Tekoälybuumi

Mikki

Hyperaktiivi
Eikö kommenteissa ollut jo tuomio että tuo koko twiitti on keksittyä AI fantasiaa? Siis twiitin kirjoittajan omaa fantasiaa, ei Muskin puheita.

fraatti

Hyperaktiivi
Onkos kukaan vertaillut Googlen Geminiä, deepseekkiä, copilottia ja chatgtp:tä? Sinänsä mielenkiintoista että google käyttää tekoälymallissaan omia prossujaan.

kaihakki

Vakionaama
Testasin joskus viime talvena Deepseek, Chatgpt, Aria ja Mistral. Useita tehtäviä. Deepseek oli ylivoimainen.
Testasin äsken matematiikalla Geminiä. Sama tehtävä, jonka Deepseek ratkaisi oikein, ei onnistunut Geminillä ollenkaan, vaikka annoin palautetta. Yritti pari kertaa, mutta heitti pyyhkeet kehään.
Taitaa kiinalaiset voittaa tämänkin kisan. En sijoittaisi penniäkään näihin amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin tekoälyfirmoihin. Melko varmasti myös Nvidiakin rojahtaa reippaasti alaspäin, jahka kiinalaiset kehittää vastaavia siruja. Trumppihan ne siihen pakottaa, kun eivät saa ostaa Nvidian siruja.

-Teme-

Vakionaama
Onkos kukaan vertaillut Googlen Geminiä, deepseekkiä, copilottia ja chatgtp:tä? Sinänsä mielenkiintoista että google käyttää tekoälymallissaan omia prossujaan.
Olen kaikkia noita testaillut ja vertaillut, mutta omassa käytössä Claude Sonnet 4.5 ja Sonnet 4.5 ovat toimineet paremmin kuin mikään mainituista

Mikki

Hyperaktiivi
Olen kaikkia noita testaillut ja vertaillut, mutta omassa käytössä Claude Sonnet 4.5 ja Sonnet 4.5 ovat toimineet paremmin kuin mikään mainituista
Näissä kyllä mielipiteet hajaantuu ja kaikki mallit ovat kehittyneet aika vauhdilla.

Mutta täältä ääniä Claude Sonnetille, GPT 5 Codexille. Grok toimii myös hyvin.

tuna

Vakionaama
Näissä kyllä mielipiteet hajaantuu ja kaikki mallit ovat kehittyneet aika vauhdilla.

Mutta täältä ääniä Claude Sonnetille, GPT 5 Codexille. Grok toimii myös hyvin.
Olen Grokia pari viikkoa kokeilumielessä koeponnistellut töissä. Aivan jäätäviä hallusinaatioita tuottanut jokaisella yrityksellä, itseluottamus vielä sillä tuntuu olevan kovempi kuin muilla niin että vakuuttaa vähemmän kriittisen käyttäjän äkkiä uskomaan satuja. Ilmaisversiona tuntuu täysin lelulta. Copilot ja ChatGPT ovat olleet aivan eri tasolla luotettavuuden osalta.

kaihakki

Vakionaama
Millaisella tehtävällä haastoit ?
Tällainen tehtävä.
kehitä yhtälö x-y koordinaatistoon, joka kulkee pisteiden (2,3), (4,4), (7,6), (9,5) kautta jollakin tarkkuudella

Vastasi ihan oikein:

1764922635975.png

Gemini puolestaan laski väärin. Oli jo lähtökuopissa väärä ratkaisumoodi.

Mikki

Hyperaktiivi
Lienee tekoälybuumin kääntöpuoli eli hinnat nousevat.

Olen duunihommien kautta kuullut että Microsoftilla on oikeita vaikeuksia AI kapasiteetin kansa. Tällä hetkellä on esimerkiksi isoon osaan Azuren OpenAI malleista sellainen rajoitus päällä, että asiakaskohtaisia kapasiteettirajoja ei nosteta, vaikka olisi tarvetta.

Out of Quota lukee muutenkin isossa osaa Euroopan keskuksia. Jos haluaisi tietyssä keskuksessa ajaa promptinsa.

fraatti

Hyperaktiivi
Olen duunihommien kautta kuullut että Microsoftilla on oikeita vaikeuksia AI kapasiteetin kansa. Tällä hetkellä on esimerkiksi isoon osaan Azuren OpenAI malleista sellainen rajoitus päällä, että asiakaskohtaisia kapasiteettirajoja ei nosteta, vaikka olisi tarvetta.

Out of Quota lukee muutenkin isossa osaa Euroopan keskuksia. Jos haluaisi tietyssä keskuksessa ajaa promptinsa.
Mulla o käytössä copilotin maksullinen versio duunin kautta. Copilotti on ainakin paljon hitaampi kuin chatgtp. Gtp-5 piti ainakin vielä pari pv sitten painaa erikseen päälle. Eilen huomasin että yläkulmaan oli tullut myös valinta think deeper.

fraatti

Hyperaktiivi
Vaikka tekoäly itsessään on mullistavaa teknologiaa, on tekoälybuumi ennemmin tai myöhemmin puhkeava pörssikupla. Näin sanoo yksi tämän vuoden taloustieteen Nobel-palkinnon saajista, Brownin yliopiston professori Peter Howitt. Ruotsalaisen SVT:n haastattelussa nobelisti arvioi suuren osan tekoälyyn tällä hetkellä kohdistuvista miljardisijoituksista osoittautuvan kannattamattomiksi.

– Näin on aina ollut. Teknologiaa voidaan kehittää monella eri tavalla. Jotkut tulevat osoittautumaan muita paremmiksi. Olemme nyt karsintavaiheessa, Howitt sanoo.

Mikki

Hyperaktiivi
Uudessa teknologiassa yleensä ensimmäiset menestyjät eivät ole pitkän välin voittajia. Tekoälyllä kuitenkin tullaan tekemään järjettömiä määriä rahaa pitkällä aikavälillä

fraatti

Hyperaktiivi
Ihan mielenkiintoinen raina, jossa haastatellaan ammattilaista maailmanhuipulta. 1,1 nopeudella menee hiukan rivakammin.

Tata

Jäsen
taloustieteen Nobel-palkinnon
Talous ei ole tiedettä ja kyse ei ole Nobelin palkinnosta, vaan muistopalkinnosta. Tekoäly on oikeasti valtava loikka joka tehostaa monia asioita. Mutta se tuo myös työttömyyttä, kansalaispalkka lienee tulevaisuutta.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Talous ei ole tiedettä ja kyse ei ole Nobelin palkinnosta, vaan muistopalkinnosta. Tekoäly on oikeasti valtava loikka joka tehostaa monia asioita. Mutta se tuo myös työttömyyttä, kansalaispalkka lienee tulevaisuutta.
Aihetta on myös käsitelty videossa jossain kohdassa. Edit. Tuossa.

Tuo herranhan on kehitellyt botin joka päihitti ensimmäisenä ihmiset texas holdemissa, softapätkän joka pyörittää munuaisten vaihtorinkiä ja mm armeijalle lentokoneeseen pätkän joka väitetysti on pätevämpi kuin pilotti tietyissä tilanteissa(lähitaistelu).

fraatti

Hyperaktiivi
Tekoälykielimallien kehittäjän Open AI:n laajan tutkimuksen mukaan yhtiön tekoälytuotteet säästävät työntekijöiden työaikaa keskimäärin 40–60 minuuttia päivässä.

Chat GPT:n kehittäjäyhtiön tutkimus tehtiin keskellä jatkuvaa skeptisyyttä tekoälyn ja sen kehityksen vaatimien massiivisten investointien taloudellisista hyödyistä.

9 000 työntekijää ja 100 yritystä kattavan tutkimuksen mukaan eniten aikaa säästivät datatieteen, insinöörialojen ja viestinnän alojen työntekijät sekä kirjanpidon ammattilaiset. Kolme neljäsosaa vastaajista kertoi tekoälyn parantaneen joko työn nopeutta tai laatua.
-----
”Kolme neljästä sanoo nyt: 'Voin tehdä asioita, joita en aiemmin pystynyt’”, kertoo Open AI:n pääekonomisti Ronnie Chatterji.

Mikki

Hyperaktiivi
Minulla on myös sellaisia kokemuksia, että tekoälyllä voi tehdä asioita, mitkä ei olisi muuten käytännössä mahdollisia.

Yhdestä projektista käytännössä poistettiin sellainen 10 000 riviä huonoa koodia ja korvattiin se muutamalla AI promptilla. Homma toimii nyt paljon paremmin ja ylläpidettävyydeltään koodi on nyt "hieman" helpompi.

Olemme "komitea-strategiaa" käyttänyt useissa tilanteissa, kun pitää tehdä kysymyksiä annetusta datasta. Komiteaan kirjoitetaan 3 tai 5 erilaista lyhyttä promptia kysymään samaa asiaa ja sitten konsensus-vastaus valitaan.

Vaikka tämä maksaa kutsuissa, paranee tarkkuus kuitenkin selkeästi vrt. yksi prompti.

Kide

Jäsen
Mulla o käytössä copilotin maksullinen versio duunin kautta. Copilotti on ainakin paljon hitaampi kuin chatgtp. Gtp-5 piti ainakin vielä pari pv sitten painaa erikseen päälle. Eilen huomasin että yläkulmaan oli tullut myös valinta think deeper.
Duunissa maksullisena sekä copilot että chatgpt, ja copilottiin pitäs siirtyä. Ensin koitetaan tehdä copilotilla ja sitten vaikeemmat asiat loppuun chatgpt. Ei paljon luottoa copilottiin

fraatti

Hyperaktiivi
Duunissa maksullisena sekä copilot että chatgpt, ja copilottiin pitäs siirtyä. Ensin koitetaan tehdä copilotilla ja sitten vaikeemmat asiat loppuun chatgpt. Ei paljon luottoa copilottiin
En ole vielä kokeillut, mutta onnistuu pitkän promptauksen lopputuloksesta tekemään promptia mikä tekee saman homman yhdellä pyynnillä tai agenttia?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko kukaan muu käyttänyt Perplexityä? Tuo tuntuisi omaan satunnaiseen käyttöön sopiva.

Mitenköhän tuo nyt valitsee noista "parhaan" AI:n kuhunkin kysymykseen?

1765555279845.png

Kide

Jäsen
En ole vielä kokeillut, mutta onnistuu pitkän promptauksen lopputuloksesta tekemään promptia mikä tekee saman homman yhdellä pyynnillä tai agenttia?
No nyt en onnistunut kiteyttämään päähäni tästä kysymystä 🐧.

Aiheeseen liittyen tai liittymättä, chatgpt kanssa sessio jotenkin hidastuu pidemmän päälle, edellisten versioiden kanssa mennyt jopa "rikki", eli kaveri dementoinut, ja täytynyt aloittaa uusi. Vakuutuksena noiden suhteen on pyytänyt tekemään vaatimusluettelon, jota on sitten voinut käsin täydentää ja antaa uudelle sessiolle lähtökohdaksi. Just tuossa on pieni harrastus appdaemon python-harjoitelma kehitteillä, oma pösä-ohjaus tietty, muutaman päivän jälkeen alkaa yksinkertaisetkin vastaukset kestää minuutteja.

fraatti

Hyperaktiivi
No nyt en onnistunut kiteyttämään päähäni tästä kysymystä 🐧.
Kylläpäs oli sekavasti kirjoitettu kännyllä näpräten.

Kun olet tsättäillyt pitkät tovit tekoälyn kanssa, niin saako lopputulemasta mitenkään aikaiseksi yhtä "kysymystä" pihalle, millä saman asian voisi tehdä myöhemmin uudestaan? Tai vastaavasti tehtyä siitä agenttia?

Agenttihan lienee sellainen mihin on määritelty kysymys valmiiksi ja se on nopea ja helppo ottaa uudestaan käyttöön. En ole vielä itse testannut näitä.

ttk2

Aktiivinen jäsen
Kun olet tsättäillyt pitkät tovit tekoälyn kanssa, niin saako lopputulemasta mitenkään aikaiseksi yhtä "kysymystä" pihalle, millä saman asian voisi tehdä myöhemmin uudestaan?
Itse olen pyytänyt (Geminiä) tuottamaan tiivistelmän uutena promptina, josta löytyy niin alkuperäinen ongelma kuin johtopäätökset ja rajaukset. Ajatuksena on nimenomaan ollut se, että kyseisen tiivistelmän voi kopioida ja syöttää toiselle AI:lle uutena promptina.

Gemini>Gemini ainakin toimii ihan hyvin. Toki riippuu paljon asiasta.

Toisinaan tuollainen tiivistys on muutenkin hyvä tehdä, että näkee missä mennään tai osaa palauttaa omaankin mieleen, että mikä se konteksti oikein olikaan ja mitkä kaikki asiat siihen vaikuttivat.

fraatti

Hyperaktiivi
Itse olen pyytänyt (Geminiä) tuottamaan tiivistelmän uutena promptina, josta löytyy niin alkuperäinen ongelma kuin johtopäätökset ja rajaukset. Ajatuksena on nimenomaan ollut se, että kyseisen tiivistelmän voi kopioida ja syöttää toiselle AI:lle uutena promptina.

Gemini>Gemini ainakin toimii ihan hyvin. Toki riippuu paljon asiasta.

Toisinaan tuollainen tiivistys on muutenkin hyvä tehdä, että näkee missä mennään tai osaa palauttaa omaankin mieleen, että mikä se konteksti oikein olikaan ja mitkä kaikki asiat siihen vaikuttivat.
Täytyypä kokeilla joskus. Joskus kun keskustelu on lähtenyt väärälle raiteelle, niin olen vain kopsannut alkuperäisen kysymyksen ja muokannut sitä hiukan ja kysynyt uudestaan uudessa keskustelussa. Joskus copilotilla käy sillain että se käyttäytyy kuten se unohtaisi että mitä pitää tehdä. Tämä on käynyt usein ainakin silloin jos et huomaa heti laittaa liitetiedostoa mukaan, vaan liität se myöhemmin.

Mikki

Hyperaktiivi
Tuo on hauska tarina, mutta en uskalla sanoa onko se totta vai ei. Niin hulluja juttuja tekoälyn työntämisestä olen itsekkin nähnyt.

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Ehkä hyvä mainita että kyseessä sarkasmihuumoripostaus, ei ihan tositarina...
Niin, vai oliko?
Kommenteissa on viittaus tähän: https://www.extremetech.com/computi...-goals-because-almost-nobody-is-using-copilot

Itse seurasin useamman kuukauden noin 50 hlön tekoälytuotoksia. Isolla osalla tekoälyn tuoma lisäarvo oli varsin pieni.
Itse ehdotin että tekoälyä ei kytketä kaikille automaattisesti päälle, vaan ainoastaan pyynnistä. Ellei tuota käytä, niin 30€/kk menee aivan kankkulan kaivoon.

Tifo

Vakionaama
Pannaan tännekin vaikka meni ensin tuonne terveystietoon.
En ole itse tarvinnut ai:ta koska koska tähän ikään mennessä tiedän jo melkein kaiken mitä tarvitsee. Noita tekoälyvastauksia tulee kuitenkin vaikka ei pyytäisi. Niissä on paitsi väärää tietoa niin myös yritysten nettimainoksista kopioitua tietoa sanasta sanaan.
Toisaalta naapuri kertoi että tekoäly oli osannut muodostaa oikein erään kantavan rakenteen mitoituskaavan. Siitä olen vetänyt johtopäätöksen että tekoälylle on esitetty sopivia kysymyksiä ja kysyjä on tietänyt suunnilleen mitä pitäisi tulla vastaukseksi ja vielä osannut valita oikean tekoälyn. Jos maallikko pyytäisi ratkaisemaan saman ongelman niin ei ehkä osaisi esittää oikeita kysymyksiä eikä ainakaan tietäisi onko vastauksessa järkeä. Eli tekoälyltä saa sellaisen vastauksen kuin haluaa.

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Tekoälyn kehitys on edelleen reipasta ja esimerkiksi GPT 5.2 on selkeästi parempi kuin aiemmat.

Mutta tekoälyssä suurimmat loikat tuottavuudessa lienevät tulevan tuotantoprosessien optimoinnista. Humanoidi-robotit liukuhihnatyössä alkaa olemaan ihan lähellä todellisuutta.

Tekoäly on tullut jäädäkseen, se on jo varmaa. Luultavasti yksi suurimpia teknologia-loikkia pitkään aikaan.

Huvittaa kun AIn väärille vastauksille naureskellaan, mutta samalla esim. tekoälyvideot alkaa olemaan jo äärimmäisen uskottavia.

Back
Ylös Bottom