Ensikosketuksesi lämpöpumppu maailmaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raid76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Raid76

"Parempi Tossun alla kuin taivasalla"
Foorumilla saattaa jo olla kyseisen kaltainen ketju, mutta jatketaan tuoreemmalla, jos se porukalle passaa.

Milloin on palstalaisilla ollut se ensimmäinen "kosketus" lämpöpumppujen kanssa? Tottakai asentajatkin saavat kertoa, milloin ovat ensimmäisen jonkinmoisen aparaatin henkiin puhaltaneet, mutta enemmän olen kiinnostunut milloin omaa torppaa on ensi kertaa lämmitetty/viilennetty/avustettu lämpöpumpulla.

Mitä pumpulta odotettiin tuolloin ja minkälaista oli markkinointi/lupaukset verrattuna tähän päivään? Allekirjoittaneelle aihepiiri oli sangen vieras ennen vuotta 2012. Ketju on tarkoitettu mitä suurimmassa määrin kokemusten jakamiseen. Kaino pyyntö on, että koitetaan välttää prinssinakin mittailu sekä kuumarinki. :)

Vs: Ensikosketuksesi lämpöpumppu maailmaan?

Eka käsikosketus ilppiin on loppuvuodesta 2004 jolloin kaverin seinään ruuvattiin IVT merkkinen laite. Siitä heräsi into omaan pumppuun joka asennettiin vasta 2006 alussa kun 1200e satsaus vaati vuoden miettimiset, nyt päätös syntyisi päivässä ;D. Nämä molemmat pumput toimii yhä.

Vanhempien taloon asennettiin maalämpö vuonna 1999. Ensimmäistä kertaa näin moisen härpäkkeen. Silloin vielä olivat melko harvinaisia, ne alkoivat yleistyä vasta vähän myöhemmin. No, nythän on jo kaksi kaksi kompuraa jouduttu vaihtamaan mutta olen silti sitä mieltä, että on se paras lämmitysmuoto omakotitaloon pitkällä tähtäimellä. Ja onhan niitä varmaan parempiakin laitteita. Itselle hankin ilpin 2011. Pitkään harkitsin kannattaako mutta ihan turhaan nimittäin kyllä tälläisessä pienessä 60 neliön rivarissakin pääsee järkevään takaisinmaksuaikaan.

pökö sanoi:
... 1200e satsaus vaati vuoden miettimiset, nyt päätös syntyisi päivässä ;D.

Komppaan Pököä. Vaati vuoden miettimistä, mikä maksoi n. 2000 €. Tai no, öljyä nyt oli joka tapauksessa säiliössä sen verran että mietintäaikaa oli runsaasti.

minulla oli muutama vuosi sitten kovasti epäilyksiä ilppejä kohtaan, kävin tälläkin foorumilla kyselemässä ultimaten pumpuista ja niiden laadusta,
en uskaltanut siltäkään pohjalta tehdä ratkaisuja, mutta jäin roikkumaan foorumille ja lueskelin toisten käyttökokemuksia, ostinkin syksyllä 2013 kaksi "tarkoitettu vain äärimmäseen rahapulaan" käytettyä pumppua, siinähän ei korkealta putoa.
Molemmat koneet ostin samalta myyjältä,
ultimate joka on alakerrassa, maksoin pyydetyn hinnan 40€
kannoin koneen autoon mutta kaukosäädintä ei löytynytkään, myyjä ehdotti muutosta kaupan tekoon ja antoi 50€ jos en kanna sitä takaisin halliin :)
ostin kaukosäätimen ultimatemarketista ja uudet kylmäaineet sisälle, kone käyntiin ja viime talven tuo oli ainut lämmönlähde alakerrassa poislukien kosteat tilat.
yläkerrassa viime talvena panasonic oli ainut lämmönlähde, nyt on kuitenkin varalta kovempia pakkasia varten sähköpattereitakin huoneissa.
kun pakkasta oli -25c pumpuissa oli kaikki pelissä, mutta onneksi talvi oli lämmin eikä tarvinnut pattereiden auttaa.

koneiden toimintaan olen ollut tyytyväinen vaikka käytettynä ostinkin ja ongelma tilanteissa on tältä foorumilta löytynyt apu.
pumppuihin meni yhteensä n. 400-450€ minä itse asennuksineen ja ovat maksaneet jo itsensä takaisin.

nyt uskaltaisin ostaa uudenkin koneen kun on nähnyt vanhojen romujenkin toimivan.

Tinkero sanoi:
No, nythän on jo kaksi kaksi kompuraa jouduttu vaihtamaan mutta olen silti sitä mieltä, että on se paras lämmitysmuoto omakotitaloon pitkällä tähtäimellä.
Mikä kompuroihin tuli, vanhuus vai joku oikea vika?

Kotiin hankin ensimmäinen split-jäähdyttimen 90-luvun jälkipuoliskolla (toimii ja on ajoittain käytössä edelleen). Ilmalämpöpumppuja hankin kotiin ja mökille 00-luvun alkupuoliskolla. Töissä, autossa ym. olen toki ollut ilmastointilaitteiden kanssa tekemisissä jo paljon ennen tätä (käyttäjän ominaisuudessa; tohdin itse koskea kylmäainepiiriin vasta hiukan toistakymmentä vuotta sitten).

pökö sanoi:
Todennäköisesti veden puute, eli pumpun käynti-taajuus meni " tikitykitykseksi" ;D

Oma eka kosketus tuli vahingossa kun piti ostaa 2000L ölkkiä talveksi/vuodeksi enenkuin MLP tulee taloon...ostinkin vain 900L ja loput öljyrahat ILP:iin (~0,6*1100=660€) sillä silmällä että koitetaan vinguttaa tuolla + vähällä öljyllä talven läpi, lisänä tietty enemmän takan polttoo ja kattilan vastusta myös. Oli sitten niin leuto talvi ja öljyä tuli säästettyä liikaakin, eli jouduin imppaamaan + myymään osan ölkistä pois, olisko ollut muistaakseni 300L myyntiin. Toisaalta se vaihto MLP:hen tuli inan aikasemmin mitä ensin ajattelin.
ILP pääsi eläkkeelle kuten sotilaat, eli 1v palveluksen jälkeen...mitä ny eläkehommiksi hiukan jäähdyttelee joskus ja lämmittääkin lähinnä syssyllä ~+5C keleillä.

pökö sanoi:

Ensimmäinen leikkasi kiinni kun öljyt valuivat jalan murtuneesta hitsaussaumasta ulos ja toisesta katkesivat jouset joiden varassa itse kompura osa lepää. Käsin heilutellessa tunsi hyvin kuinka sisuskalut kolisivat ulkokuorta vasten. Oli se kuitenkin vielä käyntikuntoinen. Tilalle tuli vähän pienempi scroll kompura.

Ensikosketukseni lämpöpumppujen ja yleensä kylmätekniikan ihmeelliseen maailmaan tapahtui 80-90 lukujen taitteessa rakentamalla PILPIN kotipaikallani isoon omakotitaloon.
Pumpun sielu oli kylmiökäytöstä poistettu hermeettinen R12 kone.
Itse keruuosa oli rakennettu peltikoteloimalla höyrystin jonka läpi huipparin imemä poisto ilma kulki.
Prosessin lämpötiloja valvottiin tutulta edesmenneeltä kylmämestarilta sponssatuilla käytetyillä Danfossin ja Rancon termareilla. Läpinäkyvä ohjauskeskus oli varustettu mm lukuisten merkkivalojen lisäksi käyttötunti ja kulutusmittarein.
Ymmärrettävista syistä rakennelma oli vielä on /off -tyyppinen ;D

Tekele onnistui pitämään saunan pukuhuone ja kodinhoitotilan lämpimänä talvisin useiden vuosien ajan

Ensikosketus varmaan vajaa 10v sitten kun iskä hommas Ultimaten ILPin ja VILPin, jotka muuten käyvät ja kukkuvat edelleen. Tuolloin tosin en ollut kiinnostunut yhtään niiden sielunelämästä enkä oo pahemmin yrittäny noiden säätöihin mennä neuvoja antamaan :)

Sittemmin rivarin ostettuani vuonna 2011 lähdin hetimiten tutkimaan ILPpejä. Täysin nyyppänä tuolloin ei paljoa noista tajunnut, mutta eiköhän nykyän jo aika hyvin noiden elämää ole tutkittu :)

Meillä VILP-homma lähti liikkeelle 2010-2011, kun maksoin sähkölaskuja. Oli noussut jo n. 4.500 euroon vuodessa. Otin yhteyttä joihinkin l-pumppufirmoihin ja pyysin VILP-tarjousta yösähkösysteemin kylkeen. Kukaan ei kiinnostunut. Ehdottivat yleensä, että kannattaa purkaa vanha ensin pois ja kokonaan hankkia uusi systeemi. Elikkä oli näinollen pakko lähteä tee-se-itse-linjalle. Koska en ollut varma VILPpien toiminnasta 2000 litran varaajan kupeessa, ostin markkinoiden halvimman laitteen. Eli Ultimate 5000 EEV (investointi maksoi kaikkine tarvikkeineen ja osineen n. 2.700 euroa). Homma onnistui reilusti yli odotusten. Sähkökulutus romahti tuolta n. 35000 kwh paikkeilta n. 22.000 kwh tasolle ja tänä vuonna taidetaan mennä jopa alle 20.000 kwh.
Sen tästä oppi, että LVI-firmoja kiinnostaa paljon enemmän maalämpöpumppujen myynti ja asennus, koska siinä liikkuu ihan toisella tavalla rahaa. VILPeistä ei paljoa saa. Kuitenkin VILPpien kanssa vuosikoppi on n. luokkaa 2, joka on melko iso luku.

Ensimmäinen kosketus lämpöpumppuihin oli 80-luvun alussa kun isäukko hankki uuteen taloomme lämmitysjärjestelmäksi Upovarin. Lämmönjako tapahtui modernisti ilmalämmityksellä. Yli 20v taisi se upovari enemmän tai vähemmän hengissä kitkutellakin.

Aika paljon on porukalla kokemuksia jo 80-90 luvulta saakka. Erosiko tuolloin mainonta/lupaukset paljon nykypäivästä vai oliko sitä lainkaan?

Tuosta Upovarista löysin artikkelin vuodelta 2012;

http://omakotilehdet.fi/upovarin-uusi-elama/

Tuolta tämä foorumi on saanut "alkupaukun" http://www.pinseri.com/2004/04/03/ilmalmppumppu/comment-page-1/#comments

Tuonne on ehtinyt kertyä 4319 kommenttia ILPeihin liittyen
http://www.pinseri.com/2004/04/03/ilmalmppumppu/#comments
http://www.pinseri.com/2004/04/03/ilmalmppumppu/comment-page-216/#comments

lampopumput.tk -foorumi on perustettu Sampan ja eepposen toimesta 13.3.2005. Lampopumput.info eli tämä foorumi aloitti toiminnan 7.10.2005. Itse olen osallistunut foorumin ylläpitoon 11/2006 lähtien. Oma pumppu (käytetty sellainen) tuli seinälle 29.1.2007.

Kappas, Pinseri. Noita tuli kymmenisen vuotta sitten luettua hartaasti.

Homma starttasi elokuussa nilanin pilp:n kanssa ja tänään asennettiin kaveriksi lattioiden lämmiykseen ultin 5000eev e vilp nilanin sähkökattilan tilalle. Katsotaan vieläkö tämä setti laajenee MLP-vrityksellä :)

janti sanoi:
Tuolta tämä foorumi on saanut "alkupaukun" http://www.pinseri.com/2004/04/03/ilmalmppumppu/comment-page-1/#comments

Tuonne on ehtinyt kertyä 4319 kommenttia ILPeihin liittyen
http://www.pinseri.com/2004/04/03/ilmalmppumppu/#comments
http://www.pinseri.com/2004/04/03/ilmalmppumppu/comment-page-216/#comments

lampopumput.tk -foorumi on perustettu Sampan ja eepposen toimesta 13.3.2005. Lampopumput.info eli tämä foorumi aloitti toiminnan 7.10.2005. Itse olen osallistunut foorumin ylläpitoon 11/2006 lähtien. Oma pumppu (käytetty sellainen) tuli seinälle 29.1.2007.

Pinseri on näköjään edelleen voimissaan. Sieltä tosiaan tämäkin foorumi on tavallaan lähtenyt, kun tuolloin ei oikein muuta paikkaa hyvälle keskustelulle aiheesta ollut. Sen verran tarkennetaan että perustin maaliskuussa ensimmäisen foorumin yksin ja eepponen tuli sitten jossain vaiheessa kevättä/kesää mukaan. Yhdessä perustettiin sitten tämä info. Eepposen joku kaveri teki meille pääsivuston, joka oli pitkään käytössä. Myöhemmin se korvautui julkaisujärjestelmällä, kunnes hiipui pois kokonaan. Ensi vuonna vietetään siis foorumin 10v. synttäreitä. ;D
Itsellä on ilmalämpöpumppu ollut vuodesta 2005, sitä ennen lämmityskäytössä lämpöpumpuista ei muistissa olevia kokemuksia.

Ensimmäisen foorumin tilastoja:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6.msg11#msg11

Minun ILP taival alkoi 21.1.2003 Sharp ILP pumpulla joka kesti 7 vuotta.
FOORUMILLA aloin kirjoitteleen heti perustamisen alkuaikoina v - 05
( Kiitos Sampalle että sain käyttää sinun valokuvakansiotasi omien valokuvieni laittoon ”foorumille” )

OTE KIRJOITUKSESTANI « : 20.11.05 - klo:18:19 »:

Ylläpidolle, ylläpitäjinä toimivat ( Samppa ) ja ( eepponen ).
>ylläpidämme sivustoa puhtaasta "innostuksesta" lämpöpumppuihin.< :lol:

Sen on varmaan huomannut jo muutkin etten yksin minä, koska rekisteröityjä käyttäjiä näyttäisi olevan jo 147, ja viestejä on kirjoitettu 1832 kpl, nämä 20.11.2005 mennessä.

Onnittelen hyvästä foorumista, olen tyytyväinen Ilmalämpöpumpun ( kohta 3 vuotta ) käyttäjä, ja mielestäni ”nestori”, ja ehkä muutenkin, muihin foorumillle kirjoittaneisiin nähden ( ei taida paistaa läpi ) :idea:
Keskusteluiden kulkua seuratessa, olen mielestäni huomannut että muutamat perusasiat ovat jääneet vähemmälle huomiolle, ( ”lämpöpumppukärpänen” aivan kun autokuume iskee yllättäen ) :roll:

Osoite koko kirjoitukseeni ja Sampan vastaus:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=234.msg1967#msg1967

Mökille asennettiin Mitsun GE25 muistaakseni -08 tai -09. Mökki-ilpin sielun elämää ei oikeastaan ole tullut juurikaan mietittyä, mutta -12 löysin tämän foorumin ja nopeasti asennutinkin taloon FD35:n jonka kanssa on sitten tullutkin leikittyä.

Tästä foorumista on tullu minulle luetuin keskustelupaikka, koska fiksu keskustelu minua kiinnostavista aiheista tuntuisi olevan joka päivä teemana.

Löysin vanhan kuitin Panasonic 9 invertterin ostosta heinäkuulta 2003, 2300e oli maksanut asennettuna.

Hienoa että ketju on ottanut ilmaa alleen. Voisivatko nämä kauemmin pumppuja omistaneet kertoa vielä tarkemmin (jos on muistissa) miten hintataso on muuttunut tai pumppujen markkinointi (lupaukset ym.)? Hintatasoa tietty hiukan hankala verrata, mutta saa siitä jonkinmoista kuvaa.

Hintatasoa en ole seurannut vuosiin, 2006 fujitsu maksoi asennettuna 1200e, kait sen nytkin saa selkeesti alle 2 tonnin.
Silloin taisi markkinointi olla taisi olla vielä villimpää kuin nyt koska myyjä ei tiennyt laitteesta sen enempää kuin ostajakaan ;D

1999 maksoi 12 sarjan Technibell 6000mk. Toimii vieläkin, eka ilppini :)

2007 maksoi 1900€ Sanyo 124. Löytyy sivuilta tarkemmin tietoa tuosta 120 neliöisessä talossa, jossa on ilmakiertoinen lattialämmitys ja yhteiselo oli hankalaa, vaikka kakemittaus löytyikin. Silloin yritettiin säästää sähköä. 2013 asennettu nykyiseen taloon Mitsu FH25 1750€, joka toimii enimmäkseen jäähdyttimenä kesäisin.

Raid76 sanoi:
Hienoa että ketju on ottanut ilmaa alleen. Voisivatko nämä kauemmin pumppuja omistaneet kertoa vielä tarkemmin (jos on muistissa) miten hintataso on muuttunut tai pumppujen markkinointi (lupaukset ym.)? Hintatasoa tietty hiukan hankala verrata, mutta saa siitä jonkinmoista kuvaa.

Oma kokemus Sharp/IVT. Lähtöhinta oli 3000 EUR, hinnan sain ”tingittyä” 2500 euroon asennuksineen.
Alustavat pumppukaupat tein Hgin IVT:n kautta, mutta loppukaupat Nokian IVT: llä, josta tuli myös asennus Pirkanmaalle 21.1.2003.
Kysyin kummastakin paikasta Hgin ja Nokian IVT liikkeeltä apua
pumppuani koskeviin teknisiin kysymyksiin, koskien mm. sulatustoimintaa, suodatin, varaosia ym
mitään vastausta en saanut kummastakaan paikasta ilmalämpöpumpun asennuksen jälkeen, otin lopuksi yhteyttä IVT:n Jussi Hirvoseen saamatta vastausta.
Yksi pieni ostaja on varmaan olematon tekijä suuressa massassa. Pumppuni pelasi 7 vuotta, mutta jälkihuolto ei pelannut lainkaan! Tulin toimeen omin nokkineni. Pumppu pelasi yli takuuajan 5 v ( joka IVT:llä on vakuutus ) pelasi 2009 saakka, eli 7 vuotta.

Lämpöpumpun ostan mieluummin muualta kun IVT liikkeestä, ja näin pumpun merkki vaihtui! Voi olla että IVT:n maahantuoja on jo ottanut opikseen ylimielisen suhtautumisen loppukäyttäjiin! Mutta huono kello kuuluu kauemmaksi kun hyvä........
IVT joka kuuluu Bosch ketjuun, on kaiketi laskenut pumppujen hintaa 2000 euron molemmin puolin.

Omasta Toshiba ILP pumpustani maksoin omasta mielestäni "tukkuhinnan" !!! asennuksineen, koska oli läpiviennit valmiina, olettaisin myös että huolto pelaa.
Ps kahta en vaihtaisi vaimoa enkä ILP:tä

Päivää

Taisi olla vuonna 2004-05 kun Toshiba Daiseikai asennettiin paritaloon ja se oli hyvä laite, taisi olla ainoa joka oikeasti toimi kovilla pakkasilla eikä jäätynyt kertaakaan. Hyvä laite ja taisi maksaa noin 2400 Euroa, silloin tuli myös kotitalousvähennys joka alensi hintaa.

Ainoa puute oli ettei käynnistynyt uudelleen sähkökatkon jälkeen ja kämppä oli joskus kylmä kun tuli töistä. Sähkälasku puolittui -70 lukulaisessa tiilitalossa jossa oli suorasähkölämmitys.

Nyt on uusi Mitsubishi MSZ SF35-VE tällaisessa vanhassa hirsitalossa (2-kerrosta ~120 neliöö) ja näytti olevan +- nollakelillä kennosto aivan jäässä, koko kennon matkalla keskikohdasta noin 20 cm "viiva" oli auki.

Etsin miten tuollainen kuuluu sulattaa vai onko tuossa automaattisulatus mutta mistään en tietoa löytänyt, pitäskai olla.

Noo, laitoin jäähdytyksen päälle niin alkoihan se kennosto sulaamaan.

3/2010 näemmä tänne rekisteröidytty kun jahtasin vaihtoehtoja mökin lämmitykseen.

Kotona on 2 lämpöpumppua nykyisin (ilmankuivain ja siirrettävä ilmastointilaite) ja ensi kesänä ilmestynee vilp jäähdytyskäyttöön jolloin saisi jäähdytyksestä syntyvän energin siirrettyä lämpimän käyttöveden tekoon.

Heinäkuussa 2005 tuli Fujitsu-Siemensin 9-teholuokan ILP edellisen asunnon (1 1/5 kerroksinen paritalo) yläkertaa jäähdyttämään. Maksoi asennettuna 1600 €. Kesäisin jäähdytykseen käytetty energia taisi lämmityskaudella säästyä, koska vuosikulutukset pysyi kutakuinkin samana.
-15°C alkoi olla tuonaikaiselle Fujitsulle liikaa, sulatteli ulkoyksikköä yhtenään.

Huomattavasti äänettömämpi on tämä nykyinen Mitsu HE (2013) tuohon vanhaan verrattuna.
Muistaakseni tuon Fujitsun sisäyksikköön oli uusittu puhaltimen laakerit viime talvena.

Takaisin
Ylös Bottom