Atlantic excellia lämpötilan säätö.

Nobody

Aktiivinen jäsen
Nyt atlantic excellia säätää huonetilan lämpötilaa laskennallisesti ulkolämpötilan mukaan. Tämä ei toimi yhtään. Lämpötilaksi on säädetty 16 mutta asunnossa on lämpöä 23. Saako tuota ulkolämpötilan mukaan säätyvää laskennallista säätöä/käyrää muokattua tai kalibroitua mitenkään.

Lisävarusteena myydään huone kohtaista termostaattia. Jos tuollaisen hankkii niin säätääkö pumppu sitten lämpötilaa ainoastaan tuon termostaatin mukaan eikä ulkoilman mukaan. Jos näin on niin tämä olisi parempi tai oikeastaan ainut oikea tapa säätää huoneiston lämpötilaa. Takassa voisi myös polttaa puita jolloin pumppu tajuaisi tiputtaa tehoja. Mikä huoneisto langaton termostaatti kannattaa hankkia.

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Olisiko kyse kuitenkin siitä, että asetettu käyrä on väärä joko kulmaltaan tai tasoltaan? En osaa auttaa excellian käyräasetuksissa mutta omassa fujitsussa, jota "suoraohjataan" olen saanut käyrän hyvinkin tarkasti sellaiseksi, että sisälämpö pysyy sopivana eikä lattiakierroissa ole huonekohtaiset termostaatit käytössä, jolloin vesi kiertää jatkuvasti. Jos ohjekirja (käyttö/asennusohje) ei kerro niin ota yhteys valmistajaan?

Muut lämmönlähteet vaikuttavat kyllä pumpun tehoihin käyräohjauksellakin: kun huone lämpenee --> lattiakierto lämpenee --> koneelle takaisin menevä vesi lämpenee--> tarvitaan vähemmän tehoa haluttuun menoveden lämpötilaan.

Nobody

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Olisiko kyse kuitenkin siitä, että asetettu käyrä on väärä joko kulmaltaan tai tasoltaan?
Tämä on varma siksi kysyinkin saako tuota käyrää säädettyä. Mukana tuli tosi suppeat ohjeet eikä niissä juuri mitään neuvota. Tuntuu aika hankalalta jos pitää ottaa yhteys valmistajaa Ranskaan :)

Pääseekö tuolla huoneisto termostaatilla eroon näistä käyristä.

Sammeli77

Aktiivinen jäsen

Tuolta löytyy ohjeet ja kyllä noissa käyrän asettelut oli esitetty.
1634206935651.png

Nobody

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Olisko kenelläkään omakohtaista kokemusta ja vastausta jompaan kumpaan kysymykseeni. Noi väärän kieliset ohjeet ei minua paljonkaan auta.

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Onko lattialämmitys vai patterit? Jos lattia, niin asetukseen nro 720 voisi kokeilla alkuun arvoa 0,5. Jos ei lämpö sitten parissa vuorokaudessa ole sopiva, niin asetusta nro 721 joko ylös-tai alaspäin. Jos valikoiden käyttö tuntuu hankalalta, olisi melkeinpä helpompi jos osaavampi kaveri pääsisi paikalle säätämään.

Nobody

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Täytyy taas käydä valikkoa läpi jos sieltä löytyisi tuommoiset 720 ja 721 valinnat. Kenellä samanlainen pumppu käytössä voisi osallistua keskusteluun niin saataisiin käytännön kokemuksia myös ja apua asetusten muuttamiseen.

Kaikki valikot ja alavalikot käyty läpi eikä mistään löydy lämpökäyrän (720/721) säätöä. Tehdääköhän tuota edes laitteen oman näytön kautta vai tarviikohan tuohon jonkun erillisen laitteen.

Tommonen valikko löytyy

Pitäis saada foorumilainen Prelude kiinni. Hänellä lienee tietotaitoa tästä pumpusta

Viimeksi muokattu:

kakesa

Aktiivinen jäsen

Tuolta löytyy ohjeet ja kyllä noissa käyrän asettelut oli esitetty. katso liitettä 73659
Mulla Fujitsun pumpussa esiasetukseksi asennettaessa (line 720)laitetiin 0.7 mutta jo nyt olen säätänyt käyrää, tällä hetkellä 1.00. Vesipattereilla lämpö. Tuo line 721, askarruttaa minuakin. Ilmeisesti tuolla säädöllä voidaan hienosäätää jo olemassa olemaa käyrän jyrkkyyttä, vai miten tuo oikein menee. Minulla mukavuus huoneasetusarvoksi laitettiin 20 mutta sitäki olen jo korottanut, nyt 22 astetta. Liekö tuolla huoneasetusarvollakaan mitään käytännön merkitystä koska ulkolämpötilan mukaan säätyvällä käyrällä mennään. Vaatis varmaan jonkinlaisen huonetermostaatin ohjaukseksi.

Ite olen mennyt käyränsäätöön Fujitsun käyttövalikosta "käyttöönotto"-valikkoon ja säätänyt sieltä käyrää.

Viimeksi muokattu:

Nobody

Aktiivinen jäsen
Kaikki ohjeet mitä tuli mukana ja mitä löytyy netistä ties millä kielellä niin en ole löytänyt ohjetta millä ”käyttöönotto valikkoon” päästään.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Täytyy taas käydä valikkoa läpi jos sieltä löytyisi tuommoiset 720 ja 721 valinnat. Kenellä samanlainen pumppu käytössä voisi osallistua keskusteluun niin saataisiin käytännön kokemuksia myös ja apua asetusten muuttamiseen.

Kaikki valikot ja alavalikot käyty läpi eikä mistään löydy lämpökäyrän (720/721) säätöä. Tehdääköhän tuota edes laitteen oman näytön kautta vai tarviikohan tuohon jonkun erillisen laitteen.

Tommonen valikko löytyy

Pitäis saada foorumilainen Prelude kiinni. Hänellä lienee tietotaitoa tästä pumpusta
Näyttäis ihan erilaiselta kuin Fujitsun konsoli... Kokeilemaan vaan rohkeasti. "säädä lämpötiloja, ohjelmointi, parametrit", joku noista? Eikö asentaja jättänyt alkusäädöistä ja tehdasasetuksista mitään ohjetta?? Minulle jätti ja siitä sitte olen kokeilemalla opetellut ja vähän säädellyt.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Minulla on 1 kpl Atlanticin 14kW pumppu varaston hyllyssä, odottamassa asennusaikaa, täytyy katsoa josko sieltä ohjekirjastaa saisi kaivettua tiedot esille.
Atlanticin ohjainhan on Siemensin tekele, Fujitsulla ilmeisesti ihan omansa?

Nobody

Aktiivinen jäsen
Näyttäis ihan erilaiselta kuin Fujitsun konsoli... Kokeilemaan vaan rohkeasti. "säädä lämpötiloja, ohjelmointi, parametrit", joku noista? Eikö asentaja jättänyt alkusäädöistä ja tehdasasetuksista mitään ohjetta?? Minulle jätti ja siitä sitte olen kokeilemalla opetellut ja vähän säädellyt.
Ei jättänyt asentaja näistä säädöistä mitään ohjetta. Varmasti kokeilen rohkeasti säätöjä kunhan vaan jotenkin pääsen säätöihin käsiksi.

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Ohjeen sivulla 41 opastetaan, kuinka pääsee ”käyttöönottovalikkoon” (commissioning). Pitää painaa 3 s oikeaa nappulaa, jonka jälkeen pyörällä valitaan commissioning. Sitten pitäisi olla valikossa selattavissa nuo 720 ja 721 eli käyrän asetukset.

En tietenkään ole varma onko sinulla juuri samanlainen, mutta toivottavasti tästä on apua. Omassa impromat-ohjauksessa pitää myös painaa tiettyä nappulaa pitkään, että pääsee ns säätövalikkoon.

sulo_s

Vakionaama
Onko tällainen ohjain?

Laita tekstitykset päälle ja asetuksista valitse automaattikäännös ja suomi (siis youtube)

• Tykkää
Reactions: rMa

Nobody

Aktiivinen jäsen
Kiitos neuvoista.
"käyttöönottovalikkoon" päästään pitämällä menu nappia pohjassa ja pyörittämällä valintakiekoa samaan aikaan. Ohjain on juuri tuollainen kuin tuossa videolla. Aika hauskat nuo tekstitykset. Puhutaan huorista sun muusta :)

Nobody

Aktiivinen jäsen
Nyt on käyrää säädetty ja tosi hyvin pitää lämmön siinä mitä on pyydetty. Puoli astetta on heittoa ulkolämpötilan vaihdellessa +6 ja -2 välissä. Käyrä on viivottimella vedetty suora jonka jyrkkyyttä pystyy säätämään. En usko että tuo suora käyrä toimii kun mennään kovempiin pakkasiin kun sisälämpötilaa ei mitata mitenkään. Käyrää pitäisi pystyä säätämään vaikka 5 asteen välein. Pitäisi pystyä tekemään ihan oma käyrä. Tämmöistä mahdollisuutta en kuitenkaan löytänyt.

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Lukuisissa lämmityssysteemeissä
pärjätään säätökäyrällä hienosti. Toki saatat joutua sitä vielä viilaamaan pakkasilla. Jyrkkyyttä ja/tai siirtoa.

Nobody

Aktiivinen jäsen
Tästä olisi kiva lukea kokemuksia että pärjätäänkö. Löytyykö tältä foorumilta aiheesta keskustelua?

Tota käyrää tai suoraa viivaan jos joutuu säätämään kovemmilla pakkasilla niin sitten menee nykyisen kelin säädöt pieleen.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Tästä olisi kiva lukea kokemuksia että pärjätäänkö. Löytyykö tältä foorumilta aiheesta keskustelua?

Tota käyrää tai suoraa viivaan jos joutuu säätämään kovemmilla pakkasilla niin sitten menee nykyisen kelin säädöt pieleen.
Periaatteessa jos kaikki menee hyvin niin löydät juuri sellaisen käyrän jyrkkyyden kuin haluatkin,koska: Jyrkkyyden pystyt itse valitsemaan ja tason säädöllä pystyt sitten hienosäätelemään käyrällä huonelämpötilan. Tämmöistä kokeilua ja testaamistahan tämä näin alkumetreillä on.
Sama juttu itellä, testausvaihe menossa ja ongelmia on aiheuttanut tuuliset ilmat jotka pudottava 1-2 astetta helpostikkin huonelämpöä. Luultavasti ite joudun tekemään vähän kompromisseja eli pitämään huoneläpötilan asteen verran normaalia ylempänä joka kompensoi sitten tuulisella säällä tapahtuvaa lämpötilanlaskua.

Nobody

Aktiivinen jäsen
Onko erillisestä sisätermostaatista apua hienosäätöön. Pitää käydä liikkeessä kysymässä miten tuon termostaatti toimii ja miten se asennetaan. Josko tuolla saisi hienosäädön tehtyä.

Nobody

Aktiivinen jäsen
Tuli ostettua hieman halvempi huonetermostaatti Navilink A59. Jäänyt epäselväksi miten laitteisto ottaa säädöissä huomioon termostaatin ja ulkoilman. Näihin Atlantic laitteisiin ei suomen kielisiä ohjeita löydy kuin peruskäyttöön kuten ei tuohon termostaattiinkaan joka toimitettiin minulle ranskan kielisen käyttöihjeen kanssa. Eikö suomen kieliset ohjeet ole pakolliset suomessa myytäville tuotteille.

Nobody

Aktiivinen jäsen
Eihän tuo ”suora” käyrä toimi minulla. +6 ja -2 asteen välillä säätö toimi mutta kun pakkanen kiristyi -10 tuli asunnossa vilu. Kun käyrää eli veden lämpötilaa nosti ulkolämpötilan ollessa -10 nousi myös tuo +6 lämpötila käyrä jolloin asunnossa on tuolla kelillä liian lämmin. Huoneisto termostaatin vaikutusta säätöön en ole vielä saanut selvitettyä. Kyllä tuota käyrää pitäisi pystyä säätämään 5 asteen välein jotta se voisi edes jotenkin toimia. Kai se vaan on kelin mukaan käytävä aina säätämässä käyrää ja tehtävä itselle muistiinpanot eri ulkolämpötiloille.

Nobody

Aktiivinen jäsen
Tiedän että löytyy 2 säätöä mutta silti ”käyrä” on täysin suora. Mulla ainakin menee niin että kun saat toisen ulkolämpötilan kohdalleen menee toinen pieleen.

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Tuossa alempana saattaisi olla apuja käyrän asettelun periaatteeseen.

Liitteet

• 1F317EF0-AC1C-45EF-B0AE-965BB2FEFF16.jpeg
    1F317EF0-AC1C-45EF-B0AE-965BB2FEFF16.jpeg
    70,5 KB · Katsottu: 245

Nobody

Aktiivinen jäsen
Käyrän asettelun ja muutoksen näkee laitteen näytöllä. Ei sen säädössä ole enää epäselvää. Useamman ulkolämpötilan vaativan kiertoveden lämpötilän asettaminen on mahdotonta kun useaan kertaan mainittu käyrä on suora. Tuolle suoralle ei vaan kaikki lämpötilat osu kohdalleen meidän talossa.

Aika hyvin tiedän nuo veden lämpötilat öljylämmitys ajalta.

Nobody

Aktiivinen jäsen
Laitteen ulkolämpötilan mittaus näytti aika reilusti pieleen. Ulkona pakkasta -13 ja pumpun oma mttaus näytti -8. Anturin siirto pois kivijalasta ja mittari alkoi näyttämään oikein. Nyt menee varmaan käppyrät uusiksi mutta jos vaikka pelaisi säädöt paremmin.

Mitä laitteen näytössä tarkoittaa salaman kuva ”Electrical backup”. Salama on välillä patteriverkon välillä käyttöveden kohdalla. Ei kai tuo tarkoita että sähkövastus on käytössä. Ei luulisi että -8 kelissä on vastuksille tarvetta.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Laitteen ulkolämpötilan mittaus näytti aika reilusti pieleen. Ulkona pakkasta -13 ja pumpun oma mttaus näytti -8. Anturin siirto pois kivijalasta ja mittari alkoi näyttämään oikein. Nyt menee varmaan käppyrät uusiksi mutta jos vaikka pelaisi säädöt paremmin.

Mitä laitteen näytössä tarkoittaa salaman kuva ”Electrical backup”. Salama on välillä patteriverkon välillä käyttöveden kohdalla. Ei kai tuo tarkoita että sähkövastus on käytössä. Ei luulisi että -8 kelissä on vastuksille tarvetta.
"Sähköinen tuki", eli sähkövastus käytössä varmaan ainakin lkv teossa. Riippuu vastuksen mukaantulo pitkälti siitä paljonko on lkv pyynti?

Nobody

Aktiivinen jäsen
Nyt ulkona pakkasta -16 ja pattereissa kiertävänn veden lämpö +40. Tuo salaman kuva on patterilmmityksen kohdalla eli sähköinen lisäys on mukana lämmityksessä. Miksi näin?
Sähköinen lisäys käytössä kun ulkolämpötila alle +5. Voiko tuon +5 asetuksen muuttaa vaikka -20 ja katsoa kuinka laite toimii. ( asetuksen saakin säädettyä vain -15)

Vai onko normaalia että vastukset lähtevät avustamaan kun ulkolämpötila laskee alle +5 asteen.

Viimeksi muokattu:

Nobody

Aktiivinen jäsen
Pumpun teho on 11kw ja talo -60 luvun talo lämmitettävää pinta-alaa 90-100 neliötä.

Lähinnä meinasin voiko asetusta kokeilla pumpun siitä sekoamatta. Luulin että pumppu on niin alykäs että se käyttää vastuksia vain tarvittaessa kuten sitä mainostetaan. Oli hieman yllätys että pumpun teho loppuu jo muutamassa pakkas asteessa patteriveden ollessa 40 astetta ja sähkövastukset lähtevät päälle.

KarHe

Aktiivinen jäsen
Pumpun teho on 11kw ja talo -60 luvun talo lämmitettävää pinta-alaa 90-100 neliötä.

Lähinnä meinasin voiko asetusta kokeilla pumpun siitä sekoamatta. Luulin että pumppu on niin alykäs että se käyttää vastuksia vain tarvittaessa kuten sitä mainostetaan. Oli hieman yllätys että pumpun teho loppuu jo muutamassa pakkas asteessa patteriveden ollessa 40 astetta ja sähkövastukset lähtevät päälle.
Voi kokeilla, mitä tapahtuu. Ei se pitäisi sekoittaa mitään. Meillä -25 rakennettu, 115m² ja olen estänyt vastuksen käytön lämpimämmässä, kuin -15astetta. Näillä noin 15-20 pakkasissa menee noin +40asteista vettä kiertoon, eikä ole käyttänyt vastuksia apuna vielä ollenkaan.

KarHe

Aktiivinen jäsen
Ja itsellä toiminut aika hyvin käyrä 0,44, taso +4. Ainut mitä olen kelien mukaan säätänyt on minimi lepoaika. Ulkolämpötilan ollessa +3 - -4, tuulisella ilmalla tuntuu, ettei käyrää oikein löydy sopivaksi ja silloin olen lyhentänyt minimi lepoaikaa 35min. Jos kylmempää tai lämpimämpää niin lepoaika on ollut 45-60min.

Nobody

Aktiivinen jäsen
Otin kokeeksi sähkövastukset kokonaan pois käytöstä. Nyt menty vuorokausi ja kämpässä se lämpötila mitä on pyydetty ja käyttöveden lämpö myös se mitä on asetuksiin laitettu.

En ihan ymmärrä noiden vastusten käyttöä miksi ne otetaan käyttöön vaikka ei ole tarvetta. Jos vastukset on käytössä ja saavutetaan asunnossa asetuksiin laitettu lämpötila pumppu pysähtyy ja patterit alkavat viilentymään, tuntuvat jopa kylmiltä. Taas kun lämmitys alkaa käy kompressori 100% teholla ja vastukset lähtevät päälle. Veden lämpö nostetaan maksimiin 50C josta se hiljalleen laskee ja tippuu minimiin kun huoneisto lämpötila on saavutettu.

Kun vastukset on valittu pois käytöstä veden lämpö pattereissa on tasaisesti noin 40c ja kompura käy 40-70% teholla. Eikö tämä ole tasainen ajotapa ole parempi. Vastukset eivät toimi oikein varallakaan jos ulkoyksikkö hyytyy. Kerran tullut vika 370 ulkoyksikköön ei saatu yhteyttä jolloin asunto viileni ja käyttövesi meni kylmäksi kun vastukset eivät lähteneet päälle.

KarHe

Aktiivinen jäsen
Sähkövastuksille pitäisi olla myös asteminuuttisäätö. Ainakin fujitsun säätimessä on. Eli odottaa määrätyt asteminuutit, ennen kuin ottaa vastukset avuksi. Luultavasti sinulla on nyt siellä liian pienet asteminuutit, ja ellei kiertävän veden lämpö nousee riittävän nopeasti, luulee säädin, että kompressorissa ei potku riitä ja se ottaa vastukset avuksi. Nythän jo itse todistit, ettei kompressorilla ole vaikeuksia ylläpitää tarvittavaa pyyntiä.

Nobody

Aktiivinen jäsen
Löytyy tuo asteminuutti säätö mutta en ymmärtänyt mitä se tarkoittaa. Kiitoksia kun selvensit asiaa. Pitää tehdä tuohon säätöjä ja katsoa mitä vaikuttaa.

Löytyykö Fujitsulle Suomen kielistä käyttöohjetta näille säädöille. Vois vaikka Fujitsun ohjeesta katsoa vinkiä säätöihin kun Atlantic pumpulle ei Suomen kielistä ohjetta löydy.

KarHe

Aktiivinen jäsen
En muista, että olisin noita vastuksien asteminuutteja koskaan säätänyt, mutta mulla oli näköjään siinä arvona 100°Cmin. Jos sulla on paljon pienempi, niin kannattaa koittaa vaikka nostaa se ensin 20:llä ja katella miten vastukset käyttäytyy. Ellei selvää eroa ole, niin taas 20:llä jne. Tai ei siinä mitään mene rikki vaikka kokeilisit suoraan vaikka muuttaa sen 100 tai 180. Nopeasti se oma arvo sieltä sitten löytyy. Mulla teki kans näköjään +41 asteista vettä, 44% modulaatiolla. Eli aika samoilla kompr. tehoillakin ollaan samoissa kiertoveden lämmössä. Sulatuksen jälkeen mulla ottaa kans ensin spurttia sinne 80% ja kun alkaa tavoite lämpö lähestyä, niin himmailee ja asettuu tuonne 40% paikkeille.

Nobody

Aktiivinen jäsen
Arvona on 100°Cmin. Mitä tuo käytännössä tarkoittaa. 100°C ei oikein kerro minulle mitään. Pitää muuttaa lukemaa ja katsoa miten vaikuttaa.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Sähkövastuksille pitäisi olla myös asteminuuttisäätö. Ainakin fujitsun säätimessä on. Eli odottaa määrätyt asteminuutit, ennen kuin ottaa vastukset avuksi. Luultavasti sinulla on nyt siellä liian pienet asteminuutit, ja ellei kiertävän veden lämpö nousee riittävän nopeasti, luulee säädin, että kompressorissa ei potku riitä ja se ottaa vastukset avuksi. Nythän jo itse todistit, ettei kompressorilla ole vaikeuksia ylläpitää tarvittavaa pyyntiä.
Missä valikossa fujitsussa on asteminuuttisäätö, pystytkö selittämään tai vaikka laittamaan kuvan?

Back
Ylös Bottom