Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
suu säkkiä myöten. Kasvu puuttunut jo 15v, niin ei riitä enää rahat.Taitaa kaikki noudattaa hallituksen ohjeita säästämisestä.
Ei voi olla ihmettelemättä, miten valtion varoja eri puolilla Eurooppaa syydetään korvamerkittyihin kulutusluonteisiin kohteisiin tukemaan käytännössä Kiinan teollisuutta ja velkaannuttamaan sikäläistä valtiota ja kuluttajia.Ilmeisesti pieniin järjestelmiin saa tukea 30%.
Both residential solar deployments and small commercial PV installations can also benefit from financial support covering up to 30% of investments.
Tosin esim Baltian tilanteessa rahoista osa tulee takaisin kun sähkön hinta romahtaa kesäaikaan. Tukiainen energian hinnan romahduttamiseksi. Rahaa kulutukseen ja teollisuudelle kilpailukykyä.Ei voi olla ihmettelemättä, miten valtion varoja eri puolilla Eurooppaa syydetään korvamerkittyihin kulutusluonteisiin kohteisiin tukemaan käytännössä Kiinan teollisuutta ja velkaannuttamaan sikäläistä valtiota ja kuluttajia.
Eikös toi ole aivan päivän selvä asia miksi.Ei voi olla ihmettelemättä, miten valtion varoja eri puolilla Eurooppaa syydetään korvamerkittyihin kulutusluonteisiin kohteisiin tukemaan käytännössä Kiinan teollisuutta ja velkaannuttamaan sikäläistä valtiota ja kuluttajia.
Virta rajoittuu sen mukaan mistä panelista tulee pienin virta samassa ketjussa. Samassa ketjussa olevat panelit pitäisi olla sähköisesti mahdollisimman samankaltaisia sekä suuntaus pitäisi olla sama. Saattaa olla että 500 Wp panelin teho rajoittuu 450 Wp tasolle, jos panelit ovat muuten samankaltaiset. Lähtökohtaisesti nuo kuuluisi toiseen MPPT tuloon.Tuttu osti jokusen paneelin lisää jostainpäin saksaa kotiin rahdattuna. 75€/kpl, rahdin kanssa 95€/kpl. Taisi olla jotain 500Wp luokkaa paneelin teho, tarkkaa en muista.
Aikoo laittaa vanhan paneelikentän jatkoksi osan noista tilatuista, kun vielä on tilaa. Vanhat paneelit jotain 450Wp tehoisia, 14 kpl niitä nyt ja 6 kpl tulisi noita tehokkaampia.
Mietittiin, tuleeko ongelmaa jos on eri tehoisia paneeleita sotkettu keskenään?
Halpa investointi jos varasto on olemassa. Itse otin yhden ylimääräisen paneelin varalle.Olen miettinyt josko ostaisin muutaman paneelin varastoon tätä samaa mitä on omalla katolla. Jos vaikka laajentaa joskus.
Aika pienihän vaikutus käytännössä on, jos liittää 500 Wp -paneeleita 450 Wp -ketjuun. Vaikutus lienee melko samanlainen, jos kaikki olisivat 500 Wp -paneeleita, mutta alkuperäisiä 450 Wp -paneeleita vastaavien naamataulut olisivat sopivasti likaisia tai sojottaisivat hiukan sivuun (tietyllä hetkellä).Saattaa olla että 500 Wp panelin teho rajoittuu 450 Wp tasolle, jos panelit ovat muuten samankaltaiset.
Tuossa yksi esimerkki huonosta yhteensopivuudesta. Onko se sitten paljon vai vähän on jokaisen itse pääteltävissä.Aika pienihän vaikutus käytännössä on, jos liittää 500 Wp -paneeleita 450 Wp -ketjuun. Vaikutus lienee melko samanlainen, jos kaikki olisivat 500 Wp -paneeleita, mutta alkuperäisiä 450 Wp -paneeleita vastaavien naamataulut olisivat sopivasti likaisia tai sojottaisivat hiukan sivuun (tietyllä hetkellä).
Kai nuo johonkin säilöön sopii, etelän lappeelle saisi 6 kplHalpa investointi jos varasto on olemassa. Itse otin yhden ylimääräisen paneelin varalle.
Jos asentaa kahdelle lappeelle niin niin toisella lapeella on varapaneeleja. Kun rikko tapahtuu niin uusii kokonaan toisen lappeen ja käyttää paneelit varapaneeleina. Tosin minulla on mikrot joten paneelien korvaaminen on helpompaa.Olen miettinyt josko ostaisin muutaman paneelin varastoon tätä samaa mitä on omalla katolla. Jos vaikka laajentaa joskus.
Paneeleiden MPP-virta-arvojen perusteella tehty laskenta ei kuitenkaan yleensä anna oikeaa tulosta, jos kytketään sarjaan erilaisia paneeleita. Noiden virtaa-rajoittavien jännite tietenkin alenee ja niiden tuottama teho pienee MPP-virta-arvoon nähden ketjussa, mutta tuottavat ne silti ja suurempaa MPP-virtaa tukevalle ketjun osalta jännitepä ei merkittävästi putoakaan ja virta osuu entistä paremmin sen ketjunosan MPP-arvolle. Jos laskenta olisi tehty paneeleiden todellisille jännite-virtakäppyröille koko paneelikokoelman optimaalisille MPP-arvoille, voisi vetää todellisuutta vastaavia johtopäätöksiä. Veikkaanpa, että tulos on myönteisempi kuin tässä laskelmassa.Eli jokainen 500 W paneeli tuottaa tässä esimerkissä vain noin 360 W — menetys ~140 W / paneeli (≈ 28 % vähemmän kuin nimellisteho).
Tämä on tietysti tehtävissä. Toivon silti ettei nuo nyt ihan vielä hajoa.Kun rikko tapahtuu niin uusii kokonaan toisen lappeen ja käyttää paneelit varapaneeleina
Lisäksi tietysti pitää varmistaa invertterin tulosta että jännite ja virta ei mene yli, jos kaikki olisi haaveissa kytkeä sarjaan. Maksimi jännitteessä pitää ottaa vielä huomioon, että kylmällä kelillä jännite nousee. Eli pelkkä avoimen piirin jännitteen huomiointi ilman lämpötilan vaikutusta ei riitä.14 kpl niitä nyt ja 6 kpl tulisi noita tehokkaampia.
Mietittiin, tuleeko ongelmaa jos on eri tehoisia paneeleita sotkettu keskenään?
Millaisissa määrissä jännite nousee?Maksimi jännitteessä pitää ottaa vielä huomioon, että kylmällä kelillä jännite nousee.
Noin 0.3 - 0.4 % per asteen lasku. Eli jos se on 25 C 40V, niin -10 C se voi olla jotain 44 - 46 volttia.Millaisissa määrissä jännite nousee?
Riippuu paneelista. Kärjistäen mitä halvempi paneeli niin sitä enemmän (suhteellisesti) jännite muuttuu lämpötilan funktiona. Arvon näkee datasheetistä ja on paneelitekniikasta riippuva. Hi-Mo6 jännite muutuu 0,23%/C verattuna STC olosuhteisiin (läpötila ja VoC). Myös teho muuttaa kuten kuvasta näkee. Koska lämpötilasta riipuvainen tehokkuusluku on % arvo STC jänniteestä niin jos jännite on alun alkaenkin korkea niin jännite muuttuu absoluuttisesti enemmän.Millaisissa määrissä jännite nousee?
Juuri näin.Eli minulla vaikutus 0,285%/°C?
Yksi johtopäätös tuosta voisi olla, että ennen pitkää päiväntasaajaa ympäröiviltä seuduilta on odotettavissa edullisen uusiutuvan ammoniakin runsasta tarjontaa. Tuolla on merkitystä paitsi meriliikenteen tulevaisuuden käyttövoimalle myös säätövoiman lähteille täällä subarktisen talven auringottomalle ja vaihtelevan tuulen leveysasteille.Aurinkosähkön ennustukset ovat menneet mönkään ja kasvu on ollut ennustettua suurempaa
Tämä kippari epäilee moista myrkyllisyyden takia.Yksi johtopäätös tuosta voisi olla, että ennen pitkää päiväntasaajaa ympäröiviltä seuduilta on odotettavissa edullisen uusiutuvan ammoniakin runsasta tarjontaa. Tuolla on merkitystä paitsi meriliikenteen tulevaisuuden käyttövoimalle myös säätövoiman lähteille täällä subarktisen talven auringottomalle ja vaihtelevan tuulen leveysasteille.
No, suhteellista kaikki. Vertaa tuota raakaöljyn tai LNG:n kuljettamiseen. Totta kai ammoniakki voi suuressa vuodossa muodostaa myrkyllisen pilven, jos tulee vuoto, mutta vastaava raakaöljyn tai LNG:n vuoto se vasta aikamoisen tulihelvettiriskin tuottaa. Ammoniakin vaikutuksilta on periaatteessa selvästi helpompi suojautua (henkilösuojaimilla tai yleisemmin) kuin öljytuotteiden tai LNG:n riskeiltä. Kaikkia noita kemikaaleja kuljetetaan nytkin valtavia määriä meriteitse (ja kaikkien kanssa on vahinkojakin sattunut). Ammoniakkia kuljetaan myös rautateitse. Näinpä tässä menneinä vuosina yhdellä suomalaisen suurehkon kaupungin keskustan asemalla luokkaa viitisenkymmentä (venäläistä) ammoniakkivaunua (piti oikein laskea), joista kukin vetää kymmeniä tonneja lastia. Nyttemmin rautatiekuljetukset ovat saattaneet hiukan vähentyä Suomessa, kun Venäjån tuonti ei ole suosiossa ja ammoniakkia tuodaan ehkä laivalla toisaalta.Tämä kippari epäilee moista myrkyllisyyden takia.
On niitä muitakin perusteita esitetty. Paikkansapitävyyteen en ota kantaa ja niistä taitaa olla puhetta hiukan alemmissa kommenteissa.No, suhteellista kaikki. Vertaa tuota raakaöljyn tai LNG:n kuljettamiseen. Totta kai ammoniakki voi suuressa vuodossa muodostaa myrkyllisen pilven, jos tulee vuoto, mutta vastaava raakaöljyn tai LNG:n vuoto se vasta aikamoisen tulihelvettiriskin tuottaa. Ammoniakin vaikutuksilta on periaatteessa selvästi helpompi suojautua (henkilösuojaimilla tai yleisemmin) kuin öljytuotteiden tai LNG:n riskeiltä. Kaikkia noita kemikaaleja kuljetetaan nytkin valtavia määriä meriteitse (ja kaikkien kanssa on vahinkojakin sattunut). Ammoniakkia kuljetaan myös rautateitse. Näinpä tässä menneinä vuosina yhdellä suomalaisen suurehkon kaupungin keskustan asemalla luokkaa viitisenkymmentä (venäläistä) ammoniakkivaunua (piti oikein laskea), joista kukin vetää kymmeniä tonneja lastia. Nyttemmin rautatiekuljetukset ovat saattaneet hiukan vähentyä Suomessa, kun Venäjån tuonti ei ole suosiossa ja ammoniakkia tuodaan ehkä laivalla toisaalta.
Niin, nykydieseleissähän typen oksideja torjutaan urealla, joka on hiilidioksidin ja ammoniakin yhdiste. Myös ammoniakkia käytetään suoraan dieseleiden katalysaattoreissa tuhoamaan typen oksideja, vaikka urean kuljetus pieninä erinä on yksinkertaisempaa (typen oksidit näet hapettavat ammoniakin kaltaista palavaa ainetta). Eli polttoainetta voi itseään tässä tapauksessa käyttää epällyn saasteen poistamiseen tavanomaisessa jälkikäsittelylaitteessa.On niitä muitakin perusteita esitetty. Paikkansapitävyyteen en ota kantaa ja niistä taitaa olla puhetta hiukan alemmissa kommenteissa.