Hybridisauna ja kiukaalle proportiaalitermarin kokeilu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jussi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on saunatonttu täyttänyt jo 25v. Kivet muutaman kerran uusittu, alkuperäiset vastukset.
Minusta kait tuo on ihan hyvin kestänyt.

Mutta järkytyin kun katsoin onko nykyinen malli muuttunut (on muuttunut). Hintä lähentelee 4000€ !!!! 10x hinta peruskiukaaseen nähden. Taisi olla netraudan ”erikoistarjous”. Jossain alle 2000€ saa mutta kallis silti

löylyistunnon aikana saunahuoneen lämpötila valitettavasti kohoaa ainakin noin 10 astetta. Johtunee siitä, kun anturi on kiukaan yläpuolella, eikä saunahuoneen seinällä vaikkapa saunojien päänupin korkeudella.

Sihen se 1 asteen hystereesi sitten jäikin. Digitermarissa ei kuulu olla lainkaan hystereesiä vaan niidne pitäisi toimia proportionaalisesti eli säätää tehoa tilanteen vaatimalla tavalla.

Silti epäilen, että löylyn heitolla on enemmän tekemistä tuon 10 asteen lämmön nousun kanssa kuin sen mittarin anturin paikalla.

Meillä on saunatonttu täyttänyt jo 25v. Kivet muutaman kerran uusittu, alkuperäiset vastukset.
Minusta kait tuo on ihan hyvin kestänyt.

Mutta järkytyin kun katsoin onko nykyinen malli muuttunut (on muuttunut). Hintä lähentelee 4000€ !!!! 10x hinta peruskiukaaseen nähden. Taisi olla netraudan ”erikoistarjous”. Jossain alle 2000€ saa mutta kallis silti
Meillä samanikäinen ja alkuperäiset vastukset myös. Mutta kiviä olen kyllä latonut/uusinut liki joka vuosi. Päivittäin saunoessa rapautuvat vauhdilla.

Keraamisen luukunkauluksen meinasin muutama vuosi sitten vaihtaa uuteen. En vaihtanut, kun olisi maksanut jotain 500.

Tää kesä onkin menty tolla sähkisVegalla melkeen kokonaan, kun siitä ihan selkeetä hyötyä turhan lämmön siirtymisessä muualle rakennukseen. Joka päivä, ja hyvin on näköjään kestäny, nytkin on siellä valmiina odottamassa et meen kuumaan.

Mittari ei taida juurikaan piitata löylyn heitosta, ihminen taas "tuntee" asian erilailla. Joku muu "vika".

Höyry on 100 asteista normaali-ilmanpaineesssa. Höyry tiivistyy tuossa tilassa kaikkeen mikä on alle 100 asteista. Myös siihen mittariin. Siinä tapahtuu lauhtumista, joka lämmittää mittaria samaan tapaa kuin vilpin lauhdutin lämpenee kun höyry tiivistyy siinä.

Voit pohtia asiaa myös niin, että sen höyryä sisältävän ilmankin on oltava 100 asteista koska muuten vesi tiivistyisi ja sataisi takaisin kiukaalle.

Höyry on 100 asteista normaali-ilmanpaineesssa. Höyry tiivistyy tuossa tilassa kaikkeen mikä on alle 100 asteista. Myös siihen mittariin. Siinä tapahtuu lauhtumista, joka lämmittää mittaria samaan tapaa kuin vilpin lauhdutin lämpenee kun höyry tiivistyy siinä.

Voit pohtia asiaa myös niin, että sen höyryä sisältävän ilmankin on oltava 100 asteista koska muuten vesi tiivistyisi ja sataisi takaisin kiukaalle.
Eipä taida mennä ihan noin, mietipä uudestaan. Ota mukaan kastepiste. Ei mun saunassa kyllä ikinä ole ollu havaittavissa kosteuden tiivistymistä lämpömittariin, kun suhteellinen kosteus on luokkaa 30% löylyä heittäessäkin. Ihmisen iholle se kyllä voikin tiivistyä, mutta sen lämpötila onkin ihan muuta kun sen lämpömittarin.
Voisit oikeestaan videoida sen tilanteen kun 90 asteiseen lämpömittariin tiivistyy kosteus löylyä heitellessä. Olis aika "wow" tilanne.

Pakko kai sinne on tiivistyä koska lasitkin lasitkin menevät huuruun? Itse olen siinä käsityksessä, että löylyn heitto itse asiassa laskisi oikeaa lämpötilaa .

Misan digikiukaissa taitaa olla vähän parempi säätö. Vastusten vuorottelu systeemi . En nyt tähän hätään kännyllä googlata tarkemmin.

Mutta näinhän se on, että kyllä PID -tyylinen ohjaus pitäisi jo tänä päivänä olla yleinen kiukaissa , mutta ei ole. Ihmeellistä.

Pakko kai sinne on tiivistyä koska lasitkin lasitkin menevät huuruun? Itse olen siinä käsityksessä, että löylyn heitto itse asiassa laskisi oikeaa lämpötilaa .

Se lasihan on hemmetin kylmä siihen muuhun saunaan verrattuna, kun johtaa lämpöä niin tehokkaasti läpi.

Kyllähän se saunan lämpötila löylyä heittämällä laskeekin, veden faasi muutos sitoo energiaa, ja lämmintä ilmaa työnnetään aina ulos hieman enemmän kun heitetään löylyä.

Se höyryn lämpö on kyllä käytännössä yli 100 astetta joka kiukaalta nousee. Eihän se nyt niin tavatonta ole että koko löyly huonekin voi olla yli 100˚C, välittömästi kiukaan yläpuolella käytännössä aina saunoessa.

Kyllähän se saunan lämpötila löylyä heittämällä laskeekin, veden faasi muutos sitoo energiaa, ja lämmintä ilmaa työnnetään aina ulos hieman enemmän kun heitetään löylyä.

Kiukaan kivien lämpötilaa se veden keittäminen laskee pistemäisesti mutta ei ilman lämpötilaa suoraan. Kiuaskivet jäähtyvät pinnastaan kun niille heitetään vettä ja tämä lämpö siirtyy kuuman höyryn mukana ilmaan. Hetken päästä kiven sisältä siirtyy lisää lämpöä pintaan ja sitten voi taas heittää lisää vettä.

Älykiukaan pitäisi jotenkin huomata tuo löylyn heitto ja alkaa lämmittää kiviä lisää.

Eipä taida mennä ihan noin, mietipä uudestaan. Ota mukaan kastepiste. Ei mun saunassa kyllä ikinä ole ollu havaittavissa kosteuden tiivistymistä lämpömittariin, kun suhteellinen kosteus on luokkaa 30% löylyä heittäessäkin.

Näinhän se on kun saunassa on muutakin kaasua kuin vettä. Kiukaalta lähtiessä kosteus on 100%, mutta se laimenee siitä eteenpäin eikä enää tiivisty riittävän kuumiin pintoihin. Mutta lämpöä se siirtää silti kivistä ilmaan jos saunan lämpötila on alle kiehumispisteen.

Takaisin
Ylös Bottom