Akkupalot

Husky

Hyperaktiivi
Tuotakin on nähty. Ensin mennään itku silmässä Veholle kun ei vaihda ykköstä isommalle motarilla, mutta sitten seuraavana päivänä ollaan kuin mitään ei olisi tapahtunut
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
En niin tarkasti lukenut ketjua, mutta ilmeisesti Audi oli tämä Tampereella parkkihallissa ollut? Mikä merkki oli Prismassa sitten?
 

kaihakki

Vakionaama
Olen nyt suunnitellut toimintasuunnitelman sen varalle, jos Rellu Zoe tossa seinän vieressä leimahtaa, jolloin pääovesta ei ole pääsyä ulos. Liian kuumat paikat. Meillä on toinen ulko-ovi toisessa päässä kämppää. Sieltä ulos. Kakkosauton avaimet hollilla ja jotain muuta tarpeellista lähellä. Jotain vaatteita myös lähellä. Kännykkä myös lähellä.
Alkaa elämässä riskien hallinta, eli englanniksi "risk management" olla päällimmäisenä. Samaa rataa myös sähkökatkojen ja muiden mahdollisten energia, ruoka, vesi, ym. juttujen kanssa.

Lisäksi passi kannattaa aina olla voimassa.
 

Jule

Vakionaama
Jotta tuosta polttis. vs. sähkäri syttymistiheydestä saataisiin jotenkin järkevä tilasto se pitäisi rajata johonkin ikään. Mä ainakin oletan että 20v auto leimahtaa herkemmin kuin uusi, ja 20v ikäluokassa sähkäreiden osuus on olematon, joten ei voida tilastoida.

Toki Norjassa voitaisiin tilastoida max 5v autojen tulipalot, suhteuttaa määrät markkinaosuuteen ja ja ottaa mukaan vielä vaikka aiheutuneet taloudelliset vahingot, niin saataisiin jotenkin tolkullinen tilasto.. Tosin miten hybridit sitten määritellään? Lisäksi tämän päivän ongelma on myös se että puhtaita polttomoottoriautoja ei enää kovin montaa ole edes myynnissä.
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Lisäksi tämän päivän ongelma on myös se että puhtaita polttomoottoriautoja ei enää kovin montaa ole edes myynnissä.
Pikaisen tarkistuksen mukaan (Nettiauto) ajamattomia bensa-autoja on enemmän myynnissä kuin ajamattomia sähköautoja. 1471 vs 1307.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jotta tuosta polttis. vs. sähkäri syttymistiheydestä saataisiin jotenkin järkevä tilasto se pitäisi rajata johonkin ikään. Mä ainakin oletan että 20v auto leimahtaa herkemmin kuin uusi, ja 20v ikäluokassa sähkäreiden osuus on olematon, joten ei voida tilastoida.

Toki Norjassa voitaisiin tilastoida max 5v autojen tulipalot, suhteuttaa määrät markkinaosuuteen ja ja ottaa mukaan vielä vaikka aiheutuneet taloudelliset vahingot, niin saataisiin jotenkin tolkullinen tilasto.. Tosin miten hybridit sitten määritellään? Lisäksi tämän päivän ongelma on myös se että puhtaita polttomoottoriautoja ei enää kovin montaa ole edes myynnissä.
Tähän ketjuun ei taida kuulua polttomoottoriajoneuvojen palot eikä vänkääminen kumpia palaa enemmän, vaan otsikonmukaiset asiat eli sellaiset palot missä on mukana akku tavalla tai toisella, tai se liittyy akkujen laataamiseen. Oli se sitten autossa tai ei.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Etelä-Koreassa räjähti litium-ioniakku UPS-järjestelmässä kansallisessa datakeskuksessa, mikä johti laajamittaiseen sähköisiin häiriöihin valtion järjestelmissä.
Tulipalo vaati lähes vuorokauden sammutustoimia, ja se haittasi jopa kolmasosaa maan verkkopalveluista — mukaan lukien mobiilivarmenteet, sähköpostit ja hätäpalveluiden paikkatiedot.
Tapaus on nostettu “digitaaliseksi Pearl Harboriksi”, ja sen seurauksena Etelä-Korea aikoo hajauttaa datakeskuksia, tiukentaa akkujen turvallisuusvaatimuksia ja varmistaa kriittisille järjestelmille kaksinkertaiset varmuuskopiot.

 

fraatti

Hyperaktiivi
Kiina suunnittelee tiukentavansa sähköautojen akkujen turvallisuusstandardeja niin, että mahdollisen toiminta poikkeaman sattuessa ei saa tapahtua räjähdystä tai tulipaloa kahteen tuntiin.
Suurimmat valmistajat, kuten CATL ja BYD, ovat jo varautuneet muutokseen, mutta pienemmät ja keskisuuret akku- ja autoyritykset saattavat joutua vaikeuksiin kustannusten takia.
Kiinan tavoitteena on, että uusi standardointi nostaisi maan globaalia johtajuutta sähköautoteknologian turvallisuusnormeissa.

Mitenkähän moista mahdetaan pystyä testaamaan?
 

Jule

Vakionaama
Pikaisen tarkistuksen mukaan (Nettiauto) ajamattomia bensa-autoja on enemmän myynnissä kuin ajamattomia sähköautoja. 1471 vs 1307.

Hm.. Ajamattomia henkilöautoja rajattuna bensaan on 487 puolestaan akullisia on 1923kpl (osassa toki akun lisäksi myös polttomoottori), tilanne varmaan muuttuu jos mukaan lasketaan kevytkuorkit, bussit ja pakut. Tosin tuolla on seassa myös hybrideitä merkattuna vain bensaksi, ja lisäksi niitä kevythybrideitähän ei yleensä mainosteta mitenkään erikseen, tosin akkukin on suhteellisen mitättömän kokoinen, sitä tosin vastaavasti sitten piiskataan todella kovaa.

Tähän ketjuun ei taida kuulua polttomoottoriajoneuvojen palot eikä vänkääminen kumpia palaa enemmän, vaan otsikonmukaiset asiat eli sellaiset palot missä on mukana akku tavalla tai toisella, tai se liittyy akkujen laataamiseen. Oli se sitten autossa tai ei.

Akkupalostahan se kinan aihe tulee kun puhutaan sähköauton palamisesta, ilman akkuahan sähköautossa ei ole oikeastaan mitään materiaalia joka palaisi muuten kuin poltettuna, toki polttomoottoriauton paloonhan sitä verrataan..:oops:
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Itselläni on myös noin 45 v muinaisjäännokiksiä. Ei kai tuommoinen syty, jos sitä ei sytytä. Järki nyt sanoo, että kannattaa säilyttää vähän niin kuin deaktivoituna ellei pihan perillä seiso - siis tavalla tai toisella - akku irti kytkettynä - ja tavallaan deativoituna. Jos siitä huolimatta tuleen sytyy, se tuli on varmaan tullut jostakin muualta. Energian tuleen syttymiseen tuskin tulee, jos akku on kytketty irti jommasta kummasta navasta.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Akkupalo on keskustelun aihe. Kauhistelemme sähköauton akkupaloja, mutta samalla pidämme kännykän akut latingissa ilman valvontaa, laturit roikkuu pistorasioissa ja vaikkapa ylläpitolaturit lataamassa auton akkuja webaston vuoksi.

Huh, onneksi on vielä elossa.
Living on the edge.

Aikaisempi viestini liittyi täsmälleen keskustelun aiheeseen.
 

pökö

Kaivo jäässä
Akkupalo on keskustelun aihe. Kauhistelemme sähköauton akkupaloja, mutta samalla pidämme kännykän akut latingissa ilman valvontaa, laturit roikkuu pistorasioissa ja vaikkapa ylläpitolaturit lataamassa auton akkuja webaston vuoksi.
Ja sitten ne kotiakut makuuhuoneen seinällä
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Sähköautoasia on yksi näistä ideologioista, joista et saa sanoa yhtään pahaa tai edes kysyä mistään negatiivisesta, tai syntyy helkutinmoinen ydinsota.
Oman elämänkokemuksen perusteella on aika harvinaista, että on asioita, joissa ei ole mitään vikaa.
Sama vaivaa sähköautoja ideologisesti vihaavia. Mikä tahansa ääripään keskustelu on usein faktoista irrallaan ja siihen hyväksytään pääosin vain omaa näkemystä edustava kommentointi. Jotkut menevät jopa niin pitkälle, että alkavat niitä sensuroimaan vaikka kommentti olisi muutoin asiallinen.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nappasin parista videosta pari kuvaa. Kuulemma Audi Q7 hybridistä oli lähtenyt valgia. Jos sattuisikin että valgia olisi lähtenyt akusta, niin tässä on pouch tyyppiset kennot käytössä.
Olisikohan jotain yhteyttä tähän LG-kennoihin liittyvään juttuun? Vai olikohan tässä Samsungin modulit? Juttu taitaisi koskea täyssähköisiä versioita.

Audi kutsunut Suomessa sähköautojaan tarkastukseen tulipalovaaran takia – maahantuoja liimasi noin 30 autoon tarran, jotta akkua ei ladattaisi täyteen​

Audi e-tron -mallin täyssähköautoja on kutsuttu tarkastukseen. Akkujen lataamista suositellaan rajoitettavaksi ainakin loppuvuoden ajan, kunnes ohjelmistopäivitys on saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Olisikohan jotain yhteyttä tähän LG-kennoihin liittyvään juttuun? Vai olikohan tässä Samsungin modulit?

Audi kutsunut Suomessa sähköautojaan tarkastukseen tulipalovaaran takia – maahantuoja liimasi noin 30 autoon tarran, jotta akkua ei ladattaisi täyteen​

Audi e-tron -mallin täyssähköautoja on kutsuttu tarkastukseen. Akkujen lataamista suositellaan rajoitettavaksi ainakin loppuvuoden ajan, kunnes ohjelmistopäivitys on saatavilla.
LG on ollut valitettavasti aikas huonossa maineessa näiden akkuongelmien takia. En kuitenkaan itse löytänyt mitään viitteitä siitä että noissa hybrideissä olisi myös LG:n kennoja.

Mitä tiedetään LG:n solukäytöstä VW-konsernissa​


Tässä yhteenveto vahvistetuista havainnoista:


  • Volkswagen on nimennyt LG Chem:n yhdeksi strategiseksi akkusolujen toimittajaksi sähköautomalleihin MEB-alustalle. Volkswagen Group+2CleanTechnica+2
  • Useissa lähteissä kerrotaan, että Volkswagenin MEB-alustalla toimivissa malleissa käytetään LG Chemin solukokonaisuuksia. CarsDirect+4Battery Design+4CleanTechnica+4
  • Esimerkiksi Volkswagen ID.4 -mallin yhteydessä mainitaan, että joissain versioissa akku käyttää LG:n soluja (“…other vehicles get the LG Energy Solutions battery …”) Wikipedia
  • Audi Q4 e-tronin akkujensa soluista kerrotaan, että akkusolut tulevat mm. LG Energy Solutionilta. Wikipedia+1
  • Skoda Enyaq iV – sähköautoon LG Chem toimittaa akkuja. czechinvest.gov.cz+1
  • Audi e-tronissa ennen vuoden 2021 muutosta käytettiin LG Chemin E66A-soluja. electrichasgoneaudi.net+1

Näistä voidaan päätellä, että LG:n solut ovat olleet käytössä ainakin Volkswagen-konsernin täyssähköautoissa (BEV), etenkin MEB-alustaisissa malleissa kuten ID-sarjassa, Audi Q4 e-tron ja Skoda Enyaq.




Entä hybridit / plug-in hybridit?​


Tässä tilanne näyttää epäselvemmältä:


  • Jo vuonna 2014 LG Chem kertoi voittaneensa sopimuksen toimittaa akkuja Audi-konsernin plug-in-hybrideihin (ja mikroyhdistelmiin). Reuters+3Processing Magazine+3Wall Street Journal+3
  • Tämä viittaa siihen, että LG:llä on ainakin suunnitelma-/sopimusperusteista roolia hybridiakkujen toimittajana Audi/VW-konsernissa. Processing Magazine+1
  • En kuitenkaan löytänyt luotettavaa lähdettä, joka vahvistaisi, että nykyisissä VW- tai Audi-hybrideissä (esim. Golf GTE, Passat GTE, Audi A3 e-tron) on täsmälleen LG:n valmistamia akkusoluja käytössä tällä hetkellä.


Vastaavasti Q7 / Q8 on ollut tuollaisia takaisinkutsuja.

Esimerkkejä takaisinkutsuista​


MalliVuosi(t) / vuosimallitSyyt / ongelmaMitä korjataan
Q7 & Q82020-2021 Q7 ja 2019-2021 Q8 (USA)Polttoainepumppu voi epäonnistua, jolloin moottorin teho voi kadota tai auto pysähtyä. Kuluttajatutkimus+1Vaihdetaan viallinen polttoainepumppu ilmaiseksi. Kuluttajatutkimus
Q72020 malli (USA) (n. 19 autoa)Etukameran lämmityselementti (“heating film”) voi ylikuumentua, erityisesti matalissa lämpötiloissa ja laukaista tulipalon riskin. CarscoopsKameran ohjausohjelmisto päivitetään, lämmityselementti korvataan. Carscoops
Q7 & Q82023-2024-mallitKuljettajan penkin sivuairbag saattaa olla virheellisesti asennettu penkin runkoon. Inflatoidessa se ei välttämättä pysy paikallaan, mikä lisää riskin loukkaantumiselle. Carscoops+1Vähintään tarkistus, ja tarvittaessa airbag asennetaan kunnolla. Carscoops+1
Q8 & Q72018-2021 ja 2019-2021Mittariston näyttö voi lakata näkymästä (esim. nopeus, varoitusvalot ym.), mikä voi heikentää turvallisuutta. drivedata.org+2Kuluttajatutkimus+2Ohjelmistopäivitys. drivedata.org+1
Eurooppa / SuomiAudi Q7 (ja muut Audi-mallit)Moottorin ohjainlaite: typpioksidipäästöjen raja-arvot eivät pysy tietyissä ajo-olosuhteissa. takaisinkutsut.traficom.fiOhjelmistopäivitys moottorin ohjaimelle; joihinkin versioihin myös vaihteiston ohjauslaite päivitettävä. takaisinkutsut.traficom.fi
Q7 & Q8Useita malleja 2018–202348V belt-starter-generatorin (mild hybrid osassa) invertterin sisäiset komponentit voivat huonosti liittyä piirilevyyn käytön myötä; voi johtaa tehon menetykseen, akkujen tyhjenemiseen ja turvallisuusriskeihin. ml-vehicle.com

Q5:ssa on ainakin muutama raportoitu tapaus että akku leimahtaa. Nämä ovatkin sitten olleet Samsungin kennoilla.

Toivottavasti onnettomuustutkinnan lopputulos joskus julkaistaan ja kerrotaan että mistä palo sai alkunsa. Hallissa on kuitenkin ollut valvontakamerat, mistä voinee päätellä soihdun koosta että lähteekö se akusta vai latauslaitteesta tai jostain muualta. Mahdollisuuksiahan on paljon. Myös auton ulkopuoliset tekijät myös tietty.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vai olikohan tässä Samsungin modulit?
Tuo LG-juttu taisi koskea täyssähköisiä Audeja ei hybridejä. Alla olevan linkin mukaan Samsungin SDI kennoja on ollut Audin hybrideissä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Laturista lähtevä palo olisi ”erittäin harvinainen”, sanoo asiantuntija
Ladattava auto on palanut tällä viikolla sekä Tampereella että Keravalla. Tyypillisessä sähköautopalossa palavat asiantuntijan mukaan muovit ja penkit eikä akku.
 
Viimeksi muokattu:

vmakela

Vakionaama
Olen nyt suunnitellut toimintasuunnitelman sen varalle, jos Rellu Zoe tossa seinän vieressä leimahtaa, jolloin pääovesta ei ole pääsyä ulos. Liian kuumat paikat. Meillä on toinen ulko-ovi toisessa päässä kämppää. Sieltä ulos. Kakkosauton avaimet hollilla ja jotain muuta tarpeellista lähellä. Jotain vaatteita myös lähellä. Kännykkä myös lähellä.
Alkaa elämässä riskien hallinta, eli englanniksi "risk management" olla päällimmäisenä. Samaa rataa myös sähkökatkojen ja muiden mahdollisten energia, ruoka, vesi, ym. juttujen kanssa.

Lisäksi passi kannattaa aina olla voimassa.
Ja viiden vuoden päästä huomaat että se sama varatakki roikkuu siinä toisen eteisen naulassa pölyisenä ;)
 
  • Tykkää
Reactions: tet

tet

Hyperaktiivi
Olen nyt suunnitellut toimintasuunnitelman sen varalle, jos Rellu Zoe tossa seinän vieressä leimahtaa, jolloin pääovesta ei ole pääsyä ulos. Liian kuumat paikat. Meillä on toinen ulko-ovi toisessa päässä kämppää. Sieltä ulos. Kakkosauton avaimet hollilla ja jotain muuta tarpeellista lähellä. Jotain vaatteita myös lähellä. Kännykkä myös lähellä.

Doomsday Preppers, EV edition. o_O
 

Espejot

Hyperaktiivi
Laturista lähtevä palo olisi ”erittäin harvinainen”, sanoo asiantuntija
Ladattava auto on palanut tällä viikolla sekä Tampereella että Keravalla. Tyypillisessä sähköautopalossa palavat asiantuntijan mukaan muovit ja penkit eikä akku.
Asiantuntijan mielipidekirjoitus. Olisin toivonut kovaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Husky

Hyperaktiivi
Doomsday Preppers, EV edition. o_O
Periaatteessa joo mutta periaatteessa ei.

Moni vaikka preppaa ettei pankkitili mene roistoille. Sitten seuraavana on talopalo ihan ns mahdollinen riski ja todennäköisempi riski on akkupalo kuin esim takan tai kynttilän kanssa sohlaaminen.
Ja akkupaloista autoakku on riski^10.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Periaatteessa joo mutta periaatteessa ei.

Moni vaikka preppaa ettei pankkitili mene roistoille. Sitten seuraavana on talopalo ihan ns mahdollinen riski ja todennäköisempi riski on akkupalo kuin esim takan tai kynttilän kanssa sohlaaminen.
Ja akkupaloista autoakku on riski^10.
Tähän oli varmasti tiukkaa faktaa tarjolla.

Eiköhän ne talot pala keskimäärin juuri noista syistä joita luettelit.
Julasta halvimmat jouluvalot ja kinkku uuniin jurrissa. Mökin saa myös huoltamattoman vanhan tiilihormin avulla näppärästi nokipoltettua.

Joko kävit sitä EV9:ä koeajamassa? ;)
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tämän talon poltti mönkijään tullut oikosulku 2013, muutama kilsa tästä missä itse asun. Mönkinjän vanha akku oli zippi ja omistaja vaihtoi sen. Seuraavana päivänä mönkijä syttyi itsekseen ja poltti koko talon. Tuli levisi kuistia pitkin yläpohjaan. Omistaja oli tuolloin töissä. Talo oli sen verran uusi että lauteet oli vielä rakentamatta ja purkuun meni koko torppa. Vain takka, piippu ja lattiat jäivät.

1759864973677.png
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tämän talon poltti mönkijään tullut oikosulku 2013, muutama kilsa tästä missä itse asun. Mönkinjän vanha akku oli zippi ja omistaja vaihtoi sen. Seuraavana päivänä mönkijä syttyi itsekseen ja poltti koko talon. Tuli levisi kuistia pitkin yläpohjaan. Omistaja oli tuolloin töissä. Talo oli sen verran uusi että lauteet oli vielä rakentamatta ja purkuun meni koko torppa. Vain takka, piippu ja lattiat jäivät.
Siis starttiakku vai oliko sähkismönkijä?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ihan perinteinen polttomoottorikäyttöinen ja starttiakku kyseessä.
Starttimootorin akun vaihtotyö ei taida liityä asiaan koska sitähän ei oikein voi sössiä... joten mikä siinä poltti mönkijän? Oliko akku latauksessa? Mutta loppupelissähän tässä talon poltti bensa. Jos nyt asiaa alkaa enemmän fundeeraamaan niin vaara piilee joka puolella ja silti se kyntilät on vaarallisimpia.
 

kotte

Hyperaktiivi
Starttimootorin akun vaihtotyö ei taida liityä asiaan koska sitähän ei oikein voi sössiä... joten mikä siinä poltti mönkijän?
Saattoi hyvinkin palo liittyä vaihtotyöhön, jos laitteessa oli oikosulun tapainen, joka oli tyhjentänyt vanhan akun. Uudessa sitten oli riittävästi hönkää sytyttääkseen polttoaineletkun tai jotakin muuta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Starttimootorin akun vaihtotyö ei taida liityä asiaan koska sitähän ei oikein voi sössiä... joten mikä siinä poltti mönkijän? Oliko akku latauksessa? Mutta loppupelissähän tässä talon poltti bensa. Jos nyt asiaa alkaa enemmän fundeeraamaan niin vaara piilee joka puolella ja silti se kyntilät on vaarallisimpia.
Lukee ensimmäisessä viestissä jo. Oikosulku. Wanha ja väsynyt akku oli kuollut, mutta uudessa olikin sen verran puhtia että sen virta jaksoi sytyttää laitteen tuleen.
 

kotte

Hyperaktiivi
^ Aika merkittävä osuus on silläkin, että henkilöautoja ja etenkin busseja ja suurempia autoja säilytetään ja ladataan useimmiten ulkona, kun taas skuutteja, sähköpyörän akkuja ja vastaavia säilytetään ja ladataan kaikenlaisissa varastoissa. Asunrakennuksen yhteydessä olevan varaston palo on aina erittäin suuri riski henkilövahingoille, kun taas henkilöauton tai bussin roihuamisesta ulkosalla on useimmiten vain kysymys siitä, onnistuuko evakuointi riittävän nopeasti. Mobiiliviestimien ja tietokoneiden palokuorma on puolestaan kaikkia edellisiä pienempi ja useimmiten noita ladattaneen käytön yhteydessä niin, että mahdollinen palonalku tai jopa viite mahdollisesta palosta havaitaan ajoissa.
 

Jule

Vakionaama
Se sähkövika joka sytyttää tulipalonhan ei sinänsä liity akkuun, muuten kuin että se sähkö voi olla peräisin akusta tai menossa sinne.

Ajoneuvopaloissahan se sähkö lienee todennäköisin palon sytyttäjä, käyttövoimasta riippumatta, mutta eihän käytännössä sähköttömiä ole enää edes polkupyörät.

Akku itsessään ei ole osoittautunut erityisen paloherkäksi, toki niitäkin on aikojen saatossa räjähdellyt.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Mulla on tuossa Solis traktorissa päävirtakytkin, joka ehkäisee tehokkaasti tehokkaasti vikaantuneita virtapiirejä saamasta ylenpalttista sähköä, jos tilanne iskee päälle. Traktori on lämpimässä autotallissa, jossa ladattava hybridi autokin sijaitsee. Tuossa traktorissa oleva normi starttiakku ei kyllä kovin helposti ala sisäisesti käryämään, mutta autossa oleva Litium kasa saattaa sen vaikka tehdäkin. Päävirtakytkin on kyllä hyvä suoja jo ensihätään noissa koneissa ja veneissä.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Tosin on sattunut myös omalla kohdalla, että aikanaan alkoi tulla pientä höyryä Land cruiserin konepellin kulman alta ja tarkastaessa akkuhan siellä kiehui ja ei kärsinyt enää käsin koskea. Kengät irti ja nostin tukkisaksilla laatikon nurmikolle. Vika oli akun sisäinen ja 11 v ja vähän yli 300 000 km Yuasa 105 Ah akkupari oli tullut tiensä päähän. Lopullinen syy oli lienee Ylläksellä saatu starttiapu, kun kahtena yönä oli ollut -40 astetta pakkasta ja jäätyi akut totaalisesti nollaan. Kesällä sitten lopulta kiehui viimeiset höyryt ulos. Energia oli kuitenkin sen verran huonossa jamassa jo, että muovit vain sai vähän väriä ja vääntyili kuoret, muttei kokonaan sulanut. Joten varsinaista akun palamisen potentiaalia oli kyllä tuossa ja sattuma oikeestaan pelasti, että olin kuskinpenkillä ja sammutin auton pihalla, kun toiminta alkoi. Mitään vikoja ei löytynyt sähköjärjestelmistä autosta ja heittämällä vanhan romuakun tilalle pääsi vaihdattamaan molemmat korjaamolla. Huvittavana yksityiskohtana olisi originel varaosa maksanut 870 €/ kpl, eli 1740 € akkujen vaihto Land cruiseriin. No suosittelivat kyllä ottamaan pienemmän LCn akkuparin 95 Ah hieman alle 400 €/pari.
Mutta palamaanhan tuo akku ei ryhtynyt nurmikollakaan ja saattaisi olla, että vaatisi jonkun muun osan ryhtyvän siihen palamiseen, kuin pelkän starttiakun.
 
Back
Ylös Bottom