pökö
Kaivo jäässä
Saman olen itsekkin huomannutAjoin testiajoja monilla eri deltaT:n arvoilla kun oli lämmintä ja COP:iin en silloin saanut mitään merkittäviä eroja, mutta varaajan täyttymiseen tuo vaikutti paljonkin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Saman olen itsekkin huomannutAjoin testiajoja monilla eri deltaT:n arvoilla kun oli lämmintä ja COP:iin en silloin saanut mitään merkittäviä eroja, mutta varaajan täyttymiseen tuo vaikutti paljonkin
No niin, nyt mä alan ymmärtää mihin tuokin parametri vaikuttaa... Jospa tästä päästäisiin oikeille jäljille. Kävin nostamassa tuon Heating deltaT-parametrin arvon, taisin vahingossa laittaa 6 kun tarkoitus oli laittaa 5. Joka tapauksessa se vaikuttaa kuten pitääkin, eli koittaa pitää Main_Outlet_Temp ja Main_Inlet_Temp erotuksen tuossa Heating deltaT -arvossa, säätämällä kiertopumpun nopeutta.Heating deltaT vaikuttaa siihen miten suurella lämpötilaerolla pumppu tekee lämpöä. Jos arvo on pieni niin kuin sinulla on nyt ja niin vesipumppu käy täysillä, kuten virtaamastakin näkee. Minulla myös on maksimi virtaama noin 45 l/min, mutta kun muutan heating deltaT:n vaikka 7:ksi, niin virtaus laskee 13-15 l/min lukemiin. Suosittelen kokeilemaan.
En voi sanoa, että minulla olisi perusasiat edes omaksuttuna, mutta kaipa ne tässä hiljalleen selkiytyy. Koneen toimintalogiikkaa ei ole service manuuaalissa eikä muissakaan löytämissäni prujuissa paljoakaan avattu, joten yrityksen ja erehdyksen kautta on edettävä.Panasonicin toimintalogiikka tuntuu kyllä jotenkin kauhean monimutkaiselta, huono puoli siinä on että perusasiat pääsevät unohtumaan kun joutuu kokeilemaan kaikenlaisia asetuksia ja toimintoja.
En ole meno- taikka paluulämpöjä aiemmin näihin kuviin laittanut, koska en mene takuuseen niiden lukemista. En niitä älynnyt kalibroida muiden varaaja-antureiden kanssa ja en ole niitä jaksanut/viitsinyt kaivaa esiin.Mielestäni tuo nyt pitäisi saada näyttämään siltä, että varaajan yläosa olisi lähellä sitä patterin menoa, ja tämä seuraisi sitä lämmitystarvekäyrää.
Havaitsin saman ongelman ja ratkaisin sen sillä, että lopetin varaajan lataamisen ja siirryin jatkuvaan käyntiin.Mä nyt edelleen toitotan sitä, että ongelma jota koitan ratkoa on se, miksi kone starttaa nätisti -1°C lämpötilasta ja sitä lämpimämmästä, pääsee heti hyvän COPin toimintapisteeseen ja toimii ongelmitta. Mikä ihmeen raja tää -2°C ja siitä kylmempi on, kun kestää tunnin ennenkuin kone on tolkullisessa toimintapisteessä? Mikä tässä nyt on pielessä? Onko muilla sama ongelma?
En onnistu tuollaista kohtaa löytämään valikosta. Tämä pitäisi siis olla pikavalikossa, eli sitä "ruudukkoa" painamalla? Siellä on hanan kuva, muttei se asetus kestä päällä? Mistähän tuon force moden löydän?Eiköhän siinä ole joku "Emergency"-toiminta olemassa., olisiko se tuo "Force Heater Mode"?
sivulla 18 oli ohjeEn onnistu tuollaista kohtaa löytämään valikosta. Tämä pitäisi siis olla pikavalikossa, eli sitä "ruudukkoa" painamalla? Siellä on hanan kuva, muttei se asetus kestä päällä? Mistähän tuon force moden löydän?
16.03 viestissä kysyin mitä heating deltaT asetuksia olet kokeillut ja ehdotin, että jospa nostaisit sen vaikka arvoon 10 tai jopa 15. Mitä silloin tapahtuu käynnille? Muuttuisiko sillä jatkuvaksi?Sitten seuraava kysymys on, mitä pitää tehdä että tuon saa siirtymään ns. jatkuvaan käyntiin? Mitä asetuksia pitää muuttaa ja miten? Buffer tank pois käytöstä?
Ei toiminut halutulla tavalla. Sulatuksen jälkeen olla jo 15 minuutissa tilanteessa jossa mennään liian lähelle lämpötilaa ja sulatus pitäisi aktivoida uusiksi. Käytännössä 20 minuutin syklissä sulatuksia ja silti pysytään lämpötilapyynnin ylärajalla.Ensi yön ajaa kikkakakkonen Node-REDillä: pakotetaan sulatus aina kun mennään liian lähelle lämpötilaa jossa pumppu pysähtyy. Saas nähdä koodasinko oikein ja mitä sitten tapahtuu.
Missä lämpötilassa on vastukset sallittu?Niitä lämmittimelle ilmestyneitä tunteja ihmettelen kun en tiedä milloin ja miksi ne on tulleet.
Aika pitkän aikaa sulattelee. 16kw kone suoriutuu tuosta alle puolessa ajassa, toki hörppää tehoja 9kw ja kennot taitaa olla melkolailla samankokoiset. Tuohon ei taida mitään asetusta olla millä saisi vesisulatuksen pakotettua.Eka kompurasulatus bongattu. Ottaa noin 5 kW tehoa sulatuksen ajan, tuo kesti noin 18 minuuttia. Vesisulatukset ovat olleet noin 8-9 minuuttia.
katso liitettä 74632
katso liitettä 74631
Nyt on tosiaan RH laskenut hieman, mutta kyllä 80% on vielä aika korkea lukema verrattuna kevään aurinkoisten pakkaspäivien lukemiin. Minulla ainakin sulatuksia ja sulatusvettä tulee edelleen paljon.ja nyt pyörii siellä 80% tienoilla, mikä on kylmällä talvi-ilmalla aika vähän ja johtaa siihen että riittävän kokoisella höyrystimellä, tasaisella vajaateholla pyörivä kone ei huurru juuri lainkaan.
Tuo on mielenkiintoinen tieto. Katsoin Kaarinan säätiedot ja niiden mukaan ainakin eilen kennon olisi pitänyt havaintosi mukaan olla reilusti alle kastepisteen lämpötilassa ja silti on päästy yli 8 tunnin sulatusväliin.Tämä näyttää pyrkivän siihen että pipe temp on 4 astetta alle ulkolämpötilan.
Ahaa! Tämä on mielenkiintoista. Havainnoin viime talvena siellä reilulla -24C pakkasella että kun tuo pipe temp putoaa tarpeeksi alas ulkoilman takia, niin pana alkaa sulatteleen vaikka kenno olisi aivan puhdas. Tämä johti "kuoleman kierteeseen" jossa veden lämmöt putosivat joka sulatuksen jälkeen. Tuossa olisi varmaan tarvittu lisävastuksia, mutta ne on mulla ollu kiellettynä softasta koko ajan ajatuksella katsoa miten kylmässä pelkkä kompura vielä riittää. Noh, tuo se raja omalla kohdalla oli. Täytyy varmaan sallia vastukset jos ei kerkee seuraa pumpun toimintaa.Tämä näyttää pyrkivän siihen että pipe temp on 4 astetta alle ulkolämpötilan. Huoltomanuaalin mukaan sulatus liipaistaan vain jos tuo erotus kasvaa riittävän suureksi.
katso liitettä 74639