Toki olen itsekin sitä mieltä, että ilmaisenergiaa saadaan enemmän kun pumppu on isompi. Oli se sitten suuremman höyrystimen, kompuran tai älykkäämmän sulatuksen (öljynpalautus) ansiota. Nyt vaan pitää muistaa se, milloin ilmaisenergian saannilla on taloudellista merkitystä.
Jos tehokas pumppu antaa vaikka 10 - 20 kWh/vrk enemmän ilmaisenergiaa kuin ns. normipumppu vaikka -25 C pakkasilla, sen osuus vuosisäästöstä on olematon. Rahassakin puhutaan muutamista kympeistä. Jopa -20 on vielä marginaalinen, kun näitä vuorokausilämpötiloja on kuitenkin aika vähän. Tässä pari esimerkkiä:
-Pumppu 1 kuluttaa 40 kWh/vrk, COP 1,9 -> antoenergia 75 kWh. Kok.kulutus 40 + 0 (suoras.)kWh, ilmaisenergiaa 35 kWh
-Pumppu 2 kuluttaa 26 kWh/vrk, COP 1,6 -> antoenergia 40 kWh. Kok.kulutus 26 + 35(suoras.)kWh, ilmaisenergiaa 15 kWh
Ero on 20 kWh/vrk ja pari euroa. Jos näitä päiviä on 20 kpl (aika paljon), niin on säästetty 40 e. Tietysti sillä ehdolla, että myös pikkulämmityksillä on ollut hyvä COP ja ajoissa katkolle menevä pumppu. Jos tämä pumppu 1 maksaa vaikka 200 e enemmän, sen kuoletukseen menee 4 - 5 vuotta.
Siis näillä pakkaspään tehoilla ei ole lopulta suurtakaan merkitystä. Vaikka sanotaan, että COP:lla ei lämmitetä vaan teholla, niin se on tietysti totta - toiselta puolelta. Minä lähden mieluummin ilmaisenergian määrästä vuositasolla ja siinä COP lämpötiloissa 0 -> -15 on merkittävin seikka. Itse en piittaa hittoakaan, vaikka patterit käyvät tarvittaessa päällä. Eihän nämä pumput muutenkaan enää kykene pitämään nurkkia lämpimänä kun pakkanen paukkaa -30.