ilp autotalliin?

joxxe

Panasonic CS-E9EKEB
minulla on kahden auton talli n.40m2 jota ajattelin ruveta lämmittämään ilpillä.iski vain epäilys että kerkiääköhän se millään tienaamaan hintaansa.jos esim. pana pw9dke maksaa asennettuna varmaan liki tonnin niin sillä rahalla taitaa lämmittää pattereillakin melko pitkään.autotallin lämmityskausi on kumminkin aika lyhyt eikä ole niin tarkkaa onko lämpötila +10 vai +20.onkohan järkeä vai ei?

RHead

Jäsen
Vs: ilp autotalliin?

Äkkiähän tuota lasket paljon sähköpatteri kuluttaa sinä aikana mitä niitä pidetään päällä ja mitä ilppi vies tehoa.

joxxe

Panasonic CS-E9EKEB
  • Keskustelun aloittaja

RHead sanoi:
Äkkiähän tuota lasket paljon sähköpatteri kuluttaa sinä aikana mitä niitä pidetään päällä ja mitä ilppi vies tehoa.
taitaa olla aikalailla korkeampaa matematiikkaa.jos kahdella 500watin patterilla pidetään lämpö vaikka +10 asteessa ympäri vuoden niin en ymmärrä miten pystyy laskemaan koko vuoden kulutuksen.onko silloin keskikulutus mikä?

S

SamiR

Vieras

Mulla on nyt noin pari kuukautta pörissyt Panan ilppi autotallia lämmittämässä. Olen ollut melko tyytyväinen sen toimintaan akluihmettelyn jälkeen. On omiaan autotallia lämmittämään. Sitä vaan olen alkanut miettiä, että varmaan olisi ajanut saman asian vaikka olisi laittanut Panan asemesta lonkun "luksuksen" pumpun. Ei tuo kiinassa tehty Panasonic ole varmaan sen parempi :(. Ulkoyksikön kuoret pitävät melkoista räminää kun pumppu pyörii osatehoilla.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Varmaankin ilppi ehtii tallissakin itsensä tienata (riippuen siitä, kuin kauan aikoo talossa asua), varsinkin jos tallissa pitää lämpöjen olla päällä koko talven. Talliin laittaisin itse jonkun noista halpamalleista (on-off). Putkiliitokset ja tyhjiöinti kannattaa jättää ammattilaiselle, jos ei halua tapella pumpun kanssa jatkuvasti. Varsinaista aikaa, jona pumppu maksaa itsensä takaisin on vaikea etukäteen laskeskella, kun lämmityskustannuksia suorasähköllä ei ole tiedossa.

E

eetu

Vieras

pitää kumminkin muistaa että pattereilla voi pitää vaikka sen 10 astetta ja ilpillä noin 16, eli jos tarve on vain se kymppi tai vähemmän niin tuskin kannattaa. ;)

S

SamiR

Vieras

eetu sanoi:
pitää kumminkin muistaa että pattereilla voi pitää vaikka sen 10 astetta ja ilpillä noin 16, eli jos tarve on vain se kymppi tai vähemmän niin tuskin kannattaa. ;)

On se vähän näinkin ;).

Kari

Aktiivinen jäsen

Mulla on sama juttu pyörinyt mielessä laittaako vaiko eikö, mutta onneksi laiskuus on viellä vienyt voiton.
En meinaan muutenkaan viitsi ajaa autoa talliin kun on vähän hankalassa montussa ja en viitsi lapioida lumia oven edestä ;-) Kiroilen sitten vaan ja skrabaan ikkunoita aamulla (on kyllä lohko ja sisälämppäri) vaan ei kovalla pakkasella pieni sisälämppäri riitä.Himassa on Pana mutta jos talliin laitan pumpun niin tulee joku pingo pango kolmella sadalla (muuten tallin saa lämpimäksi eli ei miksikään varsinaiseksi lämmittimeksi) Mulla on tosin niin huono eristys lattiassa että en tiedä onko järkeä lämmittää talvisin koko tallia(erillinen talli ei viemäröintiä jne) Mutta siis asiaa todennäköisesti kun ostaa pienen pumpun niin se säästää vaikka lämpötilan joutuu pitämään korkeampana. Ja perustelut kun on pienitehonen pumppu niin se ei nosta lämpöjä yli +10 pakkasella kun ei tehot riitä ;-) Ja sitten kun alkaa nostamaan lämpötilaa niin hyötysuhdekkin paranee :) Ja sellaseen mutu tuntumaan!!!!!! perustuvan asian olen ollut havaitsevivani että kun auton tuo talliiin niin se lämmittää tallia enemmän kun jäähdyttää. Siihen että ruostuuko auto ja onko huono tallille en ota kantaa vaikka kysyttäs.

P

pietu

Vieras

Moi
Mulla on ollut ilppi autotallissa nyt sitten talven. Kyseessä Ultimaten halpis. En oo sammuttanu ekan -25 pakkasen jälkeen kertaakaan paitti kun veti ulkoyksikön jäähän ja vähän sulattelin.
Ongelma on se, että lämmönpyyntiminimi sisällä on 19 astetta, jolla se jaksaa pitää ulkoyksikön sulana normaalisti. Pidin lattiasähöllä ennen ilppiä lämmöt jossain 12-15 asteessa. Nyt ilppi on myllänny läpi talven ja kävin just kattomassa mittarilukeman, joka näytti lähes 2000 kWh enempi kun viime vuonna vastaavana aikana... eli se säästöstä. Toki kiva oli talliin mennä, kun siellä oli koko aika lämmin, mutta tavallaan turhaan ainakin toistaiseksi mulle. No eipähän tuo nyt kalliskaan ollut ja ties vaikka joskus käyttötarve muuttuis....

Eli totesin, että kyllähän ne ilpit on kait asuin tms. tiloihin tarkoitettuja...
Pietu

N

NesteHukka

Vieras

Kari sanoi:
Mulla on sama juttu pyörinyt mielessä laittaako vaiko eikö, mutta onneksi laiskuus on viellä vienyt voiton.
En meinaan muutenkaan viitsi ajaa autoa talliin kun on vähän hankalassa montussa ja en viitsi lapioida lumia oven edestä ;-) Kiroilen sitten vaan ja skrabaan ikkunoita aamulla (on kyllä lohko ja sisälämppäri) vaan ei kovalla pakkasella pieni sisälämppäri riitä.Himassa on Pana mutta jos talliin laitan pumpun niin tulee joku pingo pango kolmella sadalla (muuten tallin saa lämpimäksi eli ei miksikään varsinaiseksi lämmittimeksi) Mulla on tosin niin huono eristys lattiassa että en tiedä onko järkeä lämmittää talvisin koko tallia(erillinen talli ei viemäröintiä jne) Mutta siis asiaa todennäköisesti kun ostaa pienen pumpun niin se säästää vaikka lämpötilan joutuu pitämään korkeampana. Ja perustelut kun on pienitehonen pumppu niin se ei nosta lämpöjä yli +10 pakkasella kun ei tehot riitä ;-) Ja sitten kun alkaa nostamaan lämpötilaa niin hyötysuhdekkin paranee :) Ja sellaseen mutu tuntumaan!!!!!! perustuvan asian olen ollut havaitsevivani että kun auton tuo talliiin niin se lämmittää tallia enemmän kun jäähdyttää. Siihen että ruostuuko auto ja onko huono tallille en ota kantaa vaikka kysyttäs.

Jos sulla olisi omakohtaista kokemusta siitä että miltä näyttää kaksi saman mallista autoa, joita toinen on pidetty ulkona ja toinen tallissa, kun ei ole ajossa, niin kummasti lumenluomista vauhdittaisi ;D Näkee nimittäin eron jo muutamassa vuodessa. Ruostetta ilmestyy melkos hapiaan ja maali haalistuu auringossa. Jos itselläni olisi talli, niin kyllä sitä tottavie käyttäisin!

T

tuokki

Vieras

pietu sanoi:
Moi
Mulla on ollut ilppi autotallissa nyt sitten talven. Kyseessä Ultimaten halpis. En oo sammuttanu ekan -25 pakkasen jälkeen kertaakaan paitti kun veti ulkoyksikön jäähän ja vähän sulattelin.
Ongelma on se, että lämmönpyyntiminimi sisällä on 19 astetta, jolla se jaksaa pitää ulkoyksikön sulana normaalisti. Pidin lattiasähöllä ennen ilppiä lämmöt jossain 12-15 asteessa.

Miksi lämpötila pitää olla 19 c enenkuin sulatus toimii kunnolla ? En käsitä yhteyttä.

F

Freeze

Vieras

:cool:
Sisäyksiöltä saatava energiamäärä ei riitä muuten ulkoyksikön kennon sulatukseen.
Jostainhan se sulatusenergiakin on sattava.
Jos sisäyksikön lämpötila on vaikkapa +15 C ulkoyksikölle ei aina ja kaikissa olosuhteissa tule riittävästi lämpökuormaa, jotta se kaikilta osin sulaisi ja vesi tippuisi maahan asti. ;)

joxxe

Panasonic CS-E9EKEB

ilmeisesti paras unohtaa koko juttu ja hoitaa lämmitys pattereilla niinkuin tähänkin saakka.

T

tuokki

Vieras

Freeze sanoi:
Sisäyksiöltä saatava energiamäärä ei riitä muuten ulkoyksikön kennon sulatukseen.
Jostainhan se sulatusenergiakin on sattava.
Jos sisäyksikön lämpötila on vaikkapa +15 C ulkoyksikölle ei aina ja kaikissa olosuhteissa tule riittävästi lämpökuormaa, jotta se kaikilta osin sulaisi ja vesi tippuisi maahan asti. ;)

Ai tässä onkin kyse laitteen "älystä/älyttömyydestä" ;D Ihmettelinkin miksi pumppu tekee välillä parin minuutin "spurtteja" ennen sulatusta jos lämmönpyyntö on alhainen (se ilmeisesti nostaa lämpöjä, jotta energiaa riittäisi kennoston sulatukseen).

T

teukka

Vieras

Onhan siellä sisällä lämmintä. Voihan se käyttää sisäyksikön puhallinta eli toimia jäähdytyksellä sulatuksen ajan, jolloin energian luulisi riittävän?

F

Freeze

Vieras

Niinhän se voisi, mutta kun sitä ei ole niin suunniteltu.
Sulatusohjelma on suunniteltu niin, että sisäyksikönpuhallin ei pyöri sulatuksen aikana.
Miksi näin?
Todennäköisesti siksi, että COP romahtaa jos tilaa jäähdytellään ja lämmitellään vuoronperään. ;)

T

teukka

Vieras

Kyllä minä olen mietiskellyt samaa. Eihän se sinänsä olisi konsti eikä mikään, jos sulatusohjelmaa muutettaisiin tällaisten tapausten varalle.

Voihan sen sulatuksen tietenkin ajaa jäähdytyksellä, mutta automaattihan se ei sitten ole.

Valmistajat eivät ole siis ajatelleet tällaista viileän tilan lämmitystä. Hulluja nää suomalaiset!

K

kukari

Vieras

mulla on panan halpismalli ollut autotallissa tän talven. Aluksi oli hirveesti ongelmia jäätymisen kanssa, mutta kolmen korjauskerran jälkeen laite on toiminut ok.
sähköä kuluu, kun minipyynti on 16 astetta ja sitä ei kuulemma suosittella vaan pitäisi olla 18.

jos nytten pitäisi valita, niin ostaisin kyllä talliini ILP:n mutta IVT:n. Se kun luvataan toimivaksi +10 asteen säädölläkin.

V

VDriver

Vieras

Pitäisi tehdä valinta rakenteilla olevaan autotalliin lattialämmityksen ja ilpon välillä. Onko kokemuksia tuosta 10 asteen ylläpitoon soveltuvasta IVT Nordicista? Haaveena tuollainen autotallin lämmitykseen. Missähän hinnoissa liikkuu?

tet

Hyperaktiivi

VDriver sanoi:
Pitäisi tehdä valinta rakenteilla olevaan autotalliin lattialämmityksen ja ilpon välillä. Onko kokemuksia tuosta 10 asteen ylläpitoon soveltuvasta IVT Nordicista? Haaveena tuollainen autotallin lämmitykseen. Missähän hinnoissa liikkuu?

Taitaa asennettuna kustantaa likemmäs 2500 euroa.

tet

Hyperaktiivi

VDriver sanoi:

Kuulinpa tänään työkaverilta, että hänen autotallinsa seinässä oleva Daikin kykenee tuohon +10 asteen sisälämpötilan pitoon. Tarkkaa mallia ei kaveri muistanut, mutta lupasi katsoa. Daikinin hinnoista en tiedä, kaverikin sai sen tutunkauppana, mutta tuskin se ainakaan IVT:n kanssa samoissa hinnoissa on.

tet

Hyperaktiivi

jukkanen sanoi:
tet sanoi:
Daikinin hinnoista en tiedä, kaverikin sai sen tutunkauppana, mutta tuskin se ainakaan IVT:n kanssa samoissa hinnoissa on.

Miksi ei olisi?

No ei mistään erityisestä syystä, ihan mutu-tuntumalta tuon heitin. IVT kuitenkin on markkinoiden kalleimpia pumppuja.

jukkanen

Aktiivinen jäsen

tet sanoi:
jukkanen sanoi:
tet sanoi:
Daikinin hinnoista en tiedä, kaverikin sai sen tutunkauppana, mutta tuskin se ainakaan IVT:n kanssa samoissa hinnoissa on.

Miksi ei olisi?

No ei mistään erityisestä syystä, ihan mutu-tuntumalta tuon heitin. IVT kuitenkin on markkinoiden kalleimpia pumppuja.

Niin, en määkään muuta tiedä kuin että noissa ruottalaisissa vertailuissa näkyy olevan hyvin samoissa Daikinin ja IVT:n hinnat, eikä ainakaan Daikin näyttäisi halvemmaksi jäävän... Suomi voi tässä suhteessa olla eri asia, ja muutenkin otokseni pieni.

U

ukkeli

Vieras

ILPPI AUTOTALLIIN

Yksi tärkeä ominaisuus on nyt tässä keskustelussa jäänyt ihan vaille huomiota, jos ILPIN laittaa autotallia lämmittämään. Nimittäin kosteuden poisto autotallista (ilmasta) Talvella varsinkin, auton mukana talliin tulee lunta lue: vettä, ja kosteusprosentti tallissa on siksi korkea, lue: auto ruostuu nopeammin. Lisäksi, jos lämpötila on korkeampi 16 ei 10, sulaa lumet/kuivuu auto nopeammin ;)

T:Ukkeli :cool:

V

vaari

Vieras

Jäähdytyshän poistaa kosteutta. Pitäiskö ensin sulattaa lumet autosta, sitten jäähdyttää autotalli (= poistaa kosteus), sitten lämmittää taas? Mitähän sähkölasku tykkää, verrattuna siihen että hönkäsee lämpötilapyynnin vaikkapa 23 asteeseen?

R

Rassaaja

Vieras

Mites, jos laittaisi talliin ilmankuivaimen? Eikös siinäkin COP ollut yli 1?

Korkki..
Itse pidän tallissa vähintään 16-17 astetta ja vähintään mieluummin yli .
Talli ei ole pelkästään autojen pitopaikka vaan pääsääntöisesti työtilana joten nuo käyttölämpötilat aika passelit minun tarkoitukseen..
Mites muuten onko kellään pumppua tilassa jossa maalataan myös autoja ja osia joten pumppu varmaan otettava pois päältä pahimman sumun ajaksi

Kari

Aktiivinen jäsen

Panassa suodatin on sellanen muoviverkko eli kun se menee maalista tukkoon
liuotinpesun jälkeen ei todennäkösesti ole enään koko verkkoa.
Ja suodatin on muutenkin aika harva että puhtaana sen läpi menee kyllä maali.

V

VDriver

Vieras

Juu, IVT tarjottu asennettuna 2400 EUR. Taitaa kuitenkin tulla tilalle halpispumppu - erotuksella ostan sähköä vuosien ajan ja samalla nautin korkeammasta läpötilasta...

kohanon

Jäsen

Olen miettinyt ja tuota autotallin lämmitystä ilpillä.
Kun en ole perillä noista yhden ulkoyksikön ja kahden sisäyksikön vehkeistä. Niin kuinka onnistuisi, jos toisella sisäyksiköllä lämmittäisi autotallia ja toisella huonetiloja.
Eikö silloin voisi pitää autotallissa toisella sisäyksiköllä matalaa lämpötilaa ja huonetilassa korkeampaa lämpötilaa ja sulatushan silloin ymmärtääkseni toimisi hyvin.

Kari

Aktiivinen jäsen

En tiedä ihan varmasti mutta epäilen että kahden sisäyksikön peleissä ei
kuitenkaan ole matalampaa lämpötilan asetusta kuin yhden yksikön vehkeissä.
Anturia huijaamalla voisi tietenkin onnistua. Muutenhan ajatus ei tunnu pöllömmältä.

S

SamiR

Vieras

Näin äkkiseltään vaikuttaisi ihan hyvältä ajatukselta. Sisäyksiköthän kasittääkseni toimivat täysin itsenäisesti toisistaan riippumatta. Se on sitten laitekohtainen juttu miten alhaisen lämpötila-asetuksen siihen sisäyksikköön saa. Useimmissa laitteissa se on tuossa +16 asteen tietämillä.

Olisi myös mielenkiintoista saada hintatietoa useamman yksikön laitteista jos joku on niitä kysellyt. Olisi ostoslistalla taloon joku edullinen kahden yksikön kone jäähdytyskäyttöön ettei tarvi etsiä kahdelle ulkoyksikölle paikkaa ulkoseinältä :-\.

Back
Ylös Bottom