Ei ne ennen pärjänneet, vaan ontuivat pahasti, kävelivät kepeillä, jos edes kävelivät. Väestö ikääntyy, mutta vaikuttaahan tuo ylipainokin. Erityisesti polviin.Itse olen havahtunut siihen että kaikenmoisia tekonivel leikkauksia tehdään nykyään järkyttävä määrä. En tiedä miten sitten on aikaisemmin pärjätty. Näillä ei kyllä taida olla mitään tekemistä lihavuuden kanssa, mutta tuskin tuo ylipaino ainakaan parantaa tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa.
Itsellä lienee pian lonkan tekonivelleikkaus edessä. Painoindeksi on vaihdellut murrosiästä nykyiseen 56 vuoteen välillä 23-28. 26:n yli oli vain muutaman vuoden n. 15 v sitten. Faija sai lonkan tekonivelen 69-vuotiaana lonkan ollessa jo surkeaassa kunnossa, ei hänkään minua lihavampi ollut. Kaveri 48-vuotiaana ja hänen painoindeksi ei ole ainakaan omaani suurempi. Monta muutakin tiedän 50-60 vuotiaana lonkan tekonivelen saaneen.
Toisella kaverilla on molemmissa polvissa tekonivel. Ainakin toinen tuli alle 40-vuotiaana onnettomuuden jälkiseurauksena ja ilmeisesti se toinenkin siinä ylirasittui ontumisen seurauksena.
Ja onhan noita aktiiviurheilijoitakin. Jesse Puljujärvelle laitettiin molempiin lonkkiin tekonivelet ja Linsday Vonnille toinen polvi. Jälkimmäisellä nivelrikko johtui kahdesta polvinivenen murtumasta, jotka altistavat tuolle. Itse sain vastaavan murtuman toukokuussa, joten tuonkin riski on nyt kasvanut.