COP:n mittaus kiireiselle tumpulalle

A

arty12

Vieras
Tuolla yhdessä ketjussa keskustellaan tapauksesta, jossa ILPillä saatiin sähkönkulutus nousemaan 50%. Samassa ketjussa mm. kerrotaan, kuinka laite ilmeisestä vajaatäytöstä huolimatta puhalsi lämmintä. Itse olen "olettanut" että kun laite hönkii "paljon" lämmintä, niin se olisi sitten varmaankin kunnossa. Olen ajatellut, että omistani tulee enemmän lämpöä kuin tulisi esim. 1kW vastus-puhaltimesta. Koska omat pumppuni on ammatti-ihminen asentanut, en ole viitsinyt perehtyä noihin COP-mittauksiinkaan. Myöskin olen vähän skeptinen ollut noihin ilmavirtausmääriin, se vaikuttaa mahdottomalta mitata järkevällä tarkkuudella kotioloissa.

Tuosta ketjusta tuli kuitenkin mieleen, että onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä, kuinka paljon otto- ja tuloilmojen lämpötilojen eron pitäisi olla esim. täydellä puhallukselle (mahdollisesti eri ulkolämpötiloilla), jotta laitteen voisi olettaa olevan kunnossa? Nuo olisi kohtuu yksinkertainen itse mittailla.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: COP:n mittaus kiireiselle tumpulalle

Olen mittaillut COPpia vähän tarkemmin ja lähiaikoina pistän tuloksia näkyviin. Minulla ei ole mitään paineita mihinkään suuntaan tuossa mittailussa ja mielestäni tulokset näyttävät mielekkäiltä. Voin samalla esittää yksinkertaisen kuvauksen ja vähän laskentaakin halukkaille.

Nyt minulla on useita kymmeniä mittauksia ja näyttää siltä, että se viime talvinen havainto ja kesän mittailut Carrierilla tukevat sitä, että ulkoilman ja sisäpuhalluksen erotus on pääsääntöisesti noin 50 asetta.

Imetyn sisäilman lämpötilahan on vähän korkeampi kuin sisälämpötila. Johtuu siitä, että lämmitettyä ilmaa pyörii enemmän siinä sisäyksikön ympärillä. Minulla on anturi siellä imuritilässä ja toinen ulospuhalluksessa siten, että se on vähän koneen sisällä. Imulämpötila näyttää vaihtelevan välillä 22-25 astetta siten, että pienellä puhalluksella se on tuo isompi kun se ilma kurvaa takaisin helpommin. Ja, kuten totesin puhallus on noin 50 astetta korkeampi kuin pakkasmittarin lukema ulkona. Muistettava tietenkin, että pienellä puhalluksella se on vähän enemmän ja isolla vähemmän.

jklaukka

Aktiivinen jäsen

Tuosta tuli mieleen, voisiko ILPiin valmistaja laittaa jonkinlaisen COP-mittarin. Ottoteho on helppo ja ainakin jollakin järkevällä tarkkuudella myös lämpöteho noista imu- ja puhalluslämpötiloista ja puhaltimen kierrosnopeudesta. Ei varmaan maksaisi maltaita valmistusvaiheessa ja ainakin tuosta näkisi toimintakunnon.

V

vokke

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Laskin oman pumppuni COP:n ja sitten laskin millä lämpötila erotuksella sitä ei kannata enää käyttää. Sitten vaan kaksoislämpömittari ilpin viereen ja sen "ulko" nasta ilpin sisälle, niin voin seinältä katsoa, koska menevän ja tulevan lämpötilaero on liian pieni.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minullakin on tuollainen valituspalojen ilmainen kaksoismittari, jonka ulkoanturi on kuitenkin siellä imuritilässä. Puhalluksen mittauksessa on sellainen Ohlssonin kaupasta ostettu digitaalinen tikku.

Kuten muutamissa viesteissä olen kirjoitellut, niin se imuilman lämpötila, johon se erotus puhalluslämpötilasta pitää laskea, on havaintojeni mukaan 21 - 26 astetta kun sisäilma on noin 20 astetta. Isompi arvo syntyy silloin, kun puhallus on kuuma ja hidas ja suunnattu siten, että ilma kiertelee siinä ilpin ympärillä.

Tämä puhallusilman mittaus on yksi helppo ja hyvä keino seurata ilpin toimintaa. Minulla on lisäksi vieressä kulutusmittari, josta näen ottotehon. Otan silloin tällöin arvoja ylös ja näpyttelen ne excel-taulukkoon.

Ei olisi vaikea eikä kallis juttu laittaa sisäyksikköön näyttö, jossa olisi tuo lämpötila ero, ottoteho ja COP. Lienee vaan niin, että suurimmassa osassa maailmaa niillä ei ole nitään merkitystä. Meille ne olisivat tärkeämpiä, koska ilppiä käytetään äärioloissa.

Kukahan valmistaja keksii käyttää tämän asian ensimmäisenä hyväkseen ja tekee pienestä jutusta mainoksilla suuren keksinnön? ;D

JP

Jäsen

Suomalainen säästävä insinööri ostaisi varmaan erikoishintaisen deluxe ilpin missä on
COP näyttö, luovutettu lämpöteho näyttö, ottoteho näyttö, Säästönäyttö euroissa,
Tietokoneliitäntä millä koko kulutus/säästöhistoriikin voi siirtää tietokoneelle ja siirtää tällaiselle foorumille

5

52aok

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

:) Juuri tälläistä pitäisikin kehittää...ei olisi arvailuja mitä on mitattu ja millä tavalla.
Käsitin tuossa aikaisemmin asiaa tiedustellessani ,että loppujenlopuksi kyse on vain mittareiden hinnasta....
nyt kun on alkanut kova hintakilpailu Ilppien suhteen , niin olennainen kehittely jää toisarvoiseksi...eli väärään suuntaan markkinat ovat menossa... :'(
Itse olen laitteiden kehityksen kannalla, vaikka sitten hinnat nousisivat....

V

vokke

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

jeps. olen laskenut että juuri 500/3600*1,005*1,205*7 astetta = COP 1,07tms.

eli 7 asteen erotuksen alle ai kannata mennä. Aika helppo seurailla sitä. JA kun ilppi on pois päältä, Lämpömittarin molemmat ruudut näyttää samaa arvoo, eli se erotus näkyy ainakin oikeana, vaikka halpis mittari ei muuten paikkansa pitäis.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

jeps. olen laskenut että juuri 500/3600*1,005*1,205*7 astetta = COP 1,07tms.

Tuostahan ei tule 1,07 vaan 1,18. Oletkos jättänyt sen ottotehon jakajasta pois vai...?
Tuo yhtäläisyys merkki kun on kovin vaativa merkki eli sen kahtapuolen pitää olla just yhtäsuuret arvot. :)

V

vokke

Vieras

Sen takia laitoin sen tms. perään, kun en tarkkaan muistanut. Laitoin vain vinkiksi muille. Itse en ihan sentilleen jaksa joka euroa laskea.

Back
Ylös Bottom