Akkupalot

kotte

Hyperaktiivi
Lyijyakku ei juuri omalla energiallaan syttyne sisältä käsin. Toki jäätyminen (jollaista voi tapahtua talvella huonon lataustason seurauksena) ja vastaavat mekaaniset vauriot voivat aiheuttaa yksittäisten kennojen oikosulkuja, jollainen saa kennon kuumenemaan ja rikkihappo-vesiliuoksen käryämään, mutta kuorimateriaalista riippuen moiset liemet ja sula lyijy tyypillisesti vain valuvat lävitse pohjasta, jos kotelon materiaali saattuu tuollaista aiheuttamaan. Itse kotelot toki saattavat olla palavasta materiaalista valmistettuja, mutta lyijy, sen oksidit ja sulfaatit eivät pala ja lyijykin vaatii hapettuakseen todella kovan kuumuuden eikä silti varsinaisesti pala ilmassa.

Laturin vika toki voi aiheuttaakin vikaantuneen lyijyakun sisälle kipinän tai valokaaren, jollainen puolestaan voi sytyttää palon sitä kautta, että lyijyakun lataamisesta syntyy aina vetyä ja viallisen akun ja vielä viallisen laturinkin tapauksessa vedyn muodostuminen moninkertaistuu ja akun sisällekin syntyy sytytyslähde, mikä pystyy hyvinkin räjäyttämään akkukotelon tai paljon suuremmankin heikosti tuuletetun akkujen sijoitustilan.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Keravan palanut sähköauto oli VW ID.7
11084140.jpg

Jutuissa maksumuurit
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Saattoi hyvinkin palo liittyä vaihtotyöhön, jos laitteessa oli oikosulun tapainen, joka oli tyhjentänyt vanhan akun. Uudessa sitten oli riittävästi hönkää sytyttääkseen polttoaineletkun tai jotakin muuta.
Liittyi akun vaihtoo mutta ei itse työsuritukseen... kiinitin asiaan sen takia huomiota että korostetti että oli vaihtanut akun itse mutta itse työsurituksella ei tainut olla osaa eikä arpaa paloon. Talo olisi palanut vaikka akun olisi vaihtanut itse jeesus.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Keravan palanut sähköauto oli ID.7
11084140.jpg

En saa juttua auki. Kertooko omistaja tarkemmin mitä vikoja on ollut? Näissä on ollut uutena ja on edelleen softavikoja, mitä valmistaja ei ole korjannut.
 

tet

Hyperaktiivi
^ Aika merkittävä osuus on silläkin, että henkilöautoja ja etenkin busseja ja suurempia autoja säilytetään ja ladataan useimmiten ulkona, kun taas skuutteja, sähköpyörän akkuja ja vastaavia säilytetään ja ladataan kaikenlaisissa varastoissa.

Oma veikkaukseni on, että noiden skuuttien ja sähköpyörien palojen taustalla on usein (halvan kiinalaisen BMS:n ohella) akun saamat kolhut. Fillari lienee katollaan silloin tällöin, skuutti jopa tämän tästä. Toki skuutissa akku on kai useimmiten maanrajassa, mutta kyllä noillakin varmaan jotain temppuja tehdään, joissa vempele lentää välillä ilmojen teillä ja mätkähtää rajusti maahan.
 

pamppu

Vakionaama
Oma veikkaukseni on, että noiden skuuttien ja sähköpyörien palojen taustalla on usein (halvan kiinalaisen BMS:n ohella) akun saamat kolhut. Fillari lienee katollaan silloin tällöin, skuutti jopa tämän tästä. Toki skuutissa akku on kai useimmiten maanrajassa, mutta kyllä noillakin varmaan jotain temppuja tehdään, joissa vempele lentää välillä ilmojen teillä ja mätkähtää rajusti maahan.
Sama koskee työkaluakkuja. Ittekin lennätin joskus ruuvarin 14 metristä pehmeään santaan. Metrin päässä oli betoni, se metri ratkaisi sen, että ko. laite palveli vielä vuosia sen jälkeen. Mutta veikkaan että erilaisia kipuja tulee ja siksi noitten kanssa riskit kasvaa ja olen erityisen varovainen niitten lataamisessa.
 

bungle

Vakionaama
Mutta loppupelissähän tässä talon poltti bensa
Onko bensa vahvistunut syyksi, olisiko palanut ilman bensaakin? Meinaan, näissä akkupaloissa, täällä ollaan ensimmäisenä vaatimassa sellaisia todisteita, joita kellään ei ole antaa, kun todisteet ovat yleensä palaneet mukana tai ovat merenpohjassa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Onko bensa vahvistunut syyksi, olisiko palanut ilman bensaakin? Meinaan, näissä akkupaloissa, täällä ollaan ensimmäisenä vaatimassa sellaisia todisteita, joita kellään ei ole antaa, kun todisteet ovat yleensä palaneet mukana tai ovat merenpohjassa.
Bensa taitaa olla se suurin palokuorma ei kai mönkijässä muuta iloisesti palavaa ole. Akun palokuorma on lähes suoraan verrannolinen akun energiasisältöön, näin olen ymmärtänyt.
 

bungle

Vakionaama
Bensa taitaa olla se suurin palokuorma ei kai mönkijässä muuta iloisesti palavaa ole. Akun palokuorma on lähes suoraan verrannolinen akun energiasisältöön, näin olen ymmärtänyt.
Todisteet? ;-) Veikkaan, että penkki syttynyt ja siitä levinnyt lautavuoraukseen.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Todisteet? ;-) Veikkaan, että penkki syttynyt ja siitä levinnyt lautavuoraukseen.
Näitähän on aika paljon, mönkijäpaloja nimittäin.

 

Espejot

Hyperaktiivi
Ymmärrät varmaan, etten kysynyt tosissaan.
Ei se haittaa koska todisteet on maksumuurin takana niin et kuitenkaan olisi niitä tarkistanut. Mutta mönkijäpaloja on yllättävän paljon ja yllätävän kovalla liekillä palavat. Että bansavehkeet ei syty palamaan... no, tuli viiveellä tämäkin todistus.
 

Husky

Hyperaktiivi
Tähän oli varmasti tiukkaa faktaa tarjolla.

Eiköhän ne talot pala keskimäärin juuri noista syistä joita luettelit.
Julasta halvimmat jouluvalot ja kinkku uuniin jurrissa. Mökin saa myös huoltamattoman vanhan tiilihormin avulla näppärästi nokipoltettua.

Joko kävit sitä EV9:ä koeajamassa? ;)
Itse pystyy vaikuttamaan kynttilä- ja takkaoperointiin eikä ole rulettia.
Sen sijaan se mihin ei voi vaikuttaa on koska akku syttyy ja koska ei.

Takkojen ja kynttilöiden kanssa on tullut pelattua vuosikymmeniä ilman ongelmia.

Sen sijaan juuri kuukausi sitten oli vaaratilanne, kun partakoneeseen unohtuneet patterit alkoi vuosien päästä kuumeta ihan pirusti. Onneksi sattumalta huomattiin. Oli muovirasiassa ja jotakin vaatetta vieressä pöydällä. Tuo oli todella arvaamaton ja yllätti miten vanha sormiparisto voi tulla niin pirun kuumaksi.

Tästä kaikesta voi päätellä missä vaara todennäköisesti piilee
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Itse pystyy vaikuttamaan kynttilä- ja takkaoperointiin eikä ole rulettia.
Sen sijaan se mihin ei voi vaikuttaa on koska akku syttyy ja koska ei.

Takkojen ja kynttilöiden kanssa on tullut pelattua vuosikymmeniä ilman ongelmia.

Sen sijaan juuri kuukausi sitten oli vaaratilanne, kun partakoneeseen unohtuneet patterit alkoi vuosien päästä kuumeta ihan pirusti. Onneksi sattumalta huomattiin. Oli muovirasiassa ja jotakin vaatetta vieressä pöydällä. Tuo oli todella arvaamaton ja yllätti miten vanha sormiparisto voi tulla niin pirun kuumaksi.

Tästä kaikesta voi päätellä missä vaara todennäköisesti piilee
Eli tuossa ovat asiat joissa sinun asunnossa sinä tulkitset olevan suurimmat vaaranpaikat.

Tuostako teemme nyt sitten jonkin aukottoman olettamuksen sähköauton akkupalon todennäköisyydestä valtakunnan mittakaavassa?
Jää vakuutusmatemaatikot vailla työtä:

 

Husky

Hyperaktiivi
Eli tuossa ovat asiat joissa sinun asunnossa sinä tulkitset olevan suurimmat vaaranpaikat.

Tuostako teemme nyt sitten jonkin aukottoman olettamuksen sähköauton akkupalon todennäköisyydestä valtakunnan mittakaavassa?
Jää vakuutusmatemaatikot vailla työtä:

Ahaa. Eli tämä omakokemuskommentointi pätee vain yhteen suuntaan.
Tässä ei päde, mutta kun kysyt sähköauton takuusta, niin tulee 10 vastausta, että älä kuule mieti kun mulla on sähköauto toiminu 5 vuotta että ei huolta kun ne kestää :rolleyes:
 

kotte

Hyperaktiivi
Liittyi akun vaihtoo mutta ei itse työsuritukseen... kiinitin asiaan sen takia huomiota että korostetti että oli vaihtanut akun itse mutta itse työsurituksella ei tainut olla osaa eikä arpaa paloon. Talo olisi palanut vaikka akun olisi vaihtanut itse jeesus.
Jeesus olisi varmaan tutkinut johdotusta hiukan tarkemmin ja ainakin mitannut jännitteen vanhan akun rinnalta ja pihtivirtamittarilla mahdollisen virran vaihdon jälkeen. Ei korjaus välttämättänyt ihan sitä vastaa, että kun sulake on palanut, katkaistaan tilalle sopivan pituinen pätkä rautanaulasta, mutta hiukan epäilen, voisiko paikallaan seisovaan rakkineeseen ilmestyä myöhemmin oikosulku, jollei ollut alusta asti vaihdon tapahduttua. Kun potentiaalisen sytytyslähteen vaihtaa tilalle, tulisi edes hiukan selvittää perusteellisemmin, onko kaikki kunnossa.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Ahaa. Eli tämä omakokemuskommentointi pätee vain yhteen suuntaan.
Tässä ei päde, mutta kun kysyt sähköauton takuusta, niin tulee 10 vastausta, että älä kuule mieti kun mulla on sähköauto toiminu 5 vuotta että ei huolta kun ne kestää :rolleyes:
On olemassa subjektiivinen tulkinta asioista ja sitten on olemassa kerättyä tutkimustietoa tilastoineen. Jos keskustelu pysyy edelleen akkupaloissa ja niiden todennäköisyyksissä niin henkilökohtaisesti katsoisin siinä kohtaa tuota tutkittua ja tilastoitua tietoa enkä perustaisi ymmärrystä pariin mielipidekirjoituksen tai muutaman uutiskynnyksen ylittäneen tapahtuman varaan.

Voit siis toki kommentoida omia kokemuksiasi parranajokoneen vanhoista paristoista ja ne ovat varmasti osa jotain tietoa jossain, mutta syy-yhteys sähköautojen akkuihin tai niiden paloihin on täysin merkityksetön. Todennäköisin tulipalon syttymissyy Suomessa on ruuanlaitto.

Akkutakuun osalta en tiedä mikä oli se ongelma. Kyseessä on siis subjektiiviset suositukset olemaan miettimättä asiaa. Jos haluat miettiä asiaa niin tuskin kukaan estelee. Vai onko ongelma kuitenkin siinä, että ei ole ongelmia - ja se on ongelma, koska se on mahdollisesti ristiriidassa ennakkokäsityksesi kanssa?
Eli jos haluat tuohon takuuseen jotenkin syventyä niin varmasti löytyy siihenkin jotain tilastotietoa.
Liityn tuohon porukkaan vain kertomalla oman subjektiivisen kokemukseni, että en minäkään ole asiaa pahemmin miettinyt muuten kuin tiedostamalla takuuehdot, mutta lisään sen, että saat miettiä asiaa niin paljon kuin haluat enkä yritä siihen vaikuttaa millään tavalla.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tampereella parkkihallipalossa syttyi ensimmäisenä Audin hybridi, mutta tarkka syy on epäselvä
Palon varsinainen syttymissyy on vielä epäselvä. Vielä ei siis tiedetä, liittyykö palo mitenkään latauslaitteeseen, hybridiauton lataamiseen tai akkuvikaan
 

salasana

Aktiivinen jäsen
On täysin objektiivista, että akkupalot on pahoja. Nyt paloi uudenkarhea sadantonnin audi ja poltti mukanasn hallin ja hallillisen autoja. Ydinvoima on turvallista, mutta jos yksikin niistä posahtaisi täällä, niin mielipiteet olisivat kovia. Siinä ei tilastoja luettaisi ja todennäköisyyksiä laskeltaisi. Vrt. Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja yhtäkkiä lähes 100% suomalaisista oli, että kyllä se Nato kortti pitää nyt pelata.

En silti väitä, että akkupalot olisi iso riski, mutta voisi ne ladata ihan hyvin ulkosalla paloturvallisella alueella.

Niinpä. Ja kuka on väittänyt ettei olisi paha?
Ei myöskään mitään sitä vastaan, että ladataan paloturvallisesti - se on vain viisautta.
Tästä syystä mm. autokatos palo-osastoidaan joka on kytketty taloon.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Jeesus olisi varmaan tutkinut johdotusta hiukan tarkemmin ja ainakin mitannut jännitteen vanhan akun rinnalta ja pihtivirtamittarilla mahdollisen virran vaihdon jälkeen. Ei korjaus välttämättänyt ihan sitä vastaa, että kun sulake on palanut, katkaistaan tilalle sopivan pituinen pätkä rautanaulasta, mutta hiukan epäilen, voisiko paikallaan seisovaan rakkineeseen ilmestyä myöhemmin oikosulku, jollei ollut alusta asti vaihdon tapahduttua. Kun potentiaalisen sytytyslähteen vaihtaa tilalle, tulisi edes hiukan selvittää perusteellisemmin, onko kaikki kunnossa.
Niin, minä luotan kyllä Jeesukseen enemän kuin suomalaiseen perus ammatilaiseen. Kuinkakohan moni hinauttaa kulkimensa korjaamolle akun vaihtoon. Veikkaan että ei kukaan. Mutta, pitäis itseasiassa mitauttaa toi oma käynnistysakku kun taitaa olla alkuperäinen.

vähän vähensin jeesustelua - Samppa
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

bungle

Vakionaama
Viimeksi muokattu:

HeTi

Aktiivinen jäsen
Parastahan tässä on se että markkinat hoitaa nuo vaarallisimmat mallit pikkuhiljaa pois.
Aika yllättävää että Norja& Tanska linjalla hybrideinkin myynti osuus on muutama prosentti muista nyt puhumattakaan.
 

bungle

Vakionaama
Parastahan tässä on se että markkinat hoitaa nuo vaarallisimmat mallit pikkuhiljaa pois.
Jos markkinoilta olisi kysytty, niin tuskin oltaisiin lähelläkään nykyisiä EV lukemia. Kyllä se hinta ja porkkanat tätä ohjaa ja toisaalta keppi polttiksille. Vois kuvitella, että sadantonnin Audin hankkinut voisi ajatella, että tuli hankittua hieman turvallisempi, että kai ne on täällä asiat paremmin hoitaneet. Että pakkohan laadun on näkyä hinnassa ja onhan täällä korkeammat standardit, eikö. Minusta tuntuu, että ollaan valuttu Kiinan tasolle tai teki mitä teki, Kiina asettaa laadulle ylärajan. Markkinat noin yleisesti pyrkii löytämään ratkaisut, jossa paras tuotto (jossa arviossa toki hieman arvotetaan myös paskan iskemistä tuulettimeen, mutta samalla esim. autoalalla voisi sanoa, että kaikki samanlaisia eikä ole yksin meidän ongelma, samalta tehtaalta tulee akut muillekin).
 
Viimeksi muokattu:

HeTi

Aktiivinen jäsen
Saksan autoteollisuuden alamäestä voisi tietysti kirjoitella mutta alkaa mennä ohi alueen.
Jos halusi Kiinan markkinoille niin piti tehdas perustaa paikanpäälle.
Kiinalaiset otti tietysti kaiken opin vastaan ja nyt se näkyy.
 

kotte

Hyperaktiivi
Niin, minä luotan kyllä Jeesukseen enemän kuin suomalaiseen perus ammatilaiseen. Toki, jeesuskin katos ristiltä yön pimeinä tunteina että pystyykö hänekään luottamaan, enään. Kuinkakohan moni hinauttaa kulmimensa korjaamolle akun vaihtoon. Veikkaan että ei kukaan. Mutta, pitäis itseasiassa mitauttaa toi oma käynnistysakku kun taitaa olla alkuperäinen.
En edes pyri väittämään, että perusammattilainen kykenee tässä puheena olevaan ideaalilaatuun (ja vaikka ei pystyisikään, useimmiten on sentään tällä vastuuvakuutus ja jos kerran on muitakin aiheeseen liittyviä vakuutuksia ja poliisi saa selville, että palon aiheutti oikosulku, nämä vakuutusyhtiöt kyllä kaivavat keskenään todellisen vastuutahon esille jakaakseen korvausvastuut sen perusteella).

Pikemminkin haluan korostaa, että kun "maallikko" ryhtyy tekemään tällaisia aivan sallittuja ja sinänsä asiallisia korjaustöitä, tulisi hiukan ennakolta ottaa selville ja/tai miettiä, mitä vaaroja hommaan voi liittyä ja sitten yrittää mittauksin tai muunlaisin toimenpitein eliminoida riskejä mahdollisuuksien mukaan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Pelastusopiston palostatseja. Puolessa tapauksista kyseessä on ollut lataus.
1760029792667.png

 

Espejot

Hyperaktiivi
Pelastusopiston palostatseja. Puolessa tapauksista kyseessä on ollut lataus.
katso liitettä 109100
Tostahan paljastu nyt ne kolme kotiakkua joissa kahdessa (rdit: korjattu) oletetavasti siäinen vika, ainoastaa yksi latauksessa syttyneitä. Eli 2/3 oli autoista otetuja akkumoduileta ja yksi oletetavasti LifePo-akku systeemi.
 
Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
Pelastusopiston palostatseja. Puolessa tapauksista kyseessä on ollut lataus.

Tosta linkistä lainaus:

"miksei puhelinten akkupaloja ole niin paljon vaikka puhelimia on paljon...niistä pidetään tarkasti huolta: ei uiteta vedessä eikä pudotella eikä käytetä vasarana. Vrt. joku 40 € alibabasta tilattu sähköpotkulauta, vuokrasähköpotkulaudoista ym puhumattakaan. Saavat kyytiä semmoista tahtia että akkukin on kovilla. Myös laatu on erilaista 1500 € ja 50 € tuotteessa."

Puhelimien akuissa ei taida olla riittävästi energiaa sytyttämään kaasuja saati räjähtämään, vaikka joku vasarana käyttäisikin. Toki varmaan harvinaisia tapauksia on, missä näin on käynyt, mutta käsittääkseni se on suurin syy, miksi ne on kuitenkin kohtuu turvallisia. Niitä ei myöskään suurteholadata.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tostahan paljastu nyt ne kolme kotiakkua joissa kaikissa oletetavasti siäinen vika, ei ainakaan latauksessa syttyneitä. Eli 2/3 oli autoista otetuja akkumoduileta ja yksi oletetavasti LifePo-akku systeemi.
Missäs niin lukee että akkumoduli = diy kotiakku? Kaverilla paloi tuollainen akkumoduli ihan virallisessa merkkihuollossa oikosulun seurauksena. Oli oma moka, vaikka teki valtuutetussa korjaamossa sähkötöitä ja takana oli useamman vuoden kokemus korkeajännitetöistä akkujen parissa. Jos muistan oikein niin akussa oli mahdollisuus kytkeä napaisuus väärin eli liitimet sopivat paikoilleen ristiin ja akkua kasattaessa tuli oikosulku. Ja siihen perään KIIRE saada akku kärryssä pihalle.

Samoin uudessakaupungissa on palanut useita moduleita tässä vuosien saatossa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Missäs niin lukee että akkumoduli = diy kotiakku?
1+1=2

Kolmesta palaneesta kotitekoisesta kotiakusta vain yksi oli LFP akkuja ja auton akkumoduleita oli käytetty joten ainoat jotka sopii yhtälöön on sähkö/hybridi autojen akkumodullit. Jos epäilet niin kysy asiaa... alkuperäisen postauksen tehnyt henkilö arvatenkin tietää mitkä kolme tapausta listalla on kyseessä. Mutta joo'o, noista kolmesta DIY kotiakujjen palosta ei ole varmenettua tietoa olemassa että onko niitä paloja ylipäätänsä ollut, sen verran salamyhkäistä on. Toi akkumodulli yhteys soipisi salamyhkäisyyteen kun sähköautoista puretut akkumodullist kehystetään DIY kotiakuksi.

Samoin uudessakaupungissa on palanut useita moduleita tässä vuosien saatossa.
Niistä taitaa olla kovaa julkista dataa olemassa, DIY kotiakkujen palosta ei.
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Lyijyakku ei juuri omalla energiallaan syttyne sisältä käsin. Toki jäätyminen (jollaista voi tapahtua talvella huonon lataustason seurauksena) ja vastaavat mekaaniset vauriot voivat aiheuttaa yksittäisten kennojen oikosulkuja, jollainen saa kennon kuumenemaan ja rikkihappo-vesiliuoksen käryämään, mutta kuorimateriaalista riippuen moiset liemet ja sula lyijy tyypillisesti vain valuvat lävitse pohjasta, jos kotelon materiaali saattuu tuollaista aiheuttamaan. Itse kotelot toki saattavat olla palavasta materiaalista valmistettuja, mutta lyijy, sen oksidit ja sulfaatit eivät pala ja lyijykin vaatii hapettuakseen todella kovan kuumuuden eikä silti varsinaisesti pala ilmassa.

Laturin vika toki voi aiheuttaakin vikaantuneen lyijyakun sisälle kipinän tai valokaaren, jollainen puolestaan voi sytyttää palon sitä kautta, että lyijyakun lataamisesta syntyy aina vetyä ja viallisen akun ja vielä viallisen laturinkin tapauksessa vedyn muodostuminen moninkertaistuu ja akun sisällekin syntyy sytytyslähde, mikä pystyy hyvinkin räjäyttämään akkukotelon tai paljon suuremmankin heikosti tuuletetun akkujen sijoitustilan.

Lyijyakku ei kai käytännössä sieltä sisältä voi syttyä, mutta esim jos yksi kenno vetää oikariin, niin ei se räjähdysolosuhteen muodostuminen sinne akun ympäristöön ole erityisen harvinaista.

Faijalla oli xc60 akussa mennyt kenno oikariin, joka näkyi sitten jäljellelääneille kennoille ylilatauksena.. Siis akku muuttui 10V, ja sitä ladattiin kuitenkin 14,8V jännitteellä. akku oli turvonnut ja revennyt, jos sinne olisi jonkun kipinän lisännyt väärään aikaan, se olisi varmaan räjähtänyt.

Yksi liian kovaa ladattu työkoneen akku räjähti myös aika komeasti, Kun startattiin, niin akunkenkä tai se akkulaturin leuka tms löi kai kipinää.

Puhelimien akuissa ei taida olla riittävästi energiaa sytyttämään kaasuja saati räjähtämään, vaikka joku vasarana käyttäisikin. Toki varmaan harvinaisia tapauksia on, missä näin on käynyt, mutta käsittääkseni se on suurin syy, miksi ne on kuitenkin kohtuu turvallisia. Niitä ei myöskään suurteholadata.

Kyllä puhelimen akussa on riittävästi energiaa aiheuttamaan räjähdys. Ei sillä todennäköisesti ihminen hengiltä pääse, mutta varmasti riittävästi sytyttämään tulipalo. Jokunen viallinen puhelinakkuhan on valvontakamerakuvassa päässyt räjähtämään.
 

tet

Hyperaktiivi

No tuossa jutussahan varoitellaan autofirmoja siitä, että korjauksessa olevat vaurioituneen akkupaketit saattavat heittää tulille itsestään ihan säilytyksessä. Samaan hengenvetoon varoitellaan myös työkalujen akuista, esimerkkinä rengaspaja jonka käsityökalun akkupalo oli polttanut. En oikein osaa yhdistää tuota varoitusta tavallisen kansalaisen ehjään sähköautoon kotitallissa.
 

jarkko_h

Vakionaama
En oikein osaa yhdistää tuota varoitusta tavallisen kansalaisen ehjään sähköautoon kotitallissa.
Harvoinhan se ehjä akku syttyy palamaan. Mutta mistä tavallinen kansalainen tietää että akku ehjä? Diagnostiikan pitäisi kertoa, mutta onko aina kertonut ajoissa?

Autopajoilla olevat potentiaalisesti itsestään syttyvät akut ovat voineet olla aika huonossa hapessa tavallisten kansalaisten autoissa.
 

Husky

Hyperaktiivi
Yksi liian kovaa ladattu työkoneen akku räjähti myös aika komeasti,

Huomiona että osalla potentiaalisissa ostajakunnassa on todnäk kysymys mielessä, että onko tuo sama kuin sähköauton pikalataus.
(En tarkoita kysyä että onko se sama vaan että saattaa olla ihmisten mielessä tuo yhteys)
No tuossa jutussahan varoitellaan autofirmoja siitä, että korjauksessa olevat vaurioituneen akkupaketit saattavat heittää tulille itsestään ihan säilytyksessä. Samaan hengenvetoon varoitellaan myös työkalujen akuista, esimerkkinä rengaspaja jonka käsityökalun akkupalo oli polttanut. En oikein osaa yhdistää tuota varoitusta tavallisen kansalaisen ehjään sähköautoon kotitallissa.
Kysymys lieneekin että mistä normikäyttäjä tietää akun olevan kunnossa kun ajaa talonsa seinustalle parkkiin?

Itse pyrin olemaan mahdollisimman tarkka työkalujen akkujenkin kanssa. Enkä pidä turhana esim teipata vanhojen paristojen napoja, mille varmaan 99.9% nauraa
 
Back
Ylös Bottom