Vs: energiamittari
jule-
Lisään tämän viestin tuonne uudelle foralle kun se avautuu. Hymyilee Uudelle foorumille voisi tosin avata oman ketjunsakin tälle.
Sama meno jatkuu , viikot ovat olleetkin melko samanlaisia.
Kokonaiskulutus
1. vko 2. vko 3. vko 4.vko
PM300 13,14 59,42 105,73 144,59 kWh
Lidl 9,42 50,86 92,12 125,58 kWh
Siemens W9 9,05 50,39 91,62 124,77 kWh
markusj
Lidl ja Simens tuntuu menevän edelleen samoissa suuruusluokissa.
Innostuneena tästä mittauksestasi, kävin hakemassa itsellenikin tuollaisen Lidl mittarin ja viritän sen jossakin vaiheessa lähitulevaisuudessa mittaamaan samoja lukemia kuin PM300. Saa nähdä on tulos saman suuntainen kuin sinulla.
Vesa
Joo.. on mielenkiintoista nähdä, onko näissä PM300:ssa johdonmukainen virhe vaiko huono kalibrointi. Tai joku muu.
IlmanPumppaaja
Oma "pm300" manuaalin mukaan käyttää sähköä verkkovirrasta, ja ainoastaan sähkökatkoksen yhteydessä pattereita. Onhan tämä otettu huomioon mittauksissa, vai onko teillä erilailla toimivat mittarit?
Edit: Ja ehdotus, miten tuota voinee testata: vaihatte mittareiden järjestystä, jos ei ole eroa suhteissa niin sitten käyttää pattereita, mutta jos on eroa niin sittenhän ne mittarit ottavat verkosta tarvitsemansa, eiks jeh?
Vesa
Mittari kävisi aika lämpöisenä, jos se ihan itse käyttäisi tuonverran sähköä...
IlmanPumppaaja
Ehkä ei kaikkea, mutta lienee silti syytä ottaa ja tarkistaa kuinka paljon. Oma mittarini on hieman lämmin.
jule-
Oma mittari ei ole lämmin. Mittareiden järjestys on tämä =---W9--Lidl--PM300---0 .
Sama ero voisi selittyä myös sillä , että testi viikot ovat toistaiseksi sisältäneet samanlaista kulutusta.
IlmanPumppaaja
No ei ne mittarit ihan pyhällä hengellä voi elää vaikkei kulutus suurta olisikaan?
Ilmeisesti = on seinä, eli siemens on seinässä?
Tarkoitat varmaan, että testiviikot ovat sisältäneet erilaista kulutusta eikä samanlaista? Esim. viikko1 kulutus siinä 10kWh ja viikko2 kulutus yli 40kWh..
Esimerkiksi 5 watin kulutuksella ero on viikossa jo 0.84kWh, kyllä sen eron huomaa jo kun aletaan laskemaan prosentuaalisia eroja. Yhden watin kulutuksella esimerkiksi ensimmäisellä viikolla on noin 1-2%:n vaikutus (riippuen mistä sen laskee), viidellä viisinkertainen.. Tuskinpa se järjestystä vaihtaa pm300:n suhteen, mutta lidl vs siemens saattaa ero selittyä lähes kokonaan tuolla.
Ja jos tarkoitus on saada kullekkin mittarille oma COP-laskuissa käytettävä "kerroin", niin kyllä edelleenkin olen sitä mieltä, että tuo pitäisi selvittää, mutta pakottaahan en ketään voi mihinkään. Lisäksi pitää muistaa, että koska testissä on vain yksi kutakin mallia, ei voida kovinkaan suuria johtopäätöksiä vetää mallien välisistä eroista, varsinkaan noiden halpismallien kohdalla.
Mielipiteeni testin toimivuudesta olen nyt tuonut esille ja vaikenen nyt Hymyilee (Kunnes ehkä testaan itse mittareita ja tuon omat tulokset vertailtaviksi
Vesa
Italiaanojen DIN-mittarin kulutukseksi annettiin muistaakseni peräti 7W. Joka on aika paljon, etten sanoisi liikaa pienille jäähdyttämättömille mikropiireille.
Vaikea kuvitella mihin se teho menee, jossei sitten maksimikuormalla siihen vastukseen, jonka avulla mitataan virtaa.
Kiekkomittarissakin lienee häviöitä, sehän jopa pyörii pyörrevirroillla ja käämeihinkin taitaa jotain mennä. Niitä tehoja tuskin mitataan sillä pyörällä...
Mutta juu.. mittareiden järjestyksen vaihtaminen tuottanee lopulta jonkinlaisen tiedon kunkin mallin omasta kulutuksesta. Mutta sekin siis riippuu kuormasta.
jule-
Siis on ollut samanlaista kuormaa takana näillä testiviikoilla eli katkokäyntiä.
No mihinkä järjestykseen haluatte ne?
Nyt PM300 on ollut viimeisenä sarjassa ja sen kulutus näkyy silloin W9:n ja Lidl:n mittauksissa , mutta PM300:ssa ei ole
Lidl:n eikä W9:n kulutusta.
Mitenköhän on , ottaako PM300 oman käyttöjännitteensä ennen vai jälkeen oman virranmittauksen?
tet
Ennen. Jos ei ole kuormaa perässä niin näyttää nollaa.
jule-
Juuri. Tällöin PM300:n omakulutus ei näy PM:n mittauksissa. Eikä tulosero selity PM:n omalla kulutuksella.
Vesa
Veikkaan, ettei se ilman kuormaa kulutakaan kovin paljon, ehkä jopa niin vähän ettei osaa sitä mitata. Kuorma tulee vasta mittavastuksesta. Mitä halvempi mittari, sen enempi vastus vie, koska se tekee AD-muunninpuolen vähän helpommaksi.
jule-
Ei kai PM300:ssa ole virranmittausvastusta? Onkos joku avannut tuollaisen härpäkkeen tai löytyisikö jostain jotain kuvia?
Vesa
Minulla on yksi PM300 osittain purettuna. Kuin myös yksi carlo gavazzi. Ikäviä laitteita modattavaksi. On niissä minusta molemmissa kaarelleväännetty paksu johdonpätkä vastuksena. Halvempi kuin Hall-anturi... nääs. Tarkistan illalla.
IlmanPumppaaja
Nyt joudun syömään sanani hiljenemisestä Järkyttynyt
Voisiko tuota mittareiden omaa kulutusta tutkia helpommin jollakin tasaisen kulutuksen omaavalla laitteella (oisko hehkulamppu sellainen?)?
Vai vaihtuuko se(kin) sähkönkäytöntavan ja -määrän mukaan? Ehkä siitä saisi kuitenkin suuntaa antavan arvion?
Edit: pieni korjaus
Edit: korjauksen korjaus
Vesa
Ihan Helppoa se ei ole.
Mittarin oman 'tyhjäkäyntikulutuksen' saa mitattua samaan tapaan kuin minkä hyvänsä. Esmes toisella samanlaisella jos se niin pientä kuormaa mittaa.
Ja sitten voi mitata mittarinsa jännitehäviön kuormalla.
Jännitehäviöstä + vaikka mittarin itse näyttämästä virrasta voi laskea paljonko tehoa mahdollisesti jäi mittariin milläkin kuormituksella.
Kari
Joskus kun olen katsellut teho mittaukseen sopivia halpoja piirejä (joita speksataan ihan aikuisten oikeesti miitaaviinkin mittareihin) ja halvempia rimpuloita niin kyllä itse piirin/näytön tehonkulutus on minimaalista.
Heitetään nyt lonkalta että jos max kulutus olisi 2W niin mittavirhe kulutuksen takia olisi 0,336kWh viikossa.
Ja jos taasen ILP:in kulutus pelkällä puhalluksella 30W tekee 5,04kWh viikossa niin mittavirheen takia ei kannata omaksi iloksi tehtyjä mittauksia heittää romukoppaan ;-)
Itse joskus aikaoinaan katsoin vaan "Lidl" mittarin vastetta Fluken ampeerimittariin niin meinasin että riittävän hyvin näyttää mun tarpeisiin.
Toki nämä PM300 ja "Lidl" mittarit ovat sellaisia että tuskin kukaan niihin uskoo niin kuin siihen että kuu on juustoa
janti
Mulla oli tarjolla epäkuntoinen PM300, jos jolla kulla modaajalla olisi kiinnostusta sellaiseen.
jule-
Testasin PM300:sta ja Lidl:n mittaria 100W:n hehkulampulla.
PM300 näytti 92W
Lidl näytti 94W
Sitten heitin Lidl:n mittariin kiinni PM300 + 100W:n lampun = 94W
ja toisin päin
PM300 mittariin kiinni Lidl:n mittari + 100W:n lampun = 92W
Absoluuttista totuutta näillä mittareilla ei saakkaan , mutta lähtö kohtahan olikin mittauksille "kumpi on parempi".
Tähän asti Lidl on ollut omasta mielestäni parempi , mutta se ei voi olla parempi , koska se on saksalaisen pilipali kaupan pilipali tuote , ja on niin pirun halpa
teukka
Tämä mittarien tarkkuden vertailu on mielestäni jotenkin turhaa, mutta mukavaa. Melkoinen osa ilppiläisistä on sillä tasolla, etteivät erota kilowattia ja kilowattituntia toisistaan. Eivät myöskään osaa puhua muusta kuin hyötysuhteesta COPin kohdalla. Virnistää
jule-:Tähän asti Lidl on ollut omasta mielestäni parempi
Lidlista saa sitä paitsi huurteisia.
jule-
Nimen omaan. Virnistää
Tulen jatkossakin käyttämään PM300:sta , koska sen näyttö on paremmin luettavissa.
Olen kirjannut noita kulutuksia , koska jotkut (markus Hymyilee leveästi) niin pyysivät. Näitä numeroita on helppo kirjata ylös ja jonkun mielestä voin jopa näyttää viisaalta kaikkine numeroineni. Odottakaas , kun opettelen excellin käytön ja isken kunnon diagammin tänne jatkoksi. Virnistää
Vesa
On niissä molemmissa vastuslenkki.
janosvalos
Ne pikkukirjaimet siellä numeroiden perässä ovat ihan turhia. Ei niistä tarvitse välittää, kun kääntää kaiken prosenttilaskuksi - "tulos oli 15% pienempi kuin viime vuonna"
PS
minä mittaan kaiken sujuvasti PM300-mittarilla ja jos tulos ei ole järkevän tuntuinen tai en ole varma yksiköistä - puhun asiantuntevasti prosenteista. Tällä hetkellä teen mittarilla vakavaa vertailevaa tutkimusta "LTO:n esilämmitysvastuksen kulutuksesta potikan eri asetuksilla". Lisäuskottavuutta tälle työlle tuo tuloilmakanavaan tökätty Lidlin lämpömittarin anturi.
IlmanPumppaaja
Ah, anteeksi, ymmärsin väärin kun luin jostakin COP arvon laskennasta. Ja olisi se kyllä itseäni kiinnostanut jos olisi ollut mahdollista halpismittarille saada jokin korjaava kerroin, jolla laskea omalle rakkaalle Pusu ILP:lle Pusu COP.
jule-
Ok.
Muutin mittareiden järjestystä vielä eilen. =D---PM300---Siemens W9---Lidl--0
PM300 tuskin näkee kuitenkaan noiden toisten mittareiden kulutusta , kun se on niin pientä.
markusj
Nyt ovat Lidl:n ja PM300 mittarit mitanneet samaa kulutusta muutamia tunteja ja jo vajaan 12 h tulos näyttää hyvin samansuuntaisilta kuin Julen mittaukset.
Mielenkiintoinen asia tuossa Lidl mittarissa on se, että se näyttää cosini phin, ja se näyttäisi olevan pumpun käydessä noin 0,8 ja tyhjäkäynnillä hiukan alle 0,60. Seurauksena tuosta on, että kun sisäsyksikkö ainoastaan pyörittää sisäilmaa, PM300 näyttää 35W ja Lidl:n mittari 17 W. Pienen manuaalin mukaan Lidl mittarin tarkkuudeksi luvataan +- 5% sekä tehon että energiankulutuksen mittauksessa ja +- 3% jännitteen ja virran mittauksessa.
Laitan tuossa jatkossa esille viikottain myös omat tulokseni vertailuksi noille Julen mittauksille. Nyt tuo Mitsun FA35 tuntuu pääsääntöisesti olevan tyhjäkäynnillä, mutta eiköhän noita pakkasiakin ala tulla, niin saamme kunnon vertailua reilummilla kulutusluvuilla.
jule-
Kun täällä pumppu puhaltelee vain ilmaa , PM300 näyttää kulutukseksi n. 57W. Lidl:n mittari näyttää tuolloin n 16W.
Samoja havaintoja siis kuin markusj:lläkin jo.
Kari
Samat on mullakin kokemukset Lidl/Fluke että Lidl kyllä kivasti näyttää päätötehoa ja cos näytetään samalla . PM300 ei kai sitten ota vaiheeroa huomioon ollenkaan. Cosinihan kyllä näyttäs Lidl mittarin mukaan kyllä menevän aika lähelle yhtä kun kompura lähtee päälle oli sitten teho mitä hyvänsä (niin kuin pitäisikin)
Kyllä kai se on uskottava että PM300 voi antaa aika isoja heittoja kun ILP on ainoastaan puhalluksella.
Kompressorin päällä ollessa eroa ei pitäisi enään juuri tulla mutta summa summaarum halpis mittareissakin on siis eroja
Vesa
Onhan meillä tämä tutkimus.
http://koti.mbnet.fi/jahonen/Electronics/PowerQuality/