Aquarea H-sukupolvi, 9kW T-CAP kokemuksia

Ton1A

Vakionaama
Laitetaan tännekin talteen muista ketjuista:

Sekä H- että J-sarjan 3-vaihekoneella ei ilmeisesti ole pakkasrajaa jossa kompressori pysäytetään? -30°C asti täysillä, sitten menee limitit päälle, vapautetaan kun taas lämpenee -28°C? Tai niin mä tuota luen? Aika hurja keli saa olla että lounaisrannikolla menee noin kylmäksi, hyvä jos kerran 15 vuoteen toteutuu.

H-sarjan manuaalista, service-manual-392.pdf:


1639858418906.png


Vastaava J-sarjasta, PAPAMY2110029CE.pdf:

1639858449260.png
 

Ton1A

Vakionaama
Ja lisää kommentteja toisesta ketjusta:
  • COP on ihan kohdallaan minimiottoteholla
  • Katkokäynnin hallintaa ei ole, ei laske asteminuutteja tms. Tilanteessa jossa tehoa on liikaa (mennään minimiteholla yli tavoitelämmön) kone pysähtyy ja käynnistyy uudelleen kun vedet ovat jäähtyneet noin 5 astetta. Tämä ei ole säädettävissä
  • Ohjelmistopäivityksistä ei ole mitään käsitystä. Huoltomanuaalissa ei ole mitään mainintaa koko asiasta
  • Jälkimarkkinoinnista ei ole käsitystä, mahtaako sellaista ollakaan
Tähän mennessä olen havainnut seuraavat ongelmat:
  • Katkokäynti pakkasella. Kestää lähemmäs tunnin ennenkuin 'kone löytää oikean toimintapisteen'. Eli ennen sitä käydään tarpeettoman korkealla teholla ja COP on todella huono olosuhteisiin nähden. Noin tunnin käynnin jälkeen kaikki OK, tosin tuossa tilanteessa päästään helposti uudelleen katkolle ja sama sykli toistuu
    • Tämä on erityisen huono juttu jos varaajatila on käytössä ja varaaja ei ole kovin iso
    • Erikoista tässä on se, että kun ulkolämpötila on nollan yläpuolella mitään ongelmaa ei ole
  • Lämpökäyrän asetus, kylmässä päässä kylmin asetettavissa oleva piste on -15 astetta. Tätä kylmemmässä tuotetaan vakiolämpöä. Ilman ulkopuolista kikkailua johtaa siihen, että lämpökäyrän on oltava liian jyrkkä ja jo -15 asteessa pitäisi tuottaa kovemmalle pakkaselle sopivaa lämpöä
    • J-sarjassa lämpökäyrän alimman pisteen saa ilmeisesti määritettyä -20 asteeseen
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Nyt menee buffer-kytkennällä, vaikka pakkanen kiristyikin -10'c kieppeille. En jaksanut säätää. Välillä tuo ottaa pientä huilia <30min. Siinä taas näkyy tuo pakkaskelien surkea käynnistyminen tauolta, kun lämmitellään hiljakseen,
Pieni pomppu tuotossa, koska ulkona napsahti tuossa vaiheessa -11'c ja lähti Quiet Level 1 päälle... oikeastaan ihan turhaan, sillä on niin kuivaa pakkaskeliä.
Tämmöset pakkaskelit on kyllä VILP-miesten unelmakelejä talvipäiville. Edellisestä sulatuksesta yli 24h ja kenno on täysin puhdas edelleen.

vilpkaynti.jpg
 

kaihakki

Vakionaama
Nyt menee buffer-kytkennällä, vaikka pakkanen kiristyikin -10'c kieppeille. En jaksanut säätää. Välillä tuo ottaa pientä huilia <30min. Siinä taas näkyy tuo pakkaskelien surkea käynnistyminen tauolta, kun lämmitellään hiljakseen,
Pieni pomppu tuotossa, koska ulkona napsahti tuossa vaiheessa -11'c ja lähti Quiet Level 1 päälle... oikeastaan ihan turhaan, sillä on niin kuivaa pakkaskeliä.
Tämmöset pakkaskelit on kyllä VILP-miesten unelmakelejä talvipäiville. Edellisestä sulatuksesta yli 24h ja kenno on täysin puhdas edelleen.

katso liitettä 75402

On todella laadukas VILP, jos käppyrät näyttää oikeita lukuja. Näyttäisi tuottavan 6 -10 kW n. 2,5 copilla kuvan mukaan. Oliko kuvan tilanne -10 asteen kieppeillä.
 

Ton1A

Vakionaama
Kyllä siitä lähtee, ainakin oman ilmoituksena mukaan. Tuossa olisi lyhyt pätkä -19 °C ulkolämpötilassa, otin tuollaisen jossa on yksi sulatuskin mukana. Sulatus laskee tuota keskimääräistä COP-arvoa ihan merkittävästi tuossa pätkässä, varsinaisen ajon aikana se on luokkaa 1.8 - 1.9, taaskin koneen oman ilmoituksen mukaan. Sulatuksia ei tule kovin tiheään.

1640002963575.png
 

kaihakki

Vakionaama
Kyllä siitä lähtee, ainakin oman ilmoituksena mukaan. Tuossa olisi lyhyt pätkä -19 °C ulkolämpötilassa, otin tuollaisen jossa on yksi sulatuskin mukana. Sulatus laskee tuota keskimääräistä COP-arvoa ihan merkittävästi tuossa pätkässä, varsinaisen ajon aikana se on luokkaa 1.8 - 1.9, taaskin koneen oman ilmoituksen mukaan. Sulatuksia ei tule kovin tiheään.

katso liitettä 75404

On kyllä kovan tason laite. Jos tuo pitää paikkansa, ei meillä vastuksia tarvittaisi koskaan. Käppyrän mukaan antaa -20 asteessa n. 6 -8 kW lämpötehoa. Meillä 5 kW ylävastus on riittänyt n. - 25 asteen paikkeille, joten tämä Pana päihittää vastuksen mennen tullen.
Olisi vaan sikäli tärkeä tietää, että onko varmasti todellisia lukuja. Jos on, niin voisin harkita Ultin ennen aikaista vaihtoa tähän Panaan.

Mutta, mutta... Panassa on varmaankin vastus sisällä. Elikkä onko noissa käppyröissä vastukset mukana tuossa keltaisessa antotehossa?
 

Ton1A

Vakionaama
Sisäinen vastus ei ole vielä kertaakaan ollut päällä. Siinähän on se 3x1 kW kolmivaihevastus. Tuossa kello 06:40 on näköjään käyty hetki aika lailla täysillä. Tuon maksimi kompressoriteho on noin 6 kW, ja maksimi ottoteho 9 kW vastukset päällä.
 

kaihakki

Vakionaama
Katselin Panan prosyyriä. Näyttäisi -7 lämmössä ja 55 asteen menovedellä coppi olevan n. 2:n paikkeilla. Vaikuttaisi riittävän meille.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Ulkolämpö -11C, pana 9kW tekee varaajan yläosaan 35C ja pattereille menee 33C, tehot 1,83/4,7 kW. tehot erillisistä mittareista, nämä hetkellisisiä lukuja ilman sulatusta. Prosyyrissä luvataan -7/35C 2,85 ja -15/35C 2,56, jos -11C on 2,57
niin lienee linjassa. Jotain säätöjä pitäis rukata kun vieläkin pitää taukoa jonka jälkeen kestää kunnon tehoihin pääsy
kuten muutkin ovat valittaneet.IMG_20211220_170212.jpgIMG_20211220_170223.jpg
 

eliel

Aktiivinen jäsen
Täällä -12C otto 2200W, tuotto 4600-4800W tekee 48C vettä ja edellinen sulatus 18 tuntia sitten. Auttaiskohan tuohon hitaaseen käynnistykseen jos siellä kylmäpuolella eristäisi samaan tapaan, mitä tuolla vesipuolella.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Ruutuvihkosta saa jotain lukuja, en ole ihan joka päivä niitä merkannut. Tuossa on kaksi sähkömittaria toinen joka antaa
kilowattitunnit ja toisesta saa kaikki luvut kolmesta vaiheesta, tuottomittarista saa kilowattitunnit, kilowatit ,virtauksen
ja pumpun putkista meno ja tulolämmön ja niiden erotuksen. Joku viisaampi saisi varmaan näistä mittareiden pulsseista
suoraan käyrätietoa.
Tuon koneen sielunelämä(asetukset) ei vieläkään ole kunnolla selvinneet. Joillakin keleillä se käy kiltisti pitkään
pysähtymättä pienellä teholla, toisella ulkolämmöllä liian isolla ja toppaa välillä.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
@kaihakki On mulla Pollucomikin kiinni ja sähkönkulutuksen saa myös VILPin omalta sähkömittarilta. Pientä heittoa on mittaroinneissa, mutta ei mitenkään järkyttävän paljon.

Tuossa myös vertailukohdaksi tuon samaisen pakkaspäivän käyntiä meidän purulaatikossa, kun käytiin alimmillaan -19'c ja ka näyttää -18'c:
vilpkaynti_ka-17.jpg
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Täällä -12C otto 2200W, tuotto 4600-4800W tekee 48C vettä ja edellinen sulatus 18 tuntia sitten. Auttaiskohan tuohon hitaaseen käynnistykseen jos siellä kylmäpuolella eristäisi samaan tapaan, mitä tuolla vesipuolella.
Kyselin joskus siitä kompurapuolen eristämisestä mutta en tainnut saada mielipiteitä. Voiko siitä olla harmia esim.
kesäikaan.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
@kaihakki On mulla Pollucomikin kiinni ja sähkönkulutuksen saa myös VILPin omalta sähkömittarilta. Pientä heittoa on mittaroinneissa, mutta ei mitenkään järkyttävän paljon.

Tuossa myös vertailukohdaksi tuon samaisen pakkaspäivän käyntiä meidän purulaatikossa, kun käytiin alimmillaan -19'c ja ka näyttää -18'c:
katso liitettä 75412
Kyllä noista näkisi hienosti miten se jakson alku ja loppu menee jos on tauolta lähdetty ja sulatukseen asti vedetty. Onko
päät pahasti kaarella alaspäin.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Kyllä noista näkisi hienosti miten se jakson alku ja loppu menee jos on tauolta lähdetty ja sulatukseen asti vedetty. Onko
päät pahasti kaarella alaspäin.
Ajoin ilman buffer-kytkentää noita edellisiä kovempia pakkaspäiviä, mutta menisihän ne alku- ja loppupäät juuri kuvailemallasi tavalla, jos huililla käytäisiin buffer-kytkennän kanssa.

Tässä näkyy tältä päivältä pari edellistä starttia huilitauolta noin -10'c kelissä ja ihan toistensa kopioitahan nuo alkukankeudet on. Tulee aina tuo pieni notkahdus alkuverryttelyjen jälkeen, jonka jälkeen "startataan" uudestaan normaaliin käyntiin:
huilistart.jpg
 

kaihakki

Vakionaama
Pana on aika vahvoilla seuraavaksi koneeksi. Mutta taidan kuitenkin ajaa Ultin loppuun. Sillä säästän n. 10.000 kWh vuodessa, eli ensi vuoden sähkösopparilla n. 1500,- euroa vuodessa. Puristetaan kaikki ulos ennen finaalia.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Ajoin ilman buffer-kytkentää noita edellisiä kovempia pakkaspäiviä, mutta menisihän ne alku- ja loppupäät juuri kuvailemallasi tavalla, jos huililla käytäisiin buffer-kytkennän kanssa.

Tässä näkyy tältä päivältä pari edellistä starttia huilitauolta noin -10'c kelissä ja ihan toistensa kopioitahan nuo alkukankeudet on. Tulee aina tuo pieni notkahdus alkuverryttelyjen jälkeen, jonka jälkeen "startataan" uudestaan normaaliin käyntiin:
katso liitettä 75413
Sen tunnin se ottaa vauhtia, pitäis vain vielä noita säätöjä kokeilla. Minulla on d controll minimissä silti ottoteho n. 1,85kW.
Saako tuota ulkokäyrää sellaiseksi että se toimisi kaikilla keleillä ilman rukkaamista, tuo +- 5 siirto on kyllä sinänsä kätevä.
Ei Oumannin käyrää tarvi rukkailla.
Pari kertaa on ulkokäyrä muuttunut aivan erinäköiseksi ilman että olisin sitä muuttanut, jotain muita säätöjä olen saattanut
tehdä.
 

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Hyvä coppi. Millaiseksi se muuttuu jos vuorokausi on samaa mutta väliin osuu muutama katko tai sulatus ja sitten se hidas tehonnosto?
Tässä tuore vuorokausi eilen 19,30-tänään 19,30. Viime yö n.-10C ja aamusta eteenpäin -13-14C. Sulatukset ainakin tänään
kompurasulatuksia eli suoraan ottoenergiaan.
Ottoenergia 42 kWh ja tuotto 95 kWh suoraan erillisistä mittareista, tuosta COP 2,26.
Sulatuksien määrä en näe kun sammutin vahingossa tietokoneen.
 

Ton1A

Vakionaama
Nyt kun sain Raspberryn lukemaan Ouman EH-203 säädintä, väkersin pienen Node-RED-automaation jolla pidetään pumpun tuottolämpötilan tavoite kolme astetta (joo, öljykattila on huono puskuritankki) yli Oumanin L1-lämmityspiirin tavoitteen. Miniminä olen pitänyt 32 astetta pesutilojen lattialämmityksen vuoksi. Pumppuunkin voisi toki kytkeä sisälämpöanturin, mutta en oikein tiedä miten se pelittäisi yhteen Oumanin kanssa.

Tässä siis on ajatuksena komentaa Heishamonin topiccia SetZ1HeatRequestTemperature niin että saadaan topicin main/Main_Target_Temp arvo halutuksi. Tämä tulee siinä mielessä tarpeeseen, että Panasonicin lämpökäyrän alempi säätöpiste on minimissään -15 °C, jolloin se pitää säätää niin kuumaksi että se riittää odotettavissa oleviin pakkasiin. Mikä taas johtaa siihen, että tuotetaan liian kuumaa, eli COP on huonompi kuin mitä on tarpeen. J-sarjassa ilmeisesti tuo alempi piste voi olla -20 °C.

Eka limit-noodi estää värähtelyä, Z1_Heat_Request_Temp ja Main_Target_Temp eivät välttämättä päivity juuri samalla hetkellä, toinen limit-noodi lähettää säätöarvon vain kerran 10 minuutissa (muutenhan mittausdataa tule koko ajan), filter suodattaa niin että vain muuttunut arvo menee läpi.

1640119168720.png

Funktionoodin koodi:
JavaScript:
var currentHeatRequest = msg.payload["panasonic_heat_pump/main/Z1_Heat_Request_Temp"]
var mainTargetTemp = msg.payload["panasonic_heat_pump/main/Main_Target_Temp"]
var l1Tavoite =  msg.payload["ouman/L1 tavoite"]

var newMainTargetTemp = Math.max(32, l1Tavoite + 3)

var newHeatRequest = newMainTargetTemp - mainTargetTemp + currentHeatRequest

if (newHeatRequest < -2) {
    newHeatRequest = -2
} else if (newHeatRequest > 5) {
    newHeatRequest = 5
}

node.status({text: `Target: ${newMainTargetTemp}, ΔT cmd: ${newHeatRequest}`})

return { payload: newHeatRequest}
 

MetaX

Aktiivinen jäsen
@Ton1A harkitsin itse tuon -15C alle menevän alueen hanskaamista heishamonin kanssa niin että heatshift pyyntiä korotetaan pakkasen laskiessa tuon -15C alle. Tuon pitäs onnistua myös yksinkertaisella koodin pätkällä. Tein jo aikasemmin Home assistanttiin automation koodin joka säätää sitä heat shiftiä sisälämpötilan mukaan, mutta mulla ei ole nyt mitään hyvää sisälämpömittausta kun zigbee verkko on alhaalla (Dressdenin conbee hajosi). Katotaan jos jaksaisi laittaa vaikka välipäivinä yhden esphome + 1-wire systeemin lisää mihin saisi tuon sisälämpötilan ja LTO mittaukset vaikka.
 

Ton1A

Vakionaama
Nyt kun sain Raspberryn lukemaan Ouman EH-203 säädintä, väkersin pienen Node-RED-automaation jolla pidetään pumpun tuottolämpötilan tavoite kolme astetta (joo, öljykattila on huono puskuritankki) yli Oumanin L1-lämmityspiirin tavoitteen.
Näyttäisi toimivan varsin kohtuullisesti :) Eli 'Main target' seuraa tuota lattialämmityksen menon tavoitetta ja jos pumppu on ollut eri mieltä, niin softa on aika nopeasti reagoinut ja korjannut eron takaisin kolmeen asteeseen.

1640182897916.png
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
@Ton1A harkitsin itse tuon -15C alle menevän alueen hanskaamista heishamonin kanssa niin että heatshift pyyntiä korotetaan pakkasen laskiessa tuon -15C alle. Tuon pitäs onnistua myös yksinkertaisella koodin pätkällä.
Mulla ei kyllä luonnistu sen kummemmin koodin vääntäminen, kun en ole siihen puoleen perehtynyt sen enempää, mitä nyt jotain valmiita koodinpätkiä muokkaillut. Toistaiseksi siis vain automaatioita säätänyt lovelacesta suoraan halutulle toimenpiteelle, mutta siinäkin se "ongelma", että usein jokaiselle asetukselle pitää tehdä oma automaatio. Saisi vähän yksinkertaisemminkin nuo tehtyä, jos koodia jaksaisi opetella vääntämään, ettei yhtä asiaa ohjaamaan tarvitse useaa yksittäistä automaatiota.

Mulla on lämmityskäyrä -15'c/43'c ja Home Assistantin automaatiot säätää heatshiftiä alle -15'c lämpötiloissa:
-16-18 +1
-19-21 +2
-22-23 +3
-24-25 +4
-26-> +5
Nuo laitoin viime pakkasjaksolla, kun oli buffer-tank pois käytöstä.
Buffer-kytkennällähän koneen todellinen tuottotavoite on lisäksi sen +2'c lämpimämpää mitä lämmityskäyrä on.

Edelliset 48 tuntia ja 1 sulatus. Lisäkortti taitaa ehtiä jouluksi, niin pääsee sen kanssa leikkimään. :)
Hyvin on vetänyt.
Ja hyvin kyllä heittelee sulatustarpeet... nyt viimeisen 24h aikana täällä ollut 11 sulatusta.
 
Viimeksi muokattu:

eliel

Aktiivinen jäsen
1640770345068.png

Kuvaajassa, kompura, main target, buffer temp, z1 temp ja ulkolämpötila. Laitoin zone1 anturin paluu putkeet ja zone 1 lämpötila pysyy varaajan lämpötilan alapuolella. Varaajan lämpötila ei myöskään saavuta targettia. Sinänsä käytöksessä ei valittamista, mutta jotenkin voisi olettaa, että kone tekisi targettiin asti hommia, ennen huilia. Lisäkortti kyllä harrastuksen puolesta järkiostos, saa nätimmät käppyrät jos ei muuta.
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
eliel sanoi:
Kuvaajassa, kompura, main target, buffer temp, z1 temp ja ulkolämpötila. Laitoin zone1 anturin paluu putkeet ja zone 1 lämpötila pysyy varaajan lämpötilan alapuolella. Varaajan lämpötila ei myöskään saavuta targettia. Sinänsä käytöksessä ei valittamista, mutta jotenkin voisi olettaa, että kone tekisi targettiin asti hommia, ennen huilia. Lisäkortti kyllä harrastuksen puolesta järkiostos, saa nätimmät käppyrät jos ei muuta.
Mä oletin alusta asti, että Buffer_target olisi tuo zone1_target+buffer dT+2'c, eli toisin sanoen Main_target. Ihmettelin siis tuota aivan samaa "vajaaksi" lämmittämistä jo aikaisemmin. Ongelma on se, että VILP ei anna erikseen ulos Buffer_target -lämpötilaa.
Jos Buffer dT = 0'c, niin ihan loogisesti toimii näin:

Otetaan esimerkiksi käyrä 40'c:
Zone1_target = 40'c
Varaajan target = zone1_target (=lämmityskäyrän mukainen sen hetkinen target) = 40'c
Main_target = zone1_target +2'c (=varaajan target +2'c) = 42'c
Target on siis tuo 40'c, mutta varaajaa ladataan 2'c käyrää lämpöisemmällä vedellä.

Varaaja jää siis aina kaksi astetta "vajaaksi", jos sitä verrataan main_targetiin, mutta lämpeää kuitenkin ihan oikein käyrän mukaisesti. Eli VILP tekee 2'c käyrää lämpöisempää.
Jos vaihdat tuohon graafiin main_targetin tilalle zone1_target, niin näet VILPin menevän huilille silloin, kun target on saavutettu.

Toisaalta ongelma tulee, jos Buffer dT on >0'c, koska silloin sille buffer_targetille ei ole oikeaan dataa saatavilla.
Esim. Buffer dT 3'c, niin tuossa yllä olevassa tapauksessa:
Zone1_target = 40'c
Main_target = zone1_target+ 5'c (buffer dT 3'c + 2'c) = 45'c
MUTTA:
Varaajan target = 43'c (zone1_target+buffer dT)

Tai näin minä sen olen nyt olettanut olevan, koska ei tosiaan lataudu ikinä "tavoitteeseen", jos varaajan dT on yli 0'c.







Ihan samalla tavalla "laahaa" meilläkin tuo varaajan lämpötila. Näillä tietyillä pakkasilla vasta yöllä saattaa latautua täyteen lämpöönsä, kun ei ole minkäänlaista kulutusta veden käytössä.
Hyviä testipakkaskelejä on riittänyt, joten haettu vieläkin sopivia asetuksia.
Nyt on dT 7'c ja tuntuisi ihan passelilta. Virtaukset pienenee, joten ei myöskään sekoita tuota yläosaa nyt niin paljoa.

bufferlaahaa.jpg


Tuossakin ollaan 4'c perässä tavoitteesta varaajan lämpötilassa. Tosiasiassa kuitenkin varaajan yläosassa on useimmiten vähintään käyrän mukaista lämmintä (poikkeuksena sulatusten kylmäpulssit hetkellisesti), koska VILPiltä palaava lämmin vesi ohjataan varaajan yläosaan (josta myös lämmityksen lähtö). Vaikka on siis varaaja käytössä, niin tuo toimii näillä pakkasilla suurin piirtein "suoraan lämmitykseen" ajamalla. Suurin osa tuotetusta lämpimästä lähtee siis suoraan kiertoon, joten varaaja myös latautuu todella hitaasti.


Tuossa graafissa muuten huomaa myös huilitauon ja sen jälkeisen hidastelun sattumoisin "huonossa ajankohdassa".
Eli tuossa on VILP mennyt huilille 04:15. Sitten emännän aamusuihku just perään samaan väliin 04:30, kone käynnistyy uudelleen 04:40 ja tunnetusti pakkaskelissä hyvin hitaasti... sitten ollaankin jo sulateltu 05:50, jonka jälkeen vasta päästy "täyteen ajoon"
Äkkiä tuollaisesta pakkaskelien "väärään aikaan" huilille menosta tulee 3h vaje. Tänään lumisadekelissä muutenkin sulateltu aika tiheään.
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Täällä on muuten ihan järjettömän hyvää juttua ja paljon. Google-kääntäjä tekee ihan hyvää jälkeä englannniksi.


Puhuvat myös tuosta korkeasta minimitehosta ja ovat tehneet automaatiota jolla ensin potkaistaan pumppu käyntiin ja sen jälkeen heti minimiteholle. Taika taitaa olla siinä, että heti käynnistyksen jälkeen säädetään aktiivisesti tavoitelämpötilaa niin että koko ajan pysytään yksi aste alle sen mitä pumppu tuottaa. Tuohan pysähtyy siinä kohtaa kun tuottolämpötila ylittää tavoitteen kahdella asteella vähintään kolmen minuutin ajan putkeen.
 

Ton1A

Vakionaama
Pikaisesti testattuna tää tosiaan näyttää toimivan. Eli jos lähetetään SetZ1HeatRequestTemperature-komentoja niin että pyritään pitämään Main_Target_Temp yhden asteen alle Main_Outlet_Temp, niin pumppu pudottaa pikkuhiljaa tehoaan minimiin ja pysyy käynnissä. Pysäytys tapahtuu vasta kun ko. ero on vähintään kaksi astetta yli kolmen minuutin ajan.

Tästä voisi rakentaa jotain automatiikkaa niin että se eka huono tunti ajettaisiin minimiteholla ja samaten kun kerran on shuntit, niin voisi myös antaa lämpötilan nousta pikkuhiljaa vaikkapa 40 asteeseen ennen pysäytystä. Täytyypä koodata...
 

Ton1A

Vakionaama
Riippuu ihan lämmöntarpeesta. Meillä katkoja on näkynyt jopa -5 asteen ulkolämpötilassa, tilanteessa jossa keli lämpenee nopeasti ja aurinko paistaa. Minimi jolla tuo käy jatkuvasti on 1 kW ottotehoa, sillä saadaan noin 3.5 kW lämpötehoa aikaiseksi.

Sulatuksen jälkeen COP on OK, jos se oli OK myös ennen sulatusta. Mutta jos yrittää kikkailla huonoa käynnistystä pois tekemällä väkisin sulatuksen, niin siitä ei mielestäni ole apua.
 

Gadne

Tulokas
Oliko nyt siis niin, että ulkoyksikölle ei tarvita kuin 3x16A (5x2,5mm2) syöttö jos ei halua ulkoyksikön ohjaavan varaajan vastuksia? Eli siis ulkoyksikkö ja sen omat 9kw vastukset toimivat tuon yhden syötön perässä? Kyse siis 12kw versiosta.

Panasonicin asennusohjeissa siis lukee, että pitäisi olla 2kpl syöttöjä, mutta ilmeisesti näin ei ole?
 

Pretor

Aktiivinen jäsen
Oliko nyt siis niin, että ulkoyksikölle ei tarvita kuin 3x16A (5x2,5mm2) syöttö jos ei halua ulkoyksikön ohjaavan varaajan vastuksia? Eli siis ulkoyksikkö ja sen omat 9kw vastukset toimivat tuon yhden syötön perässä? Kyse siis 12kw versiosta.

Panasonicin asennusohjeissa siis lukee, että pitäisi olla 2kpl syöttöjä, mutta ilmeisesti näin ei ole?
Tuossa 9kW mallissa on sisäiset vastukset 1kW per vaihe laitteen pääsyötössä. Siihen riittää 16A ja vastukset saa päälle valikoista.

12kW koneessa on pääsyöttö ainoastaan koneelle ja se toinen 3~syöttö on vastuksille (ja ulkoisen lämminvesivaraajan ohjaamiseen).

Eli jos haluat vastuksia käyttää, niin tarvitset molempiin syöttöihin omat sähkövedot.

pansu.jpg
 

lmfmis

Vakionaama
Pikaisesti testattuna tää tosiaan näyttää toimivan. Eli jos lähetetään SetZ1HeatRequestTemperature-komentoja niin että pyritään pitämään Main_Target_Temp yhden asteen alle Main_Outlet_Temp, niin pumppu pudottaa pikkuhiljaa tehoaan minimiin ja pysyy käynnissä. Pysäytys tapahtuu vasta kun ko. ero on vähintään kaksi astetta yli kolmen minuutin ajan.

Tästä voisi rakentaa jotain automatiikkaa niin että se eka huono tunti ajettaisiin minimiteholla ja samaten kun kerran on shuntit, niin voisi myös antaa lämpötilan nousta pikkuhiljaa vaikkapa 40 asteeseen ennen pysäytystä. Täytyypä koodata...
Miten tämä toimis käytännössä?
 

Ton1A

Vakionaama
Päivitetäänpä pistepilveä, punaisella ympyröity COP-alue on se mihin pitäisi keksiä joku innovatiivinen ratkaisu. Tuossa siis on oltu katkokäynti-alueella, ainakin tää 9 kW H-sarjalainen käy todella huonolla hyötysuhteella ensimmäiset noin 70 minuuttia pakkasstartin jälkeen.

1641123702977.png
 

Linksu

Jäsen
Moikka!
Kuinka oletta tuon käyrän asettanut pateritalossa? onko toi -5 vai -15 astetta?
Aikasemmin ollut huonelämpötilan säädöllä lämmitys. nyt ajattelin koittaa lämmityskäyrällä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom