Kesällä hiljaisia mutta!
Pakkasten tultua mielikuvat hiljaisista ILP: pumpuista karisee :roll:
Kompressorin toiminta , eli mitä koneen sisällä tapahtuu, ei välttämättä kaikkia ILP: n ostajia kiinnosta, ollen "spesialialaa" mutta tästä eteenpäin, nämä asiat on hyvä tietää jo etukäteen niiden,
jotka suunnittelevat ulkoyksikön paikkaa, ja tekevät reiät ja kannakoinnit ( ulkoyksikön telineet ja kiinnitykset ) etukäteen valmiiksi.
Itsellä oli tuo ko. mutka, joka oli edellytys kompressorin irrottamiselle seinästä ja siirtäessäni sen erilliselle telineelle ( katso kirjoitus " ilmalämpöpumput" ).
Olen tuonut esille kolmen talven ( neljäs talvi menossa ) kokemuksella tärkeitä asioita putkistoista ja ulkoyksikön kiinnityksestä:
Jos kiinnitys on tehty seinään pulttaamalla, ja jos asentaja on huomannut jättää ulkoyksikölle meneviin putkiin pienen ylimääräisen mutkan ( värinäkieppi eli ei kohtisuoraan pumppuun ), niin nyt pumpun värinä ei mielestäni riko niin helposti putkia ( putket kovettuu ), ja voi vähentää sisälle saakka kantautuvaa huminaa.
Jos näin on menetelty asennuksessa, ja siitä huolimatta ääni kulkeutuu rakenteiden kautta sisätiloihin, nyt on vielä mahdollisuus korjata tilanne, ja valaa kaksi ruostumattonta teräsputkea betoniin ( tjm. sellainen ), eli tehdä pukki, ja ottaa ulkoyksikkö seinästä irti, ja kiinnittää erilliselle pukille, aivan kun itse tein.
Eristetyt putket on hyvä asentaa sähköliikkeissä myytäviin asennuskouruihin, ja katsoa ettei läpivientien kohdalla putket ota kiinni ”läpivientiputkeen” jossa tilkkeenä, villaa, uretania, akryylimassaa jne.
Näin tehtynä putket aivan kuin leijuisi ilmassa Hmm!
Pitää myös ottaa huomioon valmistajien suosittelema minimietäisyys ( 3-4 m ), koskien mielestäni kaikkia malleja, josta olen maininnut aikaisemmissa kirjoituksissa ja olen myös saanut tulikivenkatkuista palautetta ( kyllä meidän asentaja tietää, sanoi että metri jne…. riittää ) :roll:
Nimim. "karhulitoksella" on hyvä, että pumppu ei ole kiinni seinässä, mutta huonoa että putket on kiinnitetty lautaseinään ilmeisesti ruuvattu metallilenkeillä?
Auttaisikohan asiaa jos asentaisit putken em koteloon ( vai onko kotelossa ) ?
Ps. lukekaa myös nimim. ”Freesen” ohjeet, jotka luulisin olevan asentajan ( ehkä myös käyttäjän ) vinkkelistä, eivätkä mielestäni poikkea paljon omistani :!: