Aikamatka 1990 luvun tietokonetekniikkaan ja siirtomahdollisuus nykyaikaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SON
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

SON

Vakionaama
Yleistä
Olin siivoamassa hyllyjä kaatopaikka kuormaan. Sattui kohdalle vanha DOS kovalevy jostain 1990 luvulta. Piti katsoa ja kokeilla voisiko se nousta polvilleen ja jaloileenkin. Tarvittiin vain kone johon sai levyn kiinni. Olipahan sellainenkin. Levyllä oli historiaa ja eräs ohjelma kiinnosti. Se oli Enable niminen monikäyttöohjelma (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta, tietokanta,tietoliikenne ja grafiikka) , sen muistan mutta sen asennus käyttökuntoon oli jääny jostain syystä kesken. Ajattelin että jospa vanhoilla päivillä saisi senkin vielä valmiiksi ja toimimaan ja tekoalyn ohjeiden avulla se onnistui monen vaiheen jälkeen.

Tuo tekoäly on veikeä. Nimittäin uteli muun ohella kaikenlaista nykyisin käytämistänin laitteista. Kun kerroin että Ubuntu on pääasiallinen konekanta niin tekoäly siitä innostui että asenna Ubuntuun DOSBox ja laita se Enable siihen, koska se on edelleen erittäin käyttökelpoinen ja Ubuntun /DOSBoxin kautta ja avulla on mahdollista saada kaikki toimimaan mitkä toimivat myös Ubuntussa. Mm tiedosten kopionti ristiin rastiin, verkkotulostus, kopiointi muistitikulle, diskettiasema, hiiri, rinnakkaisportit ja sarjaportit toimivat jne jne. Tekoaly totesi että auttaa vaihe vaiheelta ja onnistuu varmasti.

Jos oikein ymmärsin niin tuo DOSBox on tehty varsinaisesti senaikaisten DOS pelien käyttöön. Ei ole minkäänlaista käsitystä kuinka yleinen on tuo DOSBox'n käyttöönotto, käyttö mutta senverran asia kiinnosti että tein ihan oman Ubuntun koneen tätä varten ja latasin verkosta sen DOSBox'n jos sittenkin kokeilisi tätäkin aikamatkaa 1990 luvulta tähän päivään. :grandpa:

Viimeksi muokattu:
Pitäisi myös siivota vanhat atk-rojut, mutta ei ole saanut aikaiseksi. Korput, disketit ja reikäkortit ei onneksi vie paljoa tilaa. Aloitin jo yhden ulkovaraston tyhjennyksen autonrenkaista. Siellä pitäisi olla olla jokin varhainen disketti-PC rojun seassa, jos oikein muistan. Ainoa varsinaisesti kaipaamani atk-laite on IBM 3340 levypakka, josta piti tehdä kynäteline 3370-levyihin siirryttyämme. Sisarukset vaan olivat laittaneet sen kaatiskuormaan kotitalon ullakkotilaa siivotessaan, kun eivät tietäneet, mikä se on.

Itseltä löytyy Amiga 500 varastosta, levyasemaa ei suostu lukemaan. Diskettejäkin on paljon Amigaan, pitäisi joskus alkaa tutkimaan miten saisi levyaseman toimimaan ja Amigan pelittämään.

Löytyyhän noita C64 levyasemineen, kuten Amiga 500 ulkoisella kovalevyllä, sekä tietty joitain kpl eri sukupolvien PC-koneita, ulkoisia ja sisäisiä kovalevyjä, joku NAS-asema, routereita, 4/5G modeemeja jne... Sekä tietty aika tolkuttomat kasat erilaisia kaapeleita. Vaan yhtenä ehkä erikoisimmista myös yksi DAT- ja MO-asemakin. Heh, kaikenlaista tauhkaa sitä on tullut kasaan haalittuakin jo 80-luvulta alkaen, SER-kierrätykseen pitäisi kuskata, kun ei noista millekään enää varmasti mitään käyttöäkään tule. Toki oma tarinansa jokaisella ja siten menneisyyden muistoesineinä yhä ihan toimivia, mutta... Joskos sitten joskus eläkkeellä aloittaisi sen siivoamisen ;)

Minulla on tuossa lattialla lojunut vuosia Pönttömäkki jota en ole koskaan käyttänyt. Viimeksi testatessa se ei enää bootannut, joten on menossa museon sijaan sortti asemalle.

Onhan noilla vanhoilla tietokoneilla oma harrastajajoukkonsa, joille kannattaa ehkä ennemmin laitteita tarjota kuin roskiin laittaa. Rikkinäisistä laitteistahan tuskin maksetaan, mutta kyllähän siitä hyötykäyttöön (korjattavaksi tai varaosiksi) kierrätyksestä jotain mielihyvää saa.

Minulla on tuossa lattialla lojunut vuosia Pönttömäkki jota en ole koskaan käyttänyt.
Amiksessa rakennettiin itse tuollaiset pöntöt :oops:

Radio Mikro sai aikanaan Mercantilen wanhat romut kun he päivitti omat koneensa Mac+ tms. Tuossa oli siis emolevy ja levyasema, that's it. No eräs puuseppä nykersi siihen mulle kotelon, amiksesta saatiin heidän lahjoituksen saamiaan viher-mustia monitoreja, joihin nykerrettiin itse videosignaalin sovitin, jotta saatiin Mac:in kuva tuolle putkelle. Alkup. näppiksen ja hiiren sain jotenkin ihmeellisesti hommattua suoraan Mercantilelta. Näin oli oma Mac kasassa, kavi ja kukkui. Muistia vaan oli hiukan nirkosesti, niin itse nykerrettiin siihen ihan piirilevyn syövytyksestä lähtien lisämuistikortti ja näin tuolla pystyi jotain jo tekemäänkin. Manskulla oli aikanaa Data Info, jonka alakerrassa oli Mac-myynti, josta ihan vaan pokkana keskellä päivää läjä korppuja mukana kopsasin esittelykoneesta kaikki mahdolliset softat itselleni ja näin oli ne klassiset toimisto-ohjelmatkin käytössä. Samaten Graniittitalossa Kanpissa toimi joku IT-liike, joka myi mulle ulosheittohintaan alkup. 4-väri printterinkin tuohon, niin sillähän sitten tehtiin ihan koulutöitäkin kun saatiin tulokset paperille. Oi niitä aikoja.

Jossain kohtaa myin tuon paketini sitten pois ja hommasin tilalle Amiga 3000, jolla sitten pyöriteltiin omaa LightHouse -nimistä BBS:ääkin jne. ennen näihin PC-koneisiin siirtymistäni.

Vaikkei olekkaan 90-luvulta, niin 2008 vuoden Acer pienen pöytäkoneen elvytin toimintaan eilen. SSD levy ja Windows 10 ja heureka! toimii toisi reippaasti. Opera selain päivittyy edelleenkin tuon ikäiseen koneeseen.

Takaisin
Ylös Bottom