Hitsaaminen

Espejot

Hyperaktiivi
No niin, ensimäinen vartti hitsattu ruiostumatonta juurikaasulla. Täytyy rakentaa pöytään telineet pulloille. GasiQ Optimaattori toimii hyvin Albee pulossa. Juurikaasussa voi olla että ei ole hyötyä mutta kun sellainen hankittu niin liitetään sekin sitten myöhemmin. Viikonloppuna tuli tutustutta kierteisiin ja pikaliittimiin, niistä saisi helposti tohtorin tutkinnon aikaiseksi. Ja unohtamatta että kaasumaailmassa litimet on erilaisia. Aivansanaksi muodostui ISO EN560 ja EN561 sekä muunos kartio/tasotiivisteen välillä. Kaikkiin löytyy oma nippeli, kesti vain aikaa keksiä hakusanat. Oxyturbo Mini, joka on nimensä mukaisetui pieni omaa myös pienet liittimet joten niiden kanssa joutuu hieman näkemään vaivaa. Oxyturbo Mini etu on pienet painee matalapainepuolella, max 4bar. Mittarin alue on hyvä, max 12 l/min @ 4bar. Mulla Kempi Beta maski on toiminut hyvin ja sillä näkee paremin kun Alpha maskilla. Raitisilma maskia en ole vielä testannut.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mustan putken jälkeen ohut rosteri on kyllä helppoa. En nyt oikein tajua miksi niitä rosteriluokkia usein vaaditaa kun sen sauman sössiminen on vaikeampaa kuin mustan putken. Tai sanotaan näin, kun on tahkonnut mustaa putekea pitkään niin rosteri oli jopa tylsää koska se osaaminen oli tullut mustasta putkesta.
 

SON

Vakionaama
Luin näin aamutuimaan tämän aiheen kun on hitsaamisestakin kokemusta 1960 luvun alusta alkaen. Vieläkin löytyy mig, puikkotasasuuntaaja ja kaasupullot. Pulloista tosin katsastus "myöhässä", no ei se mitään. Hopealla, messingillä ja foskulla juottamistakin tullut aikoinaan kokeiltua. Joskus, taisi olla v 1963, tein hitsausmuuntajankin, jolla sitten jollain tapaa sai auton peltejäkin paikkailtua, kittiä vaan päälle. Muuntajan mitoitustiedot sai Ström'n taulukkokirjasta. No se siitä.

Tuo mitä @pökö totesi että aikoinaan opittu taito palautuu kunhan vähän harjoittelee, pitänee hyvin paikkansa, ainakin kohdallani. Tosin nykytilasta en ole enää varma. Eli sanonta "minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa" ei ihan suoraan taida soveltua hitsaamiseen. ;D

Tuo OK46 puikko oli jo 1960 luvulla ja sillä hitsaaminen oli jo tuolloin "taitolaji" ja näytää olevan edelleen. Käytännön kokemuksen ja teorettisen opetuksen hitsaamiseen sain tai siis saimme jo 1960 luvulla ja teoriasta on jäänyt mieleen mistä tuo puikon tunnuksen alkusa on saanut alkunsa. Se on kunnianosoitus hitsauspuikon keksijälle Oskar Kjelberg' lle. Eli noista alkukirjaimista tulee tuo OK ja taisi olla Esab joka otti sen ensinnä käyttöön. :grandpa:
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Nyt ostin niitä 43.32 2.0mm puikkoja mitä tässä ketjussa suositeltiin. Täytyypä kokeilla kun ehtii. Isoja paketteja vain kaupoissa, mutta ties vaikka kuluisivat kun taas innostuu.

Kone Kemppi Minarc 150.

EDIT: hyvin ja todella helposti paloi 1mm peltiin ja paksumpaankin. Osa vanhemmista puikoista, joilla ei oikein ole sujunut, ovat jotakin tuntemattomia ja sitten on Elga P48S 2.5mm. Muuten hyvä, mutta nyt kun kokeilin noita P48S:iä, niin helposti onnistui niilläkin nyt, vaikka aiemmin ei ole syttynyt ja aina juuttunut vaikka samoihin rautoihin olen käyttänyt samasta töpselistä ja koneessa plus-liittimestä ja samalla virralla. Mikähän tämänkin nyt selittää

Mutta pääasia, että toimii, vaikka toimisivat molemmatkin nyt 👍
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Albee 11L argon noussu puolessa vuodessa 99,90EUR --> 109EUR eli liki kymmenen pinnaa. Puuilon Argon 10Lon pysynyt samassa 99,90EUR mutta on ollut itsessään litrahinnaltaan kalliimpi. Itsellä on kummatkin.
 

jussi

Vakionaama
Nyt alkaa pikkuhiljaa alumiinin miggailuunkin tulemaan järkeä. Siitähän voi jopa tulla vielä jotain, kun reenaa lisää. Jotenkin vaan yleiset ohjeet ei toimi, pitää tehä erilailla... Mutta nyt sentään tulee jo liitostakin.
WhatsApp Image 2026-05-12.jpeg
Tossa alemmassa vedossa alko asetukset oleen jo aika lähellä.

Lisävarusteenhan se ostatti, että saa ohuen langan liikkumaan.
WhatsApp Image 2026-05-12 at 23.52.52.jpeg
 

Husky

Hyperaktiivi
Pitäiskö automaattimaskin reagoida kännykän salamaan tai miten voisi testata ilman että pystyttää koko ketjun ja pettyy, että voiV?
 

jussi

Vakionaama
Nythän mullakin olis hieno automaattimaski, mutta kun on vuoskymmeniä hitsannu ilman mitään maskia, niin tahtoo edelleen jäädä käyttämättä...
Vois kyllä ton alun kanssa olla tarpeen jos tarkempaa haluais tehä, se kun heijastelee aika kirkkaasti. Vaikka esm. läpisulan paikkausta, joka sekin ehkä harjottelulla onnistuu.
 

Tifo

Vakionaama
Nythän mullakin olis hieno automaattimaski, mutta kun on vuoskymmeniä hitsannu ilman mitään maskia, niin tahtoo edelleen jäädä käyttämättä
Jotain pientä olen hitsannut ilman maskia siis puikolla silmät kiinni käsi edessä mutta siinäkin tahtoo otsa palaa. Miten olet hoitanut homman? 😀
 

jussi

Vakionaama
Jotain pientä olen hitsannut ilman maskia siis puikolla silmät kiinni käsi edessä mutta siinäkin tahtoo otsa palaa. Miten olet hoitanut homman? 😀
Kyl puikolla on pakko käyttää maskia, mut kun en juuri puikota, niin ei ole tarvinnu. Samaten tarkassa kaasuhitsuussa pitää olla lasit päässä, mutta migillä pärjää ilmankin.
Migillä sen kaaren voi piilottaa suuttimen taakse ja mitkä vaan silmälasit tappaa riittävästi UV säteilyn, ettei tuu hiekkaa silmiin. Naamanahka kyllä punastuu jos yhtään enemmän kerralla hitsailee, se on tosi. Tollai on menny siis miggailua nyt ehken 47 vuotta, eli joku tuntuma siitä on. Joitain kymmeniä autonraatoja on tullu elvytettyä takas eloon.
Toi alumiini putsattuna on aika heijastavaa, niin siinä ei oikeen näytä onnistuvan se kaaren valon piilotus, pitänee yrittää opetella ottaan se maski päähän...
 

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Kyl puikolla on pakko käyttää maskia, mut kun en juuri puikota, niin ei ole tarvinnu. Samaten tarkassa kaasuhitsuussa pitää olla lasit päässä, mutta migillä pärjää ilmankin.
Migillä sen kaaren voi piilottaa suuttimen taakse ja mitkä vaan silmälasit tappaa riittävästi UV säteilyn, ettei tuu hiekkaa silmiin. Naamanahka kyllä punastuu jos yhtään enemmän kerralla hitsailee, se on tosi. Tollai on menny siis miggailua nyt ehken 47 vuotta, eli joku tuntuma siitä on. Joitain kymmeniä autonraatoja on tullu elvytettyä takas eloon.
Toi alumiini putsattuna on aika heijastavaa, niin siinä ei oikeen näytä onnistuvan se kaaren valon piilotus, pitänee yrittää opetella ottaan se maski päähän...
Mulla tekee pahaa katsoa esim. TV:ssä, kun joku hitsaa magilla t-paita päällä, vaikka olisikin hanskat kädessä. Ruostumattoman ja alumiinin hitsaaminen polttaa nahan vielä helpommin, kun ne materiaalit peilaavat todella paljon paremmin. Itellä paloi joskus poskipäät maskin kanssa pelkästään haalarin peilauksesta maskin ohi poskiin. Toki tehoistakin se on kiinni. Ei tuollainen talliräpästäminen magilla 50-100a ampeerin tehoilla niin helposti käräytäkään nahkaa, mutta tilanne on eri jos vaihdetaan isompiin täytelankoihin ja 300a virtoihin ja esim koneistetut pinnat peilaavat aika kovaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kuinkas normaalilla migillä onnistuu rst hitsaaminen? Pitäisi yhdelle laavulle saada aikaiseksi jonkinmoiden grilli ja ritiläkötöstys. Funtsin että voiko normaalin migin kanssa saada mitään rst langalla ja eri suojakaasulla aikaiseksi.
 

jussi

Vakionaama
Kuinkas normaalilla migillä onnistuu rst hitsaaminen? Pitäisi yhdelle laavulle saada aikaiseksi jonkinmoiden grilli ja ritiläkötöstys. Funtsin että voiko normaalin migin kanssa saada mitään rst langalla ja eri suojakaasulla aikaiseksi.
Ihan menee hyvin tollanen homma, ei tartte edes ihmekaasuakaan. Hiilarilla jää vähän mustaa saumaan, kestää kyllä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
MAG oikealla langalla ja oikealla suojakaasulla. Edit: MIG/MAG hitsauksessa ero on siis suojakaasussa ja jos mukana on reagoivaa kaasua esim CO2 niin kyse on teknisessä mielessä MAG hitsauksessa.
 
Viimeksi muokattu:

xismo

Aktiivinen jäsen
Miten tuon saman kestävyys korroosiota vastaan ? Välillä tulee tarve ja mulla on migissä pelkkää ydintäytelankaa ( kun niin vähän tulee hitsailtua). Silläkin onnistuu mutta tuntuu ruostuvan .
 

Espejot

Hyperaktiivi
Miten tuon saman kestävyys korroosiota vastaan ? Välillä tulee tarve ja mulla on migissä pelkkää ydintäytelankaa ( kun niin vähän tulee hitsailtua). Silläkin onnistuu mutta tuntuu ruostuvan .
Tietysti ruostuu. Hitsattavan materiaalin puhdistus, oikea lisäaine, oikea kaasu, oikea lämpötila ja saumojen käsittely hiomalla tai hapolla. Katsoin jostakin niin hiomalla voi päästä kohtuullien hyvään tulokseen ja hiomaharja tiheys korreloi tuloksen kanssa. RST ruostumattomuus siis perustuu oksidikalvoon ja pistessyöpymät on myrkkyä. Eli vaaditaan puhtautta ennen ja jälkeen hitsauksen ja lämmönhallintaa ettei perusaine köyhdy. Ja jos aletaan hienostelemaan niin samoilla työkaluilla ei saisi työstää rosteria ja mustaa rautaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Hiilidioksidista saattaa liueta hiiltä ruostumattomaan tai haponkestävään teräkseen, mikä ei ole korroosionkestävyydelle hyväksi (luujuuteen ei välttämättä vaikuta negatiivisesti). Hitsasin itse joskus luokkaa 15 vuotta sitten uimarappuset mereen johtavalle laiturille MIG/MAG-hiilidioksidilla haponkestävästä teräksestä, eivätkä nuo pahemmin vaikuta kärsineen. Parempi olisi tietenkion käyttää jotakin haponkestäville teräslaaduille tarkoitettua suojakaasua. Lankana kannattaa tietenkin käyttää perusaineen mukaista tavaraa. Portaat ovat toki puolet runsaat puolet vuodesta kuivilla rannalla. Tosin meressä näkyy ihmeen hyvin kestävän sellainenkin tekele kuin perusteräksen kovajuottaminen messingillä, mistä oli parin vuosikymmenen kokemus ennen kuin rakennelma hylättiin rautaosien ruostumisen aiheuttaman rumuuden takia.
 

jussi

Vakionaama
Hiilidioksidista saattaa liueta hiiltä ruostumattomaan tai haponkestävään teräkseen, mikä ei ole korroosionkestävyydelle hyväksi (luujuuteen ei välttämättä vaikuta negatiivisesti). Hitsasin itse joskus luokkaa 15 vuotta sitten uimarappuset mereen johtavalle laiturille MIG/MAG-hiilidioksidilla haponkestävästä teräksestä, eivätkä nuo pahemmin vaikuta kärsineen. Parempi olisi tietenkion käyttää jotakin haponkestäville teräslaaduille tarkoitettua suojakaasua. Lankana kannattaa tietenkin käyttää perusaineen mukaista tavaraa. Portaat ovat toki puolet runsaat puolet vuodesta kuivilla rannalla. Tosin meressä näkyy ihmeen hyvin kestävän sellainenkin tekele kuin perusteräksen kovajuottaminen messingillä, mistä oli parin vuosikymmenen kokemus ennen kuin rakennelma hylättiin rautaosien ruostumisen aiheuttaman rumuuden takia.
Oon hitsannu ton öljy/puukattilan piipun hiilarilla 37 vuotta sitten, ja mitään ongelmaa ei siinä näy saumoissa. Rosteriputki ja rosterilanka.
 

xismo

Aktiivinen jäsen
Mulla on ollut se muistikuva opinnoista ( 80 luvulla) että rosteri ja happonen hitsataan ihan siihen tarkoitukseen tarkoitetulla langalla/puikolla. Se ruostumattomuus muistaakseni perustuu seostukseen sopivilla lisäaineilla , oksidikalvo taasen alumiinissa ( ja siksi sen valamisessa ei saisi tulla katkoja). Mutta en ole tehnyt tuon alan töitä enkä seurannut kehitystä niin olen tippunut kehityksen kelkasta aikaa sitten. :)
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ihan menee hyvin tollanen homma, ei tartte edes ihmekaasuakaan. Hiilarilla jää vähän mustaa saumaan, kestää kyllä.
Joo, jotain tämäntyylistä tekisi mieli tehdä. Mutta omaan silmään tälläinen ruosteinen häkkyrä ei sovi alkuunkaan. Jotenkin tuntuu että koko työ valuisi hukkaan, jos lopputulos näyttäisi tälläiselle hetken päästä. Lähettyviltä löytyi eräs, jolta löytyisi tiggi. Sen perusteella mitä tuollaista tig hitsaamista on tullut nähtyä, niin se on vaikuttanut todella hitaalle. Jos täälläistä notskipaikkaa tekisi ja vielä lisäksi penkkien alle jonkinmoiset kivikorit, niin jonkunverran tuota hitsattavaa tulisi. Omalle työajalle ei laske hintaa, mutta jonkun muun työ voisikin maksaa...

Saumasta taitaa tulla migillä aina musta ja se tarvisi hioa tai hapottaa jotenkin?

1781446176743.png
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Mites puikkokone vaikka vuokraten ja kasaat RST-puikoilla. Tekoäly kertoi, että koneen koosta riippuen sen saa 60 - 100 eurolla viikoksi. Ei tarviis ostaa kallista suojakaasua. 11 kg vaihtopullo esim. Motonetissä maksaa 109€ ja jos pulloa ei jo ennestään ole, niin alkuinvestointi on n. 400€ kaasuun ja siihen päälle lanka. Halvimmat pienet puikkokoneet ei maksa satastakaan. Walliuksen pieni puikkokone maksaa Puuilossa 320 ja jossain oli tarjous 260€. Kone ja puikot halvemmalla kuin mitä suojakaasulle tulee hintaa, jos pulloa ei jo ennestään ole.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Itse nappasin tuossa joku aika sitten Litukasta täytelankakoneen "huimaan" 40€ hintaan ja siihenhän sitten saa jos jonkinlaista täytelankaa, tarpeen tullen myös rosterista näköjään n. 35€ kela. Tosin itse liimaillut tuolla toistaiseksi vain ihan tavallista mustaa rautaa noilla Litukan 5€ lankakeloilla ja tuossa hommassa laite ajaakin asiansa aivan täysin sen mitä itse tarttee hitsinkiä harrastaa :)
 

jussi

Vakionaama
Saumasta taitaa tulla migillä aina musta ja se tarvisi hioa tai hapottaa jotenkin?
Tuossa paikassa noi raudat mustuu joka tapauksessa enemmän tai vähemmän, joten tuskin pieni saumassa haittaa mitään. Sitäpaitti se musta saattaa jopa pingahtaa irtikin jäähtyessä...
En minä lähtis noissa tekeen saumoille mitään, enkä kyllä myöskään alkas tigillä veteleen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Saumasta taitaa tulla migillä aina musta ja se tarvisi hioa tai hapottaa jotenkin?
Ihan siistin ja mustumattoman sauman saa, kunhan tuuli ei sotke ja on sopivan suojakaasun sopiva virtaus. Hitsaushan kuumentaa perusaineen sauman ympäriltä lisäaineen ohella, mikä tietenkin aiheuttaa värimuutoksia samaan tapaan kuin teräksen päästäminen karkaisukuumennuksen jälkeen. Suojakaasun virtauksen katkaisu ennen kohdan jäähtymistä aiheuttaa tietenkin pinnan hapettumia ao. kohtaan.
 

remykv

Vakionaama
Joo, jotain tämäntyylistä tekisi mieli tehdä. Mutta omaan silmään tälläinen ruosteinen häkkyrä ei sovi alkuunkaan. Jotenkin tuntuu että koko työ valuisi hukkaan, jos lopputulos näyttäisi tälläiselle hetken päästä. Lähettyviltä löytyi eräs, jolta löytyisi tiggi. Sen perusteella mitä tuollaista tig hitsaamista on tullut nähtyä, niin se on vaikuttanut todella hitaalle. Jos täälläistä notskipaikkaa tekisi ja vielä lisäksi penkkien alle jonkinmoiset kivikorit, niin jonkunverran tuota hitsattavaa tulisi. Omalle työajalle ei laske hintaa, mutta jonkun muun työ voisikin maksaa...

Saumasta taitaa tulla migillä aina musta ja se tarvisi hioa tai hapottaa jotenkin?

katso liitettä 116298
Oranssilla puhdistuslaikalla (tussu/tukkalaikka) kiillottaa, löytyy porakoneeseen ja kulmahiomakoneeseen, rälläkkä saisi olla kierroksien säädöllä
 

jussi

Vakionaama
Mullehan tuli tos yhessä huutokaupassa sellanenkin vehje, minkä olemassaoloa en edes tienny. Vaan voipa olla hyväkin vehje.

Siis kaasunsäästäjä suojakaasuille hitsuussa, pitäis poistaa sen reilun tussauksen mikä aina tulee tauon jälkeen aloittaessa uudestaan. Laitetaan varsinaisen säätimen ja koneen väliin.

Enoo vielä testannu... Mahtaakohan tollanen toimia, valmistaja ei ainakaan ole mikään harjoittelija tolla sektorilla?

0cb03e75a60840a4ae950c0a9b824a00
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mites puikkokone vaikka vuokraten ja kasaat RST-puikoilla. Tekoäly kertoi, että koneen koosta riippuen sen saa 60 - 100 eurolla viikoksi. Ei tarviis ostaa kallista suojakaasua. 11 kg vaihtopullo esim. Motonetissä maksaa 109€ ja jos pulloa ei jo ennestään ole, niin alkuinvestointi on n. 400€ kaasuun ja siihen päälle lanka. Halvimmat pienet puikkokoneet ei maksa satastakaan. Walliuksen pieni puikkokone maksaa Puuilossa 320 ja jossain oli tarjous 260€. Kone ja puikot halvemmalla kuin mitä suojakaasulle tulee hintaa, jos pulloa ei jo ennestään ole.
Puikosta ei ole itsellä oikein mitään aiempaa kokemusta. Luulisin ettei se ole parhaimmillaan kun tarvii hitsailla pieniä harjateräksiä yhteen.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mullehan tuli tos yhessä huutokaupassa sellanenkin vehje, minkä olemassaoloa en edes tienny. Vaan voipa olla hyväkin vehje.

Siis kaasunsäästäjä suojakaasuille hitsuussa, pitäis poistaa sen reilun tussauksen mikä aina tulee tauon jälkeen aloittaessa uudestaan. Laitetaan varsinaisen säätimen ja koneen väliin.

Enoo vielä testannu... Mahtaakohan tollanen toimia, valmistaja ei ainakaan ole mikään harjoittelija tolla sektorilla?

0cb03e75a60840a4ae950c0a9b824a00
Ainakin Optimator Argon-Mix toimii, mulla on niitä kaksi kpl. Toiseen pitäisi ostaa l/min pylväs niin säätäminen helpottuisi. Noita on myös ns. kaksivaiheisia paineenalentajia jotka toimii samalla periaatteella kuin kaksi paineenalentajaa peräjälkeen. Kohtuu kalliita ovat.

 
Back
Ylös Bottom