Aurinkosähköjärjestelmien päivittäiset tuotot / teho

Espejot

Hyperaktiivi
24.4.2025 meni myyntiin 38 kWh (PV tuotto 40 kWh) ja myynnin keskihinta 23 snt. Tuotto 8,8EUR alv0. Akulla myynnin keskihinta parani noin 7 snt/kWh vaikka sössin aloituksen enkä ehtinyt kalleimpaan tuntiin (DESS oli jäänyt manuaaliohjaukselle edelisen päivän tutkimuksita)

Viimeksi muokattu:

Apaneli

Jäsen
Eilinen oli hyvä päivä. 8.2kwp ja 6kw invertteri. Paneelit etelän suuntaan. Suurin osa tuotosta tarkoituksella myyntiin.
Screenshot_2025-04-25-11-30-01-393.jpg

Thunder

Jäsen
Itselläni ennätys tässä kuussa 9,9kWh, puut vielä leikkaa tosi rajusti illan tuotantoa. Mielenkiinnolla odotan miltä illat näyttää kun aurinko vielä nousee vähän korkeammalle (asennettu vasta elokuu 2024).

Skata

Vakionaama
Hyvinhän toi myynti onnistui. Omaan käyttöön 3,63 kWh ja myyntiin 28,83 kWh. Ostosähköä 10,43 kWh. Puita ei poltettu ;)
Oma kk pörssihinta on kyllä noussut jo 3,17 snt:iin (+marginaali)
IMG_4229.jpeg

kaihakki

Vakionaama
4,36 kwp paneelistosta on tänään saatu 4,3 kw tehoa ulos. Olin aiemmin ymmärryksessä, että vain labraoloissa tietyillä säteilyarvoilla saadaan piikkitehoa ulos.

Thunder

Jäsen
4,36 kwp paneelistosta on tänään saatu 4,3 kw tehoa ulos. Olin aiemmin ymmärryksessä, että vain labraoloissa tietyillä säteilyarvoilla saadaan piikkitehoa ulos.
Täällä kanssa ihmettelin samaa, juuri nyt 2,2kWp paneelisto antaa 2,15kW (tosin 2kW invertteri leikkaa tuoton 2,04 kilowattiin).

dbwarrior

Vakionaama
Milloin on ollut edellisen kerran näin kovat myynti kelit (kallista ja paistaa ?)
Tässä kuussa saatu euroja 50% enemmän kuin 2024 vuonna huhti ja toukokuussa yhteensä.
Toki komeiden prosenttien takaa löytyy maltilliset eurot 8eur vs 12eur :)

Luukku

Vakionaama
6kW invertteri antaa maksimissa 6,6kW. Varsinkin silloin herkästi, kun aurinko tulee pilven takaa, juuri tänään viimeksi.
Mutta eihän tuo kauaa sitä anna.

Liitteet

• IMG_5441.jpeg
    IMG_5441.jpeg
    22,8 KB · Katsottu: 51

Apaneli

Jäsen
Milloin on ollut edellisen kerran näin kovat myynti kelit (kallista ja paistaa ?)
Tässä kuussa saatu euroja 50% enemmän kuin 2024 vuonna huhti ja toukokuussa yhteensä.
Toki komeiden prosenttien takaa löytyy maltilliset eurot 8eur vs 12eur :)
Vuonna-22 oli kesä-ja heinäkuun myynnit kohdillaan. Hyvitystä 324€. On paneelien takaisinmaksuaika "hieman" pitkittynyt niistä päivistä.:)

dbwarrior

Vakionaama
Juu, nuo oli levottomia aikoja.
Meillä ei ollut edes netotusta niin 1 vaihe vertti oli omassa vaiheessa ja kaikki kulutus oli muissa vaiheissa.
Leikiteltiin jo kavereiden kanssa toteutuksella jossa ois kulutus vaiheista tasasuunnattu energiaa aurinko vertille pilvisinä päivinä :)

Arisoft

Hyperaktiivi

Se antaa sitä kunnes paneeli lämpenee... Jossain vaiheessa kesällä tämän huomaa hyvin kun aurinko tulee pilvestä niin saattaa saada ulos jopa nimellisen tehon kunnes se sitten alkaa hiipumaan.

Janos

Vakionaama
24.4.2025 meni myyntiin 38 kWh (PV tuotto 40 kWh) ja myynnin keskihinta 23 snt. Tuotto 8,8EUR alv0. Akulla myynnin keskihinta parani noin 7 snt/kWh vaikka sössin aloituksen enkä ehtinyt kalleimpaan tuntiin (DESS oli jäänyt manuaaliohjaukselle edelisen päivän tutkimuksita)

Aika identtiset nämä meidän järjestelmät, minulla tuottoa oli 39,7kWH ja myyntiin meni 32,4kWh.
Väppi ei jostain syystä ole näyttänyt enää enää tuotannon laskua eli ei näe mitä rahaa tullut myynnistä.

Liitteet

• IMG_4364.png
    IMG_4364.png
    131,4 KB · Katsottu: 43
K

korsteeni

Vieras
ostitko yhtään 24.4.2025?
minulla meni oston puolelle, onneksi ei ollut ihan niitä kaikkein kalleimpia tunteja
meneehän siitä kuitenkin siitrtomaksut, verot, alvit ja kk maksut.
1745647220230.png

Helkoo

Aktiivinen jäsen
Aika identtiset nämä meidän järjestelmät, minulla tuottoa oli 39,7kWH ja myyntiin meni 32,4kWh.
Väppi ei jostain syystä ole näyttänyt enää enää tuotannon laskua eli ei näe mitä rahaa tullut myynnistä.
Täällä myyntiin meni 32,01 kWh (= 4,84 € ). Kokonaistuotto 34,9 kWh. Ostettua oli 5,6 kWh, joka koostui yön ja illan pohjakulutuksesta sekä ILPistä.

Espejot

Hyperaktiivi
ostitko yhtään 24.4.2025?
minulla meni oston puolelle, onneksi ei ollut ihan niitä kaikkein kalleimpia tunteja
meneehän siitä kuitenkin siitrtomaksut, verot, alvit ja kk maksut.
24.4.2025 sähköä ostettiin 6,7 kWh aamun tunteina. DESS laskee että 82 snt oli gridikustannukset.
Mutta, näitä "päivän kustannus hyöty" -laskelmia sekoittaa että aina on huominen ja aina on ollut eilinen.

Miksi sähköä ostettiin? DESS on laskenut että siitä saa paremman tuoton myymällä kuin kulutamalla itse, Itse kulutettuna hyötö olisi ollut 51 snt kun taas myymällä joitakin euroja. Kuvasta tosiaan näkyy että nukuin onneni ohi ja heräsin kesken kulutusjuhlia ja ehdin myymään vain 1/3 akun tehosta huippu aikaan. DESS oli tosiaan jäänyt manuaalitilaan edelisen päivän testien jäljiltä. Kuvassa on akun käyttö ja gridi ostot. Kokonaismyynti katsottu datahubista.

Laskelma näyttäisi että ostosähkön kustannukset on per 25.4. noin 12 EUR ja siiro jotain 18EUR sis kaikki muutuvat ja kiinteät kustanukset kulutuksen olessa 204 kWh. Myynti on 28,48 EUR per 24.4. eli ollaan 2EUR päästä maaliviivasta eli kulutusneutraalista kuusta. Huhtikuussa 2024 sähköä meni 755 kWh ja kustanukset jotain 96 EUR + sentit päälle kun sähkön spot ilman kk-maksua oli 6,01 snt sisältäen marginaalin. Vuoden 2024 laskelmissa ei ole huomioitu puunpoltoa.

Minä lasken Datahubin tiedoista koska DESS:in asenus on vieläkin kesken ja toinen mittari uuppu. Keräilen sähkärille töitä niin kohta varamaan tulee tontille.

Liitteet

• 1745652557072.png
    1745652557072.png
    61,2 KB · Katsottu: 36
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Kevyenä sivuhuomautuksena, laitoin jakotukit kiinni mutta huomasin että eihän se kannata kun saman verran menee nollahinoilla myyntii. Joten oliskohan spot-optimoinista aika siirtyä aurinko-optimointiin.... ajastettuna mlp:n nosto klo 11:00-13:00

Viimeksi muokattu:

kaihakki

Vakionaama
Aurinko-optimointi on nyt päivän sana. Kun aurinko paistaa ja pörssihinta korkealla, niin kaikki myyntiin. Jos taas aurinko paistaa ja pörssihinnat alhaalla, niin pyöritetään VILP, muut laitteet ja ladataan autoa. Meillä kiinteähintainen soppari.

kaihakki

Vakionaama
Tuo onkin jännä... saat joskus ostettua sähköä halvemmalla kuin millä myyt. Pienellä akulla voisit ladata akkua 15 min ja sitten purkaa sitä 15 min ja saisit koko ajan voittoa jos myyntihinta on suurempi kuin ostohinta.
Tuota olen myös miettinyt, että olisiko mahdollista nykyisissä akkusysteemeissä. Jos on, niin alkaisi kiinnostaa. On luultavasti luvatonta toimintaa.

Espejot

Hyperaktiivi
Meillä ilmeisesti leikkaa nyt.
Siinä taitaa olla sellaien ero että noi mun on DC tehoja, en tiedä. Kunhan saan uuden mittarin talutettua kaapin hyllyltä säjkökaappiin niin seki selviää. Toisaalta, paneeleiden tehokin on DC:tä.

Mutta inun mitoitaminen niin että tehoja leikkaantuu lienee yksi suunittelufilosofia ja perustuu usiihen että paneeliden teho heikkenee vuosien saatossa joten leikaantuva energian vähenee myös.

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Mutta inun mitoitaminen niin että tehoja leikkaantuu lienee yksi suunittelufilosofia ja perustuu usiihen että paneeliden teho heikkenee vuosien saatossa joten leikaantuva energian vähenee myös.
Ja kesääkohden leikkaantuminen vähenee, koska paneelit ovat kuumia ja näin ollen tuottavat vähemmän kuin nyt viileinä.

kaihakki

Vakionaama
Mitenkähän mahtaa nykyiset kaupalliset akkusysteemit toimia tässä "pumppaus" formaatissa. Voiko niitä itse ohjelmoida ottamaan/antamaan verkosta/verkkoon.

pökö

Kaivo jäässä
Pirusti pilviä mutta silti lähes ennätys tuotossa, 34,4 kWh. Aurinko kun tulee pilvestä esiin ollaan hetki inun maksimitehoissa. Huomenna sitten pilvistä ilmeisesti

Luukku

Vakionaama
Repaleista oli eilinen tuotanto, mutta hyvin automaatio selviytyi työstänsä. 91,8% omaan käyttöön.
Tarkempi mittaus on Elenialla, onneksi näin päin, Aidon mitannut tuotannon suuremmaksi kuin invertteri itse.

Liitteet

• IMG_5449.jpeg
    IMG_5449.jpeg
    52,3 KB · Katsottu: 45
  • IMG_5451.jpeg
    IMG_5451.jpeg
    112,3 KB · Katsottu: 43

dbwarrior

Vakionaama
Isossa kuvassa itsella kans 100% onnistuminen, mutta jotenkin omaan silmään tökkää tuo 0,6kwh vaikka sillä ei euroissa ole mitään merkitystä :)
Nolottaa, ettei tullut aiemmin laitettua tuota auton latausta toimimaan tuolla periaatteella, että se lataa 6A virralla ja sitten vartin loppuun laskee suiside burning periaatteella 20A lataustehon jakson.
Kuvassa näkyvä saunasessio on seuraava joka otetaan netotus haasteeksi :)
Sitä ei nollaksi saa, mutta jos saisi siloiteltua siitä vaikka 3kwh oston 1kwh ostoksi.
Eilen asensin kontaktorin mutta niin myöhään ettei siitä ollut apuja kuin 0.3kwh verran.

1745736928577.png

Espejot

Hyperaktiivi
Eilen tulii taas yli 40 kWh, repaleinen taivas mutta piikkitehoja. Oletan että valon sironta tekee hyvää. Tähän taloon ei saa tota sähköä upotettua vaikka akku olisi aamulla tyhjä enkä kyllä lähde kuormia keksimään. Toinen akkumodulli... nyt kun valitoja miettii niin ehkä oli hyvä etten ottanut MPPT koska sitä sähkö tulis taivaalta vielä enemmän. Stten kun akku on liian suuri käydään hyötysuhteen kimppuun.
1745737874484.png

Espejot

Hyperaktiivi
No niin, klo 15:10 ja akku tuli täyteen. taivaalta valunut tähän menessä 25 kWh. Jos aurinko paistaa loppupäivän niin yksi akulinen tuolta vielä saisi talteen.

Back
Ylös Bottom