Maapallo - onko se litteä vai pallon muotoinen?

MrCabin

Aktiivinen jäsen
Seurasin haastattelua Amerikassa kun ihmisiltä kysyttiin onko maapallo litteä. Aika monta vastausta oli että kyllä maapallo on litteä.

Mitä asiasta täällä foorumissa ajatellaan - kuinka tämä asia on?
 

Lurkus

Vakionaama
Riippunee miten ajattelee. Pyöreähköhän maapallo on mutta ei pyöreä, navoiltaan litistynyt geoidi kai tarkemmin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Mitä asiasta täällä foorumissa ajatellaan - kuinka tämä asia on?
Kuvastaa vain sikäläisten yleistä perehtyneisyyttä muun maailman asioihin. Toki seurakunta on sekalaista ja joukossa hyvin fiksuja ja valistuneita yksilöitä myös suurin joukoin.
 

MrCabin

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Kuvastaa vain sikäläisten yleistä perehtyneisyyttä muun maailman asioihin. Toki seurakunta on sekalaista ja joukossa hyvin fiksuja ja valistuneita yksilöitä myös suurin joukoin.
Haluaisin joskus keskustella pannukakku teoreetikkojen kanssa ja kysyä miten he voivat selittää sen että seilatessani kerran tankkerilla Oslosta Melbourneen viiden viikon merimatkan ajan eikä missään vaiheessa tuo laiva pudonnut minkään reunan yli. Samalla toteutui maantiedosta opitut asiat ihan voisi sanoa kantapään kautta 😂
 

Arisoft

Hyperaktiivi
navoiltaan litistynyt geoidi kai tarkemmin

Tuo on rekursiivinen määritelmä - samanlainen kuin se että nainen on nainen, jota myös kysellään jenkkilässä usein. Geoidi nimittäin tarkoittaa kappaletta, joka on maa-planeetan muotoinen. Tiedän että noi asiaa esitellään joissain lähteissä, mutta asia selviää kun katsoo minkä muotoinen on geoidi. Maa on muodoltaan melko tarkkaan pyörähdysellipsoidi. Eräänlainen litistynyt pallo pienin alueellisin poikkeamin.

Mutta mielenkiintoinen jatkokysymys: Minkä muotoisena maata pidettiin keskiajalla?
Vuodesta 400 eaa. lähtien lähes kukaan ei uskonut maan olevan litteä. Usko litteään maahan on peräisin 1800-luvun julkaisuista, joissa selitettiin, että Kolumbuksen matka tehtiin todistamaan, että maapallo on pyöreä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Haluaisin joskus keskustella pannukakku teoreetikkojen kanssa ja kysyä miten he voivat selittää sen että seilatessani kerran tankkerilla Oslosta Melbourneen viiden viikon merimatkan ajan eikä missään vaiheessa tuo laiva pudonnut minkään reunan yli. Samalla toteutui maantiedosta opitut asiat ihan voisi sanoa kantapään kautta 😂
Uskoisin, että pannukakkuteoreetikot yleensä tyytyvät läheiseen elinpiiriin, joka ei ulotu merelle asti eivätkä noin kaukaiset asiat kiinnosta. Mukana on toki "ammattihuijareita" ja koiranleukoja. Jälkimmäiset kokevat onnistuneensa, kun saavat huijatuksi mukaan muitakin.
 

MrCabin

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Yksi asia mikä tuli esille noissa kyselyissä oli se että 90% pannukakun kannattajista myös äänesti vesiallas spesialistin valtaan.
 

Ton1A

Vakionaama
Ei täälläkin, lärvikirja koitti jo ihan riittävästi syöttää flerf-sontaa kun yksi kaveri tykkäsi väitellä noiden kanssa.
 

Hempuli

Töllintunaaja
No sehän tässä huolestuttaakin kun ajatellaan kuinka suurta voimaa tässä maailmassa tuo maa edustaa ja millaiset johtajat se itselleen valitsee.
Huolestuttaa myös pientä voimaa maailmassa edustavan maan johtajat...

Tieteellisiä nollatutkimuksia usein arvostellaan turhina ja aamukahvilla tuli juttua maapallon litteydestä. Päädyimme litteydestä siihen, että tieteellisten tutkimusten perusteena pitää olla tutkimus, vaikka nollatutkimus, eikä vain sen hetkinen fakta maapallon pyöreähköstä muodosta. Muuten uusilta tutkimuksilta menee pohja pois, jos niitä enää tehdään.
 

MrCabin

Aktiivinen jäsen
Huolestuttaa myös pientä voimaa maailmassa edustavan maan johtajat...

Tieteellisiä nollatutkimuksia usein arvostellaan turhina ja aamukahvilla tuli juttua maapallon litteydestä. Päädyimme litteydestä siihen, että tieteellisten tutkimusten perusteena pitää olla tutkimus, vaikka nollatutkimus, eikä vain sen hetkinen fakta maapallon pyöreähköstä muodosta. Muuten uusilta tutkimuksilta menee pohja pois, jos niitä enää tehdään.
Mikä on tieteellinen nollatutkimus? Lähtee liikkeelle ilman mitään aikaisempia tutkimus tuloksia siis nolla tilanteesta?
Käytännön hommia tehneenä kaikki lähtee liikkeelle valmiista systeemistä jota sitten huolletaan ja korjataan käytön aikana.
 

kotte

Hyperaktiivi
Päädyimme litteydestä siihen, että tieteellisten tutkimusten perusteena pitää olla tutkimus, vaikka nollatutkimus, eikä vain sen hetkinen fakta maapallon pyöreähköstä muodosta.
Väittäisin moista "nollapäätelmäksi". Kyllä maapallon pyöreydestä on vuosituhansien aikana tehty paljon aivan aitoa tieteellistä tutkimusta ja tulokset on kirjattu tieteellisiksi raporteiksi. Nykyinen kuva pyöreästä maapallosta on vain kiteytymä tiedetystä. On aivan turha enää lähteä uusissa tutkimuksissa nollasta, kun tutustumalla edes osaan maailmankuvan yhteen perusfaktasta aikojen kuluessa kirjoitettuun ja myöhemmin jalostettuun johtaa yksinkertaisesti pannukakkuterian täydelliseen tyrmäämiseen epäkäytännöllisenä ja lukuisten tosiasioiden vastaisena teoriana. Kunnollinen tiede edellyttää aina perehtymistä aiheesta aikaisemmin julkaistuun. Jos jotain asiasta kannattaisi ammentaa, niin tieteellisten käytäntöjen kehittymisen historian kannalta.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mutta mielenkiintoinen jatkokysymys: Minkä muotoisena maata pidettiin keskiajalla?
Vuodesta 400 eaa. lähtien lähes kukaan ei uskonut maan olevan litteä. Usko litteään maahan on peräisin 1800-luvun julkaisuista, joissa selitettiin, että Kolumbuksen matka tehtiin todistamaan, että maapallo on pyöreä.
Monet uskomukset keskiajasta on renesanssin aikakana tehtyä markinointia missä renesanssin ajan ajattelijat halusivat korostaa omaa erinomaisuutta tekemällä keskiajasta pimeä ja takapajuisen. Jatkokysymys, jos keskiaika alkoi Rooman tuhotumisesta niin mihin tappahtumaan keskiaika loppui? Vastaus on Rooman tuhotumiseen, tietysti.
 
Viimeksi muokattu:

BBF

Vakionaama
Vaikea ymmärtää mistä tämäkin idiotismi on noussut esiin, jostain fundamentalisti-uskovaisten piiristä varmaan jota netin hörhöt on levittäny omaksi huvikseen? Maapallon pallon muoto on hyvin yksinkertaista todentaa vaikka auringon nousu- ja laskuajoista eri maissa, ne sopivat täydellisesti yhteen pyörivän pallon kanssa joka kiertää ellipsirataa auringon ympäri muttei mitenkään minkään pannukakun kanssa.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Mikä on tieteellinen nollatutkimus?
Legendaarinen nollatutkimus on 'nälkäinen susi syö enemmän kuin kylläinen susi'. Eli tutkitaan mukamas itsestäänselvyyksiä. Ei toki enää, kun nykyisin tuohon väliin on näemmä tullut porttiteoreetikko, jonka kyvyt yltävät korkeammalle kuin tiedeyhteisön.

On eroa siinä, että meillä kaikkien hyväksymä fakta ajanlaskun alun tapaan siitä, että maapallo on litteä ja käyttää sitä lähdeaineistona uusille tutkimuksille, kuin että tiedeyhteisö olisi hyväksynyt tutkimuksen maapallon muodosta. Varmasti nykyaikanakin löytyy faktoja ja vaihtoehtoisia faktoja, jotka tutkimustiede vielä muuttaa. Varmasti myös virheellisiä tieteellisiä tutkimuksia.

Ei tarvitse Amerikasta saakka hakea esimerkkiä siitä, että ihmisillä on tiedeyhteisöstä poikkeavia mielipiteitä. Löytyy keskustelusta 'mitä on ilmastonmuutos'? Tietenkin saa ja pitääkin haastaa tieteelliset tutkimukset.

Mutta johan Ismo Leikolakin totesi, ettei planeettamme muoto ole vaikea asia ymmärtää. Selviää kun vain sanoo maapallo.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Mutta johan Ismo Leikolakin totesi, ettei planeettamme muoto ole vaikea asia ymmärtää. Selviää kun vain sanoo maapallo.

Mutta kun ne käyttää sanaa "earth" eikä "earthball", joka tarkoittaa ihan muuta, niin siinä ei ole mukana tuota selventävää palloa. Eli kun meillä on se "pallo" siinä nimessä, niin heillä on amerikassa korkeintaan se "flat" siinä nimessä ;D
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Olen täysin vakuuttunut siitä, että maapallo on pyöreä, tai ainakin pyöreähkö, mutta vastoin yleistä käsitystä me elellään sen sisäpinnalla. Todisteeksi tästä voin esittää lenkkarit, joiden pohjat tuppaavat kulumaan kärjestä ja kantapäästä eikä niinkään keskeltä. ;D
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Legendaarinen nollatutkimus on 'nälkäinen susi syö enemmän kuin kylläinen susi'. Eli tutkitaan mukamas itsestäänselvyyksiä. Ei toki enää, kun nykyisin tuohon väliin on näemmä tullut porttiteoreetikko, jonka kyvyt yltävät korkeammalle kuin tiedeyhteisön.
Mutta tuolta perusasioista saattaa silti löytyä varsin kiperiäkin dilemmoja. Klassisesti tekussa meidän matikan maikka heitteli jotain yhtälöitä sanomalla "Osoita että..." niin siinähän sitä sitten laskettiin jotta pitikö se yhtälö paikkaansa vaiko eikö. Vaan sitten joku kerta ihan piruttaan tokaisikin "Osoita että 2+2=4" niin johan muuten menikin kinkkiseksi, miten ihmeessä tuollaisen osoittaa todeksi ilman mitään epämääräisyyksiä että näin nyt vain on sovittu o_O
 

pökö

Kaivo jäässä
Toivottavasti ei ole litteä koska meinaan ensiviikolla kiertää Saariston rengastien enkä haluaisi pudota reunalta.
 

Seppaant

Aktiivinen jäsen
Littehän se on.
Jos se olisi pallo, niin silloin kaikkien merien vedet virtaisi alamäkeen pohjoisnavalta etelänavalle. Kun näin ei ole käynyt niin on todistettu että litteä se on.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Mistä sellaiseen johtopäätökseen päädyit, että Saariston rengastie olisi maailman laidalla? Ehkä onkin juuri päinvastoin.
Kyllä Saariston rengastie on ihan keskellä maailmaa, ei se olisi rengas, jos se katkeaisi maailman laidalla. Pitäisikö se kiertää samaan suuntaan kuin aurinkokin kiertää maata?
 

Riihis

Aktiivinen jäsen
Ja tuuli johtuu siitä, että puut heiluu ja liikuttaa ilmaa. Mikä ihmiskuntaa vaivaa? Onko liika sokeri ja/tai makeutusaineet vieneet sen ainoan soitinlevyjä hakkaavan apinan päästä hautaan?
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Kyllä Saariston rengastie on ihan keskellä maailmaa, ei se olisi rengas, jos se katkeaisi maailman laidalla. Pitäisikö se kiertää samaan suuntaan kuin aurinkokin kiertää maata?
Tuota Saaristotien suurimmaksi osaksi yksisuuntaista fillariliikennettä seuranneena on herännyt epäilys, ettei aurinko kierräkään maata, vaan maa pyörii reisilihasten voimalla. Syksyllä fillaristit kaikkoavat, eikä aurinko enää "nouse" niin korkealle taivaalla kun hyrrävoima heikkenee. Auringonpalvojat kaikkoavat rannoilta, josta seuraa uimavesien kylmeneminen. Turistikautta pitäisi siis pidentää, ettei talvet olisi niin kylmiä ja pimeitä.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Ite sanoisin että maapallo on lopulta melko kulmikas kun on monttua monenlaista ja jokunen vuorikin.

Nyt kun on noi jalkapallon mm-potkijaiset menossa, niin eikö alkanut kiinnostamaan, kuinka kulmikas jalkapallo on tuon yllä olevan mukaan. Siispä tekoälyltä kysymään ja alla sen vastaus.

  • Maapallo: Maapallon korkein vuori (Everest) ja syvin hauta (Mariaanien hauta) ovat mitättömiä pallon 12 742 kilometrin halkaisijaan verrattuna. Mittakaavassa maapallo on sileämpi kuin biljardipallo.
  • Jalkapallo: Saumojen urat ja paneelien väliset pykälät ovat noin 1–2 millimetriä syviä. Noin 22 senttimetriä paksussa jalkapallossa tämä vastaa suhteellisesti sitä, että maapallolla olisi kymmenien tai satojen kilometrien syvyisiä rotkoja ja saumoja ympäri planeettaa.
Mutta eihän tuolla väliä, koska lettuhan tää planeetta maa on korotetuilla reunoilla, ettei merien vesi karkaa avaruuteen.
 

MrCabin

Aktiivinen jäsen
Kun olin merimies ammattikoulussa 50 vuotta sitten, niin meidän piti laskea etäisyys laivojen välillä milloin ne ovat näkyvissä, kun oli annettu molempien laivojen korkeudet. Sitten kun seilasin merillä niin joskus kun konehuoneesta ehti käymään kannella niin taivaanrantaa katsellessa aluksi näkyi lähestyvän laivan mastossa oleva valo ja pikku hiljaa esiin tuli koko laivan veden pinnan yläpuolella oleva runko. Jos maa"pallo" olisi litteä niin miksi se laiva ei näkynyt heti kokonaan kun se oli silmin havaittavissa? Varmaan pannukakku kaverit sanoisivat asiasta keskustellessa että mun pitää hommata vahvemmat okulaarit 🤓
 

Lurkus

Vakionaama
Nyt kun on noi jalkapallon mm-potkijaiset menossa, niin eikö alkanut kiinnostamaan, kuinka kulmikas jalkapallo on tuon yllä olevan mukaan. Siispä tekoälyltä kysymään ja alla sen vastaus.

  • Maapallo: Maapallon korkein vuori (Everest) ja syvin hauta (Mariaanien hauta) ovat mitättömiä pallon 12 742 kilometrin halkaisijaan verrattuna. Mittakaavassa maapallo on sileämpi kuin biljardipallo.
  • Jalkapallo: Saumojen urat ja paneelien väliset pykälät ovat noin 1–2 millimetriä syviä. Noin 22 senttimetriä paksussa jalkapallossa tämä vastaa suhteellisesti sitä, että maapallolla olisi kymmenien tai satojen kilometrien syvyisiä rotkoja ja saumoja ympäri planeettaa.
Mutta eihän tuolla väliä, koska lettuhan tää planeetta maa on korotetuilla reunoilla, ettei merien vesi karkaa avaruuteen.
Kyllä, kaikkea voi suhteuttaa, vaikka ei se aiitä sen pyöreämpää tai sileämpää tee. Halkaisijassa on eroa 43km päiväntasaaja vs navoilta mitattuna. Se on 43km suhteuttaa sen mihin vaan.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
niin miksi se laiva ei näkynyt heti kokonaan kun se oli silmin havaittavissa?

Joskus merellä voi näkyä saaretkin ilmassa leijumassa. Varmasti tiedät miltä se näyttää. Ei omiiin silmiin voi luottaa. Kaikenlaisia kangastuksia voi syntyä koska valonsäde kaareutuu ilmassa miten sattuu.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Kaikenlaisia kangastuksia voi syntyä koska valonsäde kaareutuu ilmassa miten sattuu.
Valo on siinä mielessä vinkeä että se kaareutuu myös avaruuden tyhjiössä painovoiman vaikutuksesta. Ilmiö tunnetaan gravitaatiolinssinä

Entäpäs se kun tämä meidän havaittavissa oleva maailmankaikkeus on ikäänkuin kupla, jonka koko on maailmankaikkeuden ikä, kuinka pitkä aika siitä singulariteetista on, kauasko valo on kerinnyt jo siinä ajassa matkata. Ja aivan samalla tavalla jos nyt tuon kuplan reunalla on joku Möttönen omalla globellaan, niin myös se hänen havaittavissa oleva maailmankaikkeutensa on aivan samalla tavalla tuon kuplan kokoinen, mutta nyt sen kuplan keskustassa onkin hän itse. Ja edelleen tuon kuplan meistä kauimmaisella reunalla on joku Saarinen sillä omalla pallollaan ja jälleen se hänen havaittavissa oleva kuplansa on aivan yhtä suuri kuin meidän muidenkin, mutta hän on sen keskustassa. Eli juuri tällä hetkellä me emme kykene havaitsemaan Saarista, koska hänen kuplansa vasta risteää meidän kuplan kanssa, mutta me itse emme ole vielä tuon Saarisen kuplan sisällä ja päinvastoin. Kun taas Möttönen kykenee näkemään sekä meidät että Saarisen, koska me molemmat olemme hänen kuplansa sisällä.

No tuota kupla-ajatusta kun jatketaan loputtomasti, tullaan ajatukseen että avaruus on rajaton, siellä on ääretön määrä tuollaisia havaittavissa olevan maailmankaikkeuden kuplia. Ellei sitten joku kupla olekin siellä avaruuden seinämällä puolikkaana aivan kuten saippuakupla jollain tasolla. Mutta me emme tuota rajaa vielä kykene havaitsemaan, koska oma kuplamme ei ole vielä laajentunut riittävästi tuon rajan saavuttaakseen.
 

MrCabin

Aktiivinen jäsen
Joskus merellä voi näkyä saaretkin ilmassa leijumassa. Varmasti tiedät miltä se näyttää. Ei omiiin silmiin voi luottaa. Kaikenlaisia kangastuksia voi syntyä koska valonsäde kaareutuu ilmassa miten sattuu.
Noh, kun Arisoft aina haluat laskea asioita niin tähän löytyy se laskukaava josta jo mainitsin eli ei tässä mistään näköhäiriöistä ole kyse.

1782502577378.png
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Noh, kun Arisoft aina haluat laskea asioita niin tähän löytyy se laskukaava josta jo mainitsin eli ei tässä mistään näköhäiriöistä ole kyse.

Kaava näyttää sen verran "pyöreältä" että se lienee ihan vain kokeellisesti määritetty. Kaava ei todista, että ilmiö johtuu maan muodosta sen enempää kuin valon kaartumisestakaan.

Merenkulkijat tietävät tuon valon oudon käytöksen esim. navigoidessaan tähtien avulla. Paikkaa ei saa tarkasti määriteltyä jos ei ota laskuissa huomioon refraktiota. Refraktio nostaa taivaankappaleiden (kuten Auringon ja Kuun) näennäistä sijaintia noin puoli astetta horisontin lähellä. Tämän vuoksi aurinko näyttää nousevan aikaisemmin ja laskevan myöhemmin kuin geometrisesti tapahtuisi.
 

MrCabin

Aktiivinen jäsen
Kaava näyttää sen verran "pyöreältä" että se lienee ihan vain kokeellisesti määritetty. Kaava ei todista, että ilmiö johtuu maan muodosta sen enempää kuin valon kaartumisestakaan.

Merenkulkijat tietävät tuon valon oudon käytöksen esim. navigoidessaan tähtien avulla. Paikkaa ei saa tarkasti määriteltyä jos ei ota laskuissa huomioon refraktiota. Refraktio nostaa taivaankappaleiden (kuten Auringon ja Kuun) näennäistä sijaintia noin puoli astetta horisontin lähellä. Tämän vuoksi aurinko näyttää nousevan aikaisemmin ja laskevan myöhemmin kuin geometrisesti tapahtuisi.
Erastothenes laski jo 240 eKr. maapallon ympärys mitan ja pystyi myös todentamaan maapallon kaarevuuden.

1700-luvulla oli jo hyvin tarkat mittaukset asiaan liittyen eikä niitä nykytekniikka ole mitenkään mitätöinyt - paremminkin on ihmetelty kuinka tarkka tuon yli 2000 vuotta sitten eläneen kaverin laskemat olivat.

Jos en vielä sitä maininnut niin itse olen oman kokemuksen (en laskelmien) perusteella täysin vakuuttunut että maapallo on pyöreä pallo. Tuolla rapakon toisella puolella tästä joutui keskustelemaan siksi heitin aiheen tähän koska kiinnosti löytyykö meiltäkin pannukakkuteoreetikkoja 🫣
 
Back
Ylös Bottom