410P pressostaateista

K

KalleS

Vieras
Hei,

Ei niin kovin vanha Nibeni alkoi ilmoitella A-03-koodia, mikä paikallistettiin alipainevahdin antamaksi, koska se kuittautui virrat katkaisemalla. Todennäköiseksi viaksi ilmeni höyrystimen lämpötila-anturi, joka päästi höyrystimen jäätymään tukkoon. Tämä anturi näytti +24 poistoilman ollessa -16. Vikaa pähkäillessä heräsikin kysymyksiä itse painevahtien toiminnastaa, kun ymmärrys ontuu paikoin:

1. Laukaseeko alipainevahdin liian korkea vai matala paine? Vai molemmat?
2. Ohjekirja mainitsee laukeamisen syiksi toimimattoman puhaltimen tai vähäisen kylmäaineen määrän. Mutta eivätkös nämä aiheuta päinvastaiset painemuutokset? Luulisi että toimimaton puhallin aiheuttasi liian korkean paineen jäähdytyksen/ilmankierron puuttuessa (kuten myös minun jäätynyt kennoni) ja eikö liian vähäinen kylmäaine taas alenna painetta?
3. Mikä on logiikka korkeapainepuolella?
4. Erottavatko matala- ja korkeapainepuolen toisistaan kompressori ja paisuntaventtiili?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: 410P pressostaateista

KalleS sanoi:
1. Laukaseeko alipainevahdin liian korkea vai matala paine? Vai molemmat?
Liian matala paine laukaisee.
KalleS sanoi:
2. Ohjekirja mainitsee laukeamisen syiksi toimimattoman puhaltimen tai vähäisen kylmäaineen määrän. Mutta eivätkös nämä aiheuta päinvastaiset painemuutokset? Luulisi että toimimaton puhallin aiheuttasi liian korkean paineen jäähdytyksen/ilmankierron puuttuessa (kuten myös minun jäätynyt kennoni) ja eikö liian vähäinen kylmäaine taas alenna painetta?
Kylmäaineen vähäisyys tai poistopuhaltimen toimimattomuus aiheuttavat alhaisen paineen (höyrystimeen, so. imupuolelle, jota alipaineanturi tarkkailee). Jälkimmäisessä tapauksessa höyrystin kylmenee pahasti ja jäätyy. Tulopuhaltimen viallahan ei 410P:ssä ole merkitystä, kun kylmäprosessi joka tapauksessa lauhdutetaan varaajan veteen.
KalleS sanoi:
3. Mikä on logiikka korkeapainepuolella?
Kompressorissa on yhdistetty ylivirta- ja ylijännitevahti, joka katkaisee kompressorin toiminnan ylikuormituksen seurauksena. Tämä voisi periaatteessa tapahtua esimerkiksi varaajan termostaatin vioituttua ja varaajan tyhjennyttyä jostakin syystä.
KalleS sanoi:
4. Erottavatko matala- ja korkeapainepuolen toisistaan kompressori ja paisuntaventtiili?
Kyllä erottavat. Kylmäainepiiri on periaatteessa silmukka: 1. kompressori, 2. lauhdutin (korkeapaineinen), 3. paisuntaventtiili, 4. hoyrystin (matalapaineinen).
 
K

KalleS

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: 410P pressostaateista

Kohtaan 2. vielä tarkentava kysymys: Aihettaako liian suuren alipaineen siis kaasun liiallinen jäähtyminen?

Kiítos vastauksista! Ei riitä, että laitteet toimivat - täytyy myös ymmärtää! :D
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: 410P pressostaateista

KalleS sanoi:
Kohtaan 2. vielä tarkentava kysymys: Aihettaako liian suuren alipaineen siis kaasun liiallinen jäähtyminen?

Kiítos vastauksista! Ei riitä, että laitteet toimivat - täytyy myös ymmärtää! :D

Tai liian vähäinen höristyminen, veikkaisin lukion kemian oppimäärällä :)
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: 410P pressostaateista

Espejot sanoi:
Tai liian vähäinen höristyminen, veikkaisin lukion kemian oppimäärällä :)
Höyrystymislämpötilahan tässä todellakin paineen määrää (itse höytystimessä ja kompressorin imupuolella).

Todellisuudessa menee kumminkin toisin päin, eli kompressori imee minkä imee ja lämpötilan asettuu sellaiseksi, että höyrystyvän kylmäaineen lämpötila asettuu vastaamaan kompressorin aikaan saamaa imupainetta (kompressorin imemä ainemäärä vähenee vähenevän paineen, ts. ohenevan kaasun myötä). Tasapainotila saavutetaan, kun ulkoa johtuu sama lämpömäärä kuin mitä höyrystyminen sitoo. Tätä ennen lämpötila laskee (eli höyrystymisen sitomaa lämpöä saadaan osittain rakenteiden ja höyrystimessä olevan nestemäisen kylmäaineen jäähtymisestä).
 
Back
Ylös Bottom