Banaani moniteholasit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jmaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jmaja

Hyperaktiivi
Onkos kellään kokemusta noista? FB syöttää kovasti mainosta ja tosiaan optikolta kysytyäessä ei tonni riitä laseihin. Banaanilta siis saa 149 € monitehot, joiden väittävät olevan linsseiltään optikon parhaita vastaavat. Ei tietysti kamala riski kokeilla saako toimivat.

Mulla lasit -4/-4,75 ja ADD+2,25.

Mulla on ollut halpislaseja mm. Favoptic yksitehot ja nyt ihan periaatteesta paikallisen yksityisyrittäjäoptikon ei ihan huippulasit ja pykälää heikommat aurinkolasit. Kaikilla olen nähnyt. Halpismonitehot palautin, kun vaikka piti olla laaja lähialue, niin aikakauslehdestä näki yhden palstan verran tarkasti. Optikon laseilla ei ole ollut tätä pulmaa, ei edes kolmosluokan aurinkolaseilla. Laatutasoja monitehoissa taisi olla parikymmentä, joista optikko käytti neljää. Eipä kyllä silmälaseja tule käytettyä muuten kuin näön vuoksi.

En silti mene sanomaan, että viimeisten kirkkaiden ja tummien yhteishinta 1400 € olisi hintansa väärti. Optikkolle kyllä annan suosiolla noista provikat, kun kertoi epäilevänsä vahvasti (eli tiesi, mutta ei ole silmälääkäri) toisessa silmässä keskuslaskimon tukosta, mitä sitten piikitettiin puoli vuotta. Piikkien jälkeen on oppinut arvostamaan näkökykyä enemmän.

Banaania en ole kokeillut, mutta Zenniltä (https://www.zennioptical.com/ ) olen itselle kolmet lasit (aurinkolasit ja normi lasit monitehoina ja yhdet lukulasit) tilannut ja tyytyväinen niihin ollut. Juuri laitoin emännällekkin monitehot tilaukseen.
Pinnoitteet on minulle vähän epäselvät, edullisimmät ja pari pykälää kalliimmat noi on ollut. Kalliimmista on ehjä alkanut pinnoitteet 5 vuodessa katoamaan (syynä ehjä väärät pesuaineet).

Banaania en ole kokeillut, mutta Zenniltä
Tilaussysteemi oli aivan identtinen Banaanin kanssa. Onko vain tuon suomalainen edustus?
Kalliimmista on ehjä alkanut pinnoitteet 5 vuodessa katoamaan
Mulla nykyiset lasit ovat 8-vuotiaat. Pinnoitteet ovat aivan karseessa kunnossa. Fenno-optiikan parhaat linssit. Ei ne pinnoitteet ainakaan yli 5 vuotta kestäneet.

Itse jätän pinnoitteet pois. Kerran oli ja meni lasien puhtaana pitäminen niin vaikeaksi että toista kertaa en moisesta maksa.
Kovapinnoitteen olen ottanut, mutta en sitä mitä sanovat heijastuksenestoksi. Se tekee laseista aina paskaisen oloiset ja niitä ei saa putsattuakaan kunnolla oikeen mitenkään.
Monitehoissa ne mainostelee sitä leveempää lukualuetta kalliissa versioissa, mutta ihan yhtä paskoja ne on kaikki käytössä. Sillon kun on miinusta paljon ja tarvitaan plussaa lukemiseen, niin tilanne on susipaska oli linssi mikä vaan.

Sillon kun on miinusta paljon ja tarvitaan plussaa lukemiseen, niin tilanne on susipaska oli linssi mikä vaan.
Mikäs sellainen tilanne on? Mulle optikko sanoi, ettei ADD mene yli +2,5:n. Mulla siis +2,25. Kun miinusta on -4/-4,75, olisi mun "lukulasit" -1,75/-2,5. Kännykkää ja aivan lähelle näen parhaiten ilman laseja.

Mulla on ihan vastaava tilanne, miinusta ei ole ihan noin paljon, mutta ADD +2.25. Hajataittoakin on.

Lyhyesti kuvattuna, yksiteholasien kanssa voi kääntää silmiä. Monitehojen kanssa pitää kääntää päätä, tarkka ja vääristymätön alue on aika kapealla sektorilla edessä.

Lyhyesti kuvattuna, yksiteholasien kanssa voi kääntää silmiä. Monitehojen kanssa pitää kääntää päätä, tarkka ja vääristymätön alue on aika kapealla sektorilla ededessä.
Joo olihan siinä alussa tottumista, kun ei auton keskinäyttöäkään nähnyt päätä kääntämättä. Nykyään tuohon ei kiinnitä huomiota. Ja lähelle katsottaessa pitää katsoa lasien alareunasta eli pitää nostaa leukaa ellei kohde ole alaviistossa.

Optikon mukaan uudet lasit tulevat olemaan entisiä huonommat päätetyöskentelyssä. Katsotaan pitääkö ostaa toiset siihen.

Mä hommasin päätelasit jo ajat sitten. Eli käytännössä yksiteholasit joissa tarkan näön etäisyys on noin käsivarren mitan päässä, eli siinä missä on monitori.

Työnantaja maksaa nämä, kun vaan mennään virallisen byrokratian läpi. Itse ostettuna hintaa tulee suomalaisestakin optikkoliikkeestä vain muutama satanen, nämä kun ovat ihan perus yksitehot pienemmällä voimakkuudella.

Työnantaja on velvollinen hommaamaan töissä tarvittavat näyttöpäätelasit.
Yleensä vaatimuksena on että ensin itse hommatut ”normilasit” on kunnossa.

Meillä byrokratia menee näin:
  • Pitää olla alle 6kk vanha näöntutkimus, jossa todetaan että yleislasit ovat ajan tasalla. Tai sitten alle 6kk sitten uusitut lasit
  • Työterveyden fysioterapeutin pitää tulla tekemään työpisteen tarkistus, ja todeta että yleislasit eivät sovellu päätetyöhön
    • On aivan päivänselvää, että tuollaiset ADD +2 luokkaa olevat monitehot eivät sovellu, jo ihan pelkästään siksi että niska ei kestä kokopäivätyötä kun pitää kääntää päätä taaksepäin jotta ruudun näkee lähinäköalueella
  • Fysioterapeutin lausunnolla saa työterveyden yhteistyöoptikkoketjulta uuden näöntutkimuksen ja sen perusteella päätelasit, lasku menee firmalle

Yo listalta puuttuu vielä se että maksa itse ja täytä lippulappuja jotta saat rahat firmalta.

Kun tehdään tarpeeksi monimutkaiseksi niin tulee säästöjä kun kukaan ei halua alkaa tuohon byrokratiaan.

Typerintä tässä on se, että kertaalleen on jo käyty tuo byrokratia läpi, nyt tarttis uusia nämä. 'Erityistyölasien uusiminen edellyttää uutta lausuntoa niiden tarpeesta.'

Mulle tää ei maksa mitään.

Miten, onko ihmisillä kokemusta noista halpislaseista kun on hajataittoa?

Mulla on lasien vahvuus ihan olematon, mutta "sylintereitä"

Takaisin
Ylös Bottom