Espejot
Hyperaktiivi
Turun huudeilla asun
Sorry, sinne ei ole yhteistietoja. Facebook. Uskon että muitakin kiinnostaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Turun huudeilla asun
Ei tässä mikään kiire, kun ei laitteitakaan ole vielä hommattu.Sorry, sinne ei ole yhteistietoja. Facebook. Uskon että muitakin kiinnostaa.
Minä olen kysynyt muutamalta asentajalta kiinnostusta tuntityönä. Alustavasti vastasivat kyllä.Ei tässä mikään kiire, kun ei laitteitakaan ole vielä hommattu.
Lähinnä mietin että miten vaikeaa on saada asentajaa paikanpäälle tekemään mittauksia ja paljonko hepulle pitää kertoa/ohjeistaa mitä tarvitaan![]()
Aurinkopaneeliasennuksissa kaapeleille ja liitoksille on vaatimuksia jotka pitäisi täyttyä.Paneeleissa on 1.40cm kaapelit, neljä paneelia rinnan niin laitimmaisten toiset johdot piti jatkaa, rikoin alkuperäisen liittimen ja siellä oli holkki johon pystyi liittämään metrin pätkän lisää kaapelia, jonka toiseen päähän uusi MC4 liitin. Tinasin jatkon varmuuden vuoksi ja kutistesukkaa päälle. Jännite kun jokainen paneli menee omalla johdolla inuun, on niin alhainen, että kaapelissa on hyvä olla kuparia mutta toisaalta sellaisissa kuorissa, ettei linnut käy nokkimassa. Jännitekestoisuuden puolesta kävisi vaikka auton akkujohtimet.
Aurinkopaneeliasennuksissa kaapeleille ja liitoksille on vaatimuksia jotka pitäisi täyttyä.
Omasta käyttöönottopöytäkirjasta. Lomake on toi.Mistä noi kuvakaapaukset on otettu?
Sorry, tämä oli mennyt ohi. Minulle tuli kaksi jatkoa, yksi karva kumpaankin laitimmaiseen paneeliin. Toisen asensin katkaisemalla johdon mutta koska minulla oli uusi MC4 liitinpari, en halunnut tehdä kahta jatkosta vaan poikki, jatkopätkä siihen ja uusi liitin. Aivan hyvin olisi toiminut jos olisin vain katkaissut johdon ja laittanut pätkän väliin. Olin sitten vähän utelias ja rikoin toisen jatkettavan johdon liittimen (liitintä ei voi purkaa, siellä on joku tarrain, ettei holkki karkaa kun liittimen laittaa kiinni.) ja löysin sieltä puristusliitoksen alkuperäiseen kaapeliin jossa oli sopiva holkki mihin sai helposti liitettyä uuden johdon, tinasin jotta ylimenovastus jäi pieneksi eikä irtoa. Kahden 4mm2 johdon liittäminen toisiinsa ilman mitään holkkia ei ole juottamalla ihan helppoa - ei ainakaan siten siististi, että sukka mahtuu päälle eikä olla missään verstaalla.>johdot piti jatkaa, rikoin alkuperäisen liittimen
Miksi et vain katkaissut johtoa, juottanut jatkopätkää välille ja liimasukkaa jatkosten päälle?
Ok ja myyjä ei voi auttaa tunnusten kanssa? Ostitko ulkomailta vai Suomesta?Meikäläisellä on tuo pro. Paneelit pitäs saada ensiksi siihen sovellukseen suoraan, nyt ne on just siihen ilmansuuntaan missä ne on katollakin eli sovelluksessa lähes poikittain. Lisäksi minulle myytiin tuo purkki sillä että itse pääsen siihen sisälle ja ronkkimaan sitä ja lisäksi siitä saisi rakennettua ohjauksia pihalle. Lähinnä ideana oli ajaa ylituotanto lämmöksi jos sitä ei kannata myydä tai jotain sen suuntasta. Näyttää nyt siltä että mikään näistä ei toteudu ainakaan ihan helposti
Teollisuudessa jatketaan myös DC-kaapeleita. Ainoa ongelma minkä itse näen on sukan eristys vs kaapelin alkuperäinen eristyskyky ja mekaaninen kestävyys. Eli jos kaapelissa on 400V DC ja ympäristö on terästä ja alumiiniä niin ei saisi vuotaa eristyksen läpi. DC-valokaari ei sammu jos tehoa vaan riittää. En ole standardeja sanasta sanaan kahlannut, mutta en usko että siellä mistään kaupallisesta MC4 liittimestä on mainintaa. Ehkä tässä on vähän samaa kuin jakorasioissa, määräysten mukaan jakorasiaa ei saa asentaa seinän sisään, ehkä ei jatkoakaan putkeen.Onko juottaminen tai puristusliitosjatko hyväksytty menetelmä DC-kaapelin jatkamiseksi? Vai pitääkö käyttää MC4 liitin paria? Putkituksen sisään jos pitää saada jatkoksia niin juottamalla saisi halkaisijaltaan pienemmän liitoksen.
Onko myyjällä jokin selitys miksi ei voi täyttää myyntilupauksiaan?Suomesta. Vähän on olo et mulle myytiin auto mutta en saa ajaa sillä, kahtella voin vaan pihassa sitä
pood.heatline.ee
Lite tukee 99 paneelia, HMT ja HMS purkkien kanssa.Noita DTU on ymmärtääkseni kahta versiota. Toinen DTU-Pro johon voi kytkeä max 99 inverteriä ja DTU-Lite johon tulee muutama invertteri. Asentajat taitaa päästä kaikkien omien asiakkaidensa järjestelmiin. Minkälainen tarve sinulla olisi?
www.hoymiles.com
Tälläinen standardista SFS 6000-7-712:2022 löytyyEn ole standardeja sanasta sanaan kahlannut, mutta en usko että siellä mistään kaupallisesta MC4 liittimestä on mainintaa. Ehkä tässä on vähän samaa kuin jakorasioissa, määräysten mukaan jakorasiaa ei saa asentaa seinän sisään, ehkä ei jatkoakaan putkeen.
OK, minulle Lite myyntiin koska systeemi on pieniLite tukee 99 paneelia, HMT ja HMS purkkien kanssa.
![]()
DTU-Lite-S - Hoymiles
Hoymiles DTU-Lite-S has excellent performance in the solar energy industry. Please click here to learn more about them.www.hoymiles.com
Ymmärrän "liitin" siten, että sen voi tarvittaessa avata. "Jatkos" on minun mielestä eri juttu. Totta on, että liittimet pitää sopia tarkoitukseen - vaikka kaiutinkaapelin liitin olisi muuten hyvä ja sopiva, ei sen virranläpäisy ole taattu
Liittimen minäkin ymmärrän noin, mutta tuossa puhutaan otsikko tasolla liitoksista mikä mielestäni sisältää myös ei avattavaksi tarkoitetun liitoksen.Ymmärrän "liitin" siten, että sen voi tarvittaessa avata. "Jatkos" on minun mielestä eri juttu. Totta on, että liittimet pitää sopia tarkoitukseen - vaikka kaiutinkaapelin liitin olisi muuten hyvä ja sopiva, ei sen virranläpäisy ole taattu
Tinalle ja kutistesukalle on paikkansa mutta en tiedä onko nämä parhaita käyttökohteita niille. Olen nähnyt tehdastekoisia kutistesukalla suojattuja liitoksia ja aina ne ei ole niin onnistuneita. MC4 on suunniteltu näitä varten niin minä käyttäisin kyllä niitä itse.Liittimen minäkin ymmärrän noin, mutta tuossa puhutaan otsikko tasolla liitoksista mikä mielestäni sisältää myös ei avattavaksi tarkoitetun liitoksen.
Jos tästä nyt väännetään vielä niin liitos on myös liittimen kiinnittäminen jonnekin. Vaikka "jatkos" on myös liitos niin sitä pitää käsitellä eri kappaleessa kuin liittimillä tehtäviä liitoksia.Liittimen minäkin ymmärrän noin, mutta tuossa puhutaan otsikko tasolla liitoksista mikä mielestäni sisältää myös ei avattavaksi tarkoitetun liitoksen.
Itse vannoin aikoinaan juottamisen nimeen - mieli on kuitenkin muuttunut. Kaveri tekee kilpureihin johtosarjoja mil grade tavaroista ja leipätyökseen autosähkön parissa. Siellä juottaminen ei tule kyseeseen vaan kaikki on järjestään puristusliitoksia. Lopulta minäkin uskoin että ei se juottaminen aina ole paras ratkaisu. Kutistesukkakaan ei ole aina täysin pomminvarma ja siitä on myös omia kokemuksia. Tärinässä johto voi myös katketa juotoksen juuresta mikä lienee syy miksi niitä pyritään välttämään esim autoissa. Mutta miltei joka paikkaan löytyy kyllä sopiva liitostapa.No joo, aikas karut olosuhteet tuossa. Näyttää siltä, että kaiken pitäisi olla haponkestävää. Jotkut teollisuusasiakkaat vaativat johtimien tinausta ennen holkkeihin/liittimiin puristimista. MC4 on kyllä hyvä, en ole noita "ilman työkaluja" asennettavia kokeillut. Jatkokaapelit MC4 liittimillä on monesti määrämittaisia. Pituuden määrittäminen saattaa olla hankalaa ennen kuin asennusta on edes aloitettu eli paras olisi irralliset liittimet ja kaapeli kelassa.
Onko todella näin, että monisäikeiset johtimet jossain määräyksissä tinataan ennen puristusta puristettavaan liittimeen? Itse työskentelen MIL-standartin liittimien kanssa ja johtimien juottaminen ennen puristusta on ehdottomasti kielletty.Jotkut teollisuusasiakkaat vaativat johtimien tinausta ennen holkkeihin/liittimiin puristimista.
Kannattaa huomata että tuo hinta on alv0% verollisena 385€ joka silti 100€ alle suomen hintojenEesti Virossa näyttäisi Hoymilesin palikat olevan suht. kohtuu hintaisia
Mikroinverter Hoymiles HMT-2250-6T – Heatline e-pood
pood.heatline.ee
Tämäpä eteni nopeasti. Nyt on alpha -tason binäärit jaettu testattavaksi ja komponentiit + kytkikset julkaistuTuli vastaan että HMT & HMS sarjan mikroihin ei Ahoy tai openDTU vielä istu, koska niissä on eri radio kuin vanhemmissa HM laitteissa
Jos saksankielisestä keskustelusta mitään ymmärsin, niin reverse engineeraus on edennyt, mutta sitä pitää testata vielä ennen kuin julkaisevat uusille laitteille yhteenopivan koodin


Juu, ei ole nuo MIL laitteet tuttuja. Osittain tinaukset perustuu siihen, että niin on ennenkin tehty. Jos ajatellaan vaikka 0,75mm2 Jamak säikeitä ja liität niitä ruuvikiristeiselle riviliittimelle niin joku saattaa miettiä kumpi on parempi, tinattu pää, se holkkiin ja ruuvin alle vai ilman tinausta. Tinaus heikentää ilman muuta tärinänsietoa, johdi katkeaa varmasti jos jatkuvaa tärinää, vrt autot, lentokoneet yms. mutta noissa liitännät taitaa muutenkin olla vähän eri hehtaarilla. Minulla oli toisessa ketjussa hankala liitinongelma kun liittimen holkki oli karannut heti ensimmäisellä kytkemisellä karkuun ja piiri auki - ei liity juottamiseen mutta tuskin oli MIL liitin..Onko todella näin, että monisäikeiset johtimet jossain määräyksissä tinataan ennen puristusta puristettavaan liittimeen? Itse työskentelen MIL-standartin liittimien kanssa ja johtimien juottaminen ennen puristusta on ehdottomasti kielletty.
Niin minäkin ensin ajattelin mutta, kun laitat tuotteen ostokoriin, niin näetKannattaa huomata että tuo hinta on alv0% verollisena 385€ joka silti 100€ alle suomen hintojen
Juurikin näin. Tina 'valuu/väsyy' puristuksen alta pois, jolloin liitos löystyy. Onkohan 'asiakas on aina oikeassa' tilanteessa mennyt tinattu kuparisäie ja kaapeli sekaisin?Onko todella näin, että monisäikeiset johtimet jossain määräyksissä tinataan ennen puristusta puristettavaan liittimeen? Itse työskentelen MIL-standartin liittimien kanssa ja johtimien juottaminen ennen puristusta on ehdottomasti kielletty.
Vääriä liitoksia tunnutaan tekevän myös suurissakin yrityksissä. Laitetaan ohuiden signaalijohtojen päälle holkkeja ja holkitettu johto io-korttiin missä on jousiliitin...Juurikin näin. Tina 'valuu/väsyy' puristuksen alta pois, jolloin liitos löystyy. Onkohan 'asiakas on aina oikeassa' tilanteessa mennyt tinattu kuparisäie ja kaapeli sekaisin?
Autokäytössä (tärinässä) juotettu monisäikeinen johdin murtuu helposti poikki, kohdasta johon tina loppuu. Siksipä puristusliittimet ovat helppoja. Juotettu jatkos pitää tukea riittävän pitkältä matkalta, ettei kaapeli väsy epäjatkuvuuskohdasta.
Tois'aalta liitin pinnat hapettuvat, jolloin ylimenovastus wanhemmiten kasvaa.
Arvaisin hyväksi jatkotavaksi juottamisen. Liitoksen päälle riittävän pitkä liimasukka ja sitoo liitoskohdan molemmilta puolilta alustaan kahdesta kohdasta. Tällöin kaapelin heiluminen ei välity tinauskohtaan ja liitos on vesi/ilma tiivis.
Vääriä liitoksia tunnutaan tekevän myös suurissakin yrityksissä. Laitetaan ohuiden signaalijohtojen päälle holkkeja ja holkitettu johto io-korttiin missä on jousiliitin...
Itse liimasukasta eräs tuttava totesi että heillä on tullut jonkin verran vikoja vastaan maan alle jätetyissä jatkoksissa. Niissä taitaa olla joka johtimessa oma liimasukka ja ruuviholkki ja päällä vielä yksi yhteinen sukka. Vesi löytää vaan reittinsä jostain sisään. Hän toimii verkkoyhtiön asennustyönjohtajana. En tiedä onko vikana sitten paskaiset kaapelit vai väärät työtavat mutta ongelmattomia nuokaan eivät ole.
Maakaapeloinnin yhteydessä juttelin myös asentajien kanssa ja jatkoksia tulee yllättävän paljon kun uusia puistomuuntamoita otetaan käyttöön ja vanhat kaapelit hyötykäytetään siltä osin miten ne on jo kaivettu maahan. Omaan piuhaankin tuli uusia liitoksia.
Kaveri laittoi muutama vuosi sitten jotain ulkovaloihin liittyviä kytkentöjä tuollaisen vastaavan sisään. Aikaisemmat kytkennät hapettuivat. Nuo on hyviä mutta arvokkaita.Hollantilainen Enphase firma suositeli liitosboxien täyttämistä kaapeliharsilla.
"Jos vedät maanalaisia kaapeleita ulkona, esimerkiksi terassilla tai puutarhassa, saatat joutua tekemään kaapeliliitäntöjä. Tämä on tietysti aina ärsyttävää, sillä kahden kaapelin kytkeminen tarkoittaa, että sähköjohtimia ei enää suojata jatkuvalla eristyksellä ja ne on kytkettävä toisiinsa puristimilla. Turvallisen yhteyden palauttamiseksi kehitettiin kaapelihartsi tai valuhartsi. Se suojaa mekaanisesti kaapeliliitäntöjä ja varmistaa sähköjohtimien vesitiiviin eristyksen maan kosteutta vastaan. Sitä voidaan käyttää myös kaapelin vaippojen korjaamiseen tai vaihtamiseen. Maassa käyttöä varten vahingoittuneet alueet suljetaan valuhartsiholkkiin ja täytetään nestemäisellä kaksikomponenttisella kaapelihartsilla.."
www.eibabo.fi/saehkoe/liitaentaemateriaalit/hartsi-valumuovi/