Ajoneuvon "päästömanipulaatio" ja sakot

Jule

Vakionaama
Ei oikein nykydieselit sovellu nurkissa pyörimiseen ja pätkäajoon. Tuo huikkassuodattimen tukkeutuminen on aika yleistä jos ei tule riittävästi maantie tai motariajoa.

Onko noin ettei näytä edes hetkellisen kulutuksen kautta DPF-polttoa?

Tuo on aika hyödyllinen tieto milloin poltto alkaa/on käynnissä, niin osaa jatkaa ajoa ja lyödä vaihdetta hetkeksi pienemmälle että poltto tapahtuu kunnolla.
Mun mielestä se kyllä laittaa sen keskikulutukseen oikein vakionakin, tai sitten sillä ei ole vaan mitään käytännön vaikutusta siihen. Webastokauden ulkopuolella keskikulutus pitää kutinsa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Ei oikein nykydieselit sovellu nurkissa pyörimiseen ja pätkäajoon. Tuo huikkassuodattimen tukkeutuminen on aika yleistä jos ei tule riittävästi maantie tai motariajoa.
Ei pidä yleistää kumpaakaan asiaa. En tunne ainuttakaan kellä olisi dpf oikeasti tukkeutunut mutta niitä tiedän joille se on vaihdettu turhaankun merkkiliikkeen heppu on sanonut että tukossa on.

Oma 2 litran Hdi on täysin pätkäajossa ollut vuosia ja vielä 280 tkm kohdalla ei merkkiäkään tukkeutumisesta.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Eikös noita ole eri tyyppisiä hiukkassuodattimia, osan pystyy polttamaan puhtaaksi ja osassa sitä shaibaa kerääntyy sinne sisään ja se pitää pakosti vaihtaa/pestä jossain kohtaa? Omassa kaarassa on käytetty kahta erilaista tyyppiä, vanhemmassa mallissa oli tuo mikä tukkeentuu helposti ja se on yleensä sen takia poistettu kokonaan koska aiheuttaa jatkuvia ongelmia, uudemmissa (joka onneksi multa löytyy) ei ole tukkeutumisongelmia esiintynyt, 300 tkm takana ja alkuperäinen suodatin ja polttelee 500-700 km välein puhtaaksi.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tuo on aika hyödyllinen tieto milloin poltto alkaa/on käynnissä, niin osaa jatkaa ajoa ja lyödä vaihdetta hetkeksi pienemmälle että poltto tapahtuu kunnolla.
Winkki: Laita takalasilämppärin johtoihin merkkivalo, sillä usein DPF-polton aikaan lisätään samalla sitä moottorin kuormaa kytkemällä mm. takalasilämppäri päälle. No kesällähän sitä ei huomaa mistään ja siksi tuo merkkivalo.
Eikös noita ole eri tyyppisiä hiukkassuodattimia, osan pystyy polttamaan puhtaaksi ja osassa sitä shaibaa kerääntyy sinne sisään ja se pitää pakosti vaihtaa/pestä jossain kohtaa?
En nyt tiedä silleen "erityyppisiä", mutta PSA käytti aikanaan varsin arvokasta Eolys-nimistä lisäaineistusta tuon DPF-polton varmistamiseksi ja Renault on uusimmissa puolestaan lisännyt sähkövastuksen sinne DPF:n sisään samaisesta syystä. Eli onhan noita erilaisia ratkaisuja, mutta yhtä kaikki, tuhkaa niihin jokaiseen kertyy, siitä ei päästä kokonaan eroon, se tuhka kun ei pala vaan on noen palamisjäte => jossain kohtaa se suodin pitää joko pestä tai muutoin tyhjentää, taikka sitten vaihtaa koko pönttö uuteen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eikös noita ole eri tyyppisiä hiukkassuodattimia, osan pystyy polttamaan puhtaaksi ja osassa sitä shaibaa kerääntyy sinne sisään ja se pitää pakosti vaihtaa/pestä jossain kohtaa? Omassa kaarassa on käytetty kahta erilaista tyyppiä, vanhemmassa mallissa oli tuo mikä tukkeentuu helposti ja se on yleensä sen takia poistettu kokonaan koska aiheuttaa jatkuvia ongelmia, uudemmissa (joka onneksi multa löytyy) ei ole tukkeutumisongelmia esiintynyt, 300 tkm takana ja alkuperäinen suodatin ja polttelee 500-700 km välein puhtaaksi.
Tuhkaa kertyy kaikkiin hiukkassuodattimiin, määrä riippuu siitä kaikesta mitä siinä ympärillä on ja mitä moottorin läpi kulkee. Esim tästä syystä hiukkassuodattimellisten autojen moottoriöljyt ovat luokituksiltaan sellaisia että niistä muodostuisi mahdollisimman vähän tuhkaa.

Suodattimeen kertyy nokea joka poltetaan pois. Osa muuttuu tuhkaksi. Joillain valmistajilla järjestelmät toimivat paremmin kuin toisilla. Suunnitteluvirheistä tai muista moottorin ominaisuuksista johtuen joissain merkeissä pöntöt(tai muut paikat) ovat herkkiä täyttymään.

Varmaan yleisimpiä vikoja pöntön tukkeutumiselle lienee jonkun muun moottoriin liittyvän jutun toimimattomuus ja viasta huolimatta autolla ajetaan ja tietysti pätkäajo jolloin polttosykliä ei tule ollenkaan.

Samoissa kuorissa on nykyään tyypillisesti hapetuskatalysaattori ja perässä hiukkassuodatin. Rakenteena se on tuollaisia pitkiä pillejä täynnä jotka ovat vuoron perään toisesta päästä tukossa. Pillien seinämässä olevat reijät ovat niin pieniä että nokihiukkaset eivät pääse niistä läpi.
1688107552254.png


Vaikka en mikään ekohippi olekaan niin olen tyytyväinen siihen että savuttavat ja käryttävät kulkuneuvot häviävät liikenteestä. Oli ne sitten valoista lähteviä rekkoja tai muita henkilöautoja. Tuskin sitä voimasavua kukaan kaipaa?

Tutulla on kuljetusyritys jolla on muutamia täyspitkiä kuorma-autoja. Myös hän on tyytyväinen kehitykseen eikä ole kokenut että saastaleitteista olisi ollut sen kummempaa harmia. Vuosien saatossa kuulemma myös polttoainetaloudellisuus on kehittynyt parempaan suuntaan tuollakin saralla.
 

rawpower

Aktiivinen jäsen
Ei pidä yleistää kumpaakaan asiaa. En tunne ainuttakaan kellä olisi dpf oikeasti tukkeutunut mutta niitä tiedän joille se on vaihdettu turhaankun merkkiliikkeen heppu on sanonut että tukossa on.

Oma 2 litran Hdi on täysin pätkäajossa ollut vuosia ja vielä 280 tkm kohdalla ei merkkiäkään tukkeutumisesta.
Kyllä ne tukkoon menee kun kilsat tulee täyteen. Vasta tiedän yhden Passatin 2010vm 276tkm ajettuna. Testerillä katsottuna DPF täyttöaste 71g/70g laskennallisesti. Teki polttoa jatkuvasti joka ajon jälkeen eli kyllä se tukossa oli. Tuosta selvinnee todennäköisesti jonkin aikaa pöntön huolellisella pesulla.
Toki suuttiminen tai egr toiminnoissa oleva vika voi aiheuttaa savutusta ja dpf tukkeutuu nopeammin.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tuskin sitä voimasavua kukaan kaipaa?
Josta tuli mieleen 1. as.automme, joku 90-lukuinen Ducato-austainen Detsku. No eipä tuo paljoa maksanutkaan, ajatuksena ettei putoa korkealta joskos homma ei kiinnostakaan. Niin tuolla ei tosiaan tarttenut olla kummoista ylämäkeä kun jo piti asettaa se oik.puoleisin läpykkä lattiaan jotta tuo vapari-disu jaksaa mäen nousta ja putkesta ... No sieltä tuli sellaista yhtenäistä lakua ettei mitään rajaa. Oikein hävetti katsella taustapeilistä millaset tuubat tuo ohittajien silmille sylki, vaan minkäs teet. Suikka kuitenkin antoi tuollekin ns. puhtaat paperit, konttuurin takapiha mustanaan pöllystä ja läpi meni, päästöt oli ikäisekseen kuulemma jopa ihan hyvällä tasolla, mustempaakin olisi saanut putkesta puskea. Tuo reissuilu kuitenkin maittoi, niin kohta tuo auto vaihtuikin sitten uudempaan, suurempaan Renault Master 3.0dCi 140 alustaiseen ja siihen loppui ne dieselin savutukset meidän osalta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kyllä ne tukkoon menee kun kilsat tulee täyteen. Vasta tiedän yhden Passatin 2010vm 276tkm ajettuna. Testerillä katsottuna DPF täyttöaste 71g/70g laskennallisesti. Teki polttoa jatkuvasti joka ajon jälkeen eli kyllä se tukossa oli. Tuosta selvinnee todennäköisesti jonkin aikaa pöntön huolellisella pesulla.
Toki suuttiminen tai egr toiminnoissa oleva vika voi aiheuttaa savutusta ja dpf tukkeutuu nopeammin.
Tuntuu olevan vw konsernin tietynikäisten autojen ominaisuus. Ensin niissä menee pöntöt tukkoon jonka huomaa siitä että flekti jää aina huutamaan kun auton sammuttaa. Olen itsekin repinyt tälläisestä pöntön irti pesua varten. Tuo on nyt toiminut sen jälkeen pari kolme vuotta moitteetta.
Seuraavan sukupolven vw autoissa on paljon egr-jäähdyttimen tukkeutumista ja muita urearuiskutukseen liittyviä ongelmia.
Joissain automerkin autoissa tulee vikakoodi dpf-pöntön vaihdosta noin 250tkm paikkeilla. Pakko sitä ei ole vaihtaa mutta se on muistutus siitä että tuo ei ole ikuinen. Toisissa autoissa sillä voi päästä 500tkm ja toisilla 200tkm.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Tuhkaa kertyy kaikkiin hiukkassuodattimiin, määrä riippuu siitä kaikesta mitä siinä ympärillä on ja mitä moottorin läpi kulkee. Esim tästä syystä hiukkassuodattimellisten autojen moottoriöljyt ovat luokituksiltaan sellaisia että niistä muodostuisi mahdollisimman vähän tuhkaa.

Suodattimeen kertyy nokea joka poltetaan pois. Osa muuttuu tuhkaksi. Joillain valmistajilla järjestelmät toimivat paremmin kuin toisilla. Suunnitteluvirheistä tai muista moottorin ominaisuuksista johtuen joissain merkeissä pöntöt(tai muut paikat) ovat herkkiä täyttymään.

Varmaan yleisimpiä vikoja pöntön tukkeutumiselle lienee jonkun muun moottoriin liittyvän jutun toimimattomuus ja viasta huolimatta autolla ajetaan ja tietysti pätkäajo jolloin polttosykliä ei tule ollenkaan.

Samoissa kuorissa on nykyään tyypillisesti hapetuskatalysaattori ja perässä hiukkassuodatin. Rakenteena se on tuollaisia pitkiä pillejä täynnä jotka ovat vuoron perään toisesta päästä tukossa. Pillien seinämässä olevat reijät ovat niin pieniä että nokihiukkaset eivät pääse niistä läpi.
katso liitettä 87354

Vaikka en mikään ekohippi olekaan niin olen tyytyväinen siihen että savuttavat ja käryttävät kulkuneuvot häviävät liikenteestä. Oli ne sitten valoista lähteviä rekkoja tai muita henkilöautoja. Tuskin sitä voimasavua kukaan kaipaa?

Tutulla on kuljetusyritys jolla on muutamia täyspitkiä kuorma-autoja. Myös hän on tyytyväinen kehitykseen eikä ole kokenut että saastaleitteista olisi ollut sen kummempaa harmia. Vuosien saatossa kuulemma myös polttoainetaloudellisuus on kehittynyt parempaan suuntaan tuollakin saralla.
Voipi olla että tekniikka (luotettavuus) on vaan sitten kehittynyt aiemmista malleista ja viat saatu korjattja, vaikka perusperiaate pysyy samana
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
jossain kohtaa se suodin pitää joko pestä tai muutoin tyhjentää, taikka sitten vaihtaa koko pönttö uuteen.

Olen itsekin repinyt tälläisestä pöntön irti pesua varten. Tuo on nyt toiminut sen jälkeen pari kolme vuotta moitteetta.

Kun katsoo tuota kuvaa, missä on nuo toisesta päästää tukossa olevat pillit niin nousee mieleen väistämättä kysymys, että miten ja millä tuommoinen pestään, jos nuo tulopuolen pillit alkavat täyttyä ?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kun katsoo tuota kuvaa, missä on nuo toisesta päästää tukossa olevat pillit niin nousee mieleen väistämättä kysymys, että miten ja millä tuommoinen pestään, jos nuo tulopuolen pillit alkavat täyttyä ?
Huuhdellaan vastakarvaan tyypillisesti vedellä. Joskus on ollut myös uunituksia näille mutta se ei taida olla yhtä yleistä ja vaatii aikaa, kalustoa ja rahhoo enemmän. Varmaan jonkinlaiset kemikaalit tepsivät myös ainakin nokeen. Uusia pesemällä noista ei saa mutta usein riittävän hyviä. Toki jos taustalla on vika mikä aiheuttaa pöntön tukkeentumisen pitää myös korjata, ellei se ole vain aika...
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Joo, kiitos. Löytyi runsaasti videoita. Näyttää olevan tuo pönttöjen pesu ihan vakiintunutta liiketoimintaa.
Jos tuo ihan vedellä pestään, ilmeisesti on mahdollista myös harrasteluvälinen ? Onneksi noita ei minun vanhoissa ole.
 

pökö

Kaivo jäässä
Tuossa omassa 1.5BlueHDi 130 ei moista säiliötä ole = ainakaan ihan kaikissa PSA:n diesel-tuotteissa ei enää tuota litkua käytetä.
Mistä tiedät ettei ole, sehän on perinteisesti jossain kotelossa mihin ei näe? Eolys ja adblue voi olla molemmat samassa autossa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mistä tiedät ettei ole, sehän on perinteisesti jossain kotelossa mihin ei näe? Eolys ja adblue voi olla molemmat samassa autossa.
Yleisin paikka tuolle säiliölle on polttoainelinjassa, auton alla. Chekattu läpi ja ei ole. Myöskään polttoaineluukun magn.anturia tuossa ei ole, josta auto nuuhkisi säiliötä täytetyn ja siten se osaisi annostaa pa-säiliöön jo valmiiksi hiukan tuota eliksiiriä. Wanhemmassa 1.6BlueHDi:ssä tuon neste sen sijaan on kyllä yhä käytössä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Myöskään polttoaineluukun magn.anturia tuossa ei ole, josta auto nuuhkisi säiliötä täytetyn ja siten se osaisi annostaa pa-säiliöön jo valmiiksi hiukan tuota eliksiiriä.
Näkeehän tuon myös ja paremmin polttoainemittarista. En tiedä onko 1.5 BlueHDi:ssä Eolysiä, mutta luulin olevan.
 

Jule

Vakionaama
Josta tuli mieleen 1. as.automme, joku 90-lukuinen Ducato-austainen Detsku. No eipä tuo paljoa maksanutkaan, ajatuksena ettei putoa korkealta joskos homma ei kiinnostakaan. Niin tuolla ei tosiaan tarttenut olla kummoista ylämäkeä kun jo piti asettaa se oik.puoleisin läpykkä lattiaan jotta tuo vapari-disu jaksaa mäen nousta ja putkesta ... No sieltä tuli sellaista yhtenäistä lakua ettei mitään rajaa. Oikein hävetti katsella taustapeilistä millaset tuubat tuo ohittajien silmille sylki, vaan minkäs teet. Suikka kuitenkin antoi tuollekin ns. puhtaat paperit, konttuurin takapiha mustanaan pöllystä ja läpi meni, päästöt oli ikäisekseen kuulemma jopa ihan hyvällä tasolla, mustempaakin olisi saanut putkesta puskea. Tuo reissuilu kuitenkin maittoi, niin kohta tuo auto vaihtuikin sitten uudempaan, suurempaan Renault Master 3.0dCi 140 alustaiseen ja siihen loppui ne dieselin savutukset meidän osalta.
Aika paljon on kyllä tuollaisessa vanhemmassakin dieselissä eroa kulussa ja savussa kun säädöt on kohdallaan, vs. ennakkoa liian vähän ja sitä kompensoitu lisäämällä syöttöä.

Meillä oli aikanaan scudo väkevällä 1,9d vaparikoneella. Pelkällä syötön ajoituksen oikeaan arvoon asettamisella oli ihan selkeä vaikutus kulkuun (hidas se tietysti oli aina), ja samalla savutus loppui köytännössä kokonaan.
 

Skata

Vakionaama

”Moni suomalainen ajaa laittomalla autolla – ensi kesänä siitä voi tulla historiallisen kallis sakko​

Tieliikenteessä arvioidaan olevan kymmeniä tuhansia laittomia autoja, joiden katalysaattoria, hiukkassuodatinta tai adblue-järjestelmää on muokattu.”

 

Lappanen

Hyperaktiivi
Mitenköhän plugareiden latauksia voidaan valvoa, että ei ajella akku tyhjänä pelkällä polttomoottorilla pitkiä aikoja? Sehän on yhtälailla päästöhuijaus, kun sähköajo "disabloidaan".
 

Mekaniker

Vakionaama

”Moni suomalainen ajaa laittomalla autolla – ensi kesänä siitä voi tulla historiallisen kallis sakko​

Tieliikenteessä arvioidaan olevan kymmeniä tuhansia laittomia autoja, joiden katalysaattoria, hiukkassuodatinta tai adblue-järjestelmää on muokattu.”
Miten paljon niitä myydään eteenpäin muokattuina ostajan tietämättä asiasta? Kenen vastuulla on saattaa auto lain mukaiseen kuntoon, myyjä vai ostaja?

Uudet päästömääräykset ja todella kalliit korjaukset jos joku lain määrämä laite rikkoontuu panee varmasti moni miettimään romutusta tai ulkomaille myyntiä.
Tyttären avopuolisolla oli juuri sellainen tilanne syksyllä, pakussa AD järjestelmä rikki ja uusi plus työt maksoi yli 2k€
 

rawpower

Aktiivinen jäsen
Musta pakoputken pää osoittaa, että päästöjen puhdistus ei toimi...

Voi elämä noita juttuja :)
En yllättyisi, jos tämä olisi kriteeri leimalla hylylle. Sen jälkeen vastuu siirtyy auton omistajalle todistaa saastelaitteiden toiminta.

Toivottavasti olen väärässä.
 

rawpower

Aktiivinen jäsen
Miten tuollaiset onnistutaan saamaan lävitse katsastuksesta?
Autohan toimii normaalisti ja jopa paremmin ilman noita. Vikakoodit ei ole taulussa ja nuo edellä mainitut eivät vaikuta savuarvoon, mitä mitataan Euro5 ja vanhemmista. Euro 6 menee pelkällä obd testerillä nykyään missä katsotaan vain onko vikakoodeja moottorista, jotka vaikuttaa päästöihin. Asiansa osaavat ohjelmoijat pystyy nuo järjestelmät deaktivoimaan ja auto pelaa jopa paremmin ilman moottoria karstoittavaa egr systeemiä ja alati jäätyvää urea systeemiä.

Mielenkiintoista nähdä millä alkavat mittailemaan nuo saastelaitteiden kunnot? Hiukkasia mittaamalla?
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Varmaan jo kertonutkin, mutta A-katsastuksessa oli niin innokas inssi, ettei suostunut ottamaan autoani katsatukseen koska siitä on lyhennetty pakoputkea niin että keski- ja takavaimennin on poistettu ja putki tulee auton sivulle takarenkaan edestä.

Ihan siis laillinen asennus, eikä vaikuta mitenkään pakoääniinkään koska jo pelkkä turbo vaimentaa äänen lain sallimiin rajoihin. Tuossa on turbon lisäksi vielä katti ja hiukkasloukku (molemmat toimivia) välissä, jotka vaimentavat lisää.

Niuhotus johtui siitä, että koska pakoputkistoa on muokattu niin auto ei ole tyyppihyväksytyssä kunnossa niiltä osin ja se vaikuttaa päästöarvoihin. Olisi siis tullut automaattinen hylsy, vaikka auto olisi mennyt muuten heittämällä läpi.

En jaksanut alkaa vääntämään, että jos pakokaasut jo kulkevat saastelaitteiden läpi, niin miten ne pari vaimenninta niitä vielä mitenkään puhdistaisivat, vaan ajoin suoraan toiselle konttorille jossa homma hoitui ja 20 min päästä oli tuore leima paperissa, ilman huomautuksia tai ihmettelyjä pakoputkesta.
 

Jule

Vakionaama
Autohan toimii normaalisti ja jopa paremmin ilman noita. Vikakoodit ei ole taulussa ja nuo edellä mainitut eivät vaikuta savuarvoon, mitä mitataan Euro5 ja vanhemmista. Euro 6 menee pelkällä obd testerillä nykyään missä katsotaan vain onko vikakoodeja moottorista, jotka vaikuttaa päästöihin. Asiansa osaavat ohjelmoijat pystyy nuo järjestelmät deaktivoimaan ja auto pelaa jopa paremmin ilman moottoria karstoittavaa egr systeemiä ja alati jäätyvää urea systeemiä.

Mielenkiintoista nähdä millä alkavat mittailemaan nuo saastelaitteiden kunnot? Hiukkasia mittaamalla?
Hiukkassuodatintahan ei voi ohjelmoida pois käytöstä, vaan se pitää mekaanisesti poistaa, mutta eri asia on miten ne sen käytännössä toteavat, jos poistaminen on tehty tarkoituksella vaikeaksi havaita?

Euro6 vehkeen voisi kai diesel pakokaasuanalysaattorilla testata, ja jos viisarin saa värähtämään niin hylky?
 

VesA

In Memoriam
Uhkaushan on ollut ettei näistä laiteta sakkoa vaan auto laitetaan prosessiin jossa se hyväksytetään uudelleen ( KALLISTA) ja sen päälle vielä määritellään uusi autovero. Tähän ei vaan ole saatu resursseja joten uhkaus on melko tyhjä, mutta jokunen vuosi sitten tälle vaihtoehdolle etsittin rahoitusta.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mielenkiintoista nähdä millä alkavat mittailemaan nuo saastelaitteiden kunnot? Hiukkasia mittaamalla?
Eikös tuo ollut jo Tanskassa (?) käytössä tuollainen "nuuskija" auto jolla ajetaan kohteen perässä ja mitataan niitä käytännön päästöjä. Toki raskaaseen liikenteeseen keskittyen, koska sieltä tulee ne rumimmat päästötki jos on laitteita manipuloitu ja toisaalta siellä on myös yrittäjän suurin motivaatio hakea noilla poistoilla säästöjä. Sitä AdBlue kun palaa pikkasen toiseen malliin mitä ha-puolella ja disussakin jos säästää sen esim. 10% niin se alkaa olemaan vuositasolla jo ihan rahaa tuokin.
 
Back
Ylös Bottom