Akkupalot

Mikki

Hyperaktiivi
Tuokalujen akuissa vielä se että niitä käytännössä kolhitaan ja paiskotaan aivan erilailla kuin kännykkää. Ja pyörivät mitä erinäisemmässä liassa jatkuvasti.

Silti erittäin vähän tulee näistä tulipaloja. Mutta tulee kuitenkin... miksi näiden akkujen valmistajat eivät joudu korvausvastuuseen, kuten sen lyijyakku-polkupyörän maahantuoja joutui?

(vaikkei siis juuri edes teoriassa ole mahdollista että lyijyakku syttyy tuolla lailla palamaan).
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Sain pari Makitan feikkiakkua (eli jotain temu-laatua) lahjaksi. Käytin noita sitten kerran käsisirkkelin kanssa ja molemmat alkoi isomman rasituksen päätteeksi kuumeta ja lopulta kärytä. Tuota ennen latauksessa ei mitään ongelmaa. Ulkona kallion päällä pidin niitä pari päivää jäähtymässä/tarkkailussa ja sitten kierrätykseen.

Halpoja kuulemma olivat, mutta kerroin terveisiä että ei tartte ainakaan mulle noita enää tarjota, enkä suositellut niitä muutenkaan hankkimaan vaan pitäytymään alkuperäislaatuisissa vaihtoehdoissa..

Alkuperäisiä Makitan akkuja yli 10 vuoden takaa edelleen käytössä, kapasiteetti pudonnut mutta kyllä ne porakoneissa yms kevyemmissä hommissa kestävät pitkään.
 

-Teme-

Vakionaama
Ei tarvinnut tuo tarvikeakkua. Omistajan mukaan tuo lähti Makitan 18V 6A akusta ja pikalaturista.
katso liitettä 102199
Jatkavatkohan nämä 18V työkalujen akut balansointia vielä sen jälkeen kun akku on poistettu laturista? ts. jos joku laite keskeyttäisi latauksen sen jälkeen kun sähkönkulutus putoaa määrään x, niin olisikohan siitä iloa? Teholaturi itsessään lienee riskialttiimpi kuin "normaali" laturi. Ei näissäkään BMS taida valvoa kuin rinnanolevia kennosarjoja?

Samassa ketjussa oli joku muukin kommentoinut että paja oli mennyt myös samasta syystä heikkoon happeen. Ehkä sitä itsekin voisi miettiä vähän paremmin että missä noita latailee. Tällähetkellä laturit ja akut ovat puiselle hyllyllä.
katso liitettä 102200
Tuohon ekaan lainauksen loppuosan kommentiin. Kuka rakentaa enää vuonna 2025 lipo akkuihin perustuvaa akustoa? LFP on huomattavan paljon turvallisempi kuin sormi-akuista alkaa rakentamaan
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tuohon ekaan lainauksen loppuosan kommentiin. Kuka rakentaa enää vuonna 2025 lipo akkuihin perustuvaa akustoa? LFP on huomattavan paljon turvallisempi kuin sormi-akuista alkaa rakentamaan
Veikkaan että ei ehkä tiedä mikä on ero ja oikeasti oli mietimässä LiFePo akkua kun kaikki Li akut on samanlaisia.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuohon ekaan lainauksen loppuosan kommentiin. Kuka rakentaa enää vuonna 2025 lipo akkuihin perustuvaa akustoa? LFP on huomattavan paljon turvallisempi kuin sormi-akuista alkaa rakentamaan
Tuossahan ei ollut kyse rakennetun akun palosta, vaan 18V kaupallisen akun kärvähtämisestä. Tapahtuman uhri ei ole tiennyt että mitä kemiaa missäkin on ja siksi virheellinen nimitys, LiPo. Eihän niitä käsityökaluissa ole.

Itse olen lataillut noita 18V akkuja varsin huolimattomasti, mutta jos vaimo on sattunut näkemään laturin sähköissä ja siinä valmiiksi ladatun akun niin hän on ottanut sen aina pois seinästä. Mietin tässä vaan että osaavat nuo akut balansoida itsensä, jos ne olisivat esim ajastimen perässä eli laturi otettaisiin pois sähköistä vaikka 5h päästä? Nyt tilanne on sellainen että laturi voi olla sähköissä vaikka pari viikkoa ja akku siinä kiinni.
1733124808410.png


Itse suhtaudun kriittisesti noihin kiinatarvikeakkuihin. Niiden pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin painaa hintaa alas ja se tehdään komponenttien laadusta tinkimällä.

Esim tuossa Makitan tarvikeakkuja.
Arvosteluista selviää että akusta löytyy ehkä 5A kapasiteettiä(mainostetaan 6A) ja jolloin on tuollainen akku savunnut käytössä. Melko hazardilta kuulostaa.
1733125434531.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuossa oli erään alkuperäisen ja tarviakkujen vertailu. Tarvikkeessa ei ollut oikesulkusuojausta, eikä kennojen balansointia. Se siis vain odottaa sitä hetkeä että ongelmia tulee.

 

Mase

Aktiivinen jäsen
Akut ovat tuoneet uuden turvallisuusriskin tavanomaisten pienten laitteiden käyttäjille. Kun turvallisuutta yleensä valvotaan joskus liiallisenkin tuntuisesti, on outoa, että akkukäyttöisissä, hyvin yleisissä laitteissa on tällainen pulma. Kyllä käyttäjien pitäisi voida luottaa laitteiden turvallisuuteen ilman jatkuvaa valvontaa. Tuntuu toisaalta siltä, että akku tungetaan joskus tarpeettomastikin laitteisiin, esimerkiksi parranajokonetta ei taida saada nykyään akuttomana.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Akut ovat tuoneet uuden turvallisuusriskin tavanomaisten pienten laitteiden käyttäjille. Kun turvallisuutta yleensä valvotaan joskus liiallisenkin tuntuisesti, on outoa, että akkukäyttöisissä, hyvin yleisissä laitteissa on tällainen pulma. Kyllä käyttäjien pitäisi voida luottaa laitteiden turvallisuuteen ilman jatkuvaa valvontaa. Tuntuu toisaalta siltä, että akku tungetaan joskus tarpeettomastikin laitteisiin, esimerkiksi parranajokonetta ei taida saada nykyään akuttomana.
Mun mielestä oma uusi riskinsä on tullut siitä että halpaa akkukäyttöistä roinaa ostetaan mistä vaan. Akun laatu voi olla ihan mitä vaan.

Käpyjä käy myös suuremmille merkeille mutta jossain määrin ne myös kantavat vastuunsa. Esim sähköpyörävalmistaja, Canyon on meneillään takaisinkutsu akkujen takia. Ulkokuori halkeili itsekseen -> palovaara. Valmistaja lähetti pyörien omistajille viestin että akkua ei saa käyttää.

 

kotte

Hyperaktiivi
Tuossahan ei ollut kyse rakennetun akun palosta, vaan 18V kaupallisen akun kärvähtämisestä. Tapahtuman uhri ei ole tiennyt että mitä kemiaa missäkin on ja siksi virheellinen nimitys, LiPo. Eihän niitä käsityökaluissa ole.
EIkö käsityökaluissa (kuten kännyköissäkin) ole nimenomaan käytetty LiPo (litium polymer) -akkuja? Nuo ovat kaikista palovaarallisimpia käsittääkseni. En osaa sanoa, ovatko juuri Makitan akut tuollaisia, mutta LiPo akkkujen katodeissa on sitten kaikkia noita peruskatodivariaatioita eli litiumin, koboltin, nikkelin, mangaanin ym. oksideja tapauskohtaisina seosyhdisteinä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
EIkö käsityökaluissa (kuten kännyköissäkin) ole nimenomaan käytetty LiPo (litium polymer) -akkuja? Nuo ovat kaikista palovaarallisimpia käsittääkseni.
Kyllä mobiililaitteissa ja luultavasti myös akkutyökaluissa on Li-ion- tai LiPo-akkuja, jotka ovat hyvin herkkiä ylilataukselle ja muutenkin paloherkkiä. Veneissä, kotiakuissa ja nykyään enemissä määrin myös sähköautoissa käytetään LiFePO4- eli LFP-akkuja, jotka eivät helposti pala tai räjähtele sekä myös kestävät enemmän syklejä. Mutta samalla kapasiteetilla painoa ja tilavuutta on enemmän. Ennen olivat myös kalliimpia, mutta nyt jo halvempia.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
EIkö käsityökaluissa (kuten kännyköissäkin) ole nimenomaan käytetty LiPo (litium polymer) -akkuja? Nuo ovat kaikista palovaarallisimpia käsittääkseni. En osaa sanoa, ovatko juuri Makitan akut tuollaisia, mutta LiPo akkkujen katodeissa on sitten kaikkia noita peruskatodivariaatioita eli litiumin, koboltin, nikkelin, mangaanin ym. oksideja tapauskohtaisina seosyhdisteinä.
IMR kennoja olen joskus löytänyt akkuporien ja vastaavien akuista sisältä.


LiPo akkuja on tullut sitten vastaan droneissa.
 
K

korsteeni

Vieras
yleensähän nuo porakoneiden, polkupyörien/lautojen yms akut ladataan jossain muualla kun asuintiloissa, ainakin meillä
enempi todellisina pommeina pitäisin sähköhammasharjoja, kaikenlaisia leikkureita ja trimmereitä, partakoneita ja nenäsorveja jotka kenties syttyessään ovat iholla, ja se känny
 

Jule

Vakionaama
Sanoisin että LiPo akkuja ei mistään käsityökoneesta löydy.. Ovat yleensä ihan tavallisia 18650 NMC kennoja.

Sinänsä noissa käsityökoneissa ne akut saavat kyllä sellaista kyytiä että ihme ettei ne hajoa useammin. Mulla taitaa olla yksi ainoa akku joka ei ole vielä pudonnut vähintään 2m kivilattialle, ja sekin siksi että on vain kuukauden ikäinen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sanoisin että LiPo akkuja ei mistään käsityökoneesta löydy.. Ovat yleensä ihan tavallisia 18650 NMC kennoja.

Sinänsä noissa käsityökoneissa ne akut saavat kyllä sellaista kyytiä että ihme ettei ne hajoa useammin. Mulla taitaa olla yksi ainoa akku joka ei ole vielä pudonnut vähintään 2m kivilattialle, ja sekin siksi että on vain kuukauden ikäinen.
Kooltaan kyllä, mutta muuten lienevät sellaisia että antavat paljon virtaa lyhyessä ajassa, jolloin kapasiteetti hiukan kärsii.

Tässä Ryobin 6 Ah akussa Samsungin SDI INR kennot.
INR 18650 batteries, abbreviated as “Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide Rechargeable,
1733162088164.png


Joku olikin tehnyt ahkerasti tutkmistyötä että mitä kennoja löytyy mistäkin akuista. Makitan 6 Ah akusta löytyy Sonyn kennot sisältä. Näistä näyttää löytyvän 30A purkuvirta. Aikaisemman litanian mukaisesti IMR.
Lithium Manganese Oxide Rechargeable,” utilize lithium manganese oxide (LiMn2O4) as the cathode material.
1733162751833.png

Lista kennoista: https://docs.google.com/spreadsheet...zEPrRL_azznKE1w4QvBJRLxdQnecwIgQ6tuuzQ4bT/pub

Vastaavan kokoisia kennoja löytyy taskulämppukäyttöön tuossa 3500 mAh luokassa. Siellä purkuvirta taitaa olla maksimissaan jotain 10A, luokkaa. Joissain mainostetaan vielä erikseen että kennovalinnassa on kiinnitetty huomiota siihen että akku toimisi vielä kylmässä hyvin.

Samassa paketissa löytyy siis vähän joka tarkoitukseen kennoa.

edit. vähän yllättävää että näissä valmistaja on tuota listaa selaamalla pääsääntöisesti Sony tai Samsung. Kiinalaisia valmistajia ei ole joukossa jostain syystä paljoa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Jule

Vakionaama
Kooltaan kyllä, mutta muuten lienevät sellaisia että antavat paljon virtaa lyhyessä ajassa, jolloin kapasiteetti hiukan kärsii.

Tässä Ryobin 6 Ah akussa Samsungin SDI INR kennot.
INR 18650 batteries, abbreviated as “Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide Rechargeable,
katso liitettä 102218

Joku olikin tehnyt ahkerasti tutkmistyötä että mitä kennoja löytyy mistäkin akuista. Makitan 6 Ah akusta löytyy Sonyn kennot sisältä. Näistä näyttää löytyvän 30A purkuvirta. Aikaisemman litanian mukaisesti IMR.
Lithium Manganese Oxide Rechargeable,” utilize lithium manganese oxide (LiMn2O4) as the cathode material.
katso liitettä 102219
Lista kennoista: https://docs.google.com/spreadsheet...zEPrRL_azznKE1w4QvBJRLxdQnecwIgQ6tuuzQ4bT/pub

Vastaavan kokoisia kennoja löytyy taskulämppukäyttöön tuossa 3500 mAh luokassa. Siellä purkuvirta taitaa olla maksimissaan jotain 10A, luokkaa. Joissain mainostetaan vielä erikseen että kennovalinnassa on kiinnitetty huomiota siihen että akku toimisi vielä kylmässä hyvin.

Samassa paketissa löytyy siis vähän joka tarkoitukseen kennoa.

edit. vähän yllättävää että näissä valmistaja on tuota listaa selaamalla pääsääntöisesti Sony tai Samsung. Kiinalaisia valmistajia ei ole joukossa jostain syystä paljoa.
Siis juurikin NMC kennoja.. Vai mitä nyt tarkoitit?

Tuo NMC tule tuosta “Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide" seoksesta.

Sinänsä LTO olisi optimaalinen työkonekäyttöön juurikin purkuvirran ja latausnopeuden takia, mutta on hieman painavampi, eikä mulla ole mitään kästystä miten ne kestävät paiskomista.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Siis juurikin NMC kennoja.. Vai mitä nyt tarkoitit?

Tuo NMC tule tuosta “Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide" seoksesta.

Sinänsä LTO olisi optimaalinen työkonekäyttöön juurikin purkuvirran ja latausnopeuden takia, mutta on hieman painavampi, eikä mulla ole mitään kästystä miten ne kestävät paiskomista.
Sitä että mikä on "tavallinen" 18650 kenno, kun niitä on useampia erilaisia käyttötarkoituksen mukaan. Esim.
  • IMR: Lithium Manganese Oxide (LiMn2O4).
  • ICR: Lithium Cobalt Oxide (LiCoO2).
  • INR: Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide.
  • IFR: Lithium Iron Phosphate (LiFePO4).


  • Performance Characteristics
    • IMR: Known for lower internal resistance, enabling higher discharge rates suitable for high-drain devices.
    • ICR: Offers high capacity but raises safety concerns due to potential overheating during high-drain scenarios.
    • INR: Strikes a balance between capacity and discharge rates, suitable for moderate-drain devices.
    • IFR: Prioritizes safety, stability, and longevity over high capacity or discharge rates.
  • Applications
    • IMR: High-drain devices like vaping mods, power tools, and high-powered flashlights.
    • ICR: Low-drain devices like laptops, digital cameras, or low-power appliances.
    • INR: Moderate-drain devices like laptops, power banks, or moderate-power tools.
    • IFR: Solar power storage systems, electric vehicles, or applications requiring safety and longevity.
 

Jule

Vakionaama
Sitä että mikä on "tavallinen" 18650 kenno, kun niitä on useampia erilaisia käyttötarkoituksen mukaan. Esim.
  • IMR: Lithium Manganese Oxide (LiMn2O4).
  • ICR: Lithium Cobalt Oxide (LiCoO2).
  • INR: Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide.
  • IFR: Lithium Iron Phosphate (LiFePO4).


  • Performance Characteristics
    • IMR: Known for lower internal resistance, enabling higher discharge rates suitable for high-drain devices.
    • ICR: Offers high capacity but raises safety concerns due to potential overheating during high-drain scenarios.
    • INR: Strikes a balance between capacity and discharge rates, suitable for moderate-drain devices.
    • IFR: Prioritizes safety, stability, and longevity over high capacity or discharge rates.
  • Applications
    • IMR: High-drain devices like vaping mods, power tools, and high-powered flashlights.
    • ICR: Low-drain devices like laptops, digital cameras, or low-power appliances.
    • INR: Moderate-drain devices like laptops, power banks, or moderate-power tools.
    • IFR: Solar power storage systems, electric vehicles, or applications requiring safety and longevity.
Hm.. No tarkoitin tosiaan että olisivat tavallisia 18650 NMC kennoja, jonka takia kirjoitin juurikin niin, mutta jos sulla on luottava lähde joka sanoo että ne ovat noita LMO kennoja, niin sovitaan niin, en lähde sitä kiistämään. Tuo 18650 ei sinänsä määrittele mitään muuta kuin sen kennon fyysisen "pakkauksen", eikä se kerro mitään muuta sen spekseistä.. Eikä sen kai edes tarvitse olla litium kenno..?

Tuota "IMR, ICR, INR,..." litaniaa en ole tässä akronyymiviidakossa ennen hoksannut litiumakkujen yhteydessä, ja googlen wikipediatuloksetkin viittaavat vain biologisiin soluihin/kennoihin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Hm.. No tarkoitin tosiaan että olisivat tavallisia 18650 NMC kennoja, jonka takia kirjoitin juurikin niin, mutta jos sulla on luottava lähde joka sanoo että ne ovat noita LMO kennoja, niin sovitaan niin, en lähde sitä kiistämään. Tuo 18650 ei sinänsä määrittele mitään muuta kuin sen kennon fyysisen "pakkauksen", eikä se kerro mitään muuta sen spekseistä.. Eikä sen kai edes tarvitse olla litium kenno..?

Tuota "IMR, ICR, INR,..." litaniaa en ole tässä akronyymiviidakossa ennen hoksannut litiumakkujen yhteydessä, ja googlen wikipediatuloksetkin viittaavat vain biologisiin soluihin/kennoihin.
Mulle aihe tuli edes hiukan tutuksi vasta kun olin tilaamassa kennoja ja vaihtoehtoja olikin aikas paljon.
Tuolla on mainittu että olisi panasonicin peruja moinen ja koskisi lähinnä li-ion kennoja, mutta nykyään löytyy sitten jo muutakin.. natrium yms...


Kerran vaihdoin yhteen 18V akkuun kaikki kennot kun sieltä oli yksi pimentynyt. Lopputulemana sen sai muutaman kerran ladattua, mutta laturi jäi sillointällöin herjaamaan jotain eikä ladannut akkua. Virheestä oppineena ajattelien että en toiste ala kyllä tuohon puuhaan. Se oli melko aikaavievää touhuakin. Tuosta excel taulukosta minkä joku on tehnyt huomaa myös että maksimi purkuvirta riippuu aina akussa käytetystä kennosta, joten kennovalinnassa pitäisi olla tarkka ellei halua ottaa riskejä korjuussa.
Nykyäänhän monen akun BMS on sillätavalla rakennettu että jos siitä katkeaa sähkö niin sitä ei saa enää uudestaan henkiin. Ja ainakin alijännitteestä BMS myös lukittautuu. Toki näissä on valmistajien kesken eroja.
 

Jule

Vakionaama
Mulle aihe tuli edes hiukan tutuksi vasta kun olin tilaamassa kennoja ja vaihtoehtoja olikin aikas paljon.
Tuolla on mainittu että olisi panasonicin peruja moinen ja koskisi lähinnä li-ion kennoja, mutta nykyään löytyy sitten jo muutakin.. natrium yms...


Kerran vaihdoin yhteen 18V akkuun kaikki kennot kun sieltä oli yksi pimentynyt. Lopputulemana sen sai muutaman kerran ladattua, mutta laturi jäi sillointällöin herjaamaan jotain eikä ladannut akkua. Virheestä oppineena ajattelien että en toiste ala kyllä tuohon puuhaan. Se oli melko aikaavievää touhuakin. Tuosta excel taulukosta minkä joku on tehnyt huomaa myös että maksimi purkuvirta riippuu aina akussa käytetystä kennosta, joten kennovalinnassa pitäisi olla tarkka ellei halua ottaa riskejä korjuussa.
Nykyäänhän monen akun BMS on sillätavalla rakennettu että jos siitä katkeaa sähkö niin sitä ei saa enää uudestaan henkiin. Ja ainakin alijännitteestä BMS myös lukittautuu. Toki näissä on valmistajien kesken eroja.
Joo, ainakin jos johonkin valmistajan omaan tietylle kennomallille, tai jopa erälle, suunnitellun BMS:n perään vaihtaa kennot on ihan hyvät mahdollisuudet ettei se toimi.

Ja eihän se tosiaan vielä takaa sitä yhteensopivuutta BMS:n kanssa vaikka se kennon kemia olisikin oikea, sillä samalla peruskemialla voidaan kuitenkin saada hyvinkin erilaisia loputuloksia sähköisesti ja mekaanisesti riippuen sitä mitä valmistuksessa halutaan painottaa.
 

tet

Hyperaktiivi
Käytettyjen paristoiden keräyspisteessä syttynyt valgia. Kaippa tuonne saattaa päätyä myös akkuja.


Tuota molempien päiden teippaamista en ihan ymmärrä, ilmeisesti kyseessä on ns. vyö ja henkselit -toimintamalli. Itse teippaan vain miinusnavan.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Itse teippaan vain miinusnavan.
the-structure-and-composition-of-18650-cylindrical-batteries.jpg

Aika monessa tuotteessa se miinusnapa on käytännössä lähes koko runko. Eli teippaaatko patterin ympäriinsä?
Vähemmällä pääsee jos teippaa tuon positiivisen navan, joka pilkistää toisesta päästä. Sitten on kyllä poikkeuksiakin eli voi olla miinus napa se, joka pilkistää vähän pohjalla.
 

tet

Hyperaktiivi
Aika monessa tuotteessa se miinusnapa on käytännössä lähes koko runko. Eli teippaaatko patterin ympäriinsä?
Vähemmällä pääsee jos teippaa tuon positiivisen navan, joka pilkistää toisesta päästä. Sitten on kyllä poikkeuksiakin eli voi olla miinus napa se, joka pilkistää vähän pohjalla.

Kappas, niitä on näemmä noinkin päin. Olen ollut siinä käsityksessä, että kuori on plusnapaa, mutta näemmä niitä on sekä että. Sinänsä kuori on normaalisti eristetty muualta paitsi varsinaisen sieltä navan kohdalta, joten yleensä vain päissä on johtavaa osaa näkyvissä. Toki kuoren ympärillä oleva eristävä kelmu on voinut rikkoontua, mutta jos se visuaalisesti näyttää ehjältä, niin edelleen pitäisin yhden navan teippaamista riittävänä. Pääasia, ettei jätetä molempia päitä näkyviin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Linkki uutiseen puuttuu viestistä. Puuttuvan linkin voi laittaa foorumilla olevaan kuvaan, niin että kuvaa klikaamalla linkki avautuu.
Aikas paljon myös väärää tietoa tuosta palosta liikkeellä. Oletettavasti LGn kennoja.

1000087829.jpg
1000087830.jpg
1000087831.jpg
 

fraatti

Hyperaktiivi
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

haraldh

Vakionaama
Olisi kiva kuulla tapauksesta että millaisista akuista oli kyse. Viimeksi kun poksahti taisi olla litiumpusseja eikä LiFePO₄ prismatic-kennoja.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Olisi kiva kuulla tapauksesta että millaisista akuista oli kyse. Viimeksi kun poksahti taisi olla litiumpusseja eikä LiFePO₄ prismatic-kennoja.
Tuolla kommentissa on mainittu että seinällä killuvasta kikkareesta voi tunnistaa että kyseessä on LG:n tuotos.

There is a video on ntv where you can see that an LG Chem Resu H is hanging on the wall.

1740145482696.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Näköjään ovat muuallakin olleet niin innossaan että eivät ole meinanneet pysyä kuorissaan. Kemia on NMC.

1740145962352.png


Tuolla joku on tutustunut tarkemmin sisuksiin.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
NMC kemian pusseja noissa LG Resuissa o_O
Niitä en omaan torppaan asentaisi. Mahtaako kaupallisissa ratkaisuissa edes niitä olla enää tarjolla?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Itävallassa oli lähtenyt käytetyn Teslan akun osa valgiaan. Omistaja oli ajatellut tekevänsä siitä kotiakun. Tuo olikin alkanyt käryämään olkkarissa ja omistaja oli nakanut tuotoksen pihalle. Samalla omistajat poltti itsensä pahasti.

1740326272911.png
1740326340034.png

 

tet

Hyperaktiivi
Sille päälle sattuessaan akussa on kyllä aika paljon potentiaalia tuhoihin. Saksassa poksauttanut akku talon kyljen auki

Kyllähän nuo iloisesti palavat, mutta räjähdystä en oikein käsitä. Onhan akustoissa yleensä jonkinlaiset "henkireiät" ylipaineen purkamiseksi. Mitoitusko pettänyt vai mikä, että tuollaisen kotin saa aikaiseksi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
LG:n kotiakut ovat kärynneet ennenkin. Tuossa palopaikka ei ole ollut kovin tulenarka.
1740328053025.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kyllähän nuo iloisesti palavat, mutta räjähdystä en oikein käsitä. Onhan akustoissa yleensä jonkinlaiset "henkireiät" ylipaineen purkamiseksi. Mitoitusko pettänyt vai mikä, että tuollaisen kotin saa aikaiseksi.
Olihan tuossa aikaisemminkin tuo yksi missä talo meni paloiksi. Syyksi taidetiin sitten tuomita akun kehittämä vety.


Omistaja oli sitten käynyt kommentoimassa asiaa ja todenut että kiinakennojen sisältä oli löytynyt jotain muuta kuin piti. (piti olla prismatic mutta sisällä olikin pouch kennoja. Kommentoi myös että pysykää erossa ellei löydy CE merkintää ja asia kiinnostaa vakuutusyhtiöitä ja ilman on turha haaveilla vakuutuksesta.
Hello everyone,

The trigger was the middle battery of the three-car combination.

A base that had already been running for 1.5 years.

Without making a binding statement, it comes down to a technical defect.

The batteries were opened on site by the expert.

LiFePO4 pouch cells were installed (16S4P). (According to the sales picture, they should be prismatic (16S1P))

Since the pouches are no longer sold in China, the problem seems to be known....

Maybe the 4p is also causing problems?

Currently, it is being examined whether further laboratory testing would be useful in order to make possible claims for recourse against China.

(Probably not)

And as bonus information for all do-it-yourselfers > No CE mark, no insurance!

Was available to me.

But just for information for anyone who builds their own battery from individual cells and isn't an electrician!

The insurance company/assessor MUST see a CE mark, no matter who it is!

1740328484696.png

 

fraatti

Hyperaktiivi
Sähkärille käynyt pikku käpy. Oli kytkenyt matalajännite akun invertterin korkeajänniteliitäntään. Akku ei siitä sitten oikein luonnollisesti ollut mielissään vaaan syttyi palamaan.

 

fraatti

Hyperaktiivi
Virtapankista oli yksi kenno päättänyt korkata kun se oli ollut latauksessa. Jälki oli rumaa vaikkei koko pirtti mennytkään.

1740329622528.png

 
Back
Ylös Bottom