.
Itse olen ymmärtänyt asian seuraavalla tavalla tutkittuani asiaa eri lähteistä. Tässä muutamia esimerkkejä.
- Autosi moottori vaurioituu vakavasti esimerkiksi jakohihnan katkeamisen vuoksi. Romuasetuksen mukaan moottoria ei saa enää jatkossa vaihtaa, koska alkuperäiset tunnistetiedot häviävät. Auto luokitellaan automaattisesti jätteeksi ja se on pakko romuttaa.
- Kahden tuhannen euron arvoiseen autoon tulee kolarivaurio. Korjausarviohinta on 2 000 euroa. Tällöin auton korjaaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa ja auto määritellään automaattisesti jätteeksi ja se on pakko romuttaa. Et myöskään itse saa sitä korjata.
- Olet ulkomailla vaikkapa 3 vuotta. Olet poistanut autosi liikennekäytöstä. Liikennekäytöstä poisto on kestänyt yli 2 vuotta, joten auto on automaattisesti jätettä, ja se on pakko romuttaa. Tämä kohta koskisi tällaisenaan myös uudempia autoja.
- Olet kunnostamassa vanhaa autoa. Olet edistänyt projektia aina ehtiessäsi. Koska projektissasi aikaa on mennyt yli 5 vuotta, auto on nyt jätettä ja se on pakko romuttaa.
- Olet hankkinut varaosia varten pihallesi purkuauton. Otat siitä osia kunnostaaksesi omaa, ajossa olevaa autoasi. Varaosa-auton säilyttäminen ja siitä osien ottaminen on laitonta purkamotoimintaa, joten voit saada sakot ja varaosa-auto on jätettä ja se on pakko romuttaa.
Viimeksi muokattu: