Huonelämpötilan mittaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja P.S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
P

P.S

Vieras
Moi. Tässä kun olen uusi ilpin käyttäjä, niin taas on alkanut askarruttamaan yksi asia.

Kiinnostaisi tietää, että miten sisälämpötilan mittaus anturi voi olla sijoitettuna sisäyksikköön?
Mielestäni on aika järjetöntä sijoittaa huonelämpötila-anturia katonrajaan. Ainakaan sharpissa ei ole mitään erillistä anturia joka olisi rinnan korkeudella , mikä taas olisi oikea mittauskorkeus.
Eli mikä puhallinta varsinaisesti ohjailee, kun sisä yksikön näytöllä lukema ei oikeastaan koskaan ole alle 23 astetta ja halutuksi lämpötilaksi on asetettu 21 astetta. Ja puhallin pyörähtelee silti aika-ajoin.
Olen ehkä vähän kriittinen näissä ilppiasioissa, mutta mielestäni olisi aika yksinkertaista vetää 1,5 metriä johtoa alas ja mitata lämpötila oikein ( vaikka oikea paikka olisikin keskellä huonetta).

-P.S

Vs: Huonelämpötilan mittaus

Aiheesta on keskusteltu esimerkiksi tässä viestiketjussa:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4666.0

Lämpötilan mittaus sisäyksikön sisältä toimii hyvin, mikäli ilppi kierrättää ilmaa hyvin. Mutta jos laite puhaltelee jostakin solan perältä, palaa lämmitetty ilma turhan herkästi takaisin imuaukosta sisään.

P.S sanoi:
Kiinnostaisi tietää, että miten sisälämpötilan mittaus anturi voi olla sijoitettuna sisäyksikköön?
Tällä ratkaisulla on todennäköisesti haettu kompaktia pakettia , eli kaikki on siistissä paketissa.
Lämmin ilma kertyy ylös , joten olikohan anturin paikka kuitenkin katsottu riittäväksi paikaksi nähdä huoneen lämpötila.
Jos näin on , niin silloinhan juttu on jälleen niitä "tropiikin" jäähdytys laitteiston peruja. Nämä "pohjolan" koneethan perustuvat juuri noihin koneisiin.
Olen itse myös kaipaillut erillistä anturia koneeseen , jonka voisi vetää esim. johonkin viereiseen huoneeseen. Tällöin lämpötilat ohjautuisivat ns. paremman termostaattiohjauksen mukaan.
Jotkuthan ovat itse johdotelleet anturia ulos kotelon sisästä. Tällä saavutetaan parempi lämpöjen tasaisuus ja vähemmän katkokäyntiä. Takuut voivat periaatteessa lähteä modauksella.
Sanyon sukuisissa laitteissa mittaus suoritetaan myös kaukosäätimestä , jonka pystyy sijoittamaan hieman kauemmas ja alemmas.

IVT:n lämpötilanäyttö toimii myös vähän omituisesti. Pyynnin ollessa 20 , lämpötilanäyttö voi tipahtaa 18 asti ennen kuin laite lähtee lämmittämään. Sammuminen tapahtuu sitten taas kun mittariin juuri vaihtuu luku 20. Välillä sykli toimii taas välillä 19-22. Kun mittarissa on 24-25 kone huilaa kiltisti (puulla tuotettua lämpöä). Mutta ei siihen juurikaan kannata luottaa. :P

jule- sanoi:
Sanyon sukuisissa laitteissa mittaus suoritetaan myös kaukosäätimestä , jonka pystyy sijoittamaan hieman kauemmas ja alemmas.

IVT:n lämpötilanäyttö toimii myös vähän omituisesti. Pyynnin ollessa 20 , lämpötilanäyttö voi tipahtaa 18 asti ennen kuin laite lähtee lämmittämään. Sammuminen tapahtuu sitten taas kun mittariin juuri vaihtuu luku 20. Välillä sykli toimii taas välillä 19-22. Kun mittarissa on 24-25 kone huilaa kiltisti (puulla tuotettua lämpöä). Mutta ei siihen juurikaan kannata luottaa. :P
IVT:n hintalaatua?
Ei vaan, tuo Sanyon kaken mittaus toimintakin aiheuttaa monesti ihmetystä, jopa täysillä pattereilla. Aamulla on monesti kylmempää kuin pyynti on, mutta Sanyokin on vaan hiljaa ja sitten lyökin itse täystehon päälle, että saa edes lapsille lämpösen, kun heräävät vähän myöhemmin.

Takaisin
Ylös Bottom