pökö
Kaivo jäässä
Ei se kyllä yhdestä letkusta vaihdu yhtäänVaihtuu se. Ei noin suuressa tankissa tuommoinen metri x Ø 6 mm riitä tuota mitenkään kompensoimaan kun lämpötila ja ilmanpaine vaihtelevat luonnon armoilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei se kyllä yhdestä letkusta vaihdu yhtäänVaihtuu se. Ei noin suuressa tankissa tuommoinen metri x Ø 6 mm riitä tuota mitenkään kompensoimaan kun lämpötila ja ilmanpaine vaihtelevat luonnon armoilla.
Avattu pullo kovettuu, ei säily vuosia. On koitettu.Kokeileppa jättää vaikka uretaaniliimapullo ilman korkkia. Kovettuu muutamassa viikossa vaikka tulpattuna säilyy pari vuotta. Ei tarvitse olla kuin millinen reikä 3/4 l pullossa.
Koska ilma vaihtuu tai on jopa kosteudenlähteitä kuten ihmisiä, kosteita vaatteita tai ruuanlaittoa. Tankissa ei ole kosteudenlähteitä. Mahdollinen kondessivesi pitää tulla sinne ilman mukana ja ilmassa on sitä mitättömän vähän, varsinkin kylmässä talvi-ilmassa.Kuivaan hyttiin vajaassa päivässä kondensoitui varmana 0.25 litraa. Pinta-alaa tietty enemmän, mutta vain vajaassa päivässä. Eikö tästä saa suuruusluokan, miksi olisi eri asia kuin tankki?
Ei siellä mitään ymmärretä asiasta. Jos vedenerottimessa on vettä, se on peräisin veneasemalta tai vuotanutta sade/meri/järvivettä.30v satamapuheista.
Olen kyllä itsekin nähnyt vedenerottimissa vesiä
No ei nekään ymmärrä tällaisista asioista.Lisäksi merkkihuollon ohje on, että on tankattava täyteen, koska muuten kondensoi.
Yleensä huohottimet ovat suurempia, mutta kyllä 6 mm sisähalkaisijakin riittäisi. Ei lämpötila nopeasti muutu. Pitää selvitä bensankäytöstä eli luokkaa jopa 100 l/h, mutta vielä kriittisempää on tankkaus vaikkapa 30 l/min, koska täyttöputken ei haluta kuplivan. 30 l/min aiheuttaisi 6 mm halkaisijaan 18 m/s nopeuden. Ei tuostakaan tulisi kuin muutaman sadan Pa painehäviö eli toimisi.Vaihtuu se. Ei noin suuressa tankissa tuommoinen metri x Ø 6 mm riitä tuota mitenkään kompensoimaan kun lämpötila ja ilmanpaine vaihtelevat luonnon armoilla.
No ei nekään ymmärrä tällaisista asioista.
Tämä. Mulla on vaatimaton reilun 35v kokemus veneilystä, ja aina kun vettä on löytyny, se on tullu tankkauksessa. Kun malttaa keväällä odotella hätäsimpien käynnit asemilla, niin säästyy siltä vedeltä. Ja täynnä ei tankit koskaan talvella ollu, koska ihan turha rasitus rungolle, 700l löpöäkin painaa jo jotain.Ei siellä mitään ymmärretä asiasta. Jos vedenerottimessa on vettä, se on peräisin veneasemalta tai vuotanutta sade/meri/järvivettä.
Joo, ajattelin lähinnä sitä että se ilma siinä letkussa ei riitä huohottamiseen vaan se tulee ulos ja imee uutta sisälle, kun jostakin metrin pätkästä oli kyse.Yleensä huohottimet ovat suurempia, mutta kyllä 6 mm sisähalkaisijakin riittäisi.
Mistäs se vesi sinne säiliöön on tullut ? Porvoosta se ei ainakaan ole säiliöauton mukana kulkeutunut.aina kun vettä on löytyny, se on tullu tankkauksessa.
Ilman paine vaihtelee jo semmoisen +/- 20 mbar viikossa eli 2 litraa / 100 litraa. 10 asteen lämpötilanmuutos muuttaa ilman tilavuutta noin 3%. Lisäksi bensiinin tapauksessa muuttuu sen höyrynpaine ja aika paljon muuttuukin. Polttoaineen alle jäänyt tai siihen liuennut vesi ei pääse haitumaan uudelleen.
Noissa sitä bensaa ravistellaan aina kun liikutaan, ehkä silloin bensasta karkaa kaikki haihtuvat aromit etenkin kesähelteellä ja sitä koitetaan estää?Lataushybrideissähän on suljettu, hengittämätön polttoainejärjestelmä siksi, että niissä tankkausväli voi olla todella pitkä. Ei sellaista systeemiä varmaan rakennettaisi, jos bensan säilyvyys pitkällä aikavälillä ei olisi huolena. Mutta onko syynä veden päätyminen bensaan, vai joku muu, onkin sitten toinen juttu. Kyse lienee ainakin siitä, että bensan koostumus muuttuu kun haihtuvimmat komponentit häipyvät ilmojen teille pitkän tankkausvälin aikana.
Kaikissa autoissa on suljettu hengittämätön huohotusjärjestelmä.Lataushybrideissähän on suljettu, hengittämätön polttoainejärjestelmä siksi, että niissä tankkausväli voi olla todella pitkä. Ei sellaista systeemiä varmaan rakennettaisi, jos bensan säilyvyys pitkällä aikavälillä ei olisi huolena. Mutta onko syynä veden päätyminen bensaan, vai joku muu, onkin sitten toinen juttu. Kyse lienee ainakin siitä, että bensan koostumus muuttuu kun haihtuvimmat komponentit häipyvät ilmojen teille pitkän tankkausvälin aikana.
Kaikissa autoissa on suljettu hengittämätön huohotusjärjestelmä.
Hyvä kysymys. Ei se sinnekään kondenssilla tule, mutta vuotamalla tai sateesta voi tulla. Ennen ainakin monille tuli ikäviä yllätyksiä meriasemilta tankatessa. Ainakin joissain meriasemissa tankit olivat vedessä.Mistäs se vesi sinne säiliöön on tullut ?
Pitäisi saada kymmeniä kuutioita ilmaa vaihtumaan, jotta olisi merkittävää kondenssia tai bensahöyryjen hävikkiä.Ilman paine vaihtelee jo semmoisen +/- 20 mbar viikossa eli 2 litraa / 100 litraa.
Joo voihan tuo vähän kondenssia lisätä, jos säiliön sisäpinta pysyy kylmempänä kuin kaasutila. Mutta perusongelma on kuitenkin se, ettei sitä vettä mistään mystisesti tule lisää säiliöön muuten kuin vettä vuotamalla tai ilmaa (todella suuria määriä) vaihtamalla.Säiliön päälle kertyvä jää ja lumi lisää paljon kondenssin syntymistä tankin sisällä (kylmäpiste tankin katossa).
Sitten tuo kumipallo systeemi. Kumi pitää tyypillisesti huonosti bensiiniä eli se päästäisi sinne palloon joutuvat bensiinihöyryt lävitseen ulos. Pallo ei luultavasti vaikuttaisi paljonkaan huohottamiseen. Tankissa olevan bensahöyryn osuus ilman joukossa on bensiinin osapaine ja se riippuu yksistään lämpötilasta, kun pallon sisäinen paine taas riippuu vain ulkoilman paineesta. Huohotuksen mukana kulkeutuvaa vettä se sitä vastoin estäisi luultavasti melko hyvin kulkeutumasta tankkiin, koska vettä kumin läpi kulkee kuitenkin aika hitaasti.
Bensahan pysyy muovikanisterissa tai jerrykannussa hyvin, koska ne suljetaan tiiviisti. Sisälle jäävän kaasun laajenemiset kompensoituvat sekä paineen kestoon että ulkokuoren pieneen pullistumiseen. Tuo tankki on aika suuri ja sen alipaineenkesto ei ehkä ole kovin kummoinen.
Varmasti bensa säilyy paremmin, jos tankki täynnä, mutta nyt en haluaisi tankata täyteen.Yksinkertaisimmillaan letkulenkki, jossa on vaikka tilkka öljyä pohjalla voisi toimia kaksisuuntaisena jarruna ja estää jatkuvan pienen huohotuksen päivittäisten olosuhdemuutosten tahtiin.
Sinällään jos bensa käytetään ensi kesänä, se kyllä säilyy yhden talven olettaen että tankki on täysi. Jos ainetta on vähän, laatu voi olla heikentynyt mutta sekin toimii varmasti moitteetta polttoaineena tuoreen seassa, jos tankkaa sen keväällä sitten täyteen. Itse olen ruohonleikkurit tankannut syksyllä täyteen ja hyvin ne sillä ovat käynnistyneet keväällä.
Näyttää kinetiikka olevan sellaista, että tarvitsee 0,3% vettä massasta. 3/4 l pullossa on 700 g, jolloin siis tarvitaan 2 g vettä koko pullon kovettamiseen. Tuskin se läheskään kokonaan kovettuu, kun on jo käyttökelvotonta.Kokeileppa jättää vaikka uretaaniliimapullo ilman korkkia. Kovettuu muutamassa viikossa vaikka tulpattuna säilyy pari vuotta. Ei tarvitse olla kuin millinen reikä 3/4 l pullossa.
Tuota minäkin mietin, mutta veneessä menisi sitten hyvin helposti vettä ilman mukana tankkiin. Voi tietysti olla, jos korkki on riittävän kuivassa paikassa suojassa niin sateelta kuin roiskeilta.Oletko aivan varma että korki on täysin tiivis se voi toimia huohottimena.
Molemmat saavat kuitenkin kaiken veden ilman mukana siitä pienestä korkin reiästä ja raosta. Eli ei tule vettä sitä teelusikallista enempää teit miten teit.ässä on myös sellainen aspekti, että mitä enemmän bensaa on tankissa, niin sitä enemmän siihen ja etanoliin sitoutuu vettä talven aikana. Että menee erisuuntaan kuin tankin kondensoituminen, kun tyhjä/täysi. Että liekö noissa strategioissa sitten lopulta eroa paljonko keväällä on vettä systeemissä.
Kuten @jmaja jo kertoihin, ei tämä pienennä sitä veden määrää. Sanoisin, päin vastoin. Jos tankkaat syksyllä täyteen, niin aine on keväällä parempaa kuin vanha + tuore. Hyvä puoli, että molemmat toimivat ainakin yhden talven, ehkä useammankin vuoden.Aion jättää tankin vajaaksi talveksi, jotta saa reippaasti uutta keväällä tankkiin.