Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei oikein vaikuta järkevälle analyysille. Kannattaa aukaista venttiilikoppa ja katsoa mille näyttää. En ole VAGeja montteerannut, mutta nokka-akselin siirtyminen pitkittäissuunnassa tuntuu kyllä aika erikoiselle vialle.Olisiko täällä seppiä, jotka tuntisivat vag-kulkineiden pahamaineisten TSI / FSI -moottoreiden sielun elämää? Minulla siis BLF-moottori (1.6 FSI), mutta se hyvin samanlainen CAXA-moottorin (1.4 TSI) kanssa. Kyselin jo apuja tuolta merkkifoorumilta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=49535.0
Kyse on siis pakopuolen nokka-akselista, jonka pelkään päässeen liikkumaan pitkittäin. Akselin päässä on korkki, joka oli löystynyt itsekseen ja siten ilmeisesti mahdollistanut nokka-akselille huomattavan suuren pitkittäisvälyksen. Mitä tuhoa tuollaisesta voi aiheutua? Se on jo melko varmaa, että koneen toisessa päässä jakoketju rattaineen on kärsinyt ja se menee remonttiin. Ei vain huvittaisi siihen(kään) satsata, jos moottorissa on jo muutakin vikaa.
Ei noissa hommissa kyllä yleensä oikeasti mitään ihmekaluja tarvita - niiden kanssa homma on vaan vähän nopeampaa. Jossain koneissa nokan paikallaanpitokeksinnöt voi korvata poranterillä, jossain se on aika vaatimaton pellinpala. Meillä oli Audiforumilta lainassa Audin merkkikalut v6 dieselin ( monta hihnaa ) vaihtoon, mutta ne olivat niin surkuhupaisat että lopulta tehtiin ilman mitään lukituksia, merkattiin vain asennot ennen purkua ja väänneltiin kohdilleen kasatessa.erikoistyökalujakin pitäisi hommata
En tunne VAG koneita, mutta varmasti on ajoitusmerkit jossain.
Pihalla näitä on tehty ja hyvin on mennyt. Kannattaa vaan ajoittaa lämpimiin ja kuiviin päiviin.
Ajasta voi arvella mitä moinen savotta maksaa.Työkaverille audi a6:ssa todettiin juuri egr jäähdytin karstoittuneeksi. Ohjeaika vaihtamiseen on ~24h.... Hyvin suunniteltu korjausta silmälläpitäen.Ajasta voi arvella mitä moinen savotta maksaa.
Itse en ole muita kuin ketjuvetoisia purkanutkaan. Ehkä se voi olla toteutettu myös hammasrattailla mutta tuo lienee yksi yleisimmistä konstruktioista että kampiakselilta tulee veto ketjulla öljypumpulle. Tässä esimerkkinä eräs diiseli. Itse pidän tuota luotettava systeeminä. Jotain muuta hajoaa yleensä öljypumpun tai sen ketjun sijaan.Voi olla ihan fiksua jättää VAGit hommaamatta. Jo tuo ketju öljypumpun pyörittämiseen kiinnitti huomiota. On aika omaperäinen konstruktio. Öljypumppu jos mikä on perinteisissä koneissa toteutettu pakko-ohjattuna ratkaisuna ilman mitään ketjuja tms. niin, että vikaantuminen on käytännössä mahdotonta.
Suomessa on kummallinen ajatusmaailma valloillaan kaikkiin päästölaitteisiin liittyen. Jos se on mahdollista poistaa, niin se poistetaan korjaamisen sijaan. Koko jäähdyttimen ja egr-venttiilin poistamisen näkee jo puolisokea leimamieskin ja riski hylsylle kasvaa eksponentiaalisesti. 2.0l vaggilaisessa tuo mötti oli tuon kokoinen.Heh, juuri poistin Pajerosta kyseisen härpäkkeen, 40 eurolla sai putket ja klemmarit ja umpilaipat operaatioon nettikaupasta. 20 min meni hommaan. Juurikin tuon karstoittumisen/puhkeamisen estämiseksi, joka tapahtuessaan on varsin ikävä asia. EGR jo poistettu käytöstä, imusarjan putsaus sen jäljiltä olikin sitten 2 päivän homma (kannattaa tsekata diesel-kuskit imusarjan kunto jos EGR löytyy ja käytössä). Siinä tosin vaihtui myös venakopan kaikki tiivisteet ja samalla sai säätää venttiilivälyksetkin kun kaikki piti siitä edestä purkaa kuitenkin.
En nyt ulkoa muista millainen rakenne tuolla on ja enkä tiedä mistä osasta tarkalleen ottaen puhut. Kuvan perusteella voisi jo jotain sanoakin.Onko sinulla @fraatti mitään käsitystä siitä, voiko tuo nokka-akseli pysyä pitkittäin paikoillaan vain sillä päätykannella? Ja mitä tapahtuu, jos välystä olisikin pitkittäin monta milliä?
Mistä päättelet, ettei suurin osa hiukkasista tule kaasuna ulos poltossa? Ei kai tuollaista porsaanreikää ole jätetty hiukkaspäästöille?Tuo hiukkasloukkukin on hauska vempele ainakin omassani, se kerää niitä hiukkasia 600-700 km ajomatkan ja sitten polttaa ne samat hiukkaset yhdellä kertaa irti ja ulos pakoputken päästä, varmaan vieläkin pienempinä hiukkasina. Mutta näyttää paperilla hyvältä.
Mistä päättelet, ettei suurin osa hiukkasista tule kaasuna ulos poltossa? Ei kai tuollaista porsaanreikää ole jätetty hiukkaspäästöille?
3 Conclusions
This study overviewed published data on particle number emissions during regeneration in an attempt to assess the PMP methodology under these operating conditions. During regeneration of the DPF a significant increase of the emitted number of particles is observed.
Tuossa on käsitelty DPF:n jälkeisiä päästöjä sekä regeneroinnin aikana että välissä. 85 km testisyklissä saatiin säädökset ylittäviä partikkelilukumääriä, jos tuolle osui täysi regeneraatio. Keskiarvotettuna 400 km regenerointivälille ei ylitystä tapahdu.

Hiukkasloukon pitäisi ensisijaisesti kerätä se moska joka ennenvanhaan näkyi ns. voimasavuna. Regeneroinnin aikana noki on tarkoitus polttaa kuumassa lämpötilassa kaasuiksi, lähinnä hiilidioksidiksi.
Päästöt kyllä lisääntyvät hurjasti polton aikana, mutta ei se ole sama asia kuin kaikkien kerättyjen hiukkasten päästö kerralla. Kyllä niistä suurin osa saadaan poltettua kaasuksi.Eikös kyse ollut juuri siitä, että ne kerätyt partikkelit päästetään pakoputkesta ilmoille regeneroinnin aikana. Näin ilmeisesti sitten tapahtuukin.
Liittämistäsi kuvista juuri selviää, mistä on kyse. Samaan johtopäätökseen tulit, kuin minäkin. Kiitos paljon avusta!No, eipä tästä tainnut kuitenkaan kovin paljoa viisastua.
Jos jakopään aukaisee niin sitten vaihtoon rattaat(imunokan säädin saattaa olla imupuolen rattaassa kiinni), laahaimet, kiristin ja ketju.
Tuossa isäukon 1.4 tfsi:ssä kettinki oli jommalla kummalla ketjunuusimiskierroksella hypännyt yhden hampaan. En nyt muista enää että kummalta nokalta. Rempassa sinne tuli kilut missä oli kampiakselilla yksi hammas enemmän kuin alkuperäisessä ja nokissa kaksi. Saattaa olla että jossain moottoriversiossa nuo päivitetyt osat ovat tulleet automaattisesti käyttöön jonkun vuosimallin jälkeen.Liittämistäsi kuvista juuri selviää, mistä on kyse. Samaan johtopäätökseen tulit, kuin minäkin. Kiitos paljon avusta!
Jakopää menee tosiaan nyt kokonaan uusiksi kaikkia rattaita ja ketjuja myöten. Saattapi tosiaan olla, että nämä murheet jakopään kanssa johtuvat nyt juuri tuosta pakonokan siirtymisestä, josta on ehkä seurannut (yhdessä varmaan jo venyneen ketjun kanssa) ketjun hyppääminen pakonokan rattaalla. Toivotaan, että muuta isompaa vauriota ei ole. Jakopää kun kuitenkin on avattava, ei ole järkeä olla vaihtamatta sinne osia samalla.