Helmikuun sähkön kulutus.

Zen

Aktiivinen jäsen
Kylmää on riittänyt ympäri maan Helmikuussa, mutta millaisia kulutuslukemia alkaa löytymään?

Kokonaiskulutukseksi näyttäsi muodostuvan Helmikuulle noin 860 kWh.

Puuta on poltettu 9 kertaa takassa/leivinuunissa.

Maalämpöpumppu on käydä porskuttanut vähän reilummin tässä kuussa, eli käyttölukemat:

Käynnistyksien lukumäärä 572 kertaa
Kokonaiskäyttöaika 241 h
- josta tehty käyttövettä 46 h

Maalämpöpumpun kulutus käyntiajoista laskettuna noin 350 kWh.

Caol Ila

Aktiivinen jäsen
Vs: Helmikuun sähkön kulutus.

Suorasähkölämmitteisessä 158m2 torpassa, ILP:ä ja takkaa käyttäen, näyttäis huominen ennustus mukaanlukien kokonaiskulutukseksi tulevan 1088 kWh.

toukopouko

Mitä minä sanoin...

Huominen mukaan luettuna näyttäisi että noin 1050kWh on mennyt sähköä. Takassa palanut 5-6 pesällistä.

K

kaupamees

Vieras

toukopouko sanoi:
Huominen mukaan luettuna näyttäisi että noin 1050kWh on mennyt sähköä. Takassa palanut 5-6 pesällistä.

Onko sähkövastuksella paljon käyttötunteja ?

pökö

Kaivo jäässä

Ihan mukavia lukemia kylmältä helmikuulta,aikalailla samoilla määrillä pärjätään täällä,tosin meillä se on pelkkää käyttösähköä ;D

repomies

Hyperaktiivi

Minulta jää helmikuun lukemat katsomatta, mutta jos sanon noin 2500kWh niin ei mene montaa sataa kilowattituntia metsään. Takka kylmänä.

jarip

Vakionaama

Zen sanoi:
Kylmää on riittänyt ympäri maan Helmikuussa, mutta millaisia kulutuslukemia alkaa löytymään?

Kokonaiskulutukseksi näyttäsi muodostuvan Helmikuulle noin 840 kWh

Maalämpöpumppu on käydä porskuttanut vähän reilummin tässä kuussa, eli käyttölukemat:

Käynnistyksien lukumäärä 554 kertaa
Kokonaiskäyttöaika 232 h
- josta tehty käyttövettä 43 h
Zen:n maalämpö ei tule kai koskaan maksamaan itseään takaisin, kun ei edes vuoden kylminpänä kuukautena saanut säästöä kuin vajaan satasen. Taisi pelkkiin korkoihin mennä siitäkin iso osa. Kesällä vedenlämmityksellä investoinnin korko on suurempi kuin säästö. Surullinen tapaus.

Raksaaja

Vakionaama

jarip sanoi:
Zen:n maalämpö ei tule kai koskaan maksamaan itseään takaisin, kun ei edes vuoden kylminpänä kuukautena saanut säästöä kuin vajaan satasen. Taisi pelkkiin korkoihin mennä siitäkin iso osa. Kesällä vedenlämmityksellä investoinnin korko on suurempi kuin säästö. Surullinen tapaus.

Puhumattakaan takasta ja piipusta. Kyllä näitä kärsimystarinoita taistelusta huonoa TMA:ta vastaan on ikävä lukea, varsinkin kun on niin helppo samaistua tuohon ZEN:in tilanteeseen. Ihan tässä meinaa masentua, pitää varmaan kohta varata aika psykiatrille tjms..

Espejot

Hyperaktiivi

Takaisinmaksu aika on piikki MLP-miesten lihassaa - samanlainen kuin huippupakkasten COP vilp-miehillä. Vuoron perään piikkiä väännetään vastustajan lihassa ja peilen edessä onnitellaan itseään hyvästä valinnasta.

ekis

Vakionaama

Helmikuu ~1200kWh + 21*7kg sisälämpötila 22-24
Eihän tällä maalämmön kulutuksiin pääse, mutta lämmitysjärjestelmä maksoi ilmanvaihtokoneineen ilman takkaa ~4000€.
Ilp on nyt kokonaan maksettu ja varsinainen säästäminen voi alkaa ;)

jarip

Vakionaama

Raksaaja sanoi:
Puhumattakaan takasta ja piipusta. Kyllä näitä kärsimystarinoita taistelusta huonoa TMA:ta vastaan on ikävä lukea, varsinkin kun on niin helppo samaistua tuohon ZEN:in tilanteeseen. Ihan tässä meinaa masentua, pitää varmaan kohta varata aika psykiatrille tjms..
Hulluinta tässä on kaikkeen mahdolliseen investointi ja pieneen kulutukseen tähtääminen. Jos itse laittaisin noin pieneen mökkiin maalämmön, tinkisin kaikesta muusta energiataloudesta äärimmäisyyksiin saakka (ei takkoja, halvimmat ikkunat, perus LTO yms). Eiköhän tässä päde aivan sama asia kuin muissakin pumpuissa, mitä pienempi kulutus sitä pienempi säästö. Eihän diesel-autoakaan kannata hankkia jos ajoja on kauppareissujen verran. Jo tuo Ilto on höperö hankinta. Vaikka sähkölasku tuleekin olemaan pieni, lainanlyhennys korkoineen on sitten aika valtava. Maalämpö kun ei tuo leipää pöytään.

ekis

Vakionaama

jarip sanoi:
Hulluinta tässä on kaikkeen mahdolliseen investointi ja pieneen kulutukseen tähtääminen. Jos itse laittaisin noin pieneen mökkiin maalämmön, tinkisin kaikesta muusta energiataloudesta äärimmäisyyksiin saakka (ei takkoja, halvimmat ikkunat, perus LTO yms). Eiköhän tässä päde aivan sama asia kuin muissakin pumpuissa, mitä pienempi kulutus sitä pienempi säästö. Eihän diesel-autoakaan kannata hankkia jos ajoja on kauppareissujen verran. Jo tuo Ilto on höperö hankinta. Vaikka sähkölasku tuleekin olemaan pieni, lainanlyhennys korkoineen on sitten aika valtava. Maalämpö kun ei tuo leipää pöytään.

Tuo on totta, mutta kaikkia ei voi järkisyillä perustella ja onhan niitä paljon huonompiakin lämmitysjärjestelmiä pistetty esim. kallis PILP joka johtaa megasuureen sähkönkulutukseen siinä voi sitten takaisinmaksuaikaa räknätä, kun ei pärjää edes suorasähkölle vaikka klapejakin palaa mottitolkulla.

Sami68

Aktiivinen jäsen

ekis sanoi:
Tuo on totta, mutta kaikkia ei voi järkisyillä perustella ja onhan niitä paljon huonompiakin lämmitysjärjestelmiä pistetty esim. kallis PILP joka johtaa megasuureen sähkönkulutukseen siinä voi sitten takaisinmaksuaikaa räknätä, kun ei pärjää edes suorasähkölle vaikka klapejakin palaa mottitolkulla.
Juuri näin. En ole kuullut yhdeltäkään maalämpöasujalta mitään negatiivista tästä takaisinmaksuajasta. Onko joku muu kuullut?

Raksaaja

Vakionaama

jarip sanoi:
Jos itse laittaisin noin pieneen mökkiin maalämmön, tinkisin kaikesta muusta energiataloudesta äärimmäisyyksiin saakka (ei takkoja, halvimmat ikkunat, perus LTO yms).

Juuri noin menettelin itsekin. Tein valinnan seuraavien kahden välillä:
a) Enervent Pandion, sähkövastukset ja A-energia luokan eristykset, ikkunat, ovet.
b) Kuutio-LTO, maalämpö ja peruseristykset, -ikkunat, -ovet.

Pelkkä muutos B/C-energialuokasta A-energialuokkaan olisi maksanut 6000€. Pandion oli jo listahinnaltaan sitä luokkaa verrattuna kuutiokoneisiin, että en alkanut edes selvittämään nettohintaa. Maalämmölle asetin maksimihinnaksi 10k€ (ilman lämmönjakoa), johon sitten yllättävän helposti pääsinkin. Takan valintaan minulla ei riittänyt valtuuksia. Itse olisin halunnut pienehkön tiilitakan, koska tuo Tulikiven takkaleivinuuni oli ihan järjettömän hintainen. Piippuineen päivineen kustannus hyvin lähelle saman verran kuin maalämpöjärjestelmän.

(Ja vesikiertolämmönjako maksoi 2390€+asennus, kun siihen kuitenkin joku taas haluaa takertua)

Espejot

Hyperaktiivi

Sami68 sanoi:
En ole kuullut yhdeltäkään maalämpöasujalta mitään negatiivista tästä takaisinmaksuajasta. Onko joku muu kuullut?

Korkeaa hintaa perustellaan helpokäytöisyydellä kun takasinmakuaikoja ei haluta laskea. Jos takasinmaksuajat on lyhyt, ne kyllä lasketaan ja tuodaan esille.

ekis

Vakionaama

Raksaaja sanoi:
Juuri noin menettelin itsekin. Tein valinnan seuraavien kahden välillä:
a) Enervent Pandion, sähkövastukset ja A-energia luokan eristykset, ikkunat, ovet.
b) Kuutio-LTO, maalämpö ja peruseristykset, -ikkunat, -ovet.

Näyttäis menevän siihen suuntaan, että uudet säännöt pakottaa valitsemaan b) vaihtoehdon. ;)

toukopouko

Mitä minä sanoin...

Raksaaja sanoi:
Takan valintaan minulla ei riittänyt valtuuksia. Itse olisin halunnut pienehkön tiilitakan, koska tuo Tulikiven takkaleivinuuni oli ihan järjettömän hintainen. Piippuineen päivineen kustannus hyvin lähelle saman verran kuin maalämpöjärjestelmän.

Sama homma rahikaisella. Ei riittänyt valtuudet täälläkään. Tuloksena 3500kg takka jolla takaisinmaksuaika on ainakin 100 vuotta. Noh, onhan se toki komean näköinen sisustuselementti ja mukava sitä on lämmitellä. Minkäänlaista järkeä siinä ei kyllä ole.

U

UusiNibe

Vieras

Espejot sanoi:
Korkeaa hintaa perustellaan helpokäytöisyydellä kun takasinmakuaikoja ei haluta laskea. Jos takasinmaksuajat on lyhyt, ne kyllä lasketaan ja tuodaan esille.
Ei investointikustannus ole maalämmössä päätöksentekijä. Jos haluaa päästä investoinneissaan edullisesti, ei varmasti valitse mlp:tä. Ei kait kukaan perustele, että valitsin mlp:n sen korkean hinnan takia. ;D
Takaisinmaksuaika on hyvin erilainen riippuen talosta.

Nimimerkillä mlp ei ikinä maksa itseään takaisin näillä sähkön hinnoilla. Mutta hinta ei ollut se ratkaiseva kriteeri.

A

arto_m

Vieras

toukopouko sanoi:
Sama homma rahikaisella. Ei riittänyt valtuudet täälläkään. Tuloksena 3500kg takka jolla takaisinmaksuaika on ainakin 100 vuotta. Noh, onhan se toki komean näköinen sisustuselementti ja mukava sitä on lämmitellä. Minkäänlaista järkeä siinä ei kyllä ole.

Yhtä paljon tuossa on järkeä kuin isossa ja tilavassa olohuoneessa, isoissa ikkunoissa tai vaikkapa auton vakionopeussäätimessä. Mukavuusasioille, joihin sisustuselementtikin kuuluu, on vähän hankala laskea takaisinmaksuaikaa, koska niistä on pelkkiä kuluja. Jos laskee pelkästään TMA:ta, niin jo pelkästään omakotitalon rakentaminen on aika järjetöntä, koska kerrostaloyksiössä asuu varmasti halvemmalla.

jarip

Vakionaama

UusiNibe sanoi:
Ei investointikustannus ole maalämmössä päätöksentekijä. Jos haluaa päästä investoinneissaan edullisesti, ei varmasti valitse mlp:tä. Ei kait kukaan perustele, että valitsin mlp:n sen korkean hinnan takia. ;D
Takaisinmaksuaika on hyvin erilainen riippuen talosta.

Nimimerkillä mlp ei ikinä maksa itseään takaisin näillä sähkön hinnoilla. Mutta hinta ei ollut se ratkaiseva kriteeri.
No mikä se ratkaiseva kriteeri on? Miksi näitä COP-lukemia ja pieniä kulutuksia sitten esitellään? Takka tai leivinuuni on sentään järkiostos, onhan siinä ostopuillakin energia edullisempaa kuin suorasähkö tai öljy. Aika usein näitä "ilmaisia" puitakin on tarjolla, joten sitä voi hyödyntää tarpeen mukaan. Mieluummin minä puuhailen ja seurustelen takkatulen loimussa kuin MLP-vieressä ;-)) Oma takka piippuineen on muuten jo maksettu.

Mutta kun aletaan rakentamaan, niin toki siinä mietitään mitä halutaan ja mihin on varaa. Valintojahan on joka paikassa lattiamateriaaleista keittiönkaappeihin ja talon muodosta ulkoverhoukseen. Siinä kaikki valinnat näkyvät päivittäin ja ovat osa interiööriä ja viihtyvyyttä. Lämmitysjärjestelmä on siinä asiassa ihan sivuosassa ja enemmän tekninen ratkaisu kuten eristeiden tai LTO:n valinta. Elämisessä se ei näy mitenkään, pääasia on että ovat tarkoituksenmukaisia.

Asuuko MLP-talossa onnellisempi perhe? Ainakin asumisen alkuaikoina lainat ja korot vievät valtaosan perheen menoista. Ei ole yhdentekevää, miten asumiskulut muodostuvat. Kun on laskut maksettu (myös lyhennykset) ratkaisevaa on kuinka paljon elämiseen jää hynää. Paljonko mieltä lämmittää, että joskus vuosikymmenien päästä tässä vielä jotakin voitetaan. Lapset on lentäneet pesästä ja velattomana on varaa maksella hieman suurempaa sähkölaskuakin. Joka euro, joka on kiinni investoinnissa ennen TMA:ta on pois perheen käytöstä.

On aivan selvää että maalämpö on kannattavaa kun kulutus on suuri, siitä ei liene erimielisyyksiä. Kuten taksarinkaan ei kannata ajaa bensa-autolla. Kun kulutus on pieni, edes ILP:n hankinta ei ole älykästä. Vain ympäristönäkökohdat saattavat mennä taloudellisen edun edelle - jos on varaa vihertää. Muuta lisäarvoa maalämmöstä ei synny.

Sami68

Aktiivinen jäsen

jarip sanoi:
Asuuko MLP-talossa onnellisempi perhe? Ainakin asumisen alkuaikoina lainat ja korot vievät valtaosan perheen menoista.
Kyllä se ainakin sähkölaskun maksupäivänä on onnellisempi kuin suorasähköasuja. Nimenomaan kun lainaa maksetaan ja päälle tulee muut elämisen kulut ei välttämättä riitä euroja enää isoon sähkölaskuun. Harva jättää ne rakennusvaiheesa säästyneet eurot siihen tilille että voi maksaa sillä isompaa sähkölaskua.

Tästäkään asiasta on turha vääntää kättä täällä sen enempää ja moittia toisten ratkaisuja. Jokainen varmasti miettii mikä itselle on hyvä ja se että itse on tehnyt valinnan huolellisen miettimisen jälkeen saa kelvata. Sitten ei tarvitse katsella kuin peiliin jos lopulta mielestään valitsi väärin.

hempanpumppu

Aktiivinen jäsen

Sami68 sanoi:
Kyllä se ainakin sähkölaskun maksupäivänä on onnellisempi kuin suorasähköasuja. Nimenomaan kun lainaa maksetaan ja päälle tulee muut elämisen kulut ei välttämättä riitä euroja enää isoon sähkölaskuun. Harva jättää ne rakennusvaiheesa säästyneet eurot siihen tilille että voi maksaa sillä isompaa sähkölaskua.

Tästäkään asiasta on turha vääntää kättä täällä sen enempää ja moittia toisten ratkaisuja. Jokainen varmasti miettii mikä itselle on hyvä ja se että itse on tehnyt valinnan huolellisen miettimisen jälkeen saa kelvata. Sitten ei tarvitse katsella kuin peiliin jos lopulta mielestään valitsi väärin.
Samoilla linjoilla olen, että jos maalämmön investointi maksaa lainassa noin20-30€ kk ja sillä säästää noilla huippukuukausina sen 100-200e/kk sähkölaskussa, niin kyllä sitä silloin ollaan voiton puolella ;)

K

kaupamees

Vieras

hempanpumppu sanoi:
Samoilla linjoilla olen, että jos maalämmön investointi maksaa lainassa noin20-30€ kk ja sillä säästää noilla huippukuukausina sen 100-200e/kk sähkölaskussa, niin kyllä sitä silloin ollaan voiton puolella ;)

Itse laskin tuossa, että jos jätämme 2 ulkomaanreissua väliin on maalämpö hankittu ;D

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...

Yht. sähköä 1.800 kWh. 400 kWh taloussähkö + sauna. 1.400 kWh lämmitys + lkv.

Zen

Aktiivinen jäsen

jarip sanoi:
jarip sanoi:
No mikä se ratkaiseva kriteeri on? Miksi näitä COP-lukemia ja pieniä kulutuksia sitten esitellään? Takka tai leivinuuni on sentään järkiostos, onhan siinä ostopuillakin energia edullisempaa kuin suorasähkö tai öljy. Aika usein näitä "ilmaisia" puitakin on tarjolla, joten sitä voi hyödyntää tarpeen mukaan. Mieluummin minä puuhailen ja seurustelen takkatulen loimussa kuin MLP-vieressä ;-)) Oma takka piippuineen on muuten jo maksettu.

Mutta kun aletaan rakentamaan, niin toki siinä mietitään mitä halutaan ja mihin on varaa. Valintojahan on joka paikassa lattiamateriaaleista keittiönkaappeihin ja talon muodosta ulkoverhoukseen. Siinä kaikki valinnat näkyvät päivittäin ja ovat osa interiööriä ja viihtyvyyttä. Lämmitysjärjestelmä on siinä asiassa ihan sivuosassa ja enemmän tekninen ratkaisu kuten eristeiden tai LTO:n valinta. Elämisessä se ei näy mitenkään, pääasia on että ovat tarkoituksenmukaisia.

Asuuko MLP-talossa onnellisempi perhe? Ainakin asumisen alkuaikoina lainat ja korot vievät valtaosan perheen menoista. Ei ole yhdentekevää, miten asumiskulut muodostuvat. Kun on laskut maksettu (myös lyhennykset) ratkaisevaa on kuinka paljon elämiseen jää hynää. Paljonko mieltä lämmittää, että joskus vuosikymmenien päästä tässä vielä jotakin voitetaan. Lapset on lentäneet pesästä ja velattomana on varaa maksella hieman suurempaa sähkölaskuakin. Joka euro, joka on kiinni investoinnissa ennen TMA:ta on pois perheen käytöstä.

On aivan selvää että maalämpö on kannattavaa kun kulutus on suuri, siitä ei liene erimielisyyksiä. Kuten taksarinkaan ei kannata ajaa bensa-autolla. Kun kulutus on pieni, edes ILP:n hankinta ei ole älykästä. Vain ympäristönäkökohdat saattavat mennä taloudellisen edun edelle - jos on varaa vihertää. Muuta lisäarvoa maalämmöstä ei synny.

Maksaa itsensä takaisin tai sitten ei, niin ainakin olen tyytyväinen valintaani. Mieluummin laitan rahani lainan lyhennyksiin nyt, kuin loppuelämän sähkölämmityksen maksamiseen tai vapaa-aikani takan ruokkimiseen puulla. Minä ainakin pidän siitä, että lattiat on koko talossa mukavan lämpimät, niin pikkulapsillakin on mukava leikkiä lattialla. Takkaleivinuuni meillä ei tule ikinä maksamaan itseään takaisin, se on täysin varmaan. Sinä selvästi tykkäät puuhata uunin kanssa vapaa-ajalla, niin se on sinun oma valinta... minä valitsin maalämmön, kun en halua tuohata uunin kanssa puolipakolla säästöt mielessä. Kyllä meilläkin tykätään paistaa makkaraa takassa ja välillä vaimo tekee jotain tuolla leivinuuninkin puolella.
Oli meillä vaikka mitä vaihtoehtoja lämmitysjärjestelmäksi ehdolla, mutta lopulta päädyttiin maalämpöön. Minusta maalämmön sai niin pienellä hintaerolla verrattuna muihin järjestelmiin, esimerkiksi pilppiin, niin päädyttiin kokonaisuudessaan 11000 euroa maksavaan maalämpöön. Jälkikäteen olen ollut vain enemmän tyytyväinen valintaani, kun olen kuullut miten isoja sähkölaskuja pilppi-miehet nauttivat täällä naapurustossa, vaikka joutuvat lisäksi vielä lämmittämään uunia päivittäen. Helmikuun kulutus maalämpöpumpun käyntiajoista laskettuna noin 350 kWh.

ekis

Vakionaama

Zen sanoi:
Maksaa itsensä takaisin tai sitten ei, niin ainakin olen tyytyväinen valintaani. Mieluummin laitan rahani lainan lyhennyksiin nyt, kuin loppuelämän sähkölämmityksen maksamiseen tai vapaa-aikani takan ruokkimiseen puulla. Minä ainakin pidän siitä, että lattiat on koko talossa mukavan lämpimät, niin pikkulapsillakin on mukava leikkiä lattialla. Takkaleivinuuni meillä ei tule ikinä maksamaan itseään takaisin, se on täysin varmaan. Sinä selvästi tykkäät puuhata uunin kanssa vapaa-ajalla, niin se on sinun oma valinta... minä valitsin maalämmön, kun en halua tuohata uunin kanssa puolipakolla säästöt mielessä. Kyllä meilläkin tykätään paistaa makkaraa takassa ja välillä vaimo tekee jotain tuolla leivinuuninkin puolella.
Oli meillä vaikka mitä vaihtoehtoja lämmitysjärjestelmäksi ehdolla, mutta lopulta päädyttiin maalämpöön. Minusta maalämmön sai niin pienellä hintaerolla verrattuna muihin järjestelmiin, esimerkiksi pilppiin, niin päädyttiin kokonaisuudessaan 11000 euroa maksavaan maalämpöön. Jälkikäteen olen ollut vain enemmän tyytyväinen valintaani, kun olen kuullut miten isoja sähkölaskuja pilppi-miehet nauttivat täällä naapurustossa, vaikka joutuvat lisäksi vielä lämmittämään uunia päivittäen. Helmikuun kulutus maalämpöpumpun käyntiajoista laskettuna noin 350 kWh.

Oon samaa mieltä. Kyllä se maalämpö on nykypäivää ja harrastukset maksaa :D

J

JM80

Vieras

Zen sanoi:

Kokonaiskulutukseksi näyttäsi muodostuvan Helmikuulle noin 840 kWh

Käynnistyksien lukumäärä 554 kertaa
Kokonaiskäyttöaika 232 h
- josta tehty käyttövettä 43 h

Pienellä menee, täällä noin 2300 kwh:ta. Autotalli kylmänä. Laskeskelin tuossa että meillä menee kovilla pakkasilla noin 200 kwh/kuukausi jo pelkästään autojen lämmitykseen. Zenillä käyttösähkön osuuskin saatu varmaankin huomattavan alas.

Tulisija pitäisi mielestäni olla kaikissa taloissa Suomessa, sitä alkaa arvostamaan kun sähköt katkeaa kovalla pakkasella.

Miten muilla autot lämmitellään? Aika paljon näyttää uusissa olevan webastoja, lienee hyvä ratkaisu diesel autoissa..

tuna

Vakionaama

kaupamees sanoi:
Nojaa maksaa sekin 0,8 eur tunnissa.

Mutta vartissa lämpiää vähintään yhtä paljon kuin sähkölämppärillä kahdessa tunnissa.

Lisälämmittimenä Webasto on pöljä jo ideana, mutta esilämmittimenä loistava.

J

JM80

Vieras

tuna sanoi:
Mutta vartissa lämpiää vähintään yhtä paljon kuin sähkölämppärillä kahdessa tunnissa.

Näin minäkin olen asian ymmärtänyt, normi lohkolämppärillä vähintään 2 tuntia - muuten ei kyllä oma diesel käyntiin lähe kovilla pakkasilla.

K

kaupamees

Vieras

tuna sanoi:

Minulla on sitten ollut hemmetin huono tuuri noiden kanssa. Ei ole puolessakaan tunnissa lämmennyt kunnolla, kun pakkanen on ollut yli 15.

hempanpumppu

Aktiivinen jäsen

tuna sanoi:

Kyllä se n 5Kw aikas tehokas on, jos sitä vertaa 350W säteilylämmittimeen ;)
Mulla on ajastimela tuo polttoainelämmitin.
Siihen laitetaan oletettu lähtöaika ja lämmitin päättää ite koska alkaa lämmittään.
Näillä alle -5 pakkasilla kun se sen n40 min on pöhissyt, niin lämpömittari on jo puolivälissä.
Mulla ei yhdessäkään autossa jossa on ollut lohko/säteilylämmitin, niin tuo viisari ole edes liikahtanut vaikka on ollut muutaman tunninkin tolpassa ::)

tms

Aktiivinen jäsen

2266kWh(kaikki) + 200litraa öljyä. Tuohon ilmoitettuun kulutukseen sisältyvä muu kulutus(772kWh) oli 200kWh suurempi kuin normaalisti talviaikaan ???
Edit: Ooops, syykin selvisi, olikin autotalli ja harrastelupuolella tavallista enemmän kirjaamatonta pumppulämmitystä.

pinta-ala yhteensä jotain 200m2

A

are

Vieras

847 kWh + öljyä 129 ltr + puita kovemmilla pakkasilla kun ILP ei riitä, ehkä parikymmentä pesällistä

Espejot

Hyperaktiivi

UPS, näippäily virhe joka paljastu kun tänään luin sähköt
Helmikuussa 73 93 kWh/d suorasähköllä, ei takkaa tai ILP:ä
Tekee 2044 2604 kWh/kk (lämmitys + IV + lämminvesi)

EDIT: eli kulutus nousi ja säästöpotentiaali on taas mukavampi :cool:

Neliöitä 144+13m2 @ Vantaa

repomies

Hyperaktiivi

Espejot sanoi:
Helmikuussa 73 kWh/d suorasähköllä, ei takkaa tai ILP:ä
Tekee 2044 kWh/kk (lämmitys + IV + lämminvesi)

Menikö paljon käyttösähköä?

Kelit oli mitoitukseen hyvät, mutta jos pidät PILPin niin sulla menee LTO:hon kompuraa pyörittelemällä yli 400 tuosta jatkossakin, samoin puhaltimet vie osansa.. ja kiertopumppu.. eli hyvä jos kylmänä kuukautena jäisi 1500kWh lisälämmönlähteille.

Aika vähän.

Back
Ylös Bottom