Adblue ongelman ratkaisu?

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
No niin. Huomannut, että täältä löytyy asiallisesti orientoitunutta porukkaa ja voisi heittää tännekin kysymyksen, josko pääsisi sarjojen ongelmien kanssa eteenpäin. Eli keskustelun aloituksena vaikka näin.
” vai olisiko pitänyt avata uusi topikki.’ ”Adblue ongelman ratkaisu”?

”Kusiongelma olis nyt ratkaistu tuon jäätymisen suhteen. Prosentti suhteet pitäisi saada
26 % Ammoniumformiaattia ja
20 % ureaa.
Tämän suunnittelin onnistuvan niin, että otetaan 10 L pönttö 32 % Adblueta ja lisätään siihen toisesta astiasta sopivasti akkuveteen tehtyä Ammoniumformiaattiliuosta, jolla päästään tuohon tulokseen. Mutta kuka laskisi sopivan vahvuuden liuokselle ja määrän. Luulisi täältä löytyvän joku asiaan perehtynyt.
Kemiallisesti tuo Ammoniumformiaatti on lähinnä kelpuullinen elintarvike lisäaine, joten mitään hasardi alkemiaa ei tuolla pysty harrastamaan. Lisäksi typen neutraloimiseksi ominaisuudet litkuilla säilyvät samoina, kuin Adblue ”direktiivi” kartelli suojatulla petkutusaineellakin.
Kaavaa on jo tutkittu ihan riittävästi, niin ajattelin toimia omaehtoisesti asian suhteen, niin eiköhän aloiteta vaikka tästä keskustelusta viemään hommaa eteenpäin.
Tässä alkuun siitä alunperin Kemiran kehittämästä , pakkasen kestävästä, jonka suuremmat teolliset mogulit sai vaiennettua. Käsittääkseni tuota Ammoniumformiaattiakin saa purkki, tai säkkitavarana ihan netistäkin. Yhdellä kanisteri sekoituksella pärjäisi aina talven yli helposti ja tekee rakeista aina uuden, kun oppii menetelmän ja suhteet. Löytyykö täältä jelppiä hommaan?”

 
Viimeksi muokattu:

Lappanen

Hyperaktiivi
^ Ettei tämäkin ole sellainen "päästöhuijaus", jos menet sinikusta lantraamaan eikä sen vaikutusta ole virallisesti missään testattu ja hyväksytty, vaikka se käytännössä tekisikin systeemistä paremman/kestävämmän ;)
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
^ Ettei tämäkin ole sellainen "päästöhuijaus", jos menet sinikusta lantraamaan eikä sen vaikutusta ole virallisesti missään testattu ja hyväksytty, vaikka se käytännössä tekisikin systeemistä paremman/kestävämmän ;)
Ihan alunperin Kemiran kehittämä resepti, joka oli vissiin väärän kokoinen pieni toimija ja joku lobbari onnistui kampittamaan isompien mafiosoiden eduksi. Se siitä. Aine siis toimii ihan sääntöjen mukaan, mutta miten saadaan tuo Ammoniumformiaatti nyt lisättyä helpoiten.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ties vaikka Kemiran resepti olisi puhdistusteholtaan parempi kuin nuo etelän päämarkkinoille kohdistetut aineet, joista jossakin päin maailmaa (lue: Venäjällä) sattuu olemaan perussisällön kannalta runsasta tuotantoa saatavilla.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Itseä tässä nyt hiukan kummastuttaa kun dieseliäkin saa ostettua pakkaskestoltaan hyvinkin erilaisina tuotteina, niin miksi ei tämä AdBlue reseptin über haltija ole sitten alkanut itse seostamaan erillistä "talvilaatua" tuostakin litkusta jos se tosiaan olisi vain tillkkasen ammoniumformiaatin lisäämisestä kiinni. On niitä yli -11 pakkasia diesel-autoilevassa maailmassa jonkin verran muuallakin kuin vain täällä meillä :hmm:
 

tj86430

Vakionaama
Minua taas kummastuttaa että miksi viime talvenakaan ei lähes 40 asteen pakkasissa ollut mitään ongelmia AdBluen kanssa jos se kerran jäätyy jo -11:ssa
 

Lappanen

Hyperaktiivi
En, mutta oletan että auto rupeaa huomauttamaan asiasta jos se ei siirry.

e: tai toisin muotoiltuna: minulle ei ole ongelma jos se ei siirry, jos se ei ole autolle ongelma
Onkohan valmistajilla "erityislupa" ohjelmoida vermeitään niin, että kun auton mielestä on tarpeeksi kylmä ei tuosta aineen kulkemattomuudesta (koska jäässä) ei turhia huomautella kun sille ei kerran voi mitään ja tulisi vaan turhia huoltokeikkoja :hmm:
 

jaka

Tulokas
Onkohan valmistajilla "erityislupa" ohjelmoida vermeitään niin, että kun auton mielestä on tarpeeksi kylmä ei tuosta aineen kulkemattomuudesta (koska jäässä) ei turhia huomautella kun sille ei kerran voi mitään ja tulisi vaan turhia huoltokeikkoja :hmm:
Tuosta oli jokin aika sitten (2 - 3 vuotta?) TM:ssä maininta. EU määräykset sallii saastelaitteiden sammutuksen jos lämpötila tai muut olosuhteet sitä vaativat. Kyseessä oli joku Renaultin katumaasturi (Kadjar?), jossa saasteenpoistolaitteet kytkeytyivät pois päältä kun lämpötila laskee alle +17°C.

Edit. Jäi hiukan kaivelemaan näin epämääräinen ja hatariin muistikuviin perustuva kommentointi, joten koitin etsiä TM:n verkkopalvelusta kyseistä artikkelia. En sitä löytänyt, mutta 5.12.2019 julkaistu juttu otsikolla 'Vainotaanko dieselautoja aiheettomasti? Ehkä diesel ei vain ole enää hintansa väärti' viittaa Brittien liikenneministeriön julkaisemaan tutkimukseen vuodelta 2018, jossa autojen päästöjä oli vertailtu laboratorio-olosuhteissa ja todellisessa ajossa ulkoilmassa. Renault Kadjarilla NOx päästöt ylittivät koeajoradalla 20-kertaisesti labrotoriokokeen raja-arvon 80 mg/km. Tuossa ei kuitenkaan mainita tuosta saastelaitteiden sammutusmahdollisuudesta, mutta olen melko varma että olen siitä joskus lukenut. Eri asia onko kyseinen porsaanreikä enää mahdollinen.

Edit 2. Ilmeisesti useammatkin dieselgateen syyllistyneet autonvalmistajat yrittivät perustella toimiaan alla olevaan asetukseen perustuen. Lainattu ratkaisuehdoituksesta. Lopetan tähän etten jaa enempää huuhaata asiasta jota en tarkemmin tunne.

Asetuksen N:eek: 715/2007 5 artiklan, jonka otsikko on ”Vaatimukset ja testit”, 1 ja 2 kohdassa säädetään seuraavaa:
”1. Valmistajan on varustettava ajoneuvot siten, että ne osat, jotka voivat vaikuttaa päästöjen määrään, on suunniteltu, valmistettu ja asennettu siten, että ajoneuvo on tavanomaisessa käytössä tämän asetuksen ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukainen.
2. Päästöjenrajoitusjärjestelmien tehokkuutta vähentävien estolaitteiden käyttö on kielletty. Tätä kieltoa ei sovelleta, jos
a) laite on perustellusti tarpeen moottorin suojaamiseksi vaurioitumiselta tai vahingolta ja ajoneuvon turvallisen toiminnan varmistamiseksi
;
b) laite ei toimi muutoin kuin moottorin käynnistämiseksi;
tai
c) edellytykset sisältyvät olennaisilta osiltaan haihtumispäästöjen ja keskimääräisten pakokaasupäästöjen tarkistamista koskeviin testimenettelyihin.”
 
Viimeksi muokattu:

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Takuut autoista loppuu, jos käytetään muuta, kuin Adblue valmistetta. Sama jääräpäinen asenne, kuin juuttuminen MY dieselin kanssa sanaan EN590. Autonvalmistajat kyllä tietävät ja osa myöntääkin, että MY ainakin olisi parempaa kuin vain EN590 luokiteltu, mutta kun on se EN590.
Olen nyt ajanut rapiat 180 000 km tankkaamalla Toyotan Land cruiserilla pelkästään MY dieseliä ja auto toimii moottorin osalta paremmin, kuin tankkaamalla EN590 mittareista saatavalla tavaralla.
Tämä juttuhan oli koneviestissä ja moni asiantuntijaksi esittäytyvä on kyllä omasta mielestä lähinnä puku päälle vedettyjä idiootteja ymmärtämättä edes mistä puhuvat, kun todellinen tekninen tietämys ja kehitys jätetään hyödyntämättä.
Lainattu Moottoriviestistä Se, että insinöörit pukee Mersun, tai muun rintalogolla puvun päälle ja rupeaa valehtelemaan, kuin ryssä konsanaan, luulis jo hävettävän.
Mutta ei. Jankuttavat vain: Adblue, EN590, Adblue, EN590……
Ehdotan oikeaa kapinaa!

Euroopan suuret moottori- ja autonvalmistajat määrittelivät aikoinaan laimean urealiuoksen pakokaasujen jälkikäsittelyn lisäaineeksi uusiin dieselmoottoreihin, jotta voitiin vähentää typenoksideita.

Jo tuolloin oli tiedossa, ettei kyseinen AdBLue-liuos kestä arktisia olosuhteita, vaan alkaa jäätyä ja kiteytyä -11 C°:n lämpötilassa. Ratkaisuksi linjattiin, että urealaitteisto voidaan pitää toimintakykyisenä erilaisten lämmitysjärjestelmien avulla, kun olosuhteet muuttuvat pohjolan talveksi.

Vastauksena Kemira kehitti jo 2000-luvun alussa Denoxium-urealiuoksen, joka kestää vähintään -25 C°:n pakkasen. Se pohjautuu orgaanisen ammoniumsuolan ja urean seokseen. Aine testattiin muun muassa VTT:llä eikä käyttöä estäviä teknisiä esteitä havaittu. Pelkistysteknisesti typenoksidien (NOₓ) poistotehokkuudessa päästiin standardin mukaisen urealiuoksen kanssa vastaaviin tuloksiin. Koostumus oli myös jossain määrin muunneltavissa erityistarpeisiin.

ISO-standardi oli kuitenkin jo rakennettu laimean urealiuoksen pohjalle, eivätkä AdBluen sekä moottorivalmistuksen taustalla olleet tahot halunneet lähteä rakentamaan standardia uudelle aineelle.


Niinpä takuukäytännötkin koskevat pelkästään standardin mukaisen liuoksen käyttöä, tosin takuutkaan eivät yleensä korvaa urealiuoksen jäätymisen ja kiteytymisen aiheuttamia vahinkoja. Käyttäjillä ei ole ollut uskallusta lähteä sooloilemaan toisella aineella takuun menettämisen pelossa.

Nykystandardi estää tekniikan kehittymisen ja pohjautuu 20 vuotta vanhan teknologian käyttöön, mikä aiheuttaa arktisten olojen käyttäjille ja koko logistiikkaketjulle turhaa rahanmenoa muutaman erittäin harvan yrityksen hyväksi. Kovilla pakkasilla laitteet eivät toimi, eivätkä näin edes päästönormien vaatimukset täyty.

Nyt on nähtävissä, mitä tästä on seurannut: Teimme Koneviestiin katsauksen, millaisia ongelmia kovat pakkaset aiheuttavat urealaitteistolle. Kokonaisuus ei kestä päivänvaloa
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Minua taas kummastuttaa että miksi viime talvenakaan ei lähes 40 asteen pakkasissa ollut mitään ongelmia AdBluen kanssa jos se kerran jäätyy jo -11:ssa
Sulla oli varmaan kyllä ongelma, kun se litku jäätyi. Onneksi tuosta ei sulle aiheutunut muuta ongelmaa tuon toimimattomuuteen lisäksi ja mittaajat ei sattunut todistamaan toimintakyvyttömästä järjestelmästä. Mulla taas sattui hajoamaan paineanturi Adblue ruiskutuspumpusta ja anturia ei pysty erikseen vaihtamaan. Eli pumppu uusiksi Ovokon kolariosalla, kustansi 813 €. Hajoaminen paljastui vasta pitkän aikaa myöhemmin, kun alkoi Adbluet hävitä liian nopeasti useiden tarkistusten jälkeen. Eli ajoittain nosti suihkutuspaineet 13,6 bar lukemaan ja kuset lensi pakoputkistoon vauhdikkaasti kun kovempaa ajoa enemmän.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Niinpä takuukäytännötkin koskevat pelkästään standardin mukaisen liuoksen käyttöä, tosin takuutkaan eivät yleensä korvaa urealiuoksen jäätymisen ja kiteytymisen aiheuttamia vahinkoja. Käyttäjillä ei ole ollut uskallusta lähteä sooloilemaan toisella aineella takuun menettämisen pelossa.
Yep, tässä just viime vko maksoi itselleni 500€ tuon kusisuuttimen uusiminen kun oli mahd. kiteytymien vuoksi jumiutunut auki => ruikki kuset pönttöön hiukka liian innokkaana ja pakoputkesta tuprusi kitkeränhajuista höyryä oikein urakalla, toki kojelaudan vikavalojen säestämänä. No nyt on decrystal-lisäaineistetut litkut säiliössä, joskos tuo per...een systeemi kestäisi toivottavasti edes sen aikaa mitä tuo auto vielä talossa on, minkään sortin takuitakaan kun tuolla autolla ei enää ole voimissaan.
 

pamppu

Vakionaama
ISO-standardi oli kuitenkin jo rakennettu laimean urealiuoksen pohjalle, eivätkä AdBluen sekä moottorivalmistuksen taustalla olleet tahot halunneet lähteä rakentamaan standardia uudelle aineelle

Tämä jokseenkin osoittaa sen mentaliteetin joka euroopassakin vallitsee. Tärkeintä on lobbaavien yritysten liikevoitot. Tehtailla adbluehimmeleitä ja korjailla niitä pakkasten jälkeen. Ympäristöllä ei ole mitään väliä, systeemit saa olla toimimattomia jos härveli ei talvella pääse lainkaan riittäville lämmöille.

Jonkun pikkuyrityksen toimiva ratkaisu ei kiinnosta ketään. Ihan Venäjän touhut ne on täälläkin.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Yep, tässä just viime vko maksoi itselleni 500€ tuon kusisuuttimen uusiminen kun oli mahd. kiteytymien vuoksi jumiutunut auki => ruikki kuset pönttöön hiukka liian innokkaana ja pakoputkesta tuprusi kitkeränhajuista höyryä oikein urakalla, toki kojelaudan vikavalojen säestämänä. No nyt on decrystal-lisäaineistetut litkut säiliössä, joskos tuo per...een systeemi kestäisi toivottavasti edes sen aikaa mitä tuo auto vielä talossa on, minkään sortin takuitakaan kun tuolla autolla ei enää ole voimissaan.
Mullahan ei siis mitään kiteytymisongelmaa edes näkynyt, vaikka säliöineen ja pumppuineen purettiin kaikki. Saattaa siis sullakin olla samasta ongelmasta kyse, että vian aiheuttaa rikkoutunut paineanturi, joka sisaitsee siis pumpussa, eikä suuttimessa. Kone pyytää ureaa, mutta rikkoontunut paineanturi käskee nostamaan paineet pumpun yläkuolokohtaan asti, joka omalla kohdalla 13,6 bar. Suutin kun aukeaa, niin tajuttomalla paineella olevaa kusta työntää putkeen niin, että alkaa höyryä nousemaan pakoputken päästä. Vikakoodia ei löytynyt ja varoitusvalot sammui, kun ureaa lisäsi. Joskus kesti pidempäänkin ja syttyi aina ensin moottorin varoitusvalo ja VSC samaan aikaan. Hetken päästä taas oli” 2400 km jäljellä lisää Adblueta” varoitus ja kun tankkasi, niin taas hävisi varoitukset. Epämääräinen toiminta ja km määrät hämäsi, kunnes lopulta hävisi kuset kunnon pakkasilla jo muutaman tuhannen km jälkeen ja onnistuttiin pienemmän Toyota huollon korjaamolla paikallistamaan tuo paineanturi. Kysipumpou Toyotalla Suomessa maksaa 3600 € ja Japanista saa OEM pumpun uutena 500-600 €. Korjausosa löytyi Ovokon listoilta, kun koko säiliö pumppuineen maksoi 350 € ja rahti päälle. Korjaus tutkimus ja vuokra-auto 813 € yhteensä, kun Toyota virallisella maahantuojalla olisi tullut korjaushistoria kustantamaan niiden suosituksilla yli 6000 €. Eikä nämä edes saaneet oikeaa diaknoosia aikaiseksi 3 eri tarkastuskäynnillä tehtyä. Asiantunteva pieni virallinen Toyotakorjaamo selvitti 1 tunnin työllä oikean vikapaikan ja suostui vieläpä mielellään Ovokon osan vaihtamiseen. Ja mittauspöytäkirjat tuli kaupanpäälle.
Yep, tässä just viime vko maksoi itselleni 500€ tuon kusisuuttimen uusiminen kun oli mahd. kiteytymien vuoksi jumiutunut auki => ruikki kuset pönttöön hiukka liian innokkaana ja pakoputkesta tuprusi kitkeränhajuista höyryä oikein urakalla, toki kojelaudan vikavalojen säestämänä. No nyt on decrystal-lisäaineistetut litkut säiliössä, joskos tuo per...een systeemi kestäisi toivottavasti edes sen aikaa mitä tuo auto vielä talossa on, minkään sortin takuitakaan kun tuolla autolla ei enää ole voimissaan.
 

Jule

Vakionaama
Mulla taas sattui hajoamaan paineanturi Adblue ruiskutuspumpusta ja anturia ei pysty erikseen vaihtamaan. Eli pumppu uusiksi Ovokon kolariosalla, kustansi 813 €.

Mulla on myös ilmeisesti PSA kikottimessa tuo anturi loppu. Onnistuin löytämään toivottavasti korvaavan, jota täytyy tässä lähipäivinä koittaa hieroa sinne.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Mulla on myös ilmeisesti PSA kikottimessa tuo anturi loppu. Onnistuin löytämään toivottavasti korvaavan, jota täytyy tässä lähipäivinä koittaa hieroa sinne.
Jos kyseessä on tuo paineanturi, niin omalla kohdalla se siis antoi lukemaa n -46 bar tms, joka ei voi olla negatiivinen muutenkaan. Ja tasainen lukema jatkuvana oli pöytäkirjoissa saatu. Itse suutin irroitettuna oli täysin puhdas. Proacen kohdalla kuulemma on ollut kohtuu paljon törkeänkin näköisiä suuttimia. Tuota Deooxiumia käyttämällä myös suuttimet pysyy täysin puhtaana sen lisäksi, että pakkasen kesto nousee -30 asteen hujakoille. Moni saattaisi ihmetellä, että miksi ei saada kauppoihin myyntiin tuota Ammoniumformiaattia, jota kuka tahansa saa lisätä Adblue litkuun, tai olla lisäämättä.

 

Jule

Vakionaama
Jos kyseessä on tuo paineanturi, niin omalla kohdalla se siis antoi lukemaa n -46 bar tms, joka ei voi olla negatiivinen muutenkaan. Ja tasainen lukema jatkuvana oli pöytäkirjoissa saatu. Itse suutin irroitettuna oli täysin puhdas. Proacen kohdalla kuulemma on ollut kohtuu paljon törkeänkin näköisiä suuttimia. Tuota Deooxiumia käyttämällä myös suuttimet pysyy täysin puhtaana sen lisäksi, että pakkasen kesto nousee -30 asteen hujakoille. Moni saattaisi ihmetellä, että miksi ei saada kauppoihin myyntiin tuota Ammoniumformiaattia, jota kuka tahansa saa lisätä Adblue litkuun, tai olla lisäämättä.

Jos antaa tuollaista ervoa lienee vika aivoissa, anturi ei kykene "näyttämään" sellaista joka saisi aikaan -46bar lukeman.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Jos antaa tuollaista ervoa lienee vika aivoissa, anturi ei kykene "näyttämään" sellaista joka saisi aikaan -46bar lukeman.
Mulla on pöytäkirjat ja nuo toimilaitteet testattiin olevan kunnossa. Samoin liittimet todettiin olevan johtavassa tilassa. Anturi todennäköisesti vain näytti ääretöntä ja boksi antoi käyrän mukaisen arvon siitä lukemasta. Täytyy käväistä hansikaslokerosta pöytäkirja printti, niin ei jää hataran muistin varaan pelkästään.
Sieltähän ne liuskan löytyi. Ja niin se vain muisti pettää lukemista. Tuohan olikin vain -49,3, mutta siis kPa, eikä bar. T-kappaleella mitattiin oikea paine, kun tietokone käski tuolla lukemalla kusipumpun jatkuvaan pumppaustilaan ja oli ihan aidosti 13,6 bar, eikä kyennyt enempää nostamaan. Tuossa näkyy 2:ssa muussa liuskassa oikea lepopaine ja oikea työpaine ureapumpulle, kun pumppu vaihdettiin. Sanoisin, että korjaustoimenpide kohdistui täsmälleen oikeaan paikkaan ja teknisistä tiedoista tarkastettiin myös noiden olevan oikeat arvot. Analogisen mittarin oli mekaanikko tarkastanut vielä kotonaan digiversiolla, kun piti tuota 13,6 bar ihan järjettömänä lukemana. Tuolla tietysti löytyi muutakin erikoista. Esim kierrosluku oli pumpulla 0 rpm, mutta todellinen paine silti se 13,6 bar.
Edit. Pumpun kierroksetkin muistin väärin. Se pyöri hajonneella anturilla 2429 rpm on tilassa ja off tilassa muka 0 rpm, mutta jauhoi koko ajan täyttäpainetta.
Ehjällä pumpulla 1435 rpm täysillä 498,4 kPa ja off tilassa oikeasti pois päältä jäännöspaineella 5 kPa.
Tuosta voisi äkkiä ajatella, että jatkuva ylipaine (1360 kPa) voisi alkaa tuottamaan vuotoa jostain kohtaa putkistoa. Nyt sellaista ei vielä löytynyt.
IMG_3942.png
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Mulla on pöytäkirjat ja nuo toimilaitteet testattiin olevan kunnossa. Samoin liittimet todettiin olevan johtavassa tilassa. Anturi todennäköisesti vain näytti ääretöntä ja boksi antoi käyrän mukaisen arvon siitä lukemasta. Täytyy käväistä hansikaslokerosta pöytäkirja printti, niin ei jää hataran muistin varaan pelkästään.
Sieltähän ne liuskan löytyi. Ja niin se vain muisti pettää lukemista. Tuohan olikin vain -49,3, mutta siis kPa, eikä bar. T-kappaleella mitattiin oikea paine, kun tietokone käski tuolla lukemalla kusipumpun jatkuvaan pumppaustilaan ja oli ihan aidosti 13,6 bar, eikä kyennyt enempää nostamaan. Tuossa näkyy 2:ssa muussa liuskassa oikea lepopaine ja oikea työpaine ureapumpulle, kun pumppu vaihdettiin. Sanoisin, että korjaustoimenpide kohdistui täsmälleen oikeaan paikkaan ja teknisistä tiedoista tarkastettiin myös noiden olevan oikeat arvot. Analogisen mittarin oli mekaanikko tarkastanut vielä kotonaan digiversiolla, kun piti tuota 13,6 bar ihan järjettömänä lukemana. Tuolla tietysti löytyi muutakin erikoista. Esim kierrosluku oli pumpulla 0 rpm, mutta todellinen paine silti se 13,6 bar.
katso liitettä 99068
Lienee sitten erilainen systeemi, tuossa mun vehkeessä se anturi ei voi "näyttää" ääretöntä, vaan jos se on kokonaan poikki se on vaan 0V, ja tietokone tulkitsee jotain 0-0,5V 4bar. toinen ääripää on 5V, jos anturi on oikosulussa jännitelähteeseen.. se olisi lineaarisesti kai jotain 8bar luokkaa. Tietysti jos tietokone syöttääkin 5V jännitteen sijaan jotain muuta, mutta silloinkin vika on siellä aivolaatikossa.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Lienee sitten erilainen systeemi, tuossa mun vehkeessä se anturi ei voi "näyttää" ääretöntä, vaan jos se on kokonaan poikki se on vaan 0V, ja tietokone tulkitsee jotain 0-0,5V 4bar. toinen ääripää on 5V, jos anturi on oikosulussa jännitelähteeseen.. se olisi lineaarisesti kai jotain 8bar luokkaa. Tietysti jos tietokone syöttääkin 5V jännitteen sijaan jotain muuta, mutta silloinkin vika on siellä aivolaatikossa.
Tuskin mullakaan anturi näyttää yhtään mitään. Sen antama olkoon se mikä tahansa arvo tulee tuolle printtilehdelle sen boksin älyllä annettujen laskentaohjeiden mukaan. Tässä tapauksessa se näyttä printille ulos -49,3 kPa, ja paineanturi lähettää samaa mitta-arvoa staattisesti oli oikea paine mitä tahansa. En tiedä onko se oikeasti poikki, vai miten oli tilanne, mutta nyt se on toimiva ja boksi osaa laskea taas oikeita arvoja.
Nuo arvot sai siis ulos Techstream versio 18. jotain ja eivät ole online versiolla. Tämän tutkimiseen kuitenkin riitti ihan heittämällä ymmärrys ja pääsi kaikkiin toimilaitteisiin onnistui. Adblue boksikin väitti olevansa toimintakuntoinen. Muistaakseni.
 
Viimeksi muokattu:

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Onko kellään vielä tuosta Ammoniumformiaatin hommaamisesta ja sen kanssa jatkamisesta sellaista knowhowta, että pääsisi liikkeelle? Lähtökuopissa ollaan jo, jos pientä avitusta löytyisi edistyneemmiltä lukijoilta!
 

kotte

Hyperaktiivi
Onko kellään vielä tuosta Ammoniumformiaatin hommaamisesta
Ei ole kokemusta, mutta kai tuota verkkokemikaalikaupasta saisi tilatuksi (ei ole käsittääkseni ns. vaaralliseksi luokiteltu aine)? Itse tietenkin voinee yrittää valmistaa sotkemalla varovasti keskenään ammoniakkivettä (25% jostakin maalikaupasta tms. hankittuna) ja muurahaishapon vesiliuosta (mehiläistarvikeliikkeestä). Sekoitettaessahan keskenään aineet lämpenevät. Tuosta tulee valmiiksi vesiliuosta. Suolamuodossa tuota on hankalampi erotella vesiliuoksesta (vaatinee saostamista hyvin kylmässä tai jonkinlaista tyhjiökuivausta), mutta ei liene tarpeenkaan?
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Tiedän, että rakeina sitä myydään ja pienemmät määrät luokkaa max 1 kg purkit osaa olla kalliita. Suursäkit ja ihan normi säkit sitten voisi olla jotenkin järjellisissä hinnoissa, mutta ei mitään käryä, että mistä löytyisi kanava hommata. Joku on taatusti töissä jossain kemian puljussa ja voisi kääntää mun päätä päätä oikeaan suuntaan, niin heti tulisi kyllä iso käsi siitä. Liuottaminenkin voi vaatia jotain erikoistoimenpiteitä, esim lämmitystä tms, niin kaikki tieto siitäkin kelpaa.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Ei tuo Ammniumformiaatti ainakaan mitään cybermyrkkyä ole, kun syöttävät sitä meidän ruoallekin. Saattavat syöttää vaikka eineksissäkin yhtälailla. Nyt ei tartte muuta kun löytää säkillinen jostain. Kuulin ehkä väärin, mutta ruiskuttavat myös lentokentillä tuota koneiden päälle. Saatoin ehkä esittää asian epäselvästi, mutta laitoin nyt laajemman haun päälle kuitenkin. Positiivisena asiana tuli selväksi, että aine on erittäin hygroskooppista, joten mitään kuumennuksia ei edes tarvita.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Kuulin ehkä väärin, mutta ruiskuttavat myös lentokentillä tuota koneiden päälle.
Jaaps, itse aina luullut että ihan ehtaa ureaa tuo olisi, mutta... Syyt tähän olisivat kuulemma lentokonealumiini ja ympäristö. Tuo ei aiheuta alumiinille ongelmia ja ympäristöönkään lirahtaessa se ei niin ihan hirveä asia olisi. Keräävät toki kaiken mahd. talteen sadevesien mukana, mutta ihan kaikkiahan ei koskaan saada kerättyä, niin...
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Voisikohan nuo rakeet pudottaa suoraan huoneenlämmössä 10 L Adblue kanisteriin ja alkaa odotella talvea. Poistaa vähän ensin tonkasta ja tähtää 20 % Ureaan ja sovittaa rakeet ja lisää vedet Motonetin akkuvedellä niin, että tulee tasan 10 L -35 astetta kestävää ”Home made” tavaraa. Normaalisti huoltovälin sai ajella huoletta tankkaamatta, niin tankkaa sopivasti marraskuussa ja pärjää kevääseen. Seossuhde ei ole absoluuttisen tarkka ja vanhaan pystyy lisäämään litkua molempiin suuntiin venytellen. Kiteitä voi liuotella vaikka buusteri liuoksen tekemiseksikin, jos on liikaa jäänyt vanhaa. Ottaa pari litraa litkua takaisin ja laittaa buusteria tilalle laskennan perusteella.
Tuosta varmaan joku osaa sanoa buusteri purkin väkevyyden. Ja tuon 10 L kun tekee oikein referenssi tavaraa, niin lisäämällä sitä mikä tahansa määrä vanhaan Adblue sekaan parantaa pakkasen kestoa. Ja siitä eteenpäin täyttö vain parantaa tilannetta. Jos ei heti alkuunsa pidä saada tuosta sitten ihan max sekoitettua, joka sekin saattaisi onnistua, kun tietää säiliön tarkan tilavuuden ja mittaa paljonko sinne sai täytettäessä lisättyä.

IMG_3945.png
 
Viimeksi muokattu:

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
VVR:n kautta löytyi tutun kautta yksi kanava, mistä 5 kg purkin hinta tiedustelussa. Ja pari muuta kaveria on tutka päällä selvittämässä, joten hieman jo alkaa avautua homma.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Aika helpostihan tuonne saa vaikka kaatokannusta lorotella suurinpiirtein tuota Ammoniumformiaatti liuosta, jos ottaa tähtäimeen esim 2 X pakkasenkeston ja alkaa laimentamaan tuota 32,5 % Ureaa. Arvio lorottelun jälkeen sitten lisää aina preferenssi liuosta kevääseen asti ja siirtyy taas Adblue petosliuoksen käyttöön liukuvasti.

IMG_3947.png
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Kyllähän tuo kalliiksi tulee, mutta voisihan esim 2,5 kg purkilla pärjätä jo vuoden, kun suunnittelee käytön tuolleen liukuvasti. Eli hintaa tulee luokkaa 222 €/ 2,5 kg ja 75,80 €/ 1 kg. Täytyy vielä tutkia Ali Baban tarjonta läpi, jos sieltä uskaltaa mitään enää ostaa. Omalla kohdalla olisi kuitenkin mennyt maahantuojan korjauksiin Toyotalla reilut 6000 €, kun tekivät vääriä diagnoosejakin. Käytönaikainen jäätymissuoja ei ole mikään ratkaisu, jos jäätyminen rikkoo paikat muuna aikana. Eli sähköllä lämmitys on väärä lähestyminen, kun se ei estä varsinaisesti jäätymistä, vaan järkeilty että se sulattaa kyllä. Saattaa jopa pahentaa tilannetta, jos jäätymis syklien määrä sillä nousee.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Ei tarvii enempää ihmetellä, että miksi Adblue jäätymiset jatkuu. Se ihmetyttää eniten, että miksi ihmeessä tuo ammattiliikenne ei vie asiaa millääntavoin eteenpäin. Autonvalmistajat ilmeisesti häpeillen peittelee totuutta ” meidän autot ei jäädy ja hajoa”. Riittäisi kun yhdestä suusta todetaan, että Adbluen aiheuttamia ongelmia on täällä kasautunut jo liikaa ja parempaakin on saatavilla jo valmiiksi kehiteltynä.

 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Heti löytyi hinnat, jotka on asiallisella tasolla. 800 €/ 1000 kg. Tällainen määrä vaatisi jo kohtuullisen kimppaporukan. Tuolla määrällä saisi jo auton elinikäisen Adblue lisäsoossauksen aikakin 25-50 henkilöautolle.

 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Adblue korjaus proseduuri menisi halvimmillaan näin.

Tuli selvitettyä tuo Adblue juttukin sen jäätymisen ehkäisyn osalta.
Lyhykäisyydessään tuota Ammoniumformiaattia voi lisätä suoraan esim 10 L Adblue kanisteriin ja tehdä tarkan 26 % AF / 20 % Urea liuoksen. Tällä päästään jo - 31 asteen pakkasenkestoon. AF liukenee kunnolla veteen ja mitään lämmittelyjä ei edes tarvita. Talvea kohti voi aloittaa lisäämällä esim karkean arvioinnin mukaan väkevämpää pelkkää AF liuosta joskus marraskuun lopulla ja tankkaa sen jälkeen seuraavan kerran tehtyä sekoitusta. Keväällä voi taas tankata Adblueta kaupasta.
Hinta sitten vielä:
AF maksaa Suomessa tilattuna VVR n kautta 222 €/ 2,5 kg tai 75,80 €/ 1 kg.
Ali Baban kautta olisi järkevintä tehdä kimppatilaus 800 $ / 1000 kg, eli minimitilaus. Ehkä 50 kpl 20 kg säkkejä. Tuolla määrällä saa jo 25-50 henkilöauton elinikäiset litkut tehtyä.
Teknisesti tuo liuossekoitus vastaa Adbluelle asetettuja pelkistys vaatimuksia ja se esim laajenee jäätyessään vähemmän, kuin Adblue.

https://www.alibaba.com/product-det...302.html?spm=a2700.7724857.0.0.60bbdb46drbjej
 

tuna

Vakionaama
En usko että ihan muuten vaan on kokonaan unohdettu jo tuotteistamisvaiheessa ollut Denoxium. Mahtaako sillä olla materiaaliteknisesti seuraamuksia kumminkin tilanteissa joissa annostus/pelkistyminen ei mene reaktiomielessä täydellisesti? Muurahaishapon muodostuminen huonoin seurauksin esim?
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
ISO standard oli se Adblue, joka hyväksyttiin ja se on 32,5 % ureaa vedessä. Täällähän ei tarvita mitään pakkaskestoja ottaa huomioon tuolta keskeisen EUn näkökulmasta. Valmistajat sitten seuraa sitä, vaikka SCR järjestelmä saa poistaa Typet muillakin aineilla EUn puolesta. Autonvalmistajat taas jankuttaa, että Adblue on ainoa, koska ISO hyväksytty tuollaisena. VTT tutkinut litkun joskus 2005 ja hyvin toimi tehtävässään, joka oli asetettu.
 
Viimeksi muokattu:

tuna

Vakionaama
No, KVG (kokeillaas vaikka googlata), tuumasin. Tässä saksalaisessa väitöskirjassa mainitaan Denoxiumista seuraavaa (oho, arvaukseni jopa osui oikeaan suuntaan):
A product, which is already commercially available, uses the addition of ammonium formate to an
urea solution to decrease the freezing point of the precursor solution. The product, which consists
of 24 % ammonium formate, 20 % urea and 56 % water, is known as Denoxium -30 [10-12].
However, ammonium formate has the disadvantage that after injection into the exhaust tract,
formic acid is formed, which is a highly corrosive acid and can, therefore, lead to damage of the
exhaust system. In addition, ammonium formate is more expensive compared to urea [10, 12, 13].
Moreover, due to its high decomposition temperature, ammonium formate is not suitable for low-
temperature applications [5, 10].
 

Liitteet

  • Dissertation Peter Braun Pflichtexemplare.pdf
    4,9 MB · Katsottu: 120

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Hyvä linkki. Tuosta jääkin vielä sulattelemista. Prosessista jää vähän puutteelliseksi tuo hapokkuuden todellinen määrä ja vaikutus. Tuossa toisessa suppeammassa tutkimuksessa todellinen prosessi näyttää päätyvän 50 astetta alemmassa lämpötilassa toivottuun Nox neutralisointiin, kuin Adbluella. Korroosiotesti taas siinä jätetty pelkästään liuoksen tutkimiseen sumutuslämpötiloilla ja reaktiotuetteiden analysointi jäänyt pakoputken pää tasolle.
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuolla hapolla on merkitystä vain kylmässä moottorissa, lämpimästä moottorista muurahaishappo menee pakokaasujen mukana. Taitaa dieselkin muodostaa jo aivan omassa palamisprosessiin erilaisia orgaanisia happoja, mutta tuskin siinä määrin kuin bensalla käyvä ottomoottori, jossa noita happoja syntyy juuri kylmäkäynnistyksen jälkeen ja ne sitten hiovat liikkuvia osia, kunnes moottori on lämmennyt ja öljy pessyt jätökset pois pinnoilta odottamaan omaan lämpenemistään. Pakoputkistoa nuo sitten tietenkin kiusaavat talvella pitempään (mistä syystä pakoputkisto on nykyisin usein valmistettu jaloteräslaaduista, mikä maksaa itse itsensä auton elinaikana vähentyneinä vaihtokustannuksina).
 

tuna

Vakionaama
Tuolla hapolla on merkitystä vain kylmässä moottorissa, lämpimästä moottorista muurahaishappo menee pakokaasujen mukana.
?
Ei näitä pelkistysaineita moottoriin ruiskuteta vaan pakokaasun joukkoon.

Sen verran monta viitettä formiaatin yhteydessä väikkärissä on mainittu että ei varmaan pelkkään mutuun perustu sen ongelmat.
 

kotte

Hyperaktiivi
Sen verran monta viitettä formiaatin yhteydessä väikkärissä on mainittu että ei varmaan pelkkään mutuun perustu sen ongelmat.
Tai sitten tekosyytä tarvitsevat valmistajat siteeraavat toistensa kommentteja ketjussa. Syökö happo muka katalysaattorin materiaaleja? Jos se syö huonoja pakoputkiston materiaaleja, sitten valmistajien huolen voi ymmärtääkin, kun ei voi oikein turvata perinteisiin ja käyttötarkoituksen kannalta arveluttavan heikkoihin perusmateriaaleihin.
 
Back
Ylös Bottom