Adblue ongelman ratkaisu?

Husky

Vakionaama
Autonvalmistajia ei taida uudet vaihtoehdot kiinnosta kun ovat jo löytäneet yhden tavan (adblue) täyttää määräykset. Ja tyyppihyväksyntä on nyt tehty tuolla.
Minusta kuluttajaviranomaiset saisi puuttua tähän. Velvoitetaan autonvalmistajille vähintään 10v takuu saastelaitteistoille.
EUn eco direktiivithän velvoittavat laitteille pidempiä elinkaaria. Minun mielestä tämän pitäisi näkyä mm niin että kuluttajalautakunta nostaa laitteiden oletettua elinikää.
Mainittakoon, että on merkkejä joissa suht edullisella kuukausimaksulla on saanut tuon 10v takuun. Suht reilu peli ollut, mutta hinnat ovat raketoimassa nyt.
Tuo muuten on yksi vakuutustyyppisiä maksuja, joka on todellakin kannattanut maksaa. Sen verran surkeita himmeleitä nuo SCR-vehkeet ovat. No tämä on tätä länsimaista touhua, että kaikesta tehdään liian vaikeata, vaikka saavutetaan jotakin aivan minimaalisen pientä.
Juurinäin. Silloin suunnittelu korjattavaksi kohtuullisin kustannuksin voisi kiinnistaa myös ja varaosien hinnat voisivat olla ylipäätään kohtuullisemmat.
Toki vahinko on jo tapahtunut ja ne jatkuvasti rikkoontuvat autot ovat jo liikenteessä.
Eräässä automerkissä adbluen syöttöputki rikkoontui jatkuvasti. Kysyin tuttavalta että joko nämä on uudemmissa korjattu niin hän tokaisi että syöttyputki ei jäädy mutta itse urea tankissa oleva pumppu särkyy ja tälöin vaihdetaan koko tankki. Hän oli siis merkkiliikkeessä töissä. Vika ei siis poistunut vaan vaihtoi vain paikkaa kalliimpaan osaan.
Vikakuvaus sopii suht hyvin vaikkei täysin, mutta onko MB?
Noista AdBluen korvaavista aineista/sekoituksista: eikös siellä AdBlue tankissa ole joku anturi joka tutkii sen litkun koostumusta eikä hyväksy esim. laimeampaa liuosta tai jotain muuta kun sitä oikeaa? Näin olen ainakin luullut...
Juu, joissalin on laatuanturi, mutta voi myös muilla keinoilla valvoa mitä litkua on tankissa. Denoxiumin ei pitäisi jäädä kiinni noilla valvonnoilla kyllä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vikakuvaus sopii suht hyvin vaikkei täysin, mutta onko MB?
BMW

Komponentithän tulevat kouralliselta valmistajia. Jos jossain järjestelmässä on tietty vika niin se saattaa sitten seurata jokaista autoa missä sama järjestelmäversio on.

Esim tuossa tapauksessa järjestelmä on boschin luoma, Denoxtronic 5. Ja useampi järjestelmän komponentti luonnollisesti saman firman valmistaja.

Usein NOx anturin mittapää on NGKn tekele ja sen ohjauboksi continentalin. Näitähän menee myös kuin leipää tietyistä automalleista ja anturi kokonaisuuden hinta on tuossa plus 500e/kpl.
 

Husky

Vakionaama
Ok.
Juu on järjestelmissä tyyppivikoja, mutta lisäksi autovalmistajat vielä tekevät omia sössimisiään joukkoon, niin tässä sitä ollaan
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Land cruiserin ja Hiluxin ureajärjestelmässä on mukava hinnoittelu osille.
Ureapumppu 3600 €
Suutin 1800 €

Jos paineanturi hajoaa, niin se sijaitsee ureapumpun sisällä, eikä pysty erikseen vaihtamaan.
Muovit sinänsä ja putkisto tuntuisi kestävän pakkaskäsittelyä, kun sain nuo säiliöineen vaihdon yhteydessä käsiini ja elastisuutta löytyi koko systeemin osissa.
Japanista saa tilattua Adblue pumpun ihan virallisena OEM osana hintaan 600 €, niin kyllähän tuossa vähän jo alkaa miettimään homman jujua.
Omalla kohdalla tilasin 40 tkm ajetusta Hilux sta koko ureasäiliön pumppuineen Liettuasta ja maksoi 350 €. Toyotan virallinen maahantuoja yritti ensin maksattaa suuttimen korjauksena homman, mutta äkkäsin itse, että väärä painetieto täytyy olla peräisin pumpusta, koska anturi on siellä ja suutin ei ymmärrä paineista mitään. Toisella korjaamolla pakotettiin syöttämään suuttimesta ureaa irtonaisena ja se toimi hyvin. Tosin paine oli sellainen, että sumua tuli kyllä kunnolla ulos ja kytkettiin T-kappaleella vielä painemittari ilmineeraamaan oikeaa painetta, kun auton tietokoneen näytti pysyvää - 49 kPa tms lukemaa jatkuvasti.
Olishan tuolle saatu hyvinkin se 6000 € maksatettua asiakkaalle kun osat 5400 € + työt. Taisi lopulta tulla 813 € laskua, kun tutkinnat ym työ tuntitöinä, vuokra-auto ja postituskulut yhteensä.

Edit
Tämä nyt vain yksi esimerkki ongelmasta ja monet pääsee vähemmällä. Mutta sanoisin silti, että kyse voi olla todella merkittävästä ongelmasta ja olisi kyllä syytä saada vähän asiaa paremmin haltuun kaikkien eduksi.
 

BBF

Aktiivinen jäsen
Jäätymisen esto lisäämällä toista kemikaalia AdBluen sekaan olisi kyllä mielenkiintoinen testata. Hajosi itseltäkin litkun syöttöputki jäätymällä viime talven kovimmilla pakkasilla. Käsittämätöntä tosiaan ettei siitä litkusta ole mitään arktista versiota, eihän kenenkään p*rse kestä maksaa joka talvi tonnien korjauslaskuja jäätymisen takia.
 

BBF

Aktiivinen jäsen
Onko riittävän puhdasta AF saatavissa jostain? Äkkiä laskien 1000g (917ml) AdBlueta pitäisi lisätä 422,5g AF ja 202,5g puhdasta vettä että päästään noihin 20%/26% suhteisiin. Testaa kuka pystyy...
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Ei tuolla pakoputkessa mitään leikkaussalin steriili olosuhteita, tai laboratorio olosuhteita vallitse, eikä koko Adblue järjestelmässä muutenkaan. Riittää, ettei niissä soosseissa ole mitään fataaleja raskasmetalli, tai muita jäämiä liian kanssa. Rakeita saa tilattua laboratorio laatuna, tai samaa laatua kuin ureatkin on junavaunullinen kerrallaan. VVR 2,5 kg maksaa 223 €. Säkillinen Kiinasta luokkaa 20 €/ 25 kg säkki. Puhtausluokat vaihtelee jossain 96-99% välillä ja vettä mainitaan loppujen prosenttien yleensä olevan. Eli Suomesta tilaaja saa laboratorioon kelpaavaa referenssi ainetta tilattua VVR:ltä muovikoteloituna ja hygrofiilisenä tuo AF tarvii ehkä hermeettisesti säilytyksen. Me tavalliset kusiautoilijat pärjättäisiin kyllä vaikka tavallisella sokerihakulla hakkaisi AF-topasta irti tarvittavan lohkareen. Olen mukana, jos joku pystyy toimittamaan esim säkin järjelliseen hintaan.
 

Husky

Vakionaama
Land cruiserin ja Hiluxin ureajärjestelmässä on mukava hinnoittelu osille.
Ureapumppu 3600 €
Suutin 1800 €

Jos paineanturi hajoaa, niin se sijaitsee ureapumpun sisällä, eikä pysty erikseen vaihtamaan.
Muovit sinänsä ja putkisto tuntuisi kestävän pakkaskäsittelyä, kun sain nuo säiliöineen vaihdon yhteydessä käsiini ja elastisuutta löytyi koko systeemin osissa.
Japanista saa tilattua Adblue pumpun ihan virallisena OEM osana hintaan 600 €, niin kyllähän tuossa vähän jo alkaa miettimään homman jujua.
Omalla kohdalla tilasin 40 tkm ajetusta Hilux sta koko ureasäiliön pumppuineen Liettuasta ja maksoi 350 €. Toyotan virallinen maahantuoja yritti ensin maksattaa suuttimen korjauksena homman, mutta äkkäsin itse, että väärä painetieto täytyy olla peräisin pumpusta, koska anturi on siellä ja suutin ei ymmärrä paineista mitään. Toisella korjaamolla pakotettiin syöttämään suuttimesta ureaa irtonaisena ja se toimi hyvin. Tosin paine oli sellainen, että sumua tuli kyllä kunnolla ulos ja kytkettiin T-kappaleella vielä painemittari ilmineeraamaan oikeaa painetta, kun auton tietokoneen näytti pysyvää - 49 kPa tms lukemaa jatkuvasti.
Olishan tuolle saatu hyvinkin se 6000 € maksatettua asiakkaalle kun osat 5400 € + työt. Taisi lopulta tulla 813 € laskua, kun tutkinnat ym työ tuntitöinä, vuokra-auto ja postituskulut yhteensä.

Edit
Tämä nyt vain yksi esimerkki ongelmasta ja monet pääsee vähemmällä. Mutta sanoisin silti, että kyse voi olla todella merkittävästä ongelmasta ja olisi kyllä syytä saada vähän asiaa paremmin haltuun kaikkien eduksi.
Mielenkiintoista!
Mutta kyllä MB:n pumput ja suuttimet on samaa hintaa. Viime talvena muistaakseni kolme kertaa vaihdettiin. Aiempina talvinakin muutamia.

No, kun vetohommiin ei hihhulointien takia enää tahdo olla valikoimaa ("ympäristösyistä" kun pitäisi luokkaa 600kg olla hybridissä sähköhimmeliä ja akkua jotta on vetokykyä), niin tuo Hilix mielessä.
Mutta huomasin KÄSITTÄMÄTTÖMÄN jutun Relaxissa, että jälkikäsittely EI KUULU sen piiriin. Siis että häh?!?!
Miten voidaan noin suoraan sanoa, että p*skaa on!??!!?
Relaxista myös että pidän todella omituisena, että vianhaku pitää maksaa vaikka osa menisikin Relaxin piikkiin.

Hiluxia ei siis meille tule.

MB, vaikka tekniikka on aivan yhtä kamalaa p*skaa, niin tehtaan piikkiin ottavat. Ehkä osittain goodwilliä ja osittain kollektiivisesti perii maksut.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Onko riittävän puhdasta AF saatavissa jostain? Äkkiä laskien 1000g (917ml) AdBlueta pitäisi lisätä 422,5g AF ja 202,5g puhdasta vettä että päästään noihin 20%/26% suhteisiin. Testaa kuka pystyy...
Tätä pitäisi tehdä 10 L kanisterillinen. Eli ostetaan tavallinen Adblue pönttö ja poistetaan sieltä sopiva määrä. Lisätään AF kiteitä ja vettä ad 10 L ja valmista, salaisen reseptin mukaista AF26%/ urea20% liuosta saadaan pöntöllinen. Tuolla pärjää henkilöauto kokoluokka kevyesti yli ainakin yhden talven. Eli otetaan liukuma mukaan täytössä. Myöhään syksyllä väkevöinti annos ja varoitusvaloa seuraten tankataan vain juuri tarpeellinen määrä, kunnes taas arvioi pärjäävänsä pelkällä Adblue litkulla ja aloittaa lisäämisen sillä. Mulla tulee pelkkä varoitusvalo ja teksti ”2400 km jäljellä: tankkaa Adblueta” ja kilometrit alkaa juosta tuosta alaspäin, kunnes tankkaa lisää.
Ali Babalta löytyy AF minimitilaus 1000 kg, eli trukkilavallinen 25 kg säkkejä = 800 $.
Ei vain riitä huumori omalla kohdalla tilata autotallin nurkkiin tuollaisia määriä.
VVR taas on pikkuisen liian hype hommaa tällaisen tason kemikaalitarpeille ja nuo hinnat alkaa oikeasti karkottamaan omaa intressiä.
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eihän tuo pakkasongelmiin auta, sama kiteytymislämpötila -11.
Mutta ei mainosten mukaan kiteydy kuten AdBlue, sisältää kiteytymistä estävää lisäainetta.

"Finally, additives have a key role to play too when considering suitable preparations for winter. More specifically, AdBlue is now a critical fluid for pollution control on diesel engines to reduce NOx levels using Selective Catalytic Reduction (SCR) systems. This is affected by cold weather as crystallisation of the standard AdBlue can occur in pipelines exposed to the cold. Additionally in the SCR other crystals can form which inhibit the efficiency of the system and flow of exhaust gases through it, particularly for vehicles which stop and start frequently under low load such as bus fleets. Using a solution like CLEARNOX – i.e. AdBlue with a patented special additive – in place of standard AdBlue will help to avoid the formation of deposits, thus improving efficiency and lifespan of the SCR."

"Thanks to proprietary additives, CLEARNOX takes the chemical process a step further than AdBlue by guaranteeing an optimal urea spray for complete reactions even at lower temperatures, thus preventing crystallisation and helping the SCR system to work more effectively."
 
Viimeksi muokattu:

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Mutta ei mainosten mukaan kiteydy kuten AdBlue, sisältää kiteytymistä estävää lisäainetta.

"Finally, additives have a key role to play too when considering suitable preparations for winter. More specifically, AdBlue is now a critical fluid for pollution control on diesel engines to reduce NOx levels using Selective Catalytic Reduction (SCR) systems. This is affected by cold weather as crystallisation of the standard AdBlue can occur in pipelines exposed to the cold. Additionally in the SCR other crystals can form which inhibit the efficiency of the system and flow of exhaust gases through it, particularly for vehicles which stop and start frequently under low load such as bus fleets. Using a solution like CLEARNOX – i.e. AdBlue with a patented special additive – in place of standard AdBlue will help to avoid the formation of deposits, thus improving efficiency and lifespan of the SCR."

"Thanks to proprietary additives, CLEARNOX takes the chemical process a step further than AdBlue by guaranteeing an optimal urea spray for complete reactions even at lower temperatures, thus preventing crystallisation and helping the SCR system to work more effectively."
Tuo on nyt ihan eri asia, mitä tuolla hoidetaan. Se on tiedossa, että pintajännitystä vähentämällä saadaan suuttimesta tuleva Urea suihku toimimaan paremmin. Toinen keino on lämmittää ureaa ennen ruiskutusta. Tähän anticrystal litkuun tulee mukana ominaisuus, että pisarakoko suihkutuksessa myös pienenee ja näitä litkuja siis löytyy jo joka paikasta. Tuossa esim kohtuu hintaan voi tehdä itse tuollaista clearnoxia. Vähän eri asiasta on kyse, kuin tuo AF/urea sekoitus, joka muuten myös toimii anticrystal omaisesti luonnostaan.

 

Jule

Vakionaama
Juu raskas kalusto, mutta siellä kuormaa moottorilla sentäs jonkin verran niin helpottaa SCR:n toimintaa kun lämpöä, mutta ajattelin hlöautopuolta
Ei kai tuo lämpö varsinaisesti mitään auta.. Siis tuo moottorin tuottama. Tietysti ne typenoksidit vähenevät kun kuormitettu moottori käyttää hapen hiilivetyihin.
Land cruiserin ja Hiluxin ureajärjestelmässä on mukava hinnoittelu osille.
Ureapumppu 3600 €
Suutin 1800 €

Jos paineanturi hajoaa, niin se sijaitsee ureapumpun sisällä, eikä pysty erikseen vaihtamaan.
Ainakin jo aiemmin mainitsemani PSAn systeemin paineanturi on todella helppo vaihtaa, vaikka onkin osta jota "ei pysty vaihtamaan". Ainoa joka vaihtamisen estää on valmistaja.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tähän anticrystal litkuun tulee mukana ominaisuus, että pisarakoko suihkutuksessa myös pienenee ja näitä litkuja siis löytyy jo joka paikasta.
Itsellä on tällä hetkellä juurikin tuolla litkulla lisäaineistettu latinki säiliössä, eikä auto tuosta ainakaan ole nokkiinsa ottanut. Lähinnä tässä olisi tarkoitus estää noiden kiteiden muodotumista, sillä uskoisin että juuri kiteymät saivat tuon suuttimen jumiin ja se oli sitten tinkaamisen jälkeen huollon tiskille jätettävä 500€, kitoosh. Toki jos tuo vielä lisäksi tosiaan pienentää pisarakokoa, niin sehän samalla myös tehostaa SCR:n toimintaa = pelkästään hyvä asia, eikös.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Kohtuu helppoa olisi tuon AFn kanssa operoida, kun suht hövelit raja-arvot saadaan liukumalla toteutettua vaikka arvioimalla lähtötilanne ja laittaa ensin sen buusteriannoksen syksyn ensimmäiseen hätään. Sen jälkeen kun lisää aina hieman tehtyä referenssi AF26/20 ureaa, niin tilanne alkaa lähentyä parasta mahdollista. Oli sitten yli-, tai alikylläinen liuos ensialkuun, niin lopulta se suhde tulee oikeaksi. Adblue tankkiakaan ei tartte tyhjentää lähtötilanteessa välttämättä, kun nuo AF ja Urea ovat keskenään pekistyksen suhteen sisaraineita ja sekoittuvat keskenään ongelmitta vesiliuoksina. Jos autonvalmistajat ei suostu litkun suhteen ottamaan hyväksyntävastuuta, niin ei kyllä korjaa noita hajonneita järjestelmiäkään jäätymisen jäljiltä omaan piikkiinsä.
Vähän kuin jos et osta kaupasta aina ”reilun kaupan banaaneja”, niin sitten ostat epäreilun kaupan banaaneja.
Tuosta voi jokainen arvioida, että miten pystyisi omalla kohdalla operoimaan asian suhteen, jos olisi ensin buusteri tankkaus väkevämällä litkulla ja seuraavaksi siitä referenssi liuoksesta lisäyksiä merkkivaloja seuraten, kunnes keväällä voi siirtyä Adblue tavaraan.
IMG_4039.png
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Vakionaama
No, eikö sitä Denoxiumia saa tilattua ameriikasta? Olisi paljon helpompaa kuin alkaa kemistiksi ja postikulut ei nyt niin kalliit ole
 
No, eikö sitä Denoxiumia saa tilattua ameriikasta? Olisi paljon helpompaa kuin alkaa kemistiksi ja postikulut ei nyt niin kalliit ole
Ei näytä saavan, kun ainakaan nopeahkon Googletuksen mukaan sitä ei ole saatavilla sielläkään. Joku juttu tässä on, mutta onko se tekninen vai kaupallinen...
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Kaupallinen juttuhan oli tuo, että KEMIRA oli solminut sopimuksen ”Yksinoikeudella” tuon Jenkki lafkan kanssa.
”Kemira on myöntänyt Terra Environmental Technologies:lle yksinoikeuden Kemiran Denoxiumiin ja teknologiaan USA:ssa, Kanadassa ja Meksikossa.”
Kannattaako tuota sitten yrittää lähteä tappelemaan auki, niin en tiedä.
Omaehtoiseen toimintaan on kuitenkin mahdollisuus, kun on selvillä, miten pystyy toimimaan.
Kerätään kimppa ja losautetaan lavallinen AF:a tulemaan. Muutama kymppi/säkki, jolla saa yhden auton tarpeet vuosiksi, jos pullottaa rakeet hermeettisiin muovikanistereihin, tai vetää vakuumipusseihin odottamaan annostelua.
 

Husky

Vakionaama
.
Mutta huomasin KÄSITTÄMÄTTÖMÄN jutun Relaxissa, että jälkikäsittely EI KUULU sen piiriin. Siis että häh?!?!

Relaxista myös että pidän todella omituisena, että vianhaku pitää maksaa vaikka osa menisikin Relaxin piikkiin.

Hiluxia ei siis meille tule.
.
Lehteä lukiessa tuli vastaan tämä.

On muuten tähän ikään mennessä uskomattomin pikkupränttiKUSETUS mikä on tullut vastaan. Pitäisi nyt ehdottomasti jo mainoksessa mainita, että kun se syy miksi porukka haluaa pidennettyä turvaa on nimenomaan jälkikäsittelyhimmelit, että ne on rajattu ulkopuolelle!

Älkäämme ostako Toyotaa, jos on noin rikollisesti kusettava rikollisjärjestö.

Moni Toyotan omistaja on puhunut, että huoletonta eloa, kun on turva, eikä ole tiennyt tätä!

MB:llä on himmeliturva 10v/200tkm. Enemmän hajalla ne on ku Toyotat, mutta sentäs reilu peli
 

Liitteet

  • 20240925_203743.jpg
    20240925_203743.jpg
    166,3 KB · Katsottu: 61

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Yksi vaihtoehtohan on haistattaa pitkät paskat ja tankata tuota itsetehtyä litkua ja on vain hiljaa ja tyytyväinen. Kerätään kimppa yhdelle lavalliselle tuota AF raesäkkejä. Olisko kukaan tehnyt kauppaa tuolta Ali Javan suunnalta. Tiedän muutaman esim ostaneen kaivinkoneita järjettömän edullisista paketeista ja toimineen tuota kautta, mutta oma osaaminen noiden kauppareittien kanssa on täysi nolla. Noihin koneisiin liittyi kaikennäköisten konttivarausten paketointien ym järjestelyjen selvittelyä, niin ei ihan onnistunut järkeillä koko prosessia Suomen pään sataman huolintaan asti. Joku tuon kuitenkin osaa, koska mm Hankkija tekee sianrehua, jossa on 2% ammoniumformiaattia mukana ja noiden tilausmäärät on eri, kuin joku 2,5 kg muovikanisteri VVR:ltä.
 

ertsi

Tulokas
Yksi vaihtoehtohan on haistattaa pitkät paskat ja tankata tuota itsetehtyä litkua ja on vain hiljaa ja tyytyväinen. Kerätään kimppa yhdelle lavalliselle tuota AF raesäkkejä. Olisko kukaan tehnyt kauppaa tuolta Ali Javan suunnalta. Tiedän muutaman esim ostaneen kaivinkoneita järjettömän edullisista paketeista ja toimineen tuota kautta, mutta oma osaaminen noiden kauppareittien kanssa on täysi nolla. Noihin koneisiin liittyi kaikennäköisten konttivarausten paketointien ym järjestelyjen selvittelyä, niin ei ihan onnistunut järkeillä koko prosessia Suomen pään sataman huolintaan asti. Joku tuon kuitenkin osaa, koska mm Hankkija tekee sianrehua, jossa on 2% ammoniumformiaattia mukana ja noiden tilausmäärät on eri, kuin joku 2,5 kg muovikanisteri VVR:ltä.
oon tätä aihetta tovin miettiny kun rouva päivitti autos jossa noi kusivehkeet on.
lähen tällasee kimppaan mukaan!

oon koittanu selvitel saisko suomesta af muualt ko vwr:ltä - ainakin berneriltä löytyy.
se että millast määrää ja mihi hintaa en viä osaa sanoa, selvityksen alla.

pikaisella laskemisellä, jos haluaa ~26% af-adblue seosta, kannusta pitää ottaa 2,06l pois ja lisätä 2600g af rakeita.
uudet pitoisuudet näinollen:
AF 26%
urea 25,8%
vesi 53,6%
korjatkaa jos olen väärässä, päivätyöni ei suinkaan ole kemian parissa.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
VVR:ltä tilattuna tuo tulee maksamaan sen 250 €, jos tekee 10 L kanisterillisen. Eli laittaa sen 2,5 kg purkin sinne vajannettuun 10 L adblue pönikkään ja antaa liueta sinne. Joskus marraskuussa kun tankkaa sopivan vajaaseen tankkiin, niin menee helposti vuoden ja seuraavaan marraskuuhun. Joskus maaliskuussa taas tavan adblueta tankkiin. 25 kg säkki olis kyllä asiallinen määrä muutamalla kympillä. Kohtuullinen haitari on litkuilla seossuhteiden osalta jos pakkashaitariksi riittää alkaen -20 asteesta alaspäin. AF pitoisuushaitariksi muodostuu alkaen vajaa 15 % ja 26 % olisi se optimi. Tuolla siis -20- -31 pakkasvälille saa jonkun turvan laitteiden hajoamista vastaan. Tuo AF lisäys aiheuttaa myös sen, että jäätyessään litku laajenee vähemmän kuin pelkkä Adblue soossi.
 

Harrastelija

Vakionaama
Joissain autoissa on kaksi tankkia. Saattavat olla sisäkkäin.
Pienempi lämmitetään sähkövastuksilla.

Kun seostettua litkua lisää tankkiin niin voi kestää aikansa ennen kuin sitä pääsee suuttimelle asti.
Eli pitää ajella aika pitkäkin matka.
 

are

Aktiivinen jäsen
Ei helvetti sentään mihin tää maailma on mennyt ja menossa vihreällä vauhdilla. Mun autossa ei ole mitään niin kallista osaa kuin tuollainen kusipumppu. En tiedä pitäiskö siitä olla ylpee vai onnellinen vai sekäettä.
 

Husky

Vakionaama
Ei helvetti sentään mihin tää maailma on mennyt ja menossa vihreällä vauhdilla. Mun autossa ei ole mitään niin kallista osaa kuin tuollainen kusipumppu. En tiedä pitäiskö siitä olla ylpee vai onnellinen vai sekäettä.
Ole ainaki onnellinen.
Nimim. Laskuissa sekaisin mutta vähintään 5 kertaa kusivehkeet uusiksi alle 70000km
 
  • Tykkää
Reactions: are

jasake

Tulokas
Nykyisin BWL Business solutions valmistaa Jenkeissä tuota Denoxium lientä. Varmistus tuli yhtiön toimarilta (Barry Lonsdale) suoraan.
Pyysin koe-erää ja hintaa, mutta ei vastausta. Pitäisi saada kokoon ehkä iso sakki 50-100 tilaajaa (20 l x lkm = 1000-2000 l) että reagoi. Kuinka moni tulisi mukaan jos kysyn uudelleen asiaa?
 

Jule

Vakionaama
Ole ainaki onnellinen.
Nimim. Laskuissa sekaisin mutta vähintään 5 kertaa kusivehkeet uusiksi alle 70000km
Onko siellä jokin komponentti jota ei ole uusittu?

Siis vaikka nuo systeemit nyt enemmän tai vähemmän tarkoituksellisesti huonosti tehdäänkin, tuollainen 15tkm kesto on jo selkeästi alle sen suunnitelmallisen huonouden, joten tulee mieleen että siellä on jokin komponentti joka hajottaa järjestelmän.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Nykyisin BWL Business solutions valmistaa Jenkeissä tuota Denoxium lientä. Varmistus tuli yhtiön toimarilta (Barry Lonsdale) suoraan.
Pyysin koe-erää ja hintaa, mutta ei vastausta. Pitäisi saada kokoon ehkä iso sakki 50-100 tilaajaa (20 l x lkm = 1000-2000 l) että reagoi. Kuinka moni tulisi mukaan jos kysyn uudelleen asiaa?
Pistin Land cruiserin myyntiin ja meni hyvällä hinnalla yhdessä päivässä, joten omalla kohdalla tarpeet loppu siihen ja 34 v Land cruiserilla ajelut on ajeltu.
Kannattaa jatkaa tuota viestiä kuitenkin eteenpäin ja joku Fase ryhmä voisi lehahtaa liekkeihin kohtuu helposti, kun otetaan faktat kunnolla pöytään ja herätellään autoilijoita. Omalla kohdalla yhdistelmä MY diesel ja kusimoottori oli järjettömän taloudellinen ja esim kaikki DPF ym EGR selvittelyt loisti poissaolollaan. Kusipumpun, tai oikeastaan tuon väärän painearvon löytyminen printatuista papereista paljasti omalla kohdalla koko sotkun sisällön ja löytyi siihenkin ettimällä tuo väylä Denoxiumin kautta. Loistava ylösnosto tuo Jenkkilän saatavuus ja suosittelen viemään viestikapulan eteenpäin. 3 peukkua tulisi heti, mutta yhden vain saa laitettua.
Luulisi löytyvän tarvetta ammattiliikenteen puolella jo muutamalle laivalastilliselle heti alkuun.
 

r290

Aktiivinen jäsen
Ihan periaatteessa itse valmistaen tuon formiaatin pikkualipaineella (vesi pois!) ja ylilämpöä vältellen:


1730637239348.png


"Ammonium formate may be made in quantity by treating solid ammonium carbonate with a slight excess of commercial 85 per cent formic acid and concentrating the solution, in stages, on a steam bath under reduced pressure. The slightly moist product obtained by suction filtration is suitable for this preparation."


Raaka-ainelähde (ammoniumbikarbonaatti):

 

Husky

Vakionaama
Onko siellä jokin komponentti jota ei ole uusittu?

Siis vaikka nuo systeemit nyt enemmän tai vähemmän tarkoituksellisesti huonosti tehdäänkin, tuollainen 15tkm kesto on jo selkeästi alle sen suunnitelmallisen huonouden, joten tulee mieleen että siellä on jokin komponentti joka hajottaa järjestelmän.
En ole jaksanut googletella, varmaan selviäisi siten, on sen verta yleinen ongelma kun korjaamon piha on niitä täynnä pakkasilla.
Marmorin työnjohto ei edes esitä tietämätöntä, vaan ei oikeasti tiedä, niin ei voi millään tasolla keskustella mistään niiden kanssa. Viimeksi sanoi, että anteeksi, hänen täytyy tarkistaa kun ei muista näitä lyhenteitä. Ja lyhenne minkä tarkasti oli SCR :rolleyes:
 

Jule

Vakionaama
En ole jaksanut googletella, varmaan selviäisi siten, on sen verta yleinen ongelma kun korjaamon piha on niitä täynnä pakkasilla.
Marmorin työnjohto ei edes esitä tietämätöntä, vaan ei oikeasti tiedä, niin ei voi millään tasolla keskustella mistään niiden kanssa. Viimeksi sanoi, että anteeksi, hänen täytyy tarkistaa kun ei muista näitä lyhenteitä. Ja lyhenne minkä tarkasti oli SCR :rolleyes:
Mun tiedon mukaan se jäätyminen tuottaa ongelmia kun auto ajetaan pakkasesta lämpimään sisätilaan muutamaksi tunniksi. Ad blue neste ei ehdi sulaa, mutta anturit kuvittelevat että on riittävän lämmintä, joten nestettä ei tarvitse lämmittää ja sitä voi alkaa käyttämään heti. Ei sinänsä, etteikö tuokin olisi ollut suhteellisen helppo välttää valmistajan puolesta.
 

Harrastelija

Vakionaama
Loppuvuodesta taitaa ongelma ratketa kun auto vaihtuu.
Tosin ei tuohon nykyisenkään ole kuin yksi letku vaihdettu 4.5v aikana jonka auto on ollut Suomessa. Tosin kilometrejäkään ei ole paljoa tullut kun korona bannit iski päälle + lähisuvussa pitkäaikainen sairaus myös vähensi ajelua.
 

jasake

Tulokas
Lähetin uuden viestin Denoxiumin minimimäärästä ja hinnasta toimitettaessa Suomeen. Nyt tuli viesti että tekevät tarjouksen. Odotellaan siis niin saadaan hintakin tietoon. Voidaan sitteen verrata miten kannattavaa tuo NH4-formiaatin tuottaminen ja sen käyttö "oman" Denoxiumin valmistuksessa on. Kiitokset videosta!!
 
Viimeksi muokattu:

jasake

Tulokas
Väliaikatietoa viesteistä:

" Cold Weather DEF or Denoxium has specific gravity slightly higher than conventional DEF and may cause some issues with DEF verification/guality sensors in some vehicles. You and your Team should evaluate this issue in your jurisdiction .............Sensor ranges can be altered, but you should ensure what protocols are currently in place in Finland...

Onko kellään parempaa tietoa ylläoleviin tai kommentoitavaa?
 
Back
Ylös Bottom