onko heittää käppyrää kui tarkkaan se tietokoneen scripti hoitaa homman, heittää muutamaksi sekunniksi lisäkuormaa kun netotusaika umpeutuu, minkä kuorman?
minulla 2 kpl arduinoa hoitelee watilleen, tietoisesti ostan nuo 3 - 4 wattia
sanoit kylläkin aiemmin että minulla on "Joku virhe ohjelmoinnissa"
Minä taisin viitata "virheeseen". Se tarkoitti että jostain syystä sinulla releet räpsyvät innokkaasti päälle ja pois, mikä viittaisi jonkinlaiseen takaisinkytkentäluuppiin ohjauksessa.
Itsellä algoritmi toimii niin, että sähkömittari antaa 10 sekunnin välein tiedon paljonko energiaa virtaa ja mihin suuntaan sekä edellisen minuutin toteutuneen energiankulutuksen wattitunnin tarkkuudella. Näistä tiedoista se laskee arvion mikä tase olisi jos kulutus ei muutu.
Tuosta näkee, että hetkellinen kulutus on +1,692 kW ja edellisen minuutin keskikulutus oli +2,76 kW.
Vartin mitattu kulutus on ollut +0,494 kWh (edellinen oli +0,673 kWh)
Näistä ohjelma laskee että jos kulutus pysyy samana niin tase on jakson lopussa +0,621 kWh. (Arvio siis)
Näistä lasketaan kaikkein tärkein ohjaustieto. Millä tehomuutoksella tase saadaan nollattua jos kulutus ei muutoin muutu? Tässä tapauksessa tarvittaisiin -8,277 kW teho 270 sekunnin ajan niin tase menisi nollaksi. Tämä tieto päivittyy siis 10s välein.
Koska ohjattava polttoteho on 6kW niin tällä on hyvin helppo säätää sitä. Kun tarve >= +6kW niin vastus menee päälle ja kun tarve on <= -6kW niin vastus menee pois. Hystereesiä on siis 12kW edestä. Lisäksi suodatan pois aivan viime tingassa tapahtuvat räpsyt pois, koska niillä ei ole enää merkittävää vaikutusta toteutumaan. Tyristoriohjauksella voisi ohjata viime hetket vaikka jakso kerrallaan mutta säästän releitä.