ilto 400?

Bysmyyr

Jäsen
tommonen kone tuli talon mukana. mutta mikä se on? näyttää vanhalta ilto400 mutta netin mukaan sitä ei ole valmistettu 2001 jälkeen(https://www.casastore.fi/ilto-300350). Kilvessä jännästi myös mainittu 350 tyyppinä vaikka otsikko on 400. Tyyppikilvessä valmistusvuotena 08 jolloin tää talokin on rakennettu. Ohjekirja on myös etusivua lukuunottamatta tuo tuossa linkissä löytyvä.

toinen juttu on sit miten nuo moottorit saa tuolta pois. tuloilman puhallin jurnuttaa ikävästi, pitää katsoa riittääkö putsaus vai pitääkö ostaa uudet laakerit.
 

Liitteet

  • photo1673692589(1).jpeg
    photo1673692589(1).jpeg
    91,2 KB · Katsottu: 1 439
  • photo1673692589.jpeg
    photo1673692589.jpeg
    76,7 KB · Katsottu: 537

jussipa

Aktiivinen jäsen
Mulla sama kone. Moottorit on helppo irrottaa. Tulopuolen moottorin irtoitus:
1. Ota hienosuodatin irti
2. Ruuvaa pois kiskot, jonka väliin suodatin työnnetään
3. Irrota liitin
4. Vedä moottorimoduuli irti. Lähtee kehyslevyineen päivineen

Laakerit helppo vaihtaa. Ei vaadi ulosvetäjää. Iroittaa vain moottorin tuosta kehikosta. Sen jälkeen pieni pyöreä suojapelti irti ja sieltä lukitusrikka pois.

Edit: lisätty kuvia
 

Liitteet

  • moottori 2.jpg
    moottori 2.jpg
    387,6 KB · Katsottu: 352
  • IMG_20181217_191507.jpg
    IMG_20181217_191507.jpg
    380,2 KB · Katsottu: 410
  • IMG_20181217_191255.jpg
    IMG_20181217_191255.jpg
    307,5 KB · Katsottu: 348
  • 20150107_162035.jpg
    20150107_162035.jpg
    301,7 KB · Katsottu: 323
  • IMG_20181217_190544.jpg
    IMG_20181217_190544.jpg
    333 KB · Katsottu: 344
  • 20150107_162336.jpg
    20150107_162336.jpg
    307,2 KB · Katsottu: 393
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Tässäpä hyvä ketju/hyvää tietoa, kiitos!

Meillä on Ilto350 vm 1997. Sain tuossa sätkyn yksi päivä, että pitää masiina vaihtaa, mutta kun hetken mietti niin alkoi nähdä hyviä puolia kaikenmoisia tässä...

Meidän Ilto näyttää samalta paitsi vas yläkulman ylempi "lattiatasanne" puuttuu.

Onko teillä jommallakummalla takkakierto?! Joka siis tulee takan päältä kennon takaosan ohi koneen alaosassa tulopuhaltimelle.

Huomasin, että tulopuhallin katkoo aika paljon pakkasilla ja säädin sitä (tosi hankala säätää ja ehkä on nyt säätö laidassa). Täytyy katsoa datasta, mutta olisiko ollut nyt niin, että -5 ulkoilmassa tulopuhallin on päällä 35% ajasta. Miten teillä?
Meillä pysyy lämmityskaudella ilmankosteus talossa alle 40%, että ilmamäärät sikäli ok.

Oletteko mitanneet harakoille lähtevää lämpötilaa?
Meillä se on korkea, mutta ei väliä, kun huoneisiin lähtevä on lämmintä, vaikka tukkisi takkakierron (tässä on iso epäbalanssi jostain syystä positiiviseen suuntaan...)

Missä asennossa pidätte puhallinta?
Meillä paljon 1:llä lämmityskaudella.
Ja lämmitysvastus on aina pois, kun todettu että vaikka on hyvin eristetyt putket, niin menee harakoille vintillä TODELLA pahasti.
 

Bysmyyr

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Kiitos selostuksesta, nettiohjeissa mitä tuli vastaan sitä vedettiin suoraan ulospäin mut pitänee kokeilla noilla ohjeilla.

Ei oo takkakiertoa, eikä edes takkakytkintä, sais kyl olla kun tuntuu että aina tulee vähän savua takasta huoneilmaan ellei tosi hyvin pala. Saiskohan sinne tehtyä poistoon jonkun kytkimen?

Jälkilämmitys on nyt pois kun saatiin ilppi. Pakkasilla ennen ilppiä veti kyl ikävästi mut toivotaan että ilppi auttaa siinä.

Mut tää mallijuttu kyl hämää edelleen, pitää ehkä kysyä tuolta casastoresta.
 

jussipa

Aktiivinen jäsen
Mulla on kyllä takkakierto, mutta viimeisimmän IV säädön yhteydessä päätettiin säätäjän suosituksesta ruuvata venttiili kokonaan kiinni.

Alkaa pätkimään tuloilmaa -8 - -10 asteen kieppeillä. Konetta käytetään 3 asennossa koko ajan (iso talo ja paljon porukkaa). Jälkilämpö säädetty n 10 asteeseen.
 

jussipa

Aktiivinen jäsen
Ilto 300 ja 400 mallin erot on kai pienet. Ero taisi olla että 400 mallissa takkakierto ja vähän tehokkaammat puhaltimet.
 

LosD

Jäsen
Meillä takkakierto tulpattiin pois, kun piti niin kovaa meteliä ja säätäjä oli sitä mieltä, että turha. Pidän aina konetta kakkosasetuksella, joskus myös kolmosella. Pakkasella pätkii hieman, mutta en ole huomannut siitä ongelmaa. Ilmankosteus talvella sisällä tippuu alle 20 %. Meillä on kytketty kylpyhuoneen vesikiertoon jälkilämmitys. Eipä tuota ole tarvetta vaihtaa, kun toimii.
 

Bysmyyr

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
joo, ei rahan takia tule mitään järkeä vaihtaa mutta jos tuota melua en saa kohtuurempalla hoidettua niin sit pitää harkita. Mut olis kyllä luullu että 2008 olis ollut modernimpejakin laitteita tarjolla kuin tuo.
 

Lassi

Jäsen
Täällä kanssa ilto 350, vm. 98. Takkakierto pidetty suljettuna ja säädöt sen mukaiset. Kierron otto leivinuunin päältä, joka keittiössä, ei keittiön tuoksut makkarissa napannu.

Jatkuvasti kakkosella, saunomisen yhteydessä nelosella. Meptekin ohjauskytkin kylppärin vieressä. Muistaakseni alkuperäinen asukas oli käyttänyt ykköselläkin, mutta siinä taisi joku ongelma olla. Pakkasilla tulon katko minusta lyhyempi kuin käynti, nyt ei pysty mittaamaan. Yläpohja meidän toimesta lisäeristetty, joten kanavat aika syvällä villassa.

Vähän pohtinut että kannattaisiko vaihtaa johonkin uudempaan venykuutiokoneeseen? Samalla voisi muuttaa tuon keittiön takkakierron oikeaksi poistoksi.
 

pamppu

Vakionaama
Meillä on takkakierto 440 mallin kanssa ja ymmörtöäkseni se (lämpimän ilman sotkeminen tuloilmaan) on aika merkittävässä roolissa siinä että jälkilämmitysvastuksellemei ole sähköä milloinkaan tarvinnut antaa.

En tota meluhommakaan oikein sisäistä, mistä se tuli? Konetta käytetty tarpeettoman suurella ”direktiivinopeudella”?

Meillä IV nopeus on katsottu sopivaksi CO2 mittareilla. Ilman kosteushan talvella on aina liian pieni, kosteutta ei tarvi yrittää poistaa.
 

Husky

Hyperaktiivi
Meillä on takkakierto 440 mallin kanssa ja ymmörtöäkseni se (lämpimän ilman sotkeminen tuloilmaan) on aika merkittävässä roolissa siinä että jälkilämmitysvastuksellemei ole sähköä milloinkaan tarvinnut antaa.

En tota meluhommakaan oikein sisäistä, mistä se tuli? Konetta käytetty tarpeettoman suurella ”direktiivinopeudella”?

Meillä IV nopeus on katsottu sopivaksi CO2 mittareilla. Ilman kosteushan talvella on aina liian pieni, kosteutta ei tarvi yrittää poistaa.
Olen aivan varma, että takkakierrolla on iso vaikutus ettei tarvii sähkösyöppöä jälkilämmitystä. No meillä ei tosiaan laitettaisi päälle muutenkaan, kun tuli todettua mitä putkissa tapahtuu, vaikka ovat syvällä villassa ja lisäksi hyvin eristetty itse putkikin.

Ehkä meluhommassa viitataan takkakierron imuääneen, mutta ei kai sen pitäisi isompi olla kuin muidenkaan imujen. En luottaisi ainakaan kaikkien IV-ammattilaisten osaamiseen etenkään koskien takkakiertoa (tietynlaisia kokemuksia tälltä pöin).

Ai, teillä kone täysillä eli 4:lla vai onko 440:ssä useampia asentoja... ja saattaa olla että koneessa on muitakin mahdollisuuksia konffata puhallinnopeutta sähköisesti kuin ko. potikalla.

Tutuiilla on OKT jossa pakkasella 60% kosteus eli on se mahdollista jos ei ilmanvaihto toimi. Tuohan ei saisi lämmityskaudella olla yli 40 tai ainakaan yli 45%

Talolle CO2 ei tee mitään ja käsitykseni mukaan CO2 yms asiat aika hyvin normi immeinen toteaa itse
 

Husky

Hyperaktiivi
joo, ei rahan takia tule mitään järkeä vaihtaa mutta jos tuota melua en saa kohtuurempalla hoidettua niin sit pitää harkita. Mut olis kyllä luullu että 2008 olis ollut modernimpejakin laitteita tarjolla kuin tuo.
Onko putkien vaimentimet mitoitettu oikein ja kondiksessa?
 

Ton1A

Vakionaama
Tutuiilla on OKT jossa pakkasella 60% kosteus eli on se mahdollista jos ei ilmanvaihto toimi. Tuohan ei saisi lämmityskaudella olla yli 40 tai ainakaan yli 45%
Helppo ja nopea kosteustesti on tulla reippaasta pakkasesta sisään silmälasit päässä. Esimerkiksi meillä kotona lasit pysyvät kirkkaina, kun taas vaikkapa appivanhemmilla menee pari minuuttia ennenkuin taas näkee mitään. Saa arvata kummassa talossa on koneellinen ilmanvaihto :)
 
Meillä vuoden -11 talossa tuli Ilton nelisatanen talopaketin kytkynä. Tosin uudelleen brändättynä tarroilla Online 120 -laitteeksi.

Vaihdoin koneen Vallox 121:een vuonna -16. Kun kanavalähdöt ovat samat, niin vaihto oli aika helposti tehty. Syynä vaihtoon oli Ilton vaatimaton energiatehokkuus. Jälkikäteen ajateltuna vaihdon voi kyllä kyseenalaistaa, sillä yksinkertaisessakin tekniikassa on hyvät puolensa. Ja Valloxilta ei oikein apua tahdo saada ongelmatilanteissa, kuten tunnettua. Mutta toimiessaan (jos sulatukset pelaa) toki 121 antaa selvästi lämpöisempää tuloilmaa ilman sähköapua kuin Ilto 400 ja puhaltimien aiheuttama sähkönkulutus vähintään puolittuu.

Ilto meni meiltä lähipiirin käyttöön vuoden -84 kaukolämpötaloon huipparin korvaajaksi. Lämmönjakohuone tuottaa tosi paljon hukkalämpöä ja tuolla kiertoilmatoiminnolla se saadaan otettua käyttöön kovilla pakkasilla. Tuloilmakanaviston tekeminen jälkikäteen yläpohjaan oli tuskainen taival.

Sinne kiertoilmaputkeen kannattaa laittaa äänenvaimennin, niin Imuäänet vaimenevat kuulumattomiin. Voi tosin olla jälkikäteen lähellä tekemätöntä, riippuu miten kanavat menevät. Huomionarvoista myös on se, että se kiertoilma myös sitten vähentää ulkoa koneelle otettavan ilman määrää eli lisää alipaineisuutta asunnossa. Mutta auttaahan se samalla tosi paljon tuloilman lämpötilan nostamiseen kovalla pakkasella, koska pieni kenno ei pysty repimään lämpöä irti kovinkaan paljoa.
 

Husky

Hyperaktiivi
Jälkikäteen ajateltuna vaihdon voi kyllä kyseenalaistaa, sillä yksinkertaisessakin tekniikassa on hyvät puolensa.
Tämän voi allekirjoittaa tuon Ilto350:n kannalta. Ei jäätyile eikä tarvitse ihmetellä onko softavikaa tai että mitä ihmettä automaatio tekee ja voi sen energian säästää jonkun muun himmelin ihmettelyyn :)
Ilto meni meiltä lähipiirin käyttöön vuoden -84 kaukolämpötaloon huipparin korvaajaksi. Lämmönjakohuone tuottaa tosi paljon hukkalämpöä ja tuolla kiertoilmatoiminnolla se saadaan otettua käyttöön kovilla pakkasilla.
Tämä onkin tuolle kierrolle oikein unelmapaikka. Jos on periaatteessa takan yläpuolikin, vaikka tosiaan ammattilaiset ja "ammattilaiset" eivät kaikki kyllä ymmärrä mistä edes on kyse. Etenkin jos talon ilmanvaihtosuunnitelmassa ei ole takkakiertoa, niin yritäppä selittää, että ne ilmamäärät ei ole oikeat mitä siinä lukee.
Huomionarvoista myös on se, että se kiertoilma myös sitten vähentää ulkoa koneelle otettavan ilman määrää eli lisää alipaineisuutta asunnossa. Mutta auttaahan se samalla tosi paljon tuloilman lämpötilan nostamiseen kovalla pakkasella, koska pieni kenno ei pysty repimään lämpöä irti kovinkaan paljoa.
Vähentää ilmamäärää, mutta se pitää ottaa säädössä huomioon, niin ei lisää alipainetta.En tiedä tuosta kennon huonoudesta, kun ikiliikkujan hyötysuhde lämpötiloista mitattuna meillä, vaikka takkakierto olisi tukittu testin ajaksi. Tästä täytyy rustata kysymystä tänne foorumille jossain vaiheessa, että mitä ihmettä tuossa tapahtuu.
 

Bysmyyr

Jäsen
Tämmösiä mittauksia minulla. Ruuvit koneen sisällä. Pitää vielä koettaa ristiin kun en täysin luota noihin mut aika hyviä pitäis olla. Takassa myös vielä hiillos.

1677946791849.png
 

Husky

Hyperaktiivi
Hmmm, huoneisiin siis lähtee 12 asteista. Oletko huomannut, että tulopuhaltimen katkominen vaikuttaa lämpötiloihin? Ja paljonko tulopuhallin on päällä/pois päältä?

Meillä tämä ikiliikkuja muutaman asteen pakkasilla lähettää koneelta huoneisiin selvästi lämpimämpää (on sitten takkakierto toiminnassa tai tukittu).

Mutta samaa ikiliikkujuutta teilläkin tuossa: poistoilmasta poistuu vain 9 astetta ja tuloilmaan ilmestyy 15 astetta lisää.
 

Bysmyyr

Jäsen
Kyl se korvakuulolta ihan reippaasti pätkii riippuen kelistä. Takan sytytykseen tosiaan sammutan tuon niin ei pätkäsy vedä savuja sisälle(shelly pistorasialaite välissä) Pitäisi ilmanvaihto säädättää, veikkaan että tuo ikiliikkujuus tulee siitä että ulos menee enemmän ilmaa kuin sisälle tulee. Pitäisi vaan vaihtaa vielä toisen ropellin laakerit kun vaan kerkeis.
 

AKivija

Aktiivinen jäsen
Meillä takkakierto tulpattiin pois, kun piti niin kovaa meteliä ja säätäjä oli sitä mieltä, että turha. Pidän aina konetta kakkosasetuksella, joskus myös kolmosella. Pakkasella pätkii hieman, mutta en ole huomannut siitä ongelmaa. Ilmankosteus talvella sisällä tippuu alle 20 %. Meillä on kytketty kylpyhuoneen vesikiertoon jälkilämmitys. Eipä tuota ole tarvetta vaihtaa, kun toimii.
Kair 100 comfort laitteessa on takkakierto, suunnitelman mukaan laitoin poistoventtiilin ja lto-koneen väliin äänenvaimentimen eikä kuulu venttiilistä mitään koneääniä. Eli olisiko joku säästänyt rahaa/työtä jättämällä tuo äänenvaimennin pois?
Lisäsin laitteeseen erillisen tuloilmapuhaltimen on/off kytkimen.
Käytän sitä helteillä eli öisin tuloilmapuhallin pois päältä , poistopuhallin täysille ja kaikki ikkunat auki niin laattalattiat jäähtyvät yöllä. Hyvin toimii jos ei ole ns trooppinen yö (keskisuomessa harvemmin).
Takkaventtiili saattaa liittyä myös alipaineen muodostumiseen; sama tuloilma puhallin ottaa ilman sekä ulkoa että takan päältä.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Lisäsin laitteeseen erillisen tuloilmapuhaltimen on/off kytkimen.
Käytän sitä helteillä eli öisin tuloilmapuhallin pois päältä , poistopuhallin täysille ja kaikki ikkunat auki niin laattalattiat jäähtyvät yöllä. Hyvin toimii jos ei ole ns trooppinen yö (keskisuomessa harvemmin).
Nerokasta. Mutta nyt kun sanot, niin muistaisin että Ilton vanhassa mainoslehtisessä lukisi jotakin, että voi helteillä käyttäää vain poistopuhaltimena. Varmaan justiinsa, että ikkunoiden kautta yöviileää.
Olisiko voinut olla niin, että irrottamalla tulopuhaltimen liitin:hmm:
Helleöinä tulee tosi kuumaa pitkään vintin kautta, ja varmaan liittyy samaan asiaan, että vaikka iv-putket on hyvin eristetty, niin talvella lämmöt menee harakoille, niin vastaavasti kesällä lämpenee imuilma.

Voisikohan takan korvausilmaputkesta tulla lattian alapuolen putkista "maakylmää" ilmaa, jos ei jaksa viritellä hyttysverrkoja ikkunoihin?

Ps. helteillä viileä laattalattia on mukava vaikka talvella on ikävä jos haluaa lattialämmitystä vähentää
 

LosD

Jäsen
Yritin irrottaa puhaltimia ILTO400, mutta en nyt heti keksinyt miten lähtevät irti. Ohje puhuu ruuveista, mutta ei näy.
 

Husky

Hyperaktiivi
Yritin irrottaa puhaltimia ILTO400, mutta en nyt heti keksinyt miten lähtevät irti. Ohje puhuu ruuveista, mutta ei näy.
En ole vielä joutunut 27v Ilto350:stä irrottamaan, mutta vanhassa kuvassa näyttäisi olevan popniiteillä. Saattaa olla aika ahdasta yläpuolella porata mutta eiköhän nuo lähde.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240816_193017_Gallery.jpg
    Screenshot_20240816_193017_Gallery.jpg
    85,6 KB · Katsottu: 172

jussipa

Aktiivinen jäsen
1. Laite jänniitteettömäksi
2. Puhaltimen pistoke irti
3. Puhallinta kiinni puristava jousi irti
3. Jousi irti vasta sitten kun koko moduuli on pöydällä.

Puhallin lähtee kehyksineen päivineen irti. Tulopuolelta pitää ruuvata hienosuodattimen kisko irti jotta mahtuu nostamaan.

Eli piuha irti ja nostetaan koko valkoista kehystä jossa puhallin on ja vedetään ulos.
 

LosD

Jäsen
3. Jousi irti vasta sitten kun koko moduuli on pöydällä.

Puhallin lähtee kehyksineen päivineen irti. Tulopuolelta pitää ruuvata hienosuodattimen kisko irti jotta mahtuu nostamaan.

Eli piuha irti ja nostetaan koko valkoista kehystä jossa puhallin on ja vedetään ulos.
Joo sain irti, oli kyllä hankala asennettu kaappiin niin ei mahtunut vetämään suoraan ulos. Jouset piti irrottaa niin sain ulos.
 

jarkko_h

Vakionaama
3. Jousi irti vasta sitten kun koko moduuli on pöydällä.

Puhallin lähtee kehyksineen päivineen irti. Tulopuolelta pitää ruuvata hienosuodattimen kisko irti jotta mahtuu nostamaan.

Eli piuha irti ja nostetaan koko valkoista kehystä jossa puhallin on ja vedetään ulos.
Onko 400 ssa erilainen kiinnitys kuin omassa 440:ssa. Manuaalin mukaan ainakin samanlainen. Ilto 440:ssa puhaltimen saa irti nopeammin pelkän jousen vapautuksella. Ei tarvi ruuvata mitään irti. Irrottaminen kestää noin 45 sekuntia. Todella nopea irrottaa puhaltimet puhdistusta varten.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Jaa, kai nuo kuvassani näkyvät niitit on sitten jotkin muut. Näyttäisi vaan että olisi puhaltimen kehyksen kiinnitykset kuten jussipa sanoi. No voihan 350 olla erilainenkin
 

jussipa

Aktiivinen jäsen
Onko 400 ssa erilainen kiinnitys kuin omassa 440:ssa. Manuaalin mukaan ainakin samanlainen. Ilto 440:ssa puhaltimen saa irti nopeammin pelkän jousen vapautuksella. Ei tarvi ruuvata mitään irti. Irrottaminen kestää noin 45 sekuntia. Todella nopea irrottaa puhaltimet puhdistusta varten.
Ei mahdu 400 mallissa tulemaan pelkät moottorit. Lähtöpuolen kehys irtoaa muutamassa sekunnissa ilman työkaluja. Tulopuolella tosiaan pari ruuvia irti hienosuodattimen kehyksestä niin saa ne irti. 2 minuutissa on moottorit pöydällä kuitenkin :)
 

raipe73

Tulokas
Ilto 440 econo vm. 2003 täällä ja tulopuolen puhaltimen laakeri vaihdettum hiljeni kummasti. Miten lähtöpuolen puhallin mahtuu irtoamaan? Onko jollakin kokemusta? Siinä on termostaatti edessä.
 

Husky

Hyperaktiivi
Onko tietoa, että paljonko huoneisiin lähtevä ilma normaalisti lämpenee puhaltimessa?

Mittailin lämpötiloja eri kohdasta kennoa:
- Lähellä etukantta peräti 15,8 astetta,
- Keskellä kennoa muutama sentti puhaltimen imuaukosta vain 12,8 astetta ja tähän on varmasti jo sekoittunut takkakierrosta lämmintä
- Takkakierto (takaosassa kennon takapäässä) ennen ulkoa tulevaan sekoittumista 16,5 astetta.
- Puhaltimen ulostulossa sekoittunut ilma 14,5 astetta
- Ulkona -2 astetta, puhallus 2/4, ei jälkilämmitystä

Mahdollisesti lähellä kantta on kennon läpi virtaus hitaampaa ja siksi noin lämmintä siinä ja pääosa menee keskeltä kennoa ja siksi paljon kylmempää siellä.
Arvatenkin isoja lämpötilaeroja kennon jälkeen ennen puhallinta.
Tuskin nyt ihan noin paljoa lämpenee puhaltimessa kuin 12,8 => 14,5 astetta?
 

LosD

Jäsen
mulla on mittari makuuhuoneen tuloilmaräppänässä, jossa noin +20 tulee. Voisi vesiptateria laittaa vähän pienemmälle. Säätöalue on aika pieni termostaatissa.
 

iro

Vakionaama
Onko tietoa, että paljonko huoneisiin lähtevä ilma normaalisti lämpenee puhaltimessa
Muistaakseni karkea muistisääntö on että 1W lämmittää 1l/s ilmavirtaa yhdellä asteella. Eli jos puhaltimen teho on 60W ja ilmavirtaus 30l/sek niin lämpenemä on noin 2 astetta ( olettaen että kaikki teho siirtyy läpivirtaukseen).
 

janmppa

Tulokas
Onninen lto100 jossa ohjausyksikkö ilto300 nyt rupes sulaketta hakkaa pois päältä kokeiltu jo irrottamalla puhaltimen pistokeet ei vaikutusta. Epäilen että mikään muu ei nyt ole ongelmana kuin tuo ohjaus yksikkö? Onko kellään sattunut vastaavaa ja saako tähän enää ostettua yksikköä puhaltimia ja muita kyllä löytyy mutta ei yksikköä?
 
Back
Ylös Bottom