Aurinkopaneelien kytkentä suoraan varaajaan

jos tulee käyttöveden lämmitykseen niin invertteriä ei tarvitse lainkaan, suoraan johdot varaajan vastukseen
Ei toimi noin.

Jos paneelin perässä on liikaa kuormaa sen tuotto romahtaa lähes nollaan.

Tai ehkä jos paneeleita on ihan pirusti tuo voi toimia, mutta ei ole järkevää käyttää niitä tuolla tavalla.

Onko olemassa laitteita jotka toimivat MPPT säätimenä DC-kuorman ja panelien välissä? Tai oisko moiselle markkinarakoa?
ei ole, olen testannut 8 panelin ryhmillä, siis identtisillä kokoonpanoillasamaan aikaan. ilman sitä maksullista härpäkettä antaa veteen tehoa suoraan vastukseen enemmän tai lonkerokelilläkin yhtä paljon

Onko olemassa laitteita jotka toimivat MPPT säätimenä DC-kuorman ja panelien välissä? Tai oisko moiselle markkinarakoa?
On tietysti. Niitähän käytetään paljon veneissä, matkailuajoneovoissa ja mökeillä. Yleensä 12, 24 tai 48 V akustolle sopiva ulostulo ja sisään harvemmin kovin suuria jännitteitä eli vaikkapa 70 V.

Ei toimi noin.

Jos paneelin perässä on liikaa kuormaa sen tuotto romahtaa lähes nollaan.

Tai ehkä jos paneeleita on ihan pirusti tuo voi toimia, mutta ei ole järkevää käyttää niitä tuolla tavalla.
se toimii noin, minulla on tälläkin hetkellä 7*Yangtze 340W,,,, kaksi identtistä ryhmää, toinen solax x1 ja toinen suoraan vesivastukseen, lonkerokelillä suora kytkentä on hieman heikompi kuin vertin mutta eihän sillä ole mitään väliä käytännössä jos 100W tulee enempi, se 100W ei ole mitään kun sitten täydellä paisteella tulee enempi kuin invertterin kautta
neljä vuotta olen näitä mittaillut joten en jaksa nyt vääntää enempää

ei ole, olen testannut 8 panelin ryhmillä, siis identtisillä kokoonpanoillasamaan aikaan. ilman sitä maksullista härpäkettä antaa veteen tehoa suoraan vastukseen enemmän tai lonkerokelilläkin yhtä paljon
Jotain outoa olet sitten testannut. Vastuksilla jännite on suoraan verrannollinen virtaan. Jos vaikkapa 1 kWp 100 V 10 A paneelin kytkee 10 ohm vastukseen, toimii hienosti täydellä teholla juuri 100 V 10 A pisteessä. 90% hyötysuhteen MPPT:llä saisi 1 kW sijaan 900 W.

Sitten hiukan varjossa tai vinossa tuottaa 5 A, jolloin vastus pitää jännitteen 50 V:ssä eli teho 250 W. MPPT:llä saisi paneeleista 100 V 5 A, jolloin vastuksiin 90% eli 450 W.

Lisää kulmaa tai varjoa, niin virta on vain 1 A. Suoraan kytkemällä saa 10 W ja MPPT:llä 90 W.

MPPT toimii siis paremmin ellei juuri satuta olemaan muutenkin MPPT-jännitteessä.

Jotain outoa olet sitten testannut. Vastuksilla jännite on suoraan verrannollinen virtaan. Jos vaikkapa 1 kWp 100 V 10 A paneelin kytkee 10 ohm vastukseen, toimii hienosti täydellä teholla juuri 100 V 10 A pisteessä. 90% hyötysuhteen MPPT:llä saisi 1 kW sijaan 900 W.

Sitten hiukan varjossa tai vinossa tuottaa 5 A, jolloin vastus pitää jännitteen 50 V:ssä eli teho 250 W. MPPT:llä saisi paneeleista 100 V 5 A, jolloin vastuksiin 90% eli 450 W.

Lisää kulmaa tai varjoa, niin virta on vain 1 A. Suoraan kytkemällä saa 10 W ja MPPT:llä 90 W.

MPPT toimii siis paremmin ellei juuri satuta olemaan muutenkin MPPT-jännitteessä.
onko sinulla dataa tuosta?

onko sinulla dataa tuosta?
Mistä? Etkö usko ohmin lakiin? Vai siihen, että MPPT-jännite pysyy melko vakiona tehon tippuessa? Vai siihen, että MPPT-säätimen hyötysuhde on 90%. Kahdesta viimeisestä on mittauksia. Vastuksia en ole käyttänyt paneeleilla.

Olen itse suunnitellut ja tehnyt MPPT-säätimen. Sille mittaamani hyötysuhde oli 92-98% eli paljon parempi kuin käyttämäni 90%. Hyötysuhde oli yli 97%, kun virta oli 40-100% tuon maksimista.

Tuo oli DC-DC säädin. Inverttereitä en ole mittaillut.

Tässä vielä tyypillinen paneelin IVP-kuvaaja, josta näkee miten vakiona MPP-jännite pysyy ja miten pahasti teho laskee, jos vastus tiputtaa jännitettä.

1650449449637.png

Mistä? Etkö usko ohmin lakiin? Vai siihen, että MPPT-jännite pysyy melko vakiona tehon tippuessa? Vai siihen, että MPPT-säätimen hyötysuhde on 90%. Kahdesta viimeisestä on mittauksia. Vastuksia en ole käyttänyt paneeleilla.

Olen itse suunnitellut ja tehnyt MPPT-säätimen. Sille mittaamani hyötysuhde oli 92-98% eli paljon parempi kuin käyttämäni 90%. Hyötysuhde oli yli 97%, kun virta oli 40-100% tuon maksimista.

Tuo oli DC-DC säädin. Inverttereitä en ole mittaillut.
nyt kun heität kurvit identtisistä paneleista yhtaikaa mitattuna ilman sitä omatekoista mppt säädintä ja sitten viereen toinen käyrä säätimen kanssa, niin alan vänkäämään asiasta
minäkin olen tehnyt mppt säätimen, mittaukset ja data minulla on kahdesta ostetusta valmiista säätimestä em menetelmällä

näitä testejä ja käppyröitä löytyy kyllästymiseen
omatekoinen toimi samoin

tuossa sinisen käyrän kuopan kohdalla poistin mppt härpäkkeen ja kytkin suoraan vastukseen

1650462661851.png

Mikä ihme on PWM controller MPPT? Joko on PWM tai MPPT. Käyrän perusteella on suurihäviöinen PWM.

Taatusti ei kunnollinen DC MPPT toimi noin vastuksen kanssa. Sehän kasvattaa virtaa, kun jännite on alempi kuin paneeleilla. Siis tuossa aiemmassa esimerkissäni 50% teholla paneelista ei tule kuin 5 A, mutta 10 ohm vastukseen menee 450 W, joka vastaa 6,7 A virtaa.

Ainakin tuossa naapurin ukolla kun kotettiin laittaa paneelit suoraan sellaisenaan lvv vastukseen siitä ei tullut mitään. Jännite ei "jaksanut" nousta joten teho jäi ihan surkeaksi.

En sitten tiedä voisiko tuo nykyään olla järkevämpää kun paneelit ovat edullisempia, laittaisi vaan reilusti paneeleja.

Ainakin tuossa naapurin ukolla kun kotettiin laittaa paneelit suoraan sellaisenaan lvv vastukseen siitä ei tullut mitään. Jännite ei "jaksanut" nousta joten teho jäi ihan surkeaksi.

En sitten tiedä voisiko tuo nykyään olla järkevämpää kun paneelit ovat edullisempia, laittaisi vaan reilusti paneeleja.
siinä täytyy tietää mitä tekee, minä tiedän

Mikä ihme on PWM controller MPPT? Joko on PWM tai MPPT. Käyrän perusteella on suurihäviöinen PWM.

Taatusti ei kunnollinen DC MPPT toimi noin vastuksen kanssa. Sehän kasvattaa virtaa, kun jännite on alempi kuin paneeleilla. Siis tuossa aiemmassa esimerkissäni 50% teholla paneelista ei tule kuin 5 A, mutta 10 ohm vastukseen menee 450 W, joka vastaa 6,7 A virtaa.
tämä oli testissä, tehkää tarjous ja testatkaa, ja saakaa paremmat käyrät ja naurakaa minut suohon, latu auki
silloin maksoi ~180€

Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä vielä tyypillinen paneelin IVP-kuvaaja, josta näkee miten vakiona MPP-jännite pysyy ja miten pahasti teho laskee, jos vastus tiputtaa jännitettä.

Näytä liitetiedosto 78036
Tuo nyt on aika teorettinen ( säätimen myyjän ) käyrä, joka on ohminlain vastainenkin. Korsteenia on turha dissata "kirjaviisuksilla"

siinä täytyy tietää mitä tekee, minä tiedän
No juu, kokemus ei tule kirjoja lukemalla.

tämä oli testissä, tehkää tarjous ja testatkaa, ja saakaa paremmat käyrät ja naurakaa minut suohon, latu auki
silloin maksoi ~180€
Ei tuolla varmastikaan saa. Noiden lukujen perusteella ei toimi: https://ilmaisenergia.info/foorumi/threads/pwm-controller-mppt-heizwasser-heizstab.2032/

Joko ei ole oikeasti lainkaan MPPT tai sitten on vain umpisurkea eli hyötysuhde erittäin huono. Ebayssä myydään paljon lataussäätimiä, joiden mainostetaan olevan MPPT, mutta ei ole. Tuossa sisältä löydetty atmega PWM-ohjurina viittaa siihen, että tuo ei ole lainkaan MPPT.

Tuolla tuo sama vehje on 80€ https://www.naukaz.shop/index.php?main_page=product_info&products_id=616330

Aivan varmaa on, ettei kunnollista kW-teholuokan MPPT-säädintä saa noilla hinnoilla. 12 V 10 A MPPT-säätimiä saa tuolla hinnalla. Tuossa linkissä oleva 12V "MPPT" on yksi esimerkki huijauksesta eli on pelkkää PWM.

noista ajoneuvo/matkailu jutuista 12V en sano mitään, nuo menee vaikka zenerillä/buck illa

minun datat ja käytännön mittaukset on tehty 8*270W ringeillä elikkä 240v ja siihen sopivilla vastuksilla

Näyttäisi siltä että otan 6 kW froniuksen, ei ole hintaeroa paljon pienempään. Minulla menee sähköä muun lisäksi altaan kiertovesipumppuun(500W) ja 300L varaajaan(3kW). Pumpussa onkin jo ajastin, laitan sen pyörittämään päivällä ja varaajaan lisään sellaisen myös. Taitaa ohmpilotille tulla kohtuupitkä takaisinmaksuaika.
Varaajasta kannattaa kokeilla laittaa vain kaksi vaihetta lämmittämään, saat pidemmän, vaikkakin pienemmän kuorman. Karkeasti aste/kW/M3, eli n. 6 astetta tunnissa 2kW teholla. Meillä ainakin 3kW varaajaan tekee vaihtelevasti 1,5-3 tunnin kuorman. Onko lattialämpöjä sähköllä?

noista ajoneuvo/matkailu jutuista 12V en sano mitään, nuo menee vaikka zenerillä/buck illa

minun datat ja käytännön mittaukset on tehty 8*270W ringeillä elikkä 240v ja siihen sopivilla vastuksilla
Ei siinä mitään eroa ole. Pitää vain käyttää suuremman jännitteenkeston komponentteja mikä maksaa. Harvempi haluaa tuollaisia. Noissa jännitteissä ja tehoissa käytetään yleensä inverttereitä. Niidenkin edessä taitaa yleensä olla DC-DC -muunnin, jossa MPPT tehdään.

Tässä yhden tiedot https://www.google.com/url?sa=t&sou...oQFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw2g7kic8xUNhvtIUuVlIIZN

Olisikohan tuo MPPT laitteen merkki?

PWM on sitten toimintatyyppi.

Ihan silkkaa huijaustahan nuo on kun PWM säätimiä yritetään myydä hyväuskoisille MPPT tekniikan vehkeinä.

Tuossa ilmoituksessa luki alla saksaksi noin:

"Syöttöjännite: 11V - 14,4V

Paneelin jännite: 10 V - 400 V DC

Paneelin virta: MAX 10A

Suurin lämmitysteho: 2 kW

Paneelien maksimiteho: 2kW

Virrankulutus virtalähteestä ilman jäähdytystä: 0,08 A

Virrankulutus virtalähteestä jäähdytyksellä: 0,23A

Lämpötilamittauksen tarkkuus 0,1 astetta"

Paneeleitta voisi tulla tuon mukaan 400V * 10 A = 4000 wattia tehoa.

Eteenpäin lähtevä jännite jos on max 14,4 volttia ja suurin lämmitusteho 2 kW, niin virtaa siinä kulkisi 139 ampeeria yksinkertaisella jakolaskulla.

On sen verran raju virta tuo 139 ampeeria, että vaatisi luokkaa ranteen paksuiset kuparikaapit virtakaapeleiksi.

Luultavasti laite päästää toimintasavut pihalle jos siihen kytkee 4000 watin edestä paneeleita. Ja mahdollisesti samalla polttaa koko rakennuksen.

Viimeksi muokattu:
Tuo laite kyllä näyttäisi vaativan tuon 12v toimiakseen, mutta ei tuota sitä, eli ei siellä yli 100A virtaa kulje.

Ja vaikka kulkisi niin ei ne nyt ranteen paksuisia ne johdot ole noilla virroilla.

Esimerkkinä tähän, 1 kW vastus ja siihen 1,5 kertainen paneeliteho, niin mukavasti lämpenee 180 litraa käyttövettä 30+ astetta per aurinkopäivä huhtikuun puolivälistä syyskuuhun. Termostaattiin kytketty tarpeeksi kestävä dc-kytkin katkaisee paneelilta tulevan virran tavoitelämpötilassa ja lisäksi on dc virralle tehty sulake.

Esimerkkinä tähän, 1 kW vastus ja siihen 1,5 kertainen paneeliteho, niin mukavasti lämpenee 180 litraa käyttövettä 30+ astetta per aurinkopäivä huhtikuun puolivälistä syyskuuhun. Termostaattiin kytketty tarpeeksi kestävä dc-kytkin katkaisee paneelilta tulevan virran tavoitelämpötilassa ja lisäksi on dc virralle tehty sulake.
Mikä jännite silloin? Onko siis paneelit sarjassa ja minkälainen kaapeli käytössä?

Takaisin
Ylös Bottom