Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pikaisen tarkistuksen mukaan (Nettiauto) ajamattomia bensa-autoja on enemmän myynnissä kuin ajamattomia sähköautoja. 1471 vs 1307.Lisäksi tämän päivän ongelma on myös se että puhtaita polttomoottoriautoja ei enää kovin montaa ole edes myynnissä.
Tähän ketjuun ei taida kuulua polttomoottoriajoneuvojen palot eikä vänkääminen kumpia palaa enemmän, vaan otsikonmukaiset asiat eli sellaiset palot missä on mukana akku tavalla tai toisella, tai se liittyy akkujen laataamiseen. Oli se sitten autossa tai ei.Jotta tuosta polttis. vs. sähkäri syttymistiheydestä saataisiin jotenkin järkevä tilasto se pitäisi rajata johonkin ikään. Mä ainakin oletan että 20v auto leimahtaa herkemmin kuin uusi, ja 20v ikäluokassa sähkäreiden osuus on olematon, joten ei voida tilastoida.
Toki Norjassa voitaisiin tilastoida max 5v autojen tulipalot, suhteuttaa määrät markkinaosuuteen ja ja ottaa mukaan vielä vaikka aiheutuneet taloudelliset vahingot, niin saataisiin jotenkin tolkullinen tilasto.. Tosin miten hybridit sitten määritellään? Lisäksi tämän päivän ongelma on myös se että puhtaita polttomoottoriautoja ei enää kovin montaa ole edes myynnissä.
Pikaisen tarkistuksen mukaan (Nettiauto) ajamattomia bensa-autoja on enemmän myynnissä kuin ajamattomia sähköautoja. 1471 vs 1307.
Tähän ketjuun ei taida kuulua polttomoottoriajoneuvojen palot eikä vänkääminen kumpia palaa enemmän, vaan otsikonmukaiset asiat eli sellaiset palot missä on mukana akku tavalla tai toisella, tai se liittyy akkujen laataamiseen. Oli se sitten autossa tai ei.
Saattaa osua ketjun aiheeseen, jos palo sai alkunsa sähköviasta (tuskin muustakaan), ja sähköhän on peräisin akusta.Sillä ei päästä valtakunnanuutisiin, jos polttis syttyy palamaan ja polttaa samalla autotallin. Tää tapahtui eilen, https://aamuset.fi/artikkeli/6783613
Ja sitten ne kotiakut makuuhuoneen seinälläAkkupalo on keskustelun aihe. Kauhistelemme sähköauton akkupaloja, mutta samalla pidämme kännykän akut latingissa ilman valvontaa, laturit roikkuu pistorasioissa ja vaikkapa ylläpitolaturit lataamassa auton akkuja webaston vuoksi.
Sama vaivaa sähköautoja ideologisesti vihaavia. Mikä tahansa ääripään keskustelu on usein faktoista irrallaan ja siihen hyväksytään pääosin vain omaa näkemystä edustava kommentointi. Jotkut menevät jopa niin pitkälle, että alkavat niitä sensuroimaan vaikka kommentti olisi muutoin asiallinen.Sähköautoasia on yksi näistä ideologioista, joista et saa sanoa yhtään pahaa tai edes kysyä mistään negatiivisesta, tai syntyy helkutinmoinen ydinsota.
Oman elämänkokemuksen perusteella on aika harvinaista, että on asioita, joissa ei ole mitään vikaa.
Kun alkulähde oli uutisen mukaan kadulla, ties vaikka olisi syttynyt ulkoisesta lähteestä (jopa tahallisesti). Uutinen ei kerro (kun ei vielä tietoa?).jos palo sai alkunsa sähköviasta (tuskin muustakaan)
Olisikohan jotain yhteyttä tähän LG-kennoihin liittyvään juttuun? Vai olikohan tässä Samsungin modulit? Juttu taitaisi koskea täyssähköisiä versioita.Nappasin parista videosta pari kuvaa. Kuulemma Audi Q7 hybridistä oli lähtenyt valgia. Jos sattuisikin että valgia olisi lähtenyt akusta, niin tässä on pouch tyyppiset kennot käytössä.
LG on ollut valitettavasti aikas huonossa maineessa näiden akkuongelmien takia. En kuitenkaan itse löytänyt mitään viitteitä siitä että noissa hybrideissä olisi myös LG:n kennoja.Olisikohan jotain yhteyttä tähän LG-kennoihin liittyvään juttuun? Vai olikohan tässä Samsungin modulit?
Audi kutsunut Suomessa sähköautojaan tarkastukseen tulipalovaaran takia – maahantuoja liimasi noin 30 autoon tarran, jotta akkua ei ladattaisi täyteen
Audi e-tron -mallin täyssähköautoja on kutsuttu tarkastukseen. Akkujen lataamista suositellaan rajoitettavaksi ainakin loppuvuoden ajan, kunnes ohjelmistopäivitys on saatavilla.
![]()
Audi kutsunut Suomessa sähköautojaan tarkastukseen tulipalovaaran takia – maahantuoja liimasi noin 30 autoon tarran, jotta akkua ei ladattaisi täyteen
Suomessa on kutsuttu tänä vuonna tarkastukseen noin 30 Audin sähköautoa mahdollisen tulipalovaaran vuoksi. Kyseisillä autoilla saa ajaa, mutta maahantuoja suosittelee, että niiden akut ladattaisiin toistaiseksi enimmillään 80 prosenttiin.www.kaleva.fi
| Malli | Vuosi(t) / vuosimallit | Syyt / ongelma | Mitä korjataan |
|---|---|---|---|
| Q7 & Q8 | 2020-2021 Q7 ja 2019-2021 Q8 (USA) | Polttoainepumppu voi epäonnistua, jolloin moottorin teho voi kadota tai auto pysähtyä. Kuluttajatutkimus+1 | Vaihdetaan viallinen polttoainepumppu ilmaiseksi. Kuluttajatutkimus |
| Q7 | 2020 malli (USA) (n. 19 autoa) | Etukameran lämmityselementti (“heating film”) voi ylikuumentua, erityisesti matalissa lämpötiloissa ja laukaista tulipalon riskin. Carscoops | Kameran ohjausohjelmisto päivitetään, lämmityselementti korvataan. Carscoops |
| Q7 & Q8 | 2023-2024-mallit | Kuljettajan penkin sivuairbag saattaa olla virheellisesti asennettu penkin runkoon. Inflatoidessa se ei välttämättä pysy paikallaan, mikä lisää riskin loukkaantumiselle. Carscoops+1 | Vähintään tarkistus, ja tarvittaessa airbag asennetaan kunnolla. Carscoops+1 |
| Q8 & Q7 | 2018-2021 ja 2019-2021 | Mittariston näyttö voi lakata näkymästä (esim. nopeus, varoitusvalot ym.), mikä voi heikentää turvallisuutta. drivedata.org+2Kuluttajatutkimus+2 | Ohjelmistopäivitys. drivedata.org+1 |
| Eurooppa / Suomi | Audi Q7 (ja muut Audi-mallit) | Moottorin ohjainlaite: typpioksidipäästöjen raja-arvot eivät pysy tietyissä ajo-olosuhteissa. takaisinkutsut.traficom.fi | Ohjelmistopäivitys moottorin ohjaimelle; joihinkin versioihin myös vaihteiston ohjauslaite päivitettävä. takaisinkutsut.traficom.fi |
| Q7 & Q8 | Useita malleja 2018–2023 | 48V belt-starter-generatorin (mild hybrid osassa) invertterin sisäiset komponentit voivat huonosti liittyä piirilevyyn käytön myötä; voi johtaa tehon menetykseen, akkujen tyhjenemiseen ja turvallisuusriskeihin. ml-vehicle.com |
Tuo LG-juttu taisi koskea täyssähköisiä Audeja ei hybridejä. Alla olevan linkin mukaan Samsungin SDI kennoja on ollut Audin hybrideissä.Vai olikohan tässä Samsungin modulit?
Youtubeen "yicai battery ejection" niin näkee kuinka akku lentää autosta
Ja viiden vuoden päästä huomaat että se sama varatakki roikkuu siinä toisen eteisen naulassa pölyisenäOlen nyt suunnitellut toimintasuunnitelman sen varalle, jos Rellu Zoe tossa seinän vieressä leimahtaa, jolloin pääovesta ei ole pääsyä ulos. Liian kuumat paikat. Meillä on toinen ulko-ovi toisessa päässä kämppää. Sieltä ulos. Kakkosauton avaimet hollilla ja jotain muuta tarpeellista lähellä. Jotain vaatteita myös lähellä. Kännykkä myös lähellä.
Alkaa elämässä riskien hallinta, eli englanniksi "risk management" olla päällimmäisenä. Samaa rataa myös sähkökatkojen ja muiden mahdollisten energia, ruoka, vesi, ym. juttujen kanssa.
Lisäksi passi kannattaa aina olla voimassa.
Olen nyt suunnitellut toimintasuunnitelman sen varalle, jos Rellu Zoe tossa seinän vieressä leimahtaa, jolloin pääovesta ei ole pääsyä ulos. Liian kuumat paikat. Meillä on toinen ulko-ovi toisessa päässä kämppää. Sieltä ulos. Kakkosauton avaimet hollilla ja jotain muuta tarpeellista lähellä. Jotain vaatteita myös lähellä. Kännykkä myös lähellä.
Asiantuntijan mielipidekirjoitus. Olisin toivonut kovaa tietoa.Laturista lähtevä palo olisi ”erittäin harvinainen”, sanoo asiantuntija
Ladattava auto on palanut tällä viikolla sekä Tampereella että Keravalla. Tyypillisessä sähköautopalossa palavat asiantuntijan mukaan muovit ja penkit eikä akku.
![]()
Sähköautot | Laturista lähtevä palo olisi ”erittäin harvinainen”, sanoo asiantuntija
Ladattava auto on palanut tällä viikolla sekä Tampereella että Keravalla. Tyypillisessä sähköautopalossa palavat asiantuntijan mukaan muovit ja penkit eikä akku.www.hs.fi
Aika vähän on tuosta tihkunut tietoa, tämäkin maksumuurin takanaAsiantuntijan mielipidekirjoitus. Olisin toivonut kovaa tietoa.
Periaatteessa joo mutta periaatteessa ei.Doomsday Preppers, EV edition.![]()
Tähän oli varmasti tiukkaa faktaa tarjolla.Periaatteessa joo mutta periaatteessa ei.
Moni vaikka preppaa ettei pankkitili mene roistoille. Sitten seuraavana on talopalo ihan ns mahdollinen riski ja todennäköisempi riski on akkupalo kuin esim takan tai kynttilän kanssa sohlaaminen.
Ja akkupaloista autoakku on riski^10.
Siis starttiakku vai oliko sähkismönkijä?Tämän talon poltti mönkijään tullut oikosulku 2013, muutama kilsa tästä missä itse asun. Mönkinjän vanha akku oli zippi ja omistaja vaihtoi sen. Seuraavana päivänä mönkijä syttyi itsekseen ja poltti koko talon. Tuli levisi kuistia pitkin yläpohjaan. Omistaja oli tuolloin töissä. Talo oli sen verran uusi että lauteet oli vielä rakentamatta ja purkuun meni koko torppa. Vain takka, piippu ja lattiat jäivät.
Ihan perinteinen polttomoottorikäyttöinen ja starttiakku kyseessä.Siis starttiakku vai oliko sähkismönkijä?
Starttimootorin akun vaihtotyö ei taida liityä asiaan koska sitähän ei oikein voi sössiä... joten mikä siinä poltti mönkijän? Oliko akku latauksessa? Mutta loppupelissähän tässä talon poltti bensa. Jos nyt asiaa alkaa enemmän fundeeraamaan niin vaara piilee joka puolella ja silti se kyntilät on vaarallisimpia.Ihan perinteinen polttomoottorikäyttöinen ja starttiakku kyseessä.
Saattoi hyvinkin palo liittyä vaihtotyöhön, jos laitteessa oli oikosulun tapainen, joka oli tyhjentänyt vanhan akun. Uudessa sitten oli riittävästi hönkää sytyttääkseen polttoaineletkun tai jotakin muuta.Starttimootorin akun vaihtotyö ei taida liityä asiaan koska sitähän ei oikein voi sössiä... joten mikä siinä poltti mönkijän?
Lukee ensimmäisessä viestissä jo. Oikosulku. Wanha ja väsynyt akku oli kuollut, mutta uudessa olikin sen verran puhtia että sen virta jaksoi sytyttää laitteen tuleen.Starttimootorin akun vaihtotyö ei taida liityä asiaan koska sitähän ei oikein voi sössiä... joten mikä siinä poltti mönkijän? Oliko akku latauksessa? Mutta loppupelissähän tässä talon poltti bensa. Jos nyt asiaa alkaa enemmän fundeeraamaan niin vaara piilee joka puolella ja silti se kyntilät on vaarallisimpia.
Moni vaikka preppaa ettei pankkitili mene roistoille. Sitten seuraavana on talopalo ihan ns mahdollinen riski ja todennäköisempi riski on akkupalo kuin esim takan tai kynttilän kanssa sohlaaminen.
Ja akkupaloista autoakku on riski^10.