Ecodan sulatusvesikaukalo jäätyy

Reino56

Tulokas
Eli sulatuskaukalo täysin jäässä näillä pakkasilla. Eilen sain osittain sulamaan ja tyhentymään, mutta taas on täynnä ja jäässä. Onko yleinen vika? Onko mitään tehtävissä? Laitteena Mitsubishi Ecodan. Epäilen, että poistovedenputki/-ulosmenoreikä on tukossa. Tämän kanssa oli ongelmia jo syksyllä. Laitan liitteeksi kuvan samanlaisesta kaukalosta (havainnollistaa kuinka surkea tuo veden ulosmeno on).

Liitteet

• 254de652-640c-43c8-a1b2-98a9291d46f7.jpeg
    254de652-640c-43c8-a1b2-98a9291d46f7.jpeg
    53,5 KB · Katsottu: 571

Reino56

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Millä olette puhdistaneet poistoreikää? Tuntuu, että tukkeutuu todella helposti. Joku ohut rassi?

_MikkoT_

Jäsen
Mulla on jatkuvasti 2 kpl sulanapitokaapeleita käytössä talven ajan ilman ajastinta. Toinen kiertää kaapelin pohjassa ja toinen menee poistoputken sisällä.

Okin

Aktiivinen jäsen
Mullakin on jatkuvana lämmityspäällä talvikaudella nois sulanapitokaapeleis. Sen verran usein tuo sulattelee ja sen verran pitkän lämmitysajan tarvii ni yks lysti itselle. Eikä pysyny itellä auki ekana talvena näinkään. Laitoin kaapelin paremmin kaukalon pohjalle ja eristin kaukalon ulkopuolelta. Sit mulla on maatelineen ympärillä puusäleikkö lähinnä ulkonäkösyistä ja sen takapuolella kangas nidottuna ni suojaa tuuleltakin. Nyt on pysyny auki vielä kovillakin pakkasilla.

Minä

Jäsen
Sama kaukalo kahdella sulatuskaapelilla, joissa jatkuva virta. Kaukalo ja kaapelit umpijäässä aina välillä. Pari kertaa pitänyt höyrypesurilla sulattaa.

Pitäisi eristää kaukalo ulkopuolelta ja katsoa toimiiko kaapelit ja vaihtaa ne.

Immu

Jäsen
Sama kaukalo kahdella sulatuskaapelilla, joissa jatkuva virta. Kaukalo ja kaapelit umpijäässä aina välillä. Pari kertaa pitänyt höyrypesurilla sulattaa.

Pitäisi eristää kaukalo ulkopuolelta ja katsoa toimiiko kaapelit ja vaihtaa ne.
Uudemmassa Scanofficen sulatusvesikaukalossa (VDR-AA-FI2) on valmiina 15 mm solumuovi asennettu valmiiksi ulkopuolelle, se parantaa selkeästi tilannetta. Kaapelikin on luultavasti paremmin kiinnitetty. Meillä on vain lyhyt putki seinän läpi lämmönjakohuoneen viemäriin, ja siinä lisäksi sulanapitokaapeli sisäpuolella. Vielä varmemmin tuo pysyisi sulana jos putkenkin eristäisi, mutta ei viitsi näillä pakkasilla alkaa askartelemaan!

vesapa

Tulokas
Tein kaukaloon välipohjan muovilevyistä jonka alla mitsun oma sulatuskaapeli (70w/m), poistoreikä alapohjan reiän tuntumassa. Kaatoa lisäsin niin paljon kuin mahtui. Kaapeli pitää välipohjan tilan lämpöisenä. Lisäksi toinen 2m kaapeli (10w/m) ulkopuolisessa poistoputkessa siten että kurkkaa vähän välipohjan puolelle.

mobbe

Vakionaama
Eli sulatuskaukalo täysin jäässä näillä pakkasilla. Eilen sain osittain sulamaan ja tyhentymään, mutta taas on täynnä ja jäässä. Onko yleinen vika? Onko mitään tehtävissä? Laitteena Mitsubishi Ecodan. Epäilen, että poistovedenputki/-ulosmenoreikä on tukossa. Tämän kanssa oli ongelmia jo syksyllä. Laitan liitteeksi kuvan samanlaisesta kaukalosta (havainnollistaa kuinka surkea tuo veden ulosmeno on).
Ensinnäkin en näe mitään poistoreikää auki kuvassa ,toiseksi putken lämmityskaapeli on väärin asennettu kylmä liitosjatko ei lämmitä oletettua poistoreikää

Minä

Jäsen
Kuinkahan paljon tuota vettä mahtaa vuorokaudessa näistä tulla? Jos heivaisi tuon kaukalon ja laittaisi paljun alle. Tuntuu, että olisi helpompi tyhjennellä sitä, kuin sulatella tuota kaukaloa koko ajan.

Vilhonen

Jäsen
Kuinkahan paljon tuota vettä mahtaa vuorokaudessa näistä tulla? Jos heivaisi tuon kaukalon ja laittaisi paljun alle. Tuntuu, että olisi helpompi tyhjennellä sitä, kuin sulatella tuota kaukaloa koko ajan.
Itse laitoin väliaikaisesti 60L laastipaljun kunnes saan laitettua kunnon eristeet ja uuden sulanapitokaapelin poistoputkeen. Nollakeleillä joutuu tyhjäämään joka päivä kun kahdessa vuorokaudessa tulee jo piripintaan. Kuivemmilla pakkaskeleillä 2-3 päivän välein.

Minä

Jäsen
Aika paljon sitä vettä sitten tulee! Hain motonetistä liimautuvaa eristemattoa ja tilasin uuden sulatuskaapelin. Pitää huomenna askarrella matto paikalleen, kun on edes vähän lämmintä. Saa nähdä pysyykö.

Minä

Jäsen
Kaukalo eristetty, katsotaan kuinka pysyy paikoillaan. Sulatuskaapeli oli työnnetty putkea pitkin pitkälle taloon sisälle. Jos termostaatti on siinä päässä, niin se on ollut lämpimässä koko ajan. Laitoin nyt niin, että on seinään asti. Kohta alkaa testikelit taas.

Minä

Jäsen
Kaukalo on toiminut nyt oikein hyvin! Putki pysynyt auki ja kaukalossa vain vähän jäätä, kun ulkona alle -20. Itse pitää kaikki tehdä, niin toimii…

Ylli

Tulokas
Oman Ecodanin kaukalo on ollut nyt jäässä useamman kerran, luonnollisesti kovemmilla pakkasilla. Jäätä reilusti VILPin ympärillä.
Nyt menossa toinen talvi käytössä, ja ensimmäisenä talvena ei ollut ongelmia. Asennusfirma kävi tsekkaamassa pienen maanittelun jälkeen, ja mittauksien perusteella kaukalossa oleva kaapelin vastusarvo oli puolet ohjearvosta. Takuuseen tulossa nyt uusi.
Itsellä tuo "normikaapeli" kaukalossa, ja sitten tyhjennysputkessa oma erillinen lämmityskaapeli. Muutaman kerran tyhjennysputken reiän päällä ollut koivunlehtiä siten että ne on tukkineet sen.

jamseil

Aktiivinen jäsen
Muoviahan tuo kouru saisi olla ettei vesi jäädy siihen samantien. ABS levystä lämpömuovaamalla saisi paremman kaupallisen tuotteen.

Kotisepän tekemä 110 viemäriputki halki ja reilusti kaatoa toimii varmasti peltikourua paremmin.

JarkkoK

Jäsen
Moi kaikille! Herättelen vanhaa ketjua ensimmäisellä viestilläni täällä: mikä olis turvallinen ja kätevä tapa sulattaa jäätyneet sulatusvesikaukalot? Niissä kulkee alkuperäiset, vuonna 2022 asennetut kaapelit, jotka selvästikään eivät tee tehtäväänsä tai sitten ongelma on muualla. Joka tapauksessa ensin pitäisi saada kaukalot suliksi ilman, että ulkoyksikkö kärsii.

Amigo

Aktiivinen jäsen
mikä olis turvallinen ja kätevä tapa sulattaa jäätyneet sulatusvesikaukalot?
Joku tuontyylinen on kätevä kun tulikuuma höyry yltää vaikeisiinkin paikkoihin. Pitää olla vaan tarpeeksi tehokas ja käyttää akkuvettä. Pienellä vesimäärällä sulattaa paljon. Sopii hyvin esimerkiksi aivan tukkoon jääntyneen kennonkin sulattamiseen hellävaraisesti. Sulatuskaukaloon saattaa silti olla helppo pääsy vedelläkin.

https://www.motonet.fi/tuote/emax-h...9oXG_DjMwy-5Hd2iUxLYUdYPCtY_t2rEaAj6eEALw_wcB

Westi

Jäsen
Ite vetäny ihan vaan vedenkeittimellä + suppilo + suppilossa olevalla letkulla kombolla niin saanu ihan kivasti sulatettua kaikki kun saa letkulla ohjattua veden mihi haluaa.. Pitää tosin olla tarkkana suppilon kanssa ettei pääse käsille vesi polttamaan

haraldh

Vakionaama
Itse käytän 10 litran puutarharuiskua, sellainen pumpattava. Sillä saa leikattua jäätä poikki melko sukkelaan.

econisti

Jäsen

Liitteet

• Screenshot2026-01-13T09:46:21.png
    Screenshot2026-01-13T09:46:21.png
    1,1 MB · Katsottu: 133
  • Screenshot2026-01-13T09:46:39.png
    Screenshot2026-01-13T09:46:39.png
    874,9 KB · Katsottu: 133
  • Screenshot2026-01-13T09:47:54.png
    Screenshot2026-01-13T09:47:54.png
    612,7 KB · Katsottu: 140

Arisoft

Hyperaktiivi
Johtuukohan jtuollainen jäätyminen yleisellä tasolla esim. siitä, että pumppu tekee sulatuksen liian usein? SIlloin lämmintä vettä valuu niin vähän että se vain jämähtää kiinni peltiin eikä ehdi sulattaa kulkureittiään auki sulatuksessa?

Tifo

Vakionaama
Tässä vielä yleiskuvalla.
Huolella on jäässä, kai toi vastus kuitenkin toimii. En muista miten toi on kytketty olemaan päällä mutta tuohon voisi tehdä ohikytkennän millä siihen saa jatkuvan virran päälle lisäsulatuksia varten.
On tullut mieleen myös jos tuon koneen alaosan pressuttaisi niin kylmä ei pääsisi niin helposti sotkemaan sulatusta.

econisti

Jäsen
Mulla on yks sulatuskaapeli ajastamattomana kiinni. En tiedä mikä on teho kaapelissa. Pitäisi varmaan mitata.
Mulla on tuo kaukalo (puinen häkki) niin hankalassa paikkaa, että letkua tarvittais suppilon ja kastelukannun lisäksi. Mitä mieltä olette kuumailmapuhaltimella sulattamisesta?

grendy

Vakionaama
Mulla on yks sulatuskaapeli ajastamattomana kiinni. En tiedä mikä on teho kaapelissa. Pitäisi varmaan mitata.
Mulla on tuo kaukalo (puinen häkki) niin hankalassa paikkaa, että letkua tarvittais suppilon ja kastelukannun lisäksi. Mitä mieltä olette kuumailmapuhaltimella sulattamisesta?
Voin sanoa parin viikon takaa kokemuksesta, että hiustenkuivaaja ainakin hävisi tehossa Ikean kastelukannulle 100-0 :D

Arisoft

Hyperaktiivi
Mitä mieltä olette kuumailmapuhaltimella sulattamisesta?

Olen joskus kokeillut ihan muissa yhteyksissä. Ei toimi jään sulattamisessa kun sulatettavaa massaa on paljon. Mutta jos kuumennat vettä sillä kuumailmapuhaltimella, niin se lämmin vesi kyllä sulattaa. Taitaa vain olla sama ongelma, ettei vesikään lämpene kuumailmapuhaltimella.

Kun omaa laitetta sulatin ja jää oli koneen sisällä koska valumisreiät oli muurautuneet umpeen niin aika monta 10 litran ämpäriä kuumaa vettä sinne kaatelin kastelukannulla että sain sen sulatettua kokonaan.

JarkkoK

Jäsen
Huoltomies tiesi kertoa, että ennen vuotta 2024 Ecodanit asennettiin liian tehottomilla sulatuskaapeleilla, jotka ei riitä pitämään kaukaloita sulana kovalla pakkasella. Meidän laitos asennettiin 2022. Huolto ja uudet piuhat menivät takuuseen.

Veden kanssa sulattelussa tahtoo olla se ongelma, että varsinkin seinän suuntaiseen kaukaloon on vaikea päästä käsiksi. Puhaltimen totesin itsekin hyvin hitaaksi keinoksi.

econisti

Jäsen
Huoltomies tiesi kertoa, että ennen vuotta 2024 Ecodanit asennettiin liian tehottomilla sulatuskaapeleilla, jotka ei riitä pitämään kaukaloita sulana kovalla pakkasella. Meidän laitos asennettiin 2022. Huolto ja uudet piuhat menivät takuuseen.

Veden kanssa sulattelussa tahtoo olla se ongelma, että varsinkin seinän suuntaiseen kaukaloon on vaikea päästä käsiksi. Puhaltimen totesin itsekin hyvin hitaaksi keinoksi.
Minulla on vuonna 2022 asennettu Ecodan yhdellä kaapelilla. Kannattaako minun siis kutsua laitehuolto paikalle?

Kaadoin eilen 10 litraa lähes kiehuvaa vettä. Sain jotain siitä auki, mutta paikka on hankala veden kaatamiselle.

Westi

Jäsen
Jos vaan mahollista saada pistokkeesta virtaa ulkoyksikön lähellä niin ehdottomasti kannattaa vetässä ylimääränen kaapeli sinne mikä ei ole millään tavalla pumpusta riippuvainen.. Olisin itsekkin säästänyt reilusti aikaa parina kertana kun mennyt jäähän.. ja nuo mukana tulleet sulatuskaapelit tuntuu olevan senverran leluja ja käyttöiältään lyhyitä ettei tuu sit ainakaan ikäviä ylläreitä kun laittaa omanki kaapeli sinne..

grendy

Vakionaama
Jos vaan mahollista saada pistokkeesta virtaa ulkoyksikön lähellä niin ehdottomasti kannattaa vetässä ylimääränen kaapeli sinne mikä ei ole millään tavalla pumpusta riippuvainen.. Olisin itsekkin säästänyt reilusti aikaa parina kertana kun mennyt jäähän.. ja nuo mukana tulleet sulatuskaapelit tuntuu olevan senverran leluja ja käyttöiältään lyhyitä ettei tuu sit ainakaan ikäviä ylläreitä kun laittaa omanki kaapeli sinne..
Omaan kaapeliin saa helposti home assistantilla tms hyvät automaatiotkin, että se ei hohkaa päällä koko aikaa vaan esim sulatuksien yhteydessä ainoastaan ja sitten tietty manuaalitarpeen mukaan hankalilla keleillä jne.

Back
Ylös Bottom