pökö
Kaivo jäässä
Ehkä noin vieraalta mutta tutulle vaan moikataan kun kapulan antaa, sama Ahlsell.Onnisella tuotteet skannataan itse, mutta ne tarkastetana kassalla aina, niin siinä ei ole mitään säätöä sen suhteen.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ehkä noin vieraalta mutta tutulle vaan moikataan kun kapulan antaa, sama Ahlsell.Onnisella tuotteet skannataan itse, mutta ne tarkastetana kassalla aina, niin siinä ei ole mitään säätöä sen suhteen.
Ehkä noin vieraalta mutta tutulle vaan moikataan kun kapulan antaa, sama Ahlsell.
Jäynä: käy lisäämässä tuotteita muiden kärryihinTämä kärryyn skannaaminen tuntuu itsestä jotenkin hämärältä siksi, että siinä on suuri mahdollisuus tehdä itse virheitä.
Onnisella tuotteet skannataan itse, mutta ne tarkastetana kassalla aina, niin siinä ei ole mitään säätöä sen suhteen.
Tuo myös myymäläkohtaista, tässäkin oon saanut pitää tavarat kassissa ilman erillistä tarkastustaTämä kärryyn skannaaminen tuntuu itsestä jotenkin hämärältä siksi, että siinä on suuri mahdollisuus tehdä itse virheitä.
Onnisella tuotteet skannataan itse, mutta ne tarkastetana kassalla aina, niin siinä ei ole mitään säätöä sen suhteen.
No tarkastus ehkä on ollut luonteeltaan sellaista että käydään suullisesti ostoslista läpi että se on sitten molemmin puolin hyväksytty.Tuo myös myymäläkohtaista, tässäkin oon saanut pitää tavarat kassissa ilman erillistä tarkastusta
Aikalailla noin se toimii edelleen ison K-Raudan noutopihalta. Saattaa se kassa käydä kuormaa katsomassa, mutta ei kyllä laske monta levyä tms on kyydissä. Monesti olen miettinyt kuinka paljon tuolta lähtee ylimääräistä.Joskus 1990-luvun lama-aikana tutussa rautakaupassa oli käytäntönä, että sinne vaan peräkärryyn hakea noutopihalta mitä hakeekin ja ilmoitus vain kassalla mitä kärryssä ja kassaan löi sen mitä sanoikin ja ei muuta kuin menoksi.
Noista multasäkeistä ja kukista jotka ulko-oven vieressä tulee sama mieleen. Varsinkin kun säkit on sulkemisajan ulkopuolella aina siinä. Joskus tulee vähän olo että mitä ihmiset ajattelee kun lastaa siitä autoonsa, mutta niinhän se on tarkoitettu.Monesti olen miettinyt kuinka paljon tuolta lähtee ylimääräistä.
Kannattaa käydä ehkä joskus kulttuurimatkalla Kontulassa, sanotaanko näin nätisti ettei asiakasprofiili ole ns alkuperäis-suomensukuista porukkaa, hieman on enemmän ulkomailla aurinkoa ottaneita joiden kulttuureissa ei ole vuosisatojen saatossa kehittynyt samanlaista rehellisyyttä kuin pohjoismaissa..Kappas, sieltä niitä häviää... Näin kehä kolmosen ulkopuolelta tiirailtuna paikannimi Kontula saa negatiivisen kuvan alueesta uutisoinnin perusteella. En tiedä pitääkö tuo paikkaansa, mutta tälläisistäkö muutos lähtee? "Levottomista" lähiöistä
![]()
K-kaupasta poistettiin itsepalvelukassat – ”Tuli raja täyteen”
Kontumarketin kauppias arvioi, että vuositasolla tappiota tuli 50 000-100 000 euroa.www.is.fi
Mellumäestä.saa vastaavan kuvan, vaikka paikassa ei ole käynytkään koskaan.
![]()
K-kauppias Tomi otti kovat keinot käyttöön näpistysten pysäyttämiseksi – Lähettää terveiset Li Anderssonille
K-kauppias Tomi Utti sanoo, että myymälävarkaudet tuottavat hänelle jopa 100 000 euron lisäkustannukset vuodessa.www.iltalehti.fi
Olen kyllä muutenkin ihmetellyt kuinka huolettomasti lähistön Salellakin homma toimii. Myyjät häärii hyllyjen välissä ja asiakkaat maksavat ostoksensa todella puolella kauppaa itsekseen...
Jotain muutakin kehitystä on ilmaantunut viimeaikoina. Kauppojen julkiset vessat ovat menneet lukkojen taakse monessa eri paikassa.
Prismassa katselin tuota keräilyä, niin pitkä kärry jossa oliko ainakin 4 eri laatikkoa ja eri paikoista vuoronperää lappasi laatikoihin.Kyllä niitä virheitä käy myös toiseen suuntaan. Eilen viimeksi joutui reklamoimaan ruuan noutotilauksesta, josta puuttui kaksi tuotetta, jotka oli kuitenkin saatu kuitille skannattua. Kyseessä oli sen verran isot pakkaukset, että eivät olisi mitenkään mahtuneet toimitettuihin laatikoihin enää lisänä, eli joko ovat päätyneet jo skannausvaiheessa jonkun muun laatikkoon, tai sitten yksi laatikko puuttui kokonaan. Jälkimmäiseen en usko, koska yleensä tasaavat laatikkojen sisällöt.
Hyvitys tosin tuli isommin kyselemättä ilmoituksen jälkeen. Veikkaan että seuraavat tarkkaan reklamaatioiden määrää per asiakas ja per keräilijä. Mahtavatkohan ottaa kuvia laatikoiden päältä?
Lidl otti saman käyttöön kun itsepalvelukassat tuli.Sen verran K-kaupassa ollaan edellä että punalaputetuissa tuotteissa on oma alennetun hinnan viivakoodi kun S-kaupan tuotteissa ei sitä ole. Niiden osalta pitää vaivata ”porttivahtia” että näpyttää alennukset tuotteille.
Mahtavatkohan ottaa kuvia laatikoiden päältä?
Niin no onhan se nopeaa, jos et joudu tarkastukseen. Ja tarkastuksessakaan ei se normaali 3-4 tuotteen ole mitään, mutta jos sattuu se kokoskannaus kohdalle, niin siinä sitten haetaankin tyhjä kassa, puretaan kassit kokonaan ja vedetään kassasta läpi joka ikinen tuote yksi kerrallaan.Prismojen keräyskapulat ovat päässeet omaan suosioon. Ostokset voi laittaa skannauksen jälkeen samantien kärryissä olevaan kestokassiin ja poistuminen kaupasta on nopeaa kun ei tarvitse jonottaa.
Sen verran K-kaupassa ollaan edellä että punalaputetuissa tuotteissa on oma alennetun hinnan viivakoodi kun S-kaupan tuotteissa ei sitä ole. Niiden osalta pitää vaivata ”porttivahtia” että näpyttää alennukset tuotteille.
Tekeekö ne tuommoisiakin? Täälläpäin ei ole ikinä sattunut tuollaista kohdalle, toki en käytä itsepalveluskannausta kuin yhdessä kaupassa (Auchan Kirchberg), siellä tosin asioin 2-3 kertaa viikossa ja ostan suurimman osan sieltä.Niin no onhan se nopeaa, jos et joudu tarkastukseen. Ja tarkastuksessakaan ei se normaali 3-4 tuotteen ole mitään, mutta jos sattuu se kokoskannaus kohdalle, niin siinä sitten haetaankin tyhjä kassa, puretaan kassit kokonaan ja vedetään kassasta läpi joka ikinen tuote yksi kerrallaan.
K-market Ruoholahti Helsingissä on luopunut itsepalvelukassoista, koska ne aiheuttivat kauppiaan mukaan kymmenientuhansien eurojen tappiot vuodessa.
Onhan ne Lidleissä täälläkin punnitsevia?Pärnun lidlissä oli tuollainen punnitseva itsepalvelukassa. Sen tyytyväisenä pitäminen vaati henkilökunnan apua.
Vaikea uskoa että varasteen neljän tylntekijän verran eli säästöä tulee jostain muualta?Juttu jatkuu ja kauppias kertoo voivansa nyt palkata neljä työntekijää lisää itsepalvelukassoista säästyneillä rahoilla.
Eikös se ollut niin että itsepalvelukassoja käytetään koska työntekijöitä on liian vähän? Niiden piti tulla halvemmaksi, mutta näin ei sitten tainnutkaan olla.
Mielestäni isoissa marketeissa näitä itsepalvelukassoja pidetään myös enemmän kiinni mitä aikaisemmin.
Tarvittaisiin jokin RFID tyylinen laputus tuotteisiin ja kun kulkee portista kaikki tuotteet skannautuu kerralla langattomasti kassaan.
Tuota on tullut myös nyt käytettyä muutama kk aika aktiivisesti. Ellei muuta, niin ostokset voi latoa kasseihin jo kaupassa käydessään mieleisessä järjestyksessä ilman kiirettä. Satunnaistarkastus osui myös kohdalle muutama viikko sitten ja tuolloin kassien sisällöstä näytti kiinnostavan lähinnä arvokkaammat tuotteet, kuten juustot yms... Usein mukaan tulee kerralla koko viikon ostokset eli noin neljä kassillista tavaraa.Just edellisellä kerralla paikallisessa prismassa kapulakeräyksen jäljiltä osui satunnaistarkastus kohdalle. Tällä kertaa poimivat 3 tuotetta tarkastukseen.
Kerran on osunut kohdalle täys skannaus, silloin oli 2 kassillista ostoksia ja siinä meni tovi, mutta puhtain paperein tuli siitä selvittyä
Näin kesäisin itselläni on se kylmälaukku jo ostoskärryssä mukana ja näin se kylmäketjukin pysyy ehjempänä kun ei tuotteita nostella uudelleen lämpöiseen kassallakaan. Ja jos on useampia kpl samaa tuotetta, niin sen viivakoodin siitä yhdestä pystyy ampumaan useamman kerran tai sitten siinä kapulassa itsessään on myös mahdollisuus muokata tuotteen lkm käsin. Esim. jotkut kiiltäväpintaiset tölkit on hankalia luettavia ja siksi niiden kohdalla useimmiten muokkaan lkm käsin ihan suosiolla kuin lähden taistelemaan se viivakoodin lukemisen kanssa useampaa kertaa peräjälkeen.Itse käytän kapulaa, kun lisään ostoksia ostokoriin, mistä voi sitten siirtää tuotteet suoraan erilämpöisiin kylmälaukkuihin, auton pakastimeen jne. ilman, että ostokset joutuvat runtattaviksi kassalinjalla.
Noinhan on. Itse olen pyrkinyt edistämään samaa tavaroiden latomisella kärryyn tavalla, jossa pakasteista huokuva kylmyys pitää kylmänä säilytettäviä tuotteita kylmempänä. Autossahan pakasteet pääsevät heti pakastimeen kylmenemään uudelleen ja tällä tavoin kärryihin mahtuu tavaraa piukempaan tilaan, mille on välistä tarvetta.Näin kesäisin itselläni on se kylmälaukku jo ostoskärryssä mukana ja näin se kylmäketjukin pysyy ehjempänä kun ei tuotteita nostella uudelleen lämpöiseen kassallakaan.
Eikös niitä ole ennestäänkin myyty vain osalta automaattikaassoja, missä on erityinen annostelupömpeli, joka toimii ehdoilla, että haluttu nimike kerrotaan kassalle, joka sitten painaa numerokoodia, jonka jälkeen tuote putkahtaa koneellisesti myyjän käsittelyetäisyydelle (mitään logoja tms. ei saa näkyä eikä valikkoja tai edes vakionumerokoodeja saane esiintyä missään eikä tuotteista näkyä mitään ennakolta, eli on myytävä kuin sika säkissä). En osaa sanoa, onko kuulovammaisille jokin tasa-arvoistava menettelymahdollisuus, mutta automaattikassoilla tuskin sallitaan mitään erivapauksia säädetyille käytännöille.Enpä ole ajatellut miten tuoakkatuotteiden osalta menee. Voiko niitä edes ostaa?
Tässä aina miettii, että jos neljä amatööriä piippailee ostoksiaan jollain lukijalla, niin mikä on se vauhti keskimäärin verrattuna ammatti-piippaajaan. Veikkasin että rutinoitunut ja Lean ajattelua omaava kassa päihittää helposti 2-3 amatööriä. Sitten laitetaan joku valvoja, hyöty +/-0, toki ollaan uuden alussa vasta.Läheisessä prismassa on 2 kpl 4 kassan + 1 liukuhihnakassan settejä.
Kummallekin setille oma ”valvoja” vaikka setit ovat vierekkäin. Eli voisi kuvitella että yksi valvoja riittäisi.
Välillä toinen setti on kiinni niin valvojiakin on vain yksi. Eli joku on arvioinut että yksi valvoja ehtii seurata 4 kassan tapahtumia.
Valvoja on melkeinpä pakollinen kun esim alkoholituotteiden ostajat pitää aina varmisttaa iän puolesta.
Enpä ole ajatellut miten tuoakkatuotteiden osalta menee. Voiko niitä edes ostaa?
Ainakin ostosten rutistajana.Veikkasin että rutinoitunut ja Lean ajattelua omaava kassa päihittää helposti 2-3 amatööriä.