Elisa tarjoamaan kotiakkua kuukausimaksulla

-Teme-

Vakionaama
Mikä lieneen sitten on noiden Emma<>Emaldo vastaavuus keskenään siellä reservimarkkinoilla?
Eroja löytynee...
Tiedot jotka saanut Emma yksiköstä ovat hyvin positiivisia, siinä ei sitoudu just yhteen malliin, tapaan ja toimintoon.
Huawei on puheiden mukaan tekemässä diilin ainakin kahden eri brokerin kanssa, näillä on tarjota erilaiset sopparit käyttäjälle tehtäväksi. Sopparien sisältöä ei ole vielä julkistettu, mutta ilmeisesti mahdollisuus rajata osa akustosta kiinteistön käyttöön, lisäksi mahdollisuus muokata sitä jakoa.
EMMA-A02 moduuli on lisäksi paljon muuta kuin pelkkä reservimarkkina-ohjausmoduuli, sillä saa myös pösä ja aurinkovoima ohjaukset SG-pumpulle, EV latureille ja älyreleille.
Emaldon kanssa käytännössä akusto on varattu just siihen yhteen toimintoon ja kiinteistö ei siitä hyödy piikkien aikaan tms
Aurinkovoimala toimii kuten ennen, mutta sen erillishyödyntäminen ohjausten muodossa on 0
 

roots

Hyperaktiivi
Emaldon kanssa käytännössä akusto on varattu just siihen yhteen toimintoon ja kiinteistö ei siitä hyödy piikkien aikaan tms
Aurinkovoimala toimii kuten ennen, mutta sen erillishyödyntäminen ohjausten muodossa on 0
Tuossa reserviä varten on 5kWh ja omaan käyttöön sitten ihan valinnan mukaan peruskaapilla 10kWh, pösä hommiin ja paneeli hommiin...
Tai voi sen valita 0kWh omaan käyttöön ja 5kWh reserviin jolloin hintakin lieneen Elisaa halvempi... tuo varmaan kustannustehokkaampikin paketti, nuo omahyöty 'palvelut' kaikenkaikkiaan on niin lillukanvarsia.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Elisan reservituotto on pienempi koska toimii vain yksillä markkinoilla, näin ymmärsin Poweran myyjän höpinöistä. Tosin Poweran myyjä oli valmistunut alunperin sisäministeriön alaisesta koululaitoksesta että ihan syvintä tietotaitoa hänellä tuskin oli hallussa.
 

roots

Hyperaktiivi
Nämä varmaankin elää millä markkinoilla kukin pystyy, oliskos aikojen päästä kaikki toimii 'kaikilla' markkinoilla, eripituisia viiveitä sitte koska kukin saa minkäkin tason toimintaan.
 

anders

Vakionaama
Elisan reservituotto on pienempi koska toimii vain yksillä markkinoilla

Elisan tuoton pienuus tuskin johtuu tästä.

Itse etsisin syytä enemmän siitä, että Elisa on a) voittoa tavoitteleva laitos ja b) priorisoi omat akustonsa tietysti ensin, ts kovempihintaiset kaupat annetaan niille ja kuluttaja-akuilla täydennetään jämät markkinoilta.

Nerokas sinänsä, koska näin saavat moduloitua oman tarjontansa tappiin, ja kuluttaja-akuista täydennettyä jos menee hilkulle.
 

fraatti

Hyperaktiivi
”Tämän tyyppiselle palvelulle on selvästi tilausta, Elisan Kotiakku on herättänyt valtavasti kiinnostusta. Syyskuussa ensimmäiset Elisa Kotiakut on asennettu ja otettu käyttöön. Palvelua kehitetään edelleen ja saatavuutta laajennetaan vaiheittain”, kertoo Elisan tekoäly- ja erityisprojektien johtaja Jukka-Pekka Salmenkaita.

Kotiakkupalvelu on ollut syyskuusta alkaen saatavilla pääkaupunkiseudulla. Onnistuneen testijakson myötä Elisa laajentaa Kotiakun saatavuuden koko Uudellemaalle ja Tampereen seudulle lokakuussa.
 
Elisan tuoton pienuus tuskin johtuu tästä.

Itse etsisin syytä enemmän siitä, että Elisa on a) voittoa tavoitteleva laitos ja b) priorisoi omat akustonsa tietysti ensin, ts kovempihintaiset kaupat annetaan niille ja kuluttaja-akuilla täydennetään jämät markkinoilta.

Nerokas sinänsä, koska näin saavat moduloitua oman tarjontansa tappiin, ja kuluttaja-akuista täydennettyä jos menee hilkulle.
Elisan myyjän mukaan yksi syy on akkujen koko. Tukiasemien akut ovat paljon kuulemma suurempia. Nähdäänhän se toisten toimijoiden kohdalla, joissa reservikäyttöön on esim 5kWh.
 

anders

Vakionaama
Elisan myyjän mukaan yksi syy on akkujen koko. Tukiasemien akut ovat paljon kuulemma suurempia.

Niin, sanovat mitä sanovat.

Mutta sanotaan että heillä on 100 yksikköä tukiasema-akkua ja 100 kotiakkua.

Saavat markkinoilta rahakkaan 75 yksikön reservidiilin ja vähemmän rahakkaan 50 ja polkuhintaisen 75.

Miten veikkaat että nuo diilit jakautuvat, kun käytössä 200 yksikköä reserviä toteuttavaa?
 
Nyt on elisan paketti asennettu.

1000012156.jpg

1000012154.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Näytti ja siisti asennus, ei ole johtospagettia ja vehkeitä pitkin ja poikin.

Näytähän toki vähän että miten se pelaa kun hiukan alkaa kokemusta kertymään. Kuinka suuri osa kapasiteetista on käytettävissä kiinteistölle?
 
Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Aikas pienen ja siistin näkönen akkupaketti, pieni syvyys, olikos tuo ~5kWh per pala eli 15 yhteensä?

Jännästi Hmi:ssä Verkko kuvake vasemmalla ja teksti/painike oikealla... :hmm:
 

fraatti

Hyperaktiivi
5kWp paneelit
10,5kk
Tuotto 3824kWh
Myyntiin 1488kWh
Myynnistä saatu 51,14€
Jotakuinkin vuosi on sitten takana. Siinä on sitten hyvä vertailukohta seuraavalle vuodelle. Sulla on omakäyttö prosentti ollut näköjään aikaisemmin jo varsin hyvä, jotain 60% paikkeilla.

Laittamasi kuva taisi olla siitä Elisan aplikaatiosta. Toimiiko Huawein vastaava myös, vai onko tuo Elisan appi ainut mikä on käytössä?
 
Elisan appi on ainut. Huawein appia ei kaiketi pysty käyttää irtisanomatta elisan sopparia, näin ainakin myyjän puheiden perusteella.

Laitetaan vielä liukurista kulutusvaikutus ennen akun asentamista. Sopivasti tuli kuun eka päivä tuo asennus, niin marraskuusta on hyvä seurata.
Aiemmin ei ollut vielä pörssiohjauksia, nyt menee pilppi ja lisä-lvv samalla pörssiohjaukseen.

liukuri.png

Tuossa ylempänä kertomani paneelien tuotto on pari viikkoa vanha ja unohdin ottaa talteen eiliseen asti olleen datan.
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Näkeekö sovelluksesta historiatietoa siitä miten logiikka on ohjannut akusta ulos / akkuun sisään?

Mietityttää omien automaatioiden ja Elisan systeemin yhteiselon sovittaminen. Samoin 10 vs. 15 kWh järkevyys, ainakin Elisan laskelmalla jälkimmäisen rajahyöty on lähes nolla mutta mikä lienee totuus.
 
Näkeekö sovelluksesta historiatietoa siitä miten logiikka on ohjannut akusta ulos / akkuun sisään?

Mietityttää omien automaatioiden ja Elisan systeemin yhteiselon sovittaminen. Samoin 10 vs. 15 kWh järkevyys, ainakin Elisan laskelmalla jälkimmäisen rajahyöty on lähes nolla mutta mikä lienee totuus.
Päivä kerrallaan voi selata historiaa.
Omien automaatioiden kanssa pelaa ihan hyvin yhteen.

Screenshot_20241107-100625~2.png

Ma ja ke oli joku häiriö akussa ja se purki itsensä aamuyöllä. Elisan tiimi laittoi minulle viestin, että akku teki jonkun health checkin ja he ovat asiasta yhteydessä valmistajaan.
 
Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Paneeliketjua ei siis mittaroitu näköjään mitenkään...

Invertterin syöttö mittaroitu kohdassa 3 ilmeisesti:
1730969913236.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuollainen sattui silmiin. Tosin teksti kirjoitettu Elisan winkkelistä. Onkohan tuossa huomioitu siirtohintoja mitenkään? Mutta kohtahan sitä saadaan kokemuksia sitten forumilaiselta suoraan.

Vertailuksi mulla pörssisähkön keskihinta oli lokakuussa 2,78 snt/kWh + marginaali. Optimoitu lähinnä auton latausta ja lämpöpumpun käyntiajankohtia.

1731233258893.png
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Espejot

Hyperaktiivi
Tuollainen sattui silmiin. Tosin teksti kirjoitettu Elisan winkkelistä. Onkohan tuossa huomioitu siirtohintoja mitenkään? Mutta kohtahan sitä saadaan kokemuksia sitten forumilaiselta suoraan.

Vertailuksi mulla pörssisähkön keskihinta oli lokakuussa 2,78 snt/kWh + marginaali. Optimoitu lähinnä auton latausta ja lämpöpumpun käyntiajankohtia.
Tässä on sitten mitä verrataan ja mihin verrataan... verataanko pumpun tuomaa säästö siihen mitä se olisi muuten ilman mitään toimia vaan siihen kuinka alas kulutuksen saa kun säätää säätämisen ilosta. Sama homma kulutusvaikutuksen kanssa. Minä en esim ole säätänyt vähään aikaan juuri ollenkaan ja kulutusvaikutus on kellon kanssa keskimäärin 20%. Eli mitä verataan ja mihin vertaan ja kuinka paljon effortia vaaditaan lopputulemaan, joko rahaa tai vaivaa. Aikoinaan kun asioista väänettiin niin mlp tuli pronsiisijalle vaivatomuudessa- suora sähkö ja kaukolämpö kulta ja hopeatilalle. "Ongelma" on siis kolmiuloteinen ja universaali vertaileminen on vaikeaa vaikka asiaa kirjoittaa auki matti meikäläisen vinkkelistä. Loppupelissä päätöksiä tehdään tunteella ja lopputolos perustellaan laskutoimituksilla & graafeilla, sanoin minä. Ja joo, mitä enemän päätöksen teoksi on dataa niin sitä helpompi on tunteen antaa viedä olematta oikeassa tai väärässä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä on sitten mitä verrataan ja mihin verrataan... verataanko pumpun tuomaa säästö siihen mitä se olisi muuten ilman mitään toimia vaan siihen kuinka alas kulutuksen saa kun säätää säätämisen ilosta. Sama homma kulutusvaikutuksen kanssa. Minä en esim ole säätänyt vähään aikaan juuri ollenkaan ja kulutusvaikutus on kellon kanssa keskimäärin 20%. Eli mitä verataan ja mihin vertaan ja kuinka paljon effortia vaaditaan lopputulemaan, joko rahaa tai vaivaa. Aikoinaan kun asioista väänettiin niin mlp tuli pronsiisijalle vaivatomuudessa- suora sähkö ja kaukolämpö kulta ja hopeatilalle. "Ongelma" on siis kolmiuloteinen ja universaali vertaileminen on vaikeaa vaikka asiaa kirjoittaa auki matti meikäläisen vinkkelistä. Loppupelissä päätöksiä tehdään tunteella ja lopputolos perustellaan laskutoimituksilla & graafeilla, sanoin minä. Ja joo, mitä enemän päätöksen teoksi on dataa niin sitä helpompi on tunteen antaa viedä olematta oikeassa tai väärässä.
Lähtökohta on kaikilla vähän erilainen. Automaatio on se taikasana mikä tekee asioista helppoa. Osaa kulutuksesta on helppo siirtää, ilman että siitä on mitään muuta havaittavaa vaikutusta mihinkään. Esimerkiksi auton lataus on itsellä sellainen. Laittaa vaan töpselin kiinni, ja muuten se hoituu automaattisesti.
Luulisin että tulevaisuudessa myös asuntojen lämmityslaitteet ovat kehittymässä samaan suuntaan. Toivottavasti valmistajat eivät karsi älykkäitä ohjauksia pois mallisarjojensa "karvalakkimalleista".

Itse ongelma, eli sähkön käyttäminen kaikista halvimpaan aikaan onkin kompleksinen ongelma, mutta ratkennee osittain akulla jossa on fiksu ohjaus. Kun muuttujia lisätään niin "täydellisen" ratkaisun hakeminen muuttuukin entistä vaikeammaksi. Esim jos on mukana omatuotantoa, sähköauton latausajankohdat vaihtelevat jatkuvasti tai vaikkapa kiinteistön sähkönkulutus on suuri. Tällöin akun kapasiteetti jää äkkiä pieneksi.

Lämmityksen osalta tietty on myös merkitystä että onko varaavaa massaa olemassa vai ei.

Säästöjen laskeminen onkin sitten aikas hankalaa puuhaa kun ei välttämättä täysin tiedä että mitä olisi tapahtunut ilman minkäänmoista optimointia.

Eräällä tuttavalla on paritalossa akku. Siellä on kiinteähintainen sähkösoppari ja akkua ei käytetä muuhun kuin aurinkosähkön varastoimiseen. Mun mielestä akku menee tuolla tavalla osittain hukkaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Esimerkiksi auton lataus on itsellä sellainen. Laittaa vaan töpselin kiinni, ja muuten se hoituu automaattisesti.
Onko itselläsi käytössä kytkentä pörssisähkön hinnoitteluun? Itseäni vähän epäilyttää, että nyt on käsillä todella haastava aihe, jos pitäisi samalla pitää huolta esimerkiksi asunnon lämmittimien ja tiettyjen kotitalouskoneiden ajastuksesta, estää pääsulakkeiden palaminen, luultavasti ottaa huomiion myös sää ja tiedossa olevat suunnitelmapoikkeukset huomioon (esimerkkkinä, että auton akku on saatava ensi yönä tai toisessa tapauksessa kolmen päivän sisällä täyteen tai että asialla ei ole väliä, mutta pitäisi noudattaa normaalia viikkorytmiä).
 

-Teme-

Vakionaama
Onko itselläsi käytössä kytkentä pörssisähkön hinnoitteluun? Itseäni vähän epäilyttää, että nyt on käsillä todella haastava aihe, jos pitäisi samalla pitää huolta esimerkiksi asunnon lämmittimien ja tiettyjen kotitalouskoneiden ajastuksesta, estää pääsulakkeiden palaminen, luultavasti ottaa huomiion myös sää ja tiedossa olevat suunnitelmapoikkeukset huomioon (esimerkkkinä, että auton akku on saatava ensi yönä tai toisessa tapauksessa kolmen päivän sisällä täyteen tai että asialla ei ole väliä, mutta pitäisi noudattaa normaalia viikkorytmiä).
Tässä aika hyvin kiteytetty nk.kipupisteet. Jos käytössä useita erillisiä laitteita joissa kaikissa oma erillinen ohjaus niin missä vaiheessa ne sekoittavat toisensa ja käytöstä tulee lähes mahdotonta ilman manuaalista ohjausta?
Latauslaitteessa pösä ohjaus, talon lämmityksessä myös omansa, sitten tulee ihminen joka haluaa mennä saunaan ja laittaa kiukaan päälle kun sähkö on halpaa. Kuormanhallinta/valvonta nappaa auton pois latauksesta, samoin lämmitys, sitten molemmat huomaakin että vapaata kapaa ja lyö päälle jne… lisäksi voi olla pilveen perustuvia ohjauksia jotka ei taas tiedä talon kuormasta mitään..
Kuormanhallinta pitäisi keskittää yhteen paikkaan joka ohjaa ja siitä saada avoimet rajapinnat ohjauksiin.
 

roots

Hyperaktiivi
Eräällä tuttavalla on paritalossa akku. Siellä on kiinteähintainen sähkösoppari ja akkua ei käytetä muuhun kuin aurinkosähkön varastoimiseen. Mun mielestä akku menee tuolla tavalla osittain hukkaan.
Omassa profiilissa noilla suurinpiirtein sama arvo, eli puolet akun omakäyttöedusta puuttuisi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onko itselläsi käytössä kytkentä pörssisähkön hinnoitteluun? Itseäni vähän epäilyttää, että nyt on käsillä todella haastava aihe, jos pitäisi samalla pitää huolta esimerkiksi asunnon lämmittimien ja tiettyjen kotitalouskoneiden ajastuksesta, estää pääsulakkeiden palaminen, luultavasti ottaa huomiion myös sää ja tiedossa olevat suunnitelmapoikkeukset huomioon (esimerkkkinä, että auton akku on saatava ensi yönä tai toisessa tapauksessa kolmen päivän sisällä täyteen tai että asialla ei ole väliä, mutta pitäisi noudattaa normaalia viikkorytmiä).
Auton lataus on sinällään aika yksinkertainen. Kun auto laitetaan töpseliin, niin samalla voi vaihtaa halutessaan lataustilaa. Se voi olla esim heti käynnistyvä tai niin että haluttuun ajankohtaan mennessä on akkuun varattu x määrä kapasiteettiä lisää. Jos jälkimmäinen on valittu, niin latauslaite mittaa tehon mitä auto ottaa vastaan. Tämä mukaan sitten poimitaan edullisimmat tunnit. Kuormanhallinta pitää huolto että proput ei kärähdä vaikka asunnossa tai muualla jotain ekstrakulutusta olisikin.

Kuski sitten itse päättää että minä päivinä sitten sen töpselin laittaa siihen autoon. Suurempi akku antaisi hiukan pelivaraa varausajankohtaan kuin nykyinen auto. Siinä on melko pieni akku ja esim talvella saattaa joutua lataamaan parin kolmen työmatkan jälkeen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Kun auto laitetaan töpseliin, niin samalla voi vaihtaa halutessaan lataustilaa. Se voi olla esim heti käynnistyvä tai niin että haluttuun ajankohtaan mennessä on akkuun varattu x määrä kapasiteettiä lisää. Jos jälkimmäinen on valittu, niin latauslaite mittaa tehon mitä auto ottaa vastaan. Tämä mukaan sitten poimitaan edullisimmat tunnit. Kuormanhallinta pitää huolto että proput ei kärähdä vaikka asunnossa tai muualla jotain ekstrakulutusta olisikin.
En nyt vakuuttunut yksityiskohdista, mutta jäin edelleen alkuperäiseen ennakkoluulooni, että kuskin pitää päättää kunakin iltana, milloin on suunnilleen edullinen aika ladata ja ajastettava latausjakso sen perusteella? Jos jokin muu paljon kuluttava laite haluaakin illalla arvioitua enemmän tehoa ja energiaa, lienee mahdollista, että akku ei tule riittävän täyteen yön aikana? Akun varaaminen asetettuun määräaikaan mennessä on sinällään hyvä tapa asettaa joustava lataus, mutta mukautuu vain osittain muiden laitteiden kuormamuutosten seurauksena käytettävissä olevaan tehoon, jolloin lataus ei välttämättä tapahdu edullisimpaan ajankohtaan (tai lataus jää vajaaksi).

Tähän ei kylläkään edes ole mahdollista laatia kokonaisuutena ja kaikissa tilanteissa optimaalisen pienet kustannukset tuottavaa latausstrategiaa (mistä syystä paitsi että taival on periaatteessa loputon, eri tilanteissa erilainen strategia voisi toimia paremmin tai sitten perustaa ohjausstrategian oppivan tekoälyalgoritmin ohjaukseen niin, että algoritmi osaa kysyä tai käyttää hyväkseen ainakin yleistä/henkilökohtaista kalenteri- ja säätietoa vaihtoehtostrategioiden keskinäiseen valintaan). Voi olla, että tuotakin menettelyä pitäisi hieroa pitkään ja hartaasti, että pääsee edes melko yksioikoisen kuskin valitseman kelloon nojautuvan kullekin yölle valittavan tunnneittaisen tms.lataussuunnitelman tasolle.
 

fraatti

Hyperaktiivi
En nyt vakuuttunut yksityiskohdista, mutta jäin edelleen alkuperäiseen ennakkoluulooni, että kuskin pitää päättää kunakin iltana, milloin on suunnilleen edullinen aika ladata ja ajastettava latausjakso sen perusteella? Jos jokin muu paljon kuluttava laite haluaakin illalla arvioitua enemmän tehoa ja energiaa, lienee mahdollista, että akku ei tule riittävän täyteen yön aikana? Akun varaaminen asetettuun määräaikaan mennessä on sinällään hyvä tapa asettaa joustava lataus, mutta mukautuu vain osittain muiden laitteiden kuormamuutosten seurauksena käytettävissä olevaan tehoon, jolloin lataus ei välttämättä tapahdu edullisimpaan ajankohtaan (tai lataus jää vajaaksi).

Tähän ei kylläkään edes ole mahdollista laatia kokonaisuutena ja kaikissa tilanteissa optimaalisen pienet kustannukset tuottavaa latausstrategiaa (mistä syystä paitsi että taival on periaatteessa loputon, eri tilanteissa erilainen strategia voisi toimia paremmin tai sitten perustaa ohjausstrategian oppivan tekoälyalgoritmin ohjaukseen niin, että algoritmi osaa kysyä tai käyttää hyväkseen ainakin yleistä/henkilökohtaista kalenteri- ja säätietoa vaihtoehtostrategioiden keskinäiseen valintaan). Voi olla, että tuotakin menettelyä pitäisi hieroa pitkään ja hartaasti, että pääsee edes melko yksioikoisen kuskin valitseman kelloon nojautuvan kullekin yölle valittavan tunnneittaisen tms.lataussuunnitelman tasolle.
Ladattava kWh määrä (tai ajomatka) on asetettu sovellukseen etukäteen. Yleensä auto laittaa latauksen poikki, ja näinollen latauslaite haluaisi vielä täyttää akkua. Näinollen esim esilämmitykset menevät vielä suoraan seinästä akun sijaan. Todennäköisesti laturi vielä ottaa aavistuksen ennakkoa, jotta tarvittava matka saadaan varmasti ladattua.

Latauksen virta on vielä säädettävissä erikseen, jos vaikka haluaisi käyttää lataukseen pidemmän ajan jostain syystä.

Mulla on lataus feilannut kerran ja se oli ihan käyttäjävika kun olin ajatuksissa laittanut päälle asetuksen että ladataan vain aurinkosähkön ylijäämällä ja keli oli täysin paisteeton. Auton akun varaustason näkee kuitenkin kännyaplikaatiosta ja aamutoimien aikana 10kW teholla lataaminen täydensi akkua sen verran että latauksen sai siirrettyä seuraavalle päivälle. Tosin töissä olisi voinut myös ladata 25snt/kWh hinnalla.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Lähtökohta on kaikilla vähän erilainen. Automaatio on se taikasana mikä tekee asioista helppoa. Osaa kulutuksesta on helppo siirtää, ilman että siitä on mitään muuta havaittavaa vaikutusta mihinkään. Esimerkiksi auton lataus on itsellä sellainen. Laittaa vaan töpselin kiinni, ja muuten se hoituu automaattisesti.
Luulisin että tulevaisuudessa myös asuntojen lämmityslaitteet ovat kehittymässä samaan suuntaan. Toivottavasti valmistajat eivät karsi älykkäitä ohjauksia pois mallisarjojensa "karvalakkimalleista.
Automaatiuossa on kaksi sanaa joista on helppo tehdä yhdyssana. Mutta siihen taisi se helppous loppua. Minulla olisi kaikki edellytykset automatisoida kulutusta mutta en ole viitsinyt. Ei ole ollut pakko ja inpiraatio on puuttunut. Minun mielestä suurin osa ratkaisuja on varsin kotikutoisia ja ne tehdään pelkkä säästö mielessä ja äly loistaa poissaolollaan. Niben pörssiohjaus ei ole hirveesti innostanut. Toki verkkopiuhakin puuttuu. Mutta nyt kun catti joutuu vetelemään pitkin alapohjaa niin kait se pörssisähköohjaus tulee Nibeenkin. Summasumarum, automaatio kuulostaa hyvältä ratkaisulta mutta mikään automaatti se ei ole. Automaatioita varten tarvitaan kourallinen erillaisia valmiuksia eikä kaikilla ole niitä. Onhan tälläkin foorumilla jäseniä jotka ei koe pakotavaa tarvetta automaatioon. Uskon että heitä löytyy todella paljon.

Eräällä tuttavalla on paritalossa akku. Siellä on kiinteähintainen sähkösoppari ja akkua ei käytetä muuhun kuin aurinkosähkön varastoimiseen. Mun mielestä akku menee tuolla tavalla osittain hukka

Akustosta taitaa puuttua automaatio, epäilen. Taitaa 99% akuitoista olla toistaiseksi tyhmiä kellon varassa juoksevia.
 
En nyt ihan ymmärrä, miksi automaatiot eivät pelaisi helposti yhteen.

Minulla on auton laturilla ja akulla omat kuormanhallinnat. Molemmat rajoittaa tehoa, jos meinaa sulakkeet paukkua.
PILP ja LVV eivät syö kapasiteettia niin paljoa, etteikö autolle ja/tai akulle riittäisi virtaa.

Kaikki saman kuormanhallinnan takana olisi tietenkin kivoin, koska silloin voisi laittaa kulutukset prioriteetti järjestykseen. Vielä ei ole ollut niin kovaa lämmityksen tarvetta, että kumpikaan olisi alkanut rajoittamaan. Tuo elisan akku lataa 2,5kW teholla jaettuna kolmelle vaiheelle.
 

kaihakki

Vakionaama
Laskeskelin ihan mielenkiinnosta tätä Fingridin tarjousta 15 kwh akusta. Fingrid maksaisi investoijalle 35,- euroa kuussa puhdasta rahnaa. En nyt löytänyt tarkkoja tietoja, mutta jos nyt oletettaisiin, että kovilla pakkasilla, kun meidän kämppä kuluttaa 5 kw sähköä (VILP ei enää tuota mitään, mennään suoralla sähköllä), niin akulla voitaisiin korvata ko. kulutusta ja Fingrid saisi vaikkapa yhden tunnin ajaksi meidän akusta sähköä 5 kw teholla.
Jos valtakunnassa olisi 100.000 omakotitaloa akustossa mukan, niin Fingrid saisi tunnin ajaksi 500.000 kw, eli 500 Mw tehoa. Sillä määrällä Fingrid kattaisi tällä hetkellä puuttuvan varavoimakapasiteetin joksikin aikaa. Ja kustantaisi Fingridille 100.000 x 35 x 12 = 42 miljoonaa euroa vuodessa. Ei paha ja ei tarvitsisi investoida yhteen ydinvoimalaan rahnaa taikka johonkin hypermassiiviseen akkusysteemiin. Ko. tunnin aikana Fingrid pystyisi konfiguroimaan valtakunna sähköntuotannon uuteen setappiin.
Tällaisilla oletuksilla olisi erittäin kekseliäs ratkaisu vaihtelevaan sähköntuotantoon. Voisi olettaa, että ko. 35 euron kk korvaus tulee säilymään myös tulevaisuudessa ja ehkä vielä lisääntymään. Elikkä akun hankinta näyttäisi kämpän omistajan kannalta hyvälle investoinnille. Pitänee kuitenkin vielä seurata tilannetta.
Akku antaisi myös pelivaraa erilaisten pilvi/aurinkopäivien tasaukseen aurinkokennosysteemissä ja myös mahdolliseen sähköauton latauskuvioon.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Automaatiuossa on kaksi sanaa joista on helppo tehdä yhdyssana. Mutta siihen taisi se helppous loppua. Minulla olisi kaikki edellytykset automatisoida kulutusta mutta en ole viitsinyt. Ei ole ollut pakko ja inpiraatio on puuttunut. Minun mielestä suurin osa ratkaisuja on varsin kotikutoisia ja ne tehdään pelkkä säästö mielessä ja äly loistaa poissaolollaan. Niben pörssiohjaus ei ole hirveesti innostanut. Toki verkkopiuhakin puuttuu. Mutta nyt kun catti joutuu vetelemään pitkin alapohjaa niin kait se pörssisähköohjaus tulee Nibeenkin. Summasumarum, automaatio kuulostaa hyvältä ratkaisulta mutta mikään automaatti se ei ole. Automaatioita varten tarvitaan kourallinen erillaisia valmiuksia eikä kaikilla ole niitä. Onhan tälläkin foorumilla jäseniä jotka ei koe pakotavaa tarvetta automaatioon. Uskon että heitä löytyy todella paljon.



Akustosta taitaa puuttua automaatio, epäilen. Taitaa 99% akuitoista olla toistaiseksi tyhmiä kellon varassa juoksevia.
Jotkut poimii ne matalalla olevat omenat. Toiset eivät viitsi. Sama vika se oli itselläkin pitkään. Laiskuus vaivasi.

Nyt kun mlp käy pörssisähkön mukaan ja autoa ladataan halvoilla tunneilla niin säästö voi olla yhdessä päivässä useamman euron senttien sijaan. Kyllä mulle kelpaa kun asumismukavuus ei ole laskenut eikä kumpikaan vaikuta muutenkaan muuhun elämiseen.

Olen huomannut että moni ei ole valmiina uhraamaan ajatustakaan koko asialle.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Jotkut poimii ne matalalla olevat omenat. Toiset eivät viitsi. Sama vika se oli itselläkin pitkään. Laiskuus vaivasi.

Nyt kun mlp käy pörssisähkön mukaan ja autoa ladataan halvoilla tunneilla niin säästö voi olla yhdessä päivässä useamman euron senttien sijaan. Kyllä mulle kelpaa kun asumismukavuus ei ole laskenut eikä kumpikaan vaikuta muutenkaan muuhun elämiseen.

Olen huomannut että moni ei ole valmiina uhraamaan ajatustakaan koko asialle.
Niin, onko sähköauto tai akku alhallaa vai ylhäällä oleva omena. Mutta pelkällä pumpulla on vaikea saada hirveen isoa hyötyä kun maalämöllä kulutukset on muutenkin pientä.
 
Back
Ylös Bottom