Fighter 410p A-02 vikakoodia

N

Nopsa-Jussi

Vieras
Täytyypä vuosien harrastuksen jatkuessa astua tällekin palstalle. Kone on hakannut lämpöä taloon talvesta 2003-04, säännöllisesti itse huollettu ja suodattimia vaihdettu tiheämpäänkin. Ainoa vika oli viallisen kontaktorin kärähtäminen ja sen aiheuttama tulipalonvaara jouluna 2005, korjattiin takuuna.
Nyt kovien pakkasten jatkuttua on parina yönä heittänyt vikakoodin A02 ja sammuttanut ilmastoinnin, olen antanut vastuksen lämmittää vedet ja heittänyt aamulla koneen sammuttamisen kautta käyntiin ja hyvin on päiväsellä toiminut. Yöllä pakkanen tosin laskenut sinne 30 nurkille ja allekin.

Puhaltimet on asetettu aikoinaan puhallinmuuntajasta tulo 9 ja poisto 12, ilmanvaihto mitattu silloin tulo 66 l/s ja poisto 76 l/s.

Nyt päivällä kone antaa arvot:
01 53
02 27
03 -20
04 4
05 7
06 4
07 -2
08 37
09 10
10 33
11 03

Miten kannattaisi edetä laitteen suhteen? Tuloilmapatteria en ole ilmannut, enkä sen venttiilin säätöjä katsonut...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Tuossa on jotain outoa. Kanavan 11 pitäisi näyttää kanavien 2 ja 10 erotusta. Nyt siinä on 3 kun noiden kanavien mukaan pitäisi olla 6.

Hälytyksestä pääsee eroon joko kuumemmalla kiertovedellä, isommalla virtauksella tuloilmapatterissa, tai pienemmällä ilmavirtauksella tuloilmapatterin läpi. Tai näiden yhdistelmällä.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

repomies sanoi:
Tuossa on jotain outoa. Kanavan 11 pitäisi näyttää kanavien 2 ja 10 erotusta. Nyt siinä on 3 kun noiden kanavien mukaan pitäisi olla 6.

Kannattaa selata kanavat pariin kertaan läpi melko nopeaan tahtiin. Jos katsoo kanavaa 10 paljon myöhemmin kuin kanavaa 2, niin tuo erotus ei välttämättä pidä paikkaansa. Tosin noin suuri erotus on kyllä epäilyttävä.

Minulla tuohon vikaan auttoi tuloilmapatterin virtaaman suurentaminen.
 
P

Phil Sner

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Moi,

Rupesi ko. vikakoodia pukkaamaan. Ilmastointi sammui. Mikä neuvoksi?

Terv,

Phil
 

westeri

Jäsen
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Tuloilmapatterin säätöventtiiliä isommalle. Tai mahdollisesti ilmanvaihtoa pienemmälle.

Mikä käyrä/muutos?

Onko tuloilmapatteri ilmattu?
 
P

Phil Sner

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Venttiili on täysin auki. Vanha malli kyseessä niin ei voi säätää nopeutta. Käyrä 4 ja muutos kaks.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Kiertovesipumppu kolmoselle. Jos yhä pukkaa, niin sitten muutos 3.

Ilmauksen tarkastit?
 
P

Phil Sner

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

ei sieltä tule vettä ollenkaan. Jäässä vissiin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Just. Jos ja kun se on rikki ja vuotaa niin se on astetta paskempi juttu, yhteyttä nibeen tai mietintämyssy päähän jos vaikka vaihtaisit erilaiseen laitteeseen..

Edit: helpoin sulatus taitaa olla sellainen että avaat filtterikotelon ja tulppaat siitä raitisilmaröörin jollain, käännät virrat päälle ja annat puhaltimen kierrättää talon lämmintä ilmaa. Et siis laita filtterikoteloa takas vaan annat puhaltimen pyöriä siinä ilman sitä.
 
A

apophis

Vieras
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Kenno vain mäelle ja putket tukkoon, jos on revennyt jäästä.

Asennuttaa siihen sähköisen jälkilämmityspatterin termostaatilla, ei maksa lähellekkään niin paljon kuin koko koneen vaihto johonkin toiseen. Samalla voi purkaa sen magneettikytkimen ja tuloilmaläpän pois, kun jäätymisvaaraa ei enää ole. Tuloilman anturi jonnekin riittävän lämpimään, että ei pukkaa vikakoodia.
 

pAy

Vakionaama
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Sama ongelma... Ei kestänyt -32 asteen pakkasta, yöllä tuloilma laskenut liian alas, A-02 vikakoodi, puhaltimet ja kompura seis. Nyt sitten aamulla sulattelin lämpimällä sisäilmalla ja vesihän sieltä tuli. Tyhjäsin patterin ja tukin putken päät, anturi sisäilmaan. Täytyy pitää tuloilma pienellä kun puhaltaa vähän viileää.

Ihmettelen vain miksi nyt jäätyi kun viimetalven kesti, kiertovesipumppu ollut kakkosella, käyrä 2 korjaus +4, korjasin kolmosesta neloseen kun tuloilman länpötila tässä jokupäivä tippui, mutta ei sitten auttanut.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Lattialämmitystalossa tuo tuloilma on vaikea saada pysymään lämpimänä edes neloskäyrällä. Eihän se muutos siinä pitkään auta, pitäisi sitä käyrää kääntää jyrkemmäksi. Kakkoskäyrä on riskipeliä, kuten näkyy.

Pingviini ennen Nibeä auttaa kyllä kummasti, tällä kelillä näkyy tulevan +11 asteista ilmaa Niben vesipatterille.

En tiedä pitäisikö ottaa osaa vai onnitella hajonneiden PILPpien puolesta.

Onhan sulla pAy ollut vastukset sallittuna ettet pelkän vilpin varassa ole mennyt? Meinaan sulatusten aikana ei kovin kuumaa vettä kierrä..
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Tuo patterin jäätyminen on hieman erikoinen ilmiö, jos siinä kiertää vesi. Nimittäin kun IV pysähtyy tuloilman lämpötilan pudotessa +5 asteeseen, siinä patterissa pitäisi yhä kiertää vesi, eikä vaurion pitäisi olla oikein mahdollinen. Eri asia sitten on, jos veden kierto on syystä tai toisesta estynyt..
 

pAy

Vakionaama
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

repomies sanoi:
Tuo patterin jäätyminen on hieman erikoinen ilmiö, jos siinä kiertää vesi. Nimittäin kun IV pysähtyy tuloilman lämpötilan pudotessa +5 asteeseen, siinä patterissa pitäisi yhä kiertää vesi, eikä vaurion pitäisi olla oikein mahdollinen. Eri asia sitten on, jos veden kierto on syystä tai toisesta estynyt..

Näin se menee... Minulla oli puhatimet pysähtyneet yöllä, aamulla laitoin takaisin päälle, minulla kun on patteritermostaatti kapillaarilla säätämässä kiertoa... termostaatti oli sulkenut kierron kun tuloilmapuhallin oli seis, puhaltimen kun laitoin päälle patterissa ei kiertänyt vesi ja patteritermostaatin viive oli varmaan pari minuuttia, siinä ajassa -33 asteen pakkasella patteri veti jäähän.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Sama systeemi on minulla kestänyt vastaavan startin.. mutta voi myös olla, että kapillaaranturi ei yksinkertaisesti ole minun tapauksessani nähnyt liian korkeaa lämpötilaa. Minulla kyykähti tuolloin koko kämpän lämmöt aika hyvin, joten vesi kiersi varmaan siksi heti kun starttasin ilmanvaihdon.

Tuossa on yksi syy lisää, miksi patteriventtiiliä kapillaarilla ei kannata kytkeä niben oman venttiilin kanssa sarjaan vaan rinnalle, ja miksi se niben oma venttiili kannattaa talvella jättää osittain auki. Patteriventtiilin jumittaminen tai ihan vain hitaus rikkoo muuten pahimmassa tapauksessa patterin.

Minulla huolta ei (enää) ole kiitos Pingviinin esilämmittämän tuloilman. Vaikka pingviini pysähtyisi, sen suoltaman ilman lämpötila ei laske silmänräpäyksessä.
 

pAy

Vakionaama
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

repomies sanoi:
Tuossa on yksi syy lisää, miksi patteriventtiiliä kapillaarilla ei kannata kytkeä niben oman venttiilin kanssa sarjaan vaan rinnalle, ja miksi se niben oma venttiili kannattaa talvella jättää osittain auki. Patteriventtiilin jumittaminen tai ihan vain hitaus rikkoo muuten pahimmassa tapauksessa patterin.

Niimpä, kaikkea vain aina huomaa... Mistähän sitä löytäisi uuden/käytetyn patterin? Jos sitä nyt mitenkään saa vaihdettua, on vielä sopivasti nurkassa se niben kulma. Voihan sinne päälle tietysti rakennella pellistä kotelon, niin vähän eri kokoinenkin kenno sopii...
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

pAy sanoi:
Niimpä, kaikkea vain aina huomaa... Mistähän sitä löytäisi uuden/käytetyn patterin? Jos sitä nyt mitenkään saa vaihdettua, on vielä sopivasti nurkassa se niben kulma. Voihan sinne päälle tietysti rakennella pellistä kotelon, niin vähän eri kokoinenkin kenno sopii...

410p parhaita puolia on että niitä on paljon eikä maine ole niistä parhaimpia. Osta käytetty varaosiksi ;D
 
A

apophis

Vieras
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Hommaat puoli ilmaiseksi jonkun vanhan kuutio-lto : n ja otat siitä sen sähköllä toimivan jälkilämmityspatterin Nibeen. Se on valmis paketti termostaatteineen, muuta kuin nakkaa paikalleen.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Sellaisen kuutio-LTO:n sähkövastus ei riitä mihinkään, tarvitset kaksi. Katsokaas kun Nibe lämmittää tuloilman parhaimmillaan esim 45 astetta (-30 asteesta +15 asteiseksi) siinä missä kuutiosta jälkilämmitykseen tuleva ilma lienee aina plussan puolella.

Ämpäreitä voi mennä jonkun verran sähköpuolelta, mutta toisaalta saman verran voi ottaa pois Niben kattilan vastuksista.
 

pAy

Vakionaama
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Katselin juuri tänään valloxin vesipatteria oli n. 3cm paksu 15x30cm...
 

pAy

Vakionaama
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Lähtihän se kenno sieltä pienellä väkivallalla... ja vähän foskua niin taas kunnossa!
 

Liitteet

  • kotelo.jpg
    kotelo.jpg
    77,2 KB · Katsottu: 920
  • kenno.jpg
    kenno.jpg
    78,5 KB · Katsottu: 1 057
  • halki.jpg
    halki.jpg
    73,6 KB · Katsottu: 835

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

No se on hajonnut juuri siitä mistä oletin sen menevän, ja tosiaan jos muita vuotoja ei ole niin tuon saanee kuntoon. Hyvä homma!

Kuinka vaikea operaatio oli tuon patterin edessä olevan pellin poisto?
 

pAy

Vakionaama
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Ensin pit ottaa suodattimen kiinnikkeet pois, porata neljä popniittiä, sitten vähän repiä eristeitä ja välipellin kolme popniittiä kummaltakin puolelta.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Muistelinkin tuloilmapatterilla jäähdyttämistä harjoitellessani katsoneeni, että tuo pelti ei ilman pientä väkivaltaa irtoa. Sen luukkumekanismin saa onneksi pois ilman popniittien poistamista, jos haluaa päästä paremmin imuroimaan patterin alta.

Hyvä kuitenkin tietää, että sen patterin saa sieltä pois.
 

pAy

Vakionaama
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Pitäisiköhän laittaa samalla "viemäri" tuonne, jos vielä joskus vettä jostain syystä sinne tulee. Reikä ja sikaflexillä letku siihen... Nyt kun vesi valui joka puolelta konetta, sähköpaneelin pohjallakin sitä oli...
 

pAy

Vakionaama
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Taas tulee sisään lämmintä ilmaa, oli tuosta purkamisesta/kokoamisesta sen verran työtä ettei ihan huvikseen viitsi irroittaa kennoa, jos ei itse olis tehnyt niin eurojakin menis ihan hyvin... Nyt täytyy muistaa ainakin irroittaa patteriventtiili paluuputkesta jos vielä menee liian viileäksi tuloilma, tosin ei saa päästää liian viileäksikään, käyrä nyt kolmosella. Kolmos käyrällä ja +2 kosteiden tilojen lattiat vain turhan lämpimät ja jos nyt kuristaa kiertoa niin lämpimimmillä ilmoilla menee liian viileäksi...
 

Mörkö

Jäsen
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Eilen laski pakkanen n -20c ja A-02 koodi päälle. Lämmin vesi kiertää tuloilmapatterissa ja kanava 9 arvolla 5. Kiertopumppu kolmoselle ja taas pysyi päällä jopa koko yön.
Aamulla pakkasta -23c ja taas kone pysähtyy. Raotin tuloilmakoteloa yhdestä kulmasta jolloin kone ottaa sisältä osan ilmasta. Näin pysyy tuloilma +8c.
Millä ihmeellä tuon tuloilman saa kovalla pakkasella pidettyä yli +5c?
Kyseessä kone, jossa ei ole puhallinnopeuden säätöä. Onko mahdollista lisätä säätöpyörää jälkikäteen, jotta ilmaa ei tulisi ulkoa niin paljoa?
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

ttorkko sanoi:
Eilen laski pakkanen n -20c ja A-02 koodi päälle. Lämmin vesi kiertää tuloilmapatterissa ja kanava 9 arvolla 5. Kiertopumppu kolmoselle ja taas pysyi päällä jopa koko yön.
Aamulla pakkasta -23c ja taas kone pysähtyy. Raotin tuloilmakoteloa yhdestä kulmasta jolloin kone ottaa sisältä osan ilmasta. Näin pysyy tuloilma +8c.
Millä ihmeellä tuon tuloilman saa kovalla pakkasella pidettyä yli +5c?
Kyseessä kone, jossa ei ole puhallinnopeuden säätöä. Onko mahdollista lisätä säätöpyörää jälkikäteen, jotta ilmaa ei tulisi ulkoa niin paljoa?
Eikös tuossa pysty säätämään puhallinnopeuksia portaittain siirtelemällä johtimia eri liittimiin? Valitset jyrkemmän lämpökäyrän, niin tuloilmapatterikin saa kuumempaa vettä pakkasilla.
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

ttorkko sanoi:
Oisko jotain ohjetta/manuskaa noihin puhtimen nopeuksien säätöihin?
Nimimerkit repomies ja Espejot varmaan osaavat neuvoa tuossa asiasssa. Heillä ilmeisesti Niben F410. Itselläni tuo uudempi F470, jossa puhallinnopeudet saa säädettyä ohjelmallisesti.
Olen jäänyt siihen käsitykseen, että nuo edellä mainitut F410:n piuhat ovat 230V järjestelmässä, eli periaatteessa nihin kajoaminen vaatisi sähköasennusluvat. Elämä on.. ;)
 

Mörkö

Jäsen
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Tuloilmapatterin säätö on täysin auki ja käytä 4 +1. Kuinka lämmin tuloilmapatterin pitäisi olla?
Kämppä alkaa olla melkoisen lämmin ja tuloilmapatterin putki ehkä n. 30c. Ilmeisesti siellä kiertää samanlämpöinen vesi kuin lattiassa?
 

pAy

Vakionaama
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

ttorkko sanoi:
Tuloilmapatterin säätö on täysin auki ja käytä 4 +1. Kuinka lämmin tuloilmapatterin pitäisi olla?
Kämppä alkaa olla melkoisen lämmin ja tuloilmapatterin putki ehkä n. 30c. Ilmeisesti siellä kiertää samanlämpöinen vesi kuin lattiassa?

Sama vesi menee lattiaan ja tuloilmapatterille. Minulla menovesi nyt n. 33C ja tuloilma n. 17C. Minkä kokoinen talo sinulla on, että onko ilmanvaihto kuinka suurella? Tuntuuko tuloilma kylmältä venttiilistä kokeiltaessa, eli onko tuloilma oikeasti kylmää vai näyttääkö anturi väärää lukemaa...
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

ttorkko sanoi:
Tuloilmapatterin säätö on täysin auki ja käytä 4 +1. Kuinka lämmin tuloilmapatterin pitäisi olla?
Kämppä alkaa olla melkoisen lämmin ja tuloilmapatterin putki ehkä n. 30c. Ilmeisesti siellä kiertää samanlämpöinen vesi kuin lattiassa?

Mittaa tuloilman lämpötila raitisilma ventiilistä ja vertaa arvoa Niben kanavan 9 arvoon. Niben anturi voi näyttää väärin.

ttorkko sanoi:
Oisko jotain ohjetta/manuskaa noihin puhtimen nopeuksien säätöihin?

Minkä ikäinen Nibe on? Manuaalista sivulta 18 löytyy ohjeet jos on ns. uudempaa mallia oleva Nibe 410
 

pAy

Vakionaama
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Espejot sanoi:
Minkä ikäinen Nibe on? Manuaalista sivulta 18 löytyy ohjeet jos on ns. uudempaa mallia oleva Nibe410

Samalta sivulta löytyy ohje myös vanhempaan muuntaja malliseen, jos ohjekirja on samaa ikää Nibesi kanssa.
 

Mörkö

Jäsen
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Puhdistin tuloilmapuhaltimen viime viikolla, ja kuten näet, edellinen omistaja on vähän laiskotellut... Voisiko olla niin, että hyönteiset on tukkinut myös tuon tuloilmapatterin niin, että ilma ei siitä syystä lämpene?
 

Liitteet

  • 2015-12-24 17.24.04.jpg
    2015-12-24 17.24.04.jpg
    80,3 KB · Katsottu: 472
  • 2015-12-24 17.07.45.jpg
    2015-12-24 17.07.45.jpg
    80,7 KB · Katsottu: 576

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

ttorkko sanoi:
Puhdistin tuloilmapuhaltimen viime viikolla, ja kuten näet, edellinen omistaja on vähän laiskotellut... Voisiko olla niin, että hyönteiset on tukkinut myös tuon tuloilmapatterin niin, että ilma ei siitä syystä lämpene?

Suodatin on välissä joten en usko. Edeleenkin tarkistaisin anturien arvot niin saadaan yksi syy suljettua pois - ainakin meillä anturit "happanevat" tasaiseen tahtiin.
 

Mörkö

Jäsen
Vs: Fighter 410p A-02 vikakoodia

Noi ropelliinkin päätyneet on tullut "suodattimen läpi", joten konetta on varmaan käytetty ilman suodattimia tai suodatin on ollut huonosti. Patterikotelon lattialla oli kourallinen ampiaisia ym. Harjasin hieman patterin kennoa, koska oli aivan tukossa. Josko auttaisi..
Millähän tuon patterin saisi esille niin, että sen voisi puhdistaa kunnolla?
 

Liitteet

  • 2016-01-06 11.46.40.jpg
    2016-01-06 11.46.40.jpg
    112,9 KB · Katsottu: 527
Back
Ylös Bottom