Asennuksen kustannus

jusv

Jäsen
Vs: Vs: Asennuksen kustannus

slpoy sanoi:
Eikös se panakin ole 1500€ pumppu asennettuna
En minä ainakaan maksa asennuksesta 800€....jos pumppu on 700€ niin olisko se sitten siinä vähän toisella tonnilla....

slpoy

Vakionaama

jusv sanoi:
En minä ainakaan maksa asennuksesta 800€....jos pumppu on 700€ niin olisko se sitten siinä vähän toisella tonnilla....
No ei sitä mikään firma tee 200 eurolla tarvikkeetkin maksavat sen

slpoy

Vakionaama

janti sanoi:
Maalämpö-foorumilla käytetyllä Begheat-ohjelmalla laskettuna tulisi niinkin iso lukema kuin 6700 kWh/v jos sisälämpötila olisi jatkuvasti +20C ja 5000 kWh/v jos sisälämpötila olisi +15C ja 3300 kWh/v jos sisälämpötila olisi 10 C. Poistoilmanvaihto 6 l/s. Seinissä villaa 150 mm ja katossa 300 mm. Sijainti Hyvinkää.

Tehontarve -29C olisi 20C sisälämpötilalla 2,6 kW ja tällöin menisi 0 C tuntumassa noin 1 kW. Nyt lattiassa olevat vastukset 3,6 kW riittävät hyvin pitämään tuon asuinlämpöisenä.

Kyllä tuossa ILP säästää itsensä takaisin jos talli pidetään talvella jatkuvasti yli +15C lämpöisenä. Säätöä voisi tulla 2000-3000 kWh/vuosi eli rahassa 240-360 €/v.
1000 € seinälle asennettuna kustantavan Pana CE9 takaisimaksuajaksi tulisi näin 3-5 vuotta. ;D
No ei sitä asennettuna 1000 € saa . Kannattaa katsoa aloittajan tarjouksia mitä hän on saanut.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

slpoy sanoi:
No ei sitä asennettuna 1000 € saa . Kannattaa katsoa aloittajan tarjouksia mitä hän on saanut.
Kyllä saa kun huomioi kotitalousvähennyksen ja näkee hieman itse vaivaa. Tässä oli tarjouksessa 699 € pelkkä laite.
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/ilmal%C3%A4mp%C3%B6pumppu-panasonic-ce9pke

slpoy

Vakionaama

janti sanoi:
Kyllä saa kun huomioi kotitalousvähennyksen ja näkee hieman itse vaivaa. Tässä oli tarjouksessa 699 € pelkkä laite.
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/ilmal%C3%A4mp%C3%B6pumppu-panasonic-ce9pke
Itse asennus on kielletty , ei kukaan asentaja kirjoita takuulappua kaukomarkkinoille jos asiakas on itse jotakin tehnyt. Ei kolmella sadalla kukaan asenna tarvikkeetkin maksavat

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

slpoy sanoi:
Itse asennus on kielletty , ei kukaan asentaja kirjoita takuulappua kaukomarkkinoille jos asiakas on itse jotakin tehnyt. Ei kolmella sadalla kukaan asenna tarvikkeetkin maksavat
se nyt riippuu kohteestakin. Simppeli kohde ja asiakas tehnyt asiallisen reijän seinään. Aika helppo 300e.

slpoy

Vakionaama

janti sanoi:
Saahan sen telineen tehtyä kestopuusta tai hitsaillessa itse kasaan. Sähkönkin löytyy tallissa vaikka pistorasiasta. Kourut ja reiän osaa tehdä perus jamppa. Isovanhemmat saivat alle 300 asennuksen Panalle = kylmätyöt ja kytkennät.

Tässä oli kulutuksia 4000-6000 kWh noin 60m2 tallille
http://www.overdrive.fi/forum/threads/20-30-m2-autotallin-laemmittaemisen-kustannukset.268336/

40 m2 ja 4000 kWh
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=177048
Kyseessä vanha laite , ei takuuta. silloin kun tehdään takuu työnä ei asiakas tee pikkuhommia siinä mukana. Taas menee saivartelun puolelle osalle kirjoittajista. Jos koneen hinta 700€ + asennustyö+ tarvikkeet alimmillaan 500-600 € . Työstä saatu kotitalousvähennys noin 400e eli takaisin kolahtaa vain alle 150€ silloinkin hinnaksi tulee pumpulle 1050 €- 1150€

jusv

Jäsen

slpoy sanoi:
Kyseessä vanha laite , ei takuuta. silloin kun tehdään takuu työnä ei asiakas tee pikkuhommia siinä mukana. Taas menee saivartelun puolelle osalle kirjoittajista. Jos koneen hinta 700€ + asennustyö+ tarvikkeet alimmillaan 500-600 € . Työstä saatu kotitalousvähennys noin 400e eli takaisin kolahtaa vain alle 150€ silloinkin hinnaksi tulee pumpulle 1050 €- 1150€
No mun talliin en missään tapauksessa maksa asennuksesta peson jeniä enempää 300€. Universumin yksinkertaisin asennus. Reikä seinään (puurakenteinen rakennus), koneet seinälle, taululta on valmis putki metrin päähän ulkoyksiköstä. Siihen sitten kokonaista 120cm putkivetoa seinän läpi.

Tarvikkeet 80€, työ 3h max = 240€ max. Ei tuo asennus ole rakettitiedettä...ainakaan tässä.

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.

jusv sanoi:
No mun talliin en missään tapauksessa maksa asennuksesta peson jeniä enempää 300€. Universumin yksinkertaisin asennus. Reikä seinään (puurakenteinen rakennus), koneet seinälle, taululta on valmis putki metrin päähän ulkoyksiköstä. Siihen sitten kokonaista 120cm putkivetoa seinän läpi.

Tarvikkeet 80€, työ 3h max = 240€ max. Ei tuo asennus ole rakettitiedettä...ainakaan tässä.
Missäpäin asut? Jos kulkuni sopii, niin lainaan sinulle työkalut. Jään viereen katsomaan, kun laitat pumpun kolmessa tunnissa käyttökuntoon.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Rauski sanoi:
Missäpäin asut? Jos kulkuni sopii, niin lainaan sinulle työkalut. Jään viereen katsomaan, kun laitat pumpun kolmessa tunnissa käyttökuntoon.
Kannattaa käyttää ammattilaisia joilta homma onnistuu. ;)
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=10045.msg122206#msg122206

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Rauski sanoi:
jos ammattilainen ei saa pumppua. Autotallin seinälle kolmessa tunnissa on syytä vaihtaa alaa, tai ainakin hankkia parempia työkaluja jos siitä on kiinni.

Entäs jos tulee vaikeampi homma, onko silloin viikko minimi?

jusv

Jäsen

Rauski sanoi:
Tiedän ainakin ketä en kutsu asentamaan....

Aippi

Vakionaama

Ei tuo pumppujen asennus mikään kultakaivosala ole vaan monenko pumppuasentajan nimi löytyy Ilta Sanomien verotiedoista
Minimi asennushinta pitää olla vähintään 600€ jotta yritys pärjää. Toinen ääripää on nuo vuosi pari työskentelevät hämära firmat josta Porissakin on hyviä esimerkkejä . taas lähti yksi monta pumppuyritystä pyörittänyt yrittäjä linnaan .

timbba

Vakionaama

Aippi sanoi:
Minimi asennushinta pitää olla vähintään 600€ jotta yritys pärjää.
Perusasennus: olisko tarvikkeet 150€ max ja asennus ~3h? Saanen kysyä, miksi pumppuasentajan tuntitaksa pitää olla yli 150€ tai jopa sen yli?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

timbba sanoi:
Perusasennus: olisko tarvikkeet 150€ max ja asennus ~3h? Saanen kysyä, miksi pumppuasentajan tuntitaksa pitää olla yli 150€ tai jopa sen yli?
Olen ymmärtänyt että sillä 3 h työajalla pelipaikalla pitää kattaa kaikki sivukulut ja -työt. Auto, varastotilat, puhelin, IT-laitteet ja yhteydet. Pumpun ja tarvikkeiden haku tukusta, sekä myyntiin, markkinointiin ja hallintoon mennyt työaika. Em. töistähän ei saa yrittäjä mitään muutakaan korvausta silloin kun ei myy itse laitetta asiakkaalle. ;)

JukkaI

Aktiivinen jäsen

Yrittäjänä ihmettelen tuota itse maksetun työn hinnan alasajoa kuluttajien toimesta ja samalla kun ollaan usein vaatimassa omaan liksaan lisiä.
Jos vaikkapa 4:n tunnin asennus maksaa sen 200€ ja usein asentaja on yrittäjä, niin muistaako valittajat, että tuo 200€ pitää sisällään esim. n20% ALV ja yli 20% YEL maksua jos se oikeasti olisi palkkaa. Sehän lienee selvää, että yrittäjä saa toiselta yrittäjältä työkalut kuluitta ja auton kolmannelta, neljäs tarjoa polttoaineet ja vaimo käy töissä.

Itse olen lähes lopettanut kuluttajille tehtävän työn. Kuluttaja asiakkaana usein tarjoaa alle mäkkärin apulaisen palkkaa asiantuntijatyöstä. Aivan huippu oli kun tarvittiin kotimaan lento, kaksi palaveria, tuntien työ ja ehkä hotelliyö. Tilaaja sanoi, että maksan siitä vain tunnin työn ja olkoon se reilusti satanen/tunti. Loppupelissä kuluttajalle näkyy vain se viimeisimmän tunnin työ mutta......

B2B töissä arvot ovat vielä (lähestulkoon) kohdillaan.

Yleinen käsitys on se, että suomalainen työmies (yrittäjä) on palkkansa ansainnut mutta jos itse on palkan maksajana, niin tämähän on neuvottelukysymys :)

Pumppuhommissa sitten ihan oma ryhmänsä ovat ne jotka ostavat pumpun mistä lie ameriikan tarjoustalosta ja teettävät asennustyön täällä luullen saavansa siten takuun työn lisäksi ulkomaan pumpulle.

Ymmärrän hyvin, että pumppuasentajat etsivät vaihtoehtoja ja laajentavat toimintaansa pelkistä pumppuasennuksista vähän laajemmalle. Laitekauppa lienee jo todella pienikatteista johtuen ulkomaan kilpailusta.

timbba

Vakionaama

janti sanoi:
Olen ymmärtänyt että sillä 3 h työajalla pelipaikalla pitää kattaa kaikki sivukulut ja -työt. Auto, varastotilat, puhelin, IT-laitteet ja yhteydet. Pumpun ja tarvikkeiden haku tukusta, sekä myyntiin, markkinointiin ja hallintoon mennyt työaika. Em. töistähän ei saa yrittäjä mitään muutakaan korvausta silloin kun ei myy itse laitetta asiakkaalle. ;)
Mites sitten putkimies, jonka tuntihinta on ainakin 100€ halvempi. Eikö sillä ole autoa, puhelinta, IT-laitteita, yhteyksiä, myyntiä, tukussa käyntiä, markkinointia, hallinnointia, yms..?

timbba

Vakionaama
Vs: Asennuksen kustannus

Harmi kun ei pysty editoimaan kuumaringissä eli laitetaan sitten uutta viestiä.

Eli jos peilaan vaan näitä omiin kokemuksiin, niin parisen kuukautta sitten wc-rempassa putkimies oli alle 50€/h... Ja minun ilmalämpöpumpun asennus oli sekin alle tuon 600€, vaikka asennus kesti muistaakseni ~8h eikä ollut mikään perusasennus. Ja noihin hintoihin en siis mitenkään vaikuttanut itse tinkimällä, vaan yritykset itse sanoivat hintansa. Tämän takia lähdin kyselemään, miksi perusasennus voi olla vain yli 600€ hinnalla kannattavaa? Mä en ymmärrä..

pAy

Aktiivinen jäsen

Aippi sanoi:
Ei tuo pumppujen asennus mikään kultakaivosala ole vaan monenko pumppuasentajan nimi löytyy Ilta Sanomien verotiedoista
Jos toiminimi yrittäjän tulot olisi >100t€ niin kyllä uusia yrittäjiä varmasti riittäisi. Se on hyvä että yrittäjiä on sen verran, että hinnat pysyvät kohdallaan, kilpailuttaminen kannattaa aina.

Aippi

Vakionaama

Eipähän noita alle 600 euron pumppuasentajia löydy kuin kuutamoasentajista jotka ei veroja maksele. Palkannauttijat ei ymmärrä yritystoiminnasta mitään vaan vertaavat tuntiveloituksia omaan tuntipalkkaansa. Kylmäasentajan normipalkka tällä hetkellä noin 20-25 €/h plus sosiaalikulut . arvonlisävero 24%
verot, vuokrat, ajoneuvokulut , toimistokulut. ja yrityksen pitää myös tehdä voittoa omistajalleen.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Aippi sanoi:
Kylmäasentajan normipalkka tällä hetkellä noin 20-25 €/h plus sosiaalikulut .
Miten on aippi, maksaako tai onko maksanut, Polar-firmoista kumpikaan tuota palkkaa asentajilleen?
Mieti tarkkaan mitä vastaat, saattaa olla hyvinkin tuttuja ukkoja hiaseissa ;)

jarkki

Jäsen

Aippi sanoi:
Kylmäasentajan normipalkka tällä hetkellä noin 20-25 €/h plus sosiaalikulut .
Aloittelevan diplomi-insinöörin normipalkka tällä hetkellä on 23 €/h (lähde: TEK alkupalkkasuositus). Eli kohtuullisesti tienaa asentajahommillakin tässä maassa.

Aippi

Vakionaama

Polar-Kylmä maksanut yli 20 €/h yli kymmenen vuotta alalla olleille asentajatutkinnon suorittaneille, Polar-jäähdytyksen maksamista palkoista minulla ei ole tietoa. Kyllä yli kymmenen vuotta alalla olleelle kylmäasentajatutkinnon suorittaneelle pitääkin maksaa enemmän kuin vastavalmistuneelle keltanokka insinöörille. Ilman työkokemusta ja tutkintoa alalle tulevien palkat on jotain 12-15 €/h. Myöskään alle 3kg lämpöpumppuasentajien palkoista minulla ei ole tietoa.

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.

jusv sanoi:
Tiedän ainakin ketä en kutsu asentamaan....
Asentajiakin on useaa eri sorttia. Jotkut tekevät työn kuten liukuhihnalla konsanaan. Jotkut keskustelevat asiakkaan kanssa siinä työtä tehdessään ja työn välissä sekä opastavat asiakasta samalla pumpun käytössä, toiminnassa, ynnä muissa asiaan kuuluvissa ja kuulumattomissa asioissa.

Aikaa kuluu jne ... ja asiakas on tyytyväinen tai sitten ei. Vuosien mittaan se sitten asiakkaan kokemuksista ja toiminnasta selviää.

Kiinnostuinpa vielä tästä aiheesta uudelleen:

Kun tuolla toisessa keskustelussa puhutaan että kylmäkallen palkat liikkuvat 12 - 22 €/ h ja konsessus vallitsi, että ILPiin saa seinälle helposti yhdessä työpäivässä. Tuo palkka ei järkytä mutta miten siitä saa kertymään 600 € vaikka laskisi tuohon kuluvaksi täyden työpäivän hilppeiden noutoineen sun muineen.

Jos laskettaan esim. 2 x palkka + ALV, kalleimmillaan työn osuudeksi voisi tulla (22 €/h) => 8*22*2 * 1,24 = 436 €, vastaavasti 12 €/h => 238 €/päivä. Tuo kahden kerroin on jo aika hyvä sivukuluille ja pitäisi pitää jokin siedettävä katekin sisällään. Vuodessa kuuluu sentään lähtökohtaisesti noin 215 työpäivää, joista tyypillisesti miehet ovat vain jokusen päivän sairaana. Ehkä jokunen päivä jossakin koulutuksessakin. Tuottavaan työhön pitäisi jäädä vielä yli 200 työpäivää. Pakettiauton verottomat kulut eivät ole kovin montaa tuhatta vuodessa ellei Hummerilla ajella.

rouda

Jäsen

insinöörin hommat on niille jotka ei osaa käsillään mitään tehdä turha siis verrata asentajan töihin ;D

kaihakki

Vakionaama

Olin aikoinaan alihankintakonepajassa duunissa. Siellä kokoonpanotyö ja muu vastaava duuni, jossa ei tarvita investointeja. Eli pärjätään halvoilla käsityökaluilla. Sellaisessa työssä patruuna sanoi, että hinta on 3 x palkka + alv. Eli jos tuntipalkka on 20, niin koko päivä on 20 x 3 x 1,24 x 8 = 595,- euroa.
Näissä laskelmissa on nyt huomioitava, että hallintoonkin on varattava joku summa. Vaikka olisi yhden miehen firma, on siinäkin käytettävä aikaa halllintoon ja maksettava kirjanpitäjän palkkiot, maksettava auton polttoaineet, huollot, poistot, jne. Työkalut ja välineetkin maksaa jonkun verran. Useimmiten tarvitaan myös jonkinlaiset vuoktratilat. Yrittäjän arki on rankkaa puuhaa. Suomalainen yhteiskunta ottaa leijonanosan laskutuksesta yhteiskunnan rattaisiin.

Olen joskus fundeerannut parturiyrittäjää. Laskutus per tunti on todella pieni. Oletan, että parturi pärjää vain siten, että voi laittaa osan asiakasmaksuista ohi kirjanpidon omaan fikkaan. Muutoin on aika mahdotonta ymmärtää parturin pärjäämistä. Tai sitten on tyytyminen todella pieneen palkkaan.

Seagear

Aktiivinen jäsen

kaihakki sanoi:
Olin aikoinaan alihankintakonepajassa duunissa. Siellä kokoonpanotyö ja muu vastaava duuni, jossa ei tarvita investointeja. Eli pärjätään halvoilla käsityökaluilla. Sellaisessa työssä patruuna sanoi, että hinta on 3 x palkka + alv. Eli jos tuntipalkka on 20, niin koko päivä on 20 x 3 x 1,24 x 8 = 595,- euroa.
Meillä kävivät peltikattoasentajat ja laskuttivat asennuksesta 11000 €. Laskeskelin itse, että työmaalla tehtyjä tunteja oli n. 80 h, eli 11000 € / 80 h = 137,5 €/h tai 1100 €/d. Toki tuosta puuttuivat matkatunnit ja varastolla tehty työaika, mutta ihan kohtuullisesti tuosta kuitenkin jäi firmalle vaikka olisi laskettu 20 €/h * 3 * 1,24 = 74,4 €/h. Lisätöiden osalta laskutus olisi ollut 50 €/h.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Aippi sanoi:
Polar-Kylmä maksanut yli 20 €/h yli kymmenen vuotta alalla olleille asentajatutkinnon suorittaneille, Polar-jäähdytyksen maksamista palkoista minulla ei ole tietoa. Kyllä yli kymmenen vuotta alalla olleelle kylmäasentajatutkinnon suorittaneelle pitääkin maksaa enemmän kuin vastavalmistuneelle keltanokka insinöörille. Ilman työkokemusta ja tutkintoa alalle tulevien palkat on jotain 12-15 €/h. Myöskään alle 3kg lämpöpumppuasentajien palkoista minulla ei ole tietoa.
miksi äjiä on lähtenyt muualle 15e tuntipalkalla. Nyt taitaa aippi jauhaa omiaan..

Seagear sanoi:
Lisätöiden osalta laskutus olisi ollut 50 €/h.
=> Veroton hinta ~40,4 €/h. Tuo 50 €/h vaikuttaa ihan kohtuulliselta ja on yleinen veloitus esim. autokorjaamoilla. Tuolla pitäisi voida maksaa noin 20 €/h palkan, jos päällä ei ole kallista organisaatiota. Korjaamosta varmaan on merkittäviä kulujakin.

Ei ne työnantajamaksut sentään ihan taivaallisia ole. Saajan tilinauhaan nimikkeellä "palkka" ilmestyvän päälle tulee noin 28 % työnantajamaksuja mutta toki se tukikohtakin jotain kustantaa. Vuodessa on virallisesti päälle 1700 työtuntia, joista ei lopulta keskimäärin kovin montaa % pitäisi kulua sairaspoissaoloihin.

Seagear

Aktiivinen jäsen

Kellarinlämmittäjä sanoi:
=> Veroton hinta ~40,4 €/h. Tuo 50 €/h vaikuttaa ihan kohtuulliselta ja on yleinen veloitus esim. autokorjaamoilla. Tuolla pitäisi voida maksaa noin 20 €/h palkan, jos päällä ei ole kallista organisaatiota. Korjaamosta varmaan on merkittäviä kulujakin.
Nyt ihan heti kehiin sen autokorjaamon nimi, joka laskuttaa (pk-seudulla) 50 €/h. Marmoritiskin laskutus on plusmiinus 100 €/h ja merkkikohtaiset pk-firmatkin ottaa 65-70 €/h. Jos tuollaisen "paljastat" niin kohta on jonoa ovella ;)

kemmola

Aktiivinen jäsen

Jos sinulla on esim Tesla sähköauto, niin et sinä vie sitä korjattavaksi halpaan taikkka vähän kalliiimpaan huoltoon.
Hinta ei ratkaise, vaan se asiakkaan mielikuva luottamuksesta.

kaihakki

Vakionaama

Kellarinlämmittäjä sanoi:

Ei ne työnantajamaksut sentään ihan taivaallisia ole. Saajan tilinauhaan nimikkeellä "palkka" ilmestyvän päälle tulee noin 28 % työnantajamaksuja mutta toki se tukikohtakin jotain kustantaa. Vuodessa on virallisesti päälle 1700 työtuntia, joista ei lopulta keskimäärin kovin montaa % pitäisi kulua sairaspoissaoloihin.
Jos meinaa pitää vuosilomia ja huilaa myös arkipyhät, pitää tuntihintaan lisätä n. 10 %, jolla kerätään kassaan loma-ajan palkka. Jos lisäksi meinaa maksaa itselleen ns. lomarahan, eli 50 % loma-ajan palkasta, pitää lisätä vielä n. 5 %.

JukkaI

Aktiivinen jäsen

rouda sanoi:
insinöörin hommat on niille jotka ei osaa käsillään mitään tehdä turha siis verrata asentajan töihin ;D
Mielenkiintoinen väite. Itse olin ammattikoulun jälkeen asennus- ja konepajahommissa muutaman vuoden ja lähdin opiskelemaan. Kannatti. Nykyisin teen asennushommia omaksi huvikseni ja kaverien avuksi. Töissä tuskin koskaan, kunnioitan niitä ihmisiä jotka sitä tekevät työkseen. Joskus hätäkeikalla on pakko kun sähköt poikki tai esimerkiksi vesi valuu lattialle mutta noissakin tapauksissa vain pahin hätä hoidetaan ja odotetaan asentajaa. Toinen vanha väittämä on se, että jos miehestä ei ole duunariksi eikä edes pomoksi, niin hän voi ruveta opettajaksi. Tullut sitäkin hommaa kokeiltua :)

Oletko rouda sitä mieltä, että jos lähtisit opiskelemaan, niin lopputuloksena olisi insinööri joka ei osaa tehdä käsillään mitään?

Ylös Bottom