A
arty12
Vieras
Tuolla yhdessä ketjussa keskustellaan tapauksesta, jossa ILPillä saatiin sähkönkulutus nousemaan 50%. Samassa ketjussa mm. kerrotaan, kuinka laite ilmeisestä vajaatäytöstä huolimatta puhalsi lämmintä. Itse olen "olettanut" että kun laite hönkii "paljon" lämmintä, niin se olisi sitten varmaankin kunnossa. Olen ajatellut, että omistani tulee enemmän lämpöä kuin tulisi esim. 1kW vastus-puhaltimesta. Koska omat pumppuni on ammatti-ihminen asentanut, en ole viitsinyt perehtyä noihin COP-mittauksiinkaan. Myöskin olen vähän skeptinen ollut noihin ilmavirtausmääriin, se vaikuttaa mahdottomalta mitata järkevällä tarkkuudella kotioloissa.
Tuosta ketjusta tuli kuitenkin mieleen, että onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä, kuinka paljon otto- ja tuloilmojen lämpötilojen eron pitäisi olla esim. täydellä puhallukselle (mahdollisesti eri ulkolämpötiloilla), jotta laitteen voisi olettaa olevan kunnossa? Nuo olisi kohtuu yksinkertainen itse mittailla.
Tuosta ketjusta tuli kuitenkin mieleen, että onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä, kuinka paljon otto- ja tuloilmojen lämpötilojen eron pitäisi olla esim. täydellä puhallukselle (mahdollisesti eri ulkolämpötiloilla), jotta laitteen voisi olettaa olevan kunnossa? Nuo olisi kohtuu yksinkertainen itse mittailla.