10 vuodessa euroopan kolmanneksi ylipainoisimmaksi kansaksi

Itse olen havahtunut siihen että kaikenmoisia tekonivel leikkauksia tehdään nykyään järkyttävä määrä. En tiedä miten sitten on aikaisemmin pärjätty. Näillä ei kyllä taida olla mitään tekemistä lihavuuden kanssa, mutta tuskin tuo ylipaino ainakaan parantaa tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa.
Ei ne ennen pärjänneet, vaan ontuivat pahasti, kävelivät kepeillä, jos edes kävelivät. Väestö ikääntyy, mutta vaikuttaahan tuo ylipainokin. Erityisesti polviin.

Itsellä lienee pian lonkan tekonivelleikkaus edessä. Painoindeksi on vaihdellut murrosiästä nykyiseen 56 vuoteen välillä 23-28. 26:n yli oli vain muutaman vuoden n. 15 v sitten. Faija sai lonkan tekonivelen 69-vuotiaana lonkan ollessa jo surkeaassa kunnossa, ei hänkään minua lihavampi ollut. Kaveri 48-vuotiaana ja hänen painoindeksi ei ole ainakaan omaani suurempi. Monta muutakin tiedän 50-60 vuotiaana lonkan tekonivelen saaneen.

Toisella kaverilla on molemmissa polvissa tekonivel. Ainakin toinen tuli alle 40-vuotiaana onnettomuuden jälkiseurauksena ja ilmeisesti se toinenkin siinä ylirasittui ontumisen seurauksena.

Ja onhan noita aktiiviurheilijoitakin. Jesse Puljujärvelle laitettiin molempiin lonkkiin tekonivelet ja Linsday Vonnille toinen polvi. Jälkimmäisellä nivelrikko johtui kahdesta polvinivenen murtumasta, jotka altistavat tuolle. Itse sain vastaavan murtuman toukokuussa, joten tuonkin riski on nyt kasvanut.

Tämä joku taisi jo tässä todetakin.

Lihavuuden maailmanlaajuinen kasvu liittyy ensisijaisesti lisääntyneeseen energiansaantiin, ei vähentyneeseen liikkumiseen, toteaa uusi PNAS-tiedelehdessä julkaistu tutkimus.

Tutkimuksen toteuttivat Duke Universityn Pontzer-laboratorion tutkijat, jotka analysoivat yli 4 200 aikuisen päivittäistä energiankulutusta, rasvaprosenttia ja painoindeksiä 34 eri väestöstä kuudella mantereella.

”Vaikka olemme vuosikymmeniä yrittäneet ymmärtää taloudellisesti kehittyneiden maiden lihavuuskriisin perimmäisiä syitä, kansanterveysohjeistuksessa on edelleen epävarmuutta ruokavalion ja liikunnan suhteellisesta merkityksestä. Tämä laaja, kansainvälinen yhteistyöhanke antaa meille mahdollisuuden testata näitä kilpailevia ajatuksia. On selvää, että ruokavalion muutokset, eivätkä vähentynyt aktiivisuus, ovat lihavuuden pääasiallinen syy Yhdysvalloissa ja muissa kehittyneissä maissa”, sanoo tutkimuksen johtaja, evoluutioantropologian professori Herman Pontzer tiedotteessa.

Ei ne ennen pärjänneet, vaan ontuivat pahasti, kävelivät kepeillä, jos edes kävelivät. Väestö ikääntyy, mutta vaikuttaahan tuo ylipainokin. Erityisesti polviin.

Itsellä lienee pian lonkan tekonivelleikkaus edessä. Painoindeksi on vaihdellut murrosiästä nykyiseen 56 vuoteen välillä 23-28. 26:n yli oli vain muutaman vuoden n. 15 v sitten. Faija sai lonkan tekonivelen 69-vuotiaana lonkan ollessa jo surkeaassa kunnossa, ei hänkään minua lihavampi ollut. Kaveri 48-vuotiaana ja hänen painoindeksi ei ole ainakaan omaani suurempi. Monta muutakin tiedän 50-60 vuotiaana lonkan tekonivelen saaneen.

Toisella kaverilla on molemmissa polvissa tekonivel. Ainakin toinen tuli alle 40-vuotiaana onnettomuuden jälkiseurauksena ja ilmeisesti se toinenkin siinä ylirasittui ontumisen seurauksena.

Ja onhan noita aktiiviurheilijoitakin. Jesse Puljujärvelle laitettiin molempiin lonkkiin tekonivelet ja Linsday Vonnille toinen polvi. Jälkimmäisellä nivelrikko johtui kahdesta polvinivenen murtumasta, jotka altistavat tuolle. Itse sain vastaavan murtuman toukokuussa, joten tuonkin riski on nyt kasvanut.
Joo, nuo viimeisen 2v aikana tietoon tulleet lonkka tai polvileikkaukset ovat olleet pääasiassa ihan normaalipainoisia. Pari on ollut eläkeläistä ja muut tuossa 50v kieppeillä. Kaippa noista on tullut niin rutiinia että niitä tehdään suhteelllisen pienellä kynnyksellä. Osa on toipunut noista aivan älyttömän nopeasti, mutta se vaatinee etukäteen kohtuullista lihankuntoa ja hyvää kuntouttamista.

Taitaa olla juuri tuo työmaaruokala ja sen annokset ongelma. Itse tehty annos on kyllä se millä itsekin olen aina painon pudottanut parinkymmenen vuoden aikana (mainitulla reseptillä), mutta nykyään on monissa lounaspaikoissakin niin hyvin salaattia tarjolla että tuo vireyspuoli pysyy hanskassa sitäkin kautta.

Yllättävän vaikea on monille ollut hyväksyä, että ei se rasva väsytä vaan hiilarit, mutta oikeasti kokeilemalla asia valkenee.
Täällä valot sammuu kun työpaikalla syö hernekeittoa ja perään lettuja. Ei siinä taida paljoa rasvaa olla. :hmm:

Pari kertaa laihduttanut ihan tavoitteellisesti ja molemmilla kerroilla lähti tiputtamalla kalorit keskimäärin 2000 kieppeille vuorokaudessa. Kebab tai pizza kun tuli syötyä niin käytin työlukuna pyöreää tonnia. Laihdutuksen aikana seurailin painoa tarkkaan niin keskimäärin puoli kiloa lähti viikossa. Toimi ainakin itsellä niin tarkasti, että ihmetyttää painonhallinta asiantuntijoiden säännöt siitä, ettei saa punnita ruokaa tai laskea kaloreita. Geeneistä varmaan itsellä hyötyä sen verran, ettei mieliala älyttömästi kärsi esim 12 tunnin paastossa. Painonhallinnallinen pahe on itsellä ehdottomasti karkit joita menee sitten sen verran kun eteen tuodaan enkä niitä sen takia juuri ostelekaan. Vaimolla paha tapa vaan yrittää pitää kokoajan karkkilaatikossa jotai saatavilla. Sokeriin saisi minun puolesta tulla joku haittavero niin, ettei kaupasta saisi sitä 100 g mukaan ilman että köyhtyisi 10 euroa. :hmm:
Eräs tuttu höyläsi painsotaan hiukan reilu 10kg puolessa vuodessa. Meinasi että 30% juuston ja margariinin vaihtaminen miltei rasvattomaan helpotti hänellä työmaata ja se tapahtui miltei itsekseen. Toki liikkui myös aktiivisesti tänä aikana.

Hiilareita on, onko verensokeria lähivuosina mitattu?
Kaippa ne on aavistuksen koholla tai ainakin oli. Toki painoa on hiukan hävinnyt sen jälkeen. En tiedä vaikuttaako vai ei.

Tuo on sellainen ruoka mikä on jäänyt mieleen että se saa väsymyksen aikaiseksi. Muita ei nyt äkkiseltään tule mieleen.

Lettutaikina tehdään pääsääntöisesti vehnäjauhoon, ja se on näitä hiilaripommeja (vrt. vaalea leipä).

Keinonivelleikkaukset lienee yleistyneet kun tekniikat on kehittyneet. Ennen ne oli aika ronskeja juttuja ja ilmeisesti osatkin kesti huonosti. Nykyään on elämänlaatu leikkauksen jälkeen ihan eri maailmasta kunhan vaan jaksaa kuntouttaa itsensä huolella.

Onko perää väitteessä, jotta keinonivelistä lonkissa ollaan enemmän tyytyväisiä kuin polvissa? Vai vanhaa Esso-ukkojen juttua?

Eikö nuo polvinivelet ole aivan äärettömän harvinaisia verrattuna lonkkaleikkauksiin? Jälkimmäisiä tiedän luokkaa 20, mutta en yhtään polvileikkausta

Onko perää väitteessä, jotta keinonivelistä lonkissa ollaan enemmän tyytyväisiä kuin polvissa? Vai vanhaa Esso-ukkojen juttua?
Itse näin yhden joka käveli uuden lonkan kanssa aivan normaalisti muutama viikko leikkurin jälkeen. Yllätyin kuinka nopeasti hän oli toipunut. Ikää jotain 50 luokkaa ja urheilee muuten.

Tosin yksi käveli uudella polvella myös niin ettei hänestä huomannut mitään normaalista poikkeavaa varmaan kk polvioperaation jälkeen.

Jotkut ovat ontuneet pidempäänkin polviensa kanssa. Yhdellä meni molemmat polvet vaihtoon ja hän sanoi että kipuja oli ollut myös jälkikäteen. Kävelystä ei huomaa mitään muutama vuosi operaatioiden jälkeen. Tämä taisi käydä leikkurissa joskus 60 ikävuoden paikkeilla.

Jännä kuinka nopeasti nykyään nuo tehdään. Muutama tunti ja homma on pulkassa.

Tuttu kuoli polvinivelen vaihdon jälkiseuraamuksiin. Rutiinileikkaus muuttuikin totiseksi.
Kaikenmoista. Kuulemma kaikenmoista riskien takia tuolta sairaalasta koitetaan passittaa aina mahdollisimman nopeasti kotiin.

Eräs joka mielestäni toipui polvioperaatiosta sivustaseuraajan silmin hitaasti, ajoi yrityksensä alas terveysongelmien takia ehkä puolivuotta leikkurin jälkeen. En tiedä onko leikkauksella yhteyttä tähän, mutta en ihmettelisi.

Kaikenmoista.

Eräs joka mielestäni toipui polvioperaatiosta sivustaseuraajan silmin hitaasti, ajoi yrityksensä alas terveysongelmien takia ehkä puolivuotta leikkurin jälkeen. En tiedä onko leikkauksella yhteyttä tähän, mutta en ihmettelisi.
Ilmeisesti koipeen tuli operaatiossa veritulppa joka lähti liikkeelle.

Kaikenmoista. Kuulemma kaikenmoista riskien takia tuolta sairaalasta koitetaan passittaa aina mahdollisimman nopeasti kotiin.
Joo, on siellä kuitenkin korkeasta hygienan tasosta huolimatta MRSA:ta ja antibioottiresistenssejä bakteereita ihan aimo coctail, ja keuhokuumekin saattaa olla kotiinviemisinä. Selviääkö niistä riippuu mm. ykeiskunnosta ja tuurista. Niin ja tosiaan tuo veritulppa, ja nukutuksessakin on riskinsä vaikka kaikki menisikin ohjekirjan mukaan.

On totta. Lonkissa tyytyväisyys leikkaukseen on todella hyvä vuoden seurantajaksolla. Siis luokkaa 99% ja jäljelle jää vain vakavan sivuoireen saaneet. Tulehduksessahan tekonivel joudutaan poistamaan. Kaverin sisko kuoli lonkkaleikkaukseen ja faija sai aivohalvauksen ekana yönä kotona leikkauksen jälkeen. Aivohalvauksen hoidossa reisi pääsi vuotamaan täyteen verta ja sydän pysähtymään. Sitten tekonivel tulehtui ja piti poistaa. Tulehduksen rauhoituttua laitettiin uusi nivel. Taisi mennä 9 kk ennen kuin pääsi uudestaan kotiin ja loput 9 v elämästään oli pyörätuolissa pystyen ottamaan muutaman askeleen tekoniveljalalla. Toinen jalka oli lähes ja toinen käsi täysin halvaantunut.

Polven tekonivelleikkauksesta toipuminen on paljon työläämpää ja leikattuun polveen tyytyväisiä on paljon vähemmän. Leikkaus on suurempi. Lonkkaleikkaus menee alle tunnissa.

Näyttää että koko yhteiskunta on vähän luovuttanut tässä lihavuusasiassa. Normaalin skaala on siirtynyt reilusti ylöspäin.
Sitä just meinasin tolla aiemmalla kommentilla. Ei ihmisiä saa syyllistää, mutta valistaa pitäisi, varsinkin kun väestön keski-ikä nousee.
Vanhempana elämänlaatu on varmasti parempi, jos painoindeksi pysyy edes lähellä noita optimiarvoja.

Oman kokemuksen mukaan sellainen lääkärin tekemä syyllistäminen on loppunut. Toki ylipaino tulee esiin, jos sillä on yhteys ongelmaan, mutta ei yskän takia ylipainosta aleta enää saarnaamaan.

Sitä just meinasin tolla aiemmalla kommentilla. Ei ihmisiä saa syyllistää, mutta valistaa pitäisi, varsinkin kun väestön keski-ikä nousee.
Vanhempana elämänlaatu on varmasti parempi, jos painoindeksi pysyy edes lähellä noita optimiarvoja.
Pienen ylipainon, tai pitäisi varmaan sanoa, että vähän korkeamman painoindeksin on todettu mahdollisesti olevan pahoja lonkkamurtumia ehkäisevä tekijä. Kaatuessa ihonalainen rasvakerros ilmeisesti suojaa sen verran lantion seutua, että voi selvitä säikähdyksellä. Kaatumiset taitaa aiheuttaa aika paljon ennenaikaisia poistumisia vanhuksilla, tai vähintään saa kotona pärjäävän vanhuksen loppuiäkseen hoitolaitokseen.

Miksei saa syyllistää tuossa asiassa?

Tavista syyllistetään koko ajan kaikesta muustakin bensanpoltosta ja gfdbt-asioista lähtien

Miksei saa syyllistää tuossa asiassa?
Tavista syyllistetään koko ajan kaikesta muustakin bensanpoltosta ja gfdbt-asioista lähtien
Lihavuus ei ole usein valinta eikä asia, johon pystyy itse vaikuttamaan. Meitä on niin moneen muotoon ja kokoon. En kyllä syyllistäisi tavallista lyhyempiä tai pidempiäkään. Monet lihavat tietävät olevansa ylipainoisia ja kärsivät siitä henkisesti, ei muiden tarvitse sitä enää alleviivata. On myös ihan normipainoissa olevia, joita joku twiggyilijä on haukkunut läskiksi ja aiheuttanut jaktuvan murheen kropasta.

Tana, vaikka vähän koittanut lisätä liikkumista, niin ei se paino kyllä tunnu laskevan... Ehkä pitäis pällistellä enemmän sitä ruualla mätöttyä lautasen halkasijaa ja korkeutta. :cool:

Kympin verran pitäis saada kiloja pois niin pääsis vihreelle alueelle, sinne siis.
Lämpökäyrää alas talveksi niin värjöttelemällä liiat pois.:D

1000021202.jpg

Bmi 19 on normaalipainon alarajalla, eli 180cm 64 kiloisena, aika luuviululta vaikuttaa
Mutta sehän ei silti tarkoita yhtään huonoa kuntoa tai epäterveellistä elintapaa. PItkän matkan juoksijat on yleensä aika riisikeppejä, mutta fyysisesti aika lujassa kunnossa (toki liikuntaelinten rasitusvammat on yleisiä).

Onkohan näihin alustan nivelongelmiin minkälaisia altistavia tekijöitä tiedossa ?
Lonkkaan altistaa ainakin tietyt yliliikkuvat lajit kuten jääkiekkomaalivahti tai telinevoimistelu. Pitkän matkan juoksu ei altista eli kyse ei ole kilometrien täyttymisestä.

Polvissa taitaa ylipainolla olla suuri merkitys. Toisin kuin lonkassa painonpudotuksella voi jopa nivelrikon oireet hävitä.

Tälläin kun itse tekee raskasta työtä niin ne laiheliinit on meillä enemmän paikoistaan ( polvet, olkapäät) kipeitä kuin me vantterammat

Kyllähän se lihavuuden syynä on insuliiniresistenssi ja rasvamaksa jotka on länsimaiden vitsaus. Mikä sitä sitten aiheuttaa? Nykyiset ravitsemussuositukset. Kaiken on oltava kevyttä. Kovan rasvan demonisointi alkaen 80 luvulta. Jatkuva syöminen (insuliini piikkaa kokoajan), kevyt tuotteet, höttöhiilari(glukoosifruktoosisiirappi,maissitärkkelys yms.), rypsi,rapsi yms kasvirasvat. Margariinit. Kaikki prosessoitu E-koodeilla varustettu mättö,
Tähän lisäksi liikunnan puute.

Miten se korjataan?
Pätkäpaasto.
Ketoruokavalio.
Syö mahdollisimman puhdasta ruokaa. Lihaa, kalaa, kananmunia, Voita, Kalanmaksaöljyä, Pähkinöitä.
Aloita voimaharjoittelu ennemmin kuin myöhemmin.

Eiköhän se ole päinvastoin eli lihavuus on syynä rasvamaksaan ja kakkostyypin diabetekseen. Nykyäänhän maksan tuhoutuminen johtuu paljon useimmin ylipainosta kuin alkoholista.
Niin insuliiniresistenssi aiheuttaa keskivartalolihavuutta ja sitäkautta rasvamaksaa.
Alavartalon lihakset surkastuu.
Keskivartalo kasvaa
Matala-asteinen tulehdus koko kehossa ja verisuonissa.
Insuliiniresistenssi aiheuttaa myös nivelrikkoa.

Voit sairastaa sitä vuosia ennenkuin puhkeaa 2 tyypin diabetes. Korkea verensokeri on myrkkyä ja sen vuoksi elimistö taistelee kaikin keinoin sitä alentaakseen. Kunnes ei enää pysty.

Miten se korjataan?
Pätkäpaasto
Työterveyshoitaja näki taas asiakseen pitää luennon miten "Syö vain yksi ateria päivässä" ruokailutottumukseni on väärä.
Olen syönyt samaan tapaan viimeiset 20 vuotta, joskus viikonloppuisin syön lisäksi aamupalan.
Toinen valittamisen aihe oli kahvin juonti.

Kovin syyllistävää saarnaa, vaikkei minulla ole noiden suhteen koskaan ollut mitään ongelmia.
Voin uskoa millaista se on jos ruokailutottumukset aiheuttavat jotain vaivoja.

Työterveyshoitaja näki taas asiakseen pitää luennon miten "Syö vain yksi ateria päivässä" ruokailutottumukseni on väärä.
Olen syönyt samaan tapaan viimeiset 20 vuotta, joskus viikonloppuisin syön lisäksi aamupalan.

Kovin syyllistävää saarnaa, vaikkei minulla ole noiden suhteen koskaan ollut mitään ongelmia.
1 ateria päivässä käytännössä riittää. Ei se metsästäjä/Keräilijäkään syönyt kokoaikaa. saattoi mennä päivä kaksi ennenkuin sai taas saalista.

Itse olen löytänyt hyvän rytmin 3 ateriaa päivässä. Paastoa tulee 12-16h päivän aikana. Sopii hyvin voimaharjoittelun kanssa.

Itse olen löytänyt hyvän rytmin 3 ateriaa päivässä. Paastoa tulee 12-16h päivän aikana. Sopii hyvin voimaharjoittelun kanssa.
3 sopii minullekin, tosin en tarkoituksella paastoa niiden välejä vaan saatan jotain pientä syödäkin mutta harvemmin. Se että joku terapeutti sanoo että energiat laskee ja ihminen hyytyy jos ei viimeistään 4 tunnin välein syö ei ainakaan minua koske.

1 ateria päivässä käytännössä riittää. Ei se metsästäjä/Keräilijäkään syönyt kokoaikaa. saattoi mennä päivä kaksi ennenkuin sai taas saalista.

Hammaslääkäri yhtäkkiä sanoi ettei ihmisen hampaat kestä kuin 3-4 happohyökkäystä päivässä. Voitteko uskoa todeksi?

Hammaslääkäri yhtäkkiä sanoi ettei ihmisen hampaat kestä kuin 3-4 happohyökkäystä päivässä. Voitteko uskoa todeksi?
Riippuu hampaista. Mulla tulee paljon enemmän ja reikiä on viimeksi ollut 8-vuotiaana, jolloin taisi hampaiden pesu olla aika harvaa. Yleensä hammaslääkärit sanovat, ettei kannata muutamaan vuoteen tulla. Viimeksi kävin keväällä. Sitä edellinen käynti oli yli 10 v aiemmin.

Kannattaa tarkastuksessa katsella myös niiden hoitajien lanteita ja vyötäröä. Aika usein "suutarin lapsella ei ole kenkiä".
Kerran kysyi multa, että "koska olet painanut 100kg viimeksi"? Vastasin, että "peruskoulussa". Sitten kysyin siltä, "koskas sinä olet viimeksi painanut 60kg"? Suuttu! :oops:
Massaa on, mutta kaikki ei ole löysää.

Riippuu hampaista. Mulla tulee paljon enemmän ja reikiä on viimeksi ollut 8-vuotiaana, jolloin taisi hampaiden pesu olla aika harvaa. Yleensä hammaslääkärit sanovat, ettei kannata muutamaan vuoteen tulla. Viimeksi kävin keväällä. Sitä edellinen käynti oli yli 10 v aiemmin.
Näin on. Mulla ei ole paikan paikkaa.

Mitä tulee painoon niin lauantaina oli grilli-ilta. Tuli sansattua sen verran että vasta nyt söin kunnolisen lounaan. Viitisen kiloa hävisi eliopainoa yhdessä viikonloppussa :sille:

Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös Bottom