IP kamerat ulkovalvontaan

fraatti

Hyperaktiivi
Onkos joku onnistunut saamaan videosta terävää still kuvaa? Millaista frame ratea käytätte videoissa? Mulla taitaa olla 15 fps ja tietty videosta tulisi sulavampi suuremmalla päivitystaajuudella. Se ei taida kuitenkaan auttaa tuohon liiketerävyyteen, vaan siinä täytyisi olla shutter lähkäisempi? Vastaavasti samalla häviäisi valovoimaa? Tuota alhaisempaa frameratea taitaa olla tullut käytettyä sen takia että video veisi vähemmän tilaa ja sitä olisi nopeampi katsoa. Tämä still on 4K videosta kropattu.

Tekisiköhän tuollaisella kohdetta seuraavalla mallilla mitään? Onkohan niissä zoomia?

Tämä tupsukorva tallentui rainalla noin neljän aikaan yöllä.

1751562078918.png
 

Husky

Hyperaktiivi
Karkottaako toi rotat?

Minulla seuraava ja zoomaava Reo, muttei ole tarkempi. Tosi hyvä kamera ja systeemi. Suurin ongelma kun pihavalo tai kameran valo menee päälle, niin aukon säätö niin hidas että suurin osa videosta menee hukkaan ja kohde jo lähes pois kentästä

Aina silti erottanut kissan, ketun, rusakon ja rotan toisistaan, mutta rajoilla joskus
 

fraatti

Hyperaktiivi
Karkottaako toi rotat?

Minulla seuraava ja zoomaava Reo, muttei ole tarkempi. Tosi hyvä kamera ja systeemi. Suurin ongelma kun pihavalo tai kameran valo menee päälle, niin aukon säätö niin hidas että suurin osa videosta menee hukkaan ja kohde jo lähes pois kentästä

Aina silti erottanut kissan, ketun, rusakon ja rotan toisistaan, mutta rajoilla joskus
Rotista en tiedä, mutta supikoiralla taisi olla hengenlähtö lähellä. Ainakin se tuli metsästä muutama minuutti sen jälkeen pois selkä köyryllä kun ilves meni sinne.
1751570166359.png
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Oletan että frame rate vaikuttaa valon määrään. Suuremmalla frameratella valotusaika jää lyhyemmäksi kun pitää jo aloittaa seuraavan framen kuvaaminen. Toki samalla liiketerävyys huononee.
Vai vaikuttaako valotusaika vain valokuviin?

Videosta taitaa olla huono saada terävää valokuvaa. Kuvaa pakataan raakasti ja kuvan muodostamiseen tarvitaan useamman framen laskutoimituksia. I-framessa pitäisi olla koko kuva mutta noita on ehkä kerran sekunnissa. Jos hieman oikaistaan mutkia niin kaikki muut framet (kuin I-frame) sisältää tiedon kuvassa tapahtuneista muutoksista, ei koko kuvaa.
Minun silmään näyttää myös että videon laatu heikkenee kun siirrytään hämärän suuntaan. En tiedä yhdistetäänkö noissa esim 4 pixelin data jotta valon määrä saadaan ikäänkuin suuremmaksi. Samalla resoluutio huonenee.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jatketaan ilvesteemalla. Moinen kävi rouhimassa terassia kynsillään. Melkoisen makea soundi lähti tuosta.
1780946749028.png


Mutta kysymys kuuluukin, mikä valvontakamera erään seuran mökille? Pitäisi olla wlan, paikallinen tallennus ja kaksisuuntainen audio. Laite asennettaisiin ulos. Joillain taitaa olla kokemuksia jo esim TP-linkeistä ja Reolinkeistä.
 

Husky

Hyperaktiivi
^Kannattaa ottaa syliin ja kokeilla.

^^Reolink selvinnyt kahdesta talvesta ja varsin ok. Pahinta on ominaisuus, että kiinalaisille täytyy antaa gmailin käyttöoikeus sellaisen käsittämättömän syyn takia, että pystyvät lähettämään meiliä ko. osoitteeseen. Sen tason kehäviittaus että oksat pois, mutta eiköhän gmail ollut murrettu jo muutenkin
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Eikös tuonne laiteta kaksi sähköpostiosoitetta? Lähettäjän ja vastaanottajan.
Lähettäjää varten kannattaa luoda joku oma s-posti jota ei käytetä mihinkään muuhun. Jos on useampi reolink kamera niin jokaiseen voi laittaa sen saman lähettäjän spostiosoitteen.
Vastaanottajan salasanaa ei tarvita. Vastaanottajaksi voi laittaa useammankin sähköpostiosoitteen.

Edit: on jo aikaa kun nuo tehdyt mutta jotain konnankoukkuja tuossa muistaakseni oli että sai toimimaan.
1780949630503.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Hyperaktiivi
Olisiko tuossa ollut joku tyhmä systeemi että yritti oletusarvoisesti laittaa saman sähköpostiosoitteen lähettäjäksi ja vastaanottajaksi.
Ei hyvä. Kannattaa luoda se yksi uusi sähköpostiosoite lähettäjää varten.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Olisiko tuossa ollut joku tyhmä systeemi että yritti oletusarvoisesti laittaa saman sähköpostiosoitteen lähettäjäksi ja vastaanottajaksi.
Ei hyvä. Kannattaa luoda se yksi uusi sähköpostiosoite lähettäjää varten.

Miksi se ei olisi hyvä? Kyllä itselleen voi lähettää sähköpostia.
 

Harrastelija

Hyperaktiivi
Tietoturvajuttu.
En haluaisi jakaa oman varsinaisen sähköpostin salasanaa ympäri maailmaa.
Tommonen erikseen tehdyn osoitteen salasana nyt vielä menettelee.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tietoturvajuttu.
En haluaisi jakaa oman varsinaisen sähköpostin salasanaa ympäri maailmaa.
Tommonen erikseen tehdyn osoitteen salasana nyt vielä menettelee.

Ja mihin tarkoitukseen sitä salasanaa tuossa sitten aiot käyttää? Ei postin lähettämiseen tarvita aina salasanaa. Joskin asiat ovat viime vuosina menneet hankalampaan suuntaan niin että postin lähettäminen voi olla yllättävän vaikeaa vaikka olisi salasanakin. Sellaisessa tilanteessa voi olla tarpeen kehittää tuollainen ratkaisu.
 

zyrppa

Aktiivinen jäsen
Tietoturvajuttu.
En haluaisi jakaa oman varsinaisen sähköpostin salasanaa ympäri maailmaa.
Tommonen erikseen tehdyn osoitteen salasana nyt vielä menettelee.
Gmailissa ainakin voi käyttää ns. sovellussalasanaa jolloin ei tarvitse antaa sitä Gmailin oikeaa salasanaa sinne kameran tietoihin.
Tätä käytetään paljon varsinkin riistakameroissa.

Ja itse aiheeseen, Reolinkin TrackMix PoE on toiminut nyt muutaman vuoden ulkona moitteetta. Siitähän löytyy PoE, Wifi ja LTE versiot.
Myös RLC-811WA (langaton) ja RLC-820A (PoE) mallit ovat toimineet hyvin.
 

haraldh

Vakionaama
Reolinkin kameroita käytössä, ei moitittavaa paitsi nyt nuo pilvipalvelut huolestuttavat. Ainoa pilvipalvelu taitaa olla SIP-palvelun kaltainen yhdyspiste missä appi saa yhteyttä kameraan vaikka onkin NAT:in takana.

Eipä noihin reolink kameroihin mitää sähköpostiosoitetta ole pakko laittaa. Hälyt tulee kännykkään ilman.
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Mulla on nedis wifikameroita 2 kpl. Melko hyvää kuvaa ne ottaa (ei kyllä niin hyvää kuin @fraatti ilveskuva) ja toimii hienosti. Sähköpostia ne ei tarvi mihinkään.
 

Husky

Hyperaktiivi
Olisiko tuossa ollut joku tyhmä systeemi että yritti oletusarvoisesti laittaa saman sähköpostiosoitteen lähettäjäksi ja vastaanottajaksi.
Ei hyvä. Kannattaa luoda se yksi uusi sähköpostiosoite lähettäjää varten.
Eipä onnistunut feikkigmailin luonti aikanaan ja muut vaihtoehdot edellyttivät, että ko. boksia käyttää = ei onnistu. Joten loukussa olit.
Gmailissa ainakin voi käyttää ns. sovellussalasanaa jolloin ei tarvitse antaa sitä Gmailin oikeaa salasanaa sinne kameran tietoihin.
Tätä käytetään paljon varsinkin riistakameroissa.
Täälläkin kyselin asiasta ja silloin ei harmi kyllä vihjattu moisesta. Tuo olisi voinut olla fiksu
Reolinkin kameroita käytössä, ei moitittavaa paitsi nyt nuo pilvipalvelut huolestuttavat. Ainoa pilvipalvelu taitaa olla SIP-palvelun kaltainen yhdyspiste missä appi saa yhteyttä kameraan vaikka onkin NAT:in takana.

Eipä noihin reolink kameroihin mitää sähköpostiosoitetta ole pakko laittaa. Hälyt tulee kännykkään ilman.
Joku pakko oli antaa. Olisiko esim. että ilman tuota ei onnistu saada ilmaista pilvipalvelua.

Eli siis ilmiselvä kusetus ja kalastus
 

lum

Jäsen
Itsellä on kotona Hikvisionin kamera ja olen tyytyväinen. Sen verran harrastelupohjainen säätö itsellä (täysin suljettu ja lokaali, Frigate nvr) etten ehkä lähde sitä sen enempää avaamaan, mutta ilmeisesti valmistajan omat sovellukset yms. kilkkeet toimivat hyvin myös. Kaksisuuntainen audio, sisäinen muisti, yhteys langalla tai langattomasti yleensä noista löytyy..
 

oh4hlo

Aktiivinen jäsen
Täällä myös Hikvisionin kolme kameraa, joista kaksi on 2K ColorVu-malleja. Kuvanlaatu pimeällä on kyllä uskomaton värien kanssa ja ilman IR-valoa. Shinobia olen käyttänyt tavis Ubuntu-jakelun kanssa vuosia ilman ongelmia. PC:ssä on kaksi eri verkkokorttia eli oma verkko kameroille ja oma hallinnalle. Samalla tuo toimii etähallinnan avulla kotiverkon hyppykoneena, jolla säätää kotiautomaatiota etänä. Toimii maapiirin Siemensin LOGO:lle ja kameroille aikapalvelimena (NTP) samalla.
Nyt on projektina harjoitella miten tallenteista etsitään objekteja YOLO:n avulla (vaikka halvan sähkön aikaan) mutta en osa saanut aikaiseksi koodailla.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Täällä myös Hikvisionin kolme kameraa, joista kaksi on 2K ColorVu-malleja. Kuvanlaatu pimeällä on kyllä uskomaton värien kanssa ja ilman IR-valoa. Shinobia olen käyttänyt tavis Ubuntu-jakelun kanssa vuosia ilman ongelmia. PC:ssä on kaksi eri verkkokorttia eli oma verkko kameroille ja oma hallinnalle. Samalla tuo toimii etähallinnan avulla kotiverkon hyppykoneena, jolla säätää kotiautomaatiota etänä. Toimii maapiirin Siemensin LOGO:lle ja kameroille aikapalvelimena (NTP) samalla.
Nyt on projektina harjoitella miten tallenteista etsitään objekteja YOLO:n avulla (vaikka halvan sähkön aikaan) mutta en osa saanut aikaiseksi koodailla.
Noi ColorVu mallit on kyllä hyviä ja mullakin on niitä kolme kpl 4K resolla.

Selailin huvikseen nykyisiä malleja ja sensoreiden kokoja ja huomasin että kehitys on ottanut takapakkia, yhtä suuria kennoja ei ole enää kuin mitä aikaisemmin käytettiin.

Tuohon käyttökohteeseen mihin nyt haen kameroita, ne ei kuitenkaan sovellu. Nyt olisi hakusessa sellainen, jossa on jonkinmoinen etäkäyttö appi.

En tiedä mahtaakohan tälläisellä tehdä mitään?
 
Back
Ylös Bottom