Aquarea H-sukupolvi, 9kW T-CAP kokemuksia

Holavi

Jäsen
@siwer in sivistyspuheenvuoron jälkeen kalibroin patteriverkon meno- ja paluuanturit, jonka jälkeen sain selville, että patteriverkon deltaT kiertovesipumpun nopeudella 2 on 3,5-4,5c. Tästä arvioin, että patteriverkon virtaus olisi 23-26 l/min luokassa. Löysin sellaisen pidemmän tasaisenkäynnin jakson, jolloin keskiteho oli 5,5 kW ja patteriverkon deltaT 3,4c. Asetin vesipumpun maksivirtaukseksi 24 l/min ja heating deltaT:si 4. Nyt ei pitäisi varaajan vesien sekottua kovin paljon ja datan perusteella voi jälkikäteen hienosäätää VILPin virtausta.
Tuloksia esittelen sitten myöhemmin, kun saan jonkun pidemmän tasaisen jakson kasaan.
Tuon maksimivirtaaman asetin, koska heating dT:llä 4 kone sääti virtauksen 35-37 l/min tasolle.


Moni varmaan tietääkin, mutta voi olla että on joku joka ei, niin mainittakoon, että pumpun asetuksia voi HeishaMonin kautta muuttaa koneen käydessä, niin ei tarvitse kärsiä siitä käynnistyksen jälkeisestä huonon käynnin jaksosta.

Tuolta löytyy kaikki mahdolliset käskyt:

Helpoiten arvojen muuttaminen onnistuu selaimella HTTP REST API käskyillä.

Muutama esimerkki:
Muuta alla olevien esimerkkien IP-osoite 192.168.1.123 vastaamaan omaa HeishaMonisi IP:tä ja muuta arvot mieleisiksi, sitten vaan kopioi komento selaimen osoiteriville.

- Asettaa heating delta arvoksi 4
http://192.168.1.123/command?SetFloorHeatDelta=4

- Asettaa Quiet Moden arvoksi 3 (vaihtoehtot 0,1,2,3)
http://192.168.1.123/command?SetQuietMode=3

- Asettaa lämmityksen käyrät
http://192.168.1.123/command?SetCurves={"zone1":{"heat":{"target":{"high":32,"low":28},"outside":{"high":0,"low":-15}}}}

- Asettaa pumpun maksimivirtaaman. Tätä en saanut menemään läpi. Johtuuko HeishaMon versiosta (1.0) vai mistä..
http://192.168.1.123/command?SetMaxPumpDuty=109


Edit: Tämän ketjun sivulla 5 @Ton1A onkin tämän asian esitellyt. Jostain syystä se ei ole mennyt minulle jakeluun, mutta olkoon tämä nyt asian kertauksena.
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Mulla tottelee kyllä tuota SetMaxPumpDuty-komentoa, minimi mitä mun koneeni suostuu tottelemaan on arvo 80 vaikka HeishaMon sanoo minimiksi 64.

Nopeaa hienosäätöä saa myös asettamalla pyyntiä ylös- tai alaspäin välillä -5 ... 5:

Koodi:
curl http://heishamon.local/command?SetZ1HeatRequestTemperature=1
 

eliel

Aktiivinen jäsen
Täällä toimii tuo SetMaxPumpDuty-komento myös. Voin suositella heishamonin päivitystä, uusi versio toimii sutjakammin.
 

pökö

Kaivo jäässä
Aika paljon tuntuu olevan valinnanvaraa ja vapauttakin. Miten tavis pärjää näiden kanssa vai pärjääkö ollenkaan?
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Ihan kohtalaisesti on antureiden kalibrointi kohdillaan.
Marraskuun kulutus/tuotto/COP (Alin: -10,2 °C / Keskilämpötila: 1,5 °C / Ylin: 10,8 °C):
785.68kWh / 2653kWh / 3.38 (Energiamittari+Pollucom)
753kWh / 2608kWh / 3.4 (Panasonicin oma mittarointi)

Vaihdoin muuten itsekin kokeeksi lämmityksen dT:n 5->4. Katsotaan ensin vaikutusta nykyiseen ja myöhemmin vaihdan kokeeksi vielä buffer-anturin toisen puolikkaan takaisin ylemmäksi varaajaan. Sen verran noita pakkaskelejä luvattu viikoksi eteenpäin, että hyvää aikaa kokeilla erilaisia säätöjä.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Muokkasin vähän heishamon.yamlia, joten voi tarvittaessa tuon lämmityksen deltaT:n vaihtaa suoraan Home Assistantin kautta joko liukusäätimellä, tai valikosta valitsemalla. Liukusäätimellä voi valita deltaT:n koko alueelta 1-15 ja pikavalikosta, tai "sensorista/mittarista" alueelta 3-8. Nyt voi siis helposti tarvittaessa myös automatisoida deltaT:n muuttamisen lennosta, jos sille näkee tarvetta esim. ulkolämpötilan mukaan tms.
VILP_set_dT.jpg


VILP_set_dT_2.jpg

Nopeaa hienosäätöä saa myös asettamalla pyyntiä ylös- tai alaspäin välillä -5 ... 5:

Koodi:
curl http://heishamon.local/command?SetZ1HeatRequestTemperature=1
Tuo säätö toimii vakiolämmöllä ajettaessa ja jos ohjataan lämmitykseen lähtevän veden (zone1) lämpötilan mukaan pumppua.
Jos ajaa buffer-tank enabloituna lämmityskäyrällä ja kaukosäädin toimii huonetermostaattina, niin heishamon.yamlia pitää muokata, jolloin tuo "sama" käsky säätää sisälämpötilapyyntiä, joten tuo alue -5...5 ei toimi, eikä siis myöskään hienosäädä mitään.
Esim. mulla tämä säätää "samaa/antaa saman hienosäätökäskyn", mutta huonelämpötila-alueella:
setz1heat.jpg
 

pelzi_

Vakionaama
Tavis voi käyttää näihin hinkkauksiin käytetyn ajan johonkin muuhun ja eiköhän siinä aika lailla tasoihin päästä. Toki täysin asentajan varassa voi olla kyllä tilanteita missä aika matalalla roikkuvatkin hedelmät jää poimimatta.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Onko tuo lämmityksen deltaT SetFloorHeatDelta REST apissa?
Joo tuo on vähän hämäävästi nimetty ja tuon takia tuo oli mennyt multakin ohi.

SET18​
SetFloorHeatDelta​
Set floor heating delta in Kelvin1-15
SET19​
SetFloorCoolDelta​
Set floor cooling delta in Kelvin1-15

kuvaavampi olisi:
SET18​
SetHeatDelta​
Set heating delta in Kelvin1-15
SET19​
SetCoolDelta​
Set cooling delta in Kelvin1-15

Kiitokset menee @Holavi :lle
Koodi:
- Asettaa heating delta arvoksi 4
   http://192.168.1.123/command?SetFloorHeatDelta=4
 

siwer

Vakionaama
Mä olen ajellut dT5 jo pidemmän aikaa, mutta tahtoo välillä alkaa väkisinkin kapenemaan tuo viiden asteen ero ja se näkyy copissakin.
Tähän vielä palaten, mikä on eron kapenemisen syy? Se, että ollaan lähellä tavoitetta ja kone vähentää tehoja, mutta ei tietyn rajan jälkeen enää halua vähentää virtausta? Tällöinhän koko prosessi on eri toimintapisteessä. Esim. ES saavuttaa parhaat hyötysuhteet lähellä maksimitehoa, ja minimillä on aina huonompi.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Tähän vielä palaten, mikä on eron kapenemisen syy? Se, että ollaan lähellä tavoitetta ja kone vähentää tehoja, mutta ei tietyn rajan jälkeen enää halua vähentää virtausta? Tällöinhän koko prosessi on eri toimintapisteessä. Esim. ES saavuttaa parhaat hyötysuhteet lähellä maksimitehoa, ja minimillä on aina huonompi.
Olet oikeilla jäljillä eli pitää tasaisesti virtausta, vaikka mennään deltaT:n alle siinä vaiheessa kun varaaja alkaa olemaan ladattuna.
Tämä on myös monen asian summa, kuten tuon jaetun varaaja-anturin. Testikelejä piisaa lähipäivinä, joten tässä pystyy kaikenlaisia variaatioita testailemaan.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Ensimmäistä kertaa näin että kennon pintaan reunoille oli jäänyt hiukan jäätä sulatuksen jälkeen. Syynä lienee pakkanen 12C
ja kova tuuli suoraan kohti pumppua.
 

eliel

Aktiivinen jäsen
Täällä se sivussa oleva ritilä kerää jäätä, kenno sulaa takana. Viime talvena sulattelin sen sivuritilän käsipelillä, ihan vaan varmuuden vuoksi.
 

Ton1A

Vakionaama
Testasin nyt vielä kerran buffer tank moodia siten että buffer tank sensor oli huomattavan paljon alempana. Ei edelleenkään toimi mun systeemissäni, eli buffer tank pois käytöstä ja taas rokkaa.

Tuossa oli hyvä sauma testata puolen päivän aikoihin, kun keli lauhtui sitä tahtia että tän koneen 1 kW minimiottotehokin oli liikaa ja se meni hetkeksi huilimaan. Ei tänään mitenkään erityisen lämmintä ollut, mutta kun kaksi betoniautollista alakerran pintalaattaa + yläkerran lattia on ajettu -12°C ulkolämpötilaa vastaavaan lämpöön, niin ei juuri lämmitystehoa tarvita kun ulkolämpötila nousee alle kuudessa tunnissa yli viidellä asteella. Nyt on taas pakkanen kiristymässä.

1638629912782.png
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Miten olet tuon toteuttanut?
Kaksi eri arvoista ntc-anturia rinnan, joiden vastusarvo vastaa (suunnilleen) yhtä alkuperäistä anturia. Jaetusta anturista toinen anturi ylös ja toinen anturi alemmaksi varaajassa, niin antaa ~jotain keskiarvolämpöä noiden väliseltä varaajan alueelta.
Mulla on 20K+10K anturit rinnan = ~6.66K ja alkuperäinen anturi oli muistaakseni 6.52K

Nyt testiajossa oli dT6 ja toisen anturin siirsin pohjalta laipion yläpuolelle...
Nyt on ulkona -12'c ja kone meni reilu 2h käynnin jälkeen huilille, koska varaaja ladattu.
Näillä keleillä pitäisi välttää kaikin keinoin tuota huilia, koska se huilin jälkeinen "käynnistys" tosiaan kestää piiitkään ja huonolla suhteella.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Varavastus näyttää heräävän -15C: tä kylmemmällä, jos demand controll on minimillä niin vain 1kW mutta dc maksimilla
tulee kaikki 3kW mukaan. Meillä ei tarvis vastuksia vielä ollenkaan tuossa lämmössä mutta uskaltaako niitä kokonaan
torpata. Jos poistaa ne käytöstä mukautetussa valikossa niin ne eivät ole mukana jäänestotoiminnassakaan.
Onko tämä liian suuri riski.
 

siwer

Vakionaama
Kaksi eri arvoista ntc-anturia rinnan, joiden vastusarvo vastaa (suunnilleen) yhtä alkuperäistä anturia. Jaetusta anturista toinen anturi ylös ja toinen anturi alemmaksi varaajassa, niin antaa ~jotain keskiarvolämpöä noiden väliseltä varaajan alueelta.
Mulla on 20K+10K anturit rinnan = ~6.66K ja alkuperäinen anturi oli muistaakseni 6.52K
Tämmöiset viritykset toimii hyvin kapealla lämpötila-alueella, mutta NTC:t eivät ole lineaarisia ja nimellisresistanssin lisäksi beeta-arvo on täysin kriittinen parametri (siksi sylettää kaikenlaiset datasheetit jossa vaan sanotaan "5K NTC", loput pitää arvata). Joten jos saat sen näyttämään todellista keskiarvoa vaikkapa 30 asteessa, niin 40 asteessa se luultavasti laskee keskiarvon vähän sinne päin.

Tuon voisi toki matemaattisesti aika helposti varmistaa jos tiedossa olisi noiden 20K + 10K -vastusten osanumerot tai beeta-arvot - ja tietysti alkuperäisen 6.52K NTC:n beeta-arvo.

Toi on kyllä todella outo ilmiö että ensimmäinen tunti menee huonolla COPilla. Kyllä prosessin pitäisi asettua kohdilleen minuuteissa. Tuota kannattaisi yrittää selvittää että mistä kiikastaa. Ja onko COP todella huono, vai onko kyse vaan mittausjärjestelyn epälineaarisuudesta.
 

eliel

Aktiivinen jäsen
Eikös tuolle varavastukselle saanut säätää lämpötilan missä se lähtee mukaan? Itsellä ei tuota vara-vastusta vielä ole kytkettynä. Ainoa mistä tuosta on ollut haittaa, on kun kone oli pois päältä ja varaajan lämpötila laski niin alas, että olisi halunnut jäänesto mielessä tuota vastusta käyttää. Vastuksen puuttuminen johti erroriin ja koneen sai käyntiin vasta käyttämällä sulakkeet alhaalla.
 

Ton1A

Vakionaama
Toi on kyllä todella outo ilmiö että ensimmäinen tunti menee huonolla COPilla. Kyllä prosessin pitäisi asettua kohdilleen minuuteissa. Tuota kannattaisi yrittää selvittää että mistä kiikastaa. Ja onko COP todella huono, vai onko kyse vaan mittausjärjestelyn epälineaarisuudesta.
Oudointa tuossa on se, että noin nollan yläpuolella tuota ilmiötä ei ole. Kyse ei ole huonosta mittausjärjestelystä, sen näkee ihan jo Oumanin ohjaaman shuntin asennostakin.
 

siwer

Vakionaama
Et kai suntin asennosta näe sitä jos joku lämpötila-anturi näyttää puoli astetta väärin tai virtausmittarointi on vaikkapa 10% pielessä tietyllä virtaamalla, mutta toisella virtaamalla eri verran väärässä. Tällaiset erot menevät COP-mittaukseen heti. Pitäisi olla se arvokas Pollucom ja sekään ei ole kovin pienillä lämpötilaeroilla luotettava; Pollucom F:n datasheet esim. sanoo minimiksi dT=3K. Periaatteessa tuon alle laitteen lukemat ovat "omalla vastuulla", voi näyttää mitä tahansa perunoita.

Kun siis vaihtoehdot ovat että Panasonic on ryssinyt yksinkertaiset perusasiat mitä muut eivät ole ryssineet; tai asennuksessa on jotain erikoista joka aikaansaa tuon tunnin huonon jakson; tai sitten mittauksessa on jotain vikaa. Lähtisin ihan ensin poissulkemaan sitä mittausvirhettä.

Suntin erilainen asentohan minusta vain viittaa siihen, että vesi on käyntijakson alussa viileämpää, ja lämpenee sen tunnin aikana. Tämähän on normaalia, katkokäynnillä veden lämpötila vaihtelee enemmän kuin jatkuvalla käynnillä, koska koneen käynnistymisessä ja sammumisessa on hystereesiä.
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
  • Panasonicin oma tehonäyttö näyttää Heishamonin kautta että antoteho on huono suhteessa ottotehoon
  • 1-wire anturit VILP:n meno- ja tuloputkissa vahvistavat havainnon, olettaen että Heishamonin virtaamalukema ei tässä tapauksessa näytä väärin, pumpulta tulevan veden lämpö ei nouse siihen tahtiin mitä pitäisi
  • Varaaja ei lämpene siihen tahtiin mitä sen pitäisi -> shuntti aukeaa selälleen
  • Heishamonin raportoima Outside_Pipe_Temp on kaksi astetta alle Outside_Temp, kun normaalitilanteessa ero on neljä astetta
En usko mittausvirheeseen
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Kyllä ilmiö on totta, tulos näkyy suoraan erillisistä mittareista ottoteho sähkömittarista ja antoteho ultraäänienergiamittarista.
 

siwer

Vakionaama
  • Panasonicin oma tehonäyttö näyttää Heishamonin kautta että antoteho on huono suhteessa ottotehoon
Se lasketaan vain Panasonicin omasta virtausmittauksesta, joten kyseessä ei ole itsenäinen havainto,
  • 1-wire anturit VILP:n meno- ja tuloputkissa vahvistavat havainnon,
OK, jos näistä tulee sama dT kuin sisäisistä antureista, se sulkee pois lämpötilamittauksen, mutta...
  • olettaen että Heishamonin virtaamalukema ei tässä tapauksessa näytä väärin,
Tuo on aikamoinen olettama koska kyseessä ei tietääkseni ole mikään "oikea" virtausmittaus, vaan tuo on sellainen least effort -tyyppinen kiertopumpun ominaisuus. ES:ssä on esim. vastaava, WILO-vesipumpun mittaus. Valmistaja ei anna sille mitään speksiä tarkkuudesta, ja edes kysyttäessä ei suostu antamaan edes arvausta.

  • pumpulta tulevan veden lämpö ei nouse siihen tahtiin mitä pitäisi
Sinänsä lämpötilan muutos per aika antaa ihan oikein tehon, mutta tuokin olisi syytä mitata hyvin tarkasti ja esim. kiertopumpun virtaama vaikuttaa astian sekoittumiseen, ja astiaa pitäisi anturoida joka tapauksessa monesta paikasta että tiedetään koko vesimassan keskimääräinen lämpötila. Jos nyt on kyseessä muutama kymmenen prosenttia huonompi COP, niin minun on vaikea uskoa että näppituntumalta näet sitä varaajan lämpötilan muutosnopeudesta.

  • Varaaja ei lämpene siihen tahtiin mitä sen pitäisi -> shuntti aukeaa selälleen
Ei kai shuntin ohjain mittaa varaajan lämpenemän nopeutta, vaan ihan yksinkertaisesti lähtevän veden lämpötilaa. On täysin odotuksenmukaista, että käyntijakson alussa varaaja on kylmimmillään. Tässä vaan todistat ihan normaalia lämpötilan vaihteluväliä joka kuuluu katkokäyntiin. Esim. ES:n vakioasetuksilla tulee 4 asteen heitto edestakaisin, jatkuvalla käynnillä sopivissa oloissa vaihtelua ei ole juuri lainkaan. Muutos on aikamoinen siinä kohdassa missä jatkuvaan käyntiin päästään.

  • Heishamonin raportoima Outside_Pipe_Temp on kaksi astetta alle Outside_Temp, kun normaalitilanteessa ero on neljä astetta
Onko puhaltimen RPM sama? Jos on, niin tuo toki viittaa siihen että ulkoilmasta revitään vähemmän energiaa, ja jos sähkönkulutusmittari ei näytä puolta vähempää, silloin COP todella olisi huonompi. Mutta tuo pipe_tempkään ei edusta koko höyrystimen keskimääräistä lämpötilaa, ja osatehoilla koko höyrystin ei varmastikaan ole samassa lämpötilassa. Tuostakaan on vaikea tehdä kovin tarkkaa COP-arviota.

Tarttisit kyllä mielestäni sen Pollucomin tuohon. Olis kyllä ittekin pitänyt laittaa, ei sitä enää meinaa viitsiä koskea toimivaan asennukseen.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Eikös tuolle varavastukselle saanut säätää lämpötilan missä se lähtee mukaan? Itsellä ei tuota vara-vastusta vielä ole kytkettynä. Ainoa mistä tuosta on ollut haittaa, on kun kone oli pois päältä ja varaajan lämpötila laski niin alas, että olisi halunnut jäänesto mielessä tuota vastusta käyttää. Vastuksen puuttuminen johti erroriin ja koneen sai käyntiin vasta käyttämällä sulakkeet alhaalla.
9kW panassa on sisäisesti kytketty 3×1kw varavastus joka saa sähkönsä samasta 3v syötöstä kuin kompurakin.
Niiden kytkeytymisen voi säätää välillä -15C- +15C. Alle 15 pakkasta ne kytkeytyy ilmeisesti aina ellei pakota niitä
kokonan pois päältä jolloin ne ei ole mukana jäätymissuojauksessa
 

pökö

Kaivo jäässä
Pollu tai vastaava olisi kyllä "pakollinen" vesilämpöpumpuissa.

Tunti on kyllä pitkä aika odotella tehon nousemista. Minulla vilpissä sulatuksen jälkeen pakkasilla meni liki puolituntia että tehot ja cop nousi normaaliksi, syy ei ikinä selvinnyt. Maalämpökoneessa on täysi hönkä päällä 30 sek kompuran käynnistyksestä.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Pollu tai vastaava olisi kyllä "pakollinen" vesilämpöpumpuissa.

Tunti on kyllä pitkä aika odotella tehon nousemista. Minulla vilpissä sulatuksen jälkeen pakkasilla meni liki puolituntia että tehot ja cop nousi normaaliksi, syy ei ikinä selvinnyt. Maalämpökoneessa on täysi hönkä päällä 30 sek kompuran käynnistyksestä.
Olikos se sun kone on/off mylly.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Sulatuksen jälkeen ei tuota alkukankeutta ole samalla tavalla. Eli jos kone ehtii levolle vaikka vain saman melkein saman 15min ajaksi mitä esim. kompurasulatus kestää, niin käynnistyminen on aivan erilaista noissa kahdessa tapauksessa.

Huilin jälkeen tehoja otetaan portaittain ja alkulämmittelyn jälkeen tulee uusi "notkahdus", kun rpm/virtaus tiputetaan hetkeksi. Eli tuossa graafissa noin 45min päästä käynnistyksestä ollaan vasta siinä normikäynnissä.
Käytös on siis tämmöinen huilin jälkeen:
pana_alkukankeus.jpg
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Tuntuu hölmöltä tuo varavastusten kytkentäraja -15C kun koneessa olisi potkua ilman niitäkin ja COP yli kaksinkertainen
vastuksiin nähden. Saisi kytkentäraja olla - 20C jolloin kone pääsisi oikeuksiinsa.
 

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Ei minulla mene vastuksille alle -15 asteessa, vaikka raja on siihen asetettu. Kuvittelisin että kytkeytyy, jos kompressorin teho ei riitä.
 

Holavi

Jäsen
Varavastus näyttää heräävän -15C: tä kylmemmällä, jos demand controll on minimillä niin vain 1kW mutta dc maksimilla
tulee kaikki 3kW mukaan. Meillä ei tarvis vastuksia vielä ollenkaan tuossa lämmössä
Tuntuu hölmöltä tuo varavastusten kytkentäraja -15C kun koneessa olisi potkua ilman niitäkin ja COP yli kaksinkertainen
vastuksiin nähden. Saisi kytkentäraja olla - 20C jolloin kone pääsisi oikeuksiinsa.

Minulla on asetukset siten, että kone saa käyttää vastuksia alle -10c ulkolämpötilassa.
Viime yönä pakkasta -18c, mutta vastustenkäytön tuntilaskuri näyttää nollaa.

Onko sinulla edelleen heating deltaT arvona 10K?
Jos näin on, niin veikkaan, että se voisi aiheuttaa vastusten käytön.
Jotta 10K deltaT toteutuu virtaus täytyy olla todella vähäistä ja kone varmaankin joutuu käyttämään vastuksia, jotta saa tuotettua riittävästi lämpöä siihen vähäiseen virtaukseen.

Tällaista mutuilua, mikäli ymmärsin tämän vastusten käytön tarpeen kuvailun oikein.
Asia korjantunee muuttamalla heating deltaT arvon sinne 4-6 haarukkaan.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Ei täälläkään vastukset ole mennyt päälle itsekseen.

Menisikö liian kylmää vettä kovilla pakkasilla sisään, tai juurikin tuo @Holavi :n heittämä liian pieni virtaus liian suuren dT:n takia?
Tuosta arvuuttelemaan käynnistymisen syytä:
Koodi:
1  Normal Heating Mode
o  Heater On condition:
a.  Heater switch is ON
b.  After Heatpump thermo ON for [30] mins
c.  After water pump operate [9] mins
d.  Outdoor air temperature < Outdoor set temperature for heater
[b]e.  When water outlet temperature < Water set temperature + [-8°C][/b]
f.  [20] minutes since previous Backup heater Off
* When heatpump cannot operate due to error happens during normal operation, heater will go into
force mode automatic
* Heater need to operate during deice operation
Koodi:
Starting conditions:
1.  During normal deice operation 4~9
2.  Water outlet temperature < 7°C
3.  Water Flow rate < 20l/min
4.  Water outlet temperature < 10°C or
Outdoor air temperature < -10°C or
Water inlet temperature < 27°C
 

Heater operates when 1 ~2 fulfilled OR When 1 and 3 ~ 4 is fulfilled.
However, this control does not relate to Heater ON/OFF button on remote control.
 
Stop condition:
1.  When normal deice end or
2.  Water outlet temperature > 45°C
 

eliel

Aktiivinen jäsen
Screenshot_20211206-102758.jpg


Vaihdoin käyräajoon, samaa 45 asteista vettä pyydetään alle -10 asteen pakkasessa. Jostain syystä vasta nyt pakkasen hieman lauhduttua suostuu tekemään pidempää pätkää.
 

Ton1A

Vakionaama
Nyt on ollut hyvää testikeliä, lämpötila kävi yöllä -18 asteessa ja hyvin riittää teho. Takassa kyllä poltettiin korillinen klapeja, sähkövastusta tai ILP:tä ei kaivattu avuksi. Sulatuksiakaan ei tule kovin usein.

1638791722853.png


Tuossa on COP-pistepilveä siltä ajalta kun tätä on ajettu puskuritankkimoodi pois päältä

1638791830542.png
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Minäkin jo toissailtana napsaisin asetuksista buffer-tankin pois käytöstä ja aloin ajamaan testiksi käyräajolla "suoraan kiertoon". Quiet Level 1 oli käytössä koko ajan (-18'c olisi kytkeytynyt pois).
Löytyy tästä miinuksiakin sanottavaksi ja se on tuon lämmityskäyrän loppuminen -15'c kohdalle. Saisi vähintään -20'c asti olla käyrän piirto. Olisi mennyt lyhyelle huilille tuossa -17'c kelissäkin buffer-tankin kanssa. Tosiaan yllättävän pitkiäkin vetoja ilman sulatuksia.

pakkaskaynti.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Holavi

Jäsen
Löytyy tästä miinuksiakin sanottavaksi ja se on tuon lämmityskäyrän loppuminen -15'c kohdalle. Saisi vähintään -20'c asti olla käyrän piirto.
Minä ajattelin hoitaa tuon pakkaspään käyrän muokkauksen HomeAssistantin automaatioilla.
Kun ulkolämpötila alle -18 --> käyrän heatshift +1, kun ulkolämpötila alle -20 --> käyrän heatshift +2 jne.

Minäkin nyppäsin anturin pois varaajasta (@Ton1A esimerkin innoittamana) jokin aika sitten, mutta ajan edellen buffer tankki moodissa. Käyrän muokkasin siten, että tulee huomioitua se +2c minkä kone laittaa buffer tankki moodissa siihen targetin päälle. Hyvin on kone käynyt jatkuvaa käyntiä ja tarvittaessa himmannut tehoja. Buffer tank anturitieto ei ainakaan houkuttele konetta saavuttamaan buffer tank tavoitetta tehoja lisäämällä. Todennäköisesti buffer tank anturin tietoa kone käyttää vain käynnistyäkseen ja sammuakseen kun määritellyt rajat ylitetää tai alitetaan.

Sellainenkin ajatus on käynyt mielessä, että pakkaskelillä koneelle voitasiin kertoa buffer tankin lämpötilan olevan joku reilusta alle tavoitteen oleva kiinteä lämpötila, jottei pysähdyksiä vaan vahingossakaan tulisi. Sitten kun taas lämpenee ja halutaan ladata varaajaa, niin annetaan koneelle oikeaa tietoa buffer tankin lämpötilasta. Näin toimien anturia ei tarvitsisi veivata edestakaisin kelien vaihdellessa, eikä koneen asetuksiin koskea. Mikähän olisi yksinkertaisin tapa tuo toteuttaa?

Oma ajatus tällä hetkellä on ohjata HomeAssistantilla Shelly1:stä, joka ohjaisi kontaktoria, joka vaihtaisi tuota koneelle menevää vastustietoa.
Mutta varmaan on paljon yksinkertaisempia ja vähempi tuosta HomeAssistantin toiminnasta erillään olevia ratkaisuja. En tästäkään asiasta juuri mitään ymmärrä, joten saa sivistää. :)

Edit: Joku ulkoilman lämpötilaa mittaava termostaatti ohjaamaan kontaktoria, niin ei olla HomeAssistantin varassa.
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Mä taas tein Node-RED:llä flown, jossa inputtina HeishaMonin MQTT-topicceja sekä lattialämmitykseen lähtevä vesi, vähän laskentaa ja output menee HeishaMonin MQTT-topicciin SetZ1HeatRequestTemperature.
 
Back
Ylös Bottom