FD25VABH huono hyötysuhde osateholla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuhis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: FD25VABH huono hyötysuhde osateholla

Nyt on mitsua pidetty päällä ainoastaan iltaisin sekä öisin. Tilanne ei todellakaan ole parantunut - pumppu esimerkiksi tällä hetkellä tuottaa lämpötehoa 1470W (11 asteen lämpötilaerolla) ottoteholla 890W, ulkolämpötilan ollessa -8 astetta. COP arvoksi tästä saadaan 1.65. Autotallissa hommaillessani Chunlan tuottaa jälleen kerran lämpötehoa paremmalla hyötysuhteella kuin mitsu, huomattavasti paremmalla.

Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista? ??? ??? ??? 1800 euron investointi....

puuhis sanoi:
Nyt on mitsua pidetty päällä ainoastaan iltaisin sekä öisin. Tilanne ei todellakaan ole parantunut - pumppu esimerkiksi tällä hetkellä tuottaa lämpötehoa 1470W (11 asteen lämpötilaerolla) ottoteholla 890W, ulkolämpötilan ollessa -8 astetta. COP arvoksi tästä saadaan 1.65. Autotallissa hommaillessani Chunlan tuottaa jälleen kerran lämpötehoa paremmalla hyötysuhteella kuin mitsu, huomattavasti paremmalla.

Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista? ??? ??? ??? 1800 euron investointi....

Saatko millään mitattua kuumakaasun lämpötilaa täysteho vs osateho ? Jos säätö pysyy hyvänä, pitäisi lämpötilan olla suurinpiirtein sama. Osateholla hieman pienempi 5-10 astetta. Mittaus pitää tehdä ulkoyksikön lähtevästä putkesta.

Saatko millään mitattua kuumakaasun lämpötilaa täysteho vs osateho ? Jos säätö pysyy hyvänä, pitäisi lämpötilan olla suurinpiirtein sama. Osateholla hieman pienempi 5-10 astetta. Mittaus pitää tehdä ulkoyksikön lähtevästä putkesta.

Riittänee ilmeisesti jos tarkan lämpötila-anturin kietaisee alumiiniteipillä tuohon putkeen kiinni. Pitää illalla mitata. Sillä ei liene väliä mistä kohdasta putkea mittaa?

Sillä ei liene väliä mistä kohdasta putkea mittaa?
Mahdollisimman läheltä kompuraa, ettei kerkiä kuumakaasu viileneen.

Onko huoltomies käynyt?
Ei vaikuta olevan kaikki palikat kohillaan tuossa.

Ei ole käynyt vaikka olen pyytänyt. Tein kirjallisen reklamaation johon odottelen vastausta, katsotaan sitten mitä tapahtuu. Koitan mittailla tuota kuumakaasuputkea tänään samalla kun tallissa värkkäilen muita hommia.

Nyt olisi kuumakaasudataa ja uusia COP arvoja, vielä kun tietäisi miten tuon excel fileen saisi tänne näytille/ladattavaksi. Kertokaas joku ilmainen paikka jossa voi jakaa fileitä, muitakin kuin vain valokuvia?

puuhis sanoi:
Nyt olisi kuumakaasudataa ja uusia COP arvoja, vielä kun tietäisi miten tuon excel fileen saisi tänne näytille/ladattavaksi. Kertokaas joku ilmainen paikka jossa voi jakaa fileitä, muitakin kuin vain valokuvia?

Niin kuvat kuin Excel-tiedostot voit laittaa liitteeksi viestiisi tänne: klikkaa tekstilaatikon alta "Lisätoiminnot" ja sitten vaan "Selaa" painikkeella haet sen Excel-filen omalta PCltä mukaan viestiisi. Se on siinä kaikelle kansalle valmiina kun vaan lähetät normaalisti !! :D

Niin kuvat kuin Excel-tiedostot voit laittaa liitteeksi viestiisi tänne: klikkaa tekstilaatikon alta "Lisätoiminnot" ja sitten vaan "Selaa" painikkeella haet sen Excel-filen omalta PCltä mukaan viestiisi. Se on siinä kaikelle kansalle valmiina kun vaan lähetät normaalisti !!

Kiitokset kurssista - toimintohan löytyi lähempää kuin arvasinkaan. ;D

Eli taulukossa on mitattu lämpötiloja 5 minuutin välein. Dataa on alettu keräämään käynnistyksen jälkeen heti kun laite on alkanut puhaltaa tuolla valitulla manuaali 2 puhalluksella. Noista kuumkaasulämpötiloista en osaa sanoa yhtään mitään, niiden analyysin jätän muille (zadah?). Mielenkiinnolla odotan kommentteja tuosta kuumakaasujen käyttäytymisestä.

COP näyttäisi olevan korkeammilla tehoilla ihan kohdallaan, mukaan mahtuu sulatuksen jälkeen myös hieman heikompaa COP:a. Kotona käytössä on open office joka ei tue niin hyvin kahta y-akselia joten jätin graafit piirtämättä.

puuhis sanoi:
Eli taulukossa on mitattu lämpötiloja 5 minuutin välein. Dataa on alettu keräämään käynnistyksen jälkeen heti kun laite on alkanut puhaltaa tuolla valitulla manuaali 2 puhalluksella. Noista kuumkaasulämpötiloista en osaa sanoa yhtään mitään, niiden analyysin jätän muille (zadah?). Mielenkiinnolla odotan kommentteja tuosta kuumakaasujen käyttäytymisestä.

COP näyttäisi olevan korkeammilla tehoilla ihan kohdallaan, mukaan mahtuu sulatuksen jälkeen myös hieman heikompaa COP:a. Kotona käytössä on open office joka ei tue niin hyvin kahta y-akselia joten jätin graafit piirtämättä.
Noin äkkiseltään laskettuna aineistostasi koko seurantajakson keskiarvo COP näyttäisi olevan n. 2.85, eli ihan linjassa esim. VTT mittausten kanssa.
http://www.scanoffice.fi/pdf/VTT/VTT-S-09606-08e.pdf
Siellähän COP on 0 asteessa karvan alle 3. Eli tässä varmaan on nimenomaan kyse siitä, että yksittäisiä pistemittauksia ei juuri kannata tuijottaa vaan nimenomaan keskiarvoja vähintään yhden sulatauksen sisältävän syklin ajalta.

Eihän ainutkaa pumppu ole saanut VTT:n testeissä samanlaisia arvoja kuin markkinointmateriaaleissa käytetään. Niissähän on aina joku hetkellinen huippu COP +7 asteessa (millä ei ole mitään merkitystä käytännössä).

Eli jos tämä kaavio kuvaa pumppusi tyypillistä toimintaa, niin mielestäni se pelaa kuten pitääkin.

Noin äkkiseltään laskettuna aineistostasi koko seurantajakson keskiarvo COP näyttäisi olevan n. 2.85, eli ihan linjassa esim. VTT mittausten kanssa.
http://www.scanoffice.fi/pdf/VTT/VTT-S-09606-08e.pdf
Siellähän COP on 0 asteessa karvan alle 3. Eli tässä varmaan on nimenomaan kyse siitä, että yksittäisiä pistemittauksia ei juuri kannata tuijottaa vaan nimenomaan keskiarvoja vähintään yhden sulatauksen sisältävän syklin ajalta.

Eihän ainutkaa pumppu ole saanut VTT:n testeissä samanlaisia arvoja kuin markkinointmateriaaleissa käytetään. Niissähän on aina joku hetkellinen huippu COP +7 asteessa (millä ei ole mitään merkitystä käytännössä).

Eli jos tämä kaavio kuvaa pumppusi tyypillistä toimintaa, niin mielestäni se pelaa kuten pitääkin.

Jep, olen kanssasi samaa mieltä että laite toimii OK jos lämmitysteho on yli 1.5kW. Ja en voisi olla enemmän samaa mieltä siitä ettei pistemäisiä mittauksia pitäisi tuijottaa - tähän olen itsekin syyllistynyt. Tuo viimeisin data näyttää selvästi sen että COP on hyvällä tasolla mutta lämmitysteho on tuossa miltei jatkuvasti yli 1.5kW. Datassa on pieni jakso jolloin lämmitysteho on alle tuon 1.5kW:n ja tällöin COP on selvästi alempi. Tuossa viimeisimmässä excel taulukossa laite on siis ollut koko päivän pois päältä ja se on käynnistetty noin yhdeksän aikaan illalla.

Laitan vielä pdf:nä nuo aikaisemmin tekemäni mittaukset, 3 tapausta. Sen verran olen korjannut näitä tuloksia että tuo imuilman lämpömittari näyttää 1 asteen liian vähän joten mitsun COP:t ovat hieman alemmat verrattuna aikaisempaan. Näissä tuloksissa puolestaan näkyy tuo 1.5kW:n raja selvästi. Johtopäätös kaiken häsläämisen jälkeen näyttää vahvasti olevan että pumppu on ihan kunnossa mutta suorituskyky romahtaa jos lämmitystehontarve on alle tämän. Näihin kuviin olen laittanut esiin lisäksi laitteen ottotehon joka näyttää että alle 1.5kW:n lämpötehotuotolla pumppu ottaa tehoa verkosta reilusti yli 500W ja siten rajoittaa COP:a. Niinkuin todettu, tämä lienee ominaisuus jolle ei yksinkertaisesti voi mitään.

Tuo +7 asteen COP asia on kyllä kirkkaasti tiedossa enkä tuollaisia tuloksia odota missään tapauksessa.

Hei kaikille,

en ole lukenut koko viestiketjua läpi, mutta kiinnostaisi tietää kuinka laskette cop:n vaatiman antotehon?

Itse olen huomannut omassa pumpussa hieman samanlaisen ilmiön, kun pumppu menee alimmalle ottoteholle. Silloin COP putoaa lähelle 1 tai on ainakin varmasti alle 2. Minulla tosin se alin ottoteho on silloin n. 170 W (siivet ylhäällä, ulkoyksikkö on). Sitten se joko putoaa katkolle (20 W, siivet ylös, ulkoyksikkö off) tai nousee lämmölle (250 W, siivet alas, ulkoyksikkö on), jolloin COP on lähellä VTT:n mittaamia tuloksia.

Ero kuitenkin on todella huomattava noiden kahden ottotehon välillä, jos nollan tietämissä COP on lähes 4, niin ottotehon pudottua alimpaan arvoon, se saattakin olla jotakin 1.2 tms. Onneksi näitä tilanteita on kuitenkin aika vähän ja yleensä lämmityskauden alku- ja loppupäässä, joten vuoden kokonaiskulutukseen se ei taida juurikaan vaikuttaa.

Jos Puuhiksen pumppu toimii kunnolla vasta 1,5 kW jälkeen, niin minulla se on 1 kW tietämillä. Olisikohan niin, että se onkin invertteripumpun ominaisuus ja tämä tulee kaikilla vehkeillä esille, jos asiaa alkaa oikein tutkimaan? Tämä romahtamisen paikka on sitten pumppukohtainen, Mitsussa aika suurella ottoteholla. On/off-vehkeissä tämä ei tietystikään ole edes mahdollista, koska se käy aina parhaalla COP:lla. Nythän sitten näyttäisi siltä, että Puuhiksen pumppu on liian tehokas ja käy liian paljon tuolla alarajalla.

Jos Puuhiksen pumppu toimii kunnolla vasta 1,5 kW jälkeen, niin minulla se on 1 kW tietämillä. Olisikohan niin, että se onkin invertteripumpun ominaisuus ja tämä tulee kaikilla vehkeillä esille, jos asiaa alkaa oikein tutkimaan? Tämä romahtamisen paikka on sitten pumppukohtainen, Mitsussa aika suurella ottoteholla. On/off-vehkeissä tämä ei tietystikään ole edes mahdollista, koska se käy aina parhaalla COP:lla. Nythän sitten näyttäisi siltä, että Puuhiksen pumppu on liian tehokas ja käy liian paljon tuolla alarajalla.

Tuohon on vaikea lisätä mitään, kaikki tulokset näyttävät sille ettei hyvää COP:a Mitsusta löydy kun lämmitystehontarve on vähemmän kuin tuo 1.5kW. Ensi viikolla tarkastetaan laitteesta vielä paineet, sitten tämä alkaa olla tässä.

Puuhiksen pumpussa on twin-rotary-kopura, minulla scroll. Olisiko niin, että twin ei vääntäisi alhaalta yhtä hyvin, mutta sillä on hyvät lukemat korkeammilla tehoilla?

Speksin mukaan VAHB nimellisteho on 1,5 - 6,3 kW. Tästähän voisi ymmärtää, että pumppu ei toimikaan kunnolla alle 1,5 kW??? Samoin oman panan speksissä lukemat ovat 0,6 - 6,1 kW ja tässäkin on näkyvissä, että COP romahtaa, kun tullaan tuonne alarajalle tai paremminkin sen alle.

Epäilen edelleen, että Puuhiksen pumppu on liian tehokas, eikä pääse kunnolla töihin. Eihän Puuhiksella joku toinen lämmityslähde vie pumpulta kuormaa?

Olen seurannut tätä hyötysuhdekeskustelua joka ei näytä olevan mikään yhden laitteen ongelma, vaan yleisesti johtuu laitteen väärästä mitoituksesta, asennuspaikasta, asetuksista ym ulkoisista seikoista. Nythän on niin että ilppejä on niin monentehoisia, että pitää osata valita oikea laite oikeaan paikkaan eikä aina tarjota asiakkaalle sitä suurinta ja kauneinta turbomallia mitä on tarjolla.
FD-mallit ovat jo esitteen arvojenkin perusteella isojen tilojen laitteita, joten niillä pitää olla kokoajan tehon tarve reilusti yli minimitehon, muuten toiminta ei ole hyötysuhteeltaan parasta mahdollista mitä laite voi tuottaa.
Jos FD-stä olisi ns. 20- sarjalainen tarjolla se olisi teholtaan sopivampi moniin pienempiin kohteisiin, joihin näitä nähtävästi on nyt laitettu ymmärtämättä mihin se johtaa.
Itse olen monissa kohteissa muuten havainnut sen, että jos on laite asennettu lähelle kattoa normaalikorkuiseen huonetilaan, niin on saatu parempi ja tasaisempi toiminta pakottamalla puhallus ns. vaakaan eikä lattiaa kohden, koska tällöin laite puhaltaa katonrajassa olevan lämpimän ilman muualle huoneistoon. Jos puhallus on alas niin silloin laitteelle palaava ilma on sitä kaikkein lämpimintä mitä huoneistoss on ja laite käy varmasti katkokäyntiä.
"Puuhiskin" voisi kokeilla auttaako tuo levyjen vaakaan pakottaminen lämmityksen aikana tuohon hänen ongelmaansa, mutta kaikenkaikkiaan vaikuttaa että laite on liian tehokas hänen kohteeseensa, valitettavasti.
Samoin puhallusteho, joka on "auto" asennossa mielestäni lämmityskäytössä liian pieni kokoajan ja olenkin laittanut ja neuvonut asiakkaita käyttämään "man" tehoja 2-3 joilla homma pelaa selvästi paremmin. Jäähdytyskäytössä tilanne on toinen, kun viileä ilma alkaa täyttää huonetta alhaalta päin nin silloin voi käyttää "auto" asentoa niin ei tule niin voimakasta vedontunnetta huoneistoon.
Tämä on sitten minun kokemuksiin perustuva mielipide eikä mikään fakta, selittely tai puolustuspuhe joten kanattaa kokeilla jokainen itse toimiko nämä neuvot teillä.
PS. Samoin jos huoneistossa on esim. takka niin puhallus pitkin kattoa estää katkokäyntiä ja silleen...

Miksei Mitsusta ole muuten pienempää mallia markkinoilla? Japanissa näyttää ainakin olevan valikoimaa paljon. [linkki]
Meillä ainakin tuo MHI:n SRK20 meni melko helposti katkokäyntiin , vaikka sitä on mainostettu erikseen teholtaan alas meneväksi.
Pienemmällä ME:n FD koneella luulisi olevan kysyntää , esim. talon 2.koneena ja muutenkin. :)
Tässä olisi saumaa , kun Hevilläkään ei mene niin hyvin. ;)

puuhis sanoi:
Tuohon on vaikea lisätä mitään, kaikki tulokset näyttävät sille ettei hyvää COP:a Mitsusta löydy kun lämmitystehontarve on vähemmän kuin tuo 1.5kW. Ensi viikolla tarkastetaan laitteesta vielä paineet, sitten tämä alkaa olla tässä.

No aika perusteellisestihan tuota on pähkäilty jo. Toisin se itseäni hämmästyttää, että pumppusi ei tunnu menevän katkolle. Itse seurailin oman FD35VABH:n toimintaa pääsiäisen tienoilla kun tein remonttia pumpun läheisyydessä ja se kyllä tuntui käyttäytyvän hyvin erilailla. Aamulla kylmän yön jälkeen pumppu lämmitteli ihan kunnon teholla, sitten aamupäivällä puhallus ja lämpö tuntui laskevan joksikin aikaa kunnes meni aika nopeasti katkokäyntiin. Mielestäni juuri noin sen pitäsikin toimia.

Puuttuvan katkokäynnin lisäksi sinun tapauksessasi sen ongelma taitaa olla juurikin siinä, että tuo 1,5 kwh raja tulee vastaan niin aikaisin. Eli kun tuo raja tulee vastaan jo silloin kun pohjan lämmitysvastus on vielä päällä, niin se heikentään tulosta merkittävästi. Sopiva mitoitus varmasti olisi sellainen, että tuo 1,5kwh raja tulee vastaa vasta plussan puolella kun pohjavastus on pois päältä.

Huomasin muuten mielenkiintoisen asian: jostain syystä FD35VABH:n ilmoitettu lämmitystehon alaraja on 1,3 kwh, eli alempana kuin FD25:lla, vaikka sen luulisi olevan sama tai korkeampi. Itse asiassa kaikilla muilla valmistajilla tehokkaamman pumpun minimitehot ovat joko samat tai suuremmat kuin vähempitehoisella mallilla. Onkohan kukaan tehnyt vastaavantyyppisiä mittauksia tuosta FD35:Sta?

jule- sanoi:
Miksei Mitsusta ole muuten pienempää mallia markkinoilla? Japanissa näyttää ainakin olevan valikoimaa paljon. [linkki]
Meillä ainakin tuo MHI:n SRK20 meni melko helposti katkokäyntiin , vaikka sitä on mainostettu erikseen teholtaan alas meneväksi.
Pienemmällä ME:n FD koneella luulisi olevan kysyntää , esim. talon 2.koneena ja muutenkin. :)
No onhan Mitsulla tuo GE25 malli, joka näyttäisi olevan teholtaan alempaa luokkaa.

VTT:n testin mukaan näyttäisi pukkaavan vallan mukavasti tehoa suht korkeilla lämmöillä 250W tehoilla.
http://www.scanoffice.fi/pdf/VTT/VTT-S-11482-08e.pdf

"Puuhiskin" voisi kokeilla auttaako tuo levyjen vaakaan pakottaminen lämmityksen aikana tuohon hänen ongelmaansa, mutta kaikenkaikkiaan vaikuttaa että laite on liian tehokas hänen kohteeseensa, valitettavasti.
Samoin puhallusteho, joka on "auto" asennossa mielestäni lämmityskäytössä liian pieni kokoajan ja olenkin laittanut ja neuvonut asiakkaita käyttämään "man" tehoja 2-3 joilla homma pelaa selvästi paremmin. Jäähdytyskäytössä tilanne on toinen, kun viileä ilma alkaa täyttää huonetta alhaalta päin nin silloin voi käyttää "auto" asentoa niin ei tule niin voimakasta vedontunnetta huoneistoon.
Tämä on sitten minun kokemuksiin perustuva mielipide eikä mikään fakta, selittely tai puolustuspuhe joten kanattaa kokeilla jokainen itse toimiko nämä neuvot teillä.
PS. Samoin jos huoneistossa on esim. takka niin puhallus pitkin kattoa estää katkokäyntiä ja silleen...

Noita vaakapuhallussuuntaimia olen kokeillut monella eri säädöllä. Parhaiten tuntuisi lämpö leviävän kun puhallus on yläasennosta kaksi pykälää alaspäin, silloin puhallus kakkosella levittää lämmön mukavasti eteiseen ja jopa tuonne eteisen jälkeiseen nurkkahuoneeseen. Olen aina käyttänyt manuaali 2 puhallusta, automaattia olen sen verran kokeillut että ei toimi kyllä pätkääkään.

No aika perusteellisestihan tuota on pähkäilty jo. Toisin se itseäni hämmästyttää, että pumppusi ei tunnu menevän katkolle. Itse seurailin oman FD35VABH:n toimintaa pääsiäisen tienoilla kun tein remonttia pumpun läheisyydessä ja se kyllä tuntui käyttäytyvän hyvin erilailla. Aamulla kylmän yön jälkeen pumppu lämmitteli ihan kunnon teholla, sitten aamupäivällä puhallus ja lämpö tuntui laskevan joksikin aikaa kunnes meni aika nopeasti katkokäyntiin. Mielestäni juuri noin sen pitäsikin toimia.

Meillä ei katkokäyntiä esiinny. Pari kertaa näin on käynyt kun aurinko on paistanut sisään ja tällöinkin piti i-see olla päällä. Muutoin tuo i-see on meillä kokonaan ollut pois käytöstä. Kuten olen aikaisemmin täällä kertonut, laite jatkaa puhallusta aina lämpötilaerolle 4-5 astetta asti jolloin COP on hyvin lähellä yhtä - tästä laitteen toiminta ei jalostu siten että menisi katkolle, ei sitten millään.

Nyt kun tuohon reklamaatioon on herätty niin pitää ottaa tapetille josko laitteen voisi vaihtaa vaikka tuohon GE malliin. Tämä ajatus tuli ihan juuri äsken enkä sitä ole sen enempää pohtinut. Voisikohan tuo toimia meillä paremmin?? Jos tällaiseen vaihtoehtoon voitaisiin päätyä niin se olisi kyllä myyjän ja maahantuojan kohdalta tyylikäs ratkaisu. Toki eroa on laitteiden hinnoissakin joka pitäisi jollain tapaa huomioida...

Teiz Co sanoi:
jule- sanoi:
No onhan Mitsulla tuo GE25 malli, joka näyttäisi olevan teholtaan alempaa luokkaa.

VTT:n testin mukaan näyttäisi pukkaavan vallan mukavasti tehoa suht korkeilla lämmöillä 250W tehoilla.

Aivan, pitää paoikkansa ja juuri edelinen GA- ja tämä uusi GE malli ovatkin monesti parempia vaihtoehtoja silloin kun epäilyttää onko FD-25 liian tehokas kohteeseen. Mutta jos joku haluaa välttämättä ns. lippulaivamallia jossa on kaikki plasmat, lämpökamerat ym. vimputtimet niin silloin se FD20 olis paikallaan. Mutta hienosti ovat pärjänneet näillä GA-ja GE malleillakin jotka ovat tosin jopa hiljaisimpiakin tällä hetkellä ja myös se 10 asteen toiminta on mökkiläisten mieleen.

oswald sanoi:
Teiz Co sanoi:
jule- sanoi:

Aivan, pitää paoikkansa ja juuri edelinen GA- ja tämä uusi GE malli ovatkin monesti parempia vaihtoehtoja silloin kun epäilyttää onko FD-25 liian tehokas kohteeseen. Mutta jos joku haluaa välttämättä ns. lippulaivamallia jossa on kaikki plasmat, lämpökamerat ym. vimputtimet niin silloin se FD20 olis paikallaan. Mutta hienosti ovat pärjänneet näillä GA-ja GE malleillakin jotka ovat tosin jopa hiljaisimpiakin tällä hetkellä ja myös se 10 asteen toiminta on mökkiläisten mieleen.
nyt en arvostele ammattitaitoanne mutta ge-25 ja fd-25 ovat saman tehoisia lämmitys 3,2 kw jäähdytys 2,5 kw
eikai fd-20 ole olemassakaan.ei tarvi lähettää yksityisviestiä taas,voi kertoa täällä kaikille jos olen taas väärässä.kiitos

peruspumppu sanoi:
nyt en arvostele ammattitaitoanne mutta ge-25 ja fd-25 ovat saman tehoisia lämmitys 3,2 kw jäähdytys 2,5 kw
eikai fd-20 ole olemassakaan.ei tarvi lähettää yksityisviestiä taas,voi kertoa täällä kaikille jos olen taas väärässä.kiitos

Oikeassa olet siinä mielessä että nuo hetkelliset huipputehot on samoja. Tässä keskustelussa onkin enemmän ollut kyse noissa minimitehoista, jossa pumpuissa onkin eroja. Lisäksi eroa on myös siinä miten nuo huipputehot saavutetaan. Jos katsoo VTT:n käyriä molemmista pumpuista niin niissä on kyllä selvä ero. GE antaan paremmat COPit korkeissa lämpötiloissa kun FD vääntää paremmin tehoja kylmällä. Myös kylmäaineen määrässä on merkittävä ero (GE 0.8 kg ja FD 1,15 kg

Eli taas nähdään hyvin se, ettei noita ilmoitetttuja maksimitehoja tai COPeja juuri kannata tuijotella.

Teiz Co sanoi:
peruspumppu sanoi:

Oikeassa olet siinä mielessä että nuo hetkelliset huipputehot on samoja. Tässä keskustelussa onkin enemmän ollut kyse noissa minimitehoista, jossa pumpuissa onkin eroja. Lisäksi eroa on myös siinä miten nuo huipputehot saavutetaan. Jos katsoo VTT:n käyriä molemmista pumpuista niin niissä on kyllä selvä ero. GE antaan paremmat COPit korkeissa lämpötiloissa kun FD vääntää paremmin tehoja kylmällä. Myös kylmäaineen määrässä on merkittävä ero (GE 0.8 kg ja FD 1,15 kg

Eli taas nähdään hyvin se, ettei noita ilmoitetttuja maksimitehoja tai COPeja juuri kannata tuijotella.
kyse ei ollut maksimi tehoista . maksimi teho 6,3 kw.koneiden teho sama mutta toinen huonompi ei pienempi

puuhis sanoi:
Meillä ei katkokäyntiä esiinny. Pari kertaa näin on käynyt kun aurinko on paistanut sisään ja tällöinkin piti i-see olla päällä. Muutoin tuo i-see on meillä kokonaan ollut pois käytöstä. Kuten olen aikaisemmin täällä kertonut, laite jatkaa puhallusta aina lämpötilaerolle 4-5 astetta asti jolloin COP on hyvin lähellä yhtä - tästä laitteen toiminta ei jalostu siten että menisi katkolle, ei sitten millään.

Eipä meilläkään näytä näin keväällä menevän katkokäynnille ja syksyllä hyvinkin helposti. Johtuskohan siitä että vaakapuhalluksella imee ilmaa talven jäähdyttämiä lattioita pitkin? Syksyllä puhallus oli kyllä alaspäin.. Noh, joka tapauksessa on ohikulkiessa tullut sammutettua koko laite päivisin muutamaksi tunniksi, tai jopa koko päiväksi jos ulkolämpö lähellä +10.
Eli jos haluat katkokäyntiä niin katko itse tai laita kokeeksi puhallus alaspäin. Meillä talo pysyy alaspäin puhalluksellakin tasalämpöisenä nollakeleillä.

puuhis sanoi:

Tuosta datasta kun kaivelee niin näkee selvästi kuinka välillä höyrystintä syötetään liikaa ja kuumakaasun lämpötila on jopa alle 40 astetta. Aika huonoa säätöä, mutta tuohan olisi kohtuu helppo korjata softalla..

Jos kehtaat niin voit yrittää lisätä tulistusta (eli kuumakaasun lämpötilaa) siirtämällä ulkolämpötila anturin kennoon kiinni ja katsoa mitä tapahtuu.

Oliko tuo loggaus-anturi kiinni siinä ulkoyksikön kyljessä vai missä , sillä nuo lukemat ovat aika matalia muutenkin.
Jos prosessi olisi hanskassa, niin lämpötilan pitäisi olla n. 65-80 astetta

zadah sanoi:
Tuosta datasta kun kaivelee niin näkee selvästi kuinka välillä höyrystintä syötetään liikaa ja kuumakaasun lämpötila on jopa alle 40 astetta. Aika huonoa säätöä, mutta tuohan olisi kohtuu helppo korjata softalla..

Voisiko tuo LEV jumittaa => liikkuu huonosti. Tuossa jo aivan alussa tähän suuntaan viittasinkin.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6042.msg75444#msg75444

LEVin sähköinen toiminta pystyttäisiin tarkistamaan asiantuntevan kylmämiehen toimesta (ohjeet sivulla 33).
http://www.miba.no/documents/tekniske_manualer/msz-fd/teknisk_manual_utedel.pdf

Jos kehtaat niin voit yrittää lisätä tulistusta (eli kuumakaasun lämpötilaa) siirtämällä ulkolämpötila anturin kennoon kiinni ja katsoa mitä tapahtuu.

Oliko tuo loggaus-anturi kiinni siinä ulkoyksikön kyljessä vai missä , sillä nuo lukemat ovat aika matalia muutenkin.
Jos prosessi olisi hanskassa, niin lämpötilan pitäisi olla n. 65-80 astetta

Tuo anturi on ulkoyksiköltä sisäyksikölle lähtevään kaasuputkeen liitetty. Lämpötila-anturi on kiinnitetty tuon eristeputken alle tiiviisti alumiiniteipillä ja eriste on laitettu takaisin päälle. Etäisyys tuosta ulkoyksikön "kuumakaasuliittimestä" tuohon anturiin alle 50mm.

Voisiko tuo LEV jumittaa => liikkuu huonosti. Tuossa jo aivan alussa tähän suuntaan viittasinkin.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6042.msg75444#msg75444

LEVin sähköinen toiminta pystyttäisiin tarkistamaan asiantuntevan kylmämiehen toimesta (ohjeet sivulla 33).
http://www.miba.no/documents/tekniske_manualer/msz-fd/teknisk_manual_utedel.pdf

Testasin tuon LEV toiminnan aikaisemmin. Tosin en aukaissut ulkoyksikköä ja kokeillut että se 'värähtelee', naksunta kyllä kuului. Tuonhan voisi tänään kokeilla. Näkyykö noissa manuaalin valokuvissa missä tuo LEV on? Puusilmälle ei taaskaan tarttunut...

Kyllä tuo LEV/EEV ainakin jotenkin tuntuu toimivan, sillä ottotehojen laskiessa se kumminkin saa ruuvvattua itseään kiinni, koska kuumakaasun lämpötila nousee.

Tiedä sitten, onko insinööreilä taas laikottanut kun ovat softaa lämpöpumppuun vääntäneet..-.

Kyllä tuo LEV/EEV ainakin jotenkin tuntuu toimivan, sillä ottotehojen laskiessa se kumminkin saa ruuvvattua itseään kiinni, koska kuumakaasun lämpötila nousee.

Tiedä sitten, onko insinööreilä taas laikottanut kun ovat softaa lämpöpumppuun vääntäneet..-.

Kun tuo 130W sulanapitovastus on 0:n alapuolella koko ajan päällä niin tuokin kertoo ettei softanvääntäjillä ole ollut kaikki kotona. Pistää vaan todella ajattelemaan että onko kaikki muutkin asiat koodattu huolella? Ei herätä luottamusta...

Empä tiijä mikä vilusti aamulla, mutta vilusti kumminkin niin nappasin mitsun lämmitys puuhiin pariksi tunniksi. Pyyntinä oli 25C ja seurailin tuota lämpenemää niin COPpi seilailee 5.7 ja 6.0 välillä. Puhallus kolmosella ja ulkona noin +10C.

En ole päässyt selville onko tämä puuhiksen FD25 viallinen vai ei. TM testissä FD35VABH:lle tulee osateholle yli 5 cop. Poikkeaako 25 jotenkin muuten kuin teholtaan 35 verrattuna?

Mutta onko tuo 50% osateho TM-testissä järkevä? Plussakeleillä tavallisessa pientalossa voi olla tarve 1 kW tehollekin. Siis mikä lienee osatehocoppi eri tehoilla? Pienilläkin.

Paul M sanoi:
En ole päässyt selville onko tämä puuhiksen FD25 viallinen vai ei. TM testissä FD35VABH:lle tulee osateholle yli 5 cop. Poikkeaako 25 jotenkin muuten kuin teholtaan 35 verrattuna?

Mutta onko tuo 50% osateho TM-testissä järkevä? Plussakeleillä tavallisessa pientalossa voi olla tarve 1 kW tehollekin. Siis mikä lienee osatehocoppi eri tehoilla? Pienilläkin.

Jossain speksissä määritetään 50% osateho niin, että ensin katsotaan mihin laite pystyy 'täysillä' ja sitten ruuvataan puoleen tästä. Siksi noin on tehty TMssä.

Jos pumpun säätöelimet on tehty huolella COP kasvaa ottotehon pienentyessä. Jos jossain on säästetty, voi vehje mennä kompuran kierrosten laskiessa huonon COPin alueelle. Tämmöisiä mittauksia ei valitettavasti juuri ole.

Tässä wanhan argo35:n parvi, se pelaa hyvin vielä pienilläkin ottotehoilla. COPin absoluuttisiin lukemiin ei kannata liikaa tuijottaa, niitä on kalibroitu alaspäin hihavakiolla, ei mittalaitteilla.

jösses! noi testit kertoo et pitäis ottaa reilusti alimittanen pumppu jotta cop pysyy mahd.korkeana =kone käy mahd.paljon ja pitkiä jaksoja "hanat kaakossa" jossain oli vasta juttua et ota mieluummin liian iso ku pieni....
alkaa ihmetyttämään tämä homma...joku piipittää nyt kyl aika 10-0 silmään jotakuta...eh! olen sanaton :o

Onneton Ilpisti sanoi:
jösses! noi testit kertoo et pitäis ottaa reilusti alimittanen pumppu jotta cop pysyy mahd.korkeana =kone käy mahd.paljon ja pitkiä jaksoja "hanat kaakossa" jossain oli vasta juttua et ota mieluummin liian iso ku pieni....
alkaa ihmetyttämään tämä homma...joku piipittää nyt kyl aika 10-0 silmään jotakuta...eh! olen sanaton :o

Pitkät käyntijaksot ovat hyviä on/off -laitteille.

Kusetus on yksinkertainen:

Useimmissa testeissä ei verrata pumppuja jossain vertailutalossa toisiinsa vaan niitä verrataan ensin lähinnä itseensä... eli haetaan "100%" ja "50%" -pisteitä, jossa saadaan tehot ja COPit.

Näillä pisteillä ei ole juurikaan mitään tekemistä minkään talon lämmöntarpeen kanssa, eihän pumppu käy joko 50% tai 100% teholla juuri koskaan. Sen jälkeen sitten käytetään saatuja muutamaa COP-arvoa ja lasketaan taulukkolaskimella jotain säästöjä eri tilanteissa.

Jos homma tehtäisiin oikein, todettaisiin että Iso Pana käy referenssitalossa -5C asteessa 45% osateholla, hyvällä osatehoCOPilla ja Pieni HinZunGpong 100% teholla huonolla täystehoCOPilla, otettaisiin ne COPit + tehot ja laskettaisiin vasta sitten.

Vähän sinnepäin tehtiin viimeisimmässä RM:n testissä, mutta ei ihan.

Se, miten COPin käy pienillä tehoilla ei itse asiassa ole niin tärkeää kuin se, millä osatehoCOPilla laite oikeasti käy silloin kun on todellista lämmitystarvetta.

Pienillä tehoila kun ei voi paljon säästääkään.. pumppu syö 400W tai 450W.. paljonko väliä.

VesA sanoi:
Pienillä tehoila kun ei voi paljon säästääkään.. pumppu syö 400W tai 450W.. paljonko väliä.

Se on ekolookista, pienistä puroista tulee suuria.. tai jotain. Tuollaista pumppua voi myydä vähän kuin piopensaa. Se on ekoteko ainakin ihmisten mielikuvissa. Mitäpä sen on väliä jos piopensan valmistus maksoi pikkuisen tukiaisina, lannoitteina, traktorin öljynä ja tislauksen kuluttamana energiana.. koha o piopiopiota. 300W lämmityksen COP on kutakuinkin yhtä merkityksellistä maailman pelastumisen kannalta. Mutta eipä mennä sivuraiteille.

Jossain menee raja jolloin osatehojen toiminnalla alkaa kuitenkin olla väliä. Foorumin kirjoitusten perusteella osalla mitsun FD:n käyttäjistä tuo raja on tullut vastaan. Jossain myös menee raja jossa osatehoilla ei ole enää merkitystä. Jo aiemminkin Toshiba-kauppiaat ovat kehuneet pelejään että ne käyvät ja kukkuvat hyvin pikkutehoilla. Uusimmissa Tossuissa on menty aivan äärimmäisyyksiin, muistaakseni lämpötehon minimiksi luvataan 300W jolloin toinen kompuran pytyistä on pimeänä kiitos ylimääräisen nelitieventtiilin. Onko tällä sitten merkitystä kenenkin lämmitys- tai jäähdytyslaskulle tai kerrassaan kasvihuoneilmiölle, jää kuluttajan itsensä mietittäväksi. Minä eppäilen että eipä hirveästi ole, aiempi malli oli jo siinä mielessä numeroiden valossa markkinoiden kärkeä, ja yllättäen se vanhempi puhkuu ulos lämmityksessä kovan paikan tullen enemmän kuin uusi. Voipi yllättää kuluttajan tuo viimeinen, kun mallisarjat nimetään vain jäähdytysominaisuuksien mukaan - onhan nämä ensisijaisesti jäähdytyskäyttöön tehtyjä.

Sitä voi senttiä venyttävä kuluttaja sitten miettiä että miten tämä uusi Pansu nyt on parempi kuin se edellinen, kun lämmityksessä ei ole mitään eroa tehoissa, tai miten se uusin Tossu on parempi, kun lämmityksessä näytään menevän takapakkia. No osatehoilla päästään kyllä ihan miniminitehoilla, coppi on varmaan parempi. Jokaiselle jotakin, kai.

repomies sanoi:
Jossain menee raja jolloin osatehojen toiminnalla alkaa kuitenkin olla väliä. Foorumin kirjoitusten perusteella osalla mitsun FD:n käyttäjistä tuo raja on tullut vastaan. Jossain myös menee raja jossa osatehoilla ei ole enää merkitystä. Jo aiemminkin Toshiba-kauppiaat ovat kehuneet pelejään että ne käyvät ja kukkuvat hyvin pikkutehoilla. Uusimmissa Tossuissa on menty aivan äärimmäisyyksiin, muistaakseni lämpötehon minimiksi luvataan 300W jolloin toinen kompuran pytyistä on pimeänä kiitos ylimääräisen nelitieventtiilin. Onko tällä sitten merkitystä kenenkin lämmitys- tai jäähdytyslaskulle tai kerrassaan kasvihuoneilmiölle, jää kuluttajan itsensä mietittäväksi.

Mulle on väliä... Esim. tänään aamulla oli 8 astetta pakkasta ja yläkerran pumppu oli viimein päässyt käyntialueelleen (eli siis ei käynyt enää katkokäyntiä). Olisi tosi kurjaa jos COP olisi ihan surkea yli 80% käyntiajasta.

Meillä mennään aika lailla minimitehoilla suurimman osan ajasta, ensinnäkin täällä etelässä meren lähellä ei ole kovin usein kovia pakkasia ja toisekseen meillä palaa korillinen puita päivässä takassa. Ja pesuhuoneen/KHH:n lattialämmityskin näyttää vaikuttavan jonkin verran.

Niin, Pana E12-CPK5 pystyy kWh-mittarin mukaan 280W ottotehoihin lämmityksellä ilman katkokäyntiä.

Pystytkö Toni mittaileen luotettavasti minkä verran on tuon 280W lämmön tuotto.

Toni sanoi:
Mulle on väliä... Esim. tänään aamulla oli 8 astetta pakkasta ja yläkerran pumppu oli viimein päässyt käyntialueelleen (eli siis ei käynyt enää katkokäyntiä). Olisi tosi kurjaa jos COP olisi ihan surkea yli 80% käyntiajasta.

Meillä mennään aika lailla minimitehoilla suurimman osan ajasta, ensinnäkin täällä etelässä meren lähellä ei ole kovin usein kovia pakkasia ja toisekseen meillä palaa korillinen puita päivässä takassa. Ja pesuhuoneen/KHH:n lattialämmityskin näyttää vaikuttavan jonkin verran.

Niin, Pana E12-CPK5 pystyy kWh-mittarin mukaan 280W ottotehoihin lämmityksellä ilman katkokäyntiä.

Kahden pumpun tarve taitaa olla teillä vähän kyseenalainen lämmitykseen. Mukavahan se on viilennyksenä sitten kesällä tietysti vaikka ei niin säästäisikään talvella. Vaan nyt kun kaksi pumppua on, ymmärrän kyllä että mieluummin pitäisit sitä markkinoiden pienintä lämmitystehon alarajaa mainostavaa pumppua siellä yläkerrassa. Todennäköisesti se PKVP toimisi sulla paremmin, mutta ei sekään välttämättä ihan heti käytössäsi itseään takaisin maksaisi.

Jos minun ongelmani olisivat siinä että ilppiä ei oikeastaan tarvitsisi, tekisin näin /party5

Nimimerkillä "yli 80kWh/d sähkönkulutus lokakuussa".

amizu sanoi:
Pystytkö Toni mittaileen luotettavasti minkä verran on tuon 280W lämmön tuotto.

Voisin kyllä kokeilla, äkkiäkös tuohon laittaa jonkun sisä/ulkolämpömittarin jotta näkee imu- ja puhalluslämmöt (1-wire verkko ei yllä tuonne asti, yläkerrassa onkin DS12S80 anturit). Puhallusmäärät pitää kyllä arvioida, huoltomanuaalissa on kyllä arvoja eri nopeuksille.

Voisin kyllä koittaa jos lennokkikäyttöön tarkoitettu optinen kierroslukumittari + laserpointteri lukisi puhaltimen roottoria jos siihen teippaisi palan heijastavaa teippiä.

repomies: alunperin ostin nuo jäähdytykseen... Eikä yksi ilppi oikein riitä kahteen kerrokseen. Pakkohan nuo on päällä pitää kun ne kerran on ostettu ;D

Takaisin
Ylös Bottom